er ten, NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. ft41. 1913. Maandag 17 ftovember. 28c Jaargang. iljes. GHRISTELIJK- HISTORISCH OY. nsfrneid GEZAG. I Irden ig. >EKEN. cent. koop jstkapelle. R ht jj Paard cht VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK F. P. DHUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Buitenland. Binnenland. Uit de Provincie. Suw- rOES. Je ge le en voor hstieren koekje en gij den heer Ite leveren [ten kantore pelle, alwaar ien zijn' [schijven), >or vracht- jenveeren. Hissingsehe |en100 bos- verschillende |centper 100, per 100, bij .IE te Nieuw- IN te Grijps- Laurens. ii a. s. Kruiningen IEDEREN WERKDAG DES AVOIDS. Prijs per drie maanden franco p.p. f 1.25 UITGAVE DEI$ FIRMA'S OOSTERBAAN LE COINTRE, te Goes EN Enkele nummers 0.65 van 15 regels 50,cent, iedere regel meer lOJcent. Familieberichten van 110 regels f 1.iedere regel meer 10 cent. Gezag wordt geoefend in ons land, maar ook in andere landen. Zóó dat het hoogste gezag berust bij' den levenden God, de Oppermajesteit. Zoo is het gewenscht on der vorige geslachten, en zoo zlai ook hel nageslacht het eens ervaren, dat allen te zamen worden beheerscht door den Heere, uit Wien, en door Wien en tot Wien alle dingen zijln; die de Bron der halve is van het. gezag. En hoe zullen wij nu op staatkundig terrein een gezag vestigen, dat over om* bezit, ons huis, onze vrijheid, ons le ven zelfs beslissen kan zonder aan te nemen dat zulk een gezag uit God moet zijn. Deden wij 'tniet, wij zouden immers een Goddelijke macht naast die van God moeten onderstellen, bijvoorbeeld da,n zou de Staat die God moeten zijn. Maar dan zoudt ge toch een van beiden in hun Goddelijk recht miskennen. Niemand toch kan twee lieeren dienen. En nu gaat het niet aan uw recht van God Staat, en straks uwe gezondheid als ge ziek zijt van God den Heere te vragen. Dat zou een dienen van twee heeren zijin, indien het mogelijk ware; en derhalve een verzaken van den Eeuwigen Heere. In betrekkelijken zin wordt gezag ge oefend op elk terrein. Het redelijk 'leven is evenals het lichamelijke aan wetten gebonden en aan invloeden onderworpen. De dierenwereld kent gezag, ook de plan tenwereld ondergaat gezag van klimaat en bodem. Gezag is aanwezig en onmis baar bij! elke handeling van menschen. Politiek gezag is er ook. Niet als iets aparts, maar als een schakel in den ke ten, zoo straks getoond. Maar het ver schilt met alle ander gezag, dat het niet geoefend wordt krachtens natuurwetten gelijk in de dieren- en plantenwereld, maar rechtstreeks door den Heere is overge dragen op den mensc-h. Hieruit volgt, dat het politiek gezag verplicht is zijne grenzen wel af te ha- kenen, en te zorgen dat het niet trede in het gezag der andere kringen, wel ker bestaan het erkent en eerbiedigt. Het blijft echter slechts een afgeleid, een overgedragen gezaghet is niet oorspronkelijk, en het is en blijft betrek kelijk. De wijize waarop God dat souverein gezag overdraagt, kan velschillend zij'n. hier komen in aanmerkingVerjaring na gewelddadige verovering. Schikking en overeenkomst. Opdracht door het Volk. Vererving en versterf. Geen dezer middelen ligt huiten Gods bestel. Ook ten deze zegt dl'. Kuyper in „Ons Program" gaat deze heer schappij door de zonden der volken en de misdaden der machthebbenden heen. En dan mag en moet telkens bij overgan gen de machthebber als drager der Sou- vereiniteit worden aangezien zoodra hij, door erkenning of vreeze, zijn invloed ver genoeg kan doen reiken om wat hij tot recht stempelt, rechtsverbindend te doen zijn voor de consciëntie der natie. Wie drager dezer souvereiniteit .is doet niets ter zake. Het kan een per soon zijn, een stamhuis, een instelling, de staten, de kiezers*. Van deze laatste zijn Zwitserland, onze oude republiek, en enkele staten in de Vereenigde Staten van Noord-Amei'ika voorbeelden. Van die allen was, is het souverein gezag', gelijk alle souverein gezag', uit God, en nimmer uit den mensch, of uit de wet, gelijk rondweg of omzwachteld (implicite) de leer der volkssouverejniteit luidt. Bedenkingen tegen onze leer van de souvereiniteit Gods zijh zeer gemakkelijk te weerleggen, wanneer wij aan de vol gende waarheden vasthouden: Het poli tiek gezag is uit God. Go,d bezigt ter overdraging van dit gezag, in den loop der historie; zoowel de gerechtige lals ongerechtige daden des menschen. De ovei'draging geschiedt aan enkele perso nen, stamhuizen, instellingen of aan de natie zeiven. Nooit kan bij deze leer worden vol gehouden dat het volk, ook wanneer het de kroon aan 'een vorst aanbiedt, nu ook de bron van het gezag zou zijn. Im mers wanneer een uitvoerder van een uitersten wil u een uitkeering doet, geeft hij u toch niet van zijn eigen geld; of wanneer de vinder van uw portemon.na.ie u deze teruggeeft, geeft hij u toch niet zijn eigen portemonnaie terug. En omdat nu de natie het gezag, dit kleinood Gods, aan den vorst overbrengt, schuilt dan bij haar de volmacht Van het gezag Immers neen. Wie het beweerde zou van de oppermacht bij de gratie Gods al heel weinig begrijpen. Woord en daad. Een zevental sociaal-democratische da mes en heeren protesteeren en waarschu wen in „Het Volk" tegen „prikkellectuur, openlijk den draak steken met spraak gebreken, het belachelijk maken van on derwijzers en pólitie-agenten, het hoogst oneerbiedige gedrag tegenover ouders en dienstboden", enz. Wanneer nu alle sociaal-democraten, schrijivers en sprekers, redacteuren en Ka merleden van dergelijke „vlegelachtighe den" ook een klacht uit „Het Volk"! zich gaan onthouden, welk een genot zal het dan worden de Notenkrakers, Leckie Downs, Kamerverslagen, Rechts zaken, enz. te lezen. Wij zullen voorloopig nog maar niet op dat genot rekenen. Ook de openbare behandeling in de Tweede Kamer heeft den gouverneur-ge neraal glansrijk in het gelijk gesteld. De ergste „klagers" zijn het eerst jein het meest zichtbaar in hun schulp ge kropen. Trouwens dit was te verwachten, na de afdoende tegenspraak van vrijzinnige Indische, bladen. De Javabode schreef terstond na het hekend worden van den uitslag der ver kiezingen „Tot dusver was van een al te kras kerkelijk drijven lrier maar weinig te be speuren, 'het meeste wat men ervan merkte was. het geschrijf erover door menschen, voor wie van rechts nooit iets goeds kan komen. Maar afgezien daarvan zouden wij waarlijk niet durven zeggen, oif het om gaan van de Kamer voor Indië nu wel een bijzonder geluk is. Ons dunkt, het is zoowat lood om oud ijzer en van de nieuwe meerderheid verwachten wij voor Indië nu niet bepaald zoo heel veel." Ter wijl, krasser nog, met het oog op de toekomst, het Nieuws van den Dag voor N. I. zich uitliet: „Voor Indië is wel de belangrijkste vraag: Wie zal nu "Minister van Koloniën worden? Want daarvan hangt ook af, wie als landvoogd deze gewesten zal bestu ren. Als de heer Van Deventer op een ongelukkig oogenblik minister mocht wor den, zou de heer Van ldenburg zeer waar schijnlijk aftreden. Wij zouden het' ten hoogste betreurenswaard achten, wanneer liet bestuur over Indië werd verdeeld, hier en te 's Gravenhage, tusschen man nen, die de opvattingen zijn toegedaan van mr. Van Deventer. Dat zou wel eens op een nationale ramp kunnen uitloopen." Met zulke herauten voor ldenburg vooruit, moesten de klachten der Pfeyte's en Van Deventer's wel verstommen, en moest de minister Pleyte die klagers wel met geruststellende woorden tegemoet ko men. Mexico. Een New-Yorksch bankier is in in Mexi co geweest en kwam daar vaak in aan raking jnet den geweldigen dictator, pre sident Huerta. We kullen zien, waarom liet hem niet moeilijk viel enkele bij- konderheden uit het leven van dezen bij- konderen man te weten te komen. De N. R. Ct. geeft bet verslag van een interview met genoemden bankier. Huerta schijnt een raar heerschap te zijn, met weinig presidentsmanieren. „Huerta is een dictator van de oude school aldus de financier, een man van groote bekwaamheid en met groot® snel heid van beslissing. Mei 1.1. beraadslaagde het congres over een nieuw leeningsent- werp, welks goedkeuring Huerta wein.schte. Het congres vond echter de leaning ^voor waarden schrikbarend hoog. Daarop ontbood Huerta enkele leiders van het parlement. „Ik heb dat geld noodig" verklaarde hij heel eenvoudig'. „Zonder dat geld kan ik de rooverbeinden die thans in actie zijn, niet onderwerpen. Ik wil met n sa menwerken; maar dit eene moet giji wel begrijpen; ik ben een militair en als gij niet doet wat ik van u verlang, pas dan op!" En later liet hij het geheel® Congres in arrest stellen. Huerta zoo vertelt hij verder houdt veel van het restaurant- en café leven. Men kan hem stpns een café zien binnenstappen en aan 'de toonbank staan de zijn glaasje zien ledigen. En zoo ge woon is het dat Huerta 's middags fn een of ander restaurant gaat eten, dat de vastte bezoekers dan zelfs al niet aneier opstaan. Is er geen tafeltje open, dan vin den de bezoekers het niet ©ens poodig plaats voor den president te maken. Huerta houdt wel van een grap. Hij ontving eens in zijn buitenverblijf te Po- potlo een commissie die hem over za ken kwam spreken. Na afloop' der werk zaamheden leidde Huerta de gasten rond. Men kwam ook in „de bibliotheek". Maar in de boekenkasten waren geen boeken. De planken stonden vol likeuren. „Deze boeken strekken altijd tot de vreugde des harten", merkte Huerta op tot zijln be zoekers. Een andermaal, nadat de president den avond in een der restaurants had door gebracht en hij in de beste stemming verkeerde, kwam een zijner oudste vrien den binnen. Huerta ging hem tegemoet, klopte hem op den rug en zeide: „Wel mijnheer de hoofdcommissaris van poli tie, waarom ben je niet pp je bureau?" De vriend keek den president aan zon der er iets van te begrijpen. Maar deze zeide enkel: „Morgen kan je 'het ambt aanvaarden; ik meen het". Albanië. De bewoners van het Mirdita-gebied hebben zich ook aangesloten bij de actie tot afschaffing van de bloedwraak. Een schrede dus op den weg, die naar de beschaving voert. Een stap, die met voldoening ontvangen wordt. Deze heidensche gewoonte heeft reeds ontzaglijk veel bloed en tranen doen vloeien. Alle twaalf Bajraks van genoemd ge bied, alsmede de stammen van Kalmeti en Alessio hebben een „bessa" gesloten waardoor de bloedwraak wordt afgezwo ren. Er werd besloten eiken diefstal en el- ken moord met de strengste straffen te bestraffen. Wie met een ander een ge schil heeft, moet zijn aanklacht bij het stamhoofd indienen. Elke eigenmachtige poging van zich recht te verschaffen is in de toekomst verboden. Hij, die bloedwraak uitoefent, zal met verbranding van zijn huis en verbanning uit het stamgebied gestraft worden. H. M. de K on in gin. H. M. begaf zich hedenmorgen met den trein van 7.28 van Apeldoorn naar Den Haag, alwaar H. M. te 9.56 's morgens aan het station der S.S. aankwam. Per extra- trein van 6.39 keerde H. M. naar Het Loo terug. Socialistische ministers. Mr. Troelstra zal in Februari eene voor dracht houden voor de Deltsiche Studen ten vereeniging „Vrije Studie", over het onderwerp „Socialistische Ministers". Pensioenen. Bij Kon. besluit van 20 October zijn de volgende pensioenen verleend: aan A. S. Talma, minister van landbouw, nijver heid en handel, f 4000 en aan J. H. de Waal Malefijt, minister van koloniën, f4000. Liever T u r k s c h dan P a a p s c h. Onlangs had ons socialistisch Eerste' Kamerlid een vraaggesprek met een re dacteur van het persbureau Vaz Dias. De heer Van Kol gaf bij die gelegenheid als zijn overtuiging ten beste „dat de Indische hadjis recht en plicht hadden, om proselieten te maken"..-?.,..! Nu zijn wij van menschen, die met het positieve Christendom hebben afge rekend, al veel gewend. Zij spreken met ontzag van Boedhisme en zijn vol ver eering voor Chineesche afgodismen. Hoe wel in hun mond alle godsdiensten ge lijkwaardig beeten, toonen velen hunner een kwalijk verholen of niet verholen voor liefde voor den Islam, een voorkeur die natuurlijk onmogelijk voor de lèèr van Mahomed kan wezen, maar hoogstens voor een enkele harer praktijken. Want hoe kan een beschaafd Europeaan, iemand die toch in, zooal niet mèt het Chris tendom is opgevoed, iets gevoelen voor de leei'ingen en beweringen van een fi guur als Mahomed, welke figuur tot de onmogelijkste legenden behoort, en voor zoover ze tot de geschiedenis be hoort al weinig proper is. Toch worden aan de half-barbaarsche en alleen door-kunstmatig-fanatisme-ge- loovende hadjis „het recht en de plicht" toegekend, om aanhangers te winuen voor hun dweperijen, terwijl de christelijke mis sies een gevaar heeten voor den vrede en het behoud der kolonies, en eigen lijk dus recht noch plicht hebben om met de prediking van het Christendom door te gaan. Waaruit het gevaarlijke der Christen- zendelingen zou blijken, is nog nooit aan getoond. Nooit werd althans één bepaald bewijs geleverd dat het missiewerk een gevaar voor koloniebehoud zou kunnen zijn. Gesteld, al zou ook een enkel maal ontactvol door zendelingen zijn opgetre den, dan zal Ifoch een of ander over dreven ijver-betoon voor den godsdienst van Christus wel heel wat ongevaarlijker zijn voor den landsvrede, dan de stel selmatige ophitsing der fanatieke hadjis tegen den Christenhond, den Europeaan,; den mdi'ingeling, den Giaoui'. De vrijzinnigheid meent er dan ook geen zier van met haar onrust over het zendingswerk. Zij is alleen ongerust, dat met de prediking van het Christendom ook 3e Christelijke geest in onze kolo niën wat meer zal binnendringen en dan is het uit met de vrijzinnigheid. Ook hier toont links zich weer anti-christe lijk. (Maasbode.) Eischen voorgeoefendh^id. De examen-commissie uit een onzer. Noordelijke garnizoenen heeft na afloop van het examen, dat dezer dagen is ge houden, aan den Minister van Oorlog ge rapporteerd, dat verscheidene adspirantanl gymnastisch voldoende ontwikkeld waren om in aanmerking te komen voor een. kortere indeeling van 6i/2 maand, doch niet konden voldoen aan de bij fie wet te hoog gestelde eischen. Wellicht, zegt de „Av.p.", dat nu bin nenkort deze eischen zullen worden her zien. Volgens „Het Volk" is het bericht omtrent een verkiezingsgebed Zondag voor acht dagen in een „godsdienstige samen komst" van sociaal-democraten voor Oude- geest van a tot z onwaar. Vrijz.-Dèm. Bond. In de Zaterdag gehouden algemeene vergadering van dezen Bond is de vol gende motie van het hoofdbestuur met op één na ailgemeene stemmen aange nomen. „De algemeene vergadering van den V.- D. Bond, gehouden te Haarlem op 15 en 16 November 1913; «w i overwegende, dat het noodzakelijk is,; met het oog op het verwezenlijken van het concentratie-program, waarop de drie vrijzinnige partijen gezamenlijk den jomg- sten verkiezingsstrijd hebben gestreden 'met name van de punten, handelende, over algemeen kiesrecht, vrouwenkies-i recht, evenredige vertegenwoordiging, -ouderdomsverzorging en onderwijs het onderling .overleg tusschen die partijen!, in het algemeen en de samenwerking bij eventueele verkiezingen voor de Tweede Kamer en de Provinciale Staten in lief; bijzonder, in de naaste toekomst, bij het voortduren jyan de bestaande politieke con stellatie te bestendigen; met dien verstande, dat daarbij elk der partijen haar eigen zelfstandigheid, ook! wat organisatie en propaganda betreft, volkomen behoudt; machtigt het hoofdbestuur tot instand houding van het Centraal-Comité der vrij zinnigen mede te werken; daarin een delegatie te benoemen; en aldus, met inachtneming van zijin verantwoordelijkheid en verplichtingen te genover de partij', met vertegenwoordi gers der andere vrijzinnige partijen gere-. geld overleg te plegen en zoodanige maat regelen te nemen als geraden en noodig zullen blijken". Tot leden van hét hoofdbestuur werden gekozen mevr. N. Mansfeldt, dr. D. Bos, prof. dr. Ph. Kohnstaanm en R. de Boer, in plaats van mevr. W. van Itallie en de heeren De Greeff, Tasman en KI. de- Vries, die niet herkiesbaar waren. Middelburg. Naar de „N. Zondagsb.'1 verneemt zal Woensdag 10 Dec. in dep. namiddag het jongenspavilloen van Kin- derzorg plechtig geopend worden door mr. H. J. Dijckmeester, Commissaris der Ko(- niugin in Zeelalnd. Ds. de Ligt zal als voorzitter de samenkomst leiden. O.a. zal een Zangkoor uit de verpleegden zich laten hoeren. Blijkens een in dit nummer voor komende annonce zijn bij de firma Bel derok en van Roo de feestetalages ge reed. Een fraai gelegenheidsalbumpje, dat een ieder, die er om vraagt, gratis aange boden jvordt, laat zien, wat die firma! biedt, op het gebied van ineubil.eering) 'tls alles artistiek en degelijk. Gisterenmorgen deed de landbouwer F., wonende onder de gemeente S.t. Lau rens, doch vlak bij de stad, aangifte, dat in den nacht tusschen Zaterdag en Zondag een paar kalkoenen bij hem verdwenen waren. Des middags kwam de man echter mededeelen, dat hij twee der dieren terug bad gevonden. Deze waren klaarblijkelijk door een hond dood gebeten, zoodat men hier met een viervoetigen dief te doen scheen te hebben. Vlissingen. Gisteren was het den gehoe- te.ii dag druk op de reede alhier. Zoem veel uitgaande stoomboolen ankerden al daar, daar hef .te stormachtig was om zee te kiezen. Ook kwamen ©enige sche pen uit zee terug ter roede, teneinde be ter weer af te wachten. De Boulevard' trok heel den dag zeer veel bekijks; van Yiissingers en andere personen, daar-het bemannen der schepen bij stormweer iets is wat pien niet eiken dag. ziet, Woensdagavond a.s. wordt hier verwacht de Plangaran of Prins van Soe- rakarta. De Prins zal zijn intrek nemen in het hotel „Zeeland". Het voornamen bestaat den daarop volgenden dag een bezoek te brengen a,an de werf der Kon. Maatsch. „De Schelde". De Prins zal waarschijnlijk vergezeld zijn van den heer J. Voute, luitenant ter zee le klasse, die den Prins op zijn reis door ons land vergezelt. Benoemd tot brievenbesteller al hier J Meert, thans Imlpbe steller, en wel met ingang van 16 dezer. Goes18131913. Heden herden ken wij een merkwaardigen dag, een dag, die met gulden letteren in Neerlands histp-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1913 | | pagina 1