Dinsdag 25 Januari 1816
30e Jaargang
J. K. Ribbens.
Watersnood.
Zeeuwsche Stemmen.
Uitgave van
de Naaml. Venn. LUCTOR ET EMERGO
gevestigd te Goes.
Hoofdbureau te Goes:
LANGE VORSTSTRAAT 219.
Bureau te Middelburg:
FIRMA F. P. DHUIJ L. BURG.
Drukkers:
Oosterbaan Le Cointre Goes.
VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG.
Abonnementsprijs
Per 3 maanden fr. p. post.
Losse nummers
ƒ1.50
0.05
Prijs der Advertentiën:
15 regels ƒ0.50, iedere regel meer 10 ct.
3-maal plaatsing wordt 2-maal berekend.
Bij abonnement voordeelige voorwaarden.
Familieberichten van 110 regels ƒ1.
iedere regel meer 10 ct.
De Anti-Revolutionaire Kiesvereeniging
te Kruiningen heeft in de vacature-Won-
dergem voor lid van den gemeenteraad
candidaat gesteld (stemming Donderdag
a.s.) den heer Rihbens.
De Zeeuw steunt van "harte deze
candidatuur. De heer Rihbens is een prac-
tisch man; flink thuis in zaken van han
del en nijverheid; en op het gebied van
administratie een kracht, die in den Raad
van Kruiningen een goed figuur maken
het belang der gemeente en der burgerij)
ten goede komen zou.
Niemand „zal beweren dat een ietwat
strenge zorg voor de riohtige regeling
der gemeentelijke inkomsten en uitgaven
in een gemeentebestuur overtollige weel
de is.
Die zorg kan veilig worden toever
trouwd iaan
Ingevolge den bekenden oproep' van de
Algemeene Watersnood.-Commissie gaat
onze Redactie voort met het inzamelen
van gelden ten behoeve van de duizenden
noodlijdenden.
Gelukkig, we behoeven het geld niet
uit de zakken te kloppen. Als men
leest hoe groot de ellende is, en eenigg-
zins beseft 'wat er geleden wordt, moet
men wel vanzelf naar de beurs grijpen.
Het eiken dag stijgende totaal-bedrag
der bijdragen doet ons zien, dat de Zeeu
wen hun dankbaarheid gaarne in daden
willen omzetten, endat het op prijs
gesteld wordt, da,t onze redactie zich met
de inontvangstneming en' doorzending der
gelden belast.
Wij ontvingen heden van:
J. H. C. L. te Goes fó; fam. J. C.
de B. W;zn. te Goes f2.50; kwed. V. R.
te Goes f 2N. N. te Geersdijk f2.50;
M. M. te Colijnsplaat f2.50; A. R. Dzn.
te Wolfaartsdijk f 1Dingeman en Kaatje
te Axel fl; W, Pb. te Schore fl; F.
T. te Kampen f 1.50; B. W. te Goes fl;
C. W. te Goes fl; L. P. te Vlissingen
f2.50; M. Q. te Goes f2.50; Wj. S. te
Goes f 1door tussclienkomst van boeikh.
Fonoy te Midd. van W, te K. f2.50; idem
van J. T. te M. f 1.50door tusscben-
komst van firma F. P. Dhuij te Midd.
van fam. W,. f3.50; van H. te M. fl.50.
fam. v. d. G. te 'sHeer Arendskerke f5;
J. L. te S. f2; uit de spaarpotten van
C, 0. en K. O. te Nieuwdorp f2; J. O.
te Nieuwdorp fl; J. B. te Goes f 10;
A„ W. te W. f20.
Totaal met inbegrip van de reeds vroe
ger verantwoorde bedragen f450.10.
Zorgt voor onze soldaten.
De besturen onzer Kies vereen igingeri
hebben te zorgen dat de namen van alle
25-jarigen of van hen die vóór 16 Mei
25 jaar oud zullen zijn op de Kiezerslijst
komen.
Tevens hebben zij zorg te dragen dat de
langs dezen weg in het kiezerscorps opge
nomen geestverwanten lid worden van de
kiesvereeniging en voorbereid worden om
de actie voor de belangrijke Statenver
kiezingen mee te voeren.
Inzonderheid vestigen wij hunne aan
dacht op onze soldaten, op al diegenen
Welke, van onze richting zijnde, op
,'toogenblik niet kunnen stemmen, omdat
zij gemobiliseerd zijn.
Men wete nu dat landweer- en land
stormmannen mogen stemmen. Alleen de
miliciens zijn tijdens de mobilisatie ge
schorst. Doch, wanneer nu deze menschen
in den loop des vorigen jaars tot de
landweer zijn overgegaan, of dit jaar vóór
de Juni-verkiezingen landweermannen
worden, mogen zij ook weer hetzij voor
't eerst of bij vernieuwing1, mede stemmen.'
Daarom zorgt vooral dat allen die nog
tot de militie behooren, op de Kiezers
lijst komen.
Want ook zij, wanneer zij weer burger
worden of naar de landweer overgaan,
zijn dezen zomer toch weer kiezer.
ft
Comedie.
Het optieden van een viertal dominee's
van De Blijde Wereld, het blad der
sociaal-democratische moderne predikan
ten en hun aanhang, hebben dezer dagen
voor de rechtbank te Leeuwarden een
soort comedie vertoont, welke meer dan
eenig ander conflict de noodzakelijkheid
van spoedige behandeling van het be
kende Eedswetteke heeft uitgeroepen.
Men kent de geschiedenis.
Eenige moderne dominee's, meerendeels
steunpilaren der S. D. A. P. in het Noor
den des lands, hadden een manifest in
't licht gegeven, onder den naam het ma-
nifest-Andriessen (als zijnde deze Rijks
ambtenaar de eerste onderteekenaar), be
kend,. wiaaEÜi zij onge soldaten tot dienst
weigering trachten te verlokken. Hiervoor
zijn zij voor den rechter getrokken en
hebben zij straffen tegen zich hooren
eischen.
Het .akelige in deze quaestie was dat zij
trachtten te doen gelooven dat zij in dit
fatale manifest niet hadden opgeruid, doch
slechts het Evangelie hadden verkondigd,
door aan onze goede jongens voor te
houden „slechts de stem v,an het gewe
ten te volgen".
Dit pogen om a,an den strafrechter te
ontkomen, heeft natuurlijk schipbreuk ge
leden. Het maakt echter de houding van
deze witgedaste aspiranten naar een mar
telaarskroon er nog le misselijker om.
Al poneerden zij met een „Gode meer
gehoorzamen dan den menschen", en
(lacht niet!) „liet bloed der martelareii|
is het zaad "der Kerk", toch draaiden
zij zoo lang mogelijk om de hen drei
gende gevangenis heen, en hielden zij
het veege lijf zoo lang mogelijk vast om
te beletten dat het ook maar een drup
pel nwtelaarsbloed zou verliezen.
Het akeligst evenwel brachten zij het
er af, toen zij in elkanders strafzaak
als getuigen den eed zouden afleggen.
Het begon met dominee Bahler. Deze
weigerde den eed wijl hij zei hij
met de militairistische Hervormde Kerk
gebroken had.
Nu, dat kon er mee door! Hij behoort
tot geen kerkgenootschap, hem kon men
derhalve met het noodwetteke van mi
nister Ort vóór zich, veilig loopen laten.
Maar de weigering bleek ook zijn
collega's, die nog tot die „militairiisiti-
sche" kerk behooren, te hebben aangegre
pen.
Ds. Boers, Ds. de Baan, 'Ds. Seven-
stern hadden op eenmaal ook gemoeds
bezwaren. Natuurlijk toonde de rechter
hun aan waar dit op uitdraaien moest.
Gevolg was dan ook dat beide eerstge-
noemden onder protest den getuigeneed
aflegden.
Ds. Sevenstern evenwel sputterde nog
tegen. Weigerde, ééns, tweemaal, deinsde
zelfs voor de .bedreiging, met gijzeling
niet terug; liet .zelfs de rechtbank in
raadkamer gaan, en weerstond haar zelfs
nog na de laatste waarschuwing. Alleen
toen het meenens bleek en hij in arrest
zou moeten, verklaarde hij dat liij dan
den eed maar afleggen zou.
Als dit nu geen misselijke vertooning!
is, wat is het dan?
Men leert er uit dat er haast gemaakt
moet worden met het eedswetje, en dat
getracht moet worden, hier bij amende
ment 'in vastgelegd te krijgen dat van
den eed zal worden vrijgesteld alwie niet
tot eenige kerk of kerkgenootschap be
hoort.
Zoodat dan verplicht worden tot den
eed allen die lid zijn van eenige kerk,
dat zijn dan ook de dominee's van D e
B1 ij d e Wereld.
Gelijk men weet, stelt het eedswottekie
precies andersom voor. Dat wil een ieder
vrijlaten. Doch hieraan kan geen Christen
in een Christenland zijn #egel hechten.
Niet de wet moet zich naar de menschen
richten, maar de menschen moeten zich
onderwerpen aan de wet. Ook de moderne
predikanten 1
Hooger Briefport.
De minister van „waterstaat heeft een
wetsontwerp aan de Volksvertegenwoor
diging aangeboden tot wijziging van „de
wet tot regeling der brievenposterijl," en
van „de wet betreffende den postpakket
tendienst."
De bedoeling is om uit de postwet enz.
een anderhalf miljoen 's jaars jneer te'
slaan, wegens den nood der schatkist,
en ook met 'toog op de noodzakelijke
verbeteringen in den dienst bij post en
telegrafie, en verbooging van traktemen
ten.
De herziening betreft: 1. het port der
brieven van hooger gewicht dan 100
gram; 2. d;e briefkaarten; 3. het port dei-
drukwerken van hooger gewicht dan 5o0
gram; 4. het recht verschuldigd voor de
invordering van gelden op quitantiën; 5.
het port der postpakketten; 6. den prijs der
adreskaarten en douane verklaringen; 7.
het telegramtarief; 8. het telefoon-tarief.
En hoe zal 't hiermee gaan?
De gunstige bepaling van verlaagd port
Voor brieven Van hooger gewicht wordt
ingetrokken, Het wordt: brieven tot 20
gram blijlven 5 en 3 cent, van 20 tot 100
gram wordt 10 en 6 cent; Voor elke 100
gram .„(of minder dan 100 gram) mieer
5 en 3 cent meer.
De briefkaarten 'in locaal verkeer wor
den een halve oent duurder; voor binnen-
landsch verkeer wordt de port van 2x/2
op 3 cent gebracht, de formulieren zijta
dan vïjj.
Wie derhalve gewoon is met eigen for
muleren tg vverkien, en daar een postzegel
Van 21/2 cent op te plakken, moet voortaan
een postzegel van 3 cent er op doen.
Wat betreft de drukwerken wordt de
tariefverlaging voor de hoogere gewich
ten afgeschaft. Het wordt nu 1 cent per
50 gram of gedeelte van 50 gram.
Het tarief Voor het invorderen van qui-
tanties wordt voor bedragen boven f25
(ongeveer 10 pot. van het totaal-aantal)
gebracht op 10 cent. Voor de tweede
aanbieding (Wordt een recht van 5 cent
geheven.
Bij; de uitbetaling, i,s, bovendien wegens
het bedrag, ingevorderd door eenzelfde
postkantoor, bet reöht verschuldigd, dat
is vastgesteld voor een postwissel van ge
lijk bedrag. (Thansi wordt het recht be
rekend naar het totaal ingevorderd op
borderel, ongeacht hoeveel kantoren bij
de inning der quitantiën van dit borde
rel zijn. betrokken geweest.)
Het tarief voor postpakketten wordt 20
cent voor 1 K.G.; 25 cent voor 1 tot
3 K.G.; 30 cent voor 3 tot 5 K-G.
Voor dringende telegrammen zal dit
maal het gewone tarief worden betaald,
binnenlandsche telegrammen en interlocaal
telefoongesprekken worden 5 cent duur
der.
Het gaat heelemaal tegen den tijdgeest
en den eisch van het verkeer in om
■port- en telegramtarieven te verhoogen. Eer
ware verlagen gewens'cht. Immers bij
iedere verlaging werd de opbrengst van
post en telegrafie hooger. Denk aan de
couranten.
Daarom is T wetsvoorstel naar onze
meening: zeer on-populair.
Maar wat zal men er aan doen!
Alles is, wordt, blijft duurder, waarom
dan ook dit niet!
Eén vraag nog zij ons1 in dit verband,
toegestaan?
Waarom schaft de wetgever denZon
dagsdienst bij post en telegraaf niet af,
met dien verstande dat voor extra-bestel
ling en Zondagsbestelling een zeer zwaar
port b.V. minstens f0.25 extra wordt
opgelegd?
Allicht kon dan een der voorgestelde
verhoogingen vervallen.
Een spotter.
Wanneer de Heere met Zijn oordeelen
op de aarde is; loeren de volken gerech
tigheid.
Wij hopen dat dit ook in onze dagen
zal gezien worden. Immers slechts in den
weg van algemeene en algeheele veroot
moediging mag gehoopt dat de Heere Zijne
slaande hand over de volken en over
ons land zal terugtrekken.
Dit zeggen wiji op grond van de Schrift.
En diezelfde Schrift waarschuwt ons ook
dat in het laatste der dagen oorlogen en
geruchten van oorlogen, en aardbevingen
op verscheidene plaatsen elkander zullen
alWisselen.
Maar ook voorspelt zij ons ,dat jn het
laatste der dagen spotters gullen opstaan.
Eén zoo'n spotter nu is de schrijver
Van de rubriek' „Oproerige krabbels" in
Het Volk. Men zegt dat het een volks
vertegenwoordiger is. Wiji hopen voor de
eer cler volksvertegenwoordiging dat gulks
niet het geval is.
Die krabbelaar schrijft in het jongste
nummer van bovengenoemd lijfblad der
St. D. A. P. een schuimig stükske naar
aanleiding van een driestar in Dre Stan
daard in verband met de berichten over
weer een drietal aardbevingen die de men-
sdhen de vorige week hebben verschrikt.
Men weet dat dr. Kuyper, die over het
vraagstuk der Voleinding veel en diep
heeft doorgedacht, tusschen de rampspoe
den van onzen tijd en het herstel van.
alle dingen verband zoekt, zonder echter,
natuurlijk, pe willen beweren, dat het
eindgericht nu haast komen zal. Immers
bij den Heere zijn duizend jaren als één
dag en één dag als duizend jaren.
Toch hooren 'duizenden met instemming
naar dr. K.'s waarschuwing; om toch op
de teekenen der tijden ie letten.
En wat schrijft nu de jman in Het
Volk hiertegen
Na een hatelijkheid aan bet adres, van
dr. K. als, zou deze azen op een nieuw
ministerschap, laat de schrijver volgen:
En Verdomd! o, pardon, Sijmen,
'vermoór me luet, ik zal het nóóit meer
peggen hij hééft er weer drie, de
ouë gladjanus!
Zie de Driestar van 20 Januari,
aie met dezen juichkreet der innigste
zelfbevrediging aanvangt
„Nauwelijks zijn we het nieuwe jaar
in, pï weer komen van drie kanten,
tegelijk berichten van vulkanische sto
ringen."
Het mot je toch maar mééloopen op
je ouën 'dag, juffrouw Jansen. Eén in
Azië, 8700 Kilometer van den Taunus.
Méns1, méns:En dan een yUlJtanisphe
werking van den Vesuvius, en twee
dagen later een nieuw© explosie, en de
derde krater sprong open. Wat zeit u
me daarvan, Broeder JCrelis?En
tot overmaat van geluk op 16 Januari
in West-Bromwich wéér een beving dei-
aarde. Halleluja! En bekeer je, zondige
bende
Schrijf vrij nog vijftig opstandige bro
chures,, gijl, Theodoor, met uw vier
Satanische satellieten. En de man met
"a© Geuzenkop kan daartegen gerust zijn
mond houden. Want al zijit gij rein als
de slangen en vlug als de duiven
Hij, de oude wereldzeeër, Iaat ale aarde
golven en de vloer dansen vlak voor je
verbleekten heus, en héél Israël valt
neer, en belijdt van eeuwigheid tot za
ligheid, dat de Heere leeft en dat Abra
ham zijn profeet isi.
Tergeet trouwens, den watersnood
niet, die mede een symptoom Is
ÉLI-
Wat 'n taal!
Wij zijn niet gewoon Van 'dergelijlkle
glossen notitie te nemen. Er sfaat nu
eenmaal in het Boek' der Openbaringen
(openbaringen van. Jezus Christus aan Jo
hannes), hetzelfde boek dat de verschillen
de teekenen die het naderend Wereldge
richt aankondigen, beschrijft: deze woor
den: „Wie vuil is, dat hij nog vuil worde."
Toch meenden wij nu eens niet te mogen
zwijgen, want zoo liep het nimmer nog
de spuigaten uit. Daarbij wete men dat
deze zelfde spottende menschen voort
gaan met den luyden ,wijs te maken dat
godsdienst en socialisme elkander best
verstaan, ja dat het socialisme zelf reli
gieus is. Over eeu paar maanden zullen
ook de ^ocaaal-democratisohe woordvoer
ders, der liberalen trouwe bondsbroeders,
het, ook in onze provincie, den kiezers-
weer komen wijsmaken, onder de leus:
stemt links!
Dat ziji zich schamen!
En dat onze menschen oppassen!
LXVII.
Met zeer veel belangstelling heb ik ken
nis genomen van wat „De Zeeuw;" de
zer dagen schreef over vrouwenkiesrecht
met blijdschap heb- ik de stille, echt
vrouw elijke pntie tegen dat „recht" be
groet en met voldoening heb ik verno
men, dat op het request tot niet-invoe
ring van vrouwenkiesrecht reeds druk ge-
teekend is.
't Geldt hier een teedere zaak, die ver
standig aangevat dient te worden. De de
gelijke, huiselijke Hollandse,he vrouw, die
geen kiesrecht begeert, die reeds bij in-
tuitie voelt, dat de vrouw zich hiermede
op een verkeerd pad begeeft, zou de actie
van de Hollands,che kiesrechtdames met
een schouderophalen kunnen voorbijgaan,
ware het niet, dat van die zijde de indruk
gewekt wordt, dat van eenige oppositie
in den lande schier geen sprake z,ou zijn,
dat alle Hoilandsche vrouwen naar
invoering van vrouwenkiesrecht haken.
Dit nu is allerminst waarheid.
Ik geloof niet, dat een enquête in staat
zou zijn de juiste verhoudingen weer te
geven, omdat er altijd vrouwen zijn, die
uit onkunde zouden weigeren haar band-
teekening te geven, ofschoon ze naar haar
beginsel of op grond van haar opvoeding
tot de tegenstanders van het vrouwen
kiesrecht gerekend moeten worden.
Dit heeft men zelfs ervaren, toen de
zer dagen in Goes de lijsten werden ge
presenteerd.
Meermalen bleek, dat vrouwen, die van
de Christelijke roeping barer secte over
tuigd waren, toch niet genegen waren het
protest tegen invoering van vrouwenkies
recht te teekenen. inderdaad verbluffende
onverschilligheid. Anderen waren zoo
schuw voor eenige politieke daad, dat
ze zich ervan afmaakten met een: „Ik
doe niet aan politiek". 1
Ik wil dus maar zeggen, dat een on
derzoek niet eens de voor de tegenstanders
meest gunstige cijfers tot uitkomst zou
hebben. Positieve voorstanders van vrou
wenkiesrecht zijn er maar weinige, en
men moet ze niet in onze kringen zoeken.
Meneer Snijders in .Middelburg schijnt
in „dit opzicht nog al wat te verwachten
van de Christelijke partijen. In een onlangs
aldaar gehouden vergadering heeft hij zich
althans heel wat moeite getroost, om een
stukje in „De Zeeuw" te trachten te neu
traliseeren. Hij was op weg naar een ver
gadering van de afdeeiing Middelburg van
de Ver. voor Vrouwenkiesrecht, to-en hem
een ex. van „De Zeeuw" in handen gefut
seld werd. Dat trof goed, want nu kon hij
zijn gehoor allicht een half uurtje langer
aan den praat houden en nog een paar
holle phrasen op; den koopj toe geven.
Als de redactie, wier gastvrijheid opder-
geteekende geniet, het noodig oordeelt dhr.
Snijders aan den tand te voelen, aan
de hand van een beknopt verslag, wal ik
echter niet vermoed, dan zal ze dit met
nalaten. Ik zal dus niet alle beweringen
van dezen propagandist aan een nadere
beschouwing en kritiek onderwerpen. Al
leen zou ik over die Christelijke roeping,
welke volgens den beer Sn. de politieke
actie der vrouw niet uitsluit, doch welke
m.i. heel wat anders vraagt, nog wel
een enkel woord willen zeggen.
Moge het de stille actie der echt-vrouwë-
lijke opposanten ten goede komen.
Als de liberalen aan de vrouw het
kiesrecht willen geven, handelen zij naar
den eisch van hun beginsel, dat een staat
niet langs organischen weg is ontstaan,
maar slechts een verzameling .van indivi
duen, onafhankelijk van elkander levende
personen is. Als men eenmaal op dit
standpunt staat, moet men de vrouw even-
Veel recht toekennen als den man. Na
tuurlijk! Immers, dan kent men noch on
derscheid van .wezen, noch onderscheid
van roeping. Man en vrouw hebben dan
een gelijke (tmak, en mitsdien dezelfde
rechten. 1
Doch de lezers gevoelen, dat dezle on
zin nauwelijks waard is weersproken te
worden. Of heeft niet de Schepper aller
dingen natuur en wïezen van de vrouw
anders aangelegd dan bij den man?
Er is "lichamelijk en er is geestelijk
verschil. Er zijn wel velerlei factoren,
die getracht hebben deze verschillen lang
zamerhand weg te doezelen, en inderdaad
zijn de uiterlijke verschillen wel eens heel
gering, als men den verwijfden man naast
de miannen-naapende vrouw ziet, doch
tevergeefs tracht men alle verschil inder
daad op te heffen.
En zou men nu mogen beweren, dat
man en vrouw dezelfde taak hebben. Im
mers neen! Reeds de mate der lichaams
krachten zegt ons, dat de vrouw op an
der werk is aangelegd als de man. Ja,
alle lichamelijke en geestelijke eigenschap
pen der vrouw wijzen er op, dat haar
taak in het gezin is. Daarin kan z,ij haar
balenten ontwikkelen, en alleen daarin zul
len haar bijzondere gaven tot haar recht
komen.
Terecht ,wees dr. Kuyper er in zijn
„Eerepositie der vrouw" op, dat de vrouw
niet slechts hulpe zal zijn, maar dat
zij is middenpunt van het huwelijksleven,
dat ook in Israël de vrouw steeds in
harmonie met haar talent en taak bleef
,en tenslotte waarop het niet minder
aankomt dat ook de Christus zich
in zeer beslisten zin over de positie van
man en vrouw heeft uitgelaten.
God heeft man en vrouw geschapen,
als tweeërlei soort mensch, en 'in Zijn
Woord heeft Hij menigerlei uitspraak neer
gelegd, waarin pp het verschil in wezen
en op de verschillende roeping van man
en vrouw wordt gewezen.
De eere der vrouw ligt aan den bin
nenkant der menschelijke samenleving en
elke Christelijke vrouw begeert aan dien
kant haar eere te zoeken.
Daarom is het mij niet duidelijk, hoe de
voorstanders van vrouwenkiesrecht nog
iets verwachten voor hun actie uit Chr.
kringen. Of geeft de uitspraak van 'n en
kele exentrieke hun grond voor hoop
volle verwachtingen?
Dan konden 'ze wel eens spoedig ont
goocheld worden. Want heusch, ons volkje
is veel te huiselijk, naar den aard te zeer
het wiare gezinsleven .minnende en het
individualistische standpunt verwerpende,
dat dat onze vrouwen het huis er aan
zouden geven.
Wie zijn vrouw .liefheeft, laat haar
'thuis (niet „thuis")!
En een Christenvrouw zal en kan niet
meer verlangen, dan dat men haar bet
huis late.
Een oud versje zegt:
Gaat van huis nooit beiden,
'tHuis is, vrouw, uw rijk;
Dat in 't zorgvol leiden,
Daar uw liefde blijk'.
Is pien het in onze kringen hiermede
niet roerend eens? De eerste regel behoeft
natuurlijk niet al te letterlijk opgevalt
Daarom, vrouwen en meisjes, bedankt
voor vrouwenkiesrecht. E,n wil men met
alle geweld u aan uw huis ontrukken,
■zij het slechts om een paar maal ia
'tjaar naar de stembus pp te gaan, toont
dan nu door uw handteekening te plaat-
gen op het u bekende protest, dat u uw
roeping verstaat en dat uw verlangen
j allerminst naar vrouwenkiesrecht uitgaat.
Verraadt geen onkunde of onverschil
ligheid door met een schouder- of neus-
ophalen de stille actie voor u te laten
voorbijgaan.
KEES VAN DER MEER.