No 160
Woensdag II April 1917
31e «laargang
Zeewwsoh Jongelingsverbond.
Uitgave van
de Naaml. Venn. LUCTjOR ET EMERGO,
gevestigd te Goes.
ti .i ivrMXnau waj""
Hoofdbureau te Goes:
LANGE VORSTSTRAAT 219
Bureau te Middelburg:
FIRMA F. P. DHUIJ L. BURG.
Drukkers:
Oosterbaan Le Cointre, Goes.
VERSCHIJNT ELKEN. WERKDAG.
Abonnementsprijs.:
Per 3 maanden fr. p. post f 1.50
Losse nummers-0.06
Prijs der Advertentiën.
I4 rogels f 0.60, iedere regel meer 16 ol
S-maal wordt 2-maal berekend.
Bij abonnement voordeelige voorwaarden
Bewijsnummers 5 cent.
Provinciale Landdag van den Christelijk
Nationalen Werkmansband.
(Slot.)
Dr. Slotemaker de Bruine vond nog
gelegenheid te wijz'en op 'het groote be
lang van de vakorganisatie in dezen tijd
van groote werkloosheid.
Maar ook als de vrede komt zullen
de vakorganisaties noodig zijn.
Met een opwekking tot organisatie ein
digde spreker.
D© heer De Visser bracht een woord
van dank aan den inleider voor zijne
duidelijke en scherpzinnige uiteenzet
ting en gaf gelegenheid tot debat. Hier
van werd gebruik gemaakt door dhr. ds.
Van Emptel, die o.a. vroeg wat gebeuren
moet met de arbeiders, die geen be
paald vak beoefenen.
Verder heeft ds. Van Empel een be
zwaar tegen landelijke organisaties, om
dat niet overal dezelfde eischen gelden,
zooals bij de veldarbeiders o.a. Ook eeni-
ge moeilijkheden wijst spreker aan bij
samenwerking met neutrale vakorganisa
ties.
De tweede, die met den spreker van
gedachten wisselde, was ds. P. J. Steinz;,
die vreesde, dat de vrijheid te veel in
gedrang zal komen, vooral waar men
het collectief arbeidscontract als het
hoogst bereikbare schetst. Ook meent
deze spreker, dat het collectief arbeids
contract uitzonderingen uitsluit; als dit
niet liet. geval is, dan vraagt spreker
waarom dan geen uitzonderingen voor
de mate van bekwaamheid kan worden
gemaakt. Vooral voor de landarbeiders
acht ook deze spreker vakorganisatie
zéér noodig, maar voor deze categorie is
©en collectief arbeidscontract zéér moei
lijk te bereiken. Spreker acht Paschen
hot meeste geschikte tijdstip voor chris-
telijk-sociale besprekingen.
De beer Ds. Posthuma wees ook nog
op de. bezwaren van bepalingen voor bet
heele land.
De heer Slotemaker de Bruine beant
woordde de vragen, door er o.a. op te
wijzen, dat in het collectief arbeidscon
tract wel degelijk is rekening gehouden
met het verschil in levensstandaard in
de verschillende deelen des lands.
Het wegnemen van de vrijheid acht
spreker ook steeds een groote moeilijk-
beid, en het zoeken van den middenweg
tusschen de liberale- en de socialistische
opvatting is steeds moeilijk, maar de
Christelijke levensopvatting zal er voor
waken te veel aan den. enkeling of te
veel aan een geheel te denken.
Een patroon van een groot bedrijf kan
met den besten wil van de wereld niet
meer met een enkeling rekening houden.
Spreker zette nog nader uiteen het
mooie en het leelijke van concurrentie.
Het mooie is het inwendige, het bekwa
mer zijn; het leelijke is het geven van
een kwartje meer voor hetzelfde werk.
Erkennende de moeilijkheid van de
met-bekwame arbeiders, wijst sp-r. er op,
dat het plicht is er de arbeiders op te
wijzen, dat het niet de vraag is 'wat
zij van hun zoons van 13 jaar trek
ken, maar wat deze als volwassen ar
beiders voor hun vrouw en kinderen
zullen verdienen; en dat die zoons daar
om een vak goed moeten leeren.
De vrees voor Zondagsontheiliging is
voor spreker niet groot, daar ook an
dere vakorganisaties voor Zondagsrust
ijveren.
Spreker hoopt vast, dat er een uit
komst zal komen om uit te maken wie
arbeider is en wie niet en tot welke
categorie een arbeider behoort.
Het werk van de vrijgestelden zet
spr. nader uiteen, hij wees op hun ztva-
re taak en had God om als leiders der
vakorganisaties menschen met een ster
ke ruggegraat te geven.
Achter de vakorganisatie ligt de be
drijfsorganisatie, voor welke fraaie orga
nisatie zich personen van allo politieke
richting vorklaren, en dat de eerstvol
gende regeering zal ter hand nemen.
„Wat zullen wij eten".
Intusschen was de heer Stioeek Hen-
kemans ter vergadering gekomen en ver
kreeg hij direct het woord om te spre
ken over bovenstaand onderwerp.
Aan de hand van Mattheus 62533
wees spreker erop, dat Jezus het zon
der omwegen afkeurt de bovenstaande
vraag te stellen, want dat de Hemelsche
Vader weet wat wij ten deze noodig heb
ben.
Maar als burgers van Nederland wen-
schen wij te spreken over de nationale
vraag.
De zorg voor de volksvoeding is in
het gewone leven slechts ten deel© ©en
vraag van algemeen belang, dit is nu
anders. Niet het eerste is de vraag wat
kost het voedsel, maar hoe komt men
er aan. Deze kwestie splitst spreker in
drieënde productie, de import en de
distributie.
Het eerste besprekende, wijst spreker
er op, dat Nederland, ondanks zijn0
'vruchtbaren bodem, niet voldoende kan
produceeren voor zijn eigen bevolking.
In het bijzonder is dit het geval met
het hoofdartikel, broodkorenwaarvan
slechts voor twee maanden voldoende in
Nederland groeit.
Een halve eeuw geleden zou dit heel
anders geweest zijn, toen kon Neder
land zichzelf geheel van graan voor
zien. De invoer van Amerikaanse!).- en
Russisch graan heeft de landbouw in
een andere richting gestuurd en te veel
bouwland is in weiland omgezet, ter
wijl ook veel land voor den tuinbouw,
voor den teelt van suikerbieten, voor
zaden, voor bloembollen, boomen enz.
wordt gebruikt. Wat betaald werd voor
buitenlaudsch meel, kwam met groote
rente terug van de genoemde produc
ten.
Vóór den oorlog leefde men hier goed
koop en tevreden, maar thans wordt het
rijke Nederland met gebrek bedreigd.
Hierin ligt een les voor het heden en
voor de toekomst.
In de eerste plaats geeft de distribu-
tiewet den minister liet. recht om den
verbouw van bepaalde gewassen, ge
schikt voor voeding van mensch en
dier, te bevorderen. Men is gaan begrij
pen, dat dit noodig was, en velen gin
gen uit zichzelf tot verbouwing van
voedingsgewassen over. Er is zelfs te
spreken van een volksbeweging in deze
richting en voor 1917 wacht spreker
hier veel van, maar betreurt het, dat
het niet een jaar eerder is. gebeurd.
De tweede maatregel, thans reeds pe-
palen wat de regeeririg voor de vruch
ten z,a) betalen, juicht spr. toe, de tijd
zal leeren, dat dit goed is gezien ge
weest.
Spr. wijst ook op het verleenen van
landbouwverlof tot 20 p'Ct. van het aan
tal gemobiliseerden.
Voor de toekomst is er ook uit te
leeren. Hiervoor wijst spreker erop, dat
do Schrift wel erkent het eigendom,
maar niet het bezit, want God behoudt
het laatste. De bodem is het bezit van
God, de eigenaar is de rentmeester; en
deze rentmeesters hebben een verplich
ting om voor de voeding van hun me-
demenschen te helpen zorgen, waarvoor
zij verantwoording aan God zullen moe
ten doen. Niet het maken van groóte
winst mag 'het voornaamste zijn.
Met groote dankbaarheid wijst spre
ker op het werken der regeering, op het
beleid van buitenlandsehe zaken in het
bijzonder, en wees daarmede in ver
band op het Witboek, dat Zaterdag
verscheen; de daarin door de regeering
gepubliceerde stukken zijn een genot voor
het litterair gevoel, maar nog meer voor
het nationaal gevoel.
In gewone omstandigheden bemoeit
d© overheid zich niet 'met de voorzie
ning in levensbehoeften, en dat is goed
ook, men kan het dan gerust aan het
particulier initiatief overlaten.
Bij de distributie wordt alles op den
hals van minister Posthuma geschoven,
en dit is niet goed.
Spreker hoopt, dat men zeer spoe
dig weer tot het gewone leven kan te-
rugkeeren. Het werk is niet dat der re
geering, het kweekt ambtenaren-dwing-
landij, omkooperij en andere slechte toe-
Standen.
De regeering geeft zoo licht den in
druk van ongelijke behandeling, zlooals
men denkt te zien bij het verleenen van
consenten voor uitvoer en vervoer.
Ook kweekt de toestand van thans
slappe menschen, hij vermindert de
energie van de menschen.
Als ieder zich inspant zijn taak op
te vatten volgens Gods voorschriften,
zal het Nederland goed gaan, beter dan
lnj de sociaal-democratische beginselen,
waarbij alles van boven af moet gere
geld worden.
Spreker drong ei' den Christenen op
aan vertrouwen te blijven stellen in 'God,
niet te morren als er nog slechtere tij
den mochten komen.
Van de gelegenheid om vragen te
stellen wérd o.a. gebruik gemaakt door
den heer J. H. Blum, lid van Ged. Sta
ten, die er o.a. op1 wees, dat het voor
kleine gemeenten moeilijk is een afzón
derlijk distributiebedrijf te hebben, wat
in Zeeland 'ook gebleken isliever had
deze spreker gezien, dat de minister
het land in districten had verdeeld.
Een drietal andere heeren stelden nog
vragen. Een wenschte, dat meer jacht
mocht worden gemaakt op schadelijk
wild, dan zouden, de boeren minder be
zwaar hebben tegen het verbouwen van
boonem enz.
Een ander vroeg waarom het mi
nisterie van oorlog niet het terrein bij
het middenreduit laat bebouwen.
De derde spreker meende, dat de coö
peratie (tie veel wordt achtergesteld bij
de distributie.
De heer Snoeck Henkemans wees er
den heer Blum o.a. op, dat als men
da regeling der distributie aan de pro-
vinciale besturen had overgelaten, bijv.
in Zeeland de distributie goed zou zijn
gegaan en in Amsterdam opstand zou
zijn gekomen, ómdat men geen eten ge
noeg had.
Indien algemeen geklaagd wordt B al
er betreffende het schieten op schade
lijk wild wel een regeling zijn te tref
fen; voor het bebouwen van bedoeld
terrein moet het betrokken gemeentebe
stuur aan de regeering requesteerenin
de groote plaatsen is juist geklaagd,
dat de coöperatie te veel werd voorge
trokken.
De voorzitter dankte ten slotte ook
den heer Snoeck Henkemans, waarna
prof. Slotemaker de Bruine te vijf uur
de vergadering met dankzegging sloot.
Ill—1 III III 3WI HIHI1 I
Afdeeling van den Ned B ond
van „Jongelingsvër. op Geref.
Grondslag.
Iri de bijeenkomst op Tweeden Paasch-
dag vervolgde prof. dr. Noordtzij zijn rede
over „Problemen" ongeveer aldus
Wus derhalve van Davids 'huis geen heil
te verwachten, dan Loch zeker wel van
Jeruzalem? Ook deze illusie ontneemt
Ezechiël hun door het beeld van den
pot: Het volk van Juda, dat zich veilig
waant binnen de muren van Jeruzalem,
zal gelijk zijn aan de stukken vleesch
uit dien verhitten, in stukken gevlogen
pot, welke de Ileere zelf in. het vuur
zou gooien.
Het volk zal in bal'i-.gvchap gaan en
Jeruzalem wordt vernietigd. Is dit nu te
rijmen met het plan Gods? Ezechiël geeft
het antwoord, God zegt: „Zelf zal lk
Mijn volk weiden door David, Mijnen
knecht". De Ileere zal Zijn volle heer
lijkheid toonen en Zijn volk weiden, niet
meer .ami den Chebar, maar in het land,
dat de Heere .aan 'Abraham gezworen heeft.
Wam de Engel toont hem Jeruzalem her
bouwd, maar op gansch andere wijze,
naar rechte lijnen, met poorten aan alle
zijden en in het midden een tempel, alles
wijzende op de volmaaktheid. De twaalf
stammen wonend, een ieder in zijn eigen
gebied, ieder hebbend een eigen
ingang in dien tempel en allen hebben
één Vorst, Die niet door uitwendige macht,
maar door geestelijke middelen Zijn heer
lijkheid openbaren zal. En uit dien tem
pel ontspringt een stroom, die, naarmate
'hij zich verder van Sion verwijdert, zich
verbreedt in levenwekkende kracht en
tuitloopt in de Do,ode Zee, zoo-dat, waar
vroeger de dood heerschte, nu het leven
golft. En na deze teekening geeft Ezechiël
aan die stad een nieuwen naam: „De
Ileere is daar". Met dien nieuwen naam
is het dubbele probleem beantwoord.
In deze dagen van strijd en worsteling,
waarin het schijnt, dat alle cultuur zal
worden vernietigd, in den storm, die over
West-Europa gaat, mogen deze problemen
wel worden herhaald. Want, wel is er
geen apart bondsvolk meer, maai- er is
toch een internationaal volk des verbonds,
over hetwelk eenzelfde oordeel gaat, wan
neer het weigert hart en hand te geven
aan den Vorst des Levens, die alleen in
Jeruzalem wonen kan. Onze toekomst is
alleen zeker, wanneer wij, naar Ezeohiëls
woord, ons gericht hebben tot Hem, die
in den nieuwen tempel, in het Nieuwe
Jeruzalem Zijn heerlijkheid openbaart, er
ivoont in eeuwigheid en er Zijn levens
kracht en macht verheerlijkt.
Na afloop van deze belangwekkende
rede werd pauze gehouden, waarin ge
collecteerd werd voor de centrale verwar
ming. Daarna werd het woord gegeven
aan Dr. Van Schelven van Vlissingen,
om het slotwoord uit te spreken. Z.Eerw.
had tot titel van zijn onderwerp, gekozen
„matigheid" en wel opgevat in den zin
vain de opwekking door den Apostel Pau-
lus tot ons gericht door middel van zijn
brieven aan Timotheus ,en Titus. Matig
heid 'derhalve (zégt spr.), niet in den
zin „met mate", waar de middenman naar
streeft, maar in den zin van zich stel
len onder de tucht. Een opwekking, die
aan Nederlandsche Christenen, en met
name aan Christen-jongelingen wel toe
komt, omdat onze volksaard, schoon kalm,
neiging vertoont (gelijk trouwens- elke
deugd gevaar loopt in haar tegendeel te
worden verkeerd) om uit den band te
springen, tuchteloos te zijn. Spr. herin
nert aan de heidenscihe wijsgeeren Hip
pocrates en Plato., die onder de vier voor
naamste deugden, reeds door de Heiden-
sohe Grieken volgens hen te betrachten,
ook noemden de matigheid.
Spr. eindigde met een ernstige waar-
schuwing aan de Christen-jongemannen,
daar zij vooral zoo licht geneigd zijn
de zelftucht te laten varen.
De voorzitter bracht vervolgens een
woord van dank aan de sprekers en aan
allen, die tot het welslagen van den dag
hadden meegewerkt, waarop hij, nadat
Dr. Va,n Schelven in dankzegging was
voorgegaan, deze goedgeslaagde vergade
ring sloot.
Prov. Bondsdag, georganiseerd door de
Prov. Commissie voor Zeeland van
het Ned. Jongelings Verbond.
't Was een talrijke schare, leden van het
Ned. Jong. Verbond in Zeeland, die zich
had opgemaakt naar Vlissingen omi dezen
provincialen bondsdag mee 1© vieren. De
guurheid van tiet weder moge misschien
enkelen belet hebben te komen, aan de
stemming der vergadering heeft zij aller
minst schade gedaan.
Te ongeveer 10 uur opent de voorzit
ter, dhr. L. G. James uit Sluis, op gebrui
kelijke wijze de vergadering. De voorzit
ter der afd. Vlis'singen verwelkomd© de
aanwezigen namens zijn, vcreraiiging, sprak
zijn blijdschap uit over 'de groote op
komst en hoopte, dat dezie vergadering
vrucht zou afwerpen voor de Zeeuwsichie
Chr. Jongel. Vereenigingein ook voor de
afd. Vlissingen.
Dhr. James sprak een kort bemoedigend
woord, een P'aasichwoord naar aanleiding
van: „Wat zoekt gij den Levende bijl de
dooiden?" ,\Vij moeten, aldus de voorzitter,
overtuigd zijn, dat wij een levenden Hei
land hebben en door die overtuiging ge
sterkt on,zen arbeid verrichten beter en
trouwer dan te voren. Het is: toch niet
ons -eigen Werk' wat we doen en 't is. Zieker
niet het werk van een dooiden Christus;
Hij leeft en sterkt ons, als wij maar ge
willig izijn oW hem te zoeken.
D© siecr., Ds. J. J. Homburg, deed in
zijn jaarverslag uitkomen, dat er naast
moeilijkheden ook geweten tnoet worden
op het verrijzen van nieuwe afdeelingen,
zoo ate O. en \V. Souburg en Elkerzee.
Juist van die jonge alid. die helaas niet
vertegenwoordigd was,, ware») moedgeven
de berichten ingekomen. Met blijdschap
Werd ook herdacht de openluchtverga-
dering in Valckenisse gehouden. Juli '16.
Met moed moeten we verder gaan, zoo
riep de -secr. ons toe. Nog veel werk
wacht ons, veel gevaren bedreigen ons
land en volk misschien, maar wijl behoorejn
op onzie-n post te blijven, van onze roe
ping ons! bewust.
Een ernstig en geestig woord werd ojns
toegesproken door den Penningmeester,
Dhr. B. N. v. Diijke. van Terneuzen; hij
hoefde niet. te gewagen van geweldige
Oorlogswinst en een brandkast mot de
initialen P(rov.) C(oml:nissie) moest nog
niet aangeschaft. Toch was er nog eon
batig saldo van ruim, 'f 6.Niettemin
Werd er aangedrongen op versterking der
geldmiddelen.
De morgenvergadering werd weder be
steed aan de behandeling van enkele huis
houdelijke zaken: als' „Doel en werk-
w ijl z e d e r P r o v. C o m m) i s: s i e", waar
bij de secr. gelegenheid 'had om eens
te spreken over allerlei dingen, die voor
vele leden der jongere Z-eeuwsche afd.
noodig én nuttig waren. 'tSlot van deze
bespreking was, dat de Prov. Commissie
werd gemachtigd de statuten te wijzigen
overeenkomstig 'het huidige Boridsregle-
toent en dan te latein druikken en aan
de afd. toe te zenden.
De vergadering verklaard© zich verder
aenstemlnig voor het houden van een
openluchtsainenkomst, liefst in Zuid-Be-
veland in de maand Juli bij voorkeur
al beloofde de voorzitter, dat de moge
lijkheid zou overwogen worden om in de
maand Aug. te vergaderen volgen-si deini
wensch van de afd. Zierikz'ee.
Precies' 12 uur werü d© morgenverga-
dering, bijgewoond door plmi. 170 leden,
gestolen en noodigd© de afd. Vlissingen
hare gasten aan een ruim, voorziene disch
in baar eigen gebouw.
Even half twee werd de vergadering
heropend en de schare nog wat talrij
ker dan ',s'morgens kreeg gelegenheid te
genieten van het bekoorlijk orgelspel van
dhr. Landsman, den schoonen zlang van
dhr. v. id. Eijck. Luid applausi getuigde
van den dank der vergadering.
Hoofdschotel dezer vergadering was het
referaat van dhr. A. Pefermeijer uit Mid
delburg, getiteld: De etns't der tij:-
den en het Jongelingsleven.
Spr. wees allereerst den ernst der
tijden aan, daarbij' wijzende op 'tfeit,
dat de Heer© ©en twist heeft met de
volken en allerlei vreeselijke dingen zich
doen voelen als straffen Zijher Hand.
Men ziet de dooden in menigte vallen en
een Izfee van ellende daardoor over Europa
uitgestort. Men ziet, hoe de verbazing
wekkende uitvindingen op technisch ge
bied worden aangewend tot vernietiging
van den medemiensch.
Vooral ook in hel maatschappelijk leven
doet een sombere wolk donkere schadu
wen vallen. Herinneren daaraan niet de
broodkaarten en distributie van andere
levensmiddelen, beslaglegging van den
staat op '.wat we anders onder eigen beheer
hielden. En we mogen ons niet vMen
met de hoop, dat de nood nu at op zijn
ergst gekomen is. Gevolg van een en ander
i» moedeloosheid onder de menschen, die
niet weten van een Voorz.ienenden Vader.
Zoovelen toch nebben dat geloofsartikel
geschrapt. Maar ook -zijl, die nog wel zeggen
in de voorzienigheid Gods te gelooven,
houden zich vreemd over de hitte der
verdrukking, alsof hun iets vreemds over
kwam-. Zoovele Christenen kunnen niet
met Paulus en Silas lofzangen zingen in
den dag des kwaads, ook al is hun lijden
op verre niet op één lijn te stelten iniet dat
van de genoemde Apostelen. Gewis de tijr
den zijn ontzaglik ernstig en als 2e
punt vloeien daaruit voort:
Gevaren voor den Jongeling.
Niet alleen gevaren voor 't tijdelijk le
ven, ook al sipreken de oorlogsberichten
van ontroerende dingen. Iemand, die het
getal gesneuvelden schat op 4.000.000
iman, berekende dat zulk een getal 10
etmalen noodig had' om voorbij te trekkten.
Het i;s! toch ontroerend, ziicli in te dtentan,
dat die allen een prooi werden van den
'oorlogsgod. Naast dit gevaar doen zich
andere, zedelijke en geestelijke voor.
Hoevelen, die in deze dagen van mobi
lisatie verachterd zijn in de g-énade en
hebben losgelaten, wat hen bewaren kon.
En hoevelen weten tegenover spotters of
tegenover de twijfelingen van eigen hart
geen antwoord op de vraag: Waar is nu
u|w God? Er zijn zooveien die verleid
worden om langs ongerechtvaardigd© we
gen hun bezit te vermeieirderen en daar
door op dwaalsporen geraken. Als ifijan-
schen Gods dienen we al die dingen te
vlieden.
De duurte van den tijd doet do- vraag
naar hooger loon naar boven- komen en
de actie voor toeslag wordt verlevendigd.
De levensstandaard is opgevoerd en vraagt
veel imeeir dan in vroeger dagen. Maar
daardoor is- de broodkwestie meer nij
pend dan ooit. Al die dingen nu dreigen
Vlen geheelen inhoujd te- gaan uitmaken
van ons denken. En dal is het groote
gevaar voor hen, die in de allereerste
plaats zoeken mioeten de spijs, die blijft
tot in 'het eeuwige leven. God heeft
klaarblijkelijk de bedoeling om de Chris
tenen van dezen tijd te louteren. Daarom
moeten ze mieer leeren tevreden zijn met
wat de Heere voor 't tijdelijk leven geeft
en waken vooral tegen geestelijke onder-
voeling.
Ook ste'.t deze tijdgeweldig©
eischen. le. Niet bezorgd zijn
'maar vertrouwen; de Ileere regeert en zlal
o-ok Woor ons' zorgen. 2e. De zorg voor
de militairen is' zeer zekiar een taak voor
de )Chr. Jong. Vereeniging. In een der Ame
rikaansche oorlogen heeft de prediker
Moody (zich beijverd om, oyeral de recrutem
te bereiken en te helpen, voor velen tot
een blijvenden zegen. Jongemannen voöral
door jongemannen bearbeiden, dat mioet
ook ten opzichte der militairen geiten.
Nederland volge bet voorbeeld o.xnl. der
Engetsche vereenigingen, die zich beijve
ren aan de fronten om den bijbel te ver
spreiden en op, den Heiland tei wijzen. Een
treffend feit van wat de een voor den
anderen kan doen, toont die hattdöl'wijto
van den Duitschen schoenmaker, die z'n
N. Test. steeds las, als er maar even
rust werd verleend. Zijn officier las dan
in Goethe's Faust. Maar o, wonder, troost
vond ideze -daarin niet ear hiji werd steeds
moedeloozer. Hij stelde z'n ondergeschikte
(den schoemnaleer) voor -eens tie ruilen,
maar deze was alleen er voor te vinden
om zijn veelgebruikt N. Tesit. af te
staan: „Goethe's Faust helpt toch niet,
als de kogels fluiten". Kort daarop sneu
velde de eenvoudige soldaat en werd d-e
officier gewond. Weken lag hijl in één
der lazaretten, maar een glans was er in
zijn oog, en in zijn hand hield hij steeds
het N. Test. van den schoenmaker. Te
recht had ideze eenvoudig© een beter bron
van troosit gehad dan zijn meerdere.
3e. Een belangrijk werk is en blijft de
arbeid onder de jeugd. Sommige leden
klagen steen en heien over d-e tuchteloos
heid en verwildering der jeugd. Men ver
smade niet den veelszins moeilijken arbeid
op Knapenvereeniging ©n Zondagsschool.
Jonge men chen hebben so-m-s veel meer
tact en staan zeker veel dichter bij de
kinderen dan de ouders.
In dezen gevaarvollen, erastigien tijd
houde men dus, op God 't oog gericht,
wake men tegen het dreigend verderf aan
alle kanten en zij overvloedig in het
werk des' Heeren.
Met groote aandacht werd dit referaat