Dinsdag 5 September 1916 SOe Jaargang 387 SOLIDARITEIT. Uit ile Pers. O® Gmoie Oorlog, Binnenland. ^t^r-i.a—m—— i i i -■»K—w Uitgave van de IfeansL Venn. LUCTOR ET EMERGO gevestigd te Goes. Hoofdbureau te Goes: P,Ai»6E VORSTSTRAAT 2tS. Bureau te Middelburg: riRMA F. P. DHUIJ - L. BURS. Drukkers: '.jtesïerfeaaiï Le Cointre - Goss. Sociologen van naam hebben dit vreem de rrotord omschreven door -allen voor één en één voor allen'', Dc volksmond heeft het in verband gebracht met „soJ- deeren" om te doen onthouden dat de arbeiders die „solidair" zijn, zoo voor en met elkander naar hetzelfde doel heb ben te jagen dat 't schijnt alsof zij aan elkander gesoldeerd zijn. Inderdaad niet kwaad gevonden. In elk geval drukt solidariteit, de mede aansprakelijkheid uit van den eenling voor de daden van het geheel, hetzij der menschheid, der maatschappij, der klasse of der groep die tot Iran delen geroepen! werd. Sterk spreekt dit gevoelen zich uit bij Israels oude profeten die gedurig spreken van „wij", zichzelven insluitend bij de verantwoordelijken voor de onheilen die over hun vaderland kwamen. 'Wij heb ben gezondigd, wij en onze vaderen, zegt de ,een; bij ons is beschaamdheid des aangezichts, klaagt de ander. Zie, hier zijn wij, wij keeren tot u, roopt een derde. Ziedaar de ware solidariteit, die zich één gevoelt met de anderen, erkent er bij te behooren; met hen wenscht op-, doch ook onder te gaan. Solidair zijn is voor elkaar zoeken het beste, het voor elkaar opnemen, het goede voor elkander zoeken, zelfs ten koste van het eigen welzijn. Het beteekent eigen voordeel 'tc verzaken, teneinde dat van het geheel 'te lx-vorderen. Solidair zijn is het tegengestelde van hetgeen in Kain was, die eenmaal den H-eere dorst te antwoorden: „Ben ik mijns broeders hoeder?." En die, dolende en zwervende op de aarde was al do da gen zijns levens, vervreemd van zijn broe deren, van de toenmalige maatschappij, ongevoelig voor samenleving, opgaand (of ondergaand) in eigen lief en leed. De wet der solidariteit is eene god delijke. Zij koos zich lot voorbeeld het menschelijk lichaam in zijne o-nderdeelen, en waarschuwde tegen het egoïsme, waar door dc -hand tot den voet en wederkee- rig de voet Sjot de hand zeggen zou: „dewijl ik de voet (of de hand) niet ben, zoo ben ik Van het lichaam niet, wat gaat u mij aan!" Immers niemand leeft zichzelven. Trouwens wat zou de mensch, wat zou de menschheid zijn, zonder de praktijk der solidariteit. Afgezonderd van zijn me- demenschen, zou ,de mensch nog slech ter gevoed en gekleed zijn dan liet rede- looze dier, zou hij slechts een kort en droevig bestaan kunnen leiden. Doch zoo dra hij met zijn medemenschen in ver binding treedt, stijgen zijne kennis en kracht schier tot het onmetelijke. De krachten worden vereenigd, de arbeid ver deeld. Iii en door de maatschappij is het mogelijk dat, gelijk Professor De Groot zegt, „al meer het geweld der ele menten en het dierenrijk aan 's menschen macht werd onderworpen, met steeds ver- jeugdigden arbeid de. mensch het aan schijn des aardrijks komt vernieuwen naai de onstoffelijke idealen zijner rede". Het is nu eenmaal een feit dat alle menschen solidair aan elkander zijn ver bonden en da-t de Heere God het aldus heeft gewild. Waaruit dan ook volgt dat, zal het maatschappelijk leven niet tot vloek en verderf, maar tot zegen en be houdenis zijn, de mensch niet zijn eigen belang heeft na te streven, maar dat van .anderen gelijk met het zijne heeft te die nen. Den naaste liefhebben gelijk zich zelven. En wat nu voor menschen geldt, dat geldt ook voor veréenigingen, klassen en standen, kortom voor alle maatschappe lijke verbindingen. Loden van deze zijn zedelijk gehouden het welzijn van 't ge heel 'te "behartigen, en de rechtmatige be langen van andere vereenigingen, standen of klassen in het oog te houden, eil in eendrachtige samenwerking met allen te bevorderen. Wij aanvaarden derhalve de solidariteit als maatschappelijk feit en als zedelijke verplichting. Waaruit volgt dat wij niet iedere so lidariteit onvoorwaardelijk goedkeuren. Wanneer een groep personen een aan slag pleegt op het maatschappelijk li chaam, ter bereiking van een of ander ongerechtig doel, dan is het verboden daaraan mee te doen. Immers dat zou wezen een vrijbrief geven aan hen die de gezonde ontwikkeling van liet maatschap* pclijk leven tegenstaan. De spoorwegstaking van 1903, het an archistisch avontuur, waarbij men doof stopzetting van het publiek verkeer, zelfs het leven van "honderden kranken en lij* denden in de waagschaal stelde, en do directies, de bestuurders aldus, onder de macht dor in hun dienst'.zijnden zocht te brengen, is een dier handelingen van slechte solidariteit, waartoe alle vrijheid tot meedoen was ontzegd, dewijl dit een gemeene zaak maken met boosdoeners zou geweest zijn. Spreken wij derhalve van Toontje So lidair, dan dient daarbij in 't oog gevat dat. er is een Toon de Goede en een Toon do Slechte, en er nimmer sprake mag zijn van solidair zijn met dezen laatste. Een slechte solidariteit plaatste in 1913 het pistool op de borst der Neder- landsche Natie, en het blijft de onver gankelijke cere van den toeimialigen mi nister dr. Kuyper wiens kloek beleid, en van de mannen van Patrimonium, wier trouw, onder de bezieling hunner voormannen Douwes en Talma en Sy- brandi, het dreigend gevaar in de mogend heid Gods hebben afgewend. Niet de solidariteit die de eene groep ten doode doemt om zich met haar er fenis tge verrijken, maar die 't heil der menschheid, van het gansche maatschap' pelijk geheel in het oog vat, en om 's Hee* ren wil aan de verheffing van allen ar beidt, ook al moet zij er zelve schade bij lijden, deze alleen is de ware. Alle zelfzucht, zichzelf zoeken moet daarbij het zwijgen opgelegd. Tot solidariteit is vooral de Christen geroepen, omdat hij erkent den band tus schen lid en lichaam, gelooft aan het organische in de schepping, vast houdt aan de eenheid van het menschelijk ge slacht. Grondwetsherziening. Verschonen is de Memorie van Ant woord door do regeering over de Grond wetsherziening uitgebracht De „Nederlander" geeft de resultaten, waartoe de overwegingen der Regeering hebben geleid, kortolijk aldus weer. Politieke beschouwingen houdt de Re- geering thans niet, terwijl zij weigert d-s herziening' op breeder grondslagen clan die van kiesrecht en Onderwijs op te zetten. Ten aanzien van het eerste verwacht zij van rechts een conciliante houding', nu zij inzake onderwijs verder ging dan in .1913 In hare bedoeling lag. Zij verdedigt verder mannenkiesrecht wijst een zoogenaamd organisch (ge- zins-hoofden-) kiesrecht af, en blijft ten aanzien van vrouwenkiesrecht haar mieening handhaven dat do grondwetge ver voorshands, niefc verder moet gaan dan de mogelijkheid ervan openen. Wat de uitsluitingen aangaat, wordt niet voldaan aan den wensch om sou teneurs e.d. het kiesrecht te onthouden, wél aan degenen die- van de ouderlijke macht zijn ontzet. De leeftijdsgrens wil de Regeering op 25 jaar houden. Inzake het door haar voorgestaan Evenr. Kiesrecht, doet zij een conoessiei aan het door den lieer Van Koetsveld bepleite systeem, en stelt mitsdien een wijziging voor. Een stelsel- van meervoudig kiesrecht kan zij niet aanvaarden; daarentegen stelt zij voor, stemplicht in ïe voeren. Als strafmiddel is daarbij o.a. de be risping opgenomen. De Regeering weigert wijzigingen te brengen in de positie der .Eerste Kamer, evenals in de bestaand© wijze harer verkiezing door de Prov. Staten. Slechts zullen die om- de 4 jaar in haar ge heel aftreden, en wel' een jaar na de aftreding der Tweede Kamer. Vermeerdering van het aantal Kamer leden wenscht de Regeering niet. "Wel stelt zij voor de schadeloosstelling te verhangen van f 2000 op f 3000 's jaars met een betere regeling der reiskosten, en toekenning van pensioen (f 100 voor elk vol zittingsjaar, tot een maximum van f2000. Godslasterlijk gespot. Die 11 o 11 e r d a m m e r sch rijft De Diamanlhewerkersbond te Amster dam'hield drie avonden achtereen tel be wogen vergaderingen in het Concertge bouw. Na allerhande strubbelingen weid' de vrede tusschen leiders en leden ge lie©- kend en besloot hot bestuur te blijven. Lezing van het verhandelde wekt ver schillende gewaarwordingen op-. Ontkend kan niet worden dat meerma len momenten werden doorleefd, schoon door bezielende solidariteit. Ma-ar evenzeer komt men bij kennis making'met de beraadslagingen zeer sterk onder den indruk hoe de- geest in dezo organisatie lijnrecht indraischt tegen het geen den Christen heilig isl Rauw en spottend is de toon. Zelfs schijnt het haast of de leiders zelve met zekere voorliefde zich aan god- clclooze uitingen te buiten gaan. Jan van Zulfen merkte smalende op dat de rede van Henri Polak „er in ging als Godsi Woord in een ouderling." En Levita ontzag zich niet om met betrekking!tot de malcontente bondsleden op do lippen te nemen het aangrijpend woord, dat de Heiland sprak aan het Kruis: „Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat ze doen." Waartoe dat Godslasterlijk gespot? 'n Interessante beschrijving geel't in „Móleschott" de bekende Am- slerdamsche arts dr. E. v. Dieren van zekere „elementen" in onze maatschap pij, die ,alevei altijd wat nieuws" wil len en wie 'tzóó gek niet kan worden opgeschept, öi z-e slikken. Wie onder de lezers wat van kunst en letterkunde op d© hoogte is, zal dubbel van des schrijvers schets gei ten, maar zelfs de eenvoudigste zal' er aan smullen, zooals zekere huitennissige, excentrieke uitwassen onzer beschaving worden in 'tzonnetje gezet: „Eerste dweepten ze met gedichten zonder rijm en maat, waarin jell's geen enkele gedachte was neergelegd; zo maalden niet om „den zin der woorden" maar wel om den klank; in navolging van v. Deyssei werden ze simpele woord-aanbidders. Daarna werd. hun het aanhooren van dissonanten een wel lust; hoe meer dissonanten een toon stuk bevatte, des te geweldiger voelden zij zich er door „ontroerd" worden. Vervolgens raakten ze in „verrukking" bij het zien van de prullen en waan zinnigheden, die door cubisten, futuristen en expressionisten waren ldaargeklodderd- Ook merkten zo al te gewillig „nieuwe schoonheid" op in de steenklompen, die volgens den kwadraat- en driehoek- stijl ontworpen warenja, tegenwoordig kan men zelfs- van hen vernemen, dat dó dikke muren en hun bedachtige hoekstukken, waarmede, helaas, vele Ain- sterdamsch© bruggen „versierd", d. w. z. noodoloos verzwaard werden, „snoezig" en „subtiel" bedacht zijn! Velen van deze nieuwlichters beroe men zich er op, dat ze in staat zijn klanken le zien; het geluid van een, fluit zien ze geel, van een bas bruin, enz.; zell's bet denken aan de dagen! van de week geeft hun een lichtgewaar-. wording (den Maandag zien ze blauw, den Dinsdag rood op z'n Troelstra's enz.!) en onlangs1 hoeft één onzer allermodernste schilders in het Week blad „De Amsterdammer" zelfs durven beweren dat hij zich in staat achtte de gewaarwording, die Me ge;ur van een bloem bij daem opwekte, met behulp van kleuren op het doek bei too veren Zij zelv-en "beschouwen al deze afwij kingen als even zooveel bewijzen, dat hun zielen uiterst fijn besnaard zijn; ik, als: geneesheer en alledaagsch mensch, ben jechter gewoon te zeggen: ,,'r loopt 'r een beetje "bij hen dóór" do zin- tuigcentra bij deze lieden schijnen 'door elkaar te zijn gevloeid tot één papje. Dc Pirasus. Zooals men weet is een Engelsch- Fransc-h eskader voor den Piraeus ver schenen. Piraeus, de zeehaven van Athene, waar het ongeveer 3 mijlen van verwij derd is, is gelegen op een schiereiland. Deze haven wordt verdedigd zoowel door zijn gunstige natuurlijke ligging', alsi wel door uitgebreide vestingwerken. De stad beeft een bevolking van 43.000 zielen. Kortgeleden heeft men do stad zeer ge moderniseerd, groote kaden en breecle, rechte' straten zijn aangelegd. Grieksche en vreemde schepen ankeren in de ha ven, terwijl langs de kaden de kleinere schepen, die den handel met do andere zeehavens van Griekenland onderhouden, hun plaatsje vinden. In Griekenland wordt Piraeus liet Grieksche Manchester genoemd. Geteisterd Palestina. Een bewoner van Syrië verlelt ver Schrikkelijke verhalen over den toestand in; het land. Hongersnood, zoo vertelt hij, heerscht in het heel© land van Aleppo tot Jeruzalem. Twee derde van de be woners van de dorpjes in de omstreken van Jeruzalem zijn gestorven van h-ongeï en ami de typheuse koortsen. In do Li banon is de toestand al even slecht. „Het was een ongeluksdag", zoo gaat de verteller voort, „toen Enver Pasha in Syrië kwam." Hij verbood strikt den in voer van koren of eenig ander graan in de Libanon bij wijze van straf voor de Franschgezinde neigingen van de be woners. .Overal ziet men mannen, vrouwen kinderen,Snaakt en vermoeid, in de velden rondloopen, sommigen zoo afgetakeld en uitgeput, dat zij gras en jonge twijgjes aten om in het leven te blijven. Lenige scheklis en gezaghebbende priesters brach ten een bezoek aan de Mutasarrif van den Libanon en smeekte hem om voor spraak bij het gouvernement Rum ant woordde bij: „Eten de moeders re-eds hunne kinderen?" „Neen", was het ant woord. („Nu dan", zei hij, „dit is het zui verste bewijs dat er geen hongersnood heerscht!" Minstens 100.000 menschen stierven reeds den hongerdood en verscheidene dui zenden aan pest en- koorts. De Duitschers in Öost-Afrika. Niets is in dezen geweldigen oorlog tragischer dan de verdediging van de laatste der Duitse he koloniën. Zij her innert aan do heldhaftige episoden uil onzen tachtig-jarigen oorlog, aan de ven dediging Van ons klein landje in 1672, toen de Franschen tot in Bodegraven door drongen. Het Duitsch-Oost-Afrikaanscho leger beslaat volgens de Engelsche opga ven uit 1600 blanken en ongeveer 16000 negers. Deze houden zich sinds twee jaar de ontelbare Fransche, Engelsche, Zuid- Afrikaansche en Belgische troepen van het lijf. Zij zijln niet meer in verbinding met liet moederland en kunnen van geen enkele i zijde hulp of toevoer meer krijgen. Zelfs Botha heeft eerbied Voor zulke vij anden, schrijft do „Daily Telegraph." Do Duitsche Askari's (zwarte troepen) zijn uitstekende soldaten, en worden op een bewonderenswaardige! manier aangevoerd. De Duitsche afdeelingen. die met ma chinegeweren (vechten, verdienen de groot ste achting; de vijand heeft groote erva ring in het maken van versterkte stel lingen, Waarvan verscheidene slechtsi dooi; uiterst verbitterde gevechten konden ge nomen worden. Het vonnis over Griekenland reeds geveld t De „Corriere della Sera" van den lsten September bevat een hoofdartikel over de tegenstelling, die er bestaat tusschen de Grieksche plannen en de Italian nsche levensbelangen aan de andere zijde van de Adriatische Zee. Het blad besluit met de volgende ont boezeming „Wanneer Griekenland nu de wapens opnemen zou, om de Bulgaren te ver drijven, zou het zijn eer weer kunnen herstellen, maar nooit meer tegenover Europa, welke aanspraken ook kunnen doen hooren noch kunnen beproeven zijn invloed te vergrooten. Want het heeft gewankeld tusschen verraad en neutrali teit. De Entente heeft zijn vonnis over Griekenland reeds geveld, en .geen nieuwe gebeurtenis zou daaraan iets kunnen ver anderen." Opmerkenswaard is, dat op denzelfden dag, waarin dit artikel in het Italiaan- sche blad verscheen, de schepen der En tente te Piraeus aankwamen. De voltrek kers van het vonnis? Xorta Oorlogsberichten. De Deensche regeering bereidt den aanleg van 2 visscherijhavens aan de N.-W. kust van .Jutland voor. Op het weiland van een landbouwer te Schagerbrug (gem. Zijpe) is een bom gevonden, vermoedelijk afkomstig uit een vliegmachine. -Volgens bericht uit Lissabon is Don derdag een bomaanslag gepleegd op een Portugeesch minister, terwijl hij na afloop van de Kamerzitting in zijn automobiel vertrok. De bom werd naar den auto geslingerd en ontplofte, doch veroorzaakte geen schade. De magistratuur van de stad Han nover verhoogde den prijs der melk vaii '28 op 34 Pfennige. De regeoringspresident verklaarde evenwel dit besluit ongeldig en handhaafde den ouden prijs. - In den Kreits Neuwied en den land- kreits Koblenz is het plukken van on rijp fruit, in den Kreits Neuss hef afsnij den van onrijpe witte kool (kappas) ver boden op straffe van 1500 mk. boete of '6 maanden gevangenisstraf. Aangelokt door de hooge prijzen was men tot voor barig oogsten overgegaan. VERSCHIJNT ELKEN WEKKTM® Abonnementsprijs Per 3 maanden fr. p. postf lid! Losse nummers Prijs der Advertentiën 15 regels ƒ0.50, iedere regel meer liicfe 3-maal plaatsing wordt 2-maal berekend. Bij abonnement voordeelige voorwaarde*, Familieberichten van 110 regels ft. iedere regel meer 10 ct. Alle grootvorsten van de Russische keizerlijke familie tusschen de 20 ets 45 jaar dienen thans in het Russisch© leger of de Russische vloot. „Durchhalten, aushalten, Maul hal ten 1 (Volhouden, uithouden en mo-ndhou- den) dat is heden ten dage ötnza strijdkreet", heeft Ballin, de directeur van de HamburgAmerika-lijn aan een jour nalist verklaard. Volgens het officieele bulletin is de temperatuur van den Griekschen koning gestegen en moet hij het bed houden. Indien Engeland de heerschappij ter zee verloor dan zou het binnen aes. we ken den hongerdood sterven, schrijft de Engelsche 'dichter Alfred Noyes. Hot land neemt in dezen geen risico's op zich; wanneer het morgen aan den dag de helft van zijn vloot verloor, dan zou het toch nog een vloot hebben, even groot als die hij bij het begin van den oorlog bezat en zelfs nog grooter. En nog zullen er evenveel schepen bij koanen. Een Lloydsbericht meldt: Het Nooc- scho stoomschip „Gotthard' '(890 ton) is gezonken. Het Noorse lie stoomschip „Sètesdal" (882 ton) is gistermorgen gezonken. Het Engelsche stoomschip „Swii't Wings", (2763 ton) is gezonken. Het Duitsche groot-hoofdkwartier meldt: In den nacht van 3 September vie len luchtschepen van leger en vloot met- waargenomen goed resultaat de vesting Londen aan. Een onzer schepen viel doof het vijandelijk vuur. Het Engelsche communiqué meldt: Gisteren werd tusschen de Ancre en da Somme met de grootste hevigheid gestre den. Wij veroverden de vijandelijke ver dedigingslinie over een front van 3000 yards tot een .diepte van 800 yards. To Ginchy, dat wij eerst geheel namen, moes ten wij terrein afstaan, doch wij behou den een gedeelte van het dorp, in weer wil van hevige nachtelijke tegenaanvallen. Reeds zijn 800 gevangenen bimieng.> bracht. De onlusten in Djambi. Blijkens een aan het Ministerie' van- Koloniën uit Ned.-Indië ontvangen te legram, gedateerd 2 September, heeft de controleur van Moearatebo (residen tie Djambi) met liet oog op de on rustige- gedraging der inlandsche be volking telegrafisch om versterking ver zocht. In yerband hiermede is uit Pa- da, ngpandjang terstond een compagnie infanterie derwaarts gezonden. Volgens van den gouverneur-generaal van Nederlandsch-Indië ontvangen tele gram kan er nauwelijks aan worden ge twijfeld, of de controleur Walter met zijn personeel en de pransehappen, der gewapende politie zijn te Soeroefengoen, vermoord. Zondagnamiddag zijn 65 man Van Tandjong-Priok naar Palembang ver trokken en gisternamiddag twee com pagnieën infanterie. De N. C. S. V. (Nat. Chr. Stud. Vereeniging) bereidt do uitgave voor van een boekje, bestemd voor gemobiliseerd© studenten. Alg. Secretaris! „Excelsior". D© Chr. Jongemannen-Ver. „Excel sior" te Amsterdam heeft, blijkens de „Nederlander", Zaterdagavond haren nieuwen algemeen Secretaris, ds. H. C. Ilogerzeil, tot voor kort predikant bij de Ned. Herv. Gemeente te Vlissingen, begroet. De groote zaal was geheel gevuld met leden, oud-leden en belang stellenden. De Voorzitter, de heer G. v. d. Bosch, sprak er, namens „Excelsior", zijn ver heuging over uit, dat in de vacature' van algemeen-Secretaris weder is voor zien en wel door de komst van eeni predikant, die zijn treffelijk ambt neer legde om de vereeniging te dienen voorts stemt het tot blijdschap, dat „Excelsior" in ds. H. een oud-lid ont moeten mag. De vergadering zong den heer Hoger- zeil toe Gezang 2133 en 4„Breng door hem tot ons- den vrede, die geetn wereld smaken doet." De Bondsvoorzitter, ds. 1. J. van Noort- sprak namens het Bondsbestuur, een woord van welkom tot den nieuwen; functionaris, tot grondslag van zijn toe spraak kiezende: „Laat al uwe dingen in de liefde geschieden." Dg. Hogerzeil, zelf het woord nemende, dankte de sprekers voor hun goede wenschen, zoo-mede den beer E. Sil- lem, die aanwezig was namens do

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1916 | | pagina 1