No. 262 «913 Vrij da- 8 Augustus. ,27e "Jaargang IIIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. eHRISTELIJK- HISTORISCH EERSTE BLAD. -BURG. Rammen. erenknecht de KnêchT~ f| am Vakman, Dienstbode. feite DfeslMt, Godsdienst en Vrijheid. Uit de Pers. aarvan een geschikt Te bevragen D17 e r k e. uit zes), >nden aan inge ziekte terstond DE BUCK, Zuster- Oostkapelle, vraagt der tegenwoordige J. A. KRUIJSSE- neldinge, met 1 No- jaar, groote wasch lve des Zondags) van 11 van Middelburg en 8,45. 's Maandags van |uur. VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes PRIJS DER ADVERTENTIËN te koop, O O P Wolf aartsdyh. stond STEKETEE, Drie- )E DREU, Landbou- s d ij k. rimiierniiiiKtetlii J. VAN DOORN te TELEGRAAF". 913. onderd des Maandags) ■an Antwerpen voo;m. ~a »t „SCHSLDI" -Rotterdam, as 1918.*); Woen.20 8,12,— Dond.21 6,30 1,— Vrfld. 22 8,30 12.— Zater.28 9,— 12, Zond. 24 6,30 1,- Maan.26 9,- 12,— Dins. 26 8,80 12,— Woen.27 8,30 12,- Dond. 28 6,30 1,— Vrfld.29 8,30 10,30 Zater.30 9,— 11,30 Zond. 31 9,30 10,— stal achter een datnm ii eshot twssde getal ii lam.) ootdiemt IDELB-ROTTERDAM. stus,1913. 0 r b 0 01 tG—ZIERTKZEE. stustl913. irg dagelijksvm.7,30; 5,15; op werkdagen e e op Zon- en op Don- op andere werkdagen dagen nam. 5,uur; i.3,15. ester-öcljrlöe 1913. 0}i) 3,43 e) 6,35 d) a) 410 c) 7,05 1,2.15 a) 5,05 3,43 6,35 d) h) 0 tantes na vertrek karka n. Nsum* v». 8,50 sns, Boriselen en Neuzen reskeni tan hoogst# anten wachten. joot van; 10,45 uit Neuzen heden tot e met 31 Aug' oes. 1 1 1 1 v «SB! 1EDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p.p1.25 Enkele nummers„0.05 UITGAVE DER FIRMA'S EN F. P. D'HUIJ, te Middelburg. van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Familieberichten van 1—10 regels 1.—, iedere regel meer 10 cent. Dit nummer bestaat uit twee bladen. 11. Slot.— De vrijheid is in de handen van het liberalisme niet veilig. Al vroeg in de vorige eeuw is dit aan het licht gekomen. Toen in 1813 ons land bevrijd was van de Fransche overheersching en Willem I op den troon zat besloten de liberale raadslieden der Kroon den Koning te adviseeren om ook de zaken der Her vormde Kerk weer in orde te brengen, die geheel ontredderd waren, dank zij de berooving harer goederen, en die der RoomBche kerken en kloosters, gelijk dit op groote schaal in het Napoleontische tijdperk had plaats gehad. Doch waarom moest nu juist de over bid dit doen - Er bestaat nog altijd een officieel stuk uit die dagen dat een schandstuk is voor de Liberale Partij. Dit stuk is nog altijd (e vinden in het Rijksarchief, terwijl o.a. een afdruk te vinden is in het boek van De Bosch Kemper, Staatkundige gedach ten, Letterkundige bijlage, blz. 524. Dit stuk is door een zekeren W. Keij- ser ingediend bij den Raad van State en heeft tot titelAdvies over de ont- mrpen, net op de Kerkgenootschappen11. Hierin wordt o.m. gezegd dat de koning k benoeming der professoren aam zich moest Elke kerk Gereform., Roomsch-Kath. 1 Luthersohen, benoemen zelf hun pro- 1. Dat is zooals 't behoort. Maar dit advies zal niet de Herv. Kerk I zelf, maar de Koning voor haar de pro- fessoren benoemen. Met die benoeming zal dan de Koning grooten invloed krijgen op het kerkge nootschap. En het doel is dan ook om Mt Liberalisme in de kerk te steunen. MM bij die benoeming moest de Koning te rade gaan met den Raad van State. Want als de Koning dit alleen wed, zou dit wel eens gevaarlijk kunnen worden als 't gezag in handen kwam van ""1 zwak koning of wat nog erger is in wen van een koningin, de daarop volgende jaren is heter j»eter op geworden. "ij nemen de jaren 1833 en volgende tot voorbeeld de jaren der Afscheiding. I "'gemeen was_ toen de meening onder I uberalen, zoowel de conservatieven als de vooruitstrevenden die zich door oen grooten Thorbecke lieten voorlichten, de Afgescheidenen moesten ver volgd worden. Natuurlijk waren er liberalen die, met toen van Prinsterer, de vervolging der j'êescheidenen, aan het staatsrecht ge- totet, afkeurden. ,1 .8 in den laatsten tijd heeft de vrij- nmgheid, voor wat de praktijk harer en aangaat, getracht de mede-ver- i ,f Woordelijkheid aan de vervolging der W' n'deuen van zich te schuiven. le Groens „Maatregelen" kent, beseft ongerijmde daarvan. Ook een onver - hberaal uit den lateren tijd heeft vriiK°'j va.n »ve^e liberalen" tegen de i' ei(i °P dit punt onbewimpeld erkend. m.j "V( Pers" schrijft H. P. Abrahams «acteur der Midd. Crt. blz'. 369 Rge 22 over Donker Curtius fadSr - *n was hij opgetreden ter bawl!) TOn Ge rechten der afgeschei- Ge wijze waarop de ijve- Mm m,i urine handelingen werden be- "dj vond bij hem scherpe afkeu- °eu ds. Scholte voor den Hoogen was gedaagd, baarde het niet wei- dat Donker Curtius zich met diens J |1| r\ 1 Jt mi d. Kamp haalde dit aan In Wip llo'er uh k r'<e' en Git jaar te Axel; wij nemen E® desbetreffend vetilag in L u c t o r verdediging belastte, ten spijt der afkeu ring vam vele /liberalen,verdedi gende een reeds vooruit, zelfs door de synode, waarvan zijn eigen broeder pre sident was, als verloren geachte zaak". Deze erkenning van die zijde behoort in 't geheugen bewaard te blijven. Doch ook op het gebied van het onder wijs heeft het liberalisme de vrijheid pooit aangedurfd. Heel de schoolstrijd, vanaf 1848, is daar, om dit te bewijzen. Reeds in .de Grondwet van 1814 kwam het uithet onderwijs werd niet slechts een aanhoudend voorwerp jvan de zorg der regeeringrü bracht het onder haar beheer. Vroeger was het steeds onder het toezicht en de leiding der kerk doch dit kon thans, dacht men, niet meer, men vreesde voor de onderscheidene gezind heden eigene scholen te zien stichten. En terwijl men het onderwijs van de kerk losscheurde, bond men het vast aan den Staat. Ziedaar in haar grond trek de „liberale" vrijheid. Hoe lang duurde het niet eer de bemoeilijking van Overheidswege van eigen schoolstichting door particulieren, werd aangeheven. En toen eindelijk de vrijheid om eigen scho len op te richten door den vrijzinnigen wetgever werd verleend, bleek dit eene vrijheid als die van den vogel op de kruk te zijn; want de vrijheid werd wel ver kend, doch het subsidie daartoe noodig, niet toegestaan. Over het jaar 1878 zwijgen wij in dit verband. Het is het jaar, waarin Kap- peijne de scherpe resolutie wist door te drij vendat wil zeggen de schoolwet aannemen deed, die de nekslag voor de vrije school worden zou. Dank zij menschelijkerwijs gespro ken de actie der Christenouders van dien tijd, onder leiding van de mannen der Unie, Een School met den Bijbel, het drietal, thans nog in leven De Savornin Lohman, Pierson en Derksen, is het oog der natie opengegaan voor de schande lijke aanranding der vrijheid door het liberalisme gepleegd, en werd in 1889 de band een weinig losser gemaakt voor de vrije school. De rechtsgelijkheid werd in dat jaar wettelijk vastgelegd, doch het was voor volgende kabinetten bewaard gebleven op de door Mackay getrokken lijn voort te varen. Maar nog is de vrij heid van onderwijs niet volkomen. Nog spartelt de vrijzinnigheid tegen. De jongste verkiezingen in het teeken der vrijheid gestreden, wijl het om de volkomen vrijheid van onderwijs ging, brachten opnieuw aan het licht dat, kwam het eenmaal nog eens in hun macht te staan ons de vrijheid van onderwijs te ontnemen, de liberalen, door de socialen geholpen, zich niet zouden ontzien, ons wederom van die vrijheid te berooven of die vrijheid aan allerlei beperkingen te onderwerpen. Men ziet het nu weer met het eischen van waarborgen voor degelijk onderwijs op de vrije scholen. Men vergeet dat dezelfde waarborgen die van de openbare school worden ge vorderd, ook door de vrije school wor den geleverd. Wij brengen ze hierbij volgaarne nog even in herinnering. 1. Akten van bekwaamheid der on derwijzers. 2. Maximum aantal leerlingen per onderwijzer. 3. Vakken van onderwijs. 4. Minima der voorgeschreven sala rissen. 5. Pensionneering van invalide- en oude onderwijzers. 6. Verbod van nering of bedrijf. 7. Rooster van lesuren. 8. Rijksschooltoezicht. 9. Bewijzen van zedelijkheid. Verder nog de lijsten en staten, die op vaste tijden en bij elke voorkomende gelegenheid moeten worden ingediend bij de autoriteitende verplichting om te allen tijd desverlangd alle mogelijke inlichtingen te verschaffen aan Rijks- en Gemeentelijk schooltoezicht. Maar de vrijzinnigheid vordert nog een waarborg. Zij wil namelijk den voor standers der vrije school opleggen de verplichting der schoolbesturen om het leerplan te doen goedkeuren door gemeen tebestuur en schooltoezicht. En hierin nu zullen de schoolbesturen nimmer bewil ligen; want dat zou wezen de zenuw onzer kracht doorsnijden, dat zou zijn het Christelijk onderwijs onmogelijk maken. Het leerplan voor de Christelijke school zullen wij nooit aan de goedkeu ring der autoriteiten (meerendeels vrij zinnigen onderwerpen. Deze laatsten toch zullen b.v. het bijbelsch onderwijs uit het leerplan schrappen, en de Chr. school zou daarin hebben te berusten op straffe van het subsidie, en der voor waarden van haar voortbestaan, te ver liezen en zou terugzinken tot den rang van neutrale overheidsschool. Het recht tot vaststelling van een beschikking over het leerplan der vrije school, blijve het recht dier school alleen, hoe ook de vrijzinnigheid dit recht moge behagen. De Vrijheid in zake Kerk en Godsdienst, in zake School en Onderwijs is onder vrij zinnig beheer niet veilig. Het geldt voor een deel ook van de Zending. Wat is de groote fout van 't liberalisme steeds geweest, ook ten aanzien van het beheer onzer Koloniën Dat het geweigerd heeft het Woord Gods zijn vrijen loop te laten. Uitlatingen als van v. Deventer, Zeger de Beyl en andere Indische specialiteiten zeggen ons dat het liberalisme van nu ook in dit opzicht nog niet van de vaderlijke zede is ontaard. Het is in Nederland en Indië in alle liberale geschriften tijdens de jongste ver- kiezings-campagne herhaaldelijk uitge sproken, dat den gouverneur-generaal de kerstening van Indië moet worden belet zelfs de liberale N. Rott. Courant jubelde bij de overwinning van concentratie en sociaal democraten, dat het kerstenen van Indië nu wel zou ophouden. Zoo blijkt, dat ook nu nog niet wordt aangedurfd de onbelemmerde prediking van het Evangelie. En gelijk het libera lisme hier te lande den godsdienst wil terugdringen tot de binnenkamer, zoo wil liet in onze Oost de Zending verbannen naar de heidensche eilanden, omdat het den vrijen loop aan het Woord onzes Gods niet gunt. Wij hebben achting voor die enkelin gen in de vrijzinnige partij groepen, welke de zorg voor den godsdienst, de bescher ming van de vrijheid het best aan die partijgroepen toevertrouwd aChtende Roëlls die niet ongevoelig zijn voor de vrijheid van onderwijsde Holwerda's, die met hun „Kunnen wij niet anders worden hun geestverwanten van hunne zucht tot tirannie te genezen de Cremers die hun gaven en genegenheden voor de Zending veil hebben. Hen spreken wij dan ook niet te na. Doch de massa, zoo leiders alB geleiden, zij voelt niet genoeg zaam voor anderer vrijheid, en vooran- derer godsdienst, waar zij toch op haar beurt eerbiediging van eigen vrijheiden eigen godsdienst vordert. Laat ons dit, vooral in de eerstkomende jaren wèl in het oog houden. En bij de viering der Onafhankelijkheidsfeesten niet uit het oog verliezen. Vrijzinnigheid is nog geen vrijheidszin I - 8 Augs. 1913. Het gemeenteraadsverslag van Baar land in de Zuid-Bevelandsche pers heeft den sluier opgelicht van een quaestie, die, wat ons betreft, wel een doodgewoon dorpsquaestietje mag blijven. Toch ver oorloven wij ons te vragen of de burge meester, de blijkens bedoeld raadsver- slag in de Goesche Crt. van 2 Augustus buiten zijn boekje ging, er in de vrij zinnige pers wel zoo goed zou zijn afge komen wanneer hij, in plaats van libe raal, man van rechts ware geweest. Immers uit het verslag blijkt dat de plannen ter wijziging van twee school lokalen nog niet door den schoolopziener waren goedgekeurd, en toch bereids burgemeester Bruggeman, zonder de wethouders er in te kennen, de verbou wing volgens een der wethouders geen gewoon onderhoudswerk aan een timmerman in de gemeente had opgedragen, met voorbijgang van diens confrater, die ook aanspraak kon doen gelden om dit werk uit te voeren. De vraag mag gedaan of het niet nog meer in j't financieel belang der gemeente zou zijn geweest, indien dit werk onder de beide timmerlieden te B. ware aan besteed. In ieder geval ware dan de schijn van onbillijke bevoordeeling ver meden. Gaarne willen wij, in navolging van Baarlands vroede vaderen deze kleine feil van den burgemeester met den mantel der liefde bedekken; doch niet dan na te hebben vastgesteld dat de vrijzinnige pers haar beoordeeling van het te Baarland gebeurde verzwijgt. Zoo lazen wij tot nog toe ook in de liberale bladen nog geen woord over de secretarisbenoeming te Krabbendijke. Dat een invloedrijk vader die zijn ambt neerlegt gaarne zijn zoon in zijn plaats secretaris gemaakt ziet, valt te prijzenmaar men had toch van vrij zinnige zijde, waar men zoo haastig is met veroordeelen wanneer het een man van rechts geldt, wel een zacht protest mogen verwachten tegen de benoeming van een jongeman die geen bijzondere capaciteiten heeft getoond, niet zeer ge lukkig schijnt te hebben gestudeerd en geen examen voor het secretariaat achter zich heeft. Nu de vrijzinnige pers niet spreekt, be- hooren wij 't wel te doen. En dan spre ken wij als onze meening uit, dat, waar zoovele jongelieden tijd en geld en studie gewijd hebben om 't diploma voor gem. secr. te behalen, het de voorkeur verdient dezulken te benoemen, althans niet achter te stellen bij hen die dit zware examen niet hebben afgelegd. Het is geen nieu wigheid, die wij hierbij verkondigen,; immers hoogst bekwame mannen op het gebied van gemeente administratie heb ben er altijd zoo over gedacht en' ge sproken. Liberale klacht. In de zeer vrijzinnige en anti-cleri- cale Nieuwe Arnhemsche Courant schrijft „Peregrinus" „Tot wie uitgaat de deernis van mijn hart, dat is de Nederlandsche kiezer. De arme. De beklagenswaardige. Hij heeft zich immers zoozeer verheugd. Hij heeft gestreden. Z'n adem verbruikt om bijtijds te ko men aan het stembureau, tusschen acht en vijf uur geopend. Wat-al heeft men hem beloofd 7 Algemeen kiesrecht. Uitbreiding van het artikel in de Invaliditeits- en Ouder- domsverzekering, waardoor immers zoo- velen in de lex Talma uitgesloten nu zouden worden beweldadigd Hij overwon, mijn arme kiezer. Hij zegevierde. Hij stortte tranen van vreugde. Van trots en van glorie. En thans De débftcle De allerdroevigste, nat ziet hij voor zich 7 Wat antwoordt de „wachter" op zijn vraag „wat er van den nacht is 7" nu dan eindelijk, 't gaat gloren om de kimme 7 Wat aanschouwt de arme 7 Niets, wat hem kan sterken of troosten. De troepen, onder een nieuwe vlag, die het regeeringskasteel bestormen, zijn af getogen. Kaal, leeg, troosteloos is de vlakte. Van de tinne waait nog altijd de oude Rechtsche vlag. Tot hoe-lang 7 Zal men straks wanneer de Koningin genoodzaakt zal zijn nogmaals een beroep op het kiezersvolk te doen, nogmaals lust, moed, animo kunnen wekken om de rondjes zwart te maken op de blokjes 7 Zal er niet onder het toch-al zoo lak- sche Nederlandsche kiesvolk de jam merklacht gaan van„Och, waartoe 7" In trouwe, ik vrees met zeer grooten angst. En ik gevoel weemoed bij de gedachte aan den uitslag van den oogst, waar met zéóveel hartstocht en ijver gezaaid werd..." (Dat klinkt anders dan de triomfkre ten, die opgingen daags na den verkie zingsdag, voegt Het Centrum hieraan toe De roode vaan in de mist. Profeten zijn zeldzaam. Profeten wier voorspellingen bewaarheid worden, zeld zamer. Profeten die beleven dat hunne voorspellingen uitkomen, het allerzeld zaamst. Zulk een allerzeldzaamst man is Zijne Excellentie Minister Heemskerk. Wat heeft de vrijzinnige Thomas ge lachen, gelachen toen de Minister het po litieke uitzicht na een eventueele neder laag der rechterzijde vergeleek met een roode vaan in de mist. En nu? Hoor het elegisch geklank van het Hoefijzer, des Handelsblad's Hoef ijzer. „De toestand, waarin onze binnenland- sche politiek thans is geraakt, is er een van .volslagen onklaarheid, van dichten mist. Naar alle kanten is het politieke uit zicht kort en vaag. Ais in den mist." Laat ons het Hoefijzer, dat zooveel bij droeg om den Concentratie-knol la belle attaque mogelijk te maken, een weinig op- vijlen. De mist is er helaas grijs, vochtig, en ongezond. Maar de roode vaan is er, gelukkig, ook nog I Ned. KOLONIËN. De Sarekat Islam. De Javab. meldt, dat de beslissing omtrent de gevraagde goedkeuring der statuten van de Sarekat Islam thans gevallen is. De regeering heeft besloten tot onthouding der goed keuring aan de groote vereeniging, maar is bereid om verzoeken tot erkenning der plaatselijk werkende vëreenigingen in gunstige overweging te nemen. Wat het ledental der Vereeniging be treft, lezen wij, dat er momenteel 300.000 leden zijn tegen 90.000 in Februari van dit jaar. Daarbij mag niet uit het oog worden verloren, dat in de laatste 3 maanden zeker 200.000 personen, die zich als leden wilden doen inschrijven, wer den afgewezen. Solo heeft het grootste ledenaantal, dat op ruim 30,000 wordt geschatdaarna komen Batavia met 26.000 leden, Cheribon met 23.000, Se- marang met 17.000 en Soerabaja met 16000 leden. Dat de vereeniging nog groote plannen heeft, kan blijken uit de mededeelingen van een der voormannen, die sprak van de oprichting eener maatschappij met eeri' kapitaal van 5 millioen. Weer uit een anderen hoek vernemen we, dat men een fancy-fair wil organi- seeren ten bate van de oprichting eener Meisjesschool. Intusschen is het niet van belang ont bloot, om kennis te nemen van wat een reiziger in de derde klasse van deri uit Semarang naar Solo vertrek kenden trein van eenige hadjis vernam over den Sa- rakat Islam. De hadjis hadden het druk over de

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1913 | | pagina 1