NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. IT. ipoider: No. 168. 1914. Zaterdag 18 April 38e Jaargang. dje, CHRISTELIJK- HISTORISGH EERSTE BLAD. jkinrich- tarief. iland. yan den »PAN, be- bte Paar- ïvee, en Ipen, ten de Wed. [ontenisse, lebben op 1914, des en Erf, IDE! VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK F. P. DHUIf, te Middelburg. PRUS DER ADVERTENTIËN Dit nummer bestaat uit twee bladen Staten-Oeneraal Binnenland. üit de Provincie. NNING net boven- veel dezer rig gebruik rantie van plantingen. een- en rdenwied- schuivend- Parallelo- Massey- elfbinders, hoogste er trekken oe, verleden d Massey sland meer nen. >N. GOES (>LEIJN, Hontenisse. Igroot o Aren TILROE Az. ien vóór 28 Ikantore van alwaar gekomen. levert fr. lillen onder De goed- rzaamheid. »e Delft, Mid. |alstraat,Ylis- stkapelle, A. .TerNeuzen. EEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p.p. f 1.25 Enkele nummers0.85 UITGAVE DER FIRMA'S OOSTERBAAN LE COINTRE, te Goes EN van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Familieberichten van 110 regels f 1.iedere regel meer 10 cent. Van de kribbe tot het kruis. Er schijnen lezers van ons blad te zijn die ineenen omdat een advertentie in ons blad gestaan heeft, zij nu ook door ons Worden opgewekt, naar de „afdraaiing" van het „leven van Jezus" te gaan zien. Hoe dit mogelijk is, verklaren wij niet te begrijpen. Wij herhalen nog eens dat plaatsing van advertenties in ons blad niet mee brengt. dat wij bet met den inhoud eens. zijn. En nu wij toch genoodzaakt zijn over de bioscoop-voorstellingen der volgende week iets te zeggen, verklaren wij gaarne van meening te zjjn. dat wie het leven (lees lijden) van onzen Heiland niet dan met heiligen schroom wenscht te naderen, zich te onthouden heeft van het bezoek aan Schouwburg, bioscoop en dergelijke; het „lijden" behoort alleen van den kansel gepredikt en allerminst verlaagd te wor den tot voorwerp eener filmvoorstelling. Zoo is de Schriftuurlijke opvatting, ook de onze. Neuzen en de Christelijke Vakactie. In het verslag van onze „Rotterdam- men" van de jongst gehouden jaarverga dering van den „Bond van Christ. Ha ven- en TransportarbeideKvereenigingen in Nederland" trok onze aandacht dat „de pogingen om te Ter Neuzen een afdeeling (van den Bond) op te richten waren mis lukt, voornamelijk omdat de Bond der modernen ons voor was en deze nu door uitoefening van een streng terrorisme alle zelfstandig optreden onzer Chr. vakge- nooten belemmert, ja ze zelfs noodzaakt tegen hun zin in hunne afdeelingen zich te organiseeren". Onder dat „modernen" zal wel „socia listen" te verstaan zijn. Het is wel jam mer dat dezen onzen mannen voor geweest zijn. Zoo er eene gemeente is waar een Chr. Vereeniging van haven- en transport arbeiders recht van bestaan heeft, dan is het wel Ter Neuzen. Laat daar eens een invloedrijk man zich er voor spannen, en laat onze pers eens zorg dragen dat de namen dier modernen gepubliceerd worden, welke een zooda nige actie door terrorisme belemmeren. Laten ook andere vakmannen niet al leen te Ter Neuzen, maar ook op Zuid- Beveland, en overal op het platteland van Zeeland zich organiseeren. Waar blijven toch onze Chr. Landar beiders Zoo ooit, dan is het nu de tijd voor aaneensluiting. De rooden zitten niet stil, en nemen straks onze mannen mee in hunne beweging. Wie bindt de kat de bel aan? Of, in mooier „Hollandsch" uitgedrukt, wie neemt hier het initiatief? Ommerborn Na ons stukje Enk a in ons no. van •gisteren komen wij nu met de vraagKan een Christen Socialist zijn? Wij doen dit naar aanleiding van een Heffend artikel: Kameraad „Mensch' in de le afl. van Christen dom en Maatschappij, red. prof. Diepen horst .(die er blijkbaar de schrijver van Ss), uitgave Ruys te Utrecht. Het artikel bevat vertalingen rut een aangiijlpend boek, pas in Duitschland ver schenen, van de hand van een ex-socialist J. C. I. Ommerborn. De schrijlver is overtuigd sociaal-deino- cTaat geweest. (Hij 'leefde midden in de socialistische beweging, en nam er met hart en ziel deel aan, en behoorde er binnen beperkten kring tot de leiders. Door biet sterven van zijn zesjarig doch tertje, dat, hij in zijn hoek (Genossa Mensch, Tagebuchaufzeichnun- gen eines früheren sozial-demo- kratisehen Arbeiters Kame raad Mensch, Dagboek-aauteekeningen van een gewezen sociaal-democratisolren arbei der op aandoenlijke wijze schetst, komt hij tot bekeering en geeft hij gehoor aan 'e Heeren roepstem: „Komt allen tot Mij, tl ie vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven". Een woord van den Heiland, dat hij als motto op het titel blad van fzijtn. boek laat drukken. Hij breekt met de socialistische actie, en hij geeft tot redding der zielen dit boek uit, opdat ook anderen, kon het zijh van de1 dwaling huns wegs mochten te- rugkeeren. Daartoe .geeft hij uit wat door hem, in een dagboek is geschreven, terwijl hij nog in de actie was, maar hij heeft zijn aanteekeningen verzacht, wijl zij anders) denChristen, en ook hemte zeer zou den pijnigen. „Een verdunningsproces (al dus prof. Diepenhorst) van wel 90 pCt. liet hij het oorspronkelijke ondergaan en het ..was hem of hij daarmee onkruid) uit zijn leven uittrok: 90 procent haat en ellende en dood". En dan vertelt de professor eenige Volzinnen uit het slot van het dagboek van dezen Duitscher. Het zij ons vergund er een enkele van af te drukken. Hij schrijft dan „Hoe wordt men socialist? Wanneer men geheel afloopt den weg1 der ontevredenheid, dan komt men in het leger van den tegenstand, de vijandschap en haalt daar de leeringen en wapenen tot den aanval. Dezen rechten weg ging ook de proletarische ontevredenheid. Het leger van 'dien tegenstand werd immer in alle gemeenschappen aangetroffen, zoo lang de wereld bestaat. De wederpartijder Gods heeft in iedere gemeenschap zijh. afgezanten. Over iederen staat, iedere stad, ieder dorp, elke hofstede, ja over iedere familie zweeft deze bode van Satan. En het eerste en voornaamste middel, waar mee hij arbeidt, is het zaaien van twee dracht. Die tweedracht gaat met angstige regelmatigheid in ontevredenheid over. Ja, die ontevredenheid is de eigenlijke vorm van de tweedracht zelf". „Zoo is de ontevreden arbeider reeds revolutionair1 voor hiji georganiseerd is. De s.ociale revolutie begint niet eerst op de straai. niet hij het eerste schot, niet bij |het bloedvergieten, ook niet met de intrede in het leger der revolutionairen, neen hij begint met de ontevredenheid. Satan brengt eerst in het binnenste van! den rrrensch een ommekeer, eer hij hef bestaande buiten hem revolutioneert. Hij bagiart met het fundament. Al de fijne goddelijke draden in den mensch moeten verscheurd, alle bezwaren moeten ver nietigd, al wat aan zijp goddelijken oor sprong herinnert, moet uitgebannen wor den, opdat de geheele mensch doortrokken) worde van het sap der ontevredenheid en1 in opstand gebracht door prikkelend, bran dend. gift". De mensch is niet revolutionair', niet socialist zonder die innerlijke revolutie, al blaast hij nog zoo luid de partijbazuin, al is hij nog zoo doorkneed in de partij discipline, als zwaait hij nog zoo triomfea rend met de roode vaan. God zij dank, dat men met recht zeggen magnauwelijks 10 procent der sociaal-democraten zijn ech te revolutionairen. God waakt ook over de grenzen der revolutie." „Aan een heilig woord^mogen wij on'si niet bezondigen, maar toch kan met geen treffender woord worden gezegd: In het „Ik" moet een wedergeboorte plaats ge vonden hebben, een wedergeboorte in het booze, in den naam van Satan. Zooals eerst de wedergeboorte door den Heiligen Geest in den naam van Jezus Christus den werkelijken Christen schept zoo vormt de wedergeboorte in den naam van Satan den werkelijken Godloochenaar, den werkelijken revolutionair." „Neen, een Christen kan nooit socialist z ij n, een kind Van den God delijken Vader kan niet ontevreden zijn met dat 'wat uit Zijn trouwe vaderhand ons toekomt. Een Christen heeft slechts één gevoel van ontevredenheid en vijand schap, namelijk tegen de heerschappij Van den vorst dezer wereld. Door die vijand schap Worden wij tot aanvallers van den vijand. Niet slechts tot verdediging, maar ook tot aanvallen hebben wij een plicht .Wasschen wij dan onze oogen met het levende water des geloofe, en laat ons moedig op den vijand ingaan. Wat kan ons een schram, een ledige broodkorf deinen, wanneer de ma jesteit van onzen eeuwigen God en Koning wordt aangerand?" Terecht voegt de vertaler in „Christen dom en Maatschappij'" aan deze woordeh toe: „Zoo gieeft geloofsmoed en vertrou wen aan dit boek een bekoring, waaraan menig Christen zich moeilijk zal kunnen onttrekken." Tenslotte kan het voor wie onbevoor oordeeld dit hoek leest, nog wel een vraag zijn, of een Christen socialist kan zijn? Wat natuurlijk niet uitsluit die andere vraag: Kan, piag een Christen zich aan de sociale beweging van zijn tijd onttrek ken? 1 Doch dat deed ook deze socialist, nu Christen geworden, ook niet. Zijn ernstig waarschuwend boek bewijst het. Indië verloren, rampspoed geboren. Op de brochure van jhr. Sandberg, on der novenstaanden titel en met het tee- kenachtige portret van den uitgemergel- den, op krukken springenden, een-armigen handelsgod Mercurius op het titelblad, vestigden wij reeds vroeger de aandacht. Dat het geen praatje is: wanneer lndië verloren gaat doet de armoede in ons land haar intree, bewijzen de cijfers in dat geschrift ten duidelijkste. Aan het slot toch zelgt de schrijver: Ons nationaal vermogen is nn Indische zaken belegd, voor de volgende bedragen: Cultures f 606.763.000 Mijnbouw - 151.000.000 Banken - 147.750.000 Spoor- en tramwegen (parti culiere) - 93.355.000 Scheepvaart - 89.457.000 Handels-administratie kanto ren enz. - 75.548.000 Totaal f 1.163.873.000 De tegenwoordige beurswaarde daarvan is ongeveer tweeduizend millioen Het Nederlandsch nationaal vermogen is dus direct bij Indië betrokken voor een bedrag van omtrent tweeduizend millioen! (Ons geheel enationale vermogen wordt op 51/2 milliard of vijf en een half duizend millioen geschat!) Hierbij is nog géén cent gerekend van de kapitalen van de scheepswerven, ma chinefabrieken, weverijen enz. enz. in Ne derland, die hoofdzakelijk werken voor Indië. Stel nu eens zegt hij dat. een oorlog zou dreigen tegen ons en dat die Indische waarden daalden, allen plotse ling, tot, zég slechts de helft. Dan zou dat alléén reeds ten gevolge hebben: een ruïne voor velen, een zich zeer sterk moeten bekrimpen van meerde ren, een stop zetten voor langeren of korteren tijd van al die industrieën, die voor hun bestaan op levering aan tndië aangewezen zijn Al de bovengenoemde klassen 'van men- schen, en dat is zoowat heel Nederland, zouden in de diepste ellende gedompeld worden bij een verlies van Indië. Inderdaad, alle partijen mogen de han den wel ineenslaan, om deze ramp kon het zijn te voorkomen, en dan minister Rambonnet te steunen in zijn uit breidingsplannen. Het zal geld kosten, dat is waar. Maar het verlies 'van onze koloniën toch nog meer! Tweede Kamer. Links spreekt eindelijk. Bob in z'n kracht. De bezwaren toch niet weerlegd. Nog is de Minister niet aan het woord gekomen. Nu zijn de liberale sprekers op" den katheder gekomen, behoorlijk georiën teerd. 't Is anders minder oorbaar en heelemaal niet parlementair, dat zij eerst hun minister van financiën zoo'n ïeelijk figuiur hebben doen slaan. Ja, van z'n vrienden moet men het maar hebben. Anderzijds moet erkend, dat zooiets bij een meer geroutineerd, een handiger minister niet gebeurd ware. Deze zou, zooals dr. Kuyper zegt, doorgeslagen heb ben; en op eenmaal1 een gewoon gene rale speech hebben afgestoken, waar mee hij niets zei. Een vuurwerk met een paar zevenklappers. Het ontwerp zou nimmer in de droeve positie, waarin het nu verkeert, zijn geraakt, doch reeds aanstonds afgehan deld zijn. Nu maakten de liberale sprekers een onvergeeflijke fout; de heer Borgesius handhaafde zijn naam als ontactisch pre sident en minister Bertling's prestige is weer aanzienlijk gedaald. 's Heeren Bos' speech was verreweg de belangrijkste, en trok dan ook bijzon der de aandacht. Deze parlementaire fi guur blijft immer aantrekkelijk. Jammer, dat hij de bewering door den heer Van Vuuren geuit, dat de linksche regeering thans zich met haar belasting- ontwerpen geenszins richt naar het be ginsel der draagkracht, niet weerlegd heeft. Tabaksbelasting, verhooging van den bieraccijns, optering van den „suiker pot", d.i. aftasting der suikeraccijnsver- laging, 'dat is toch alles een spot voor het beginsel der draagkracht. Zeker, de heer Bos is van deze be lastingen geen voorstander. Dat heeft de minister weer tot zijn verdriet mogen vernemen. Dito- sprak ongeveer de heer Tydeman. Eveneens de socialist Vliegen. Maar 'een gansch andere vraag is het, of de linkerzijde de ïlegeering niet bij het tot stand komen dezer indirecte be lastingen zal helpen. Daarop preludeer de de verklaring van den heer Patijn, dat de linkerzijde nimmer zich verklaard had tegen iedere indirecte belasting De Voornaamste kwestie, het hoofdbe zwaar van de rechtsche leden, heeft de heer Bos niet mogen ontzenuwen; ondanks de groote dosis rhetorica, waar in hij kracht zocht. Heel gemoedelijk ging hij; heen over het feit, dat de Minister de opgespaarde mil- lioenen. die straks voor verlaging van den suikeraccijns moesten dienen, gaat aanspreken. Aan dat feit zelf had de heer Tydeman nog den moed te twijfelen. Voor den heer Bos is het niet twijfelachtig. Hij troost er zich echteT over door te (Verwijzen naar Duitschland, waar ook Van een in uitzicht gestelde verlaging] van den suikeraccijns niets is terecht gekomen. Die hoop der Duitsche burgers vervloog echter, nadat eenige jaren te voren de accijns werkelijk was verlaagd, van 20 tot 14 mark. Bij deze vergelijking, die tot schralen troost moest dienen, had men veeleer reden om op de daad der flin ke verlaging in Duitschland te letten, dan op het verzuim van verdere Verlaging. De geweldige Stijging der staatsuitgaven schrijft de heer Bos toe aan uitzetting der staatsbemoeiing. Hij acht deze uit zetting niet te betreuren. Verder ziet hij den toestand onzer financiën geenszins donker in. De Staat moet voorzichtig zijn met 'zijn crediet. Maar met de' sitaatsj- schuld en de aflossing daarvan staat het zijns inziens goed. Hij vergeleek daartoe de cijfers met die van andere landen. De redevoeringen van de heeren Tyde man (vrij-lib.) en Miegen (s.d.a.p.) geven ons voorloopig geen aanleiding er meer van te zeggen. Hedenmorgen was het woord aan den heer van Nispen, de r k. afgevaardigde voor Rh eden. Reservekader infanterie en v e s t i n g-a r t i 11 e r i e. De minister van Oorlog brengt ter ken nis van belanghebbenden Het eerstvolgend examen viool' Vrijwil liger van het reserve-kaden bij de infanjtel- rie of de vesting-artillerie, zal plaats hebt- 3>en op 14 Juli a.s„ en op volgende dagen; Het toelatingsexamen wordt o.a. gehou den in de plaatsen 's Gravenhage, Bergen op Zoom, Breda, Amsterdam, Arnhem,, Missingen. Delft; 's Hertogenbosch en Utrecht. Kennisgeving Voor 1 'Jiuli aan den hoofd officier voor hett reservekader' te 's Gra venhage Overgelegd moet worden een extract ujit het register der geboorten of een ander; authentiek stuk, waaruit de leeftijd van den adspirant blijkt; Aan hett examjen kan worden deelgeno men door hen die niet jonger dan 17 en niet. ouder- dan 24 jaar zijnjongelieden die op den dag of op) een der dagen waar op het examen wordt gehoudeln den leef tijd van 17 jaar nog niet bereikt hebben, doch in het jaar 1897 geboren zijn, kunnefn ïnede aan het examen deelnemen. Majoor Thomson. Uit een particulier schrijven, 10 April uit Valona verzonden, blijkt, dat overste Thomson ernstig ongesteld is geweest. Hg kreeg een longontsteking, die hem met zeer hooge koorts eenige weken te bed hield. Ofschoon nog niet geheel hersteld, heeft de ziekte een gunstig verloop en is de overste, naai' het „Vad." meldt, dank zij ook de uitnemende zorgen van dr. Reddingius, thans op weg van beterschap. iStandbeeld van Cartesius. Te 's Gravenhage is het standbeeld van dezen vrijdenkenden wiskunstenaar, vriend van Johan de Witt, uit de 17e eeuw, van de binnenplaats van de H. B. S. overgebracht naar het Newtonplein en in tegenwoordigheid van school-autoritei- ten onthuld. In verband met dit beeld maken Wij melding van een ervaring door nu Wij len prof. dr. J. H. Gunning opgedaan, en door Z.H.G. ons persoonlijk, toen hij nog predikant te 's Gravenhage was, mee gedeeld. Dr. Gunning was door den ge meenteraad benoemd tot docent in het latijn aan het gymnasium, in den tuin van welk gebouw het beeld van Carte sius (Descartes) stond. Onder het beeld stond des wijbgeers lijfspreuk gebeiteld Cohito ergo sum (Ik denk, daarom ben ik). Het opschrift stond daar in hoofd letters, in dezer voege COHI TOERGO- SUM. Dr. Gunning vroeg aan den concierge wiens beeld dit was. De man antwoordde: o, clominé, dat is Toergossum. Dr. Gunning begreep niet terstond wat de man bedoelde. Tot het hem later duidelijk werd, dat de man het onderschrift (de lijfspreuk) voor den naam van den hem onbekenden man had aangezien. Hij had er uit gelezen C. O. H. I. Toergosum! .Prins Hendrik verliet gisteren de kliniek van prof. Friedlander te Hohe- miark ien begaf zich naar Den Haag. De kuur heeft zeer goede Tesultaten gehad en Prins (Hendrik is ten volste bevredigd over zjjn verblijf in den Taiunus. Middelburg. Stukken gemeente raad. Het voorstel tot aankoop van eeni ge panden in het Bagijnhof adviseeren B. en W. te accepteeren. Door J. Wouters te Koudekerke worden aan de gemeente .te koop aangeboden de panden E nos. 207, 159, 158 en 157. aldaar, 'voor een, bedrag van £350. In het voorstel naar aanleiding van het adres der afdeeling Middelburg van den Nederlandschen 'Schildersgezellenhond om Wijlziging Politieverordening merken B. en W. op: Naar onze meening is de door derl Schildersgezellenhond alhier gevraagde wijziging der Politie-verordening niet zoo eenvoudig als zij er oppervlakkig uitziet en zou zij integendeel van vrij ingrijpenden aard zijn, daar de voorgestelde maatregel niet ialleen voor de schilders, doch ook voor de timmerlieden en loodgieters van invloed zou zijn, welke laatste vooral, bij .toepassing der gevraagde verbodsbe paling, dikwijls voor zeer moeilijke geval len zouden komen te staan. Afgescheiden van eene beoordeeling om trent de wenschelijkheid van eene bepa ling, gelijk door adressante gevraagd wordt en met terzijdestelling van het oordeel van den gemeentebouwmeester, die onf? berichtte, dat hier te Middelburg het wea ken met een plank op hangstoelen en op meer dan gewone hoogte tot de uit zonderingen behoort, en dat van de zijde der patroons over hét algemeen genomen, inderdaad veel moeite gedaan wordt om te zorgen, dat het te gebruiken materiaal steeds in een goeden staat verkeert en de werklieden er voortdurend op gewe-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1914 | | pagina 1