llinsdag' 10 October 31e Jaargang Hereariïgirig. öe Qroote Oorlog. o. 8 Uitgave van t '-'«ami Venn. LUCTCtó ET EMERGO gevestigd te Goes. Hoofdbureau te Goes: AN'GE VORSTSTRAAT 219.. B h r e au te Middelburg: fat A F, 9. DHUlvJ - L. BURG, Drukkers: .-vfetertiaan Le Coin* re - Goes. In no. 3 van ons blad hebben wij over genomen de geschiedenis der a.-r. partij zooals die door den heer Lobman is uit eengezet. Daarin komt de opvatting van dr. Kuyper omlrent het leiderschap naar voren. Tegen dat stelsel kwam de heer L. steeds met kracht op. Waarom? In de eerste plaats reeds hierom, om dat hef. staal en valt met Dr. Kuiper. Mijn hoofdbezwaar is echter, dat de organisatie van Dr. Knyper er toe ge leid heeft en steeds meer er toe zal leiden, de Staten-Generaal afhankelijk te maken van de kiezers en van partijen. Deze mogen geen vertrouwen stelten in hun •afgevaardigden. Geheel ,de organisatie, zooals die na 1894 tot ontwikkeling is gebracht, dient om te zorgen dat de kie zers niet „gefopt" worden. De kiezers moeten weten wat ze willen en de ge kozenen moeten trachten dien wil door 1 zetten in de Staten -GeneraalZoo werkt het volk zelf: mee aan hot tot stand ko men van de wetgeving. Nog meer: ook de Regeering des lands mioet onder pres sie komen van de partijen; daartoe die nen de programma's van actie; elke partij- groep is dan verplicht aan haar pro gram den oorrang te verzekeren. Dat wordt dan democratisch" genoemd, of wel aangeduid met den in de ooren van vele gereformeerden veel welluidende): klank van „Calvinistisch". Het stelsel werkt op de verbeelding der kiezers; ver heft hen in eigen oog; drijft hen tot inspanning en ijver, vooral als dit in verband wordt gebracht met de cere Gods, hoewel bij vele A.-R. kiezers dezelfde motieven werken als ook werken bij him tegenstanders. Komt ten slotte het ijver- heioon bedrogen uit, dan wordt dit na tuurlijk aan do tegenpartij geweten, bet geen dan voor de komende kiesperiode een nieuwe prikkel tot inspanning wordt. Diat bet verzet tegen de door Dr. Kuy- per na 1.894 ingevoerde partijleiding de wezenlijke oorzaak geweest is van de scheuring, is voor wie de feilen wil na gaan buiten allen twijfel, en al wat over „conservatisme", „aristocratie", „mannen met 'twee namen en titels", en andere soortgelijke kenmerken van de C.-H. Unie gezegd is, berust op fantasie; niemand -kan die beweringen met feiten staven. Ik ontveins mij niet, dat de gestadige toeneming van de C.-H. Unie niet uit fluitend op de hier ontwikkelde bezwaren tegen de leiding van Dr. Kuyper berust. Er is een geheel ander motief dat hen van de A.-R. partij afhoudt, en wel een motief van. kerkrechtelijken aard, de ge hechtheid aan de Nederduitsch Hervorm de Kerk. Op zichzelf beschouwd, is dit tuotief van aansluiting of terughouding, van den 'meest bedenkelijken aard en te vens totapl ongegrond. Over do mogelijkheid van beréeniging zegt de hoer Lobman bel volgentdet „De Standaard" (of Dr. K.) wemseht faereeniging en oplossing der crisis. Op dit punt ga ik 'geheel miet hem accoord. ïk weet dat er onder mijn politieke vrienden zijn. die hel veel' gienoegel ijker vinden dat ieder groepje zijns weegs gaat, en dat men dan door federatie weer aansluiting zoekt. Zekerlijk zou dat kannen, vooral" indien .het evenredig kies stelsel wordt ingevoerd. Eu hiel stemt ook geheel overeen miet dien aard van ons tot het vormen van klein© kirini-, getjee geneigde volk, waaarin dan ieder geheel naar eigen inzicht zich Jjan be wegen. Maar wie leenig besef heeft van den buitengewoon heftiger) strijd, thans in geheel de wereld tegen het Chriistet- lijk geloof on tegen den invloed van, dat geloof op geheel ons maatschappelijk! en staatkundig leven gevoerd, wie tevens inzicht heeft it) de moeilijkheden waar voor het Christelijk volksdeel komt to staan, en begrip van de beteekanis van trouwe samenwerking bij de oplossing dier vraagstukken, zal1 terstond: toegeven, dat onnoodige scheuring zie©-)- te be treuren. is1. Onnoodig is de scheuring, mits in hoofdzaak de toestand die van 1878 1894 bestond hersteld wordt. In dei eerste plaats dus dient de- voog dij waaronder thans A. R. leden der Staten-Generaal en 'de A. R. Ministers' der Kroon staan te worden opgeheven. In do tweede plaats 'zal minder met het woord „Calvinistisch" geschermd moeten worden. „Gereformeerd" is' eens welomschreven 'begripde Gereformeerden ihiebben eigen belijdenis, eigen organisatie, éigen historie, eigen leefwijze, eigen leven Si- beschouwingUit die groep is ook het hedendaagseh Gereformeerde volk' Voort gekomen, dat altijd door ia blijven Iet- ven, zij 'took vaak meer in 't verbor gen. VERSCHIJNT ELK EN WEStlT'A®, Abonnementsprijs Per 3 maanden fr. p. post. flM Losse nummers6 Prijs der Advertsniiën io regels ƒ0.50, iedere regel meer 1# dt 3-maal plaatsing wordt 2-maal berekend Bij abonnement voordeelige voorwaardem,, Familieberichten van 110 regels 1. iedere regel meer 10 ct. «5*1 Maar het duidt ecu kerkelijke groep aanis, oen theologische benaming. Dat „Calvinisme" is een vaag, geens zins vaststaand begrip, althans niet ge noegzaam. "om ons in onzen tijd op po litiek gebied tol leidraad te dienen. In realiteit beteekent het in ons1 landnog j steeds 1 ierefcrmeerl De benamingen, Calvinist en Gere formeerd, worden al naar gelang de be hoefte 'hiel meebrengt onwillekeurig door- oein.geiuengd. Die doorceumenging is „evenwel voor de politiek© ontwikkeling van ons volk bedroevendZij leidt ©r toe dat do anti-revolutionairen, clie onder Groen van •Prinstercir zich, onder het vaandel „tegen de .Revolutie het Evangelie", op een bieed terrein hadden geschaard, 't wel k alle protestantse hé richtingen voor zoover deizte het Evangelie- piot bewust verwerpen of negeeren omvat, en ook 'do R. C. niet uitsluit, thans zich aandienen onder -een. benaming die, on der ons kerkelijk volk, een bepaalde richting op kerkelijk gebied aanduidt. O zeker! die „Calvinisten" kunnen de zwa.k kern broeders niet .missen, omdat ze niet talrijk genoeg zijnmaar zij ziijh toch .„de kom"; die zwakkere broe ders iets meer, maar niet veel meer dan houthouwers en waterputters. En zoo wordt genoemde partij van lieverlede oen kerkelijk© groep van elkaar in de hoogte houdende personen, in plaats van de dragers! van -bet alle U hristenen om vattend beginsel: staatkunde cm gods dienst zijn niet te scheiden. Mocht van het ,nog langer goochelen ïmiet die benaming afgezien en terugge keerd worden tot den toestand van vóór 1894 dat in 187.8 eerst, zij het dan ook voorzichtigheidshalve!, een andere weg was' ingeslagen, erkent dr, Kuyper nu zelf, dan zal ook de C. H. Unie haar neiging om de kerkelijke quaeaties in de staatkunde te ïniengien moeien la ten varen, en zal hereeniging mogelijk' zijn. Mocht echter dit niet geschieden, en Inog steeds, zij het ook bedektelijk of indirect, kracht worden gezocht in ker kelijk© leuzen en in 'vervanging van oen zelfstandige Staten Generaal en ©en zelf standig Kabinet door partijmacht, dan hoop ik dat de C. H. Unie, liever 'dan zich over te geven, van het staatkundig terrein verdwijn©, 7-'j het dan ook met de- verzuchtingelk volk hebbe de re geering die Tiet verdient Zoo althans is mijne- persoonlijke over tuiging, die ik, hoewel' daartoe 'niet door mijn partij gemachtigd, voordat ik het. politiek© leven verlaat duidelijk wensch iuit te spreken. Ten slotte wijdt die heer Lobman nog enkele woorden aan hetgeen Dr. Kuy per in zijn anti-revolutionaire staatkunde over ham schrijft, n.f. ;-ll i .-' Ten slotte een enkel woord over mij zeiven. fn zijn anti-revolutionaire staat kunde schrijft Dr. Kuyper over mij: „dat het veelal volstrekt onmogelijk bleek, uit zijn houding in het ééne geVal tot. zijn houding straks! in soortgelijk geval aan te nemen, te concludeeren. Misschien kan ik hem- en ook andej ren, vervolgt de heer Lohman dan, in twee woorden den sleutel geven van mijn. politieke gedragslijn, althans ter Verklap ring van sommige verschijnselen. Ik heb in mijn politiek leven niets be geerd; geen leiderschap bij de verkiezin gen, waarvoor ik mij nimmer aan.gewej zen heb .gevoeld; geen volksgunst, die ilt God© zij dank, steeds' op haar juiste waarde heb. weten te schatten. Twee zaken zijn mij steeds hoven alles ter harte igegaan. Ten eerste het recht om, onder alle omstandigheden, de waarheid', n.l. datge ne wat ik voor waar houd, in 't openbaar t© mogen zeggen, hetgeen de vrijheid in houdt om Van ge-voelen te veranderen wanneer men van dwaling overtuigd wordt. TussChen 'hetgeen ik op politiek terrein thans 'belijd, en datgene wat ik veertig jaar geleden in boekjes en bro chures en 'dagbladartikelen heb betoogd, tref ik zelden eenig wezenlijk verschil aan; waar ik opi hoofdpunten van vroe gere meening afging heb ik van die af wijking rekenschap gegeven. Toen ik ech ter bemerkte, dat in sommige kringen die vrijheid om m!ij in 't openbaar uit te spreken euvel werd geduid, heb ik mij uit die kringen teruggetrokken. Hot tweede dat mij boven alles steeds ter harte is gegaan is de oplossing der, school-kwestie, voor zoover die verwij dering van onrecht betreft, dus het politiek terrein raakt. Daaraan heb ik van 1875 af mijn leven gewijd. Geen ©ogenblik heb 'ik dat doel uit het oog verloren. Dit heeft gemaakt, dat ik mij steeds weer aangetrokken gevoelde tot diezelfde krin gen, waarvan ik mij om evengehoemd© re den moest verwijderen, doch die m-et mij datzeifde doel najagen. Ik vvenschte steeds, dat het Christen volk van do scheiding van 1894 zoo wei nig mogelijk 'nadeel zou ondervinden, Daar om heb ik, niet mijne politieke vrienden ook het Kabinet-Kuyper gesteund, even warm als de KaMnelton-Mackay en Heems kerk, en hebben wij ons nooit door de spotternijen van links laten verleiden om met een -of andere linksche groep- op to treden tegen rechts. Meer dan. het recht om eigen meenjng te mogen, hebben, en openlijk uit te spreken hegeerde noch ik, noch één mijner politieke vrienden. De waarheid stelden wij echter hooger dan 'de eenheid. Maar voor onderkenning van vriend en vijand deed voor ons nog steeds het. shibboleth van Groen dienst; hoe denkt gij over het recht der voorstanders van de bijzondere school? Misschien kan deze opmerking er toe. bijdragen om ook in het oog van Dr. Kuyper meer dan ééne schijnbare tegen- Strijdigheid in mijn politieke loopbaan te verklaren. Moge de tijd aanbreken ,dat d© beide groepen der Nederlandsche- anti-revolutio nairen, beseffende hoe noodig de samen werking van alle Christenen is tot. be houd en tot. ontwikkeling valn ons Chris telijk volksléven, zich weer vereeniglen tot ééne groep. En mocht die wenseh niet worden verwezenlijkt, dal dan toch geen 'van beide groepen ooit het: „twee wo gen, één doel" mogen vergeten!" Zullen, na deze ernstige woorden, uit een liefhebbend hart geweld, do partijen nader tot elkander komen Wij hopen 't„ doch vreezen zeer. Gelijk art. 192 vrucht is van een com promis waarbij1 de ©ene partij ter wille der andere iets va.n haar wenschen laat. vallen, zoo zal om tot aecoord van her eeniging te komen, ook wederzijds iets moeten losgelaten en toegegeven moeten worden. Wie het nieuwe concept Stattmd, der anti-re'v. partij en de door ons over genomen critiek uit de brochure naast elkaaider legt, zal zuchtend toegeven: he laas, het kan niet; althans, niet bij heltj leven der beide groole mannen wier be schouwingen over Leiding en Piartij op bepaalde punten, voor ons land en onzen tijd, zoo uiteenloopen. Gymnastiek. Nu de zomer zoodra. verstreken is en de winter met de lange avonden weer begint, wordt 't winterseizoen, wat 'tver- eenigingsleven aangaat, ook weer inge luid. Diaarmee begint ook weer de periode, dat de gymnastiek in de zaal beoefend wordt. Bracht de zomer de turners naar buiten, naar 't sportterrein, nu wordt weer binnen geoefend. In verband hiermee is 'tons een be hoefte uw aandacht op deze lichaams oefeningen te vestigen. ,W;el blijft voet bal d e volkssport, dit neemt niet weg, dat wij voor ons do gymnastiek verre daarboven verkiezen. Het is niet onze bedoeling de voordeden der gymnastiek boven 't voetbalspel op te sommen. We willen slechts op 'tgroote nut der gymnastiek-beoefening uw aan dacht vestigen. Helaas telt Zeeland slechte één (zegge één) Christelijke vereenigingy die zich die tak van sport, ter beoefening stelt. We hopen, dat dit spoedig anders wordt, en Middelburg's „Excelsior" spoe dig eenige zustervereenigingen krijgt. Onze tijd bewijst toch duidelijk, dat men steeds in staal moet zijn groot© vermoeienissen te trotseerden. En de tijd na den oorlog, als de economische strijd begint en ook van ons Nederlanders ge vraagd wordt, dat we p;il staan en o;l nijverheids- en technisch gebied trachten te krijgen ons deel op de wereldmarkt, zal ons land behoefte hebben aan man nen „gezond en krachtig naar geest en lichaam. Vandaar ook de noodzakelijkheid de lichaamskrachten te ontwikkelen, gedach tig aan het „mens sana in corpore sano" zoowel voor den man en den jongen ajs voor het meisje en de vrouw en| voor deze l aaisten het meest. .Wellicht klinkt u dit gewaagd, om dat u nog behoort tot de velen, die geen ander argument hebben om tegen 'tda- mesturnen te zijn dan dit ..het meisje moet meisje blijven". Doch laten we u daartoe wijzen op eenige verschillen in 't jongens- en meisjesleven. Kómt de jongen reeds uit school, het meisje moet nog nablijven voor handwer ken. Thuis gekomen weer handwerken, spins uren achtereen. En let dan eens op de houdingheenen hoog opgetrokken, rug gekromd, hoofd diep gebogen, oogen zeer dicht en strak gericht op 'tfijine borduurwerk. Denkt ge wezenlijk, dat. dit geen nadeeligen invloed uitoefent, die door systematische lichaamsoefeningen moet geneutraliseerd worden? Gaan bei den, jongea) en meisje uit. de jongen gaat de duinen in, gaat slootje springen, bramen plukken, het meisje gaat kalmpjes wandelen. We keuren dit verschil, voort vloeiend uit beide)' aard. niet af, verre van daar. We willen alleen doen uit komen, dat 't meisje meer behoefte heeft aan de alzijdige ontwikkeling dan de jongen. Let voorts op hot belang, dat. het vol gende geslacht heeft bij een gezond en krachtig zijn van het "tegenwoordige. Wil de vrouw in moeilijke uren kunnen beschikken over wilskracht, uithoudings vermogen enz., dan moet dit in de jeugd beoefend warden. In 't latere leven hééft de man noodig de beschikking over een gezond en krach tig lichaam, een groot uithoudings- en weerstandsvermogen, om voor rich en zijn gezin 't brood te verdienen. De na- deelige invloed, die elk vak of beroep mee brengt, dient door gymnastiseerenl opgeheven. En elk vale heeft die. Iemand van 't kantoor zit steeds voorovergebo gen, een timmerman brengt hij 'tvelo schaven de schouders ongelijk, zet. de rechtervoet steeds naar binnen en zoo kan van elk vak iets genoemd worden, dat. nadeelig is voor 't lichaam. De vrouw daarentegen geeft een geheel andere plicht. Haar bezigheden van vrouw en moeder plaatsen haar eiken dag in omstandigheden, waarin wils kracht, volharding, doortastendheid een eerste eisch zijn. 'De .gymnastiek kweekt doze eigenschappen aan, daar zij niet is een beetje toeren maken, maar be rust op degelijke en grondige studie van wat ieder noodig heeft. Wij kunnen ons voorstellen, dat zij te gen de gymnastiek zijn die 't ideaal van een vrouw zien in een dame, met een heel bleek tintje, een tengere gestalte en een wespenmiddeltje, die loopt opj hooge hakjes onder zwart fluweel en schoentjes, die zich te voornaam en te machtig gevoelt om als 't noodig is, flink de handen uit de mouw te steken. Maar die in de vrouw en het meisje nog do opgewektheid en de levenslust waardeert, die de gezondheid wil uitgedrukt zien op plozende wangen, die houdt van. een vlugge, veerkrachtige pas, neen die is niet tegen de lichaamsoefening meer. Ten slotte wijzen we er nog op, dat uw lichaam een tempel Gods is, waar voor gij te zorgen hebt met alle mid delen die u ten dienste staan. „Excelsior" wil u gaarne de gelegen heid geven een oefeningsavond hij te wo nen, voor welke uren we naar de ad vertentiekolommen verwijzen M. R. v. R. Ir Een schoon© droom. Een keurig artikel schreef Dir. de Moor in het Octobernumrnar van ons christelijk maandschrift „Stemmen kies Tijds." Hij beoordeelt (aldus De Rott.) ver schillende bundels van de socialistische dichteres Mevrouw Roland Holst. Hij s'chetst haar zoeken en tasten naar het verhevene en spreekt dan in aan grijpend© taal aldus van „den schoenen droom" iMI Hil fe i&i JÜi Ui te 'JU iiy !IH 'M! Veeteer komt het ons voor, dat en in de hunldels, die wij thans bespraken, èn in die, welke we vroeger behandeld 'hebben, altoos weer eenzelfde denk beeld naar voren komt, den eenen keer sterker dan den anderen de dichteres 'bewust. Zij heeft in haar ziel eienerzijds een gevoel van groole onvoldaanheid' Over hel aards cho teven. Hoeveel schoon heid daarin ookgelegen moge zijn, het. laat den mensch on bevredigd en slaat zijn idealisme de diepste wonden. An derzijds is er in haar een drang naar hooger leven, naar iets, dat 'boven jhet bestaande uitgaat en hem kan troosten alls "een stem. uit een hooger© wereld. Daarom vermeit ze zich gaarne in de fantasie en toovert daarmede voor haar geestesoog den schoonc-h droomt, die haar kracht geeft om te leven en bezielt, tot den arbeid. De figuren van dien droom nemen wisselende' gedaan,ten aan. Ban eens 'ijs ,hiet de mystiek en schijnt het, allsof uit de nevelen het edel hoofd van Dante opdaagt, die haar wenkt om Bea trice te 'volgen naar het paradijs! T&eir hemelseh© wijsheid. Dan weer, minder helder, komt die figuur van gen Thomas More opdoemen, en het is haar allsof zo zijn vertrouwelinge war©', die bettn! bewondert om zijn standvastig volharden hij het beginsiel1, om. zijn onbeschroomde keuze voor de onzienlijke dingen, hoe- •wel deze hem dien dood zal kósten. Dan weer verrijst de gestalte van. 'een Marx, hoedt haaar geest, doet haai- een nieuwe wereld zien, die al de gebreken der oude zal missen en in den toekomst staat een nieuwe Utopia weet te schep pen. Meermalen ziet zij die p-issiedenlde gedaanten aan voor de grijpbare wer kelijkheid Uier gedroomd© zaligheden, doch ate ze de vrucht van dezen edelen boomt will plukken, is; Tiet weer de oude Teu- tonenkwellingde takken wijken weg, en z© blijft hongerig, en dorstig als tevoren. Jn aesthetische waardeering .genieten wij in deze poëzie. Bepalen .wij ethisch haai' beteekenis, dan zien we hier met Weemoed ©en der meest treffende be vestigingen uit onzen tijd van de aloude waarheid, lat do rnicnsch .bij den droom ook den Sc hoorraten, niet kan teven, doch alleen bij het geloof. Hij hoeft be hoefte aan ©en hooger© wereld, en. dia tweespalt in zijn boezem zegt hem duide lijk genoeg, dat wie bij do bestaande) blijft daarmede zal omkomen. Ton slotte is echter ook'de meest schoone en ver leidelijk» (hoorn ontleend aan gegevens van de aarde, ©en dooroem menging daar van op de moest idieëefe wijze, maar toch slechts ©en nacht ven mienschelijktet 'scheppingskracht en niet hoven het ein dig» uitkomende De Boozto .zal' ons voortdurend nieuwe, bekoorlijke droomge stalten doen zien om onze aandacht zoo te.'boeien, dat. wij onze smart vergetepl en in de .fata morgana gelooveo- Maar fijn o 'zielen zooals deztci betuigen huns' ondanks, 'dat de schoone droomt niet voldoend© macht, heeft om den mensch te troosten in dit leven on te sterlteoj. tot den 'dood. i Daarom luisteren wij miet diep© Ont roering naai' deze negatieve Evangelie prediking, en wij denken er bij aan de zeker niet minder schoon© betuiging van hot lied Hammaatoth: „Alsl die Heer© de gevangenen Stens wederbrachit, waren wij gelijk degenen, die droomen." 'D© vreugde, die God zijn volk geeft als het verlost wordt door het wonder zijner genade, is zoo groot, dat het him iets onwerkelijks toeschijnt. Zooals de berij ming dit gelukkig weergeeft: Wanneer de Heer, uit 's vijands macht, 't gevangen Sion wederbracht En dat verlost' uit nood ©n pijn, Scheen 'tons een blijde droom te zlijn'. Welnu, evenzeer als do schoone Droom dezer wereld teleurstelt in het einde; even zeer zal cle blijde, ongeloofelijke droom der herschepping werkelijkheid blijken te zrjn. Doch dezen leert niet de fantasie kennen, miaar alleen het geloof. Ook de geheiligde verbeelding mag hier de vleu gelen uitslaan, en wij gevoelen het alsi een gemis, dat dit betrekkelijk zoo wei nig geschiedt. Ons tekort aan waardee ring van de zichtbare schoonheid is. nog onlangs in dit tijdschrift uitvoerig aan het licht gebracht, en ieder kunstgevoelige onder ons betreurt dit zeer. Maar hef is beter verminkt tot het eeuwige le ven in te .gaan, dan ongeschonden te moeten omkomen. Deze leer leerde de Christus ons, niet opdat we de vermin king zouden zoeken, want de aarde is des Heeren met hare volheid, doch wel op dat wij ons niet door den schoonen droom zouden laten misleiden. Voor ons geestes oog verrijst de gestalte van Hem, Die schooner is dan de menschenkinderenjdeni man van smarten, zonder gedaante uoch heerlijkheid, voor Wien een iegelijk het aangezicht verbergt, ©n Die toch juist is de Heere der heerlijkheid, Wiens aan gezicht is gelijk de zon, schijnende in) hare kracht. Van Hem te droomen is mogelijk ook voor den meest eenzame, wiens hoofdpeluw de steenen des veki.s zijn. Van Hem té droomen is het schoon ste een ladder is gesteld op de aarde, welker opperste tred© den hemel raakt, en feiet, de engelen Gods klimmen daarbij op en neder. Van Hem te droomen is hoogste werkelijkheid kennen, Want door dezen Zoon des menschen komt de hemeS op aarde, wordt een Nathanaël van zijn! innerlijken tweespalt verlost en een toe komst geboodschapt als het oog niet heeft! gezien, en het oor niet heeft gehoord,, en in het hart des menschen niet ïs| opgeklommen, idoch God bereid heeft dien, die Hem liefhebben. Beknopt ovarzietot van den toestand,. De berichten sinds gisteren luiden niet ongunstig voor de Centralen. In het West-front woedt de geweldige slag aan de Somme voort. Met steeds grea ter inspanning houden de Franischea deer aanval vol doch zonder succes. Met. bijzondere hevigheid liepen Fram- schen en Engelsehen kort achter elkaar; tusschen Guendecourt en Rouchavesne» storm, zonder rekening te houden met hun

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1916 | | pagina 1