cfirijvlng No. 306 1913 Maandag 29 September, ■7e Jaargang NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND CHRISTELIJK- HISTORISCH en witte en gele |ol, ilfvaars, paard, fkpaard, rerstroo, M laard, Knecht Uit de Pers. Binnenland, yw bsn 4 ment. koop, Ister "bod.e VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK* Wed.'S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN „Die ééne man' bij St. Laurens. stuks, en inschrij- ferlijk 1 Octo- I, W e m el- ig. lostkapelle. tBIJNOUDT |en voorwaar- »Is nieuw )NGSMA, te ïieuwe Viis- Idelburg. ree, bij d e k e r k e. bij \muiden. liden. te Gapinge. iht IS, W e s t- 15 jaar, bij rdweg, Mid- 3rdt in een Irieven met onder lett. dit blad te tegenwoor- A. J. MOL, I IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p.p1.25 Enkele nummers0.05 UITGAVE DER FIRMA'S EN van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Familieberichten van 1—10 regels 1.—, iedere regel meer 10 cent. i Beweerden onlangs de Liberalen niet, dat zij ganschelijk onschuldig zijn aan de vervolging der Afgescheidenen? Ja zekerDat is zooDat beweren namelijk. Straks beweren ze nog, dat ze deDo- leerenden geen boete hebben laten be talen. Best mogelijk Als ze aan het beweren gaan, zijn ze tot alles in staat. Beweren doen de Liberalen en beloven doen de Socialisten. Nu, je weet. Veel beloven en weinig doen Ze kijken natuurlijk vreemd op, als ze booren, dat er Antirevolutionairen waren vóór Groen van Prinsterer. Antirevolutionairen in den dop, maar dan toch Antirevolutionairen. Zulk een Antirevolutionair was ook mr. Willem Bilderdijk. Wie dien naam noemt, spreekt een gansche levens- en wereldbeschouwing uit. Zijn band was tegen allen en de hand van allen tegen hem. Een ganscb eigenaardige persoonlijk- beid. Een man uit één stuk. En toch ook weer: een product van tegenstrijdigheden. Wie onzer is dat niet? Bilderdijk was de groote kampvechter tegen den geest der eeuw. Wie tegen den geest der eeuw strijdt, beleeft niet veel zonnige dagen. Je bent dan heusch niet voor je plei- zier op de wereld. Den meesten last heb je dan nog van die nette, brave deugdmenscben. Die houden niet van ultra's- Niet al te vroom, maar ook niet al te goddeloos. Niet al te wijs, maar ook niet al te dwaas. In elk geval mag je niet ingaan tegen den geest der eeuw. Het onweer barstte dan ook in hevige mate boven zijn hoofd los, toen hij„De Bezwaren tegen den geest der eeuw van Da Costa" nog eens eventjes op z'n Bilderdijks aandikte. Ook de stormen des levens waren hem niet gespaard gebleven. Als een leeuw streed bij, ja dikwijls met een dorperlij k wapen, maar hij streed. Een strijd op maatschappelijk terrein. Een strijd op wetenschappelijk gebied. Zijn universeele geest was van alle markten thuis. En beeft bij niet den zwaarsten strijd met zich zelf moeten strijden Zijn schoonste verzen zijn uit dien strijd geboren. Veel heeft hij gerijmd. O, ja Maar ook veel gedicht. In die inspiratie-oogenblikken was hij dichter bij de gratie Gods. Noem hem gerust den grootsten dich ter na Vondel. In ieder geval heeft Bil derdijk het schoonste „Gebed" gedicht, dat ooit in onze taal door menschen is gewrocht. Een gebed dat door ieder Christen wordt gevoeld en laat ons hopen ook verstaan. Een vers dat ieder behoorde te kennen. Laat mij het le, 3e en 5e couplet voor U afschrijven Genadig God, die in mijn boezem leest Ik vlied tot U, en wil, maar kan met smeeken. Aanschouw mijn nood, mijn neergezon ken geest, En zie mijn oog van stille tranen leken Geef, Vader, geef aan uw onwetend kroost, Hetgeen het zelf niet durft, niet weet te vragen Ik buig mij neerik smeek noch kruis, noch troost; Gij, doe naar uw ontfermend welbe hagen Ik zie op U met kinderlijk ontzag Metj Christenhoop, noch lauw noch ongeduldig. Ach, leer Gij mij, hetgeen ik bidden mag Bid zeifin mijzoo is mijn bêe onschuldig. Zoo, Voor dien laatsten regel kunt ge van mij cadeau krijgen alle stipjes, streepjes en al het blank papier van onze j,Tachtigers". Ik stond vóór den Sint Bavo te Haar lem. Ge weetdie éêne man ligt daar begraven. Tollens noemt dat eerbiedwaardige gebouw, dat het gansche marktplein heheerscht „Grijze tempel, trotsch van tinnen, Die tot eerbied plechtig wenkt, Die van buiten als van binnen Oog en geest ten hemel trekt." En waarlijk het binnenste van die kerk is indrukwekkender dan het bui tenste. Wanneer zal men toch al die kleine huisjes, kotjes, en krotjes in de winkels van die groote kerken eens opruimen? Die treurige overblijfsels van acht- tiende-eeuwschen Jan Saliegeest Van de opbrengst heeft men nu toch lang genoeg slemp kunnen leppen Die drank is bovendien al een men- schenleeftijd uit de mode. Dc menschen zijn conservatief tot in de nattigheid toe. Ik ging de kerk binnen. Daar ruisch- ten de tonen van het beroemde orgel onder de statige bogen. De gemeente zong ,,'t Hijgend hert, der jacht ontkomen Schreeuwt niet sterker naar 't genot Van de frissche waterstroomen Dan mijn ziel verlangt naar God." Was dat toeval Ge weetDie psalm werd op diezelfde plaats ook gezongen bij Bilderdijks be grafenis. Is het wonder dat mijn blik onwillekeurig van het orgel naar de tegenovergestelde zijde uitging, terzijde van het koor, waar met gouden letters op één der zuilen gebeiteld staat: Bil derdijk f Ja, daar ligt die éêne man, daar ligt die Antirevolutionair in den dop. Die reus onder zijn tijdgenooten. Hij had veel te dragen, want hij was sterk. God geeft zijn kinderen altijd te dragen. Hier een kruis Hiernamaals een kroon RENS. 29 Sept. 1913. Het stemt dankbaar dat de vrijzinnig heid in Indië, de menschen van de prak tijk, die 't beoordeelen kunnen, omdat zij er dagelijks dichtbij zitten, den gou verneur generaal bijvallen in zijn op treden zoowel inzake de Sarèkat Islam als tegen de revolutionaire beweging Douwes Dekker. Zélfs de Deli Courant is 't met den landvoogd eens. Het blad schrijft «w „Deze houding (jegens Douwes Dekker) was zeer sympathiek. En al neemt dat niet weg, dat ze onze mee ning omtrent de kersteningspolitiek niet kan veranderen, toch doet het goed, hier den G. G. aan een andere zijde te leeren kennen. En het doet ook goed ditt te constateeren. Daarin immers zien we tevens de belofte, dat jegens de relletjes, die ons de laatste dagen geseind werden, krachtig zal worden opgetreden. En het heden op genomen telegram over de relletjes van Toeban waarbij de Sarèkat Islam- leden weer een rol blijken te spelen, kan meteen dan wel eens aansporing zijn om het hoofdbestuur of de af- deelingsbesturen, afzonderlijk, een laatste waarschuwing te geven. De re sident van Soerabaja, voorstander van de S. I., moge dan denken, dat krachtig optreden niet noodig is jegens zulke onduldbare handelingen van eigen rechting door de massa, hij wete,dat de G. G. in deze beweging getoond heeft, niet met zich te laten spotten. En dat zal noodig zijn ook." De Standaard voegt hieraan toe Dit klemt te meer, omdat het oordeel over het Christelijk karakter, dat Iden- burg steeds aan zijn optreden gaf, hier opnieuw wordt afgekeurd. Natuurlijk is dit alleen daaraan te wijten, dat ook in dit opzicht Idenburg nog altoos ver keerd beoordeeld wordt. Maar zooveel staat dan nu toch vast, dat Idenburg èn in zijn houding ten aanzien van de Sarèkat-Islam, èn in zijn optreden tegen Douwes Dekker, het oor deel van voor- en tegenstander op zijn hand heeft. Hieruit alleen verklaart het zich dan ook, dat Idenburg niet alleen blijft, en zijn tijd uit zal dienen, maar dat hij dit doen zal zonder iets in zijn houding te veranderen. Tot den einde toe, men zal 't zien, blijft hij zichzelf gelijk. Christen-Staats man Lezing Mr. Dr. Aukerman. Ter verdediging der candidaten voor de Provinciale Staten, de heeren Melis en Struve, trad Vrijdagavond in de groote zaal van het Schuttershof op, Mr. An kerman, Chr.-Historisch lid der Tweede Kamer voor het district Harlingen. Met applaus werd dhr. Ankerman bij zijn binnentreden begroet. Dhr. W. A. de Rijcke, penningmeester der Ant. Kiesv. leidde den spreker met een kort woord in. De aanwezigen heette hij hartelijk welkom en ging daarna voor in gebed. Hierna gaf hij het woord aap den ge- vierden spreker. Toen spr. de laatste maal in Middel burg optrad, deed hij dat onder geheel andere omstandigheden als nu. Hij heeft gemeend op het dringend verzoek van de Middelburgsche vrienden te moe ten ingaan, om te bespreken het alge meen belang verbonden aan de verkie zingen te Middelburg. De verkiezingen waarvoor we staan, aldus spr., worden heheerscht door die, welke achter den rug liggen. Daarom wil hij sreken over den verkiezingsstijd, die in dit jaar in ons vaderland is afgespeeld en de gevol gen welke'die strijd heeft gehad op de samenstelling der volksvertegenwoordi ging en van de vorming van het nieuwe ministerie. De liberale concentratie ging tegen tegen de rechterzijde in, volgens drie principes. De voornaamste punten waren le algemeen kiesrecht, 2e staats- pensioenering en 3e de schoolkwestie. Daarnaast stond de kwestiehoe staan we tegenover de vaderlandsche kerk, hoe tegenover de Ned. Hervormde kerk in 't bijzonder. De eene kreet der linkerzijde was als maar de rechterzijde in de minder heid is gebracht dan zijn staatspensioen en algemeen kiesrecht verzekerd. In Nederland is door deconcentratie partijen een anti-papisme aangewakkerd, zoo grof, alsof de Ned. Hervormde kerk aan direct gevaar zou onderhevig zijn. Daarbij kwam de kwestie van de tarief- wet. Spr. kent geen enkele kwestie, waarover zoo gelogen is, als deze. De groote fout van het afgetreden ministe rie is geweest, dat de tariefwet niet drie jaar geleden is ingevoerd. Ware dat gedaan, dan was al die bangmakerij van de baan geweest. Nederland had den zegen daarvan ondervonden. taar Toen in November de drie vrijzinnigestellen, waren XT gySTo&rf werden mede- J !l: dat men zich stelde tegen over rechterzijde, maar ook tegen- oVer de sociaal-democratie. Een kind in de politiek wist wel, dat de concen tratiepartijen nooit zulk een macht kon den krijgen, dat ze zelf de teugels van het bewind in handen konden nemen. De liberale partijen konden immers niet meer dan 10 a 12 zetels bemachtigen. De heele concentratie heeft zich verkocht aan de sociaal-democratie. Spr, schetst deze verbroedering en vervolgens de hou ding tegenover de Ned. Herv. kerk. Toen de herstemmingen ten nadeele der rechterzijde besliste, raadpleegde H. M. verschillende voormannen. Dr. Bos werd geroepen, om een ministerie te vormen uit de gansche linkerzijde. Hij trachtte met Troelstra tot overeenstem ming te komen. Deze eischte 3 zetels voor zijn partij, doch toen hij overlegde met den intiemen kring zijner partijge- nooten, wilden dezen daarvan niet weten. Dr. Bos heeft daarop getracht, om uit de linksche concentratie een kabinet saam te stellen en ook dat gelukte niet. Ze durfde de verantwoordelijkheid niet op zich te nemen. De concentratie liet zoo doende het land in een verwarden toe stand zitten. Dr. Bos volbracht, aldus spr. zijn op dracht eerlijk en goed. Spr. vergelijkt de houding der linker- en die der rechter zijde in de kamer. De rechterzijde wi een zuivere, loyale oppositie voeren. Spr noemt het tegenwoordig ministerie in flagranten strijd met den aüoop der ver kiezingen. In de troonrede heeft Treub zijn plannen neergelegd en niemand begrijpt er iets van. Wat de schoolkwestie aangaat, breekt spr. een lans voor het recht, dat ook de ouders hebben, om hun kind te doen opvoeden en onderwijzen op die school, welke zij begeeren. Hij eischt gelijk recht voor allen burgers. In een gespierd woord besluit dhr. Ankerman zijn rede, die van geestdrift tintelde. Hij beveelt met klem de can didaten der rechterzijde aan. In de pauze, die nu gegeven wordt, geeft zich voor debat op dhr. W. de Jong, liberaal kamerlid voor Hoorn. Ook deze geeft een kort overzicht van de afgeloopen verkiezingen. Hij bestrijdt dhr. Ankerman op verscheidene punten, Debater ontkent, dat de liberale partij over de tariefwet zooveel gelogen heeft. Hij vraagt, of de rechtsche partij bij haar aanprijzen van het tarief dan wel vrij uitging. Spr. constateert, dat ook bij de Chr. Historischen veel anti-papisme schuilt. Hij wijt het aan de anti-revolu tionairen, dat zooveel sociaal-democraten werden gekozen. Debater noemt het beginsel, aan het Staatspensioen ten grondslag, juist een Christelijk beginsel. Hij herinnert er aan, dat prof. Struyken, de Roomsche hoogleeraar, het algemeen kiesrecht ver dedigt en dat Lohman er in beginsel eveneens voor is. Volgens dhr. De Jong erkent de linker zijde eveneens het recht, dal de Christen ouders hebben, nl. het opvoeden en onderwijzen hunner kinderen naar hunne beginselen. In de repliek verdedigt dhr. Ankerman nogmaals het tarief. Hij komt terug op den bond van Protestantsche kiezers, waarover dhr. De Jong het in zijn debat zoo druk had, en vermeldt, dat pas uit het Bestuur van dien bond 5 leden zijn uitgetreden, omdat ze nu wisten, dat van hun naam in den politieken strijd door de vrijzinnigen misbruik was ge maakt. Als spr. de industrie ^OUcIusie, land nagaat, J' 71?ue'meest geïsoleerde dat jje-als Twente bloeit. Spr. bestrijdt ook het woord van Bismarck, hetwelk de debater aanhaalde„Politiek is een combinatie van minderheden." Ook is de Chr. Historische partij niet uit anti papisme voortgekomen. Hij noemt de liberale leerlingen van Thorbecke slechte leerlingen, die in 50 jaar tijds de be ginselen van algemeen kiesrecht nop niet in praktijk hebben kunnen brengen. Men heeft er nooit over gedacht het in te voeren. Wat betreft de liefde tot de Christelijke school van liberale zijde, daarvan gelooft dhr. Ankerman niet veel. Ook twijfelt hij 'er aan of zij dat goede recht er kennen wil. Spr. beweert, dat de Chr. school op alle gebied met de openbare kan concurreeren en dat, wanneer aan de bijzondere school het volle recht wordt verleend, de openbare school moet onderdoen. Bij vernieuwing wekt hij op de rechtsche candidaten krachtig te steunen. In de dupliek komt dhr. De Jong nogmaals op tegen het tarief en de Staatspensioneering. Ook voert deb. nog het beginsel van algemeen kiesrecht aan. Dhr. Ankerman spoort in zijn machtig slotwoord allen aan, op te komen voor de rechtsche beginselen, ook bij deze Statenverkiezing. „Luctor et Emergo", zoo zij ons devies. We duiken onder, maar straks komen we weer met eere boven. Dhr. De Rijcke dankt den spreker voor zijn gloeiend woord, den debater' voor de waardige wijze van gedachten- wisseling, de aanwezigen voor hun be langstelling. Hij gaat in dankgebed voor. De zaal was vol. Half twaalf ging men uiteen. Van dames en van vrouwen. De Volksbanier schrijft Evenals in de S. D. A. P. endeS. D. P. de groote lui de lakens uitdeelen, we bedoelen daarmee advocaten, dominees en verdere geleerden, zoo gaat het ook in de Vrouwenkiesrechtbeweging. Bij de kierechtdemonstratie, die de vorige week op het Binnenhof in Den Haag gehouden werd, lazen we in de verslagen niet van een Ka, van een Kee, van een Bet of een Ant, noch van 'n vrouw zus of zoo, maar we lazen in de verslagen daarover enkel van mevrouwen, die den troep aanvoerden. Daar was 'n mevrouw Baerveldt, 'n mevrouw Drucker, 'n mevrouw Allette Jacobs, zelfs was er een Freule bij I Freule Wichers. Maar, zoo zal men ons vragen, waren er dan geen Ka's, geen Kee's, geen Bet ten en Anten bij Jawel, terwijl het eene deel der me vrouwen het andere deel der mevrouwen in een der voornaamste hotels van Den Haag in toespraken stond op te kammen moeten de Ka's enz. zich uren lang in een lange rij op het Binnenhof opstellen vlak voor de deur, die naar de publieke tribune leidt van de 2e Kamer, om de mannen te verdringen, die daar gewoon lijk in lange rijen staan om toegang te krijgen tot de Kamerzitting. De werkvrouwen moesten daar zoolang blijven staan tot de mevrouwen kwamen die dan de werkvrouwenplaatsen inna men, om op die wijze de Kamerzitting bij te wonen. De werkvrouwen en meisjes, die als plaatsbewaarsters mochten fungeeren voor de mevrouwenleden, stonden uren achtereen aan tal van spotternijen bloo* der mannelijke omstanders, wa*""= °nt" mevrouwen zich hand'" trekken. evenals door de ar- Zoiw'm de socialistische partijen het vuile werk moet worden verricht is dit ook het geval in de vrouwen-, of beter gezegd, de dames-kiesrechtbeweging. De ware democratie ligt er duimen dik op, op al dat soort bewegingen. Zegt u ditt wel. Nieuw,e_ Indische/ poslzegehii Naar i ïndiëimk i£ verzonden deeerste bezending ip^stbniil 9 zegels eener nieuwe editie, waai&pide1'" buste van H. M. de Koningin prijkt 4

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1913 | | pagina 1