NIEUWSBLAD VGOR ZEELAND No. 185. 1914. Vrijdag 8 Mei 28e Jaargang. HISTORISCH CHRISTELIJK- EERSTE BLAD. VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK F. P. DHUIJ, te Middelburg. PRUS DER ADVERTENTIËN Dit nummer bestaat uit twee bladen Onder rood bestuur. Binnenland. Uit de Provincie. IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p.p. f 1.25 Enkele nummers0.05 UITGAVE DER FIRMA'S OOSTERBAAN LE COINTRE, te Ooes EN vau 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Familieberichten van 110 regels ƒ1.iedere regel meer 10 cent. Zaandam lieeft een sociaal-democrati- schen burgemeester. Deze is al dadelijk door zijn partij aan het werk gezet. Een staking brak uit, en de burgemeester kon nu eens toonen wat een sociaal-democra tisch burgemeester waard is. Zijn wethouder, ook sociaal-democraat, de heer Duys, had den partijgenooten be loofd, dat met 1 Mei de roode vlag van het stadhuis zou wapperen. Doch daar is niets van gekomen. Maar wel heeft de burgemeester zich op andere punten, in der proletariërs oog, kranig gehouden: hij heeft den bode met de uithanging van de nationale driekleur van uit den stad huistoren, gelast dit niet te doen; zoodat het stadhuis op 30 April (den verjaardag onzer Prinses!) niet vlagde. Voorts heeft de burgemeester op 1 Mei den rooden heiligendag in een vergadering van partijgenooten opwekkende woorden ge sproken, en in een ambtelijk schrijven be loofd, dat een volgenden 1 Mei alle scho len vacantie moeten hebben, en alle amb tenaren, zoover het kan, mogen rusten. En eindelijk heeft de heer Ter Laan zich als hoofd der politie onthouden van po litiemaatregelen om mogelijke mishande lingen te keeren. Wel had hij van de sta kers de belofte gekregen, dat zij zich ordelijk zouden gedragen, en zelfs voor de orde zouden waken, doch de uitkomst heeft geleerd, dat het hoogst onvoorzichtig was van den burgemeester om op deze belofte zich in een ambtelijk nietsdoen terug te trekken. Immers in de jongste gemeenteraads vergadering werden hem enkele dingen omtrent de staking gevraagd, en bleek, toen na zijn antwoord de tongen los kwamen, dat heusch de stakers niet zoo zachtmoedig zijn in hun optreden tegen de werkwilligen als de burgemeester liet voorkomen. Blijkens het verslag in „Het Handels blad", door de „N. Prov. Gron. Crt." gevolgd, vroeg een a.-r. raadslid of de Burgemeester met het oog op het naar huis geleiden van oude en zwakke arbei ders niet bereid zou zijn zijn invloed bij de arbeidersorganisaties aan te wenden om van het strijdmiddel van volgen af te zien. De burgemeester Ter Laan beantwoord de de vragen daarbij het voorbehoud ma kende betreffende mededeelingen waar door invloed zou worden geoefend op het verdere beloop der staking. Spr. acht zijn taak te zorgen, dat de twee partijen in den economischen strijd blijven binnen de perken van de wet, en wil ook geen der beide partijen op de een of andere wijze bevoordeelen of benadeelen. Spr. deelt mede, dat inderdaad de arbei dersorganisaties de bemiddeling hebben aanvaard, de patroons tot zijn spijt tot nog toe niet. Spr. heeft met zijn bemid deling niet bedoeld als scheidsrechter op te treden, doch alleen om te trachten de partijen tot elkaar te brengen, waar door men misschien tot een scheidsge recht kon komen. Spr. heeft geen vrijheid mede te deelen wat de patroonsbond op zijn aanbieding van bemiddeling heeft geantwoord. Op straat blijkt evenwel, dat het resultaat van zijn bemoeiingen althans nu nog niet is bereikt. Wat de nachtwakers aan de fabrieken betreft, moet toegegeven, dat dezen de taaie ter politie meer verzwaren dan ver lichten. Het is inderdaad juist, dat een dier nachtwakers dronken |en bebloed door de politie aan een fabriek is aange troffen. Wat het molest ten opzichte van werkwillige arbeiders betreft, deelt spr. mede herhaaldelijk daarover klachten van patroons te hebben ontvangen, die door spr. al kwamen ze ook niet van de be trokken personen zelf, steeds zijn onder zocht,. In de meeste gevallen bleken deze onwaar of onjuist. Als bescherming ge vraagd wordt, wordt die altijd verleend, Spr. ontleent aan het politierapport ver schillende feiten waarvan bij onderzoek bleek, dat zij in de meeste gevallen niet waar waren, terwijl soms het molest inplaats van door de stakers door kwa jongens was gepleegd. Wanneer op die wijze klachten worden ingediend, wordt de taak van een burgemeester zeer moeilijk. Evenwel meerdere hulp van po- litiewege, als dit doel van die klachten is geweest, heeft spr. nog niet noodig geoordeeld. Aan de politie komt een woord van lof toe, voor de wijze waarop zij steeds is opgetreden. Als streng op treden noodig is, zal dit ook gebeuren; tot op dit oogenblik is echter nog geen enkel strafbaar feit geconstateerd. Wel .worden door stakers uitingen gedaan, die voor werkwilligen pijnlijk moeten zijn, doch niet strafbaar zijn, maar ook ander zijds worden tot de stakers grievende woorden gericht, die eveneens niet straf baar kunnen geacht worden. Verder sprak burgemeester Ter Laan blijkens het verslag: Aan het verzoek, dat spr. zijn invloed zal aanwenden om de arbeiders af te houden van het volgen van onderkrui pers, kan hij niet voldoen. Dat volgen is een bijl de Wet geoorloofd strijdmid del. Wel is. hij! bereid de leiders dei' staking aan te sporen geen onwettige middelen toe te passen. Daartegenover moeten de werkwilligen alles vermijden, wat tot botsingen aanleiding kan ge ven en z'ic-h zoo min mogelijk op' straat vertoonen op uren, dat het toch al reeds drukker is. Wat de relletjes op 29 April betreft wijst spr. er op, dat daarbij niet in hoofdzaak de stakers de schuldigen zijp. De betrokkenen hebben het aan 'zichzelf te wijten als zij op drukke tijden zich op straat hegeven, zonder vooraf her scherming van de politie te hebben aangevraagd. Bovendien was de herrie ook niet zoo erg als men nagaat dat alleen de verschijning van den Wet houder Kamphuijs en een paar agenten voldoende zijin, om de orde te herstel len. Mag dan een werkwillige zich niet op] istraat begeven Zeker, doch als in 'deze geprikkelde tijden iets zou gebeuren, aan wi-en dan de schuld? Ook de pa troons hebben den plicht om alles na te laten, wat tot ordeverstoring: aanlei ding kan geven en zlij moeten niet noo- deloos hun bedienden op- de straat zen den. i L'-J-t'l Mi :T-! f*f ^14. -«j - f[ Daar heb je 't. Als die onderkruipers niet op straat komen, zullen de stakers! hen niets doen! Wat hoeven zij' zich ook op straat te vertoonen, en daardoor die lieve Isitakers kwaad te maken en tot mishandelingen te prikkelen; het is hun eigen schuldi Wat een malle opvatting. Wie op straat mishandeld wordt, had dan maar in huis moeten blijvenAlsof de burgemeester als hoofd der politie niet geroepen was de veiligheid op straat voor alle burgers te handhaven Het verslag luidt verder: De heer Kamphuijs, wethouder, dankt den burgemeester voor zijn aanbod om de politierapporten in te zien. Spr. heeft hiervan geen gebruik gemaakt, omdat hij uit eigen oogen wil zien. Men glijdt wel luchtigjes over de lelletjes der laatste dagen heen. Spr. heeft met eigen oogen gezien, hoe werkwilligen op schandalige manier weiden bejegend. Dat gebeurt bijna dag aan dag. Dat de werkgevers niet altijd tijdig waar schuwen is misschien juist, maar ook niet altijd mogelijk. Spr. heeft zich op den avond van den 29sten met de zaak bemoeid, om dat de toestand zeer zenuwachtig was. Is het rechtvaardig, dat werkwilligen steeds op die wijze gevolgd worden? Dat is een schande voor de stakers, die er fmn zaak geen goed mee doen. Iemand die den geheel-en dag gewerkt heeft, mag zich toch zeker 's avonds wel eens op straat begeven. Men heeft spr. verweten invloed to willen oefenen op den burgemeester. Spr. ontkent dit. Doch wel heeft hij /te kennen gegeven en hij- schroomt niet dit te herhalen, dat als het spaak zou loopeu doordien door den burge meester niet voldoende was ingegrepen, hij zich tot hoogere- autoriteiten met een klacht zou wenden. De heer Baas (A. R.) komt op tegen het volgen van oude stakkers v'an werk lieden, die niet kunnen stilleen. Dat is een onedel bedrijf. Tegenover de vrij heid om te staken, die spr. erkent, moet ook staan de vrijheid om te ar beiden. Alle geweld >n molest, dient afgekeurd De Voorzitter deelt mede, dat. de po litie de strengste order heeft hinderlijk- volgen tegen te gaan en spr. is be- read den leiders der staking te Vragen 'het volgen van oude werklieden ge heel na te laten. Worden de bepalingen omtrent het hinderlijk volgen overtre den, dan zal dat w'orden vervolgd. Ret zou sprekers grootste geluk zijn, als deze staking voorbij! ging. Nu, dit gelooven wij; welwant deze burgemeester heeft een moeielijke taak; hij moet de wel: handhaven en tegelijk; zorgen zijn yoode broeders niet te ont stemmen. Vandaar allicht wel dat hij: niet eens wist dat op] schandalige manier Werk willigen behandeld (zegge be h a n deld) werden. Het is goed dat de wethouder Kamphuis (R.-K.) eens een ander hoekje open fleed, dan wijl van den burgemeester hadden ter lezing gekregen. Het zal allicht den burgemeester nopten zijjn plicht te doen; en niet alleen aan de stakers te „vra gen" om de ouden van dagen met rust te laten, maar aan de politieagenten op te/ dragen ten istremgbte alles wat naar hinderlijk volgen zweemt tegen te gaan.. Nietde onderkruipers in hun huis opslui ten immers zoo kan men zelfs den duivel wel kalm houden! maar de politie, of wilt ge-, de overheid de han den uit de mouw steken. Dat brengt de rust. Opkomende „godsdienst". Mr. Tasman, vrijzinnig-democraat, er kent in zijn „Sociale Kroniek", dat het materialisme overal terrein verliest eiq hij haalt clan een artikel aan uit ben Duitsch socialistisch blad, de „Socialisti sche Monatschafte" het volgende aan (wij drukken het af uit „Het Centrum"): Daarin betoogt de schrijver Hans Mid ler, onder den titel „Macht und iGlaube", dat geloof aan een hoogere dan hien- sc-helijke macht voor iedere menschenge- meen&ohap noodzakelijk is. Daarin al leen ligt voor de aan macht onderwor ptenen z.i. de ©enige waarborg, dat de machthebbers van hunne macht geen misbruik zullen maliën. Macht zonder geloof kan hoogstens afbreken, wat ver rot is; zij kan niet opbouwen. De- schrij ver gaat zoover, dat hij! meent te kun nen staande houden, dat uiteindelijk alle goede en den menschen heilbren gende macht uit hun religieus gevoel voortkomt. Daarom moet z.i. juist de socialist alle pogingen, om den grondslag van allen s-ociale-n vooruitgang, het geloof aan een zedelijke wereldorde, bij de arbeidersklasse te vernietigen, met de meeste beslistheid afwijzen. Voordat de arbeidende klasse den die- peren samenhang tusschen macht en geloof heeft begrepen, is er geen kans op verwezenlijking van het socialisme. Alleen eene godsdienstige arbeider ski as'- se zal z.i. het beloofde land binnen treden. i I i .1 Het is inderdaad zoo dat onze tijd alles'- zins gpclsdienstig' wil zijn. Zoo gold het ook in Paulus' dagen van de heidenen, met name van de Grieken. Doch wat waarde hebben godsdienstige aspiraties anders dan dat zij de ervaring bevestigten, dat het altijd bezig zijn in de materie, in de stof, den mensch geestelijk doodt, en hij dit alles de geestelijke nooden van den mensch om bevrediging' blijven vragen. En zoo komt de mensch er toe zich een soort godsdienst te scheppen. Maar welk eene is liet dan ook. Enka ervoer het op het Paasc-hcongres haler partij, waar haar protest tegen de kwalifi- ceerinig van haar godsdienstig geloof als „barbaarsch wondergeloof" door hare par tijgenooten werd overschreeuwd. De godsdienst die het socialisme iq 't uiterste geval zal aannemen, brengt het niet verder clan tot een privaat zaak, een zaak die het gros der socialisten in het allergunstigste geval koud laat. In den grond vijandschap tegen den gods dienst,zij het ook in haar minst uit- dagenden vonnl! Minister Talma's voordrachten. Als vervolg op onze aanbeveling van deze voordrachten over de „Arbeiders beweging", drukken wij nog eenige pas sages af uit zijne Voorrede. Er is', zegt de oud-minister, 'bij de pre dikanten een tekort aan kennis Van de vele vragen, die in 'de arbe-idersweredd opkomen. Voor dat tekort zijn „aanwijs bare oorzaken". En dan gaat de schrij ver aldus voort: Ik herinner mij, dat ik, in mijn eer ste dienstjaar als predikant, tijdens een kort verblijf in den Haag, door bijzondere omstandigheden in herhaal de aanraking was met een jong schil- gezel, fel socialist, die mij te lijf ging met alle feiten en theorieën, die in dezen tijd ('88) in de socialistische kringen -opgeld deden. Ik kon mij moei lijk verweren. Als student had ik op aanraden van juristen colleges gevolgd van prof. d'Aulnis en was daar gemak kelijk overtuigd, dat het socialisme mis was, maar wat ik hier bij dezen jongen arbeider vond, was iets anders, clan wat ik daar had hooren weerleg gen. Ik kon dan ook niet veel anders zeggen clan: Ik weet het niet, ik ben dominee, en heb daar geen verstand van. Op een van -onze wandelingen hield hij mij plotseling staande en zeide: Meent gij een herder te kunnen zijn van uwe gemeente-, als gij niets weet van hetgeen het leven van die menschen vaak zoo hitter maakt, van hun zorgen, die lmn week vervullen, en die ze 's Zondags meenemen, als zij bij ui in de kerk zitten. Ik gevoel de, da-t die jonge man, vrijdenker en anarchist, tegenover mij gelijk had. Toen wij van de academie kwamen, hadden wij van veel gehoord. Wij had den wat wetenschap vergaderd, waar op wij toen trotsch waren, omdat de ouderen er niets van wisten en die wij nu hebben opgeborgen, omdat de jon geren ons verzekeren, dat het alles weer uit den tijd is. Mij hadden ook, liet zij dankbaar erkend, aanraking ge had met de wijsheid, die in de diepten der eeuwige waarheid leidt. Maar nie mand had ons gewaarschuwd, dat wij kwamen in een maatschappij, die be wogen werd tot in haar grondslagen. Hoe gevaarlijk Kuyper 'was, wij wisten het, maar Marx was ons 'niet genoemd. De bronnen van de Pentateuch en de leeringen van Duns Scotus waren ons de primitiae der theologische kennis, maar wat er al woelde en stormde in de arbeiderswereld, wij kenden er de bronnen niet van en een overzicht zelfs van de geestelijke stroomingen op maatschappelijk gebied ontbrak ons. Zij dit weinige voldoende om onze vrienden te doen besluiten van deze kern achtige voordrachten kennis te nemen. Prinses te pa ard. Gistermorgen reed Prinses Juliana op haar paardje door het Ilaagsche Bosch. De Koningin vergezelde haar te voet. Ronde stuivers. Op verzoek deelen wij mede, dat de oude (ronde nikkelen) stuivers tot 1 Juli e.k. nog wettig betaalmiddel zijn. Voor Juliana. Van een 9-jarig meisje uit Den Bosch heeft prinses Juliana voor haar verjaar dag een klein poppetje met wagentje gekregen, door haar zelf in Oranje ge kleed. De afdeelingen dew Tweede Kame'r benoemden cle heeren v. Sasse, v. Hamel, Marc'hant, Tydeman (voorzitter) en Roo- cl-enburg tot .rappor tenrs over het WietSr voorstel Aalherse in zake oneerlijke con currentie. Het niet vlaggen te Zaandam. Het lid der Tweede Kamer, de heetp Brummelkamp-, heeft tot den minister van: Binnenlandsche Zaken een drietal Vragen gericht in verband met het feit, dat te Zaandam op den verjaardag van prinses Juliana van de gemeentegebouwen, nielt is gevlagd en tevens naar aanleiding van! het door B. e-n W. dier gemeente aan gekondigde voornemen, om het volgend jaar op 1 Mei aan de onderwijlzlers- detr; openbare scholen vrijaf te geven. (Tel.) Onze Pers. Adam heeft het in z'n jongsten „Brief zonder omslag" in de Jongelingsbo de -over de Pers. Er geschiedt heel wat christelijke pers- arbeid, zegt hij, waarvoor nooit een cent wordt betaald. Maar die arbeid wordt helaas ook door vele christenen al hee-1 slecht gewaardeerd, ik bedoel nu niet in geld gewaardeerd. Zij blijven trouwe vrienden van de vrijzinnige pers. Die pers heeft soms schunnige feuilletons, spottende artikelen op wat ons heilig is, vuile advertenties maar er staat toch zoovéél in, niet waar? En men kan dat toch allemaal niet missenIn hetzelfde blad, dat zich de meest perfide spotter nij over God veroorloofde, de „Nieuwe Rott. Ct.", schrijven naast moderne te genwoordig ook ethische domineesGe lukkig dat er velen zijn, -die hun taak tegenover de pers anders verstaan dan zulke predikanten. .Daarvan heb ik dézer dagen een frappant -staaltje gehoord, dat ik u onder de roos wel vertellen wil. Onze geëerbiedigde Koningin ont ving voor Haar Huis een aantal, wel tien of twaalf, geloof ik, exemplaren van bo vengenoemd blad, doch heeft Ua de perfide spotternij waarvan ik gewaagde al die exemplaren tergtond doen op zeggen, omdat H. M. niet in Hare gods dienstige gevoelens wenschte te worden gekwetst. Ik heb alle reden -om te ge looven dat mijn zegsman op de hoogte is van wat hij mij vertelde. Is het niet beschamend voor velen die in hun christelijk gezin zolke cou ranten blijven dulden Middelburg. De bakkerijtentoonstelling, mocht zich gisteren in een bijizonder druk bezoek verheugen, niet minder dan 989 betalende bezoekers waren gedurende den dag aanwezig, vooral des middags toen het Middelburgsch Muziekkorps er speel de en 's avonds toen het muziekgezelschap uit Souburg hetzelfde deed was het er zeer gezellig. Gaarne voldoen wij aan een verzoek van de commissie om alsnog de aandacht onzer lezers er op te vestigen, dat de electrische installatie voor licht en kracht

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1914 | | pagina 1