No 864 Woensdag 11 Augustus 1SISSO S4e Jaargang
Buffenlaj®!
Uitgave van
'te Naaml. Venn. LUCTOR ET EMERGO,
gevestigd te Goes.
Hoofdbureau te Goes:
LANGE VORSTSTRAAT 219.
(Telefoon No. 11),
Bureau te Middelburg:
FIRMA F, P. DHUIJ L. BURG.
Drukkers
Dosterbaan Le Gointre, Goes»
VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG.
Abonnementspr^js-s
Prfjs per 3 maanden fr. p. poet f2.5Q
Losse nummers 0.05
Prijs der Adverïe»tiën:
14 regels f 1.12, elke regel meer 28 cent
Eenzelfde adv. '3 maal geplaatst wordt
2 maal berekend.
Bij abonnement belangrijke korting.
Kleine advertenties 75 cent.
Bewijsnummers 5 cent.
Godsdienst is privaatzaak.
Zoo zeggen en schrijven de sociaal-
democraten hier en elders. Toch is dit
Èn de praktijk niet waai'.
Hét ware beter, dat zij, gelijk 't is, ons
voorhielden: De Godsdienst is bét voor
werp onzer voortdurende vijandschap.
Godsdienst en Socialisme is een te
genstelling. Zij verdragen elkander even
min als vuur en water. Hun Bebel heeft
dit zelf eens gezegd.
Opdat dan ook niemJand zich door den
schijn van een vriendelijk woord aan bet
adres van den godsdienst door deze hee-
ren late beetnemen, brengen wij af en
toe eenige uitspraken van voormannen
van dien kant in "herinnering, waarin
het leugenachtige van hun zeggen aan
het licht treedt.
Een Belgisch socialist, thians minister,
zeide: „Wanneer men ons vraagt wat
onze godsdienstige denkbeelden zijn, dan
zullen wij met Liebknecht zeggep„w ij
zijn godloochenaars!"
De bekende Bebel gaf in antwoord op
een rede van een geestverwant, die het
afkeurde om de menschen door die leus
te misleiden, het volgende: Ieder
mensch, die hersens in zijn kop heeft,
weet, dat godsdienst en wetenschap on-
vereenigbare dingen zijn. Daarom1 is door
het wetenschappelijk karakter van ons
program ieder misverstand in dit opzicht
uitgesloten"-.
Doch hij voegde er aan toe: „Wanneer
wij echter met de plannen der vrijdenkers
meegaan en verlangen, dat ieder socialist
atheïst moet zijn, dan richten wijl een
onverschuifbaren scheidsmuur op tus-
schen Ons en degenen, die niet zoo denken
en nog Ver van ons afstaan. Allen, die
op weg zijn naar de sociaal-democratie
zouden weer worden teruggestooten.
Maar dan ook zou het gedaan
zijn met de macht en den in
vloed der-sociaal-demo crafen;
Daaruit volgt, dat wij de partijl niet tot
een laboratorium1 van vrijdenkers of vlrijj-
godsdienstige proefnemingen moeten ma
ken, en dat wij ons er beslist tegen moe
ten verzetten, dat men de zinsnede uit
ons program „godsdienst is privaatzaak"
verandert of opheft".
De welbekende Van der Goes schreef:
„Zoodra de arbeider tegen de slavernij
van het kapitaal in opstand is gekomen
en alzoo een nieuw mensch geworden,
wordt de kerkelijke vertroosting voor
hem zinledig en vervalt de godsdienstige
behoefteH ij kent thans voor
het eerst den oorsprong van
zijne ellende, de voorwaarden
van z ij n verlossing... Hoe men
de revolutie in zijn binnenste ook zou
moeten verklaren, ontkennen als histo
rische gebeurtenis kan men haar niet.
Het socialistische proletari
aat is godsdienstloos.
In zinspeling op het feit, dat de frie-
sche koning Radboud op het laatste
oogenblik weigerde zich te laten doopen,
voegt hij dan daaraan toe„Ook wij
geven verre de voorkeur aan een plaats
onder onze geestverwanten in een oord,
dat wij niet nader zulten noeinen(l), bovlen
een zetel in hoogere gewesten, waal'
onder anderen dr. Kuyper de toegepaste
en ar. van E:eden de theoretische deugd
(en dat tot in alle eeuwigheid) vieren
zullen en bezingenNeen, de heer
Kuyper heeft onze staatkundige partij1
buiten de zedelijke gemeenschap hier op
aarde geplaatst; zoo hopen wij ook later
bij dit isolement te mogen volharden; en
een hemel vol klerikale en ethische schot
schrijvers en demagogen, die ook daar
waarschijnlijk een 'hoog woord zullen voe
ren, 'heeft voor ons, wij bekennen het,
weinig begeerlijks. Welke onze tekortko
mingen mogen geweest zijn, en hoe zwaar
dj ons (niet onverdiend) zullen worden
aangerekend, w ij vragen als een ge
nade, zoo w ij het niet mogen
eischen als een recht, door
ge en geblaf van Christenhon
den gestoord te worden irï on
zen laatsten slaap".
(1) Men merke op dat deze schrijver
destijds de hel nog aanduidde als de plaats
die hij niet nader zou noemen, terwijl
nu zijn partijgenoot Kleerekoper Ier als
jj,de hiernamaalsche zeer langdurige kre-
matie"_den draak mee steekt.
Dat is hun privaatzaak. Een privaat-
zaak, zeg idat wèl. Maar privaat beeft
meer dan één beteektenis.
Geen anti-godsdienstig karakter.
Wij_ hebben tegenover oud-minister
freub in herinnering gebracht dat wij nie t
riericaal .zijnen hebben daaruit het be
sluit getrokken dat het ralliement (her-
zanieling) der liberale fracties onder zijn
leiding in 1922 niet zal mogen geschieden
ajs in 1918 onder de leus: tegen het
elericalisime.
Hij heeft dit trouwens naar het schijnt
zelf reeds ingezien.
IMalar dan zal hij een andere verzamel-
leiis moeten zoeken. Welke?
In het laatste nommer van „De Loods",
het orgaan van den heer Treub, verscheen
een artikel, waarin werd uiteengezet, dat
de samengesmolten Vrijzinnige partij „in
geen geval een anti-Godsdien
stig karnkfer zal mogen dra
gen,, noch in anti-clericalisme haar kracht
,zal mogen zoeken".
Op het gespatieerde gedeelte dezer uit
spraak valle de aandacht.
„Geen anti-godsdienstig karakter dra
gen", wat beteekent dat?
Wol een godsdienstig karakter dragen?
O, neen. Dat .zou positief .zijn; en de
oud-minister wil het liever negatief uitge
drukt .zien.
„Niet tegen den Godsdienst zijn" dan?
Evenmin, wanneer ge althans onder Gods
dienst den Christelijken Godsdienst naar
het Woord Gods bedoelt.
Wij vermoeden dat alleen bedoeld
wordt: niet tegen godsdienst zijn. Een
ieder mag, zijn eigen godsdienst hebben;
de buddhist, de heiden, de animist, de
imohaimediaan, 't hangt al af van 'tland
waarin hij woont.
Zooals Frederik II het plastisch uit-
idrukte, dat ieder mensch op zijn eigen
manier mag zalig wordien.
En dat hij dat zoo bedoelt, mag' af
geleid Uit den oproep tot den strijd tegen
het streven „om den Godsdienst zooveel
mogelijk Uit ons maatschappelijk leven te
doen verdwijnen en principieel in te gaan
tegen alles wat kan strekken, om het
Godsdienstig leven van onis volk te be
vorderen en te versterken".
Het is „De Loods" in de eerste plaats
te doen om „godsdienstzin".
Want „het feit valt niet te loochenen',
dat de ondermijning van den Godsdienst
zin leidt tot platte genotzucht, grof ma
terialisme era egoïsme, en daardoor tot
(aanwakkering van ontevredenheid, stan
den- en -klassenhaat, afgunst en nijd, in
een woord tot versterking der gelederen
van socialisme en bolsjewisme".
Natutniijk waardeeren wij de goede be
doeling: van die nieuwe leüs, dewijl de
erkenning er aan vast zit dat „gods
dienst" en „godsdienstzin" nog wel er
gens goed voor .zijn. Bijvoorbeeld voor
het verrichten van politiedienst, als rem
tegen den door het liberalisme wel uit
geroepen; maar toch nimmer .zoo vlug
bedoelden „vooruitgang"; als tegenwicht
teg'en „socialisme en bolsjewisme", en
wat al niet meer.
Maar, afgedacht niu van de vaagheid
der leus: „geen anti-godsdienstig karak
ter", een leus, die desnoods een spotter
als Kleerekoper nog wel aanvaarden kan;
die over de hel schrijvende, deze „de
hiernamaalsche izeer langdurige crema
tie1)" noemt; iisi deze leius een teruggang
van meer dan een halve eeuw. Zij is
de leus der oude conservatieve partij'.
D'e conservatieven, de voorloopers der
liberalen van '48 en daarna verklaarden
bij elke verkiezing: wij zijn niet tegen
den Godsdienst; onze partij heeft geen
anti-Godsdienstig karakter; een verklaring
waarmee zdji aanvankelijk nogal succes ge
had hebben. Tot het Christelijk volks
deel de ihhoudloosheid der leus gewaar
werd en die partij; de wegbereidster der
liberalen, dien rug toeikieleridieen de Jan
Rap's uit deze partij gerecruteerd, aan de
liberalen toevielen.
De conservatieve partij is den weg van
alle vleeseh gegaan, wegens het gemis
van een vast omlijnd beginsel. Dit izal
ook met He nieuwe liberale partij, het
maaksel Van onzen oud-minister gebeuren^
wanneer haar toekomstige leider niet
zorgt dat hij de negatieve leus van thans
spoedig inruilt voor een positieve leus
•die pakt, en daardoor kans biedt op ral
liement.
Maar of diat gaan zal?
x) Lijkverbranding.
5:
a
Ook revolutie.
Eeln Indisch blad gaf onlangs een geest
driftig artikel over den overleden Dr. J.
A. der Mouw, wiens nagelaten wierk
„Brahman" philosphiscbe poëzie heette te
bevatten.
In dat boek, zoo heette het, is dionysi.
scbe di'onkenhteid, ongetoomde juiching,
teugellooze trots over het verworven in
zicht, over de zekerheid dat alles één is.
In de volgende regelen was dat door
den schrijver saamgevat
„Ik hein de Weg, de Waarheid en het
Leven,
Ik zelf hen die Profeten, ben de Wiet;
Ik heb geen Christus noodig, die mij
redt;
Mij heeft geen God mijn zonden te
vergeven."
Met ontroering leest men dat woord,
waarin zoo duidelijk uitkomt, dat deze
man met de Schrift bekend is, maar dan
niet aarzelt om het woord van den Chris
tus aldus openlijk tegen te staan.
Alles in zijn tegendeel verkeeren, dat
is de revolutie. Wat onder is boven, en
wat binnen is buiten keeren, en het hei
lige omzetten in 't onheilige, ook in de
poëzie, ook in de propageering van Gods
Woord, dat is het streven van den tijd
geest, op welken het scherpé Schriftwoord
past: die vuil is dat hij nog vuil worde.
Het intellectueele bolsjewisme is veel
gevaarlijker dan het ongeleerde, gelijk het
wetenschappelijke liberalisme steeds meer
kwaad gesticht heeft dan het tweedehand-
sche van den gaanden en komenden man.
De toestand.
De bijeenkomst te Hythe hééft tot uit
slag ,dat de Geallieerden het eens zijn
geworden over hun houding ten aanzien
van het Russïsch-Poolscbe conflict. Be
sloten is de Polen zoo noodig te steunen
met technischen raad, met munitie én
wellicht met maatregelen ter zee, doch
niet met troepen.
Dit laatste juist spreekt, niet als eten
boek, maar boekdoelen. Het beteekent on
macht en machteloosheid om eenige hulp
te bieden. Het beteekent regeeringloosbeid,
verplaatsing van het gezag. De arbeiders
regeeren in Europa. Het is de praktijk
van het ontzettende: Heel bet raderwerk,
en wat daar meer volgt. Welk een toe
stand! Doch daar hebben de heieren
Frankrijk met zijn revanche-politiek; En
geland in zijn almachtswaan, het naar
gemaakt.
Intusschen rest hun niets dan weer
maar lijdzaam af te wachten wat de
Russen doen zullen. Lenin beteft weer
nieuwe telegrammen gezonden; en de
saam sprekingen te Minsk tusschen Rus
land en Polen kunnen nog meevallen
Hoofdzaak echter is de overwinnaars
van West-Europa kunnen niets anders
doen dan afwachten. Niiet zij, de Russi
sche heeren zijn de baas, dank zij hunne
bekendheid met de geestesgesteldheid
(mentaliteit) der arbeiders in alle landen.
Reeds moet dan ook naar Warschau ge
seind zijn, dat geen troepen kunnen ge
zonden worden, omdat de Engelsche en
Fransche arbeiders een oorlog tegen de
radenrepubliek niet werkeloos zouden aan
zien.
De Entente heeft 'die volgende voorstel
len in verband met de conferentie te Minsk
naar Moskou verzonden:
De vredesvoorwaarden van Rusland
moeten onmiddellijk volledig worden ge
publiceerd. De conferentie moet fundamen-
teele vraagstukken bespreken, waarvan bet
sluiten van den wapenstilstand afhangt
Als gevolg hiervan moet iedere poging in
het werk worden gesteld om binnlen 24
uur een overeenkomst te bereiken, afdoen
de om de onmiddellijke staking der ge
vechten te rechtvaardigen. De volledige
besprekingen van de conferentie te Minsk
moeten worden gepubliceerd.
Terwijl de Entente de kat uit den boom
blijft kijken, heeft Hongarije kleur be
kend. De regeiering te Warschau is in-on
derhandeling getreden met Horthy, over
diens aanbod, om Polen met troepen, mu-
pitie ten ander krijgstuig en met graanleve-
ringen te helpen. Te Warschau vertoeft
een Hongaarsche afvaardiging, die de be
sprekingen namens het Hongaarsche
staatshoofd voert. Een bericht dat men
overigens niet te hoog moet aanslaan.
Immers er zijn ook tal van elementen
in Hongarije, die liever andersom zouden
doen of neutraal blijvien.
De ineienzinking op den uitersten Noor
delijken vleugel der Polen heeft verderen
voortgang gemaakt. De Poolscbe legercon-
tingenten, die tot nu toe het beste ge
streden hebben, beginnen ook terug te
deinzen. Ook op het Zuid-front schijnt
de terugtocht geweldige verhoudingen aan
te nemen.
Alles samengenomen, kan men zeggen,
dat het Poolscbe leger op géén enkel deel
van het front meer ernstigen tegenstand
kan bieden.
Intusschen beeft de raad van defensie
teén nieuwen oproep tot de bevolking van
Warschau gericht om 'de hoofdstad tot den
laatsten druppel bloed te verdedigen, daar
de vijamld steeds nader komt en men reeds
uit'de verte het kanongebulder kanhooren.
Gisteren hebben er in Warschau 15
vergaderingen van verschillende partijen
plaats gehad om over den dreigenden toe.
stand te beraadslagen. Eenparig werd be
sloten, de stad tot het uiterste te ver
dedigen. In aansluiting met deze vergade
ringen hadden er groote optochten plaats.
Verder wordt uit Warschau gemeld, dat
de nota der Poolsche regeering aan Rus-
lahd, welke nota het draadloos station
te Moskou weigerde aan te nlem'en, giste,
ren via Noorwegen aan de sovjet-regeering
is gezonden.
Tenslotte komt uit Boekarest het be
richt, dat de diplomatieke conferentie te
Belgrado, waarop de Servische en Roie-
jraeensché ministers van buitenlandschte
zaken, alsmede vertegtenwoordigers van
Tsejcho-Slowakië en Bulgarije tegenwoor
dig waren, besloten heeft, elke medewer
king aan een militaire interventie tegen
Rusland te weigeren, elkaar wederkeerig
in hun neutraliteit te steunen, ten elk
verzoek om doortocht der Hongaarsche
troepen naar het Poolsche front af te
wijzen.
Inmiddels nadert de opmarsch zijn doel.
Reeds veroverden dei Russen Tsjerwin,
ten zuiden van Ostrolenka, en Sokolof
aan de spoorlijn OstrolenkaSjedlec. Aan
deze lijn ligt ook bet belangrijke station
Malkin 'en wel op het punt waar de twe'e
lijnen BjelostokWarschau en Ostrolen
kaSjedlec de Boeg snijden. Hunne vor.
deringen tusschen Naref en Boeg en ten
zuiden van de Boeg tusschen Malkin en
Sjedlec maken dat men thans met rlecht
van een conoentrischen opmarsch naar
de hoofdstadkan spreken. De Warschau-
sche bladen verbloemen het dreigende ge
vaar niet meer en vergelijken den toestand
met dien van Parijs in bet najaar van
1914. De regeering bereidt ©en hardnek
kige verdediging voor. Maar 't zal den
dapperen Polen wel vergaan, gielijk 't hun
nen vaderen steeds vergaan iszonder
hulp van buiten, opgeschreven ten doode.
Reeds werd een oproep verspreid van
het internationaal antimilita
ristisch bureau aan de arbeiders
en soldaten van alle landen om te beletten
den oorlog tegen Sovjet-Rusland. De op
roep zegt onder meer ,dat „teen overwin
ning van de razende witte wereldterneur"
verhinderd moet worden en verzoekt alle
arbeiders en soldaten zich gereed te hou-
jden voor ma s sa-dien s t weiger i n g
en algemeens werkstaking.
Een nieuwe martelaar.
De arrestaties te Brussel in verband
met de overrompeling van het Kamer
gebouw door de Vlaamsche Oudstrijders
(V.O.S.) houden aan. Grooten tegenzin
beeft gewekt de arrestatie van dr. J. Ver-
duyn, den leider der V.O.S.-bonden. Deze
laatsten hebben, 800 in getal, moties aan
genomen, 'en sommige Kamerleden heb
ben stappen gedaan om de invrijheidstel
ling van Verduyn te krijgen; doch de
regeering en bet parket weigeren deze
hardnekkig. Zondag 15 Augustus zal een
reuzencongres nogmaals protesteteren.
Ook de huiszoekingen nemen toe. De
Vlaamsche pers bevat opruiende artikelen,
s Wat hiervan nog eens komen zal, wanneler
de regeering geen recht doet!
Hongarije en de Joden.
[De Nationale Vergadering in boven-
Ïemoetald landl (wij zouiden zeggen
'weelde Klauter) heeft op dé lage'nlaa ter
behandeling igéplaatst een voorstel van
hiet liid Bnjdaveny tot regeling Van de
Joidenqoaejstiie, Zijn. betoog; komt opj
hét voigelnide neer
[De Jolden dragen de séhuld' Van het
ongelukkige lot van Hongarije'. Den
Jo|den moet het grondbezit en de
gronderfp'acht ontnomen worden. Jo
lden mlogien taiet meer dan féén huis be
zitten en overtollige woonruimte moet
hun ohtnolmen worden. Aan d'e Joden
mjoet geen recht tot vestiging fen geen
burgerrecht verleend worden. Dé Jo
den, die seldert 1 Januari (1914 naar
Hongiarijé gekéuten zijh, moeten het
land uitgezet. Het verm'oigen, dat 'zijl
sedert den oorlog verkregen haddien,
moet gecomfiskeerld (staatseigendom'
Verklaard) worden. Joden kunnen geen
onidierwijzer, leeraar of professor méér
woirden. De Schouwburgen en open-
hate vermakelijkheden, in handen van
Joden, m'oeten onder Streng toezicht
gesteld., Jojdlen mogen niet met bouw
werk of leveranties1 voor den jstaat
belast worden. Jolden zullen geen
Christelijk© dienstboden mogen heb
ben. Ze zullen niet de leiding van dag
bladondernemingen mogen voeren.
Ze zojleto verder niet het friinister-
,a|iribt mjolgeln bekleelden en ook' niet
soldaat en niet politieagent kunnen
woirden. Tenslotte zullen alle deel-
nelméts aan jde bolsjewistische be-
.wlégpilnig em diegenen, dié imlet [dien vij
and tot Schalde van Hongarije in ver
band geweest zijn, en voor het bol
sjewisme propaganda maken, naar
standrecht ter djood veroordeeld moe
ten Worden.
De voorsteller verklaarde; tegen Jo
denvervolging 'én pogroms .te zijn;
maak' een onbloedig pogrom gelijk
bovenbedoelde k'an ook doodén. In-
tuséchen |de Joden in Hongarije, de
geldjo|den' en 'dé familie van Hela Run
hébben 't er wel naar gemaakt, dat zij
in 't oog gehouden worden, ook [al komt
er van Pit im'alle voorstel van Bud'aveny
niets. I
België, Frankrijk en Nederland.
(Najat aanleiding van de onlangs te
Braame-l' Alleud door den socialis-
tischen Kamervoorzitter Brunet uitge
sproken rede, waarin hij' o. m. ver
klaarde, voorstander te zijn van een
militair verbond met Frankrijk, en de
hoop: uitdrukte, Nederland alsdan,
dank zij den vain Fransche [zijde te
verwachten steun, eveneens tot dit
verbond te zien toetreden, schrijft
'Jaequemotte, van de soctalisti sch-com-
ministische groep1 in 1' Exploité. „Mis
schim hebben deze woorden géén be-
teekenis; .maar hebben ze er 'wél een,-
dan moeten zij beduiden, .dat wij; Ne
derland, dank zij' Idè militaire hulp van'
'Frankrijk, (tot dit verbond1 zouden fd'wïn-
geh. Diaama zal men een Imooien lof
zang mogen aanheffen opj het zelf-
béschiklking|srecht der volken." Jacque-
im|otte besluit met de woorden: „Van
een (dergelijk! Socialisme willen wij hief
hooren." t
Duitsche speelbanken.
Eén dill vruchten van den 'oorlog
iS in Duitschlawd dé toenemende 'speel
woede. Reedis meldden wij'de door
de regeering van Mecklenburg toeg'e-
stalne oplricnting eener speelbank in
Warnemünde. vah déze gelegenheid
wordt zleer veel gebruik geöiaakt en
de lstaa|t, die een bepaald percentage'
van (dein olmzét Ointvangt, maakt eb
goede zaken mee. Daarna opende |dé
badplaats Heiligendamm ook 'n speel
plaats, fdjie echter spoedig door dé re
geering verhojden werd'. Maar nu 'gaan
ze 't in Lubeok (Travemunde) en Ol
denburg (Tilmimerldiorf) beproeven.
De Entente en Rusland.
Op. een vergadering van het bestuur
der arbeiderspartij en Van het comité uit
het vakvereeniging'scongres te Londen is
een motie aangenomen; waarin de regee
ring wordt gewaarschuwd, dat de georga-
j niseer'de arbeiders hun geheele macht zul
len gebruiken, om den oorlog, welke te
gen sovjet-Rusland o-p touw wordt gezet,
te verijdelen. Er is een commissie be
noemd, teneinde een nationale arbeiders-
conferentie te beleggen, op wier instruc
tie alle leden van de aangesloten honden
het werk .z'ullen neerleggen.
De staking in het Saargebied.
De Fransche bezettingsautoriteiten heb
ben van die stakende beambten geëischt,
dat zij wederom dienst zullen doen daar
zij anders voor den krijgsraad zullen te
recht moeten staan. Alle beambten, dié
weigeren aan het werk te gaan worden
gearresteerd. Velen zijn reeds gevlucht.
Bijzonder scherp wordt opgetreden tegen
die personen, die op een of andere wijze
voor het „Deutschtum" waren opgekomen.
De ambtenaren bij de post, telegrafie en
de spoorwegen hebben zich met de overige
ambtenaren solidair verklaard en zullen
eveneens in staking gaan.
Nieuwe Fransche troepen zijn nu in het
Saargebied aangekomen.
Korte Berichten.
Een conferentie van de sociaal-de-
miocratische districtsleiding in hét -Wes
ten jyan Westf'alen en het Neder-Rijnge-
bied, onder deelneming van mijnwerkers-
afgevaardigden te Essen gehouden, heeft
geconstateerd, dat de gevolgen van de
overeenkomst van Spa thans reeds merk
baar worden in de snel toenemende wer
keloosheid.
De L 72, het door Diuitschland
aan Frankrijk uitgeleverde luchtschip,
heeft boven Parijs gevlogen. Het gevaar
te was op weg van Maubeuge naar de.
Middellandsche Zeekust.
Er zijn driehonderd Amerikaansche
padvinders te Parijs aangekomen. De me
nigte heeft den soldaten in miniatuur
een warme ontvangst bereid. Zij wor
den naar Reims en Soissons gevoerd
om' er de verwoestingen te zien.
In Rusland is een reuzen.proces
wegens omkooping tégen 500 sowjet-amb-
tenaren ten einde gebracht. Op de 500!
zijh 44 ter dood veroordeeld. Omkooi-
ping had plaats gehad bij de brandstof-
verdeeling te Moskwotop; en bijl de spoor
wegen.
Een klein bootje van 15 ton is
t'e Cowes aangekomen na het merkwaar
dige feit te hebben volbracht den Atlan-
tischen Oceaan te zijn overgestoken. De
boot was besteld om mee te doen aan'
de motorboot-wedstrijdeni te Cowes om
de internationale trofee. Dhar mlen tijd
te kort kwam moest men vertrekken vóóP
de boot voltooid wasj de overtocht moest
dus uitsluitend zeilende worden volbracht.