sen TWEEDE BLAD. te koop: lenboonen, ïp stveuien P ingwagen, itveulens, dienstbode loudster, istbode. lid »nstbode echt of P. DE KAM, d Leerling as, auifeur. lil; ZEEÜW VAN fieoryaoisaiie 0. L. Soderwp le Soes. De Broeders van St. Jan. Schrijven van den Schoolopziener in het district Goes. Uit de Provincie. Burgerlijke Stand. inleveren vóór ïjiRSE, Ritthem. IWE en een }n GERST, Irigdamme. leerscheweg. ragen, bij B. M. |P len, Kruitmolen. ik. 765. Adv.-Bur. ïveningen wordt Jgaaf van godsd., adressen waar 3. 197 aan het Joes. mogelijk, door |van Breda, |ge werkkring. jkea, zindelijk, le 35 jaar, ter enleven houden, ;e bieden. Loon |itenshuis. Ook bij Mevrouw [Wolphaartsdijk. aan BROESÉ'S veda. !S, Hervormde [id, vraagt met CR Dz., Stations- G. Hoog loon. DER SIJDE, |rdrecht. aagd ihtarbeid, bij kker, Klundert. bekwaam *7Dokkade Vlissingen. ienst VERDAM a plaatsen. 14*). an. 17 9,-12 is. 18 9,1, >en 19 9,11,30 nd. 20 9,-12,— ijd. 21 9,-12,— ter. 22 9,3012,— nd. 23 6,30 1,— iaa. 24 8,12, ns. 25 8,30 12,— oen. 26 9,12, nd. 27 6,30 1,— ijd. 28 9,-12,— er. 29 9,12, nd. 30 6,30 1,— an 31 9,-12,— ichter den datum zeehet tweede Rotterdam. ZATERDAG 25 JULI 1914. Thans zijn wij in de gelegenheid hier het definitieve voorstel van B. en \V.. vian Goes met betrekking tot de Reor ganisatieplannen van het Openbaar Lager 'Onderwijs mede te deelen. B. en \V. merken daarbij op Zooals wij U reeds mededeelden in ons voorstel van 19 Juni j.l. bestaat bij ons geen bezwaar tegen eehe fusie van de scholen B en C en vooral ook na het gehoorde in de hierbovenbedoelde bijeen komst op 15 Juli j.l. zijn wij versterkt in onze meening, dat zulk een fusie het onderwijs ten goede zal komen èn ook zeer wel uitvoerbaar is. Wij wemsehen vooraf op den voorgrond te stellen, dat wij ons bij deze reor ganisatieplannen geenszins laten leiden door bezuinigingsidee'in en het zal U voor zeker nu ook wel reeds duidelijk geworden zijn, dat bij1 den heer I>is tri ets-school opziener uitsluitend de bedoeling; voor zit, ons openbaar onderwijs te verbel teren, hetgeen inderdaad gewenscht is, vooral nu door het vertrek of aanstaand vertrek van drie schoolhoofden het meest gunstig tijdstip daartoe is aangebroken. De dooi' den .beer Districts-schooJop- ziener aangegeven middelen vinden ook volkomen instemming bij den heer Ariron- dissements-schoolopziener en werd ook' reeds voor eenige jaren, door laatsige^ noemden ambtenaar op eene noodige re organisatie meermalen gezinspeeld. Vooropstellende dus, dat het verkrijgen van goed onderwijs hoofddoel is, zoo sluit dit volsti-ekt. niet uit, dat de financiën' der gemeente, daarmede niet tevens ge baat kunnen zijn, hoewel wij dienaan gaande vooreerst geen vaststaande cijfers, noch zelfs eene globale berekening kun nen geven, aangezien een en ander van velerlei factoren afhankelijk is, zoowel wat de ontvangsten als ook de uitgaven betreft. Wat nu de samenvoeging der leerlin gen van B en C aangaat, zoo hoorden wij het bezwaar noemen, dat daardoor kinderen, die thans op school B zijn, die school zouden verlaten. Wij kunnen dat bezwaar niet deelen en wijzen daarbij op het feit, dat reeds tal van jaren, het onderwijs in de handwerken, gelijkelijk aan de meisjes van de scholen B en C wordt gegeven, zonder dat zulks ooit, ook fliet van de zijde der ouders, tot eenige moeilijkheid aanleiding gaf. Éven- min hoorden wij daaTvan hij' het herha- lingtsonderwijs. Ook de openbare bewaar school herbergt kinderen, afkomstig uit gegoede en mingegoede gezinnen en steeds leerde de ondervinding, dat de minderen er beter van werden en de bëter-gesitueetf- den voorzeker niet slechter. Klachten kwamen niet voor. Hadden wij in ons voorstel van 19 Juni j.l. nog eenige bedenkingen tegen de tot stand koming van een M.U.L.O.-sohool door de samenvoeging van school A en de Meisjesschool, zoo erkennen wij vol gaarne te dien opzichte geen vrees meer te koesteren, na het zakelijk en overtui gend betoog van heeren schoolopzieners, waarbij door den Arrondissements-school- opziener neg werd verzekerd, dat hel voorgedragen reorganisatieplan het betete is, dat wij voor het openbaar onderwijs kunnen krijgen. Wij moeten er tevens met nadruk op Wijzen, dat het onderwijs tot heden door de leerlingen van de Meisjesschool ge, noten, onverkort ook op de M.U.L.O.i school zal worden gegeven, nog aange vuld met het onderricht in gymnastiek, teekeneii en zang. Mag dus al de Meisjesschool in hare tegenwoordige vorm verdwijnen. zoo zal dan toch daarvoor eene inrichting in de plaats komen, waar ook voor de1 meisjes nog beter en uitgebreider onderwijs wordt gevonden, dan tot heden aan de Meisjes school gegeven kon worden Feuilleton. Door L. PENNING. (Nadruk verboden). 71) v Het is de lucht (der vrome (kloosterlingen, die Jonker Edelhart hier inademt; het is een nieuwe wereld, overgoten met een wonderlijke devotie, die van dag tot dag 'een dieperen indruk maakt op het ontvankelijk gemoed van den jongen edel man. Het zijn de denkbeelden van het klooster, die hem omringen: het uitstrek ken der minne tot God, zooals broedér Anselmus het noemt, en het sterven van alle behagelijkheid aan zichzelven. Hij blijft echter een ellendige; de wond van zijn wang is geheeld, maar het lid- teeken, dat achtergebleven is, brandt als vuur. Hij kan uren lang daar zitten en staren in de richting van Leuvenum: met een ontroerd hart en van smart ver ouderde oogen, dorstend naar de liefde van 'een vader, die hem heeft weggetrapt. Hij is ieen bastaard, een verschoppeling, een ellendige. Maar omdat hij een ellen dige is, voelt hij iets voor den jammer dei' armen en behoeftigen, die als on- Wij hebben de eer U alzoo voor te stellen te besluiten tot de fusie der scho len B en C en het güchten van eene volledige M.U.L.O.-school door opheffing van school A, een en ander zooals dit nader is uiteengezet in het hierbijgaand schrijven van den heer Districts-school- opziener van 22 Juli 1914, no. 392/1004. Ten aanzien van de overgangsmaatre gelen met betrekking tot de M.U.L.O .n school, hebben wij de eer, U, na gehou den bespreking met den heer District^ schoolopziener, het navolgende voor te stellen a. school A o'p te heffen met ingang van 1 September 1915; b. bedoelde school te voegen bij de Meisjesschool, en daarvan te maken een negenjarige M.U.L.O.-school met faculta tieve 10e en 11e klasse; o. mej. Van den Bosch te doen fun- geeren als tijdelijk hoofd der meisejs-i school, totdat een jioofd der M.U.L.O.- school zal zijn benoemd; d. tot zoolang de ,4e en 5e klasse der meisjesschool .(totaal 10 leerlingen) te combineeren, Waardoor het onderwijs toch kan worden gegeven door eene an dere verdeeling der leervakken over de verschillende onderwijzeressen. Tijdens heit overgangstijdperk blijven dus school A en de Meisjesschool geheel gescheiden en behoeft de le klasse der Meisjesschool niet te worden onderge bracht bij de 7de klasse van school A. In antwoprd op een brief van B. eir W. d.d. 18 Juli 1914 heeft de Districts schoolopziener het Volgende schrijven aan dit college gericht, met welk; schrijven de heer Schoolopziener in het arrondisse ment Goes verklaarde in te stemmen Ik heb de 'eer U te berichten, dat ik niet groote belangstelling kennis genomen heb van Uw in margine genoemd schrij ven, waarin _U meldt, dat U de volledige plannen tot reorganisatie van het open- haai- lager onderwijs te Goes, zooals die door het Rijksschooltoezicht, den [heer J. N. Elenbaas, en mij, na langdurig over wegen, en na vele besprekingen en con ferenties, zijn opgesteld, bij den raad aan hangig wenscht te maken. Volgaarne en met onverholen sympa thie voldoe ik aan Uw verzoek, om U schriftelijk mede te deelen welke voorbe reidende maatregelen van de aanneming dier voorstellen het gevolg zullen zijn. Ik meen, in het belang van een goede opvatting der reorganisatie, verstandig te doen, Uw opdracht zoo breed mogelijk Op te vatten. Het zij mij vergund vooraf enkele be schouwingen ten beste te geven. Sedert het bekend worden Uwer voor stellen aan den raad en tijdens de be handeling der reorganisatie in een co mité-generaal van den raad, is mijl geble ken, dat er op enkele punten eene mis vatting bestaat. Al is- het tegenover uw college niet noo- dig, toch stel' ik er prijs op hier nog eens rond uit te Verklaren, dat het eenig doel van het rijksschooltoezicht met zijn ad vies aan Uw college is geweest verbete ring van het openbaar lager onderwijb alhier. Staat het eenmaal vast, dat de beoogde reorganisatie het onderwijs belangrijk ver betert, en is als gevolg daarvan bezuini ging te verwachten, zooveel te beter, het bespaar-de kan dan nog op zoovelerlei manier tot verbetering van het onderwijs direct en indirect aangewend worden, dat wel niemand meer de uitspraak van den Heer Schoolopziener in het arrondisset- ment Goes, den Heer Elenbaas„Op deze wijze is het beste voor het openbaar onderwijs in Goes te verkrijgen", kan tegenspreken. Als voornaam punt daartoe heb ik ge noemd verbetering van de financiëele po sitie der onderwijizers. Wil op den duur de gemeente Goes de beste van de te verkrijgen leerkrach ten voor haar onderwijs beschikbaar ge steld zien, dan moet het daartoe komen. Goes heeft nu eenmaal eene centrale po sitie op Zuid-Beveland; het cultuur-cen trum van dit bloeiende eiland zal het te tallen tijde moeten zijn ook door zijn onder wijshui ch ti ngen gelukkige schipbreukelingen voor de poor ten van 's Heeren Loo verschijnen. Hij helpt in de ziekenzaal; hij waakt 'snachts bij de stervenden, en het oogenblik zal aanbreken, dat hij Broeder zal worden van 's Heeren Loo. Terwijl Jonker Edelhart zijn lijdens weg afwandelt, is de vroolijkheid wegge vlucht van den burgt te Leuvenum. Er wordt geen lach, geen vroolijke kwink slag meer vernomen, en de Burgtbeer, die in zijn woeste drift met een vreese- lijken eed heeft gezworen, dat Jonker Edelhart nooit meer de brug van zijn kasteel zal overschrijden, is even onge lukkig als zijn zoon. Hoofdstuk XIX. Met de hand op het gevest van hun geweldige degens, staarden een vijftal jonge mannen met scherpe oogen over de blauwe zee, totdat de voorste in eens zeide,,'t Is waar, onze kondschappers hebben zich niet vergist; ik zie de wim pels van een talrijke vloot boven den horizon opklimmen. Zie maar, broeder Clementinus ze zetten rechtaan koers op dit eiland, en binnen een uur hebben wij ze hier." Broeder Clementinus besteeg een steile hoogte vlak in de nabijheid, en riep van daar: „Ge hebt gelijk het zullen de Het zal daartoe hoogere eischen moe ten stellen aan haar toekomstig personeel en die hoogere eischen brengen vanzelf eerr hoogere salariëering mede. Ik meen de teekenen te bespeuren, dal de onderwijzers in de gelegenheid ge steld zullen worden om zich voor die hoogere taak beter voor te bereiden. De oprichting van een cursus voor de hoofdakte is met belangrijke rijksbijdrage reeds een feit gewordende regeering is aanvankelijk geneigd in Goes de be staande rijksnormaallessen (avondlessen) om te zetten in dagnormaallessen meit voor het grootst gedeelte Vast onder wijzend personeel. Alleen als de reorganisatieplannen [in hun geheel worden aangenomen, zal het vrijkomende gebouw van de meisjesschool daartoe in gebruik genomen kunnen wor den tegen eene billijke vergoeding voor lokaliteit enz., en Goes eene onderwijs inrichting rijker worden, waarop het trotsch kan zijn, waarvan het. veel voor dc verheffing van het peil van het onderwijs mag verwachten. Bij het niet kunnen aanbieden van eene behoorlijke lokaliteit zou ik voor de over weging gesteld kunnen worden of niet el ders beter voor die opleidingsinrichting kan gezorgd worden. Eene verbeterde opleiding en eene ver beterde salariëering, ziehier twee mach tige hefboomen tot verbetering (van het onderwijs. Men heeft gemeend in twijfel te moeten trekken, of het voor de leerlingen van school C wel beter zou: zijn an de klassen van school B te worden opgenomen. In het voorbijgaan zij gezegd, dat het be zwaar van de eombineering van sociaal niet-gelijkwaardigen niet afkomstig is van het rijks-schooltoezicht maar van de Com missie van toezicht, die verklaart heeft hief een paralelkering haar hoofdbezwaar los te laten. Ik heb tegen die sa mensmelting niet het minst bezwaar. Ouders, die uit dien hoofde hunne kinderen aan het bijzonder onderwijs toe vertrouwen, zouden al heel inconsequent doen, daar zij hetzelfde bezwaar in on verminderde mate daar apntreffen, waal- het nooit tot botsingen aanleiding gaf. Het zou voor de best gesitueerden een prikkel kunnen zijn hunne kinderen naai de M. U. L. O. school te zenden, waar door de burgerstand 'het onderwijs in vooi-tgezetten vorm krijgt, dat hij voor de hoogere eischen aan den middenstand in onze dagen gesteld, noodig heeft. Ik zou dat een groot vooi-deel achten. En de kinderen van school C zullen in hun eigen oogen, in die van andere kin deren en in die van hun ouders belang rijk gereleveerd worden. Het Schoolver zuim zal eindelijk eens belangrijk vermin derd kunnen worden, door het veranderde milieu zal de prikkel tot betere verzorging krachtiger werken en het intensiever on derwijs [ril een normaal bezette klasse komt de zelfwerkzaamheid belangrijk ten goede en verhoogt de pedagogische con currentie met de medescholieren. De meening dan ook, dat zulke kleine luxe klasjes, als thans in school C, het onderwijs bevorderen, strijdt totaal mest de praktijk. Het onderwijs in de grootere klassen van school B staat volstrekt niet op lager peil dan dat in school C, de vorderingen der leerlingen zijn op haar zachtst genomen daar volstrekt niet min der. Gok geven dergelijke ondertallige klasjes den onderwijzer het gevoel van mindere verantwoordelijkheid, van mindere be langstelling; hij en de leerlingen hebben er veel te weinig te doen hun be langstelling, hun zelfwerkzaamheid, hun geestelijke expansie gaat achteruit, der gelijke klasjes loopen zelfs groot gevaar achterlijk te worden. F at fcaat natuurlijk goed bij volwasse nen, die hun belang begrijpen en bijl wie het er om te doen is, om in een zoo kort mogelijken tijd zooveel mogelijk te profiteerènmaar bij jonge kinderen werkt het proces omgekeerd. Laar hij combinatie op de volksschool de klassen zelfs nog beneden het normale getal van 36 zullen blijven, zie ik yan die groote klassen daar niets komen en is er dus ook 'geen gevaar te duchten. Op de herhalingsschool, waar de leer lingen van beide scholen bij elkaar komen, wordt dan ook van de bezwaren niets gevoeld, en het doet mij genoegen te kun- Turken zijn." „Wat heb ik u gezegd, Broeders?" ging de eerste spreker voort; „vertrouwt nooit een Turk, want zijn woord is onoprecht, zijn tong is valsch, en alle middelen zijn hem geoorloofd, om ons, die hij' christen honden noemt, er onder te brengen. Ver leden jaar heeft onze Grootmeester voor een tijdperk van twee jaren met Maho met den Bloedhond vrede gesloten, doch het was te voorzien, dat wij de halve Maan voor onzen haven zouden krijgen, zoo spoedig als hij het met Venetië op een accoord had geworpen, en de armen ruim kreeg, om ons te verpletteren. Die vrede van 1479 is niets geweest dan een valsche, gemeene streek, om ons gerust te stellen, en dan te overrompelen. Maar onze Grootmeester kent de onge- loovige schelmen; hij wist, dat deze woest© roovers eer noch trouw, beloften noch eeden eerbiedigen, en heeft nog juist bijtijds met den Sultan der Mame-* lukken in Egypte en den vorst van Tunis een verdrag gesloten, om ons eiland Rhodes van koren te voorzien". Zoo sprak de reusachtige broeder Ge- rardus met zijn rond hoofd, zijn scherpe, beweeglijke oogen en zijn ontzaglijke schouders, terwijl hij telkens zijn ar men als molenwieken uitsloeg, om aan zijn rede kracht bij te zetten. „Zou de Grootmeester het weten?" nen mededeelen, dat ook de heei- Kloos terman, in deze materie zeker deskundige, geen enkel bezwaar ducht. Hoe ook bezien, de eventueele nieuwe toestand is in elk opzicht beter dan de oude; ik acht .jaet onthouden van die verbeteringen aan de kinderen der volks school eene achteruitzetting van het peil van onderwijs, waar niets, letterlijk niets, tegenover staat. Daar de vorming van een flinke [M- U.L.O.-school door samensmelting van de meisjesschool met ischool A geen of weinig tegenstand ontmoet, en uw college nu ook meegaat,, acht ik het onnoodig daar over in details te treden. De vraag is dus: Wat wenscht men: esn ©enigszins verslapt bedrijf dat thans met 563 leerlingen en eenige zonder-pa- dagogisch-belang-overtollige leerkrachten nog geheel staat op het peil van 1905 toen er 844 leerlingen waren, of een: flink geconcentreerd bedrijf mot belang rijke padagogische verbeteringen, in ver beterde lokalen, met matig bezette klas sen en beter gesalarieerd personeel, waar aan men hoogere eischen mag stellen? Ik kom nu tot de gevolgen Van de fusie en de overgangsmaatregelen. Bij fusie van school C en B', gaan de leerlingen van school C naar school B. Op 15 Januari d. j. waren er op school B 296 en op school C 109; te zamen 405 leerlingen. Op 1 Januari 1905 waren er op school B alleen 460; voorloopig zal er 'dus wel geen plaatsgebrek zijn Maar overwogen zal moeten worden of de [twee oudste schoollokalen, aan de Vlas- markt gelegen, wel te behouden zijn. Ze voldoen niet meer aan behoorlijke eischen en (zouden 'zeer goed te vervangen zijin. Ook tzou een 7de leerajar gevormd moe ten worden en daarvoor zou eem nieuw lokaal moeten worden bijgebouwd. Er is m.i. voldoende gelegielnheid het' bestaande bouw in dezen zin uit te brei den. Ik stel ei- prijs op: tc ven-klaren, dat, ook als de fusie niet tot stand komt, bedoelde verbeteringen hoog noodig zijn. Ik acht het gewenscht de ineensmelting1 tot stand te laten komen tegeln het be gin van den nieuwen cursus Mei 1915 intusschen moet voorzien wor den jn 3 vacaturen aan school B, waarin thans tijdelijke leerkrachten aangesteld zijn. Be tijdelijke benoemingen van de dames F. J. J. van Tol en A. M. v. d. Linde zouden nu getermineerd moeten worden. Ën in de plaats daarvan overgeplaatst worden de/HjH. Pfennings' en ;R|uisajair)tl.jt— De nog bestaande vacature (mejuffrouw van Dijk is niet meer disponibel) zou, on der goedkeuring van den Heer Arrondisse- ments-schoolopziener, tot 1 Mei 1915 ver vuld kunnen Worden door Oen van de bei de genoemde onderwij'zeressenen mejuf frouw Baardolf zóu tegen d'ien datum aan school B benoemd kunnen worden. Over het lot van den heer O verh off Zóu da,n beslist moeten worden, óf op waoht- geldstelling, óf benoeming in geval van vacature óf eervol ontslag in geval van benoeming elders. Tot 1 Mei 1915 zal school C worden gedreven door mej. Baardolf in klassen 1 en 2; den Heer Ovei'hoff in klassen 3 |en 4 en den Heer Ittmann in klassen 5 en 6. i De Heei' Koussemaker kan dadelijk op wachtgeld gesteld worden. Deze fusie kan geleidelijk, gemakkelijk en in twee tempo's geschieden; de wette lijke voorzieningen kunnen behoorlijk ge schieden; van overhaasting zal geen spra ke zijn, en in de belangen van het per soneel zal behoorlijk voorzien zijd. En nu, wat betreft de fusie van de meisjesschool met school A. Ik stel u voor de opheffing van school A jte doen ingaan tegen den datum, waar- waarop het besluit door Gedeputeerde Staten is goedgekeurd en tegen dien da tum de leerlingen te rekenen te behoo- taen tot de Meisjesschool, die alsdan vol ledige M.U.L.O. school zal zijn. De Heer Schoolopziener in het arron dissement Goes heeft er geen bezwaar tegen, dat tot dien datum mejuffrouw M. S. v. d. Bosch benoemd wordt tot waarnemend Hoofd der School; en dat met 1 September die eerste klasse deil Meisjesschool overgebracht wordt naar de 7de klasse van school A. De vier over gebleven leden van het personeel der Meisjesschool verdeelen de werkzaam- vroeg broeder Clementinus, en de reus antwoordde: „Wat? Dat de Turken in aantocht zijn? Reeds zes dagen geleden heeft hij wachters op gindschen toren ge plaatst, die elkander afwisselen, en dag en nacht op den uitkijk staan, om de zee te verspieden." En broeder Gerardus wees' met den vin ger achter zich: naar den toren, die bo ven de nooi'derpoort van de sterke stad Rhodes was gebouwd. „Ge kunt ze daar op de transen zien, en kijk: daar zie ik den Grootmeester ook met zijn grooten, zwarten baard." De Johanniterridders wendden het hoofd, om zich van, de waarheid er van te overtuigen, en dan keken zij wteer recht vooruit over de rustige, bijna spiegel gladde zee naar den verren, blauwen ge zichtseinder. Zij telden thans reeds veer tig, zestig wimpels; ze konden de masten, de zeilen onderscheiden, den hoogen, krommen boeg, het lage dek en de hoog opgestuwde achtersteven, terwijl de oor- logsvlag was geheschen, en de halve maan, van gouddraad geborduurd, als vuur vlamde in de Meische zon. „Ik ken* ze," zeide ©en Hongaarsche lidder, de handen gevouwen op den greep van zijn zwaard; „dat zijn de moordena ren, die den burgt van mijn voorvade ren in de asch hebben gelegd. Zij heb ben mijn ouders vermoord, mijn jonge heden over de 4 klassen. Na opheffing der school A en uitbrei ding der Meisjesschool tot M.U.L.O.» wordt de Hoer Breetvelt benoemd tot (waarnemend) hoofd der M.U.L.O. school tot het moment, da,t het daartoe nieuw, benoemde hoofd in functie treedt, stel 1 September 1915 alsdan is de over gangstoestand teneinde en loopt alles nory maal. De tijdelijke benoemingen van freule Von Schmidt en mejuffrouw Van Effe- ren eindigen dan automatisch; indien me juffrouw Hartman niet weer herbenoemdl wordt, moet er in die vacature voorzien worden; misschien krijgt de tijdelijke leer kracht van school B dan weer occupatie. Indien freule Von Schmidt geen nieu we, nu vaste benoeming wenscht, zal' alsdan een flinke leerkracht met Fransch (M. O. A liefst) moeten worden opgei- roepen. Het hoofd van die M.U.L.O. zal semi- ambulant zijn; hij moet disponibel zijin voor de facultatieve klassen, zoo die eïl zijn; voor invallen, daar waar het noodig| is, voor vaste uren in verschillende klas sen, voor controle en voor opleiding van het jongere .personeel. Vakonderwijzers voor teekenen, zang en gymnastiek zullen tegen dien datum in dienst moeten kunnen treden. 'Bij ontruiming van school C op 1 Mei 1915, zal er tot 1 September 1915 gele genheid zijn, dat gebouw te nestaureeren, een gymnastiek- en een teekenzaal in te richten en alles te doen, wat het Kot- ninklijk Besluit van 25 Juni 1912 Staatst- blad 192 vordert. Intusschen zal er gelegenheid zijin te herzien lo. de verordening op het lagter on derwijs; 2o. de instructie van het ondterr wijzeind personeel; 3o. zoo noodig de Bchoolgeldregeling; 4o. de leerplans deft lagere scholen; 5o. de verordening >op het herhalingsonderwijs6o. Ihbt leer plan van het herhalingsonderwijs. Terneuzen. De gemeenteraad nam Don derdag voor kennisgeving aan een verzoek van den „Bond ter behartiging van de belangen van het kind", om maatregelen te nemen tot regeling der bioscoopver- tooningen, 'die door kinderen worden be zocht. Er zal bij de wijziging der politie verordening met dat verzoek rekening worden gehouden. Overigens werd haast! voor die bepalingen niet noodig geacht, aangezien de bioscoop die des winters hier wordt geëxploiteerd films vertoont die ieerst in Rotterdam zijn gegaan en wij dus hier op die wijze vertooningen krijgen Van films dooi; de officiëele Rotter- damsche commissie goedgekeurd. Blijkens de ingezonden begrooting van het burgerlijk armbestuur voor 1915 heeft dat college het volgend jaar f5550 ge meente-subsidie noodig, zijnde f 1150 min der dan voor het loopende jaar. Aan F. D. de Soet werd wegens Ver trek eervol ontslag verleend als leeraar in de Engelsche taal aan de H. B. S. en 'de heer B. J. Krijgsman te Rotterdam werd weder voor een jaar benoemd tot buitengewoon leeraar in het boekhouden en de staatswetenschappen. De raad nam in overweging het bou wen van 6 jajmbtenaarswoningen, waarvoor door den inspecteur der directe be lastingen het verzoek was gedaan, onder 20 jaar huur-garantie, opdat hier gehuwde ambtenaren kunhen benoemd worden. (V- C.)_ WEMELDINGE. OndertrouwdJacob van: de Plasse, '23 j. jm. te Ierseke en Jaoomina Minnaard, 23 j. jd. Geboren: Willem, z. v. Jacobus de Schipper en Martina .Weststrate. Overleden: Richardus Joannes van der Pluijm, 3 mud., uit Dussen. ZIERIKZEE. Bevallen: C. L. Schel!,, geb. Wagemaker, z.; M. C. Hannsen, geb', Cannoo, z.; P. de Looze, geb. De Blok, z.A. M. Kosten, geb. Geluk, d. Getrouwd: I. J. Wisse, 27 j. jm. en E. Peute, 22 j. jd. i t broeders meegesleept, om ze afvallig te maken van hun geloof, en mijn zusters verkocht, om den harem der Pacha's te Vullen". i, Hij stiet een doordringenden kreet van smart, woede en bitteren haat uit, ter wijl hij herinnerde aan de torens van mensohenhoofden, die de geweldige Sul tan op de veroverde slagvelden liet op richten. En hij balde de vuist in de rich ting der geduchte vloot, die onder het licht der namiddagzon daar statig kwam aanzeilen, honderd en zestig schepen sterk Een Broeder uit Istrije reikte hem de hand. i t „Wij Ridders van de Johanmterorde zeide deze„zullen hun een waardige ontvangst bereiden, en hun harde Turken koppen zullen te pletter loopen tegen cm® staal en onzen arm." Maar terwijl de Hongaar daar stond niet een gelaat vol strakheid en somber-* beid, de dunne lippen op elkander ge perst, kampend met een mengeling van w,oosten toom en eindëlooz© droefheid, begon broeder Gerardus, die met broeder Clementinus de verre reis van 's Heeren Loo had afgelegd, in eens breed uit te meten over de oneenigheid, die als een voortvretende kanker de kracht der Chris tenheid verteerde. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1914 | | pagina 5