sen
TWEEDE BLAD.
te koop:
lenboonen,
ïp
stveuien
P
ingwagen,
itveulens,
dienstbode
loudster,
istbode.
lid
»nstbode
echt of
P. DE KAM,
d Leerling
as,
auifeur.
lil; ZEEÜW
VAN
fieoryaoisaiie 0. L. Soderwp le Soes.
De Broeders van St. Jan.
Schrijven van den Schoolopziener
in het district Goes.
Uit de Provincie.
Burgerlijke Stand.
inleveren vóór
ïjiRSE, Ritthem.
IWE en een
}n GERST,
Irigdamme.
leerscheweg.
ragen, bij B. M.
|P
len, Kruitmolen.
ik.
765. Adv.-Bur.
ïveningen wordt
Jgaaf van godsd.,
adressen waar
3. 197 aan het
Joes.
mogelijk, door
|van Breda,
|ge werkkring.
jkea, zindelijk,
le 35 jaar, ter
enleven houden,
;e bieden. Loon
|itenshuis. Ook
bij Mevrouw
[Wolphaartsdijk.
aan BROESÉ'S
veda.
!S, Hervormde
[id, vraagt met
CR Dz., Stations-
G. Hoog loon.
DER SIJDE,
|rdrecht.
aagd
ihtarbeid, bij
kker, Klundert.
bekwaam
*7Dokkade
Vlissingen.
ienst
VERDAM
a plaatsen.
14*).
an. 17 9,-12
is. 18 9,1,
>en 19 9,11,30
nd. 20 9,-12,—
ijd. 21 9,-12,—
ter. 22 9,3012,—
nd. 23 6,30 1,—
iaa. 24 8,12,
ns. 25 8,30 12,—
oen. 26 9,12,
nd. 27 6,30 1,—
ijd. 28 9,-12,—
er. 29 9,12,
nd. 30 6,30 1,—
an 31 9,-12,—
ichter den datum
zeehet tweede
Rotterdam.
ZATERDAG 25 JULI 1914.
Thans zijn wij in de gelegenheid hier
het definitieve voorstel van B. en \V..
vian Goes met betrekking tot de Reor
ganisatieplannen van het Openbaar Lager
'Onderwijs mede te deelen.
B. en \V. merken daarbij op
Zooals wij U reeds mededeelden in ons
voorstel van 19 Juni j.l. bestaat bij ons
geen bezwaar tegen eehe fusie van de
scholen B en C en vooral ook na het
gehoorde in de hierbovenbedoelde bijeen
komst op 15 Juli j.l. zijn wij versterkt in
onze meening, dat zulk een fusie het
onderwijs ten goede zal komen èn ook
zeer wel uitvoerbaar is.
Wij wemsehen vooraf op den voorgrond
te stellen, dat wij ons bij deze reor
ganisatieplannen geenszins laten leiden
door bezuinigingsidee'in en het zal U voor
zeker nu ook wel reeds duidelijk geworden
zijn, dat bij1 den heer I>is tri ets-school
opziener uitsluitend de bedoeling; voor
zit, ons openbaar onderwijs te verbel
teren, hetgeen inderdaad gewenscht is,
vooral nu door het vertrek of aanstaand
vertrek van drie schoolhoofden het meest
gunstig tijdstip daartoe is aangebroken.
De dooi' den .beer Districts-schooJop-
ziener aangegeven middelen vinden ook
volkomen instemming bij den heer Ariron-
dissements-schoolopziener en werd ook'
reeds voor eenige jaren, door laatsige^
noemden ambtenaar op eene noodige re
organisatie meermalen gezinspeeld.
Vooropstellende dus, dat het verkrijgen
van goed onderwijs hoofddoel is, zoo sluit
dit volsti-ekt. niet uit, dat de financiën'
der gemeente, daarmede niet tevens ge
baat kunnen zijn, hoewel wij dienaan
gaande vooreerst geen vaststaande cijfers,
noch zelfs eene globale berekening kun
nen geven, aangezien een en ander van
velerlei factoren afhankelijk is, zoowel
wat de ontvangsten als ook de uitgaven
betreft.
Wat nu de samenvoeging der leerlin
gen van B en C aangaat, zoo hoorden
wij het bezwaar noemen, dat daardoor
kinderen, die thans op school B zijn,
die school zouden verlaten. Wij kunnen
dat bezwaar niet deelen en wijzen daarbij
op het feit, dat reeds tal van jaren, het
onderwijs in de handwerken, gelijkelijk
aan de meisjes van de scholen B en C
wordt gegeven, zonder dat zulks ooit,
ook fliet van de zijde der ouders, tot
eenige moeilijkheid aanleiding gaf. Éven-
min hoorden wij daaTvan hij' het herha-
lingtsonderwijs. Ook de openbare bewaar
school herbergt kinderen, afkomstig uit
gegoede en mingegoede gezinnen en steeds
leerde de ondervinding, dat de minderen
er beter van werden en de bëter-gesitueetf-
den voorzeker niet slechter. Klachten
kwamen niet voor.
Hadden wij in ons voorstel van 19 Juni
j.l. nog eenige bedenkingen tegen de tot
stand koming van een M.U.L.O.-sohool
door de samenvoeging van school A en
de Meisjesschool, zoo erkennen wij vol
gaarne te dien opzichte geen vrees meer
te koesteren, na het zakelijk en overtui
gend betoog van heeren schoolopzieners,
waarbij door den Arrondissements-school-
opziener neg werd verzekerd, dat hel
voorgedragen reorganisatieplan het betete
is, dat wij voor het openbaar onderwijs
kunnen krijgen.
Wij moeten er tevens met nadruk op
Wijzen, dat het onderwijs tot heden door
de leerlingen van de Meisjesschool ge,
noten, onverkort ook op de M.U.L.O.i
school zal worden gegeven, nog aange
vuld met het onderricht in gymnastiek,
teekeneii en zang.
Mag dus al de Meisjesschool in hare
tegenwoordige vorm verdwijnen. zoo zal
dan toch daarvoor eene inrichting in de
plaats komen, waar ook voor de1 meisjes
nog beter en uitgebreider onderwijs wordt
gevonden, dan tot heden aan de Meisjes
school gegeven kon worden
Feuilleton.
Door L. PENNING.
(Nadruk verboden).
71) v
Het is de lucht (der vrome (kloosterlingen,
die Jonker Edelhart hier inademt; het
is een nieuwe wereld, overgoten met
een wonderlijke devotie, die van dag tot
dag 'een dieperen indruk maakt op het
ontvankelijk gemoed van den jongen edel
man. Het zijn de denkbeelden van het
klooster, die hem omringen: het uitstrek
ken der minne tot God, zooals broedér
Anselmus het noemt, en het sterven van
alle behagelijkheid aan zichzelven.
Hij blijft echter een ellendige; de wond
van zijn wang is geheeld, maar het lid-
teeken, dat achtergebleven is, brandt als
vuur. Hij kan uren lang daar zitten en
staren in de richting van Leuvenum: met
een ontroerd hart en van smart ver
ouderde oogen, dorstend naar de liefde
van 'een vader, die hem heeft weggetrapt.
Hij is ieen bastaard, een verschoppeling,
een ellendige. Maar omdat hij een ellen
dige is, voelt hij iets voor den jammer
dei' armen en behoeftigen, die als on-
Wij hebben de eer U alzoo voor te
stellen te besluiten tot de fusie der scho
len B en C en het güchten van eene
volledige M.U.L.O.-school door opheffing
van school A, een en ander zooals dit
nader is uiteengezet in het hierbijgaand
schrijven van den heer Districts-school-
opziener van 22 Juli 1914, no. 392/1004.
Ten aanzien van de overgangsmaatre
gelen met betrekking tot de M.U.L.O .n
school, hebben wij de eer, U, na gehou
den bespreking met den heer District^
schoolopziener, het navolgende voor te
stellen
a. school A o'p te heffen met ingang
van 1 September 1915;
b. bedoelde school te voegen bij de
Meisjesschool, en daarvan te maken een
negenjarige M.U.L.O.-school met faculta
tieve 10e en 11e klasse;
o. mej. Van den Bosch te doen fun-
geeren als tijdelijk hoofd der meisejs-i
school, totdat een jioofd der M.U.L.O.-
school zal zijn benoemd;
d. tot zoolang de ,4e en 5e klasse
der meisjesschool .(totaal 10 leerlingen)
te combineeren, Waardoor het onderwijs
toch kan worden gegeven door eene an
dere verdeeling der leervakken over de
verschillende onderwijzeressen.
Tijdens heit overgangstijdperk blijven
dus school A en de Meisjesschool geheel
gescheiden en behoeft de le klasse der
Meisjesschool niet te worden onderge
bracht bij de 7de klasse van school A.
In antwoprd op een brief van B. eir
W. d.d. 18 Juli 1914 heeft de Districts
schoolopziener het Volgende schrijven aan
dit college gericht, met welk; schrijven de
heer Schoolopziener in het arrondisse
ment Goes verklaarde in te stemmen
Ik heb de 'eer U te berichten, dat ik
niet groote belangstelling kennis genomen
heb van Uw in margine genoemd schrij
ven, waarin _U meldt, dat U de volledige
plannen tot reorganisatie van het open-
haai- lager onderwijs te Goes, zooals die
door het Rijksschooltoezicht, den [heer
J. N. Elenbaas, en mij, na langdurig over
wegen, en na vele besprekingen en con
ferenties, zijn opgesteld, bij den raad aan
hangig wenscht te maken.
Volgaarne en met onverholen sympa
thie voldoe ik aan Uw verzoek, om U
schriftelijk mede te deelen welke voorbe
reidende maatregelen van de aanneming
dier voorstellen het gevolg zullen zijn.
Ik meen, in het belang van een goede
opvatting der reorganisatie, verstandig te
doen, Uw opdracht zoo breed mogelijk
Op te vatten.
Het zij mij vergund vooraf enkele be
schouwingen ten beste te geven.
Sedert het bekend worden Uwer voor
stellen aan den raad en tijdens de be
handeling der reorganisatie in een co
mité-generaal van den raad, is mijl geble
ken, dat er op enkele punten eene mis
vatting bestaat.
Al is- het tegenover uw college niet noo-
dig, toch stel' ik er prijs op hier nog eens
rond uit te Verklaren, dat het eenig doel
van het rijksschooltoezicht met zijn ad
vies aan Uw college is geweest verbete
ring van het openbaar lager onderwijb
alhier.
Staat het eenmaal vast, dat de beoogde
reorganisatie het onderwijs belangrijk ver
betert, en is als gevolg daarvan bezuini
ging te verwachten, zooveel te beter, het
bespaar-de kan dan nog op zoovelerlei
manier tot verbetering van het onderwijs
direct en indirect aangewend worden, dat
wel niemand meer de uitspraak van den
Heer Schoolopziener in het arrondisset-
ment Goes, den Heer Elenbaas„Op deze
wijze is het beste voor het openbaar
onderwijs in Goes te verkrijgen", kan
tegenspreken.
Als voornaam punt daartoe heb ik ge
noemd verbetering van de financiëele po
sitie der onderwijizers.
Wil op den duur de gemeente Goes
de beste van de te verkrijgen leerkrach
ten voor haar onderwijs beschikbaar ge
steld zien, dan moet het daartoe komen.
Goes heeft nu eenmaal eene centrale po
sitie op Zuid-Beveland; het cultuur-cen
trum van dit bloeiende eiland zal het te
tallen tijde moeten zijn ook door zijn onder
wijshui ch ti ngen
gelukkige schipbreukelingen voor de poor
ten van 's Heeren Loo verschijnen. Hij
helpt in de ziekenzaal; hij waakt 'snachts
bij de stervenden, en het oogenblik zal
aanbreken, dat hij Broeder zal worden
van 's Heeren Loo.
Terwijl Jonker Edelhart zijn lijdens
weg afwandelt, is de vroolijkheid wegge
vlucht van den burgt te Leuvenum. Er
wordt geen lach, geen vroolijke kwink
slag meer vernomen, en de Burgtbeer,
die in zijn woeste drift met een vreese-
lijken eed heeft gezworen, dat Jonker
Edelhart nooit meer de brug van zijn
kasteel zal overschrijden, is even onge
lukkig als zijn zoon.
Hoofdstuk XIX.
Met de hand op het gevest van hun
geweldige degens, staarden een vijftal
jonge mannen met scherpe oogen over de
blauwe zee, totdat de voorste in eens
zeide,,'t Is waar, onze kondschappers
hebben zich niet vergist; ik zie de wim
pels van een talrijke vloot boven den
horizon opklimmen. Zie maar, broeder
Clementinus ze zetten rechtaan koers
op dit eiland, en binnen een uur hebben
wij ze hier."
Broeder Clementinus besteeg een steile
hoogte vlak in de nabijheid, en riep van
daar: „Ge hebt gelijk het zullen de
Het zal daartoe hoogere eischen moe
ten stellen aan haar toekomstig personeel
en die hoogere eischen brengen vanzelf
eerr hoogere salariëering mede.
Ik meen de teekenen te bespeuren, dal
de onderwijzers in de gelegenheid ge
steld zullen worden om zich voor die
hoogere taak beter voor te bereiden.
De oprichting van een cursus voor de
hoofdakte is met belangrijke rijksbijdrage
reeds een feit gewordende regeering
is aanvankelijk geneigd in Goes de be
staande rijksnormaallessen (avondlessen)
om te zetten in dagnormaallessen meit
voor het grootst gedeelte Vast onder
wijzend personeel.
Alleen als de reorganisatieplannen [in
hun geheel worden aangenomen, zal het
vrijkomende gebouw van de meisjesschool
daartoe in gebruik genomen kunnen wor
den tegen eene billijke vergoeding voor
lokaliteit enz., en Goes eene onderwijs
inrichting rijker worden, waarop het
trotsch kan zijn, waarvan het. veel voor dc
verheffing van het peil van het onderwijs
mag verwachten.
Bij het niet kunnen aanbieden van eene
behoorlijke lokaliteit zou ik voor de over
weging gesteld kunnen worden of niet el
ders beter voor die opleidingsinrichting
kan gezorgd worden.
Eene verbeterde opleiding en eene ver
beterde salariëering, ziehier twee mach
tige hefboomen tot verbetering (van het
onderwijs.
Men heeft gemeend in twijfel te moeten
trekken, of het voor de leerlingen van
school C wel beter zou: zijn an de klassen
van school B te worden opgenomen.
In het voorbijgaan zij gezegd, dat het be
zwaar van de eombineering van sociaal
niet-gelijkwaardigen niet afkomstig is van
het rijks-schooltoezicht maar van de Com
missie van toezicht, die verklaart heeft
hief een paralelkering haar hoofdbezwaar
los te laten. Ik heb tegen die sa
mensmelting niet het minst bezwaar.
Ouders, die uit dien hoofde hunne
kinderen aan het bijzonder onderwijs toe
vertrouwen, zouden al heel inconsequent
doen, daar zij hetzelfde bezwaar in on
verminderde mate daar apntreffen, waal-
het nooit tot botsingen aanleiding gaf.
Het zou voor de best gesitueerden een
prikkel kunnen zijn hunne kinderen naai
de M. U. L. O. school te zenden, waar
door de burgerstand 'het onderwijs in
vooi-tgezetten vorm krijgt, dat hij voor
de hoogere eischen aan den middenstand
in onze dagen gesteld, noodig heeft. Ik
zou dat een groot vooi-deel achten.
En de kinderen van school C zullen
in hun eigen oogen, in die van andere kin
deren en in die van hun ouders belang
rijk gereleveerd worden. Het Schoolver
zuim zal eindelijk eens belangrijk vermin
derd kunnen worden, door het veranderde
milieu zal de prikkel tot betere verzorging
krachtiger werken en het intensiever on
derwijs [ril een normaal bezette klasse
komt de zelfwerkzaamheid belangrijk ten
goede en verhoogt de pedagogische con
currentie met de medescholieren.
De meening dan ook, dat zulke kleine
luxe klasjes, als thans in school C, het
onderwijs bevorderen, strijdt totaal mest
de praktijk. Het onderwijs in de grootere
klassen van school B staat volstrekt niet
op lager peil dan dat in school C, de
vorderingen der leerlingen zijn op haar
zachtst genomen daar volstrekt niet min
der.
Gok geven dergelijke ondertallige klasjes
den onderwijzer het gevoel van mindere
verantwoordelijkheid, van mindere be
langstelling; hij en de leerlingen hebben
er veel te weinig te doen hun be
langstelling, hun zelfwerkzaamheid, hun
geestelijke expansie gaat achteruit, der
gelijke klasjes loopen zelfs groot gevaar
achterlijk te worden.
F at fcaat natuurlijk goed bij volwasse
nen, die hun belang begrijpen en bijl wie
het er om te doen is, om in een zoo
kort mogelijken tijd zooveel mogelijk te
profiteerènmaar bij jonge kinderen
werkt het proces omgekeerd.
Laar hij combinatie op de volksschool
de klassen zelfs nog beneden het normale
getal van 36 zullen blijven, zie ik yan
die groote klassen daar niets komen en
is er dus ook 'geen gevaar te duchten.
Op de herhalingsschool, waar de leer
lingen van beide scholen bij elkaar komen,
wordt dan ook van de bezwaren niets
gevoeld, en het doet mij genoegen te kun-
Turken zijn."
„Wat heb ik u gezegd, Broeders?" ging
de eerste spreker voort; „vertrouwt nooit
een Turk, want zijn woord is onoprecht,
zijn tong is valsch, en alle middelen zijn
hem geoorloofd, om ons, die hij' christen
honden noemt, er onder te brengen. Ver
leden jaar heeft onze Grootmeester voor
een tijdperk van twee jaren met Maho
met den Bloedhond vrede gesloten, doch
het was te voorzien, dat wij de halve
Maan voor onzen haven zouden krijgen,
zoo spoedig als hij het met Venetië op
een accoord had geworpen, en de armen
ruim kreeg, om ons te verpletteren. Die
vrede van 1479 is niets geweest dan een
valsche, gemeene streek, om ons gerust
te stellen, en dan te overrompelen. Maar
onze Grootmeester kent de onge-
loovige schelmen; hij wist, dat deze
woest© roovers eer noch trouw, beloften
noch eeden eerbiedigen, en heeft nog
juist bijtijds met den Sultan der Mame-*
lukken in Egypte en den vorst van Tunis
een verdrag gesloten, om ons eiland
Rhodes van koren te voorzien".
Zoo sprak de reusachtige broeder Ge-
rardus met zijn rond hoofd, zijn scherpe,
beweeglijke oogen en zijn ontzaglijke
schouders, terwijl hij telkens zijn ar
men als molenwieken uitsloeg, om aan
zijn rede kracht bij te zetten.
„Zou de Grootmeester het weten?"
nen mededeelen, dat ook de heei- Kloos
terman, in deze materie zeker deskundige,
geen enkel bezwaar ducht.
Hoe ook bezien, de eventueele nieuwe
toestand is in elk opzicht beter dan de
oude; ik acht .jaet onthouden van die
verbeteringen aan de kinderen der volks
school eene achteruitzetting van het peil
van onderwijs, waar niets, letterlijk niets,
tegenover staat.
Daar de vorming van een flinke [M-
U.L.O.-school door samensmelting van de
meisjesschool met ischool A geen of weinig
tegenstand ontmoet, en uw college nu
ook meegaat,, acht ik het onnoodig daar
over in details te treden.
De vraag is dus: Wat wenscht men:
esn ©enigszins verslapt bedrijf dat thans
met 563 leerlingen en eenige zonder-pa-
dagogisch-belang-overtollige leerkrachten
nog geheel staat op het peil van 1905
toen er 844 leerlingen waren, of een:
flink geconcentreerd bedrijf mot belang
rijke padagogische verbeteringen, in ver
beterde lokalen, met matig bezette klas
sen en beter gesalarieerd personeel, waar
aan men hoogere eischen mag stellen?
Ik kom nu tot de gevolgen Van de
fusie en de overgangsmaatregelen.
Bij fusie van school C en B', gaan de
leerlingen van school C naar school B.
Op 15 Januari d. j. waren er op school
B 296 en op school C 109; te zamen 405
leerlingen. Op 1 Januari 1905 waren er
op school B alleen 460; voorloopig zal
er 'dus wel geen plaatsgebrek zijn
Maar overwogen zal moeten worden of
de [twee oudste schoollokalen, aan de Vlas-
markt gelegen, wel te behouden zijn. Ze
voldoen niet meer aan behoorlijke eischen
en (zouden 'zeer goed te vervangen zijin.
Ook tzou een 7de leerajar gevormd moe
ten worden en daarvoor zou eem nieuw
lokaal moeten worden bijgebouwd.
Er is m.i. voldoende gelegielnheid het'
bestaande bouw in dezen zin uit te brei
den. Ik stel ei- prijs op: tc ven-klaren, dat,
ook als de fusie niet tot stand komt,
bedoelde verbeteringen hoog noodig zijn.
Ik acht het gewenscht de ineensmelting1
tot stand te laten komen tegeln het be
gin van den nieuwen cursus Mei
1915 intusschen moet voorzien wor
den jn 3 vacaturen aan school B, waarin
thans tijdelijke leerkrachten aangesteld
zijn.
Be tijdelijke benoemingen van de dames
F. J. J. van Tol en A. M. v. d. Linde
zouden nu getermineerd moeten worden.
Ën in de plaats daarvan overgeplaatst
worden de/HjH. Pfennings' en ;R|uisajair)tl.jt—
De nog bestaande vacature (mejuffrouw
van Dijk is niet meer disponibel) zou, on
der goedkeuring van den Heer Arrondisse-
ments-schoolopziener, tot 1 Mei 1915 ver
vuld kunnen Worden door Oen van de bei
de genoemde onderwij'zeressenen mejuf
frouw Baardolf zóu tegen d'ien datum aan
school B benoemd kunnen worden.
Over het lot van den heer O verh off Zóu
da,n beslist moeten worden, óf op waoht-
geldstelling, óf benoeming in geval van
vacature óf eervol ontslag in geval van
benoeming elders.
Tot 1 Mei 1915 zal school C worden
gedreven door mej. Baardolf in klassen
1 en 2; den Heer Ovei'hoff in klassen 3
|en 4 en den Heer Ittmann in klassen 5
en 6. i
De Heei' Koussemaker kan dadelijk op
wachtgeld gesteld worden.
Deze fusie kan geleidelijk, gemakkelijk
en in twee tempo's geschieden; de wette
lijke voorzieningen kunnen behoorlijk ge
schieden; van overhaasting zal geen spra
ke zijn, en in de belangen van het per
soneel zal behoorlijk voorzien zijd.
En nu, wat betreft de fusie van de
meisjesschool met school A.
Ik stel u voor de opheffing van school
A jte doen ingaan tegen den datum, waar-
waarop het besluit door Gedeputeerde
Staten is goedgekeurd en tegen dien da
tum de leerlingen te rekenen te behoo-
taen tot de Meisjesschool, die alsdan vol
ledige M.U.L.O. school zal zijn.
De Heer Schoolopziener in het arron
dissement Goes heeft er geen bezwaar
tegen, dat tot dien datum mejuffrouw
M. S. v. d. Bosch benoemd wordt tot
waarnemend Hoofd der School; en dat
met 1 September die eerste klasse deil
Meisjesschool overgebracht wordt naar de
7de klasse van school A. De vier over
gebleven leden van het personeel der
Meisjesschool verdeelen de werkzaam-
vroeg broeder Clementinus, en de reus
antwoordde: „Wat? Dat de Turken in
aantocht zijn? Reeds zes dagen geleden
heeft hij wachters op gindschen toren ge
plaatst, die elkander afwisselen, en dag
en nacht op den uitkijk staan, om de
zee te verspieden."
En broeder Gerardus wees' met den vin
ger achter zich: naar den toren, die bo
ven de nooi'derpoort van de sterke stad
Rhodes was gebouwd.
„Ge kunt ze daar op de transen zien,
en kijk: daar zie ik den Grootmeester
ook met zijn grooten, zwarten baard."
De Johanniterridders wendden het
hoofd, om zich van, de waarheid er van te
overtuigen, en dan keken zij wteer recht
vooruit over de rustige, bijna spiegel
gladde zee naar den verren, blauwen ge
zichtseinder. Zij telden thans reeds veer
tig, zestig wimpels; ze konden de masten,
de zeilen onderscheiden, den hoogen,
krommen boeg, het lage dek en de hoog
opgestuwde achtersteven, terwijl de oor-
logsvlag was geheschen, en de halve
maan, van gouddraad geborduurd, als
vuur vlamde in de Meische zon.
„Ik ken* ze," zeide ©en Hongaarsche
lidder, de handen gevouwen op den greep
van zijn zwaard; „dat zijn de moordena
ren, die den burgt van mijn voorvade
ren in de asch hebben gelegd. Zij heb
ben mijn ouders vermoord, mijn jonge
heden over de 4 klassen.
Na opheffing der school A en uitbrei
ding der Meisjesschool tot M.U.L.O.»
wordt de Hoer Breetvelt benoemd tot
(waarnemend) hoofd der M.U.L.O. school
tot het moment, da,t het daartoe nieuw,
benoemde hoofd in functie treedt, stel
1 September 1915 alsdan is de over
gangstoestand teneinde en loopt alles nory
maal.
De tijdelijke benoemingen van freule
Von Schmidt en mejuffrouw Van Effe-
ren eindigen dan automatisch; indien me
juffrouw Hartman niet weer herbenoemdl
wordt, moet er in die vacature voorzien
worden; misschien krijgt de tijdelijke leer
kracht van school B dan weer occupatie.
Indien freule Von Schmidt geen nieu
we, nu vaste benoeming wenscht, zal'
alsdan een flinke leerkracht met Fransch
(M. O. A liefst) moeten worden opgei-
roepen.
Het hoofd van die M.U.L.O. zal semi-
ambulant zijn; hij moet disponibel zijin
voor de facultatieve klassen, zoo die eïl
zijn; voor invallen, daar waar het noodig|
is, voor vaste uren in verschillende klas
sen, voor controle en voor opleiding van
het jongere .personeel.
Vakonderwijzers voor teekenen, zang en
gymnastiek zullen tegen dien datum in
dienst moeten kunnen treden.
'Bij ontruiming van school C op 1 Mei
1915, zal er tot 1 September 1915 gele
genheid zijn, dat gebouw te nestaureeren,
een gymnastiek- en een teekenzaal in
te richten en alles te doen, wat het Kot-
ninklijk Besluit van 25 Juni 1912 Staatst-
blad 192 vordert.
Intusschen zal er gelegenheid zijin te
herzien
lo. de verordening op het lagter on
derwijs; 2o. de instructie van het ondterr
wijzeind personeel; 3o. zoo noodig de
Bchoolgeldregeling; 4o. de leerplans deft
lagere scholen; 5o. de verordening >op
het herhalingsonderwijs6o. Ihbt leer
plan van het herhalingsonderwijs.
Terneuzen. De gemeenteraad nam Don
derdag voor kennisgeving aan een verzoek
van den „Bond ter behartiging van de
belangen van het kind", om maatregelen
te nemen tot regeling der bioscoopver-
tooningen, 'die door kinderen worden be
zocht. Er zal bij de wijziging der politie
verordening met dat verzoek rekening
worden gehouden. Overigens werd haast!
voor die bepalingen niet noodig geacht,
aangezien de bioscoop die des winters
hier wordt geëxploiteerd films vertoont
die ieerst in Rotterdam zijn gegaan en
wij dus hier op die wijze vertooningen
krijgen Van films dooi; de officiëele Rotter-
damsche commissie goedgekeurd.
Blijkens de ingezonden begrooting van
het burgerlijk armbestuur voor 1915 heeft
dat college het volgend jaar f5550 ge
meente-subsidie noodig, zijnde f 1150 min
der dan voor het loopende jaar.
Aan F. D. de Soet werd wegens Ver
trek eervol ontslag verleend als leeraar
in de Engelsche taal aan de H. B. S.
en 'de heer B. J. Krijgsman te Rotterdam
werd weder voor een jaar benoemd tot
buitengewoon leeraar in het boekhouden
en de staatswetenschappen.
De raad nam in overweging het bou
wen van 6 jajmbtenaarswoningen, waarvoor
door den inspecteur der directe be
lastingen het verzoek was gedaan, onder
20 jaar huur-garantie, opdat hier gehuwde
ambtenaren kunhen benoemd worden.
(V- C.)_
WEMELDINGE. OndertrouwdJacob
van: de Plasse, '23 j. jm. te Ierseke en
Jaoomina Minnaard, 23 j. jd.
Geboren: Willem, z. v. Jacobus de
Schipper en Martina .Weststrate.
Overleden: Richardus Joannes van der
Pluijm, 3 mud., uit Dussen.
ZIERIKZEE. Bevallen: C. L. Schel!,,
geb. Wagemaker, z.; M. C. Hannsen, geb',
Cannoo, z.; P. de Looze, geb. De Blok,
z.A. M. Kosten, geb. Geluk, d.
Getrouwd: I. J. Wisse, 27 j. jm. en
E. Peute, 22 j. jd. i t
broeders meegesleept, om ze afvallig te
maken van hun geloof, en mijn zusters
verkocht, om den harem der Pacha's te
Vullen". i,
Hij stiet een doordringenden kreet van
smart, woede en bitteren haat uit, ter
wijl hij herinnerde aan de torens van
mensohenhoofden, die de geweldige Sul
tan op de veroverde slagvelden liet op
richten. En hij balde de vuist in de rich
ting der geduchte vloot, die onder het
licht der namiddagzon daar statig kwam
aanzeilen, honderd en zestig schepen
sterk
Een Broeder uit Istrije reikte hem de
hand. i t
„Wij Ridders van de Johanmterorde
zeide deze„zullen hun een waardige
ontvangst bereiden, en hun harde Turken
koppen zullen te pletter loopen tegen cm®
staal en onzen arm."
Maar terwijl de Hongaar daar stond
niet een gelaat vol strakheid en somber-*
beid, de dunne lippen op elkander ge
perst, kampend met een mengeling van
w,oosten toom en eindëlooz© droefheid,
begon broeder Gerardus, die met broeder
Clementinus de verre reis van 's Heeren
Loo had afgelegd, in eens breed uit te
meten over de oneenigheid, die als een
voortvretende kanker de kracht der Chris
tenheid verteerde.
(Wordt vervolgd.)