a. s. NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND No. 40. 1913. Zaterdag 15 November. 38e Jaargang. HISTORISCH Me. in rui, ET :rs en5 Ingros, CHRISTELIJK- EERSTE BLAD. IBQS, raak", ïl- en irzen, Staten-Generaal. Binnenland. Uit de Provincie. nciersver- OQdigt alle n of niet ten eener Vergade- vember, in Café el burg. enscht. iber e.k. &E! >1 3n. Slijters. r RSs Zeeland, 'koop VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK F. P. DHUII, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Dit nummer bestaat uit twee bladen taris, jMPERT. Zangvereen. (W.) roept bijwoning |worden op ihr. School. CSTUUR. Ivonds voor Jing „ONE- |treden, de js en zijn brief'. 3ESTUUR Jevei't fr. (en onder )e góed- lamheid. Delft, Mid- straat.Ylis- (kapelle, A. TerNeuzen. per pond. - Goes. Lijzimeel, |en Groncl- d. en ronde Iten, Cliina- elen. org. 33 >39 liddelburg. niet I wijtoch Inroof en van 2 tot hhreven in loekouders. versboom- lie leveren Ij JACOB de Wed. |e. KORTE. IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p.p. f 1.25 Enkele nummers0.05 UITGAVE DER FIRMA'S OOSTERBAAN LE COINTRE, te Goes EN van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10]cent. Familieberichten van 110 regels f 1.iedere regel meer 10 cent. De 17e November de dag der her stelling onzer nationale onafhankelijk heid mag door het Nederlandsche volk nimmer vergeten worden. De 17e November blijft een datum van liefelijke herinnering aajn herleving van volksvrijheid en volkswelvaart, maar te vens een datum van ernstige waarschu wing om toch niet langer bij het ver- kregene te blijven staan, maar op dien grondslag voort' te bouwen tot vestiging der ware vrijheid. De beteekenis van dezen dag werd in een werkje dat bovengenoemden titel draagt, in 1863 dus bij de vijftig jarige herdenking van de herwinning -onzer vrijheid door Groen van Prinstereii aldus weergegeven. In 1803 werd eene getemperde Mo narchie, werd althans zoodanig 'Grond wettig gezag voor het Huis van Oranje begeerd, als waardoor het, aan zichzel- ven gelijk, ter doeltreffende bescherming van de volksvrijheden in de mogelijkheid zijn zou. En is het in 1863 te veel ge zegd, wanneer men beweert dat dit zelf standig koningschap gesloopt is? dat de Kroon geen kroon meer, dat ze niet de hoogste, maar een ondergeschikte, een louter uitvoerende macht isdat de Koning gerekend wordt geen eigenlijk' veto te bezitten, maar, ook in de uit oefening der hem toegekende rechten, voor de Kamers of Kiezers te moeten zwichten; dat de meerderheid der Tweede Kamer regeert; dat ministrieele dictatuur het eenige behoedmiddel le vert tegen parlementaire anarchie; dat de souvereiniteit van het Huis van Oranje, gelijk ze in 1813 door Gijisbert 'Karei van Hogendorp1 en zijne medestanders en de Natie bedoeld werd, feitelijk niet meer bestaat, en dat we den vaderlandschen staatsvorm van 1813 hebben verruild te gen eene soort (en eene zeer slechte soort) van democratische republiek In 1813 werd de F r a n s c h e vrijheid, noch .als praktijk van 1795, noch als theo rie van 1789 begeerd. Neen! de Neder land s-c h e vrijheid, op bijbelschen en historischen grondslag, de gewetensvrijb heid vooral, gelijk ze, onder den Oranje- standaard, ook naar Engeland overge bracht, de wortel van alle vrijheden, ook op staatsrechtelijk gebied is, en gelijk ze, dacht men, in de negentiende eeuw, zon der prijsgeving van het Christelijk begin sel van den Staat, in recht voor allen openbaai' zijn zou. En hoe is het met de ontwikkeling onzer staatsrechtelijke vrijhe den geweest? Hoe was het, sedert 1813, hoe is het in 1863 met de gewetensvrijl- heid in ons land? Is er inderdaad Vrij'- heid van onderwijs? is er vrijheid van de kerk t In 1813 was er een echt-Nederlandsch gejubel over de verbreking van het Fransche juk; over de verlossing uit N apoleontischen dwang. En in 1863? Is het niet alsof, met schrikba rende gelijksoortigheid, sedert 1848, 'de toestand van vóór 1813 herleeft? Weder om het goochelspel eener vrijheid, die, om regeeringloosheid te ontwijken, op wil lekeur uitliep. Wederom een temmer der anarchie, een keizerlijke dictator, wederom een Napoleon, met dezelfde hoofdgedachte, met een rijk van v r ij he i d en v r e d e in het verschiet, met een streven naar dit tweeërlei doel, langs den zonderlingen omweg van willekeur eu krijg. En ook weder de vorsten en volken van Europa verbaasd, verdeeld, bedwelmd, gedwee. En de Nedexiandsche regeering (ter opwek king van eene bedriegelijke hoop bij' een des te deerniswaardiger volk) met Rus land hi de omgekeerde verhouding van 1813 geraakt en opgenomen in de sfeer der Fransche politiek. In 1813 was er godsdienstzin, was er af keer van de Revolutie; van haar anti christ e 1 ij k e hoofdgedachtede ver loochening van de Souvereiniteit Gods. Sedert 1813 daarentegen is Europa, is ook Nederland, hjjkans onmiddellijk, we der in het spoor der Revolutie geraakt. In de laatste jaren, ook in "1863, is het veldwinnend en in Staat, in Kerk, in Academie bijkans overmachtig ongeloof meer en meer op uitdrijving van het Chris telijk beginsel bedacht. Zoo schreef Groen van Prinsterer op het halve-eeuwfeest onzer nationale be vrijding. Wij hebben thans het eeuwfeest van ons hernieuwd nationaal bestaan mee doorgemaakt. Zou Groens klacht, ware Groen nog heden in ons midden, niet even ernstig luiden als toen. Wel zou hij van de oppermacht van Frankrijk en zijn tweeden Keizer zwij gen immers die. Keizer is in 1870 machteloos neergeworpen en Frankrijk heeft zich de rol van toongever in de Europeesc.he staatkunde zien ontvallen. Maar de beginselen der Fransche re volutie hebben sedert dien tijd doorge werkt als de ólievlek op het papier. Nederland is sedert Groen zijn hittere klacht slaakte, nog meer achteruit ge gaan. Frankrijk heeft als republiek, meer nog dan ooit een zijner Keizers heeft aan gedurfd, de vrijheid der kerk, der school en der consciëntie belaagd en gefnuikt, en de Fransche vrijheid heeft Nederland verder dan ooit van de ware vrijheid af gebracht. En de rechten der Kroon zijn nog al meer geknot. De poging van het voor laatste Kabinet om deze rechten in de Grondwet te herstellen zijn verijdeld door een liberaal-socialistisch blok dat in Juni van dat jaar door logen en vreesaanja- ging de meerderheid der kiezers wist te winnen voor de omverwerping van een kabinet, dat de verhoudingen tusschen Oranje en Nederland, tusschen Gezag en Vrijheid wilde terugbrengen in het juiste spoor Meer dan eenmaal was de Kroon om geven door dienaren die de revolutie ook in hare minachting voor de Kroon open lijk huldigden en propageerden. De man van het „ornament", geen fun dament was van 18941897 minister van hinnenlandsche zaken; de man van het „vliegwiel" is het thans. Gode zij dank, er zijn lichtstralen in dezen nacht! Er is een volkskern diei weer vraagt naar de oude paden. In Kerk, in School, in Academie zijn nog enkele geleerden die de natie den rechten weg wijzen. Over Nederland regeert nog eene Koninginne die beeft voor Gods Woord, die de eere van haar Huis, het dier bare Huis van Oranje hooghoudt, en de tradities barer Vaderen voortzet. En wat alles zegt! de God Die Oranje aan Nederland, en Neerland aan Oranje klonk, leeft en zorgt nog, ter wille van het overblijfsel dat naar de verkie zing der genade is, voor het Nederland sche volk en zijne Vorstinne. Zij het nog lange! Zondagsdienst. Terecht wordt nog altijd geklaagd door onze postmannen, dat de regeering nog te weinig aan de Zondagsrust doet. Op de vergadering te Arnhem, waar de zaak van den vrijen Zaterdag ter sprake kwam, hebben eenige hunner ge zegd goed, maar geef ons eerst den vrijen Zondag. Nog altijd moeten de postmannen dienst doen op Zondag voor een deel Christelijke menschen, die best hun correspondenties op een anderen dag konden ontvangen en verzenden. Zouden de Posterijen niet kunnen be ginnen met den Zondagsarbeid te vermin deren Op 't platteland hebben zij geen kla gen. Wanneer daar maar steeds meer dere menschen aan de heeren brieven gaarders schriftelijk komen opgeven, da# zjj geen post op Zondag wenschen te ontvangen, dan zal het daar wel gaan. Maar in de steden, ook de kleinere, kon het beter. Wij hebben al voor jaren er op aan gedrongen, dal de rollen moesten wor den omgekeerd. In plaats van op de enveloppe te stem pelen: „Niet bestellen op Zondag", wan neer men de post niet op Zondag be steld wil hebben, moest men integendeel, ;wanneer men de post niet op Zondag besteld wilde hebben, er niets op zetten. En alleen, wanneer men de post wèl op Zondag besteld wilde hebben er op zetten: „Bestellen op Zondag" en dan dubbel frankeeren; wie op een zoodauigen brief niet zet „Bestellen op Zondag" en hem gewoon frankeert, diens brief zou men dan moeten ter zijde leggen tot Maandag. En bovendien wat na 12 uur of 10 uur voormiddags aankomt, niet bestel len, ook al is dat op de enveloppe ge vraagd en met dubbel frankeerzegel aan: gedrongen. Bovenal herhalen wij ons verzoek aan alle vrienden voor Zondagsrust en Zon dagsheiliging: bezorg bij den brievengaar der of den directeurvan het postkantoor een schriftelijk verzoek om te mogen ver schoond blijlven van postbestelling op Zondag. Zoo komen onze postmannen aan hun vrijen Zondag. Geestelijke hoogmoed. In de Kamerzitting van Woensdag heeft de liberale heer Van Deventer de kerste ning der Mohammedanen afgekeurd, om dat men staat tegenover „een wereld- godsdienst, dien men moet eerbiedigen". De vrijzinnigen zijn zoo humaan, wan neer zij het hebben over paganisten en mohammedanen, en andere fanatieke vij anden van het Kruis van Christus; doch zijn onuitputtelijk in het vinden van scheldwoorden, wanneer zij het hebben over de Christenen en hunne leer. Een voorbeeld Toen mr. v. Deventer (vrijz.-dem.) mo hammedanisme en .Christendom gelijk stel de, viel dr. Brummelkamp (antirov.) in: j,maar ik stel ze niet gelijk". Waarop Duys (soc.-dem.) weer tot Dr. Brummel kamp zeide: „dat is uw sectarisme", en mr. v. Raalte, de zoon uit het oude volk, die de Hervormde Kerk moet bescher men, hem toebeet: „geestelijke hoog moed". Natuurlijk is het ware Christendom, dat steunt op Christus' Kruisverdienste, een ergernis voor Joden en Renegaten. Zoo kan 't dan ook niemand verwonderen, dat v. Raalte zich stootte aan de verheffing- van het door de Joden gehate Christen dom; en Duys de achterstelling van Mo- hammeds leer bij die van den Christus, Dien hij als kind leerde aanbidden, secta risme schold. Voor dezulken is het Chris tendom een secte, of (een uiting van geeste lijken hoogmoed. Want wat was het voor een Farizeër in Jezus' dagen anders dan geestelijke hoogmoed, dat hij zich de Christus noemde, de Zone Gods In de Kamer en in de Pers moet togen dergelijke uitingen telkens weer gepro testeerd worden; gelijk onze onvergete lijke Keuchenius in zijn leven zoo ge trouwelijk deed. Rijksmiddelen. Het overzicht van de opbrengst dei- middelen is er weer. Beginnen wij met te constateeren, dat er over October 1913 ongeveer 3 ton meer is ontvangen dan over de gelijk namige maand van 1912. Meer brachten o.a. op! de grondbe lasting, de personeele belasting, de mijf- nen, suikeraccijns, die op het gedistil leerd, zout en geslacht, verder zegel- en accijnsrechten, en posterijen en telegrafie. Minderbedrijfs- en vermogensbelasting, accijns op wijn, bier en azijn, registratie- en hypotheekrechten, domeinen en loods gelden. De grondbelasting, de personeele be lasting en het recht op de mijnen ste gen de laatste jaren snel, de opbrengst van de bedrijfs- en vermogensbelasting werd minder. Tweede Kamer. Het interressantste uit 's heeren Bos rede is wel de bespreking van de Indi sche partij. Om tweeërlei reden. In de eerste plaats om de opvallende toenade ring en in de tweede plaats het moge tegenstrijdig klinken om de leuke ma nier, waarop Douwes Dekker cum suis in het zonnetje gezet worden. Toch gelooven we, dat het eerste het meest ernstig bedoeld was. Als we zeg gen, dat dr. Bos hét betoog van den heer Vliegen over de Indische partij zie-er sympathiek vindt, dan laat dit aan duide lijkheid niets te wenschen en dan hécht men aan scherts als deze geen waarde meer: „Ik betreur niet, dat da drie hee ren hierheen zijn gekomen in bet koude jaargetijde. (Gelach). Zij hebben wel wat koelte noodig! Te hopen is, dat zij hier niet te veel worden opgeblazen. Zij zul len wel ondervinden, dat de belangstel* ling, zich uitende in applaus van hon derden in vergaderingen, van voorbij- gaanden aard ïs. En zij zullen hopelijk hier overtuigd worden, dat onder de „100 boeren" ook mannen zijn, die Indië's zelf standigheid willen, doch overtuigd zijn dat dat daarmee een eeuw heengaat! Komen zij tot die gedachte, daa komt ook de tijd voor de regeering om grootmoedig te zijn en een administratieven maatregel niet te maken tot een duurzame straf." Op boeiende wijze heeft dr. Bos! ver der zijn gaJ. uitgespuwd over de politiek Van dr. Kuyper en dr. Scheurer, dr. de Visser1 en van Veen, van Vlijmen en Bogaardt, kortom tegen ieder, die het van den zomer niet eens. was met de niet nader aan te duiden politieke praktijken van links. Doch meer boeiend dan overtuigend. De heer Hugenhol'tz (s-.d.a.p.) heeft en kele oogenblikken bij de Chineezen ver wijld en heeft er zich vrienden gemaakt. Vang geen vliegen met' azijh, waar schuwde deze afgevaardigde. Wij moeten China aan ons door vriendschap1 verbin den. Wij kunnen thans- de 600.000 Chi neezen voor ons gezag winn-en, en wij bereiken daarmee meer dan met' 9 dread noughts-. In een aardig speechje trad de Vrij- liberale afgevaardigde van VollenhoV-en in herhalingen. Wat zou men na zoovele linksche sprekers nog durven verwachten van de maidenspeech van dezen afgevaardigde, door de hulp van liberale en socialistische propagandisten van Rotterdam IV op het Binnenhof verzeild geraakt'. 't Was goed, dat rechts- zich na al den poespas ook weer eens joeren kon. De heer Ankerman heeft nog! enkele- mooi© punten naar voren kunnen brengen, al moest zijn rede onder doen voor die van zijn broeder van Veen, over wien-si betoog de liberalen nog niet uitgepraat zijn. ,,'t Was in zijn soort 'n goede speech, zegt de liberale „N. R-. C." „De groote lijnen werden niet uit het oog verloren, de reso lute aanval versnipperde zich niet tot een menigte gelijkvloersche kibbelpartijtj-es.'' Na deze schitterende oratie, die al- wat links is bedremmeld in een hoeksk-e- ziette, was 't voor den heer Ankerman een moei lijke taak, om herhalingen te vermijden. Toch kon men nog; verdienstelijke op* mei'kingen hooren. Over de kerstenings- politiek het volgendex Het is niet uitgesloten, dat de rechter zijde weer aan het bewind komt en e-en man als Jdenburg in Indië op- den troon plaatst. De macht der concentratie is niet zoo groot, dat zijl plotseling' in Indië door gewerkte beginselen onmogelijk kan ma ken. Wel staat vast, dat door den invloed der liberale politici in Indië de revoiu* tionnair© Indische Partij is tot stand ge* komen. Aan het vorige kabinet is verweten, dat het onder den invloed is1 geraakt van dr. Kuyper. De linkerzijde heeft altijd dr. Kuyper noodig om 'haar wapens te scher pen. Van links is beweerd, dat afzetting van den gouverneur-generaal, zou liggen ih de Kuyperiaansche lijn. Doch dr. Kuy per benoemde dr. Lely, een man van on verdacht liberale beginselen, tot gouver neur van Suriname en "handhaafde zon der dat er een woord óver viel, generaal Rooseboom als gouverneur-generaal'. De houding van links- tegenover de z!e-n- ding, die op sommige oogenblikken nog zooveel linksche vrienden schijnt fei héb ben, is door dhr. Ankerman terecht em! 'stig 'gewraakt. Er was een com munis- o pinl odat de zending een zegen was-. "Van dit' stand* punt is: men afgeweken bij! de verkil zingen, toén men een kunstmatige actie tegen de zending noodig had. Reedsl onder generaal Rooseboom verscheen er een dn- cutaire, dat het verdachtmaking is en voed sel1 geeft aan verkeerde voorstellingen, in dien een controleerend ambtenaar aan Mohammedaansc-he ouders- vraagt, of hun kunderen met hun toestemming' de zen dingsschool' bezoeken. In de houding van de zending- is niets veranderd. Jammer, dat de heer Ankerman e-en informaliteit pleegde met om half vier aan den voorzitter te Vragen zijn rede te mogen afbreken. De rechterzijde mocht dit verzoek natuurlijk niet ondersteunen, zoodat er niets van kwam, T© 4.25 wel'. Maandag sttaat ons een Ministerieel©! redevoering te wachten. Met verklaringen en bekentenissen? Socialistisch Verkiezingsgebed. Dat de sociaal-democraten, voor een deel, want onder hen zijn vele godsdienst- loozen, toch ook religieuse aspiraties heb ben, en van hun „God" zich afhanke lijk gevoelen, blijkt o. a. uit het feit, dat blijkens bericht in de S. D. P. „Tribune" Zondag „in de socialistische godsdienst oefening in Odeon te Amsterdam voor de verkiezing van Oudegeest gebeden is". Hebben ook zij) indertijd niet op de rechterzijde afgegeven, omdat zijl voor de verkiezingen bad. De her stem min gin III. Een geestig aJxrnné zendt aan de „Tel.", naar aanleiding der herstemming in III, de volgende aardigheid: Motto Otto. O Troelstra Troost Oudegeest Provinciale Staten van Zeeland. Na j a a r s,z-i t ting. (Slot.) Bij de behandeling van de Jaar wedden van het personeel der stoom bootdiensten stelde de heer De Veer een motie voor, waarin Ged. Staten wor den uitgenoodigd het daarheen te bren gen, da-t al de diensten onder een 'direc teur zullen komen. De heer Dieleman bepleitte meer een heid in de jaarwedden bi] de verschillende diensten en zeker voor wat betreft het stelsel van vergoeding voor Meeding, kost en pensioen. De heer Dieleman gaf ook in overwe ging den assistent-conducteur Van Dijk aan te stellen tot conducteur. De heer Van Rompu namens Ged. Sta ten het woord voerende, zeide dat de aanstelling van een hoofd-machinist in het belang van den dienst is, wat hij nader uiteenzette. Wat de dienst op de 0-ostei'schelde betreft wees hij er op; dat de .directeur van dien dienst in elk [op zicht directeur is, alleen de directeur van de Westerschelde heeft het oppertoezicht over schip en machines. Het amendement- De Veer ontraadde hij ten zeerste als niet in het belang van den dienst.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1913 | | pagina 1