P tbode NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND CHRISTELIJK- HISTORISCH erkboek (nechf, 'nstbode bode De Klassenstrijd. :e koop tede ANoy, yeeren, arzen, ieveuleii; F" mden iderwagen. -m ml p.). ïende Knecht nstbode ïde Meid 333. 1914, Woensdag 34 Juni 38e Jaargang. VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK F. P. DHUIf, te Middelburg. PRUS DER ADVERTENTIËN Buitenland. Staten-Generaal Binnenland, Uit de Provincie. RG", bijbehoorende wepolder en St. 6.5900 H. A. srkrijgbaar ten getêekende te jvingen worden i 1914. en 1 Juli 1914, uur. JAN LOEFF. DELBURG. 3d-, Melk- en 1LLEBRANDS, it, Middelburg. IR., Kl. Abeele. P~ ioudekerke. URDOUX, terke. .tkapelle FANOY. ERE, Kapoen- >ote Trekhond, ie lijst, hoogte Domburg. 5r gevraagd Grijpskerke, ERSE, Seroos- ;ing te Soest- itus eene 3E, Middenhof, res Modemaga- ;edelft B 157, au )RD, te Kloetinge. er LITTOOIJ, TEDER,EN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p.p. 1.25 Enkele nummers0.05 UITGAVE DER FIRMA'S OOSTERBAAN LE COINTRE, te Goes EN Van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Familieberichten van 1—10 regels ƒ1.—, iedere regel meer 10 cent. Zij, die zich met 1 Juli op „DE ZEEUW" abonneeren, ontvangen de tot dien datum verschijnende nummers GRATIS. Het is niet waar dat het socialisme de eoht sociale opvatting der saamleving het zuiverst vertolkt. En het is ook niet waar dat het socialisme het goede zoekt voor het grootst mogelijk aantal men schen. Ware dit laatste liet geval dan zou den zij gelijk hebben die gewagen van ■evangelische socialisten en collectivisti- &che socialisten, die onder éénzelfdem naam van socialisten saamvatten een Stöcker, een Von Ketteler en een Manx. Het Socialisme zou, door de juistheid hiervan toe te geven, gevoed worden in zijn waan, dat het zich mag stellen bo ven het Christendom. Tot nog toe heeft het socialisme, in Weerwil van de offers, die het zich voor den partijstrijd getroost, nog niets wat op verbetering gelijkt tot stand gebracht. Het Christendom daarentegen heeft reeds iin de eeuwen onzer "Christelijke jaartelling zijne sporen verdiend. De ver heffing der vrouwde afschaffing' der slavernij, de vestiging van gezag en orde, en nog veel meer zijn vruchten van het Christendom. Rudolph is er naar \vij meenen beter achter, wanneer hij het grondkarakter van het socailism© toekent uit zijne gelijk luidendheid met het communisme. Dat communisme is de familieband die Zelfs zoo vijandige broederen als sociaal democraten en anarchisten verbindt. Het is de grondzuil van het marxisme. Bern stein noemt het historisch materialisme en de meerwaardetheorie de grondzuilen van het Marxisme1, clock het atheïstisch communisme verdient dezen naam meer dan die. Marx noemde dan ook 'reeds in 1848 het bekende manifest aan de proletariërs aller landen niet het Manifest der Socia listische partij, maar het Communistisch Manifest. Als zoodanig werd het ook ver taald door dr. Gorter. Het communisme is in zijn uiting oonse- kwent of gematigd. Het cpnsekwente wil alle bezit gemeengoed maken, allen even veel werk en evenveel genot. Maar liet gematigde stelt zich tevreen met den grond en de voortbrengingismiddelen aan de ge meenschap. Dit gematigd communisme nu lis dat van cle hedendaagsche socialisten! en anarchisten. Sehaffle (in .1903 te Stuttgart overle den) zegt dan ook: „De kern van het socialistisch program is de vervanging van het private kapitaal door het collectieve". Hoe juist deze definitie ook zij, toch is en het socialisme nog niet ten voeteli uit mee geteekend. Dit kan eerst, door het te beschouwen in zijn tegenstelling met het vroegere utopistische socialisme, hetwelk zich onmiddellijk na de Fran sche revolutie onder de leiding van Saint Simon, Fourier en Owen heeft ontwik keld. Bedde eersten hadden de Fransche re volutie mee doorgemaakt. Eerstgenoemde wa© een avontuurlijke graaf, laatstge noemde een mijmerende koopmanszoon. Beiden zagen in de Fransche revolutie een mislukking, dewijl zij wel de staatkundige vrijheid had gebracht, doch niet de maat schappelijke en allerminst de gelijkheid en de broederschap. Wel waren de voorrech ten van adel en geestelijkheid opgeheven, doch nu wachtte de vierde stand op vrij making. De leuze „vrijheid, gelijkheid en broederschap" moest ook op maatschap pelijk terrein worden toegepast. Het libe ralisme moest door het communisme wor den vervangen, en wel met geweld. Bei den zochten de oorzaken der ellende in het privaat bezit. Fourier drong aan op de overdracht van allen eigendom aan zekere kleine gemeen schappen, phalanstères genaamd, waar in de menschen samen moesten leven en samen werken. Dwen was een Engelsch fabrikant die getroffen werd door de ellende zijner ar beiders, en het. gemis van sociale orga nisatie en sociale wetgeving. Behalve in het privaat bezit vond hij de oorzaak der ellende in den godsdienst en het hu welijk. Alle drie deze Hervormers, in. hoe vro men vorm zij hunne denkbeelden somwij len ook uitten, waren puur materialistisch, loochenden de scheppingsordinantie, ne geerden het vraagstuk der zonde en der ellende, en verwachtten alles van pre diking van hun evangelie. Zij zijn evenwel alle drie gestorven, zOnder ook maar iets van hunne idealen te hebben verwezenlijkt gezien. Daarom spreekt men ook van een utopisch socia lisme door hen gepredikt, een socialisme op utopien of waanvoorstellingen gegrond. Doch daar verschijnt Karl Marx op het tooneel, de geweldige, wiens leven (1808 1883) bijna een gansche eeuw beheersoht. Een wijsgeer, niet staande op- den bo dem van het o p t i m i s t i s c h F r a n s o h maar van het pessimistisch D- u i t s c h materialisme. Zijn wijsgeerig stelsel ontleende hij aan de twee wijsgeerige leiders van zijn tijd: Hegel en Feuerbach. Eerstgenoemde leer de dat het gansch heelal is in een Voort durend proces van worden en vergaan; God is de ziel der wereld en de wereld is Gods lichaam. God is een wordeinde God, die zich in de evolutie aller dingen steeds meer bewust Wordt. Hij is de Geelst die de stof bezielt. Maix echter keerde 't om. De stoffelijke dingen waren volgens hem de eenige bron der geestelijke verschijnselen. En nu kwam Feuerbachs leer er bij, dat alles is stof, en dit materialisme nu verbond Marx met do ontwikkelingsleer van Hegel. Op deze wijze kwam hij tot zijn stelling van het historisch materialisme. De verklaring der historische feiten uit louter stoffelijke oor zaken. Alles moet uit stoffelijke oorzaken verklaard Worden. „Het is niet het be wustzijn der menschen dat hun zijn, maar omgekeerd hun maatschappelijk zijln dat hun bewustzijn bepaalt", zegt Marx. Hiermede wordt aan Godsdienst en Ze delijkheid derhalve hun wezenlijke grond slag ontnomen, en worden beide feitelijk opgeheven. Volgens- dit historisch materialisme is de mensch een dier. Oorspronkelijk was dat dier-mensch tam en mak; het Was in de oer-tijden, toen de gemeenschappe lijke eigendom nog bestond*. Maar door den privaten eigendom is dit anders ge worden. Nu zijn de bezitters roofdieren, die de niet-bezitters exploiteeren. De in voering van het privaat bezit is des men schen (zonde) val geweest. Maar nu zijn de niet-bezitters gaan wonstelen om zich van dat juk der „bezitters te ontdoen j en deze strijd heet de klassenstrijd. De wereldgeschiedenis is de geschiedenis van den klassenstrijd, en het gansche ont wikkelingsproces dat de menscihheid door alle eeuwen heen doorloopt, wordt door dien klassenstrijd beheerscht. Die klassen strijd is de drijfkracht der altijd voort gaande ontwikkeling. Het kapitalisme, de hedendaagsche vorm dezer ontwikkeling, gaat voorbijen dan komt uit de pop van deze rup!s de vlinder van het socialisme te voorschijn. Het socialisme, de hoogste levens-, bestaansvorm den menschheid. Dan geen private eigendom van den grond en de productiemiddelen meer, maar dat alles aan de gemeenschap gebracht. De Staat zal dan niet meer noodig zijn. Staat en maatschappij zullen één wezen. Geen kapitalist en geen proletariër zal er meer zijn, de vrede daalt op aarde, deze aarde een paradijs. Zoo dacht zich Marx het einde van de zen klassenstrijd. Zijn leer is de con- sekwentie van het ongeloof, dat de waar heid der Schrift loochent, het Vraagstuk der zonde wegvaagt, de genade als iets onbekends afwijst en het geloof verwerpt; en zich tegenstelt tegen Je leer der saam- hoorigheid. van alle rangen en standen; de menschheid in twee klassen verdeelt, en een eeuwigen strijd predikt, waar het zijn moest volgens het woord der Schrift rijken en armen ontmoeten elkanderi de Heere heeft hen beiden gemaakt. Albanië. Tijdens -den „wapenstilstand" zijn de wapens bijna niet tot rust gekomen. Ondanks de overeenkomst deed de vij and Maandagavond om elf uur pogingen tot 'een aanval en opende een hevig vuur op de stellingen van de in him verschan singen liggende regeeringstroepen, die het vuur met kracht beantwoordden. Weldra namen ook de kanonnen deel aan den strijd, die echter na een half uur ophield. Ook Prenk heeft geen woord gehouden. Het agentschap van Stefani meldt, dat de troepen der opstandelingen die Prenk omsingeld hadden, 's avonds om half elf teruggetrokken wegens den wapenstil stand. Prenk heeft daarop echter de op standelingen aangevallen. De burgemeester van Sjak heeft toen te Duxazzo gepro testeerd tegen het schenden van den wa penstilstand, waarop de regeering aan Prenk beval de vijandelijkheden te staken. Volgens een telegram d.d. 22 Juni uit Durazzo aan de „N. R. C." heeft de kaimakan van Sjak, die zwaar gewond gevangen is genomen, toen hem was me degedeeld dat het kabinet zijn veroordee ling tot den strop had geëischt, doch dat majoor Kroon zich daartegen met klem had verzet, uit dankbaarheid aan majoor Kroon de volgende verklaring afgelegd: Het aantal opstandelingen bedraagt 5500, waarvan echter slechts 3000 trouwe aan hangers zijn van de beweging, waarvan ik zelf de ziel ben geweest. De volge lingen, waarop iik staat kon maken, onge veer 1500 man, stonden onder leiding .van een gewezen politiebeambte te Kon- stantinopel en een gewezen Turksch lui tenant. De kaimakan beloofde zijn lieden thans te zullen aanmanen de wapens neer te leggen in 'een daartoe strekkenden brief. Dien heeft hij ook werkelijk geschreven: Uit het zuiden wordt gemeld, dat de regeeringstroepen bij de Semenirivier door de opstandelingen zijn verslagen en ©en kanon en een machinegeweer verloren hebben. Majoor Kroon is voornemens het struik gewas op het terrein tusschen de stad en den Rasboel door de bevolking der stad te doen opruimen, ten einde een vrij uitzicht over de moerassen te krijgen. Het meest geruchtmakende bericht is wel dat van het spoorloos verdwijnen van Essad Pasja. Men zoekt hem overal vergeefs. Is hij soms weer naar Albanië geto gen? Vraagt men zich af. We bevelen hem aan in de hoede van majoor Kroon. Tweede Kamer. RegeeriDgsmacht op den koop toe. De minister neemt den post terug. Het recht hersteld. Landerige stemming. Bert- ling's dreigement. Oppervlakkig zou men meenen, dat te gen het verleenen van subsidie aan de Vereeniging Oost en West niet veel be zwaar kan bestaan. Het geldt hier evenwel meer dan een gewone particuliere vereeniging. Een par ticuliere vereeniging met benoemingsrecht. Juist om de macht, die meu aan Oost en West heeft willen toekennen, hebben de rechtsche Kamerleden, met name Bo- gaardt en Scheurer, hun stem tegen het subsidie verheven. En gisteren kwam do heer Loeff het pro'test nog eens aandik ken- „'Oost en West" zou het departement van Koloniën een belangrijk stuk werk uit handen nemen. (Stel u voor, een particuliere vereeni ging hekleed met de macht der repea ling Al is men nog niet bevreesd voor partij digheid neem aan dat de heeren van „Oost en West" als hoogstaande mannen steeds strikte onpartijdigheid betrachte». dan nog mag men het gevaar niet zoeken. Een benoeming is in den regel het re sultaat van de inlichtingen, die de minis ter krijgt. In den regel zal hij toch be noemen in overeenstemming met hetgeen het lichaam, hetwelk hij zelf daartoe aan wees, adviseerde. En dat nu is uit staatsrechtelijk oog punt zeer verkeerd. !Of td'e vereeniging helpt het departe ment en dan moet zij een officiëel karak ter dragen en verantwoordelijk zij|n aan den minister, öf zij isi geheel vrijt, maar dan mag haar toch geen officdëele taak opgedragen worden. Dat de minister toch verantwoordelijk blijft voor de benoeming^ heteekent niets, omdat de vereeniging het niet isi jegen'sl den minister, slechts tegenover haar eigen leden. Waarom, zoo vroeg de vrijzinnig-demo cratische afgevaardigde voor Deventer' de heer Marohant later zeer terecht, waarom toch wil men deze particuliere vereeni ging laten werken? Soms opdat de mi nister niet verantwoordelijk zal zijln ten aanzien van hetgeen Oost en West den candidaten vertelt omtrent de vooruit zichten enz.? 'tWas te voorzien, dat het postje een slechte ontvangst bereid zou worden. Ook de Minister van Koloniën zag het in en hij deed, wat hijl in de gegeven omstandigheden het beste kon doen. Hij nam naar aanleiding van hetgeen de hee ren Loeff en Marchant in het midden gebracht hadden, den post terug. Voorwaar, een verstandige daad. Toen een kleine persoonlijke kWastig tusschen de heeren Bogaard t en Fock opgelost was, herinnerde niets meer aan het zonderlinge subsidie en de genegeerde en van haar macht beroofde vereeniging Oost en West. Na de afdoening van de Bootwerkers- wet is er nog lang en breed geredekaveld over Indische belangen, voornamelijk over de kweekscholen voor onderwijzers. De Kamer was echter in een Zeer lan derige stemming, zoodat er voor de meeste zaken maar heel weinig rechte belangstel ling was. De moed raakt er uit. De vacantie nadert; het heerlijke we der lokt naar buiten. Wat zou men nog belangstelling toonen voor al die dorre en droge dingen als bootwerkerswetten en Indische supple toir© begrootingen! Uit het debat stippen we alleen aan, dat de heer Scheurer (a.-r.) een vergeef- sche poging deed om het godsdienstonder wijs voor de Indische kweekscholen voer te schrijven, met facultatiefetelling van de bijwoning ervan. De minister praatte er eenige oogent- blikken over, doch ging niet dieper op de zaak in. In zooVer zij het ons een troost, dat de leerlingen zoo ongeveer de kinder schoenen ontwassen zijn, en wellicht uit zichzelven naar de vervulling van hun godsdienstige behoeften streven. Laat in den middag is nog een aanvang gemaakt met een ontwerp, nadere rege ling beoogend van den accijns op wijn. Er wordt n.l. nogal de hand gelicht met de wijnwet. Alcoholrijke wijin wordt ingevoerd, hier dus aan accijns onderworpen, daarna door handelaren aangelengd, zoodat de accijns weer wordt afgeschreven en het overblij vende deel min of meer accijnsvrij is. Van een H.L., Zoo veretlde de heer Ter Laan, maakt men wel 210 L., zoo dat volgens het omschreven procédé 110 L. accijnsvrij wordt, als men de andere 100 L. slechts uitvoert. Die ontduikingen wil het genoemde ont werp nu voorkomen. De heeren Arts en Ter Laan (Rotter dam) zorgden voor de noodige amende menten. De laatste wil een controle instel len op wijnhandelaren, die niet onder con-i tróle behoeven te staan. Minister Bett- ling wil hiervan echter niets weten en dreigt „a la Trenb" het geheele ontwerpi te zullen intrekken, als dat amendement Wordt aangenomen. De heer Ter Laan wete, wat hij doet! Nog een Ver. van Ned. Gem. Door eenige Burgemeesters-Secretaris sen en door den heer J. N. Elenbaas, lid der Ged. Staten van Zeeland, is aan B. en W. der betrokken gemeenten een. circulaire verzonden, waarin zij het denk beeld in overweging geven, om een Ver. op te richten van Ned. kleine ge meenten. De reeds bestaande Vereeniging omvat slechts gemeenten van 10.000 in woners en daarboven, en opent in hare statuten de mogelijkheid hare werkzaam heden uit te strekken tot gemeenten met een geringer zielental. Dit laatste is ook reeds een enkele maal geschied. 1 Het komt de heeren Elenbaas o. s. echter voor, dat de kleine gemeenten er geen behoefte aan hebben, dat de ver eeniging van grootere gemeenten zich met haar bemoeit, maar dat zij haar eigen belang dienen te behartigen in een groote en krachtige vereeniging van gemeenten met plattelandstoestanden, welke vereeni ging stellig menigmaal met de bestaande vereeniging zal kunnen medewerken. Installatie Burgemeester Simonse. Biggekerke. Hedenmiddag ten 2 ure had de plechtige installatie plaats! van den heer L. Simonse Cz. als burge meester dezer gemeente. Nadat tea 12 ure Z.E.A. te Middelburg door den Commissaris dei' Koningin was beëedigd werd hij aan de grens der ge meente opgewacht door eene eeïewaoht te paard, die bij monde van den com mandant den heer J. Dekker PZ. den burgemeester verwelkomde, waarna naar het dorp werd gereden, waarbij zich ook aansloot het muziekkorps' van Seroos- kexke. Bij de bijlzondere school stonden] de kinderen der beide scholen opgesteld en Zongen onder leiding van dhr. Roosen daal een welkomstlied, waarna genoemde! heer den burgemeester toesprak en het welkom toeriep. De burgemeester dankte! hierop en beloofde de kinderen een feestje. Bij het gemeentebestuur aangekomen^ waar de voltallige raad tegenwoordig was, werd hij, nadat de oudste wethouder dhr. Dekker de vergadering had geopend en de secretaris voorlezing had gedaan van de Koninklijke benoeming en van het pro ces-verbaal van eedsaflegging door dezteu als volgt toegesproken: EdelAchtb. Burgemeester! De vereerende taak rust thans op mij 't woord tot U te richten. Vooreerst om Op U de taak als 'hoofd der gemeente over te dragen, waarvan de waarneming sedert het aftreden van Uwen vader en voorganger op mijne schouders rustte. Ver volgens om U welkom te heeten in den kring en aan het hoofd van den raad, U welkom te heeten als hoofd der ge meente. Het woord dat ik tot U wensch to spreken, is een officieel woord, en ik mag niet vergeten, dat ik op het oogen- blik spreek als woordvoerder van den raad, die wederom optreedt in naam der gemeente. Ik mag daarom wel mijn hart in mijn woord leggen, maar voor een Woord uit het hart tot het hart is 't thans, noch de plaats, noch de tijd. Het heeft H. M. onze geëerbiedigde Ko ningin behaagt, U het bestuur der ge meente toe te vertrouwen. Wij ontvangen U in de eerste 'plaats als Hare vertegen woordiger, en als wij U een hartelijtk

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1914 | | pagina 1