VOOR ZEELA 180. 1914. Zaterdag 3 Mei 38e Jaargang. GHRISTELIJK- HISTORISGH VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK F. P. OHUIP, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Familieberichten van 1—10 regels ƒ1—, iedere regel meer 10 cent, Dit nummer bestaat uit twee bladen Staferc-Generaa! 1EDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p.p. f 1.25 Enkele nummers0.85 UITGAVE DER FIRMA'S OOSTERBAAN LE COINTRE, te Ooea EN Voorzooveel het koloniale vraagstuk aanbelangt, belijdt zij dat de baatzuchtige neiging van onze staatkunde, om de koloniën voor de kas van den staat of van den particulier te exploiteeren, dient plaats te maken voor een staatkunde van zedelijke verplichting en dienvolgens in de lijn, herhaaldelijk door antirevolu tionaire staatslieden, wier inzicht op be3tudeering der quaestie gegrond was, aange geven, alle belemmering voor de vrije prediking van het Evangelie dient opgeheven; bij het lager onderwijs bet bijzonder initiatief van het Europeesch bestanddeel aan vankelijk dient gesteund tegenover het Mohameda- nisme bet Christelijk karakter der natie niet verloochend en zoo de politieke als sociale en oeconomische verhouding in overeenstemming gebracht worde niet den eisch der Christelijk-bistorische begin selen. Art. 18 van „Ons Program." Ve voorstelling der Grondwet als zou den onze Koloniën een deel van het Rijk uitmaken,wordt door de antirevolu tionaire partij! verworpen. Een natie is product van het bestel Gods, en niet van de Staatkunde. Ieder volk leeft zijn eigën) leven, en is onvatbaar om met eenigi ander volk in eenig organisch verband gebracht te worden. In de praktijjk wordt al 't pogen om het toch te doen bespot. Niemand denkt er aan om verband te zoeken bijvoor beeld tusschen een Zeeuw en een Da- jakker, of een Groninger en een Atjehneeü te sluiten in eenzelfde keurslijf. Dat is| een vinding van de oude heidensche we- reldveroveraars en van de Napoleons der vorige eeuwdoch de toepassing er van is d oor den Heere in den loop der tijlden verijdeld. Maar wel belmoren de Kolo niën aan het Rijk en worden als zoo danig door onze Koningin bestuurd, na mens haar door gouverneurs en lagere ambtenaren. In het ontwerp-Grondwetsherziening gaf minister Heemskerk ten vorigen jare dan ook een betere lezing van artikel 1 den Grondwet. M are door den ongunstigeil afloop der jongste Kamerverkiezingen het rechtsche kabinet niet tot aftreden ge dwongen, dan zou ïn de herziene Grond wet, natuurlijk behoudens goedkeuring door de beide Kamers der Staten-Gene- raaJ, artikel 1 geluid hebben„Het grond gebied van het koninkrijk der Nederlan den omvat het grondgebied in Europa en dat van de Koloniën". Bij deze formuleering wordt gehuldigd het feit, dat de landen van Javanen, Bat- takkers, Papoeaas, enz. geen domeingoe deren zijn, en ook geen private bezit tingen van de Kroon. Het Rijk is de souvereme bezittel'. En 'tis dan ook krach tens dit souvereine bezit alleen dat de taten-Generaal hunne controle ook over het beheer dezer koloniën hebben uit te strekken. Daarom is dan ook het beheer der Kolomen geheel afgescheiden van de Riifcs- huishouding in het Moederland. Van meer belang is. echter de vraag wat naar antirevolutionaire beginselen het Rijk met zijne koloniën doen mag. Onze koloniën toch zijln nu sedert jaren door het Rijk geëxploiteerd; dat wil zeggen er is op' allerlei wijze van gehaald en pit getrokken wat maar kon. Ambtenaren en particulieren, ledig er heen getogen, keelden in den regel vol terug; vrucht i) Het koninkrijk der Nederlanden omvat het grondgebied in Europa, benevens de koloniën 3D bezittingen in andere werelddeelen. (Artikel 1 der Grondwet.) van het exploitatie- oftewel uitz'uigstelse!1, met name op den Javaan toegepast. Dit stelsel is echter, gelukkig, veroor deeld. De toepassing er van gaat lang niet zoo gemakkelijk meer. Van antirevolutionair standpunt is hpt steeds veroordeeld, wijl het zonde is, te gen het achtste gebod, dat niet alleen stelen en rooven verbiedt, hetwelk die Overheid straft, maar ook alle looze stuk ken. en aanslagen, waarmede wij onztes naasten goed denken aan ons te brengen. En ook van liberaal standpunt is dit standpunt van ouds tegen de conservatie ven 'bestreden. Van Hoëvell, en na hem Fransen v. d. Putte hebben steeds voor het echte liberale standpunt, niet exploi teeren, maar civiliseeren, pal gestaan. Keuchenius waagde er in 1866 zijjn be staan, ja ganscih zijn toekomst aan, toen hij in zijn bekende motie, de staatkunde van het conservatieve kabinet aan den schandpaal sloeg, en het bedrijf van den minister Mijier afkeurde, die in zijn be grooting tal van verbeteringen in libe ralen en antirevolutionairen zin vastlegde, doch toen het op uitvoering van het be loofde aankwam, zijh. begrooting in den steek liet en zich benoemen liet tol; gou verneur-generaal van Ned.-Indië. Zijne motie, fel bestreden door de con servatieven, werd met behulp der libe ralen aangenomen; doch het strekt tot eeuwige schande voor het toenmalige con servatieve kabinet, dat het een koninklijke beslissing uitlokte, niet slechts tot Ka merontbinding, maar ook tot ontslag van Keuchenius als waarnemend vice-presi dent en lid van clen Raad van Indië; zoodat bij, op gevordenden leeftijd, in het doodende Indische klimaat, zich weer moest gaan toeleggen op de advocatuur, en de tot staatsman als geknipte hoogst bekwame man weer moest gaan peute ren in wetboeken, en zich verliezen in cijfers en andere kleinigheden, waarin de advocaat-procureur zich beeft te veii'dim pen. Ook nog in 1890, toen Keuchenius, ein delijk dan toch, nog als minister van koloniën, gelegenheid mocht vinden, zijjn denkbeelden in praktijk' te brengen, zijn het de liberalen geweest, die helm heb ben weerstaan, niet omdat hij tegen de exploitatie van den Javaan gekant was, maar omdat hij de beschaving van den! Javaan wenschte te bevorderen Mji het licht van Gods Woord en met steunbie- ding aan de Zending. Een politiek, door de liberalen van toen, behoudens een en kele gelukkige uitzondering, weerstaan, en waarop een hunner mi', v. Royen in de Eerste Kamer, alvorens de begrooting van den minister te verwerpen den scheld naam „godsdienstwaanzin" toepaste. Keuchenius is toen als minister heenge gaan, doch reeds in de naaste toe komst heeft het liberalisme hem gelijk gegevenzijln stelsel is door de opvolgende liberale ministers overgenomen en gehand haafd. Een hunner vooral, de bekende minister Cromer, ging zoo mogelijk nog verder dan bij. Wel heeft het liberalisme, met het so cialisme in bond, bij de jongste Kamer verkiezingen met groot geschreeuw ge tracht een andere staatkunde voor In dië te bevechten, een poging waarin het door den tegtenwoordigen minister van koloniën, Pleyte, dapper werd gesteund; doch na het optreden van het tegenwoor dige liberale kabinet is alles gebleven gelijk het was, en wordt de staatkunde' van Keuchenius, en van De Waal Male- fijt en Idenburg door den vrijzinnig-demo craat Pleyte, krachtig voortgezet en voor gestaan,. De lezer vergeve ons deze uitweiding'. Zij kwam ons noodig voor in dit verband, teneinde te doen uitkomen, dat de anti revolutionaire opvatting van onze kolo niën, In Ons Program aanbevolen, de I juiste is. En Wel deze, dat het Stelsel van exploitatie meer en meer moet plaats maken voor het stelsel van voogdij. En dan wil dit laatste niet zeggen, dat de Nederlandsche regeering partij moet trek ken van der volken onmondigheiddoch veeleer ze uit dezen toestand heeft op j te heffen, lmn goed te hunnen voordeel© te belieeren, en hen zoo te doen rijpen voor de periode van mondigheid, waarin zij kunnen komen tot zelfbestuur, gelijk dit in Zuid-Afrika voor Indië en Canada wordt toegepast door de Engelsche 're geering. Het stelsel van exploitatie heeft z.ijh triomfen gevierd in hef cultuurstelsel van graaf Van den Bosch, een stelsel dat alleen de schatkist des Rijks, en indi rect den geldbuidel der ambtenaren op het oog had. Het berustte op den regel van gedwongen cultuur en gedwongen prijs. De .inlander werd verplicht te ver bouwen op zijn velden wat het gouver nement verlangde, en een prijs te vragen dien het gouvernement geven wou. Hier kwam de hooge belasting, landrente, bijl, welke voor twee vijfden in mindering kwam, voorzoover de inlander vrijwil lige gedwongen cultuurdiensten op 's Rijks domein wou verrichten; terwijl de pï'ijis, nauwelijks een vierde der waarde, hem ter hand gesteld werd lil schier waarde- looze koperen munt. Bij de koffiecultuur staat dit zoo, dat elk in dienst gesteld gezin 650 koffie- boonen, soms meer dan tien palen van zijn woning verwijderd, te planten, te ver zorgen, te plukken, en de vrucht er van te bereiden had. (Een paal is een groot kwartier I) Een arbeidstaak, die op 170 dagdiensten beslag lei en betaald werd, bij een opbrengst van 140 katcies, en een loon van f4 a 14 per picol met f 12 a f 19niettegenstaande, naar een even redig' (d'.ag'geld van 50 cent, de dooi' het Rijk verschuldigde som voor dien arbeid niet minder dan f 80 zou beloopen 'hebben dus 4 maal m.eer. Dit stelsel is gelukkig van de baan. Toch blijft het stelsel der gedwongen culL tuur Voortwoekeren. Langzaam maal' zei- ker zal het evenwel verdwijnen, even als dat van de heerendiensten, hetwelk wel feeds in 1873, door aanneming van 't voorstel van het toenmalige antirevolu tionaire Kamerlid, yoor Amersfoort, ;jhr. v. Loon, in beginsel ten doode is opge schreven, doch in menige streek nog lood zwaar op de bevolking is blijiven druk ken. Ook de .opiumpacht, hier en daar door opium-regje vervangen, blijft een stelsel; dat in Indië v'oor goed diende te worden geweerd. Overigens zij| met dankbaarheid vastge steld, dat de verbeteringen in zake het koloniaal beheer vermeerderen. De Zen ding, ook de .Medische Zending', ook het onderwijis. op de Zendingsscholen wor den door het gouvernement, gewaardeerd en gesteund. Toch blijft er nog veel te doen. Ons Program somt enkele dier noodzakelijke verbeteringen op, namelijkeen beter be lastingwezen, strenger gedisciplineerde po litie, beter recht, krachtiger defensie, een machtige vloot, kolonisatie, financieela steun, met name voor Suriname, meer dere rechtsveiligbeid, meerdere rechtsze kerheid vooir Indische ambtenaren bij hun overgang tot het Christendom; in 'talge meen verheffing der menschelijke persoon lijkheid, teneinde den inlander, den kolo nist, den koelie op te heffen. In 't algemeen verdubbeling van ijver, opdat onze kolo niën ons niet leenmaal door een 'buitenland- schen mededinger (denk aan Japan!) wor den afhandig gemaakt. Versterking van het besef van Neerlands dure roeping om zijn koloniën voort te leiden op den weg der Christelijke beschaving, echter zon der inbreuk te maken op de vrijheid van den mohammedaan. Een stem uit het verleden. De Centrale Anti-Revolutionaire Jües- vereeniging in het district Enkhuizlen heeft haar zilveren feest gevierd en den voor zitter van het Centraal Comité van A.-R. Kicsvereenigingen uitgenoodigd daarbij een woord te spreken. Da'. Kuyper heeft hieraan voldaan, en heeft, gelijk men dit van hem gewoon lis, gulle en goede woorden gezegd. Vooral doet het goed, dat hij een tee- der exnstigen toon aansloeg, een toon die misschien in onze kringen Wel eens te weinig gehoord wordt. Dr. Kuyper wij volgen hierl het ver slag van „De Standaard" „herinnen- de aan de geloofskrachten, het biddend leven van de mannen, met wie de Heere heim in 1869 in aanraking bracht, man nen als Groen van Prinsterer, Elout van Soeterwoude, Mr. Keuchenius, Straatpre diker Esser, en de mannen van de Vrien den dei' Waarheid. Ja deze broeders werk ten ook wel, maar hem trof en ontroerde het gebedsleven dezer mannen, het ;wa* ren echte bidders, mannen aan wie het l,e zien was, dat het hen om de eero Gods te doen was. En als Dr. Kuyper die tijden vergeleek met de tijden, die We thans d oorleven, dan meende hij vooral bij de jongeren wel eens iets te bespeu ren, dat op achteruitgang wees. En daar om dit ernstig; [woord, om niet alleen te werken, maar ook en vooral de kracht te zoeken in "het gebed. Ja, er is wel reden voor: in de dagen van Groen za ten we in de klem, en nur hebben we reeds 3 Christelijke ministeries achter ons, maar toch, als het gebedsleven verflauwt, missen w© een geducht wapen in den strijd. De Heiland ging ons daarin voor: Hij bleef zelfs den nacht over in het ge bed. Denk aan De Ruyter vóór den slag, aan een Willem van Oranje". Wij meenden deze beschamende opwek» king aan de Enkhuizer broederen meeg'e- geven, ook onzen 'lezers te moeten voor houden. Het getal slinkt, van die ouderen on der ons, welke zich nog den strijd van Groen van Prinsterer herinneren, die zel1- ven den hangen schoolstrijd sindis 1857 hebben meegemaakt, en met verdubbelde kracht sinds 1878 leerden strijden, die medewerkten aan het Volkspetitionnement, mee de Unie Een school met d e m B ij b e 1 hebben opgericht en gesteund, en in bidstond of godsdienstoefening troost en sterkte zochten Voor de bittere te leurstellingen onze partij en het gansclie Christenvolk in kwader jaren dan de te genwoordige bereid. Nu zijh deze ouderen weer wel dooi' jongeren vervangen. Doch de vraag blijft gewettigdevenaren deze jongeren hen in geloof en in kracht van belijden, in teederheid des levens, en in het oefenen van gemeenschap met God? Kwijnt heft! gebedsleven nu niet meer dan toen Waar is. de saambinding, het onderling vertrou wen, de bescheidenheid waarmee toen de een den ander uitnemende!" achtte dan zichzelf? Wordt er 'nu wel evenzooveel gebruik gemaakt van het recht om in den nood de toevlucht te nemen tot den Heere onzen God En is in menigen kring allicht op meeir dan een niet het woord van toepassing:: hoe kunt gij gelooven, gij die de eer van anderen neemt, en de eere die bij God is niet zoekt? Dr. Kuyper heeft inderdaad een goecl en waar woord gesproken. Een profetisch woord, dat te gereeder ingang vindt, nu hij van zichzelf getuigde', naar de tacJu tig te gaan en een dergelijk woord nu niet tie mogen inhouden, omdat hij er anders wiel eens niet meer de gelegenheid voor krijlgen zou. Moge dit goede woord ook onder ons, Zeeuwen, een goede plaats gevonden heb ben. Wij danken God, dat Hij- ons nog zoo vele bidders (en bidsters) heeft doen be houden. Zij zijn de kurken waarop de, natie drijft. Maar alwie den Christuë belijdt, alwie zegt rechtzinnig, orthodox, antirevolutionair, Calvinist, Christelijk te zijn, dient zich er van te' doordringen, wat dit in heeft. Het drijVe hem tot ootmoedig gebed. Hel gebedsleven is een geducht wa pen in den strujrdHet was het geheim van de reuzenkracht, door onze vroegere (en hedendaagsche oudste) voormannen in den strijcl tegen het ongeloof ontwik keld. To onthouden cijfers. ,,De Standaard" brengt nogmaals do cijfers in herinnering, waarmee wij bij de stembus sinds 1897 zijn vooruitge gaan. In 1901 stond het Rechts 237,796, Links 190,828. Meerderheid voor Rechts 47,768 kiezers. Vrucht der actie was heB kabinet Kuyper. In 1905 klom de Rechlsche meerderheid van 48000 op 70000, toch kwam Rechts in de minderheid (5248) en het kabi net-De Meester trad op. In 1909 ging het surplus van Rechts nogmaals naar hoven en bedroeg, 87000. Hef was onder liet kabinet-Heem skeïtkl. In 1913 behield Rechts nog zijn meer derheid onder de kiezers. Junks haalde 387,718, maar Rechts kreeg de 419,124. Een meerderheid althans nog van 31,406 aan Rechts. Toch kwam Links met een meerderheid van 55 tegen 45 in da Kamen-, en het m.inisterie-€ort trad op. Alzoo „regeert" en „regeerde" telkensl een kabinet van Links; uit de minder heid. Gevolg van een nog altijd onge- rechtige districtsindeeling. Maar de meerderheid van Rechts was dan toch onder de kiezers met 50000 ach teruitgegaan sedert de verkiezingen van 1909. Voor een kleiner deel gevolg van een groolere toeneming van Linksche (sooialjst- tisohe) kiezers hij een afneming van heli getal Rechtschen. Maar voor een gpooter deel gevolg; van het overgaan van Rechtsche stemmen op candidaten van Links. Een overloopen dat een scherpe aan-' klacht is 'tegen de beginsellosheid, (iets anders dan beginselloosheid!) van een deel der Rechtsche kiezers; en een schul dig verzaken van Christenplicht en Christ- tenroeping. In al onze kiesvereenigingen is deze droeve kwestie ter sprake geweest. Moge van een en ander een steviger organi satie de vrucht zijn, en een ernstig: po gen om nu reeds' weer op kiezersteelt te gen 1916 bedacht te zijn. Tweede Kamer. Hoe zal ons belastingbiljet er uit zien De Tweede Kamer een Rekenkamer. Satis verborum 'tWas gisteren weer een geoij'fer er* een gereken van belang'. De heele dag was er weer mee gemoeid. Wie zal zeggen, waar het eind blijft 1 Nu moet erkend, dat 'teen zeer gewich tige zaak is te bepalen hoe ons belas* tingbiljet er straks zal uitzien. Of ïsi 'tden lezer geheel en al onverschillig? Hoezeer de Rijksinkonistenbelasting m aanleg bedoeld is, als de eenige belasting op het inkomen, zal' ernaast toch eert vermogensbelasting blijken bestaan, bet ter een afzonderlijke belasting' op1 hof inkomen uit vermogen. Deze surtaxe op het inkomen uit vermogen, deze eigan- zungssteuer, heeft de taak de rijiksinkom- stenhela.sting' nog meer in overeenstem!" ming te brengen met het beginsel de® draagkracht. Tot dat doel dient ook reeds de pro gressie, welke in bet, tarief van heffing; voor de inkomstenbelasting zelf is voor gesteld. Ter oriënteering diene, dat' het oop werp nu voorstelt, om van een inkomen van 650 gulden f 1.25 te heffen. Verder over elke 50 gulden boven 650 gulden 1 gulden belasting meer. Van 1500 gul den af 'wordt elke 100 gulden belast met 2 gulden, dus 2 procent. Van 2000 gulden af wordt het meerdere belast met 3 pro cent, van 10.000 gulden af het meer dere met 4 procent, van 20.000 gulden, af het meerdere met 5 procent.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1914 | | pagina 1