No 246 1913 Maandag 21 Juli. 27e Jaargang UIF- CHlliES. N1EUWSBLAD VOOR ZEELAND. GHRISTELIJK- HISTORISCH apas, Typewriter iSuppliesCo. lVOY HTSCHC POTHEEKSAiK a 947- a 1097. 7« ee Kalfvaarzen oi Paardeuknecbt V! K f W. A. DE RIJCKE Sr., J. A. VERTREGT, Het eerst noodigen. DE ONVERGETELIJKE. Binnenland. Landbouw. M iddeïbur ït aan merken TERDAM, 10 Coupons ;/SAVOY te Dordrecht. iaatschappelijk .000.000, waar- ort f200.000. >e te koop, bij W. CEVAAL Pz-, MEID VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Middelburg III. 3Ü[E U I L L E T O N. Maar gelukkig niet alles! '9- fc koopt men bij joh ■■ogist, Middelburg, dé om zelf 5 Liter heer- te maken. Limonade- se smaken. ^qeven recht op een „/GRATIS BI PAKJE CiGARETTES (10 STUKS) 10 voorIO cts.| Bft tijdelijk uit: verstrekken de Heeren Co. te Goes. koop" n SJALOTTEN, Gebroeders POELMAN e. EMIST zwartbonte Vaars. rover inlichtingen kan ieve dit s, v. p te do n SS, Rhijnsburg, Oost- van haar 2de kalf, Koudekerk e, ijk met October VOLKERS, Veerrche October C. VADER, N. Vliss. October W. .TOBSE, Zandijk, tond of met October ARENDSE, Midden- IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p.p1.25 Enkele nummers0.05 UITGAVE DER FIRMA'S EN van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Familieberichten van 1—10 regels 1.—, iedere regel meer 10 cent. Kiezers voor den gemeenteraad in het derde district! Stemt morgen als één man op beiden aftredend. Het mandaat van deze bekwame en ijverige leden dient ver nieuwd, en kün vernieuwd worden, indien alle rechtsche en alle ware vrijzinnige kiezers hun stem op hen uitbrengen. Nog altijd herinner ik mij een gesprek, dat ik ruim twintig jaar geleden in den spoortrein bijwoonde tusschen nu wijlen Db. C. Oranje, destijds nog student, en een openbaar onderwijzer, die kort daarna, misschien wel mede tengevolge van dit gesprek, naar de Christelijke school over gekomen is. De laatste ik meen, dat ook hij niet meer onder de levenden is - was blijkbaar iemand, die in oprecht- beid zocht naar den rechten weg voor zijn voet. 't Gesprek kwam op de open bare school. De onderwijzer beweerde, dat deze toch ook kon opvoeden tot al lerlei Christelijke deugden. „Tot welke dan?" werd gevraagd, waarop een op somming volgde van allerlei deugden der tweede tafel. „Maar," luidde het antwoord, „de eerste Christelijke deugd is onbepaalde gehoorzaamheid aan God." 't Was misschien nog meer de ernst, waarmee 't gesprek van weerszijden ge voerd werd, dan de inhoud er van, die niet alleen op mij, maar ook op ver scheidene andere reizigers, een diepen indruk maakte. Maar in elk geval werd in dat laatste antwoord een gedachte uitgesproken, die van groote beteekenis is voor den strijd voor 't Christelijk on derwijs. Zeer dikwijls hoort men de bewering, nat de openbare school wel degelijk tot Christelijke deugden opleidt en dan denkt ■pen daarbij uitsluitend aan naasten liefde met al haar uitvloeisels. En in t dagelijksch leven is 't ook in 't hij zonder de naastenliefde, die als Christe lijke deugd gewaardeerd wordt. Ongetwijfeld heeft men in deze waar- deering recht. Wie er aan twijfelen ®°oht, herinnere zich slechts hoe Jezus gebod der naastenliefde als 't tweede groote gebod uit de Wet aanwees. En jji) herinnere zich tevens, hoe Johannes ontbreken der broederliefde aanmerkt Vrij naar het Duitsch van D. Speckmann Geautoriseerde vertaling. Nadruk verboden.) -M- i)Es ist bestimmt in Gottes Rat, dass srbeidenm «e^sten' was man ^at' muss Laat ons toch met vol vertrouwen als een bewijs, dat ook de liefde tot God ontbreekt (1 Joh. 4 20). Toch mogen wij niet voorbijzien, dat 't gebod der naastenliefde in de tweede plaats genoemd wordt't gebod der liefde tot God dat zich vooral in gehoorzaam heid openbaart gaat voorop. Wel heet' 't tweede „aan dit gelijk", maar 't blijft toch 't tweede, en dat dit de bedoeling van den Heiland werkelijk is, moet ieder toegeven, die bedenkt, dat Hij zelf op ge vallen gewezen heeft, waarin men ter lief de van Hem zelfs vader en moeder „ha ten" (d.w.z. minder liefhebben) moet. 't Blijft ook 't tweede, omdat de liefde tot God de wortel is, waaruit de echte naastenliefde opwast. In de kringen van 't liumanitarisme heeft men dit als bij in tuïtie gevoeld en spreekt daarom liever van altruïsme dan van liefde. Altruïsme laat zich denken los van God, echte naastenliefde niet. In altruïsme kan zich 't zuiverste egoïsme openbaren (men kan de ellende van den naaste wegnemen, omdat nen geen ellende kan zien omdat ellende de harmonie stoort, die men als levensbehoefte zoekt). In altruïsme kan alleen een hooggestemd aesthetisch gevoel werkzaam zijn ellende is leelijk en men aanbidt 't schoone. Doch liefde zoekt zichzelf niet, liefde zoekt louter den naas te. Liefde is zelfverloochening en daarom kan echte naastenliefde niet bestaan, zoo lang de mensch nog niet zichzelf verlo ren heeft in ootmoedige liefde tot God. Daarom moet liefde tot God en gehoor zaamheid, uit liefde, aan Hem ook eerste „Christelijke deugd" zijn, waartoe wij de kinderen opwekken, die wij hun teeke nen als de heiligste plicht, als 't heer lijkste voorrecht. De Heiland heeft ons geleerd, hoe wij de liefde Gods voor kin deren zullen teekenen Hij heeft ons ge leerd God Vader te noemen. Hij wijst op de zorgende liefde van dien Vader voor al Zijn schepselen. Bovenal heeft Hij ons des Vaders groote liefde bewezen in Zijn dood. ;Zouden wij Hem niet liefhebben, die ons Zijn Zoon gegeven heeft en met Hem ons alles schenken wil? Daarop hebben wij de kinderen te wijzen. En zeggen wij hun tevens, dat wij lief zullen hebben wat God liefheeft: onzen naaste juist omdat God dien liefheeft. Zal 't kind niet liefhebben, wat zijn vader bemint (School met den Bijbel.) K. W. 21 Juli 1913. Meer waarborgen. Óp politieke meetings werd bij de onderwijsparagraaf steeds van Links ge- vraagd, geef meer waarborgen voor de Aanziet met een Vaderoog Die pns door Zijn liefdekoorden Telkens tot Zich trekt omhoog, Onze hand vat en ons heenleidt Naar het oord van vrede en vreugd, Waar de heil'gen en verlosten Jubelen in eeuwige jeugd. ^een ^^jaar heeft onze liefde het Sr ™nnen omringen, f. ,oe,n Hj rij reeds naar den hemel gegaan. i„„0 Laar een groote en heerlijke 7 j doen vervullen. haar tof 7-1626 afgelooPen was, had Hij ar tot Zich geroepen. J hebben veel verloren -w! mcu VUL VC1I T Overgeven heel ons lot e hand des Albestuurders, T):„nzen trouwen, goeden God ons heeft geschraagd in 't lijden nzp beden heeft verhoord ons in den dag van smarte blo 1-zcmd fit Zijn dierbaar Woord, as in Zijn Eengeboorne „Nu, dikke Waar zullen we jou ver telling te hooren krijgen „Och, kinderen, kunnen we het hierbij niet laten Laat mij er maar buiten". i „Hoho dat gebeurt niet „Je moet er ook aan, hoor". „Dat zou wat moois zijnZich eerst rustig iets laten vertellen en dan zelf zwijgen „Nu, als er niets aan te doen is, dan zal ik beginnen hespaar mij echter een lange wandeling". „Een kwartiertje het bosch in heeft de storm een den omvergeworpen. Daar zou den we makkelijk op kunnen zitten". „Makkelijk Ik vind het hier aan de koffietafel veel gemakkelijker". „Wou je dan hier blijven „Ja, waarom niet „Neen hoor, 't is hier veel te onrustig. Elk oogenblik komen er menschen en rij- tuigen voorbij". degelijkheid van 't Bijzonder Onderwijs. Nu geeft de wet een 12-tal waarborgen aan, zoowel geldend voor openbaar, als bijzonder onderwijs terwijl 't bijz. ond. bovendien den lesrooster nog moet in zenden bij 't schooltoezicht, wat voor de openbare school niet is bepaald. In dit opzicht eischt men alzoo van 't bijz. onderwijs meer dan van 't openbaar. Van de Openbare school moet 't leer plan door B. en W. en Districts-School- opziener worden goedgekeurd, terwijl dat der Bijzondere school aan den Arron- dissements-SGhoolopziener wordt mee gedeeld. Daar die goedkeuring in vele gevallen slechts is een bloote formaliteit, komt ze neer op een simpele mededeeling en staan feitelijk openbaar en bijzonder onderwijs ten deze geheel gelijk. Toch roept men van Links om meer waar borgen en bedoelt men, wat Van Houten eenmaal gezegd heeftUw dubbeltjes moogt ge houden, maar uw vrijheid ne men we u af, zoodra we daartoe de macht hebben. Let dus op de onderwijspolitiek van 't komend linksche Kabinet. Rotterdammer. Socialistische Revival-meetings. Op onderscheidene plaatsen in N. Amerika worden tegenwoordig socialis tische revival-meetings gehouden. Er zijn vele predikanten en kerken die in het socialisme het ideaal van het Christen dom begroeten. Maar jwie in het socialis me het Christendom vindt, verliest het Evangelie van Jezus Christus. Wij geven hier eene vertaling van een strooibiljet, dat in deze socialistische opwekkings meetings werd uitgedeeld. „Indien gij het Socialisme niet wilt, belijd dan niet langer te gelooven aan de „gulden wet" als levensregel. Indien gij het Socialisme niet wilt, volg dan Christus niet, die zeide„Hebt elkander lief gelijk Ik u liefgehad heb. Als gij het Socialisme niet wilt, her haal dan de Zaligsprekingen niet, die leeren dat de zachtmoedigen de aarde erfelijk zullen bezitten. Indien gij het Socialisme niet wilt, bid dan niet langer: Uw Koninkrijk kome, Uw wil geschiede gelijk in den hemel alzoo ook op aarde. Als 'gij het Socialisme niet wilt, ver schil <ian in opvatting van Paulus, die zeide„Zoo iemand niet wil werken, die zal ook niet eten." Indien gij het Socialisme niet wilt, verwerp dan de leering van Christus: „Wie onder u groot wil zijn, laat hem „Daar heb ik geen last van. Maar ik wil u wel uw zin geven. Als er toch gewan deld moet worden, dan kunnen we onze stoelen wel opnemen en achter op het erf onder de eiken gaan zitten. Daar stoort niemand ons en daar hebben we een heer lijk gezicht op de Werle en de groene weiden". „Zoo'n luilakMaar hij is vandaag de baas". Terwijl de anderen met hunne stoelen naar het achterste erf verhuisden, was de burgemeester naar binnengegaan. Spoe dig daarop kwam hij aangeslenterd met een kistje sigaren en een doosje chocolade. „Hier is kostelijke tabak", zeide hij, „en wie er niet van houdt, kijkt maar in het andere kistje. Dat is ter vergoeding voor de zoetheid en de geur, die mijn ver haal zal missen". Eindelijk had hij een plaatsje uitge zocht, waar alle pooten van den stoel den grond raakten, en zich overtuigd, dat ze niet plotseling in een verraderlijk muizengat konden zakken. Nu stak hij op z'n gemak een sigaartje aan, leunde behagelijk achterover met de beenen over elkaar en bleef wel een halve minuut in diep gepeins verzonken. Zoo, nu kan ik beginnen. Maar, mevrouw, kijkt u niet zoo ern- aller dienstknecht wezen". Indien gij het Socialisme niet wilt, verdedig dan niet langer het algemeen Vaderschap Gods en het algemeen broe derschap van menschen. Als gij het Socialisme niet wilt, predik dan niet langer recht voor allen, maar verkondig speciale voorrechten voor de rijken en verdrukking der armen. Als gij het Socialisme niet wilt, weer spreek dan de leering van Christus„Hoe bezwaarlijk zullen degenen, die goed hebben, in het Koninkrijk Gods in komen. Indien gij het Socialisme niet wilt, zult gij Christus en den Bijbel moeten ver werpen, want het nakomen van de grond leer des Bijbels en van Christus maakt het Socialisme onvermijdelijk. Indien gij het Socialisme niet wilt, verwerp dan Christus' leer aangaande den oorlogwant als het Socialisme tot heerschappij komt, zal' de profetie van Jesaja vervuld worden: „Zij zullen hunne i zwaarden slaan tot spadenen hun spie sen tot sikkelen, het eene volk zal tegen het andere volk geen zwaard opheffen, en zij zullen geen oorlog meer leeren." Heraut. Het congres voor kinderbescherming zal gehouden worden op 25, 26 en 27 5 October te Amsterdam. 26 Oct. valt op l een Zondag Morgen, Dinsdag, zal H. M. de I Koningin-Moeder de Boskoopsche Bloe- 5 mententoonstelling bezoeken. Bij de Tweede Kamer is een wets ontwerp ingediend tot instelling van een Kolonialen Raad voor Nederlandsch- Indië. De Bond van Antirev. Propaganda- clubs in Nederland zal op 20 Augustus a.s. te Rotterdam zijn 11de Jaarver gadering houden. Vaderlandlooze onderwijzer en 't eeuw feest. Men schrijft ons Te Zwartemeer in de gemeente Emmen nabij de Duitsche grens, staat een open bare school met acht lokalen. Men zou er op 16 Juli het eeuwfeest vieren, waar bij een schoolfeest de hoofdschotel vorm de. Een der onderwijzers scheef onlangs in de Emmer Crt.„We houden te Zwar temeer een schoolfeest zonder meer; er mag niet worden gevraagd, wat aanlei ding geeft tot het feest," neen school feest zonder meerzóó heeft deze onder wijzer het bepaald. stig. U zit niet in de kerk onder het gehoor van uw man. Als iemand vroeger voorspeld had, dat ik nog eens een bruikbare kerel zou worden, ja zelfs een waardigheidsbe- kleeder en dat mij nog eens een gouden ambtsketen zou ten deel vallen, dan zou men hem zeker als een valschen profeet den rug toegekeerd hebben. Men koes terde volstrekt geen hooge verwachtin gen omtrent mijn persoontje. Dr. Stram mer, een van de leeraren mijner jeugd drukte zich aldus uit, wanneer hij mij een vriendschappelijken raad wilde geven„Gaat heen, mijn zoon, en wordt metselaar," en zich tot mijn buurman ook zoo'n veelbelovend jongeling wendende, zeide hij dan: „Hou jij de ladder van je buurman vast!" Of wel met een spottenden glimlach: „Nu, ik wensch je veel succes met je studie. Uit jou groeit toch niets!" Dit herhaalde hij zoo dikwijls er was niet veel afwisse ling in zijn grappen dat ik het ten- Motte geloofd». Evenals weleer zeven steden aanspraak maakten op de eer Homerus voortge bracht te hebben, evenzoo dingen drie Duitsche gymnasia naar de eer, mij onder haar oud-leerlingen te tellen. No. 1, de school in mijn geboorte- Zijn patroon denkt er anders over die heeft een „verdienstelijk" lied gedicht zeer toepasselijk op 't eeuwfeest, waarin van 't Koninklijk huis wordt gewaagd, alles op de wijs van „Wie in Januari geboren is", welk letterkundig product met onderteekening eveneens in de )Em- mer Crt. staat afgedrukt.'t Geschrijf van den onderwijzer en 't lied van zijn chef vormen samen een lief beeld van de hooggeloofde eenheid der natie, die op de openbare school tot uiting heet te komen. De onderwijzer is rood en wil noch vaderlandsche, noch eeuwfeestlie deren aan zijn leerlingen leeren zingen Sedert den stembusuitslag, die 18 roode mannen in de Tweede Kamer brengt, zijn de roode schoolmannen nog driester gewordenmaar de feestcommissie te Zwartemeer kan zoo'n man niet gebrui ken; zijn feestgave ad f2 is hem onge vraagd terug gezonden, met de boodschap er bij, dat hij op den dag des eeuwfees- tes maar thuis moet blijven als hem 't behoud zijner beenen nog dierbaar is. Eere aan de Zwartemeerders, die zich de vreugd van 't eeuwfeest niet willen laten vergallen door een roodrokje van even twintig jaar. Erg prettig voor de menschen aan zoo'n broekje hun kinderen te moeten overge ven nog al ter opvoeding tot alle maat schappelijke deugden. Erg prettig ook voor den onderwijzer, die van nu af de wetenschap heeft, hoezeer hij het ver trouwen, de hoogachting en liefde bezit van de ouders zijner leerlingen. Standaard. De plannen voor een spoorwegver binding ApeldoornArnhem, met een zijtak HoenderlooOsterloo en Hars kamp naar Lunteren, zijn zoover gevor derd, dat binnenkort zal worden over gegaan tot de oprichting van een naara- looze vennootschap. Krabbendjjke. Door de vele regens der laatste dagen beginnen de veld vruchten veel te lijden en gaan sterk achteruit. De aardappelen worden geel en hier en daar vertoont de ziekte zich in het loof en knollen, mocht deze zich uitbreiden, dan zijn de gevolgen niet te overzien, daar de knol van de winter aardappel nog zeer klein is. De erwten en bieten worden ook op vele plaatsen geel. Het vlas, dat veelal tegen den grond is geslagen, kan wegens de natheid niet geplukt worden en is bovendien geen geld waardmen spreekt dat er van plaats, moest ik verlaten, omdat ik een wetenschappelijk hulpleeraar, een onuit staanbare en hoogmoedige kerel, een poets gebakken had, die hem voor de school en de geheele stad aan de kaak stelde. No. 2 drukte mij den reisstaf in de handen, omdat ik na een gewone vecht partij tusschen twee groepen van leer lingen, waarbij het vrij bloedig toeging, als een van de oproermakers beschouwd werd. De voornaamste schuldige, wien eigenlijk de straf moest treffen, als iemand tot een voorbeeld gesteld moest worden, wist er zich door een leugen uit te praten. No. 3 stuurde mij weg, omdat ik in de derde klas voor de tweede maal was blijven zitten. Het is tegenwoordig, in de eeuw van het kind, mode geworden, de onderwij zers voor alles uit te maken. Nu ja, er viel wel iets op m'n leeraars te zeggen, doch de meesten waren toch tamelijk goede kerels en zij déden genoeg hun best, om van mij een nuttig lid in de Maatschappij te maken. Ik waardeerde dat echter nietik wou niet zoo'n braaf mensch worden. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1913 | | pagina 1