VOOR ZGELAN So. 66. 1913. Dinsdag 16 December. 38e Jaargang. Feuilleton. HISTORISCH VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK F. P. DlHUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIÊN Staten-Generaal Onder de Oranjevlag. Binnenland. Uit de Provincie. IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p.p. f 1.25 Enkele nummers6.65 UITGAVE DER FIRMA'S OOSTERBAAN LE COINTRE, te Goes EK van i5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Familieberichten; van 1—10 regels|/T.—iedere regel meer 10 cent. Zij, die zich met I Januari a.s. op ons blad abonneeren, ontvangen het] tot dien datum GRATIS. Tweede Kamer. Kegeling van werkzaam heden. De disciplinaire waarschuwing gericht tot notaris van Dalsum. Lijk verbranding. Stations Rilland en Kruiningen. In de gisteren gehouden zitting is een Voorstel van den voorzitter z.h.s. aangei- nomen, om in de' avondzittingen na de jWaterstaatsbegrooting te behandelen, dei OorlogsbegTooting en in de dagvergadering! na de Jhstitiebegrooting de begrooting van Landbouw, N. en H. Hoofdstuk II van de Staatsbegrooting (Hooge Colleges van Staat) is na korte fliscussie en z.h.s, aangenomen. Veel van hetgeen over het hoofdstuk der Justitie gepraat is, kunnen we onvermeld laten. «De heer Mendels (s.d.a.p.) meende, dat het aanvankelijk standpunt van den minis ter om zijn taak te beperken, juister was, dan hetgeen hij thans inneemt. Aanvan kelijk stelde de minister de strafvordering voorop, doch nu begint de minister ook met de regeling van de psychopathen, de naamlooze vennootschappen en de ad ministratieve rechtspraak. Dit noemde spreker overlading', en hij waarschuwde ertegen. Om met Mendels van den hak op den tak te gpringen, in hem heett de heer van Dalsum een uitnemend pleitbezorger ontdekt. Zooais men zich herinnert heeft de Kamer van Toezicht op ljet notaris ambt te Middelburg notaris van Dalsum, terzake van een door hem geschreven artikel in De Volkswil", waarin hij op^ kwam tegen beweerde daden van cor ruptie van de heeren Fruijtier en Diele- man, een disciplinaire waarschuwing toe gediend1.. De heer Mendels void dit een .onge rechtvaardigde daad en verwachtte dan! ook een woord van afkeuring over dit. op treden. We zullen afwachten in hoeverre de minister notaris van Dalsum en zijn pleitbezorger in bescherming zal nemen. De heer van Hamel (u.l.) had zijn speech in vier punten verdeeldten eerste de preventieve hechtenis, ten tweede de toepassing der Kinderwetten, ten derde de lijkverbranding en ten vierde het al gemeen legislatief beleid van den mi nister. Wat minder vrijgevige toepassing van de preventieve hechtenis zou spr. aange naam zijn, scherper excecutie bij over treding van de Kinderwetten achtte hij noodig, terwijl hij-op het punt van lijk verbranding trachtte dietsi te maken, dat de begrafeniswet haar niet verbiedt. De begrafeniswet, zegt hij, eischt dat de over ledene begraven moet worden in een kist. Welnu, dan doet men de asch van den Een verhaal uit het rampjaar 1672. door L. PENNING. (Nadruk verboden.) 5) De dolste geruchten deden de ronde; de brouwersknecht van „het Hoefijzer", die van de IJseilinie kwam, wist te ver tellen, dat het Fransche leger, volgens geloofwaardige berichten, een half millioen soldaten telde, en da,t een ijzeren kooi in de maak was, om er den Prins in te stoppen. Het was een verademing, toen het volk den Schout, met Teun rlen schoutenknecht aan zijn zijde, zag naderen. De Schout was naar den Rijnoever geweest, om den stand van het water op te nemen, en zag zich nu ineens door een grootón volkshoop omringd, die hem om raad en daad vroeg. „Er is in een kring van twintig mijlen geen Franschman te vinden", zeide hij met verheffing van stem, „al wou je den verbrande eenvoudig in een kist en be graaft deze. Doch we durven de heer van Hamel wel (voorspellen, dat de lijkverbranding nog niet zóó gemakkelijk ingevoerd zal worden. Tenslotte is het wel een zaak, waarin wij, vrije Hollanders, vrij gelaten moeten worden de wetgever zal ook tot die conclusie moeten komen doch een strenge wettelijke regeling zal onvoor waardelijk noodig zijn. De Overheid zal ieders vrijheid le eer biedigen hebben, doch ze zal de anti christelijke beweging als zoodanig en de propaganda daarvoor niet in alles de vrije hand mogen laten. Wat ons betreft, laat ons ijverig waken voor onze Christelijke beginselen, opdat deze hatelijke paganis- tische reactie op onze Christelijke zeden geen voortgang hebbe en ondanks, de ge boden vrijheid in «de geboorte gesmoord worde. i Over het wetgevend beleid van den minister van Justitie verklaarde de heer van Hamel zich tenslotte wonderwel te vreden. Voor het gewone pleidooi, ten gunste van een regeling van de onrechtmatige daad zorgde de heer Schirnm van der Loef Deze bepleitte ook de invoering van een handelsregister. De voornaamste gron den, welke hij voor zulk een register bijbracht, vervallen indien slechts de on eerlijke concurrentie beter bestreden wordt. Zijn eerste wensch, hetere regeling van de onrechtmatige daad, omsluit dus grootendeels zijn tweeden, dien van een ^handelsregister, dat de firmanamen re gistreert. A v o n d v e r g a d e r i n Bij de voortzetting van de afdeeling Waterstaatshegrootinjg werden weer alle mogelijke belangen bepleit. De heer Fruijtier (r.k.) betoogde de weaschelijkheicl van een nieuw station te Rilland-Bath'; hoopte dat in het vol gende jaar het station dat hoog noodig is, er zal komen. Voorts wees hij op de wenschelijkheid van een halte, of een los- en laadplaats te Kruiningen, Hij hoopte, dat het overleg met de S.S. tot een goed einde zal lei den. De minister antwoordde, dat voor Ril- land-Bath het plan een dezer dagen is in gediend, terwijl ook ten aanzien van Krui ningen spoed betracht zal worden. Toen men over de afdeeling Posterijen algemeene beschouwingen ging houden werd het ongemerkt laat. Te twaalf uur vijf stoof men uiteen. Rij K. B. is met ing. van den dag waarop de ver. van de gem. Slad-Almelo en Ambt-Almelo zal tot stand komen: eer vol ontslag verleend aan D. R. Wijokerheld Bisdom als hurgem. der gem. Stad-Almelo, en aan P. Doorn ais id. der gem. Ambt- Almelo, en benoemd tot burgem. van de nieuwe gem. Almelo, D. Rj, Wijokerheld Bisdom, voorm. vent tegen goud opwegen. Gaat naar huis, menschen, als je ten minste warm eten wilt hebben; en zoo ge een Fransch man ziet, brengt hem dan hier we zullen den kerel in het torenhok stoppen!" „Maar die paardenkoopman dan?" zeide de kleermaker van het dorp; „die man zal het toch wel weten, heer Schout!" De Schout haalde de breede, vierkante schouders op. „Die paardenkoopman? (k ken hem 't is een man, die schromelijk over drijft. Wat zeg je daar, snijder? Komt Lodewijk met vijfmaal honderdduizend man? Waar moet hij ze'vandaan halen? Kom ik had je toch voor wijzer ge houden Ik ga eten doe jelui het zelfde, en als er werkelijk gevaar is, dan zullen wij het gevaar eerlijk deelen Wat het woord van een moedig, vastbe raden man, die met gezag is bekleed, toch kan uitwerken! De Schout had den angst weggejaagd uitt de harten dei- dorpelingen; zij vermoedden, dat hjj gun stige tijdingen had ontvangen uil Does burg, het hoofdkwartier van den Prins, en zouden te meer respect voor hem hebben gekregen, indien ze eens een blik Art. 192 der G. W, De antirevolutionnaire Kamerc-lub heeft gistenniddag vergaderd en verklaard van meen,ing te zijn, dat het antwoord van den Minister van Binnenlandsche Zaken. Zaterdag in de Tweede Kamer gegeven, de bezwaren heeft weggenomen tegen het zitting nemen i n de staatscommissie, welke inzake het onderwijsvraagstuk zal worden benoemd. (N. R. Cut.) Christel ijk - H i s t o r is c li e Unie. De eerstvolgende algemeene vergade ring' is bepaald op Donderdag 22 Januari a.s. te Amsterdam. (Ned.) De nieuwe gemeente. Te Almelo moet herstemd worden in district I voor den gemeenteraad tusschen 5 rechtschen, 2 socialisten, 1 neutralel en 6 vrijzinnigen voor 7 zetels. In dis trict II moet herstemming plaats hebben voor 6 zetels tusschen 6 rechtschen, 4 socialisten, 1 liberaal en 1 neutrale. In district III is gekozen 1 socialist en moet voor de overige 5 zetels herstemd wor den tusschen 5 socialisten, 3 rechtschen, 1 neutrale en 1 liberaal. De liberalen krijgen in ieder geval niet de meer derheid in den Raad. Z. K. H. d Prins is gisteravond naar Schwerin afgereisd. De groothertogin van Luxem burg. heeft het plan, in de eerste helft van de volgende maand te 's Gravenhage een bezoek te brengen aan H. M. de Koningin der Nederlanden. Men meldt ons uit Den Haag, dat de heer Ter Laan zijin sollicitatie aan II. M. de Koningin heeft gezonden voor de betrekking van burgemeester van Zaan dam. De firma Van den Bergh's, Limeted te Rotterdam stelt door haar winkeliers- gratis ter beschikking een prachtigen (Vitello-) scheurkalender over 1914, be vattende drie mooie reproducties van Mauve. Goes. De „Vereeniging tot verbetering van het rundvee in Zeeland" houdt Don derdag a.s. haar jaarvergadering te Goes. (M.' Ct.) De Veilingsvereeniging „Zuid-Beve land" houdt Dinsdag 23 Dec. te Goes een buitengewone algemeene vergadering, waar door den heer G. J. van Marrewijk uit Loosduinen een voordracht zal worden gehouden over „'de voordeelen van ver plicht veilen", en waar het bestuursvoor stel zal worden behandeld om. in beginsel vast te stellen dat de leden verplicht zullen zijn de door hen geteelde kruis-, zwarte en roode bessen door de ver eeniging te doen verkoopen. in zijn hart hadden kunnen slaan. Want in dat hart woonde de zorg, die hij, uit de harten zijner dorpers verjoeg; hij wist maar al te goed, dat de ruiterij van het geduchte Fransche leger voor de poorten van Wezel zwermde, en dat er een wonder Gods moest gebeuren, zoo dit leger niet binnen rmertien dagen hier was. Hij had zich heden den langen tocht getroost, om den Rijn de peilenhet wa ter was sedert de voorlaatste peiling weel een halven voet gevallen, en bij het 1 ol- huis had hij tot zijn schrik een plek ont dekt, waar er niet meer dan drie a vier voet water stond. Hij verzweeg de ontdekking; zelfs voor Teun, den eerlijken dienaar, dien hij vol strekt kon vertrouwen, hield hij het ge heim zorgvuldig bewaard. De menschen hadden zich verstrooid; zij waren naar hun woningen gegaan, om rustig hun gruttenbrij te eten, en de Schout ging nu ook naar huis. „De stakkerts!" fluisterde hij; „het on geluk komt altijd vroeg genoeg!" En inwendig streelde het hem toch, dat zijn woorden zooveel invloed hadden gehad. Driewegen. Zaterdag j.i. trad voor de afdeeling „Goes" van volksonderwijs op dhr. W. Groenewoudt van Amsterdam, met het onderwerp: „De Openbare school in gevaar?" Vooral met het oog op de nieuwe plannen voor onderwijs te Ovezande werd deze rede gehouden. Spreker verklaarde eerst den toestand van den schoolbouw te Ovezande, zooals hij die van vrienden had gehoord. Hij beschreef het z. i. heil- looze van 't uiteengaan der dorpsjeugd in drie groepen, naar Openbare, Christe lijke en Katholieke school. Spreker begreep niet, waartoe dit noodig was. Vroeger ging men naar ééne school, de openbare, en die school is nu nog dezelfde als voor tien tallen van jaren! Toen kon er eenheid zijn nu dus ook. Spreker meende de toekomst donker in te moeten zien. als de jeugd zoo van elkander wordt gescheiden, ja, volgens spieker is dat tegen 't Bijbel woord: Een is uw meester en gij allen zijt broeders. Wat moest er toch gebeu ren als 't katholicisme weer oppermachtig werd. Denk toch aan cle brandstapels van vroeger! De Bijbel hoort op de school Iniet thuis. Dat kan bewezen worden met het Bijbelwoord: De melk is voor hét kind, maar de vaste spijze is voor den vol wassene. De Bijbel nu is vaste spijze, is dus niet voor het kind, ja, is er te kostbaar voor. Zooals men geen horloge aan een kind geeft, zoo ook niet den Bijbel. Trouwens wij, volwassenen, begrij pen een hoop dingen niet, veel minder het kind. Ja, de Bijbel is wel schoon, als gij daaruit de geschiedenis van oud-Israël wilt leeren kennen of de schoone poëzie. Neem b.v. de Bijbelboeken Job, Spreuken en Hooglied. Maar daaruit kunt gij 'tkind toch niet onderwijzenGeef het kind .wat des kinds is. Geef het prentenboeken, maar niet den Bijbel. En nu wil men verhalen uit den Bijbel nemen voor de kinderen. Maar dat strijdt tegen de een heid des Bijbels. Een machtige stroom gaat door Oud- en Nieuw-Testament, die niet uiteengerafeld mag worden. Dan is de openbare school veel beter, die laat de eenheid des Bijbeis onaangetast. Het kind heeft een eigen wereld. Het denkt over knikkers en hoepels, maar kom toch niet met den Bijbel aandragen. De ernst des levens zal later wel komen door den arbeid en bestaansstrijd. Trouwens het is in strijd met den opvoedkundigen regel Splitsing der moeilijkheden, als de Bij- belsche Geschiedenis wordt behandeld. Spreker ontkende de ontkerstening dei- openbare school. Eveneens meende hij uit bundels papieren, die hij, volgens z'n zeggen, bij zich had, te kunnen bewijzen, dat de openbare school geen ongeloovigen en goddeloozen kweekt. Een half uur debat werd verleend aan dhr. Jansen, onderwijzer aan de Chr. school te Oudelande. Hoewel de tijd te kort was om alles te weerleggen, bestreed hij in krachtige taal en op flinke wijze den spreker. Debater wilde niet treden in de quaestie „Ovezan de". Daar staat hij buiten. Krachtig komt hij op tegen de verklaring van 't Bijbel- Dat zedelijk overwicht bezat hij trou wens reeds vele jaren, en nooit was dit sterker uitgekomen dan verleden jaar, in den nazomer, toen in geen tien weken een druppel water was gevallen, en de rieten daken van het dorp zoo droog waren als kurk. Midden in den nacht brak er in de kerkbuurt een gevaarlijke brand uit; in hun nachtgewaad stormden de dorpers naar buitende verwarring was verschrik kelijk, en zonder een poging te doen, om den brand meester te worden, trachtte ieder zijn eigen schamele have te redden. De tobbers verstonden het niet, dat tegenover den gemeenschappelijken vijand ook een gemeenschappelijke verdediging noodzakelijk is; en om hun difc begrip duidelijk te maken, greep de Schout de huislieden in de borst, en dreigde het dorp aan de vier hoeken in brand te steken, als zij niet op staanden voet de handen uit den mouw staken, om den brand te blusschen. Hij, de krachtige grijsaard van dicht bjj de zeventig, gaf een loffelijk voor beeld van trouwe plichtsbetrachting; hij begaf zich. aa* de uiterste punt va* ete woord: „Melk voor 't kind, vaste spijze voor den volwassene", alsof dat den Bijbel uit school moet sluiten. Debater meent, dat Paulus woord de beteekenis heeft, dat het moeilijkere het minder doorzich tige in den Bijbel de vaste spijze is voor den volwassene en de historische verhalen de melk voor het kind. Trouwens, hoe moet het thuis gaan? Moet men dc kinde ren buiten sluiten of in bed stoppen als men den Bijhei gaat lezen en zeggen kin deren we gaan den Bijbel lezen, dat is vaste spijze, die niet voor u is. Of aJs 'tkind dan den Bijbel hooi-t lezen b.v. de geschiedenis van „De offerande van Izak" en vraagt: „Waarom liep Izak niet weg toen hij zou gedood worden?" Moe ten we dan zeggen, kinderen, daar ben je nog te klein voor om te begrijpen. Neen, nietwaar ouders, zei debater, dan hebt gij: juist een geschikt onderwerp over gehoorzaamheid. Heel die fraaie re deneering over 'tigouden horloge gaat dus niet op. Opmerkelijk, zegt debater, dat 'de spre ker juist de moeilijkst te begrijpen boeken des Bijbels heeft genoemd. Volstrekt niet, worden die boeken behandeld! Maar sluit dat uit, dat de historische geschiedenissen! met verteld kunnen worden! Waarnaar luisteren de kinderen aandachtiger, naaa- de geschiedenis van Roodkapje of de Bijb. verhalen als van Jozef? Zeker een machtige stroom gaat door Oude- en Nieuwe Testament. Waarom heeft spreker hem niet genoemd? Omdat de openbare school hem niet noemen kan, n.l. dat het Oude Testament na den val henenwijjst op Christus en het Nieuwe Testament ook henenwij'st op Christus, die voor ons en ook voor onze kinderen op de wereld gekomen is. Jezus zeide: Laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze nietl Dat doet de openbare school, Debater herinnert den ouders aan de doopsbelofte en wijjst op de machten van wereld, zonde en satan. In den strijjd te gen die machten is de Bijbel een mach tig wapen. Dat is niet in strijd met opvoedkun dige regels als de Bijb. verhalen worden verteld, evenmin als dat het „de een heid" des Bijbels schaadt als de historie voor het kind, het moeilijkere dogmati sche voor den volwassene wordt gelaten. Nu zegt de voorzitter, dat debated; slechts 5 minuten tijd meer heeft. (Eater bleek volgens sommigen dat de debater 5 min. was beknibbeld van het half uur). Het spijt debater, dat hij zoo weinig tijd meer heeft, hij had nog, heel wat te zeg gen. Even moet hij neerkomen op de ontkerstening der openbare school. Die is er beslist, zelfs schrijvers van lees boekjes deden er aan mee. In den 21sten druk van een leesboekje van N. Anslyn yno. 2 kwam voor: En wie in Jezus Christus sterft, Voorwaar hij hooger kroon verwerft, Dan eenig prins kan geven. Dit was in den 22sten druk vervangen door lange keten van menschen, die de ge vulde emmers elkander aangaven, zóó dicht bij de brandende huizen, dat zijn kleeren begonnen te smeulen van den val lenden vonkenregen. Maar de overwinning werd toch be haald, de brand werd beperkt, en he* dorp voor een groote ramp bewaard. In diepe gepeinzen wandelde de Schout .naar huis. Hij had de menschen kunnen waarschuwen, en zij, die weg konden, zouden gevlucht zijn: naar het Sticht, naar de uiterste hoeken van Holland, om aan de handen van het ruwe Fransche krijgsvolk te ontkomen. Doch zou het er beter om zijn geweest? Zou de vlugge Fransche ruiterij hen niet achterhalen, of wat nog erger was hun toevluchtsoord bereiken'? Gelderland was verloren zijn gezond menschenver- stand zeide het. den Schout. En het Sticht was ook verloren, terwijl de kans, om Holland te houden, aen dsbbeltjs op z'* kant. zou zijn. Niet vluchten stand boude* en op de ontfermingen des Heeren hope* dat *a« de lens van dezen Schout. JWotcfl vwvol§d,)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1913 | | pagina 1