No 160 Woensdag II April 1917 31e «laargang Zeewwsoh Jongelingsverbond. Uitgave van de Naaml. Venn. LUCTjOR ET EMERGO, gevestigd te Goes. ti .i ivrMXnau waj"" Hoofdbureau te Goes: LANGE VORSTSTRAAT 219 Bureau te Middelburg: FIRMA F. P. DHUIJ L. BURG. Drukkers: Oosterbaan Le Cointre, Goes. VERSCHIJNT ELKEN. WERKDAG. Abonnementsprijs.: Per 3 maanden fr. p. post f 1.50 Losse nummers-0.06 Prijs der Advertentiën. I4 rogels f 0.60, iedere regel meer 16 ol S-maal wordt 2-maal berekend. Bij abonnement voordeelige voorwaarden Bewijsnummers 5 cent. Provinciale Landdag van den Christelijk Nationalen Werkmansband. (Slot.) Dr. Slotemaker de Bruine vond nog gelegenheid te wijz'en op 'het groote be lang van de vakorganisatie in dezen tijd van groote werkloosheid. Maar ook als de vrede komt zullen de vakorganisaties noodig zijn. Met een opwekking tot organisatie ein digde spreker. D© heer De Visser bracht een woord van dank aan den inleider voor zijne duidelijke en scherpzinnige uiteenzet ting en gaf gelegenheid tot debat. Hier van werd gebruik gemaakt door dhr. ds. Van Emptel, die o.a. vroeg wat gebeuren moet met de arbeiders, die geen be paald vak beoefenen. Verder heeft ds. Van Empel een be zwaar tegen landelijke organisaties, om dat niet overal dezelfde eischen gelden, zooals bij de veldarbeiders o.a. Ook eeni- ge moeilijkheden wijst spreker aan bij samenwerking met neutrale vakorganisa ties. De tweede, die met den spreker van gedachten wisselde, was ds. P. J. Steinz;, die vreesde, dat de vrijheid te veel in gedrang zal komen, vooral waar men het collectief arbeidscontract als het hoogst bereikbare schetst. Ook meent deze spreker, dat het collectief arbeids contract uitzonderingen uitsluit; als dit niet liet. geval is, dan vraagt spreker waarom dan geen uitzonderingen voor de mate van bekwaamheid kan worden gemaakt. Vooral voor de landarbeiders acht ook deze spreker vakorganisatie zéér noodig, maar voor deze categorie is ©en collectief arbeidscontract zéér moei lijk te bereiken. Spreker acht Paschen hot meeste geschikte tijdstip voor chris- telijk-sociale besprekingen. De beer Ds. Posthuma wees ook nog op de. bezwaren van bepalingen voor bet heele land. De heer Slotemaker de Bruine beant woordde de vragen, door er o.a. op te wijzen, dat in het collectief arbeidscon tract wel degelijk is rekening gehouden met het verschil in levensstandaard in de verschillende deelen des lands. Het wegnemen van de vrijheid acht spreker ook steeds een groote moeilijk- beid, en het zoeken van den middenweg tusschen de liberale- en de socialistische opvatting is steeds moeilijk, maar de Christelijke levensopvatting zal er voor waken te veel aan den. enkeling of te veel aan een geheel te denken. Een patroon van een groot bedrijf kan met den besten wil van de wereld niet meer met een enkeling rekening houden. Spreker zette nog nader uiteen het mooie en het leelijke van concurrentie. Het mooie is het inwendige, het bekwa mer zijn; het leelijke is het geven van een kwartje meer voor hetzelfde werk. Erkennende de moeilijkheid van de met-bekwame arbeiders, wijst sp-r. er op, dat het plicht is er de arbeiders op te wijzen, dat het niet de vraag is 'wat zij van hun zoons van 13 jaar trek ken, maar wat deze als volwassen ar beiders voor hun vrouw en kinderen zullen verdienen; en dat die zoons daar om een vak goed moeten leeren. De vrees voor Zondagsontheiliging is voor spreker niet groot, daar ook an dere vakorganisaties voor Zondagsrust ijveren. Spreker hoopt vast, dat er een uit komst zal komen om uit te maken wie arbeider is en wie niet en tot welke categorie een arbeider behoort. Het werk van de vrijgestelden zet spr. nader uiteen, hij wees op hun ztva- re taak en had God om als leiders der vakorganisaties menschen met een ster ke ruggegraat te geven. Achter de vakorganisatie ligt de be drijfsorganisatie, voor welke fraaie orga nisatie zich personen van allo politieke richting vorklaren, en dat de eerstvol gende regeering zal ter hand nemen. „Wat zullen wij eten". Intusschen was de heer Stioeek Hen- kemans ter vergadering gekomen en ver kreeg hij direct het woord om te spre ken over bovenstaand onderwerp. Aan de hand van Mattheus 62533 wees spreker erop, dat Jezus het zon der omwegen afkeurt de bovenstaande vraag te stellen, want dat de Hemelsche Vader weet wat wij ten deze noodig heb ben. Maar als burgers van Nederland wen- schen wij te spreken over de nationale vraag. De zorg voor de volksvoeding is in het gewone leven slechts ten deel© ©en vraag van algemeen belang, dit is nu anders. Niet het eerste is de vraag wat kost het voedsel, maar hoe komt men er aan. Deze kwestie splitst spreker in drieënde productie, de import en de distributie. Het eerste besprekende, wijst spreker er op, dat Nederland, ondanks zijn0 'vruchtbaren bodem, niet voldoende kan produceeren voor zijn eigen bevolking. In het bijzonder is dit het geval met het hoofdartikel, broodkorenwaarvan slechts voor twee maanden voldoende in Nederland groeit. Een halve eeuw geleden zou dit heel anders geweest zijn, toen kon Neder land zichzelf geheel van graan voor zien. De invoer van Amerikaanse!).- en Russisch graan heeft de landbouw in een andere richting gestuurd en te veel bouwland is in weiland omgezet, ter wijl ook veel land voor den tuinbouw, voor den teelt van suikerbieten, voor zaden, voor bloembollen, boomen enz. wordt gebruikt. Wat betaald werd voor buitenlaudsch meel, kwam met groote rente terug van de genoemde produc ten. Vóór den oorlog leefde men hier goed koop en tevreden, maar thans wordt het rijke Nederland met gebrek bedreigd. Hierin ligt een les voor het heden en voor de toekomst. In de eerste plaats geeft de distribu- tiewet den minister liet. recht om den verbouw van bepaalde gewassen, ge schikt voor voeding van mensch en dier, te bevorderen. Men is gaan begrij pen, dat dit noodig was, en velen gin gen uit zichzelf tot verbouwing van voedingsgewassen over. Er is zelfs te spreken van een volksbeweging in deze richting en voor 1917 wacht spreker hier veel van, maar betreurt het, dat het niet een jaar eerder is. gebeurd. De tweede maatregel, thans reeds pe- palen wat de regeeririg voor de vruch ten z,a) betalen, juicht spr. toe, de tijd zal leeren, dat dit goed is gezien ge weest. Spr. wijst ook op het verleenen van landbouwverlof tot 20 p'Ct. van het aan tal gemobiliseerden. Voor de toekomst is er ook uit te leeren. Hiervoor wijst spreker erop, dat do Schrift wel erkent het eigendom, maar niet het bezit, want God behoudt het laatste. De bodem is het bezit van God, de eigenaar is de rentmeester; en deze rentmeesters hebben een verplich ting om voor de voeding van hun me- demenschen te helpen zorgen, waarvoor zij verantwoording aan God zullen moe ten doen. Niet het maken van groóte winst mag 'het voornaamste zijn. Met groote dankbaarheid wijst spre ker op het werken der regeering, op het beleid van buitenlandsehe zaken in het bijzonder, en wees daarmede in ver band op het Witboek, dat Zaterdag verscheen; de daarin door de regeering gepubliceerde stukken zijn een genot voor het litterair gevoel, maar nog meer voor het nationaal gevoel. In gewone omstandigheden bemoeit d© overheid zich niet 'met de voorzie ning in levensbehoeften, en dat is goed ook, men kan het dan gerust aan het particulier initiatief overlaten. Bij de distributie wordt alles op den hals van minister Posthuma geschoven, en dit is niet goed. Spreker hoopt, dat men zeer spoe dig weer tot het gewone leven kan te- rugkeeren. Het werk is niet dat der re geering, het kweekt ambtenaren-dwing- landij, omkooperij en andere slechte toe- Standen. De regeering geeft zoo licht den in druk van ongelijke behandeling, zlooals men denkt te zien bij het verleenen van consenten voor uitvoer en vervoer. Ook kweekt de toestand van thans slappe menschen, hij vermindert de energie van de menschen. Als ieder zich inspant zijn taak op te vatten volgens Gods voorschriften, zal het Nederland goed gaan, beter dan lnj de sociaal-democratische beginselen, waarbij alles van boven af moet gere geld worden. Spreker drong ei' den Christenen op aan vertrouwen te blijven stellen in 'God, niet te morren als er nog slechtere tij den mochten komen. Van de gelegenheid om vragen te stellen wérd o.a. gebruik gemaakt door den heer J. H. Blum, lid van Ged. Sta ten, die er o.a. op1 wees, dat het voor kleine gemeenten moeilijk is een afzón derlijk distributiebedrijf te hebben, wat in Zeeland 'ook gebleken isliever had deze spreker gezien, dat de minister het land in districten had verdeeld. Een drietal andere heeren stelden nog vragen. Een wenschte, dat meer jacht mocht worden gemaakt op schadelijk wild, dan zouden, de boeren minder be zwaar hebben tegen het verbouwen van boonem enz. Een ander vroeg waarom het mi nisterie van oorlog niet het terrein bij het middenreduit laat bebouwen. De derde spreker meende, dat de coö peratie (tie veel wordt achtergesteld bij de distributie. De heer Snoeck Henkemans wees er den heer Blum o.a. op, dat als men da regeling der distributie aan de pro- vinciale besturen had overgelaten, bijv. in Zeeland de distributie goed zou zijn gegaan en in Amsterdam opstand zou zijn gekomen, ómdat men geen eten ge noeg had. Indien algemeen geklaagd wordt B al er betreffende het schieten op schade lijk wild wel een regeling zijn te tref fen; voor het bebouwen van bedoeld terrein moet het betrokken gemeentebe stuur aan de regeering requesteerenin de groote plaatsen is juist geklaagd, dat de coöperatie te veel werd voorge trokken. De voorzitter dankte ten slotte ook den heer Snoeck Henkemans, waarna prof. Slotemaker de Bruine te vijf uur de vergadering met dankzegging sloot. Ill—1 III III 3WI HIHI1 I Afdeeling van den Ned B ond van „Jongelingsvër. op Geref. Grondslag. Iri de bijeenkomst op Tweeden Paasch- dag vervolgde prof. dr. Noordtzij zijn rede over „Problemen" ongeveer aldus Wus derhalve van Davids 'huis geen heil te verwachten, dan Loch zeker wel van Jeruzalem? Ook deze illusie ontneemt Ezechiël hun door het beeld van den pot: Het volk van Juda, dat zich veilig waant binnen de muren van Jeruzalem, zal gelijk zijn aan de stukken vleesch uit dien verhitten, in stukken gevlogen pot, welke de Ileere zelf in. het vuur zou gooien. Het volk zal in bal'i-.gvchap gaan en Jeruzalem wordt vernietigd. Is dit nu te rijmen met het plan Gods? Ezechiël geeft het antwoord, God zegt: „Zelf zal lk Mijn volk weiden door David, Mijnen knecht". De Ileere zal Zijn volle heer lijkheid toonen en Zijn volk weiden, niet meer .ami den Chebar, maar in het land, dat de Heere .aan 'Abraham gezworen heeft. Wam de Engel toont hem Jeruzalem her bouwd, maar op gansch andere wijze, naar rechte lijnen, met poorten aan alle zijden en in het midden een tempel, alles wijzende op de volmaaktheid. De twaalf stammen wonend, een ieder in zijn eigen gebied, ieder hebbend een eigen ingang in dien tempel en allen hebben één Vorst, Die niet door uitwendige macht, maar door geestelijke middelen Zijn heer lijkheid openbaren zal. En uit dien tem pel ontspringt een stroom, die, naarmate 'hij zich verder van Sion verwijdert, zich verbreedt in levenwekkende kracht en tuitloopt in de Do,ode Zee, zoo-dat, waar vroeger de dood heerschte, nu het leven golft. En na deze teekening geeft Ezechiël aan die stad een nieuwen naam: „De Ileere is daar". Met dien nieuwen naam is het dubbele probleem beantwoord. In deze dagen van strijd en worsteling, waarin het schijnt, dat alle cultuur zal worden vernietigd, in den storm, die over West-Europa gaat, mogen deze problemen wel worden herhaald. Want, wel is er geen apart bondsvolk meer, maai- er is toch een internationaal volk des verbonds, over hetwelk eenzelfde oordeel gaat, wan neer het weigert hart en hand te geven aan den Vorst des Levens, die alleen in Jeruzalem wonen kan. Onze toekomst is alleen zeker, wanneer wij, naar Ezeohiëls woord, ons gericht hebben tot Hem, die in den nieuwen tempel, in het Nieuwe Jeruzalem Zijn heerlijkheid openbaart, er ivoont in eeuwigheid en er Zijn levens kracht en macht verheerlijkt. Na afloop van deze belangwekkende rede werd pauze gehouden, waarin ge collecteerd werd voor de centrale verwar ming. Daarna werd het woord gegeven aan Dr. Van Schelven van Vlissingen, om het slotwoord uit te spreken. Z.Eerw. had tot titel van zijn onderwerp, gekozen „matigheid" en wel opgevat in den zin vain de opwekking door den Apostel Pau- lus tot ons gericht door middel van zijn brieven aan Timotheus ,en Titus. Matig heid 'derhalve (zégt spr.), niet in den zin „met mate", waar de middenman naar streeft, maar in den zin van zich stel len onder de tucht. Een opwekking, die aan Nederlandsche Christenen, en met name aan Christen-jongelingen wel toe komt, omdat onze volksaard, schoon kalm, neiging vertoont (gelijk trouwens- elke deugd gevaar loopt in haar tegendeel te worden verkeerd) om uit den band te springen, tuchteloos te zijn. Spr. herin nert aan de heidenscihe wijsgeeren Hip pocrates en Plato., die onder de vier voor naamste deugden, reeds door de Heiden- sohe Grieken volgens hen te betrachten, ook noemden de matigheid. Spr. eindigde met een ernstige waar- schuwing aan de Christen-jongemannen, daar zij vooral zoo licht geneigd zijn de zelftucht te laten varen. De voorzitter bracht vervolgens een woord van dank aan de sprekers en aan allen, die tot het welslagen van den dag hadden meegewerkt, waarop hij, nadat Dr. Va,n Schelven in dankzegging was voorgegaan, deze goedgeslaagde vergade ring sloot. Prov. Bondsdag, georganiseerd door de Prov. Commissie voor Zeeland van het Ned. Jongelings Verbond. 't Was een talrijke schare, leden van het Ned. Jong. Verbond in Zeeland, die zich had opgemaakt naar Vlissingen omi dezen provincialen bondsdag mee 1© vieren. De guurheid van tiet weder moge misschien enkelen belet hebben te komen, aan de stemming der vergadering heeft zij aller minst schade gedaan. Te ongeveer 10 uur opent de voorzit ter, dhr. L. G. James uit Sluis, op gebrui kelijke wijze de vergadering. De voorzit ter der afd. Vlis'singen verwelkomd© de aanwezigen namens zijn, vcreraiiging, sprak zijn blijdschap uit over 'de groote op komst en hoopte, dat dezie vergadering vrucht zou afwerpen voor de Zeeuwsichie Chr. Jongel. Vereenigingein ook voor de afd. Vlissingen. Dhr. James sprak een kort bemoedigend woord, een P'aasichwoord naar aanleiding van: „Wat zoekt gij den Levende bijl de dooiden?" ,\Vij moeten, aldus de voorzitter, overtuigd zijn, dat wij een levenden Hei land hebben en door die overtuiging ge sterkt on,zen arbeid verrichten beter en trouwer dan te voren. Het is: toch niet ons -eigen Werk' wat we doen en 't is. Zieker niet het werk van een dooiden Christus; Hij leeft en sterkt ons, als wij maar ge willig izijn oW hem te zoeken. D© siecr., Ds. J. J. Homburg, deed in zijn jaarverslag uitkomen, dat er naast moeilijkheden ook geweten tnoet worden op het verrijzen van nieuwe afdeelingen, zoo ate O. en \V. Souburg en Elkerzee. Juist van die jonge alid. die helaas niet vertegenwoordigd was,, ware») moedgeven de berichten ingekomen. Met blijdschap Werd ook herdacht de openluchtverga- dering in Valckenisse gehouden. Juli '16. Met moed moeten we verder gaan, zoo riep de -secr. ons toe. Nog veel werk wacht ons, veel gevaren bedreigen ons land en volk misschien, maar wijl behoorejn op onzie-n post te blijven, van onze roe ping ons! bewust. Een ernstig en geestig woord werd ojns toegesproken door den Penningmeester, Dhr. B. N. v. Diijke. van Terneuzen; hij hoefde niet. te gewagen van geweldige Oorlogswinst en een brandkast mot de initialen P(rov.) C(oml:nissie) moest nog niet aangeschaft. Toch was er nog eon batig saldo van ruim, 'f 6.Niettemin Werd er aangedrongen op versterking der geldmiddelen. De morgenvergadering werd weder be steed aan de behandeling van enkele huis houdelijke zaken: als' „Doel en werk- w ijl z e d e r P r o v. C o m m) i s: s i e", waar bij de secr. gelegenheid 'had om eens te spreken over allerlei dingen, die voor vele leden der jongere Z-eeuwsche afd. noodig én nuttig waren. 'tSlot van deze bespreking was, dat de Prov. Commissie werd gemachtigd de statuten te wijzigen overeenkomstig 'het huidige Boridsregle- toent en dan te latein druikken en aan de afd. toe te zenden. De vergadering verklaard© zich verder aenstemlnig voor het houden van een openluchtsainenkomst, liefst in Zuid-Be- veland in de maand Juli bij voorkeur al beloofde de voorzitter, dat de moge lijkheid zou overwogen worden om in de maand Aug. te vergaderen volgen-si deini wensch van de afd. Zierikz'ee. Precies' 12 uur werü d© morgenverga- dering, bijgewoond door plmi. 170 leden, gestolen en noodigd© de afd. Vlissingen hare gasten aan een ruim, voorziene disch in baar eigen gebouw. Even half twee werd de vergadering heropend en de schare nog wat talrij ker dan ',s'morgens kreeg gelegenheid te genieten van het bekoorlijk orgelspel van dhr. Landsman, den schoonen zlang van dhr. v. id. Eijck. Luid applausi getuigde van den dank der vergadering. Hoofdschotel dezer vergadering was het referaat van dhr. A. Pefermeijer uit Mid delburg, getiteld: De etns't der tij:- den en het Jongelingsleven. Spr. wees allereerst den ernst der tijden aan, daarbij' wijzende op 'tfeit, dat de Heer© ©en twist heeft met de volken en allerlei vreeselijke dingen zich doen voelen als straffen Zijher Hand. Men ziet de dooden in menigte vallen en een Izfee van ellende daardoor over Europa uitgestort. Men ziet, hoe de verbazing wekkende uitvindingen op technisch ge bied worden aangewend tot vernietiging van den medemiensch. Vooral ook in hel maatschappelijk leven doet een sombere wolk donkere schadu wen vallen. Herinneren daaraan niet de broodkaarten en distributie van andere levensmiddelen, beslaglegging van den staat op '.wat we anders onder eigen beheer hielden. En we mogen ons niet vMen met de hoop, dat de nood nu at op zijn ergst gekomen is. Gevolg van een en ander i» moedeloosheid onder de menschen, die niet weten van een Voorz.ienenden Vader. Zoovelen toch nebben dat geloofsartikel geschrapt. Maar ook -zijl, die nog wel zeggen in de voorzienigheid Gods te gelooven, houden zich vreemd over de hitte der verdrukking, alsof hun iets vreemds over kwam-. Zoovele Christenen kunnen niet met Paulus en Silas lofzangen zingen in den dag des kwaads, ook al is hun lijden op verre niet op één lijn te stelten iniet dat van de genoemde Apostelen. Gewis de tijr den zijn ontzaglik ernstig en als 2e punt vloeien daaruit voort: Gevaren voor den Jongeling. Niet alleen gevaren voor 't tijdelijk le ven, ook al sipreken de oorlogsberichten van ontroerende dingen. Iemand, die het getal gesneuvelden schat op 4.000.000 iman, berekende dat zulk een getal 10 etmalen noodig had' om voorbij te trekkten. Het i;s! toch ontroerend, ziicli in te dtentan, dat die allen een prooi werden van den 'oorlogsgod. Naast dit gevaar doen zich andere, zedelijke en geestelijke voor. Hoevelen, die in deze dagen van mobi lisatie verachterd zijn in de g-énade en hebben losgelaten, wat hen bewaren kon. En hoevelen weten tegenover spotters of tegenover de twijfelingen van eigen hart geen antwoord op de vraag: Waar is nu u|w God? Er zijn zooveien die verleid worden om langs ongerechtvaardigd© we gen hun bezit te vermeieirderen en daar door op dwaalsporen geraken. Als ifijan- schen Gods dienen we al die dingen te vlieden. De duurte van den tijd doet do- vraag naar hooger loon naar boven- komen en de actie voor toeslag wordt verlevendigd. De levensstandaard is opgevoerd en vraagt veel imeeir dan in vroeger dagen. Maar daardoor is- de broodkwestie meer nij pend dan ooit. Al die dingen nu dreigen Vlen geheelen inhoujd te- gaan uitmaken van ons denken. En dal is het groote gevaar voor hen, die in de allereerste plaats zoeken mioeten de spijs, die blijft tot in 'het eeuwige leven. God heeft klaarblijkelijk de bedoeling om de Chris tenen van dezen tijd te louteren. Daarom moeten ze mieer leeren tevreden zijn met wat de Heere voor 't tijdelijk leven geeft en waken vooral tegen geestelijke onder- voeling. Ook ste'.t deze tijdgeweldig© eischen. le. Niet bezorgd zijn 'maar vertrouwen; de Ileere regeert en zlal o-ok Woor ons' zorgen. 2e. De zorg voor de militairen is' zeer zekiar een taak voor de )Chr. Jong. Vereeniging. In een der Ame rikaansche oorlogen heeft de prediker Moody (zich beijverd om, oyeral de recrutem te bereiken en te helpen, voor velen tot een blijvenden zegen. Jongemannen voöral door jongemannen bearbeiden, dat mioet ook ten opzichte der militairen geiten. Nederland volge bet voorbeeld o.xnl. der Engetsche vereenigingen, die zich beijve ren aan de fronten om den bijbel te ver spreiden en op, den Heiland tei wijzen. Een treffend feit van wat de een voor den anderen kan doen, toont die hattdöl'wijto van den Duitschen schoenmaker, die z'n N. Test. steeds las, als er maar even rust werd verleend. Zijn officier las dan in Goethe's Faust. Maar o, wonder, troost vond ideze -daarin niet ear hiji werd steeds moedeloozer. Hij stelde z'n ondergeschikte (den schoemnaleer) voor -eens tie ruilen, maar deze was alleen er voor te vinden om zijn veelgebruikt N. Tesit. af te staan: „Goethe's Faust helpt toch niet, als de kogels fluiten". Kort daarop sneu velde de eenvoudige soldaat en werd d-e officier gewond. Weken lag hijl in één der lazaretten, maar een glans was er in zijn oog, en in zijn hand hield hij steeds het N. Test. van den schoenmaker. Te recht had ideze eenvoudig© een beter bron van troosit gehad dan zijn meerdere. 3e. Een belangrijk werk is en blijft de arbeid onder de jeugd. Sommige leden klagen steen en heien over d-e tuchteloos heid en verwildering der jeugd. Men ver smade niet den veelszins moeilijken arbeid op Knapenvereeniging ©n Zondagsschool. Jonge men chen hebben so-m-s veel meer tact en staan zeker veel dichter bij de kinderen dan de ouders. In dezen gevaarvollen, erastigien tijd houde men dus, op God 't oog gericht, wake men tegen het dreigend verderf aan alle kanten en zij overvloedig in het werk des' Heeren. Met groote aandacht werd dit referaat

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1917 | | pagina 1