NIEUWSBLAD VOOR ZEELA 1914. Dinsdag' 10 Februari 88e Jaargang No. 111. CHRISTELIJK- HISTORISCH VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK F. P. D H UIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Uitvoering Invaliditeitswet. Feuilleton. Onder de Oranjevlag. Binnenland. IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p.p. f 1.25 Enkele nummers0.85 UITGAVE DER FIRMA'S OOSTERBAAN LE COINTRE, te Goes EN van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Familieberichten van 110 regels ƒ1.iedere regel meer 10 cent. Hei bestuur der Rijksverzekeringsbank deelt in de Staatscourant mede: He!, is gewensoht gebleken de aandacht te vestigen op het volgende Aan de rentetrekkers? krachtens art. 369 370 der invaliditeitswet is gelegenheid gegeven voor het stellen van een doorloo- pend-gemachtigde, wat wil zeggen, dat zij iemand mogen aanwijzen, die, eenmaal aan het postkantoor en aan de Rijksver zekeringsbank te Amsterdam bekend zijn de, op eigen handteekening de rente zal mogen halen, tenminste, wanneer hij daar bij vertoont: ten eerste: het bewijs, dat hij de gemachtigde is (legitimatiebewijs)^ en ten tweedehet- aan den rentetrekker uitgereikte bewijs van toekenning der rente. De doorloopend gemachtigde krijgt dus geen algemeene volmacht om over de rente te beschikken, maar kan het geld alleen halen, wanneer de rentetrekker hem het bewijs van toekenning geeft. De rentetrekker kan dus door zijn bewijs van toekenning niet uit handen te geven, verhinderen, dat de doorloopend gemach tigde tegen zijn wil de rente zou afhalen en bij kan steeds, ook al heeft hiji een doorloopend-gemachtigde gesteld, zelf zijn rente halen. Het is evenwel van groot belang voor de meeste rentetrekkers zulk een doorloo pend-gemachtigde te stellen, omdat zij dan altijd, wanneer zij door ziekte als an derszins verhinderd zijn zelf naar het postkantoor te gaan, ten spoedigste de beschikking over hun rente kunnen krij gen. Minder noodig' is het alleen voor die genen, die in de buitenbestelling van de postkantoren wonen en daarom hun rente ko-steloos thuisgebracht krijgen. Als doorloopend gemachtigde kunnen de rentetrekkers in het algemeen iedereen aanwijzen, in wien zij het vertrouwen stellen, dat deze het geld met. het be wijs van toekenning telkens eerlijk zal komen thuisbrengen. Alleen is e.r voor de Rijksverzekeringsbank bezwaar om post ambtenaren en tusschenpersonen als door- loopend-gémachtigde te erkennen en zal hei. voorts aanbeveling, verdienen iemand te kiezen, die kan schrijven of ten minste zijn naam kan teekenen. Wil de man zijne vrouw, of de vrouw haar man, oE willen belanghebbenden hunne kinderen oï hunne kleinkinderen doorloopend machtigen, dan zal -lit worden toegestaan, ook" al zou hij of zij-, die gemachtigd wordt, zijn naam niet of niet meer kunnen zetten. Den rentetrekkers wordt ontraden zich te laten overhalen om hunne belangen op Een verhaal uit het rampjaar 1672. door li. PENNING, (Nadruk verboden.) 48. „ik zal 'tu maar zeggen, ritmeester", zeide Pierre, een der dragonders, die den gids hadden bewaakt; „hij heeft in een onbewaakt oegenblik Jacques de sabel uit de scheedc gehaaid. „Én met de sabel de riemen doorge sneden", vulde de aanvoerder aan met een .grimmigen lach; „ezels! ezels! enfin we zullen afrekenen, als we te Naar den terug zijnMarschEn morgen zullen wie op klaarlichten dag Muiden binnen trekken". Maar dat behoefde niet. „We I'd a klonk de krachtige roep van ftêïi Holla,ndschen schildwacht, die in de duisternis van een hooiberg schuilend, den jomgeii Andiies Dirksen zag naderen, en de jongen riep, zonder 'ziijh gang een oogen- bl# te vertragen„Goed volk ik moet deifi .generaal spreken!" „Hier kommandeeren enkel veldmaar- gobalk®!", zeide de schildwacht, een z'oon vato d® stad Leiden. „ik moet Prins Johan Maurits van Nas sau spreken". „Die is hier niet die is te Weesp". „Goed dan ga ik naar Weesp', maar te dragen aan personen, die zich aan bieden om tegen belooning voor hen naar het postkantoor te gaan, althans, wanneer deze personen niet behooren tot ie naaste omgeving of familie van den re itotrekker en dus op grond van persoonlijk bekend heid door hem kunnen worden a jrtrouwd. Om een gemachtigde of een deren ge machtigde te stellen, behoeft, n n slechts naar het postkantoor te gaar m dit te vragen. Kan men persoonlijk iet, gaan, dan vraagt men aan den p oon, die men Avil machtigen, om dit doen en geeft men hem het bewijs van ekenning mede. De postambtenaren mal i. dan de zaak in orde. Voor intrekking eener best: de door- loopende machtiging behoort en zich schriitelijk tol het bestuur dei Rijksver zekeringsbank te wenden. Desnoods is ook een schriftelijke of mondelinge ïnededee- ling aan het postkantoor voldoende. Ook al zou de doorloopend-gemachtigde wei geren om 'zijn eigen legitimatiekaart of wel het bewijs van toekenning van den rentetrekker af te geven, zoo levert dit geen bezwaar op en komt het recht van den rentetrekker niet in gevaar. Wij zijn thans, in staat méér uitvoe rige mededeelingen te doen omtrent, de spoorwegplannen, welker verwezenlijking een ware hervorming op ons. eiland zal teweeg brengen. Zooals men weet, zal Zaterdag a.s. de N a a m 1. Venn. Spoorwegmaat schap p ij Z u i d - B, e v e 1 a n d worden opgericht. Het Utr. Dagblad waarom het een voorsprong opi de Zeeuvvsche bla den moest, hebben, is ons niet recht dui delijk kwam verleden week reeds met enkele nadere onthullingen, doch thans kunnen ook wij de nieuwsgierigheid onzer lezers, naar we hopen, ten volle bevre digen. Er wordt dus een aparte Maatschappij opgericht, met eigen directeuren en eigen commissarissen, welke maatschappij, met de S.S. gemakshalve zullen Ave de Mij. tot Exploitatie van Spoorwegen aldusi noe men een contract zal sluiten, Avaarbij deze de geheele exploitatie voor haar rekening neemt.. De exploitatie zal geschie den volgens het vereenvoudigde Spoorweg reglement, dat een maximum snelheid van 35 K.M. Aroorsohrijft, en dat vrijheid laat om niet alle overwegen te doen beAvaken. De bouw wordt zoo geregeld, dat de nieuwe lijnen aansluiten bij de bestaande S.S.-lijnen en in het doorgaand verkeer ik moet een paard liebbeii waar is uav luitenant?" „In gindsch wachthuis!" zeide de sol daat, „maar ik mag je zoo maar niet. door laten maat. Krijn! waar zit je?" Toen naderde ©en tweede soldaat.. „Wat had je?" „Deze jonge man Avil den luitenant spre ken - breng hem even naar het wacht huis!" Krijn zeide gedurende de wandeling, die stellig tien minuten duurde langs glibbe rige kaden, niet anders dan het eentonige „Eilacy wat regent het!" Een luitenant en een paar korporaals zaten heel gezellig in de beperkte ruimte van het wachthuis om een 'groot turf vuur, dat bij den kouden regen een Avel- dadige Avarmte uitstroomde. Ze zatein daar pp houten krukken, lustig uit kleine stee- nen pijpen dampend, de groote laarzen op de vuurplaat, terwijl een hond, zoo groot als een kalf, die den luitenant toe behoorde, dein Arervaarlijken kop even op lichtte, om den arreemdeling op te ne men. -AVien breng je da,ar, Krijin?" at oog de luitenant, „een krijgsgevangene „Ik weet niet", zeide Krijn, terwijl zijn oogen begeerig staarden op de kroezen bier, die half gevuld op de tafel stonden. „Ook een slok Vlaamschen dokter?"*) vroeg de gulle luitenant, en hij schonk reeds in, terwijl Krijin den schuimenden Zoo werd het beroemde Weeaperbier ge- i oemd, dat door geheel Nederland e.en grooten ri 0p bad. kunnen worden opgenomen. Met het oog op de verzending van land- en tuinbouAv- producten is dit van groot belang, wijl deze zonder overlading naar het buitenland gezonden kunnen Avorden, en omgekeerd. Immers sommige producten kunnen onmogelijk tegep overlading. Wanneer het verkeer'op de lijnen sterk toeneemt en van groot belang wordt, is er altijd nog gelegenheid de exploitatie anders dan volgens genoemd vereenvoudigd regle ment te doen plaats hebben; met grooter snelheid, overwegwacltters, enz. Men wees ons op de lijn Apeldoorn Almelo, die, als lokaal,spoor begonnen, thans zell's voor mailtremen de aangewe zen weg is. Genoemde Naaml. Venn, dan zal voor de aanschaffing van het benoodigde mate rieel zorgen; de S.S. voor wat verder noodig' is, terwijl de laatste het recht zal hebben haar eigen materieel met dat van de Vennootschap door elkander te gebruiken. Doch welke plaatsen zullen uit haar isolement verlo.st worden? Ziehier de voorloopige plannen, die Avel een vrij güt.rouAV beeld geven, van Avat werkelijkheid wordt Goes wordt het centrale punt, waar de remises komen. Vermoedelijk zullen de plannen uitbreiding van het "bestaande station aldaar meebrengen. Vooralsnog acht men dit de beste oplossing, ofschoon nog niets met zekerheid gezegd kan worden. De eerste lijn nu zal loopen van Goes langs 'sHeer Abtskeajke,'s,Graven- polder, N i s s e en Kwadendam m e naar H o e d e k e n Si k e r k e, waar aanslui ting gezocht wordt met de nieuwe booten, die de provincie in de vaart brengt, in verband waarmede een nieuwe steiger wordt gebouwd. Vervolgens zal de spoor lijn loopen van H o ede k e n sike rk e langs Baarland, Oudeland e, E11 e- woutsdijk, tusschen Oveza.nd en Driewegén door, naar Rorslsele. Van B| o r s s e 1 e langs 's H e e r e n h o e k, zoo dicht mogelijk langs Nieuwdorpen Heinkenszand. tot station 'sHeer Arendske rke. De verschillende dorpen krijgen de sta tions zooveel mogelijk op eigen grond gebied. Nis,se misschien niet, doch er zal nog overwogen Avorden het station iets dichter bij Nisse te brengen, dus wat verder van 's, Gravenpolder af. Ovezand en Driewegen krijgen een gemeenschappe lijk station, op 10 min. afstand van heide plaatsen. Het is de bedoeling, waar dat mogelijk is tusschen de stations in, in de polders laadplaatsen op zijspoor te ma- drank met lange teugen naar binnen zwelgde. De luitenant, een geboren Amsterdam mer, mam den vluchteling nu Ava,t scherper op, en zeide: „Zeg: vrind hoe zit het, dat gij door onze linie zijt heenge- krojpén?" „Ik kom van Naarden", zeide de jongen „en moet onmiddellijk den veldmaarschalk spreken". „Zoo" hernam de luitenant, „van Naar den? Is 't waar, dat de Franschen er zijh?" „Naarden hebben ze",..zeide Andries, „en binnen 'tAVaalf uren hebben ze Mui den ook, als de veldmaarschalk niet op het gevaar wordt gewezen. Geef mijl een gids mee, luitenant, om den veldmaar schalk op te zoeken!" „Eerst een kroes bier", zeide de lui tenant; „a-ent, je ziet er uit als een geest!" en een jonge korporaal schonk voor An dries een kroes bier in. De luitenant stond op, en overschreed den drempel van de buitendeur. „Menschen!" zeide hij1, „het is geen weer, om er een hoiid door te jagen wacht een poosje, vrind, dat het Aveer wat bedaart!" „Ik heb geen tijd", drong de jongen; „elke minuut is er één!" En terwijl zijn stem van drift begon te beven. Vervolgde hij: „Is hier dan nie mand, die mij1 tot gids wil zijn? Goed, dan zal ik den weg alleen zien te vin den waar is de veldmaarschalk?'' „Neen, kameraad!" zeide de jonge korpo raal, die hem zoo pas had ingeschonken, ken, Avaar de hoeren wagons^ die zij tevo ren kunnen aanvragen, ter verzending kun nen volladen. Voorioopig Stelt men zich voor, vijf personentreinen per dag te laten loopen (vanuit beide punten 5) plus een goederen trein. In de peeëntijd natuurlijk meer. De trveede lijn loopt van Wolfaarts- d ij k s c h e Veer naar station 's H e e r A r e n d s k erk e, verder met gebruik making van de bestaande lijn naar Goes en KI oe tin ge om daar af te wijken naar Munnikendijk (station Katten- d ij k el en W e m e 1 d i n g e (Buitenhaven)!, Ook op deze lijn zal men 5 personen treinen en een goederentrein laten rijden. In het plan Huygebaert wasi o.a. opge nomen een aparte lijn 's. Heer Arenda- kerke—Goes evenwijdig met de bestaande. Zooals 't nu wordt, is 't eenvoudiger en goedkooper. Wat hier uitgespaard wordt, is thans ten koste gelegd aan de verbi nding Goes-Hoedekens'kerke. De derde lijn zal loopen van I e r se ke naar he t station K :r u i n i n gen I e r seke, waar ze op de hoofdlijn komt. Vervolgens loopt ze, voor een gedeelte langs1 het Kanaal (ten Oosten ervan) naar •Hansweert. Deze lijn wordt vooral voor Ierseke van belang, Avat de verzending van de oesters betreften bovendien /wordt de verbinding van Holland met Zeeuwsch- Vlaanderen eArenals door de lijn Goes Hoedekenskerke, aanmerkelijk' verbeterd. Wanneer men met de Provincie ten deze tot overeenstemming kan komen, zullen er vlotte verbindingen tot. stand gebracht kunnen worden. Opdat de uitvoering van de plannen in hun geheel niet afhankelijk zou zijn van de lijn IersekeHansAveert immers met het oog op de toestand van de haven werken zal deze meer overleg eischen zijn twee aanvragen ingediend, n.l. een afzonderlijk voor laatstgenoemd lijntje. Waar het station te Ierseke zal ko men, weet men nog niet, waaitscliijblijk bijl den Molenpolder, in ieder geA'al on geveer midden achter het dorp. Het komt ons Aroor, dat in a-erband met de exploitatie van dit lijntje, het station Vlake z'n reputatie als sneltrein- stopplaats Avel eens kon verliezen. De lijn naar Wolfaartsdijksche Veer be- teekent een groote vooruitgang voor Noord-Beveland. Bovendien is ze van be lang voor Schouwen-Duiveland, wannéér de Zandkreek des nachts verlicht wordt, en mogelijke andere bezAvaren ontzieild kunnen worden, in welk geval de Zie- rikzeesche booten te Wolfaartsdijksche Veer zouden kunnen aanleggen. Is daar ijlsgang, clan kunnen ze te Wemeldingb „dat zal niet gebeuren, als de luitenant mij' verlof geeft!" ,,lk heb er niets tegen", meende de luitenant, „maar op een kwartier zal het toch niet aankomen". De korp oraal, die Aran opschieten hield, gaf geen antAvoord, en had reeds een lange oliejas van een spijker genomen. „Zie zoo!" zeide hij; „ik ben klaar vooruit dan maar! De veldmaarschalk is immers aan de Geinbrug, luitenant?'' „Niet beter te weten", antAvo.ordde de luitenant, „nu goeie reis, hoor!" En de beide jonge mannen verdwenen in de duisternis van den stormachtigen nacht, cle kade houdend, die door eten zwiaren stortvloed reeds tot sas en dras Ava's geregend. Het hoofd op zijde houdend, om wincl en regen beter te kunnen trotseeren, lie pen ze stevig door, met lang© passen, nauwelijks een woord met elkander wis selend. Beneden hen klotste het grauAve water van een breede \vetering', die bui ten haar oevers aavis betreden; de lange takken van de wilgen zwiepten in den wind, en hoog boven hen trok een schaar zeemeeuAven heen, met een luid gekra)s, voortzeilend op de vleugelen van den storm. „Ben je hier goed bekend?'" vroeg An dries. De korporaal lachte. „Ik denk het wiel", zeide hij; „ik ben een geboren Weespénaar ik ken eiken duim grond. Veertien dagen geleden lag ik aan de IJsellinie; het beviel me daar slecht, ik kende Id'e streek niet ik aanleggen, waar men ook een treim-erbin- ding heeft. Met het oog op; een en 'an der, meenen de exploitanten, dat de Zuid- Bevelandsche lijhen ook voor genoemde eilanden van groote beteekenis zullen zijn. En wat Zeeuwsch-Vlaanderen betreft, voortaan zal men steeds gemakkelijk via Zeeland in Holland kunnen komen. De S.S. zal niets nalaten, om die \rerbinding zoo geriefelijk mogelijk te maken. Ten slotte zij' nog gemeld, dat de nieuwe lijnen een gezamenlijke lengte van onge veer 60 K.M. zullen hebben, en dat de kosten van aanleg geraamd zijn op f2.600.000. Dit bedrag is reeds verze- kerd, zoodat de werkzaamheden spoedig en met den meesten spoed worden aan gevangen. Het rijkssubsidie-wetje wordt nog .vóór het reces der Tweede Kamer verwacht en in de Zomerzitting van do Prov. Staten hoopt men de zaak reeds in de zomervergadering aanhangig te kun-, nen maken ter verkrijging van subsidie der Provincie. Wat d!e tarieven betreft, kunnen we verzekeren, dat deze wel in overeenstem ming met de bestaande zullen iVorden gebracht. Een ander voordeel van 't „doorgaande vervoer" is, dat de Kilometerboekjes ook op de nieuwe lijhen geldig zijn, enz. Tot zoover de hoofdzaken uit de mede deelingen, die ons hedenmorgen door de exploitanten, bij monde Van de heeren M. Önnen, Generaal-Majoor der Genie b.d.,: dr. Jenny Weijerman, en ingenieur An- kersimit, verstrekt zijn. Men houde zich overtuigd, dat mei] bekwamen spoed gewerkt Avordt aan de uitvoering vain deze voor onze Provincie zoo gewichtige plannen. Wanneer men daarbij niet met al te groote tegenspoeden te kampen heeft, zullen de nieuwe lijhen vermoedelijk in 1917 in exploitatie ge bracht kunnen worden. Nog drie jaar dus, en Zuid-Beveland, ja heel Zeeland is uit alle isolement ver lost! Eerste K a, m e r. De leden van de Eerste Kanier zullen Woensdag en, zoo noodig. volgende da gen in de afdeelingen vergaderen tot on derzoek aran de nog overgebleven begroo- tings- en alndere ontwerpen. Het plan is, zoo mogelijk na afloop daarvan met de. openbare beraadslaging van de gereed zijn de begrooting,shoofdstukkën aan te van gen. ben liever hier". Hij Avachtte even, want een Avindvlaag maakte zijln stern onverstaanbaar, en toen ging hij voort: „Ze hebben op de regen ten geschimpt, omdat zij soldaten van de oostelijke "provincies hebben achter gelaten in de vestingen van Gelderland en Overijsel en de Ilollandsche troepen terugriepen, maar het was nog zoo dom niet, Avant ieder is 'in zijln eigen Avoning toch het best thuis". „De achtergelaten soldaten zullen niet. veel uitvoeren", zeide Andries, „dat geef ik je op mijh briefje is dat da,ar de Geinbrug?" „Ja, maat", zeide de korporaal, „waar die tAvee lantaarns branden daar is het. Nog een klein trekjeAls de veldmaarschalk er nu maar is!" Wel mocht hij' dien wensoh uiten Prins Maurits van Nassau avus twee ureu geleden naar Weesp vertrokken. En in dien Andries niet Avilde wachten tot diens terugkomst, dan zat er niets anders op;, dan den weg naar Weesp in te slaan. „Wat denk je?" zeide de korporaal, „zou je hier niet wachten'? Ik ken hier in de buurt een gastvrijen boer, die je aan droge kleeren kan hielpen kerel, je zult een longontsteking oploopen, als je in die natte plunje blijft loopen". ,,'t Hindert niets", zeide Andries kortaf; „ik loop hard; dan word ik warm! Neen, je behoeft niet verder mee te gaan, kor poraal, ik 'kan nu niet dolen, en ik dank! je wél, hoor, voor je trouwe geleiding tot weerziens, zoo God yvil (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1914 | | pagina 1