NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND No. 154. 1914. W oensdag 1 April 28e Jaargang. HISTORISCH CHRISTELIJK- Gebrekkig Idealisme. VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK F. P. D HUI), te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Feuilleton 1 IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p.p. 1.25 Enkele nummers0.85| UITGAVE DER FIRMA'S OOSTERBAAN LE COINTRE, te Goes EN van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Familieberichten van 1—10 regels ƒ1.—, iedere regel meer 10 cent'. Professor Kouwer, een vrijzinnig man van onverdachte reputatie, heef dezer da gen, ter gelegenheid van de viering van den '27Sen gedenkdag der stichting van de Utrechtsche Hoogesehool in het Groot Auditorium der Universiteit een 'reclevoe- ring gehouden, waarvan de tekst luidde: „Gebrekkig Idealisme". Deze hoogleeraar doceert in de medicij nen. en behandelt derhalve een onder werp. dat betrekking heeft op de ver loskunde. Maar hij knoopte er eenige ethi.-. sche beschouwingen aan vast, die wel waard zijn ook in onze kringen gelezen te worden. Daar hij er niet van houdt de waarheid te verbloemen, bewijst onder meer de volgende opmerking „In spijt van de onvoldoende kennis] van zoo menige ziekte, is de geneesr heer toch verplicht maatregelen ter ge nezing toe te passen. Met is verklaar baar, dat men, op grond van eigen erva ring en van de inzichten der vakgenoo ten, nu eens naar dit, dan weder naar dat middel grijpt. Maar het is, op heb' eerste gezicht niet verklaarbaar, dat men de artsen gezamenlijk, althans in zeer groote groepen, nu, in deze, dan iii dié richting ziet zwenken, en dat in een kort tijdsbestek." Hier constateert deze hooggeleerde bij he; gros zijner vakgcnooten de artsen op menig gebied een bedenkelijke on wetendheid, in spijt van de vorderingen, door cle medische wetenschap gemaakt. Doch niet minder treffend is zijn klacht over het kwaacl der geboortebeperking. De winst zoo klaagt hij ten gevolge der afneming van het aantal sterften van zuigelingen geboekt, wordt steeds klei ner, omdat overal minder kinderen wor den geboren. „Voorstanders der opzette-, lijko gezinsbeperking maken zich altijd met schamper gebaar van het steeds we der als voorbeeld stellen van Frankrijk af!" En wat ü's cle grond daarvan? Zelf zucht. Opzettelijke beperking van het kinder tal heeft altijd en overal haar oorsprong gevonden in meer of minder onver schoonbare zelfzucht. Men schermt met groote woorden, maar niemand ontkent, dat deze idealistische leuzen onver hoord in de lucht zouden zijn Vervaagd, indien niet de zelfzucht van den mensch hem tot hooren geneigd en tot volgen maar al te gezind had gemaakt. i Het archief van het Zeeuw,sch Genoot schap! der Wetenschappen, over 1913, be vat een opstel, geschreven door wijlen D. de Rijlcke, den verdienstelijken beoefenaar Van Zeelands kerkelijke geschiedenis, dat uit het kerkelijk "leven van voor z'estigf jaar een en ander dat merkwaardig is, ver haalt. De geschiedenis vernemen wijf van de anti-togabeweging in de laatste helft der vorige eeuw te Middelburg. Vóór 1850 droegen de meeste "predikanten der Her vormde Kerk nog een ambtscostunm, zoo- diat man op straat dadelijk wist: daar komt een dominé pan! Ik herinner mij zeer goed o.a, in [Hilversumden dominé. gezien te hebben, de beenen gedekt dooi) korte broek en floretten kousen en de voeten gestoken in lage schoenen met Zilveren gespen. De steek of driekant wend' opi den kansel door dominé achten zijn mg opgehangen.1) De predikant, die zonder steek zich in ;he(t openbaar vertoonde, werd door me nigeen niet voor „vol'' aangezien. „Vol" Met- glimlachend zelfbedrog hebben vooral die standen, voor wie cle leer allerminst was gepredikt, zich daarvan meester gemaakt. Maar het volk Volgt steeds-. Sociaal- democraten en feministen hebben den Weg geëffend. De arbeidersstand gaat vooruil: in wél- vaart en in verstandelijke ontwikkeling. Zoo bereikt, hij al meer en meer dat) peil van beschaving, waarop cle mensch leert rekenen en berekenen en zijn kin dertal tot een post van boekhouding gaat maken. Zoo gaat hand in hand met de stel selmatige beperking der gfebootrten op andere wijze de tot een gewoonte ge worden verdelging der ongeboten vracht. Het zoo vaak aangehaalde cijfer van 80.000 misdrijven tegen de men- schelijke kiem per jaar in. New-York wordt door niemand, clie de zeden dor twintigste eeuw kent, als1 overdreven; beschouwd. Hoeveel geestelijke en li chamelijke ellende spreekt daaruit! Men huivert er van en toclh, „Die neue Generation", clie zich het orgaan van den „Bund für Mutterscihutz" noemt, verdedigt het recht dea* moeder, cle zwangerschap af te breken. Zelfzucht, aan de zijde der gehuwden,, maar ook verregaande lichtzinnigheid aan den kant der artsen, diezelfden van welke de hoogleeraai' zoo juist nog de onwetend heid heeft vastgesteld. Die heeren zijn Veel te vlug en te veelvuldig mejt cle toepassing van zekere kunstbeWerkingen tot wegneming van zekere organen. Hier mede vertrouwd geraakt, zoo zegt hij, 'hebben deze heeren ze toegepast onder allerlei omstandigheden, met bekwa men spoed. Psychosen van allerlei aarcl zijn bin nen den kring dier slecht te verdedigen handtastelijkheden getrokken. Misdadi gers van beider kunne beginnen een uitgebreid arbeidsveld te vullen, waar een behandeling kan worden toegepast, die somtijds den misdadiger zelf meest al de maatschappijl heet te beschermen tegen groot kwaad. Daarbij ziet men ge neeskundigen en rechtsgeleerden dei leer der erfelijkheid misbruiken, alsof deze raadselen en geheimen meer voor ons1 zou bevatten, en ziet men hen met groot gemak heenstappen over de Vraag, wat zedelijk geoorloofd is tegenover den mis dadiger, den krankzinnige! Ook zooge naamde „sociale indicaties'-' ziet mert steeds als geldig erkennen! Schoon clen toenemenden eerbied dei- doctoren voor cle ongeboren Vrucht prij zende, mag de hoogleeraai' niet .verzwijgen gold1 voor deftig en orthodox. Maar de, jongere predikanten verlangden naar een ander ambtsgewaad. Nicolaas Beejtsi o.a- Wisselde van kleedij 'in 1854, waarvan prof. Chantepie de la Sauissaye du:s! gé- tuigt in zijn „Leven van Nicolaas. Beets: „De leeraar, die te Heemstede nog de steek had ,op: gehad, zette dit hoofd deksel, aan het dragen of niet dragen, waarvan heel wat beteekenis. werd ge-, hecht, voor goecl af; een enkel ouder- Wetsch man gaf daarover wel zijjn onge noegen te kennen door hem op' straat te' groeten met een: „góeden morgen, bur ger". Doch in vele oorden van het land 'plaag de men de predikanten, die den steek hadden afgezet, met veel minden lieflijke namen dan dien van „T/urger" Bezwaarlijk kan paen gelooven welke starre en sfijve begrippen en denkwij zen moesten overwonnen Worden betref fende het .zoogenaamde „ambtscostuum" 'deü predikanten, vóór zij' door de geheele gemeente in zake hun kleedij beschouwd Weiden als menschen van gelijke beweging als ieder ander. Zeer toornig was men in menig stad en dorp over het invoeren der toga, „chen dekmantel der ongerechtigheden", zooaIs. vele orthodoxen dien noemden. De sy node toch had in 1854 aan al de Her dat velen hunner maar al te vaak in zeldzame gevallen slechts tot provocaitio abortus overgaan, en daardoor medeplich tig zijn aan clen verminderden eerbied voor het kind, en voor cle afneming del) bevolking in de beschaafde wereld. Ge tolereerde misdadigers, die, waa.r immers de regelen onzer kunst alles behalVe een vast omlijnd geheel vormen, toch herhaal delijk neiging toonen, die lijnen op zeer willekeurige wijze te verplaatsen. Maar ook de- vrouwenbeweging heeft van al deze onhebbelijkheden schuld. Al thans voor zoover zij- lot moede'rstaking] leidt. Hiervan zegt de hoogleeraar, vol gens het verslag in „Het Vaderland" het volgende „Er is slechts één icleaal, dat cle vrouw kan najagen, het moederschap. Door alle eeuwen heen hebben maatschappelijke, of persoonlijke omstandigheden daaraan in den weg gestaan en zoo zal het nog, wel langen tijd blijven. Maar voor onzen tijd iö het weggelegd geweest, onder cle vrou wen zelf een stormvloed te zien zwellen, die in haar eigen gelederen op groote schaal het moederschap terugdringt. „Ontwaking, bevrijding, der vïouw 1 Wie zou die leuze niet toejuichen? Maar ver heffing der vrouw, door j^eleedigende ver nedering van het moederschap wie kan die aanvaarden? „Beperking van het moederschap, be snoeiing van den stam, vernietiging' van het ras zelfmoord dus op reusachtige schaal Ziedaar wat de geschiedenis ons leert, zoover de- blik in het VeriedeiA reikt en zoover hi| cle nevelen cler toe komst kan doordringen. „Wat voor cle menschen is Weggelegd, wij weten het niet. Haar .gebrekkig idea lisme brengt haar een gevaar te gé moet, dat van volkenkundig standpunt be- sichouwd, het gele en het zwarte gevaar zou kunnen worden genoemd. Maar het eenige werkelijke zwarte gevaar, dat clen eeuwigen nacht voorspelt, zou schuilei) in bet prijs geven van het geloof inhaar toekomst. „Gelukkig, dit kan de mensch niet: gelooven moet hij! Maar iedere ziel heeft haar eigen snaren, en zoo heeft ieder geloof zijn eigen klank'. Wanklanken en on gelijk! uidigheid zijn onvermijdelijk bij door zooi velerlei geloof verwekt idealisme. „Laat ons cloor gebrekkig idealisme niet worden ontmoedigd 1" Wij prijzen den hocgen moed, waarmede professor Kouwer het ethisch godsdiens tig ideaal hoog houdt, tegenover duizen- vormde predikanten aanbevolen het dra- gén van de toga met daarbij behoorenden bef en baret als een „deftig, gppast en' gemakkelijk ambtsgewaad". Deze synodale aanschrijving omtrent de toga miste haar doel niet. In de móeste steden en op onderscheidene dorpen van ons vaderland werd ze tengevolge van eendrachtige sa menwerking van predikanten en kemkera- den, wellicht ook van kerkvoogden, wel dra] gehoorzaamd, en alzoo 'werd het oude costuum door het nieuwe vervangen, „zon? der openbare tegenspraak van de zijde den gemeenten". Dok in Zeeland gehik te zulks hier en daar. 'Niet echter in Zeelands hoofdstadc Za w;aS naar 'het gevoelen in enkele kringen een gevolg van sommiger „too- melooze losbandigheid", die op hare beurt haar oorsprong yond in het dulden der) hatelijke leervrijheid. „Onze leeraars", zoo sprak men, „hebben dergelijk „straf-, gewaad" niet noodig. Dat moeten zó maar overlaten aan de „trouwelooze voorgan gers"". Men hoopte dat ds. Taats! en ds: Ten Kate, die zich nog onlangs tegen da ifynode gesteld hadden, die gewraak te aanschrijving ter zijde zouden leg gen. i Maar de predikanten besloten na ern stig .^nderzoek en „rijp beraad" eenparig om het aanbevolen ambtsgewaad toga. bef en baret aan te nemen. |Op een der volgende Zondagen traden den die er juist anderom over denken, clie u uitlachen, wanneer gij nog roemen durft in den aartsvaderlijken oud-Israëlie- tischen zegen van het kinderental Het is een voorrecht dat er nog zulke zedelijk hoogstaande karakters gevonden worden onder hen die niet eens geestes met ons zijn; en dat een geleerde als deze zich nog voor het behoud der ze delijke schatten van ons volk in de bre^ stelt. Wij moeten gevoelige artsen hebben. Ge lukkig, hun aantal' neemt toe. Gelukkig de gemeente waar een dokter zich buigt Voor Gods Woord en dalt Woorcl als richt snoer voor zijn practijk koos', en in den patient het schepsel Gods eert, en niet in de eerste plaats een voorwerp voor proefnemingen. Het volk in al zijn rangen en stan den moet meer leeren begrijpen het ide aal van geloof en zedelijkheid." En de •wetenschap moet zich meer er van door dringen, dat de mensch bestaat uit li chaam en ziel, en als zoodanig behoort te worden behandeld. In verband met bovenstaand artikel her inneren wij er aan dat Prof. Konweir al voor jaren positie nam tegen het Neo- Malthusianisme. Hij deed dit onder meer in een geschriftje „Prof. Treuh en het Neo-Mathusianisme". Hij schreef o.a. naar „De Rotterdammer" meldt: „Het Nieu w-Mal,thusianisme leidt on vermijdelijk tot minachting van de on- geboren vruaht, en ondermijnt cle li- chamelijke en zedelijke kracht 'van een volk. Het zich willekeurig onttrekken; aan harde plichten verslapt lichaam; i en karakter en ook dit voorbeeld wekt navolging, bij het spaarzame kroostVerheft men de vrouw, steunt men haai' bij haar allerbelangrijk ste en allerzwaarste taak als moeder van het gezin, wanneer men de heilig heid van het moederschap verkleint, verduistert? Verdrukt en vertrapt men niet haar ontwikkeling tot een lager ideaal, als men haar plaatst en laat meedoen in een omgeving, waar het Willekeurig van zich schuiven van plich ten als iets gewoons, iets geoorloofds, iets edels zelfs wordt beschouwd, en nog wel van plichten zóó voornaam, als de toekomst van een gezin, van een volk oplegt,? Wordt'het belang van den Staat niet geschaad, welks bur gers vruchtafdrijving binnen wijde glren* zen als goecl erkennen, in en buiten het huwelijk?" „Ik ben overtuigd, dat bij beperkte geldmiddelen het wassende gezin den de dienstdoende predikanten onverwacht in hun nieuwe costuum op. In één der keirken w.as do ontsteltenis, groot en de verwarring niet minder. Velen gaven aan hun ergernis lucht door gebaren en Woor den. Zelfs hoorde men boven de ver warde geluiden ,uit den kreet van een zenuwjachtig-opgewonden man, die Gods ontferming inriep over, den verblinden leeriaar daar vóór hem met den afschu welijken „dekmantel der ongerechtighe den" omhangen. Velen stonden van hun zitplaatsen op en verlieten in allerijl het kerkgebouw. Hier en daar vielen zenuw achtige vrouwen in zwijm of werden door- nappe handen weggedragen. De ontstelde leeraar behield nog zooveel tegenwoordig heid van geest, dat "hij zijn hoorders Van hoorderessen was schier geen sprake meer aan het zingen wist te zetten,, óm, nai afloop' van het alles behalve stich telijk gezang, met de gemeente zoo goed; en kwaacl het ging den treurig onder broken dienst voort te zótten. De koster intussohen kwam schier tijd tel kort, om met glajzen water de kerk) rond te loopén, welke ongewone drukte een grappenmaker aanleiding gaf 'zijn buurman, in te fluisteren: „dominee trak teert voor zijp nieuwe jas"! Van dit oogenhlik af bleven vele „trou we kerkgjangers" achterwege. De meesten wilden van die „sectarissen" niets jee- teai, kerkten in de omliggende dorpen bij ouders wel toenemende offers Vraagjt, zorgen oplegt en genoegens rooft, maar ook. dat daarnaast het loon voor die opofferingen hun in ruime mate ten deel valt; wat zij met moeite tot standi brachten, loont hen dubbel. Het dage- lijksch voorbeeld van den zwoegenden vader en van de zich zelf vergetende moeder is voor het kroost een kos telijker erfenis dan geld of goed. Het onder zulke omstandigheden gekweekte ras is een aanwinst voor de maatschap pij, waarbij groot kapitaal niet in de schaduw, kan staan. Welke enorme na doelen zijn daarentegen voor individu en maatschappij te verwachten van een Stelselmatige beperking des gezins!" In deze woorden van den liberaal klinkt do Chr. levensfoon. Hoogst beschamend tegenover de paganistische onblijmoedig!-' held waarmede menig man die zich Chris ten noemt de vermeerdering van zijn kin derental bespreekt en betreurt. Het is en blijft immers waar dat aan! groote gezinnen een rijke zegen is be loofd en verbonden; dat Gocls gunst meer sterkt dan de uitgezochtste spijzen; en da,t bezorgd zijn voor den dag der toe komst, ook met het oog op onze vele kinderen, een kwaad is, naar 'S Hól lands Woord alleen gezocht, cloor de Heidenen. Bij Kolkman op schoot. „Het Vaderland" (unie-liberaal) legt 'zich met groote zachtmoedigheid neer bijl het; Kamerbesluit om met de behandeling Van1 het ontwerpl-Inkomstenbelasting te wach ten tot na Paschen. Het blad geeft zelfs) voor Üiat de vrijzinnigen daarin hebbbn toegestemd om de Rechterzijde ter wille te zijp, en „men kan iets, toch ook te duur verkrijgen". i Alsof het al niet duur genoeg! zal zijjn, dat stelletje inkomstenbelasting; bierbe- lukting; 20 opcenten bedrijlfs- esn vermo gensbelasting1; 60 opcenten bedrijlfs naam- looze vennootschappentabaksbelasting 5' da suikerpot 1 I i l i Het grootmoedig gestelde stuk eindigt: Nu of nooit! Wie niet naast Cort v. d. Linden gaat staan, komjt, of bijl wil of niet, bijf Kolkman op schoot. Maar, mijne Jieeren van „Het Vader land" gij zit reeds lang „bij! Kolkman opf schoot". Immers van dezen ex-minister ging het ontwerp Inkomstenbelasting uit; en ook dezö had een debietrechi opl ta bak in uitzicht gesteld. 1 De waarschuwing klinkt derhalve wel wat mal. 1 1 v dominees zonder de nieuwe jas, of ble ven stilletjes thuis', of vereenigden gich voor tijti en wijle in conventikelen, póin- fzend op middelen, om zoo mogelijk da vaderlandsche kerk voor verderen afval te behoeden. Maar de synode bleef op haar stuk staan, niettegenstaande al de adressen aan synode, kerkeraden en predikanten gezonden. De „consciiëntiekreet" tegen de toga Werd 'zoo kalm mogelijk opgenomen en de dringende bede om een noodzakelijk^ cor rigendum door de Weleerwaarde Zeer geleerde Heeren'' beslist afgewezen. Zoo bleef dan de doodbidders,mantel' zooals men smalend de toga placht to noemen, in de Middelt) urgSche gemeente gehandhaafd. Intusschen namen de er gernissen toe. De disharmonie leidde tot verbittering ien deze op' har© beurt tot het uitdenken Van kerkelijke scheldwoor-i den. De preekstoel werd soms: een steekt stoel, zooals de volksmond niet onaar dig zeide. ,De titulatuur van „gemeente- verwoesters" voor de „ontrouwe herders" en van „scheurmakers" voor de „antiL togai-mannen" lag sommigen in den mond bestorven. 1 1 1. [iii l (Slot volgt.); 1 i i i i. i 1 j 1 (Algemeen Handelsblad.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1914 | | pagina 1