No. 300 1913 Maandag 22' September. 27e Jaargang older. NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. emner GHR1STELIJK- HISTORISCH ING ING schrijving ilfvaarzen iepaard, aard, zen, rzen, ii en een [oop, Koeien, enstbodej- enstmeidj H. R. STRUVE. W. MELIS. W. A. DE RIJCKE. J. A. VERTREGT. Binnenland. Uit de Provincie, i de West., 'uwe West. aken bekend p alle Water angen, Heulen )p de Bermen a, in genoemde tember 1913. en, Dammen mg, [errlepaar- >UM. zeer goede, .okaallampen. tbode, R, Landbouwer, VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN MIDDELBURG. j. h Iriefjes inleve- alichting te be J. JANSE. Biggekerke. lijk veulendra- jjlens, bij JAC. P DOBBELAAR, delburg. ictober, by A. •ke, Weizicht. P chreven inliet os Hengst SDIJK, Land- c. LAK in Groen- Fruit, welke ivert. straat 47, H i 1- )©3? P. BRASSER, >02SF 'oeij es, tlenberg, M i d- emmeren burg, 1in de school October en De- JK, Waarde. aber i 20 jaar. RMANN, Mid- ovember bij Wed. W. burg, Seissingel- ivember IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p.p1.25 Enkele nummers0.05 UITGAVE DER FIRMA'S EN van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Familieberichten van 1—10 regels ƒ1.—, iedere regel meer 10 cent. Zy, die zich inet 1 October a. s. op ons blad abonneeren, ontvangen het tot aan dien datum GRATIS. De Zeeuw beveelt voor de stemming voor twee leden der Provinciale Staten met aandrang aan Aftreding 1919 Aftreding 1916 En voor den Gemeenteraad District I District II De stemming voor de Staten is be paald op 30 September. 22 Sept. 1913. In Duitsche bladen was beweerd dat prinses Sophie van Saksen Weimar die de vorige week zelfmoord pleegde een achter-kleindochter was van groothertog Karl Alexander van Saksen-Weimar en van zijne gemalin, prinses Sophie der Nederlanden. Volgens Het Handelsblad is deze mededeeling onjuist. Prinses Sophie was de dochter van prins Wilhelm, een zoon van Herman Bernhard, die weder een zoon was van Hertog Bernhard van Saksen-Weimar (geb. 30 Mei 1792, gest. 31 Juli 1862). (Een gedenkteeken voor dezen hertog Bernhard op het plein te Den Haag, herinnert aan diens heldendaden inden Tiendaagschen(?)). Deze Bernhard was een zoon van groothertog Karl August (17571828) en zijn echtgenoote Louise van Hessen-Darmstad (17571830). Karl Alexander daarentegen was ge boren in 1818 en overleed in 1901. Uit zija huwelijk met prinses Sophie der Nederlanden werden twee kinderen ge boren, de erfgroothertog Karl August (1844-1894) en prinses Marie, die gehuwd was met prins Heinrich VII van Reuss jongere linie. De erfgroothertog Karl August overleed vóór zijn vader en deze liet dus de regeering van Saksen-Weimar na aan zijn kleinzoon, Wilhelm Ernst, de tegenwoordige groothertog. Hieruit blijkt dus dat prinses Sophie en de regeerende groothertog van Saksen- Weimar, een gemeenschappelijken bet overgrootvader hadden, de groothertog Karei August, die in 1828 overleed. Dat de Sarèkat Islam een religieusen grondslag heeft ontkent niemand. Het Javaansche volk is godsdienstig. Maar oorspronkelijk wil zij niets anders dan den Javaan opheffen uit zijn ge- ringen economischen staat en hem on afhankelijk maken van de Chineesche woekeraars en Europeesche uitzuigers. En dat haar actie gericht zou zijn te gen het kerkistisch drijven van sommige christenen, gelijk de vrijzinne pers De Nieuwe Courant voorop heeft ver teld, is ten eenenmale onwaar. Tegen de zoogenaamde kerkistische bestuursmaatregelen van den gouverneur generaal ging en gaat 't niet. Integendeel, de gouverneur generaal Wordt nu geprezen door dezelfde vrij zinnige schreeuwers die hem eerst valsch hadden beticht. Waarvan zij hem nog meer betichten Toen de beweging begon, werden de vrijzinnige suikerlords bang voor hun brandkast en riepen wraak er over dat de gouverneur generaal geen soldaten stuurde om zoo noodig de oproeren te fnuiken. En nu blijkt van achter dat, dank zy het verstandig beleid der In- ische regeering geen soldaten zijn noodig Geweest. Doch de vrijzinnige heeren die zich vetgemest hebben met het zweet en het bloed van den geëxploiteerden Javaan, waren bevreesd geweest voor de wraak van den Javaan. Een suikerplanter erkende ter audiëntie bij den Gouverneur-Generaal, dat de suiker-industrieelen wel wat ruim en wel wat veel en wat lang hebben ge noten van de voordeelen, onttrokken soms door heel treurige omstandigheden aan de teelt van het voornaamste voe dingsgewas van de Inlandsche bevolking. Van industriëele zijde moest men be seffen, dat iedere melkkoe ook tijd van rust behoeft om, wat men noemt, op zijn verhaal te komen. Maar dat is, aldus de N. Provinciale Or. Crtnog niet het ergste. Veel erger is de behandeling, die men den bestolen Javaan nog durft aan te doen. Het Indische Nieuws van den Dag, dat zoo tegen de Christelijke regeering ful mineerde, zeide niet te willen, dat kleine overtredingen voor den rechter werden gebracht, 't Was veel beter, dat men dat met een paar karwatsslagen afdeed. Tegen zulke practijken nu keert zich de Sarèkat Islam. En de inlander zegt het ronduitwij willen niet langer als beesten behandeld worden. Plaats tegenover deze vrijzinnigen nu het voorbeeld van Dr. Scheurer, den zendeling-arts, die den armen Javaan, als hij op het ziekbed lag uitgestrekt, opzocht, voor hem bad en hem trachtte te genezen, En dan zou de Inlander zeggendie Dr. Scheurer, die zendeling moet weg. En zijn partij in Nederland moet om het welzijn van Indië worden bestreden, terwijl gesteund moeten wor den de mannen, waarvan de redacteur van het „Nieuws van den Dag" er een is, die wel de Javanen uitzuigen en hen met de karwats slaan, maar die dan toch vrijzinnig zijn en tegen de kerstening van Indië zich verklaren? Neen, zei de „Nederlander" zoo tref fend: de inlander verstond van het ge bed van Dr. Scheurer misschien niet veel of niets, maar er is een taal, die ook de Javaan verstaatde woordelooze taal, de zichzelf om Christus wille op offerende liefde, die geneest en onder wijst. En de Inlander begrijpt het verschil tusschen die taal en die van de egoïsti sche zelfzucht, die uitbuit en ranselt. Welnu tijdens de verkiezingen gin gen de liberalen, geldelijk gesteund door de vrijzinnigen en Chineezen van het kaliber als wij zooeven schetsen, de Christelijke regeering bestrijden met de leugens door die menschen in de Indi sche pers opgedischt. En dat om te bekampen de zending en het Chr. onderwijs Maar, zal men zeggen, misschien was de Inlander toch wel bevreesd voor het Christelijk onderwijs. Het antwoord is, dat aangetoond kan worden, dat de Inlandsche scholen, misschien door de werking van vrijzin nigen laster, die ook in de organen van de Sarèkat Islam eenigen weerlank vond, hier en daar een enkelen leerling ver loren, dat zij zich om den tuin lieten leiden, waarna het leerlingenaantal weer op dezelfde hoogte kwam als voorheen en zelfs klom. Ja toen de heer Van Deventer zijn fulminante rede hield tegen de „kerste ning van Indië" door het toenmalige rechtsche kabinet, een rede waarover de vrijzinnige pers schier uitbundig was in lofspraak, schreef een Indisch blad, dat het niet begeerde, dat de regeering haar Christelijke politiek zou staken. Dit mohamedaansch orgaan zei„Waar de bijbel uitdrukkelijk voorschrijft, het Evangelie te prediken aan alle creaturen, zou een verbod der Christelijke zending even goed een inbreuk zijn op de bij de grondwet gewaarborgde godsdienstvrij heid, ale bijv. een verbod van de bede vaart zou wezen." Inlandsche Christenen worden ook in geen enkel opzicht bevoorrecht boven de Mohammedanen. De liberalen in Nederland pleiten voor de uitsluiting der Christelijke zending en het Christelijk onderwijs in de Mo- hammedaansche streken. Eed Mohammedaan neemt het echter voor de vrijheid der Evangelie-verkon diging op. Is 't niet terecht gezegdeen vlam van smart en schaamte slaat ons naar 't gelaat, om dien smaad, in het 100ste jaar onzer herwonnen onafhankelijk heid? N. Prov. Oron. Het verschil tusschen de Boedi Oeto- mo (voortreffelijk streven) en Sarèkat Islam (Mohamedaansch genootschap) ligt derhalve hierin dat eerstgenoemde vereeniging is opgericht door inlanders die in Europa of in Europeesche onder wijsinrichtingen hadden gestudeerd, en door Indo's, de stichting van een her vormingsgezinde partij bsdoelt, en be staat uit aanzienlijken die tengevolge der Westersche cultuur aan den Islam ont groeid zijnterwijl laatstgenoemde ver eeniging omvat het gewone volk op hetwelk de vereeniging Boedi Oetomo geen vat had, bovendien godsdienstig is, doch niet gekant tegen het Christen dom gelijk men van vrijzinnige zijde heeft beweerd. Zij wordt door den waren volksgeest gedragen, terwijl de andere vereeniging de genegenheid geniet van vrijzinnigen en theosofen. Ook Sarèkat Islam bedoelt de ophef fing van den Javaan en zijne onttrekking eindelijk! aan de knevelarijen van de Chineezen. welke hij moede is als gespogen spek. De beweging is begonnen te Soerakarta en verbreidde zich van daar over geheel Java. Men is de uitzuigingen zat en haat den Chineeschen indringer, en zal niet rusten voor men zich geheel van hem onafhankelijk weet. En daarbij blijft ook doel den inlander welvaiend en gods- dienstlievend te maken. Hetgeen hier wil zeggen de voorschriften van den Islam te leeren volgen. Doch wij herhalen vijandschap te gen Zending en Christendom drijft hier niet. Het is er alleen maar mee gelijk in Ne derland, ja waar al niet? De rijken en geleerden braken met alle geloof, de armen en ongeleerden zijn nog godsdien stig. Over Minister Colijn. Niet alleen inde hoogere, ook in de lagere Marine-krin gen betreurt men blijkbaar het heengaan van Minister Colijn. In „Ons Belang", het orgaan van den Alg. Bond van Onderofficieren der Kon. Marine en het Corps Mariniers, lezen wij een artikel vol lof over den afgetreden bewindsman, dien de onderofficieren met leedwezen zien heengaan. „En dat waarlijk niet alleen, omdat hij hunne -tractementen verbeterde „Minister Colijn is van meet af voor hen de welwillende werker geweest, die zijn oor te luisteren legde naar hunne wenschen en meer dan in een enkel geval door daden, besluiten en regelingen blijken liet, dat zij niet vruchteloos bij hem hadden aangeklopt. „Niemand die dit beter weten dan onze bondsleden. „Niemand ook, die dit beter kunnen zeggen dan zij, die den Minister in diens kabinet, op de vloot of elders ontmoetten, als de tooh van zijn spreken weldra een groote mate van vertrouwelijkheid ver ried, en de groote afstand, die de perso nen scheidde, door zijn sterk tegemoet komende houding werd verkleind"' Door een dergelijk optreden won de Minister hun hart, zoodat velen hunner niet licht den persoon en de daden des Ministers zullen vergeten. „Waarom „Omdat nooit tevoren op zoo'n ener gieke wijze belangstelling werd getoond in het lot der onderofficieren! „Omdat ieder verzoek met ernst werd overwogen en omdat ons, zelfs bij afwij zende beschikking, uit bijzonderheden bleek, dat men ook zulk een verzoek geen ernstig en diepgaand onderzoek had onthouden. „Men spreekt sinds eenige jaren veel over den geest van het personeel." „Waar echter zóó de belangen der Onderofficieren aandacht en overdenking vinden om van de vervulling dezer wenschen niet eens te spreken daar is metsen de eerste schrede gezet, leidende tot het doel, om een sterk verbeterden geest onder de onderofficieren in het leven te roepen." Al hun pogen is zwak en onmachtig, als niet van boven af belangstelling wordt getoond. „Minister Colijn heeft dit begrepen! „Zijn daden hebben bijgedragen tot de ontwaakte overtuiging, dat er veel goeds kan ontstaan uit een verhouding, zooals wij die schetsen. „Die overtuiging is tevens een dood steek voor alle slechte verhoudingen en iedere afkeurenswaardige gewoonte, die bijdraagt om het samenleven te vergallen. En de bond putte er kracht uit tot ver sterking van den wil, om op de juiste wijze een baanbreker te zijn voor de belangen der onderofficieren." De jaarvergadering van den Chr. Nat. Werkmansbond, welke gewoonlijk te Utrecht wordt gehouden, zal dit jaar te Amsterdam worden gehouden op Woensdag 22 en Donderdag 23 Oct. a.s. Op den eersten dag zal door de afdeeling Amsterdam een luisterijken feestavond worden georganiseerd in het Paleis voor Volksvlijt ter herdenking van Neerlands 100-jarige onafhankelijkheid. Op dezen feestavond worden ook al de afgevaar digden van de jaarvergadering uitge- noodigd. Drooglegging der Zuiderzee. De „Vis- scherij-Courant" heeft een hoofdartikel over de aankondiging in de Troonrede betreffende droogmaking der Zuiderzee, een artikel waarin de belanghebbenden ernstig gewaarschuwd en tot protest op gewekt worden. Dit laatste is moeilijk, zegt de schrijver zelf „De betrokkenen gelooven niet aan de drooglegging, zijn zoo moeilijk in be weging te krijgen. Velen hunner denken, dat hun een flinke som zal worden uit gekeerd of zien een aardige vaste be trekking in 't verschiet. En dan, er zal geld noodig zijn, veel geld zelfs en wij vreezen dat .velen zich daaraan zullen onttrekken. „Maar toch, 't n oet. De kostwinning staat op 't spel, v. at meer zegt het vrije, mooie, voor verbetering vatbare bedrijf. „De drooglegging kan komen, de ver goeding zal tegenvallen en de brugwach tersbaantjes zullen niet voldoen. En wie zal vergoeding krijgen en een goed baantje Is er bij de visscherij-inspectie wel één visscherijman benoemd „Visschers, zouters, rookers, handela ren, scheepsbouwers, er moet nu wat ge schieden. „Wij kunnen bewijzen, dat de droog legging onnoodig is omdat er werk is in overvloed, de afwatering zonder die te verbeteren, land te over. „Wij kimnen bewijzen, dat de Zuider- zeevisscherij een bestaan geeft, een ge kozen, vrij, en te verbeteren bestaan aan vijfduizend gezinnen „dat de drooglegging schadelijk is voor de gezondheiddat millioenen guldens zullen .worden verloren dat geen der argumenten van de voorstanders den toets .der critiek kan doorstaan" Daarom verzoekt de redactie aan alle direct belanghebbenden, aan haar adres (v. Eeghenstraat 25, Amsterdam) een betuiging van adhaesie te, zenden aan het verzet tegen, het plan] der nieuwe regeering. p?„Bondsring West Zuid-Beveland cn Noord-Beveland11. „Ik ben met mijn staf over deze Jordaan gegaan en nu ben ik tot twee heiren geworden." Dat was de betuiging van een Jakob, toen hij, die als een ^eenzame zwerver de ouderlijke woning had verlaten, als een rijk en ver mogend man uit Mesopotamië weder keerde. De Gereformeerde jongelingschap van Zuid-Beveland kan met eenige wijziging deze betuiging van den aartsvader tot de hare maken. Klein als de jongelings beweging hier in den beginne was, is het Vereenigingsleven allengs gegroeid, zóó dat, vanwege dat groeien de oude Bondsring „Zuid-Beveland" s moest ge splitst. Kwam het Oostelijk deel een]'vorige week in vergadering bijeen, Zaterdag avond vergaderde het Westelijk gedeelte in de bovenzaal van de Goesche melk- salon. Het was een bijzonder gezellige en leerzame avond, waarop we met ge noegen kunnen terugzien. Het weer in aanmerking genomen, was de opkomst alleszins bevredigend te noemen. Alle vereenigingen waren ver tegenwoordigd zelfs uit Colijnsplaat waren een drietal vrienden in ons mid den. Ook kwam tijdens de vergadering onze Afdeelingsvoorzitter, de heer A. S. J. Dekker, binnen, die met applaus werd verwelkomd en door zijn snedige opmer kingen niet weinig heeft meegewerkt aan het welslagen van onze samenkomst. Nadat ons samenzijn op de gebruike lijke wijze geopend was en de secretaris de notulen van een vorige vergadering had doen hooren, werd ons de verblijden de mededeeling gedaan, dat de gestorven vereeniging van Driewegen als een phoe nix uit haar asch is herrezen. Op initia tief van onzen actieven secretaris werd daar een nieuwe jong.-vereen. opgericht, die thans tien leden telt en zich eerlang bij onzen Ring hoopt aan te sluiten. Bravo Van de drie op de agenda voorkomende onderwerpen konden er twee worden behandeld. Allereerst kregen we te hooren een „modelinleiding" over artikel 18 van onze Confessie, dat handelt over de menschwording van Jezus Christus. Dit onderwerp werd ingeleid door vr. G. Geschiere van Nieuwdorp. Na eerst korte- lijk gewezen te hebben op het hooge gewicht van de bespreking der geloofs belijdenis op de J. V. en ook in 'tkort de eischen te hebben nagegaan, waaraan zulk een inleiding moet voldoen, geeft Spr. ons een duidelijke verklaring van het artikel. Een drukke bespreking volg de, waaruit bleek, dat het zeer wensche- lijk is, dat op onze vergadering nog eens een apart onderwerp dient geleverd te worden over de behandeling van de ge loofsbelijdenis (als „vak") op de J. V. Dan werd ons door vr. P. Dekker Wz. een schoon opstel geleverd over „Arbeid adelt". Dat de arbeid den mensch, die tot arbeiden geroepen is, veredelt werd ons duidelijk aangetoond, zoowel, wat de handenarbeid aangaat, als op het gebied van wetenschap en kunst. Niet vergeten werd ook de keerzijde van de medaille te bezien, hoe de arbeid den mensch onteert, als dat werk niet geleid wordt in het rechte spoor, als niet wordt ge werkt overeenkomstig de beginselen van Gods Woord. Ook over dit onderwerp

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1913 | | pagina 1