NIEUWSBLAD VOOR ZEELA So. 167. 1914. Vrijdag' 17 April 38e Jaargang. CHRISTELIJK- HISTORISCH EERSTE BLAD. VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK F. P. DHUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIÊN Dit nummer bestaat uit twee bladen Het brandende vraagstuk. IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p.p. f 1.25 Enkele nummers0.85 UITGAVE DER FIRMA'S OOSTERBAAN LE COINTRE, te Goes EN van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Familieberichten van 110 regels f 1.iedere regel meer 10 cent. Men lehoeft niet eens ons hoofdartikel te lezen om te beseffen dat de sociale kwestie het brandende vraagstuk is van onzen tijd. Het stemt blijde, dat zoowel ten onzent als in het buitenland predi kanten zich opmaken om dit vraagstuk! in openbare bespreking te brengen. Wij mogen gerust zeggen dat in de Paaschweek zeer belangrijke sociale be sprekingen kunnen worden tegemoet ge zien. Doch met spijt moet onze achterlijkheid worden erkend, wanneer wij zien, hoe ver het buitenland ons, wat de Chr. so ciale actie aangaat, reeds vooruit is. Wiji hebben hier het oog op „Dei' Evangeliseh-S o z i a 1 e Kon- gr ess". Voor de vijf en twintigste maal reeds zal dit congres samenkomen; en Hjel op 15 en 17 April in Neurenberg) onder leiding van Prof. Dr. Otto Baum- garten uit Kiel. Aan het eigenlijke congres gaat een godsdienstoefening vooraf; er wordt een openbare volkssamenkomst gehouden en ©r worden eenige belangrijke inrichtingen in de stad bezocht. Er zijn drie hoofdonderwerpen. Prof. Baumgarten spreekt over den „In vloed van de sociale toestanden op de ontwikkeling van vroomheid! en kerkelijk heid". Dr. Rohrbach over: „De behande ling' van de inlanders in de koloniën als zedelijk en sociaal probleem". Prof. Zim- mermann over „De zedelijke gevolgen van or ganis atie dwang Let wel, dit is reeds het vijf en twin tigste! En welke belangrijke, actueele onderwerpen Voorts wijzen wij op „Der Kirch- lich-Soziale Kongress". Dit 19de kerkelijk .sociaal congres komt van 21 tot 23 April te Wiesbaden bijieen. De openingsrede zal worden uitgespro ken door den voorzitter, Prof. Seeberg. In de feestelijke godsdienstoefening; gaat Prof. Pfenningisdorf voor. Een groote volks vergadering en een groote evangelisatie- samenkomst wordt gehouden. De voornaamste onderwerpen zijjn„Be schaving en christendom", dan „D.e bewe ging om uit de kerk te treden", voorts „De genoegens in een groote stad en de zede lijkheid", daarna „De noodzakelijkheid dei' versterking van den Duitschen boeren stand", eindelijk „Zondagsrust". Eveneens onderwerpen van groote beteekenis. En dat onze predikanten ook niet stil zitten, bewijst de voorgenomen H.er- v o rm de 'Predikantenver gade- ring. Op het agendum van dezte vergade ring, die tegen 21 en 22 April te Utrecht is samengeroepen, komen o.a. als onder werp voor: „De beteekenis van de ker ken voor het volksleven, in te leiden; door id'i'. J. R. Slotemaker de Bruine, en „De sociaal-democratie en het gods dienstig leven", in te leiden door ds. G. H. Wagenaar. In beide zal ongetwijfeld het vraagstuk van de verhouding tusscheij christendom en maatschappij telkens van één. zeer bepaalde zijde worden aan dé orde gesteld. In een nog verder verschiet en ook hierop wijzen wij met groote dankbaar heid;! ligt de op Woensdag 1 Juli a.s. te Utrecht te houden bijéénkomst van; hoogleer aren, studenten en oud-studentein der Vrije Universiteit. Op de namiddagvergadering zal Dr. J. C. de Moor een referaat verdedigen han delende over „De kerk en het sociale vraagstuk". Dat zij, ilie in deze het initiatief na men, daarmee meenden de grootste aan trekkelijkheid te bezorgen, pleit voor hun goed inzicht. Niet minder belangrijk belooft te zul len zijh het Internaitonaal Chris telijk Sociaal Congr es, dat tegen September 1914 gehouden zal worden te Bazel. De grondslag moge, zooals dr. Slot- temaker de Bruine vreest, wat ruim ge nomen zijin,x) voor minstens dit dubbele voordeel dat zal worden verkregen, mag, volgens dezen Utrechtschen doctor het oog niet gesloten zijn: Ter eener zijde, dat de persoonlijke kennismaking van de leiders uit de verschillende landen het him allen meer mogelijk maken zal, het geheel èn de onderdeelen te leeren kennen van de merkwaardige sociale beweging, die nu sinds ruim dertig jaren in alle dee- len der christenheid zich begint te Ver- toonen. Ter anderer zijde, het nauwkeu rig bezien van de vragen en de taak elk zal doen wedeikeeren met een schat van wetenschappelijke en pi'actisclie ge gevens of aanduidingen, maar ook met een nieuwen blik op de zeer ernstige roeping die er voor allen ligt; en zij zullen dan in het eigen land, in den eigen kring, naar eigen precieser sociale en piecieser christelijke overtuiging het verkregene kun nen uitwerken tot een zegen voor hun kerk en hun volk beide. En wanneer nu hierop in den naherfst nog volgen mocht het tweede Nederland- sche Christelijk-Sooiaal Congres te Am sterdam, een congres dat minstens dezelf de voordeelen kan opleveren als die welke di'. Slotemaker van het op veel breeder basis, niet enkel „sociaal", doch ook „christelijk" te bouwen Bahelsohe congres Verwacht, dan Zouden wij mogen gewagen van een goed jaar, een jaar van flinke actie. De grondslag ia deze de sociale Christenen begeeren met Gods hulp in broederlijke liefde te werken aan de verwezenlijking van de ge rechtigheid op ieder terrein, d. i. van het Ko ninkrijk Gods op aardedaarbij geleerd door de voorschriften van het Evangelie en den geest van Jezus Christus. De resolutie van de S. 0. A. P. De resolutie van de S. D. A. P. in zake de omzetting dék Eerste Kamer zal dooi de vrijzinnige pers met geestdrift begroet worden. Die Eerste Kamer immers is de groote sta-in-den-weg voor de grootsche plannen van het Kabinet in zake algemeen stem recht, en wellicht meerdere plannen, die allicht bij de rechtsche meerderheid van dit hooge Staatslichaam geen gunstig ont haal zouden vinden. De „Middelburgsche Courant" gaf zich begin der vorige maand reeds eenigszins bloot, toen zij schreef: „En zoo is dat college, dat zonder po- litieken hartstocht zou moeten oordeelen toch veranderd in een politiek lichaam, dat alleen minder vlug de wisselingen in de partij-politiek volgt dan de Tweede. De linker meerderheid van 1889 liet nog de onderwijswet-Mackay door, toen de Tweede Kamer haar had aangenomen. In 1904 verwierp de linkermeerderheid in de Eerste Kamer de Hoogeronderwijswet. Ze werd toen ontbonden en omgezet, d.w.z. politiek omgezet. En die rechter meerder heid verwierp in 1907 de begrooting- Staal." Indien hier de bedoeling schuil gaat om het odium van onwilligheid op de rechtsche meerderheid te leggen, dan mag toch wel worden opgemerkt, dat de link- sche meerderheid der Eerste Kamer toch nog wel iets meer op haar schuldenreaister heeft. Zij verwierp toch in 1900 ook het ont werp Ongevallenwet van minister Lely; in 189Ö - erg revolutionair! de koloniale begrooting van minister Keuchenius; in 1891 het ontwerp Stedenwet van minister Lohman, een ontwerp, dat aan de on rechtvaardigheid der kiestabel en het over wicht van de drie groote steden met hun zeventien (liberale) stemmen in de Tweede Kamer een einde zocht te maken, een poging, waarbij de oud-minister Kappeyne den minister het gevleugelde woord toe voegde verknoei met uw bijbelteksten ons staatsrecht niet. Zij verwierp ook in 1886 het voorstel-Schaepman, dat een betere onderwijsregeling in de richting der rechts- gelijkheid zou gebracht hebben. Toen de vrijzinnigheid in de Eerste Ka mer de meerderheid had, heeft zij steeds wat van Rechts kwam, ook. waar het er kende verbeteringen gold, hooghartig af gestemd. De indruk door de „Middelburgsche" gewekt, alsof dc Eerste Kamer pas onder een rechtsche meerderheid in haar oog althans zoo politiek raar deed is niet de juiste. 'Nu geven wij toe, dat het op haar lijn ligt, die rechtsche meerderheid met alle haar ten dienste staande middelen .weg te werken. Maar toen links in de meerderheid was, werd aan de antirevolutionairen een dergelijke poging kwalijk genomen, en moest den eenvoudigen kiezer zand in de oogen gestrooid bij de provinciale verkie zingen, met de bewering, dat het daarbij alleen ging om provinciale belangen, om polders en straatwegen. Oudere liberalen onder ons zullen zich deze taktiek nog wel herinneren. Nu is de reddende engel opgestaan in den persoon van mr. Troelsfra en zijn anti- clericale S. D. A.P. Een „monsterverbond", reeds bij eerste stemming tegen rechts op! zal nu de leus zijn. In België is deze taktiek tot tweemalen mislukt. Laat ons zien, wat het bij ons wordt. Van het liberalisme is het de laatste troef. Alles op één worp gezet. Is 't niet raak, dan is 't mis. Antirevolutionaire kiesvereenigingen, houdt uw kruit droog! „Droomverschuiving". Wij danken de redactie van „De Ne derlander" voor haar antwoord op onze vraag in ons no. 164 in verband met den dubbelgang in het artikel Misleiding in „De N. Winschoter Courant". „De Ned." neemt ons stuksken over en besluit dan I i Van a tot z gelogen noemt „De Zeeuw" deze fantasieën. Maar behalve deze 'leelijke, is er ook een vermake lijke zijde (aan 't geval. Want wat blijkt? Dat de brokskens, die wij dezer da gen uit de „N. Winschotensche Cou rant" hebben geknipt, evenzoo in het artikel' van de „Goesche Courant" te vinden zijn. Daarentegen ontbreekt het mooie Correspondent e bureau-fa beitje in dat blad van de „Nieuwe "Winscho tensche". Hoe zit dat? vraagt „De Zeeuw" ons. Ja, dat weten we niet. De gehei men der alleen-onderlegde vrijzinnige journalistiek zijn ondoorgrondelijk. Wij vermoeden echter, dat de schrijver in de „Goesche" een weinig in dommel was, toen hij over het „zoogenaamd christelijk correspondent'©bureau" schreef, en, half-droomend, dacht aan de wijze, waarop hij zijn eigen blad vult. Noemt F r e u d, de droompsycholoog, dit niet het proces der droom-verschui- ving? Het geeft hier in ieder geval een niet onvermakelijk resultaat. Dat kon ook niet, want dat leugentje stond in een ander artikel, geheeten Uit de Pers, De aanhalingsteekens (sicin de „Goesche" van 2 April. De brokskens, of liever, het artikel „Misleiding" in de „N. Winscho tensche" was gelijk aan datvande „Goesche van 7 April. (Red. Zeeuw.) Misleiding. De „Goesche Courant" (van 7 Aprilt) heeft den goeden inVaJ gehad dezen titel te zetten boven een artikeltje, waarin zij eene inderdaad welgelukte poging doet om den volke (van Goes) de slechtheid van de rechterzijde en van de rechtsche pers bijzonderlijk te suggereeren. de kleine „christelijke" pern geeft voorstellingen welke in één woord verbijsterend zijn. Zoo heet het bijvoor beeld, dat van den gewezen rechtsohen minister Kolkman het ontwerp-inkom- stenbelasting ;s uitgegaan, en deze ook een debietrecht op tabak in uitzicht had gesteld. Zoo (schrijft de „Goesche Crt." En (nu) vragen wij: Wanneer hebben wij ons schuldig gemaakt aan misleidende voorstellingen ten aanzien van de hier boven genoemde punten? I n d i e n wij hebben gezegd dat Minister Kolkman „ook een debietrecht op tabak in uitzicht had gesteld", wat is daarin dan voor misleidends 2) Het Was van den heer De Meester over-» -genomen, zegt de „G. Ct." Accoord, maar waarin zit dan toch Kolkman's slecht heid? Nu zal men zich herinnern, dat de „aanslag" van Minister De Meester niet gericht was op de gcedkoope sigaar en het pijpje tabak van den arbeider; naar zijn plannen moesten de duurdere soor ten het ontgelden en hield hij ook te dezen aanzien vast aan zijn stelsel: belasting 'naar draagkracht. Deze, aldus naar het hart der „Goesche Cour." ingerichte belasting, nam Kolk man mir nichts dir nichts over, zegt het blad. Welnu, wat wenscht gij dan nog meer Intusschen blijkt even later de „Goe sche" toch weer minder met het De Meester sche debietrecht ingenomen. Want, zegt zij. Minister Bertling wil geen debietrecht, doch eene belasting. Dat maakt een hemelsbreed verschl. In het resultaat? Worden met een de bietrecht op tabak a la De Meester of a la Kolkman, de sigaren duurder, en met een belasting a la Bertling niet? Dat gelooft immers niemand. De 'zaak is, dat ook de „Goeschepae- cies 'als de heer Elout in Onze Eeuw, van het anti-clericale hondje gebeten is. „Al kunnen wij alles niet zoo krijgen, als wij het gaarne zouden wenschen, Bertling is duizendmaal te verkiezen bo ven 'Kolkman", zoo klinkt het eind van 't lied. Waarom dit niet dadelijk gezegd? Dit maakt veel er-om-heen-pralen, en veel... misleiding begrijpelijk. Schoon piet vergefelijk. Dit is het antwoord vsn „De Ned er 1." aan „De Winschotensche Crt." Wij maakten er van „De Goesche Crt,", en van Winschoten maakten wij G o e s. 3) Is niet door „De Nederlander" maar door ,DeZeeuw" gezegd. Doch „De Zee uw" was door „De Goesche" niet genoemd, en daarom dacht „De Nederl." dat „De Win schotensche" het tegen haar had (Red. Zeeuw.) Nog meer moois. In het hierboven door ons gesignaleerd artikel van do „Goesche", getiteld (letter lijk) „Uit de Pers, De aanhalingsteekens" komt nog meer moois voor, dat de be antwoording niet waard is. Het begint als volgt: Wij hebben meermalen kunnen be merken, 'dat de pers der rechterzijde bijzonderlijk op ons verbolgen is, wan neer Wij, wat ons volle recht is, het epitheton „Christelijk" tusschen aan halingsteekens plaatsen Waarom !wij dat doen? Om ide doodeenvoudige reden dat de rechtsche pers er geregeld strijdnxan er ren (op nahoudt, welke afgekeurd zullen moeten Worden door een ieder die op den Christeunaam prijs stelt. 'ij 1 I j i Dan volgt de tirade over het Christe lijk correspondentiebureauen wordt een, opmerking van ons blad overgenomen ter signal eering. Wij 'hadden geschreven: „Wie nog niet 'gelooft, dat er in Juni door de vrijzin nige opscheppers in volksvergaderingen volks-misleiding op groote schaal is ge pleegd, zal het wel gewaar worden, wan neer hij straks zijn belasting-biljetten thuis krijgt." En hiervan nu zegt de redactie van da „Goesche" jn haar artikel „Uit de Pers, De Aanhalingsteekens'': Wat Spreekt uit deze woorden «en „dierbare" conservatieve ziel' Op het belastingbiljet zal man be merken, dat, als gevolg van het finan- cdëel wanbeheer van het Kabinet-Heems kerk. meer door den burger moet ge offerd worden. Was het Kabinet-Heemskerk echter aan het bewind gebléven, dan zou belasting-verhooging 'op het biljet niet merkbaar zijn geweest. Volkomen juist. De zoogenaamd „christelijke" poli tici houden met de leer van Christus waar 't een verlichting van den toe stand jder kleine luyden betreft, niet de allerminste rekening. Zij juist spa ren de grooten, omdat hun politiek op financieel gebied een conservatieve, een reactionaire iS- Den rijken komen zij in het gevlei en den minderen man drukken zij. En w.anneei' de minister van financiën de rijken wil belasten, aldus de „Goesche", in bovengenoemd artikel met het. verma kelijke opschrift „Dat mag niet' schreeuwt men van rechts. De rijken dezer aarde moeten ge spaard, wijl' zij hen aan de stembus noodig hebbenDe kleinen daaren tegen aangepakt, die niet ontwikkeld genoeg zijn om de grove onbillijkheid van zulke maatregelen in te zien. En dan verwondert de „christelijke" pers zich nog en is verontwaardigd, dat wij het woord „christelijk" tus schen aanhalingsteekens plaatsen'" „De Nederlander'' vergist zich als zij meent, dat hier de „Goesche" ons onder handen neemt. De „Goesche" neemt het Christelijk, clericaal correspondentie-bu reau onder handen en gebruikt Iiiertoij aanhalingen uit „De Zeeuw", echter don der ons te noemen. Doch hare opmerkingen zijn niet van dien aard, dat wij er op behoeven in te 'gaan. Ten gerieve van „De Nederlander'', drukten wij bovenstaande staaltjes af. En waarschuwen haar tegelijk, dat zij voortaan niet meer op aanmerkingen uit Winschoten ingaat, want die. zijh in Goes uitgebroed en aan ons geadresseerd. ft Enka Wij vragen niet: kan een Christen so cialist zijn? Maar kan een Christen lid van de S. D. A. P. zijn? Enka, die op de Christenen zooveel heelt af te geven, zal deze vraag voor zichzelf hebben te "beantwoorden. Na de ervaring door haar in de PaasCh- dagen op het Congres der S. D. A. P. opge daan, zijn wij voor ons in de meen ing versterkt dat het niet kan. Trouwens zij zei het zelf. Volgens de verslagen heeft zij de re dactie van „Het Volk" beschuldigd her haaldelijk de godsdienstige overtuig|injg van geloovigen te krenken. Zij had een heeteu bundel bewijzen, doch zou slechts twee gevallen opnoemen. Zoo stond pas in „Het Volk": „De heidenen verbrandden iemand na zijn dood en met zijn toestemming, de christenen daarentegen vóór zijh dood en zonder zijn toestemming." Geroep: Dat is volkomen juist. EnkaNeen, het verbranden der hei denen vroeger was een gebruik, en dat der christenen geenszins. Mend els (Kamerlid) Servet Enka: Dat was toch geen gebruik, geen gewoonte? Dat is toch een enkel geval? MendelsJa, omdat zij1 er toen niet meer te pakken konden krijgen. Het tweede geval, door Enka bijgebracht, luidde: in „Het Volk", buitenlandsch over zicht, is het orthodox-protesfantsch© ge loof genoemd „een barbaarsch wonder geloof". i Gerhard (Kamerlid)Dat is volkomen juist. Enka: Namens alle christenen in de partij protesteer ik tegen die interruptie. Zij getuigt van groote onkunde en schro melijke onverdraagzaamheid. In „Hef Weekblad" heeft Wolda geschreven, dat het socialistisch program een christelijke levensbeschouwing niet omvat.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1914 | | pagina 1