No. 294 1913 Maandag 15 September. 27e Jaargang NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. te pachten nolsWÉr GHR1STEUJK- HISTORISCH AND, 1EID een, 20QO paD. ken, Vloer- en i Ramen, Deu- ut, enz., staande eer" te Nieuw- >k te bevragen Segeerssingel. van vijf of iren 75 CeDtiaren ngsche weg, ia 'en C. Boogert. weiland van te m op Donderdag wmds tusschen Consistorie van ente te Aagte- OP irkpaard, OTP gstveulen, geboden d~ÖT~ iecht knecht, etterzetters erjongen Dl VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Bericht aan de abonné's van ons blad. Onze Oost en de Waarheid. Uit de Pers. Binnenland. Uit de Provincie. ilbosch 1918. erkeraad, ODDE, Diaken. 5, 6 en 7 jaar, Driewegen. Biggekerke. 3ulppostkantoor. MATTHIJSSE, November enshuis, bij N. J. St.Joosland. jdhulp gevraagd, sker ke. S.J.DE JONGE- rukkerij, Goes. LUIJS, Varkens- )ctober kan, hoog loon. ke ember gergezin. Brieven ma F.P. D'HUIJ, FJ. gezin met 2 kir.- i Dienstbode. Loon f 2,25 en >ON Jr., 98, Botterdam. LEGRAAF". derd des Maandags) Antwerpen voorm- boot -ZI1RIKZEE. r 1918. dagalflks vm. 7.30 dagelijks vm. (be- n dan 6,30) 7,30 en >tdi«Bit slb-rotterdam. ir 1613. des Zondags) van van Middelburg vno. ma. 8 uur. 'sMaan' m. 7,— uur. IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p.p1.25 Enkele nummers0.05 UITGAVE DER FIRMA'S EN van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Familieberichten van 1—10 regels 1.—, iedere regel meer 10 cent. In de jongstgehouden aandeelhouders vergadering van DE ZEEUW is beslo ten, met 1 October a. s. ons blad in vergroot formaat, en, voor wat sommige rubrieken aangaat, in kleinere letter gedrukt, te doen verschjjnen. Reeds lang bestond hieraan behoefte. De beperkte plaatsruimte was menig maal een beletsel om de verschillende verlangens onzer abonné's tot hun recht te doen komen. Door dezen maatregel zal het dan nu mogelijk z\jn dat in verschillende ru brieken, meer dan tot nu toe mogelijk was, aan de wenschen van het lezend pnbliek beantwoord wordt. Meer dan te voren zal ons blad, dank zjj deze uitbreiding, voor het gansche gezin het blad kunnen zijn, waarin men niet tevergeefs zijn in- en voorlichting zoekt. Het staatkundige gedeelte zal beter verzorgd worden; de buitenland- sche overzichten zullen geregelder wor den opgenomen; de rubriek nieuwstij dingen wordt uitgebreid; en aan de gebeurtenissen van den dag zal meer de aandacht gewijd worden. In verband met deze uitbreiding van ons blad wordt de abonnementsprijs met vijf en twintig cents per kwartaal ver hoogd. De abonnementsprijs van ons blad wordt derhalve na 1 October fl.50 per kwartaal. De uitgevers van ons blad vertrouwen dat onze abonné's ter wille van boven genoemde verbeteringen zich deze be trekkelijk kleine verhooging van den abonnementsprijs zullen willen getroos ten. En de redactie zal zich beijveren om de meerdere plaatsruimte, waarover zij te beschikken krijgt, dienstbaar te maken aan het belang en liet genoegen der lezers en lezeressen, zoo oud als jong. Zjj, die zich met 1 October a. s. op ons blad abonneeren, ontvangen het tot aan dien datum GRATIS. Onder de factoren die men in en vanuit Indië tegen ons vorige kabinet heeft uit gespeeld, komen voornamelijk deze twee naar vorende Kerstening van Indië en de Sarèkat Islam. Onder kerstening van Indië wordt dan niet verstaan de gemoedelijke arbeid der Zending voor dezen toch hebben de Indische ambtenaren in den regel nog wel eenig respect maar een tiranniek fana tiek gebruikmaken door de regeering van haar macht om Indië met geweld Christe lijk te maken. Nu is de beschuldiging in laatstge noemden zin genomen, een onjuistheid, tegen de verbreiding waarvan niet genoeg kan worden geprotesteerd. Reeds tijdens de verkiezingen heeftin De Nederlander de oud-Resident van Ma- doera, de heer Fokkens, in een lezens waardig opstel duidelijk aangetoond, dat de beweerde „kerstening van Java" een voudig een verkiezingsleugen was van een gewetenlooze Indische pers. Een oud-O.-Indisch ambtenaar, de heer Z. de Beyl, maakte zich van deze ten tolk, toen hij in een vrijzinnig blad De Nieuwe Rotterdamsche Courant gewaagde van „de beruchte pasar-ordonnantie, die dessalieden deed vragen, of men den gek ®>et hen stak; en de even gevaarlijke priutah der Zondagsheiliging, waarbij den Mohammedaanschen landbouwer verboden wordt op den Zondag zijn sawab te bewerken". Deze beschuldigingen, hoe ook in een Vorm gekneed welke indruk moet maken Jtrekking (Vederl.) wegens de paar Javaansche woorden die er in voorkomen, zijn onjuist. Waren zij juist er zou van (gedwongen) kerstening van Indie sprake kunnen zijn. Doch, zij zijn het niet. De Mohammedaan kan op Zondag zijn werk blijven doen. De Europeaan kan zijn Zondag vieren zooals hij wil. Feeste lijkheden, zelfs publieke, mogen op Zon dag blijven plaats hebben. Alleen offici- eele bemoeienis met publieke feestelijk heden werd verboden en opgedragen werd aan de landsdienaren om geen officieel ge tinte openbare vermakelijkheden onder kerktijd te doen houden. Ziedaar allés. Zooals blijkt uit de Zon dags-circulaire, waaraan wij het onder staande, door De Ned. gepubliceerd, ont- leenen „Het niet eerbiedigen van den Zondag door de Overheid, welke eene Christelijke natie vertegenwoordigt kan allerminst strekken om aan Heidenen en Moham medanen eerbied voor ons karakter en onze overtuiging in te boezemen. In verband met een en onder heb ik de eer, op last van den Landvoogd, UHEd.G. mede te deelen dat het de be paalde wensch van Zijne Excellentie is, dat de landsdienaren zich zullen ont houden van elke officieele semi-officieele bemoeienis met feestelijkheden op Zon dag, welke een publiek karakter dragen, en dat hij publieke feestelijkheden op Christelijke feest- en herinneringsdagen, er voor worde gezorgd, dat gedurende den kerktijd geen openbare vermakelijk heden plaats vinden, gedurende dien tijd althans aan de feestviering geen officieel karakter worde gegeven." En wat nu den tweeden factor aan gaat de oprichting van de vereeniging Sarekat-Islam aangaat, deze is al even onjuist ter sprake gebracht. Door tal van vrijzinnige bladen was beweerd dat deze vereeniging is opgericht hij wijze van reactie tegen het Christelijk gedoe der regeering. En nu kwam een man uit Java, die daar geboren en getogen is en de bewe ging van nabij kent, aan De Nederlander dat al dadelijk tegenspreken „Wat de liberale couranten bazelen van die S. I. als gevolg van de kerste- nings-politiek van bet Christelijk Mi nisterie is eenvoudig klare onzin, omdat die kerstenings-politiek alleen in de verbeelding der beeren bestaat. Al zat er ook een soc.-dem. ministerie, dan zou de S. I. er toch gekomen zijn, een voudig omdat het een der teekenen is van de ontwaking van het volk. En nu moet ik U eerlijk zeggen, dat ik onzen Gouv.-Gen. bewonder in zijn takt om de beweging te leiden in goede banen. Dat is niet gemakkelijk. Laten we hem dragen in ons gebed." Dat is een andere toon dan die welken de heer Pleyte, thans minister van ko- koloniën, in zijn Amsterdamsche verkie zingsrede te beluisteren gaf een andere toon dan die welken de vrijzinnige pers De Wereld voorop deed booren, als onder meer dat men den gouverneur- generaal zou terugroepen. Trouwens die vereeniging welke dan een godsdienstig-staatkundige zou moe ten zijn, met een anti-christelijk rea- geerende strekking is oorspronkelijk heel wat anders geweest. Immers „Sarèkat" is afgeleid uit het Arabisch, en wil zeggenmaatschap, vennootschap, enz. Oorspronkelijk is de naam geweestSarèkat dagang, wat be- teekent Handelsvennootschap. Toen is het geworden Sarèkat dagang Islam dus Is- lamietische HandehverecnlgiugTen slotte beeft men ook dat „dagang" laten vallen. Kan de vereeniging zich dan als een anti-regeerings-vereeniging of tegen de kerstening van Indië reageerende partij ontpopt hebben? Immers neen. Zij toch heeft 't zelve verklaard niet uit reactie tegen ker- stenings-maatregelen te zijn opgetreden, maar als poging om blijvend te ont komen aan invloeden als die der Chi- neezen, welke nu jarenlang den Javaan hebben uitgezogen en overbeerd. Zeer zeker, de beweging vertoont een geestelijk karakter; doch hierin is niets vreemds. De Javaan is godsdienstig in zijn diepste wezen. Al zijn doen en laten wordt beheerscht door religieuse over wegingen. Zij staat naast die andere welke, als Boedi-oetams bekend, bedoelt den in lander verder te ontwikkelen. Want de algemeene drang naar meer kennis die alle volken van Azië drijft, heeft ook den Javaan aangegrepen. Hij ondergaat mede den invloed van Westersche cultuur. Vandaar ook de vereenigiDg Sarèkat, die den inlander ook maatschappelijk zoekt los te maken uit de hem knellende banden. En nu heeft deze oplossing die zeer haastig gekomen is, zich in korten tijd zeer snel uitgebreid. En dit nu gaf aan leiding om de vrijzinnige staatsmannetjes en niet objectieve deskundigen, typen v. Deventer en Marchant, aanleiding ver band te zoeken tusschen dezen snellen aanwas en het kabinet. De vrijzinnigen trachtten zich van de beweging meester te maken, doch de wijl deze beweging een religieusen geest vertoonde, althans van bet Islamitisch godsdienstig besef niet te scheiden was, lieten zij haar los, en waarschuwden met een zie je wel, eerst was het economisch zaakje, maar het drijven van het chr. kabinet heeft het tot een godsdienstige en daardoor hoogst gevaarlijke zaak ge maakt. En zoo kwam men algemeen tot de conclusieIndië is in gevaarEen gods dienstoorlog Dat heeft Idenburg, dat heeft het kabinet Heemskerk gedaan Waarheid is, dat Idenburg en het ka- net Heemskerk niets hebben gedaan dan voortzetten wat de vrijzinnige minister Cremer reeds in 1899 begonnen was de zending in onze Oost bevorderen. Maar wat willen dan toch nu de vrij zinnigen Niets anders dan hetgeen zij al voor Thorbecke's dagen hebben nagestreefd de eenheid der natie, en hieraan moet mede helpen de neutrale school. Hoofd doel en hoofdmiddel moeten zijn ver standelijke ontwikkeling, verzorging van het hoofd. De wetenschap naar voren, de religie naar achteren, terug tot in de diepe schuilhoeken van het hart. Maar zij vergaten dat uit het hart zijn de uitgangen des levensen dat de gods dienst, de zaak van het hart, zich uit het persoonlijke noch uit het nationale leven, ook niet van den Javaan laat terugdringen. Daarom staat de vrijzinnige levens beschouwing zoo diametraal, middellijn- lijk tegen de Christelijke over. Hier is de antithese in al hare consekwenties. Brengt de vrijzinnigheid den Javaan alleen wetenschap, ontziet zij den Islam, en wisselt zij handdrukjes met het mo- hamedanisme, dan verheft zij den Javaan niet. Dit vermag alleen het Evangelie. En daarom kijken wij deze beweging Salekat Islam niet onrustig aan, en zien haar niet zoo ernstig in, als sommige vrijzinnigen u willen wijsmaken er over te denken. Het onbesuisde dat de beweging op 't oogenblik kenmerkt zal wel wegval len. Het is de uiting van een volk, dat zich jarenlang terneergedrukt, miskend, en uitgezogen geacht heeft. Wij mogen derhalve den uitslag rustig afwachten. En zijn nieuwsgierig of het nieuwe kabi net dat ook zal doen. 15 Sept. 1913. Een liberale meerderheid is sinds 1888 nooit anders dan vrucht van knutselwerk geweest. Wat hen in de macht hielp, en hield, was partijdige districtsindeelingnooit na de uitbreiding van het kiesrecht de keuze van de meerderheid onder het kiezersvolk. Zelfs in Juni jongstleden was dit nog zoo. Standaard. Het blijft toch altijd maar eenigszins zot klinkenTreub, de tegenstander van Staatspensioneering door de actie der voorstanders van Staatspensioneering op het kussen gekomen. Nou maar, meesmuilen de oud-libe ralen bij monde van de N. Rott. Crt., Treub behoeft nu juist niet als tegen stander van staatspensioneering dan wel als tegenstander van de bureaucratie daar te gaan zitten. Want Talma was toch maar een echte bureaucraat. Hij wilde maar getrouw de arbeidersbelangen van uit de ministri- eele en andere bureaux laten regelen. Terecht herinnert tegenover deze be wering De Rotterdammer aan een uit drukking in de Kamerrede van mr. Treub op 17 Oct. 1912. Na zijn vrees te hebben uitgesproken dat die bureaucratie wel een hebbelijk heid zou zijn van alle opvolgende minis ters van arbeid, gaat mr. Treub voort „Ik heb den indruk gekregen, dut aan het geheele Ministerie van Landbouw en speciaal aan de ajdeeling Arbeid het Inbegrip van bureaucratie er zoo diep inzit, dat als er een volgende Minister komt J in plaats van den heer Talma, wij toch niets anders zullen krijgen en dat deed de deur bij mij dicht. Ik ben over tuigd, dat, wanneer wij moeten krij- gen eene reorganisatie van het Mini sterie van Landbouw, welke Minister er ook zit, die even bureaucratisch zal blijven en men even weinig besef zal hebben van de noodzakelijkheid, om de krachten in het volk levende, voor deze belangrijke zaak te gebruiken. Altijd zal men van uit het Ministerie [den opzet krijgen: de ambtenaren moeten het doen, die zijn per slot van rekening de eenigen, die dat kunnen." Wij cursiveerden den volzin waar het hier op aankomt. Ons dunkt, er blijft niet veel over van der oud-Liberalen verwachting dat mr. Treub het nu, als minister, zal opnemen tegen datgene waartegen hij als Kamerlid zoo vaak getoornd heeft. En ons dunkt ook dat minister Treub nog wel eens zuchten zalhad ik van mijn leven maar wat minder gesproken en geschreven, ik zou er nu niet zoo mee zitten 1 Staatsraad mr. Heemskerk. De Standaard driestart De voordracht van den Minister van Binnenlandsche Zaken tot de benoeming in zijn plaats in die van wijlen mr. Asser, van professor Jitta en mr. Heemskerk mag een gelukkige heeten. De Raad van Staten had, als we ons zoo mogen uit drukken, na het zoo betreurde afsterven van mr. Asser, volkenrechtelijke verster king noodig, en in beide benoemingen is die versterkt. En evenzoo doet 't aangenaam aan, dat, waar twee leden van liberalen huize uit den Raad uit vielen, dit blijkbaar geen beletsel is ge weest, om één van deze beide zetels aan een man van Rechts toe te wijzen. Het tegendeel van exclusivisme. Dat er desniettemin, niet in deze be noeming, maar in de aanvaarding ervan, iets is, dat ons leed doet, behoeft wel nauwelijks opgemerkt. De afgetreden President-Minister moest niet gaan schuilen in een College dat slechts mét gesloten deuren vergadert. Zijn plaats was in de Tweede Kamer, en voor onze Club in die Kamer zou zijn optreden geen weelde zijn geweest. Het is zoo, er had in de Tweede Ka mer een plaats voor hem moeten ge maakt zijn. A2 Dat dit niet geschied is, kon eerlang wel eens de Club meer dan het nieuwe lid van den Raad van State berouwen. De Rotterdammer wijdt er o. a. het vol gende aan: De benoeming van onzen oud-Minister Heemskerk in den Raad van State zal met gemengde gevoelens door de belang stellende vrienden zijn vernomen. Verblijdend is de gedachte, dat in dit hooge college deze trouwe voorman zijn woord van gezag zal spreken en mee invloed op den gang van 's lands wetge ving blijft oefenen. 42 Ook stemt het aangenaam dat het Ka- binet-Cort van der Linden bij een zijner eerste benoemingen aldus ook bekwaam heid en ^geschiktheid in den tegenstander weet te waardeeren. Al mogen dus met dankbaarheid lichtpunten vermeld, toch ontbreekt waarlijk bij deze benoeming de schaduw zijde niet. Heemskerk's benoeming in den Raad van State komt op een hoogst ongelegen tijdstip. Zij beduidt toch, dat in de komende parlementaire periode in onze Tweede Kamer Mr. Heemskerk de antirevolutio nairen niet zal leiden. Dat dit voor de ontwikkeling onzer kracht een gevoelig verlies is, zal worden verstaan. Heemskerk paarde aan een bezonken wijsheid een politieken speurzin, als slechts den geboren parlementariër ken merkt. Heemskerk, al zal hij in het actieve politieke leven voor de toekomst onge twijfeld een beteekenende rol vervullen, blijft thans uit de Tweede Kamer. De antirevolutionaire Kamerclub blijft zonder leidende kracht. De antirevolu tionaire Kamerclub ieder voelt het heeft versterking noodig. Die versterking is gemakkelijk te bekomen. We hebben hoogstaande reserve. Wie denkt niet aan Talma, aan Colijn, aan De Waal Malefijt? Spoedig hopen wij te kunnen melden, dat ook door een onzer zittende Kamerleden aan hen ge dacht is. De Ziektewet. Naar Het Volk meldt, had minister Talma in het begin van Augustus het initiatief genomen tot sa menstelling van een commissie, welke der regeering van voorlichting zou die nen bij het nemen van maatregelen ter uitvoering van het bepaalde in eenige artikelen der Ziektewet, die regelen be vatten betreffende de erkende bijzondere kassen. Vier organisaties, het Neder- landsch Verbond van Vakvereenigingen, de Christelijk Nationale Werkmansbond, het Alg. Nederlandsch JWerkliedenver- hond en de Federatie van de diocesane R. K. Werkliedenbonden waren uitgenoo- digd een lid voor deze commissie aan te wijzen. De opvolger van minister Talma heeft thans evenwel aan deze organisaties me degedeeld, het instellen van de commis sie in nadere overweging te hebben ge nomen, en dat althans voorloopig een zoodanige commissie niet zal worden be noemd. De jaarvergadering van de Ver. tot Chr. verzorging van krankzinnigen in Nederland wordt 25 September a. s. te Amersfoort gehouden. Middelburg. Uit het verslag der Pro vincie Zeeland over 1912 blijkt dat door wijlen den heer J. P. Fokker te Middel burg aan de „Vereeniging tot bezoeken

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1913 | | pagina 1