No 246 1913
Maandag 21 Juli.
27e Jaargang
UIF-
CHlliES.
N1EUWSBLAD
VOOR ZEELAND.
GHRISTELIJK-
HISTORISCH
apas,
Typewriter
iSuppliesCo.
lVOY
HTSCHC
POTHEEKSAiK
a 947-
a 1097. 7«
ee Kalfvaarzen
oi Paardeuknecbt
V! K f
W. A. DE RIJCKE Sr.,
J. A. VERTREGT,
Het eerst noodigen.
DE ONVERGETELIJKE.
Binnenland.
Landbouw.
M iddeïbur
ït aan
merken
TERDAM,
10 Coupons
;/SAVOY
te Dordrecht.
iaatschappelijk
.000.000, waar-
ort f200.000.
>e te koop,
bij W. CEVAAL Pz-,
MEID
VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK
Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes
F. P. D'HUIJ, te Middelburg.
PRIJS DER ADVERTENTIËN
Middelburg III.
3Ü[E U I L L E T O N.
Maar gelukkig niet alles!
'9-
fc koopt men bij joh
■■ogist, Middelburg, dé
om zelf 5 Liter heer-
te maken. Limonade-
se smaken.
^qeven recht
op een
„/GRATIS
BI PAKJE
CiGARETTES
(10 STUKS)
10 voorIO cts.|
Bft tijdelijk uit:
verstrekken de Heeren
Co. te Goes.
koop"
n SJALOTTEN,
Gebroeders POELMAN
e.
EMIST
zwartbonte Vaars.
rover inlichtingen kan
ieve dit s, v. p te do n
SS, Rhijnsburg, Oost-
van haar 2de kalf,
Koudekerk e,
ijk met October
VOLKERS, Veerrche
October
C. VADER, N. Vliss.
October
W. .TOBSE, Zandijk,
tond of met October
ARENDSE, Midden-
IEDEREN WERKDAG DES AVONDS.
Prijs per drie maanden franco p.p1.25
Enkele nummers0.05
UITGAVE DER FIRMA'S
EN
van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent.
Familieberichten van 1—10 regels 1.—, iedere regel
meer 10 cent.
Kiezers voor den gemeenteraad in het
derde district! Stemt morgen als één
man op
beiden aftredend. Het mandaat van deze
bekwame en ijverige leden dient ver
nieuwd, en kün vernieuwd worden, indien
alle rechtsche en alle ware vrijzinnige
kiezers hun stem op hen uitbrengen.
Nog altijd herinner ik mij een gesprek,
dat ik ruim twintig jaar geleden in den
spoortrein bijwoonde tusschen nu wijlen
Db. C. Oranje, destijds nog student, en een
openbaar onderwijzer, die kort daarna,
misschien wel mede tengevolge van dit
gesprek, naar de Christelijke school over
gekomen is. De laatste ik meen, dat
ook hij niet meer onder de levenden is
- was blijkbaar iemand, die in oprecht-
beid zocht naar den rechten weg voor
zijn voet. 't Gesprek kwam op de open
bare school. De onderwijzer beweerde,
dat deze toch ook kon opvoeden tot al
lerlei Christelijke deugden. „Tot welke
dan?" werd gevraagd, waarop een op
somming volgde van allerlei deugden
der tweede tafel. „Maar," luidde het
antwoord, „de eerste Christelijke deugd
is onbepaalde gehoorzaamheid aan God."
't Was misschien nog meer de ernst,
waarmee 't gesprek van weerszijden ge
voerd werd, dan de inhoud er van, die
niet alleen op mij, maar ook op ver
scheidene andere reizigers, een diepen
indruk maakte. Maar in elk geval werd
in dat laatste antwoord een gedachte
uitgesproken, die van groote beteekenis
is voor den strijd voor 't Christelijk on
derwijs.
Zeer dikwijls hoort men de bewering,
nat de openbare school wel degelijk tot
Christelijke deugden opleidt en dan denkt
■pen daarbij uitsluitend aan naasten
liefde met al haar uitvloeisels. En in
t dagelijksch leven is 't ook in 't hij
zonder de naastenliefde, die als Christe
lijke deugd gewaardeerd wordt.
Ongetwijfeld heeft men in deze waar-
deering recht. Wie er aan twijfelen
®°oht, herinnere zich slechts hoe Jezus
gebod der naastenliefde als 't tweede
groote gebod uit de Wet aanwees. En
jji) herinnere zich tevens, hoe Johannes
ontbreken der broederliefde aanmerkt
Vrij naar het Duitsch van
D. Speckmann
Geautoriseerde vertaling. Nadruk verboden.)
-M-
i)Es ist bestimmt in Gottes Rat, dass
srbeidenm «e^sten' was man ^at' muss
Laat
ons toch met vol vertrouwen
als een bewijs, dat ook de liefde tot God
ontbreekt (1 Joh. 4 20).
Toch mogen wij niet voorbijzien, dat
't gebod der naastenliefde in de tweede
plaats genoemd wordt't gebod der liefde
tot God dat zich vooral in gehoorzaam
heid openbaart gaat voorop. Wel heet'
't tweede „aan dit gelijk", maar 't blijft
toch 't tweede, en dat dit de bedoeling
van den Heiland werkelijk is, moet ieder
toegeven, die bedenkt, dat Hij zelf op ge
vallen gewezen heeft, waarin men ter lief
de van Hem zelfs vader en moeder „ha
ten" (d.w.z. minder liefhebben) moet.
't Blijft ook 't tweede, omdat de liefde
tot God de wortel is, waaruit de echte
naastenliefde opwast. In de kringen van
't liumanitarisme heeft men dit als bij in
tuïtie gevoeld en spreekt daarom liever
van altruïsme dan van liefde. Altruïsme
laat zich denken los van God, echte
naastenliefde niet. In altruïsme kan zich
't zuiverste egoïsme openbaren (men kan
de ellende van den naaste wegnemen,
omdat nen geen ellende kan zien omdat
ellende de harmonie stoort, die men als
levensbehoefte zoekt). In altruïsme kan
alleen een hooggestemd aesthetisch gevoel
werkzaam zijn ellende is leelijk en men
aanbidt 't schoone. Doch liefde zoekt
zichzelf niet, liefde zoekt louter den naas
te. Liefde is zelfverloochening en daarom
kan echte naastenliefde niet bestaan, zoo
lang de mensch nog niet zichzelf verlo
ren heeft in ootmoedige liefde tot God.
Daarom moet liefde tot God en gehoor
zaamheid, uit liefde, aan Hem ook eerste
„Christelijke deugd" zijn, waartoe wij de
kinderen opwekken, die wij hun teeke
nen als de heiligste plicht, als 't heer
lijkste voorrecht. De Heiland heeft ons
geleerd, hoe wij de liefde Gods voor kin
deren zullen teekenen Hij heeft ons ge
leerd God Vader te noemen. Hij wijst op
de zorgende liefde van dien Vader voor
al Zijn schepselen. Bovenal heeft Hij ons
des Vaders groote liefde bewezen in Zijn
dood. ;Zouden wij Hem niet liefhebben,
die ons Zijn Zoon gegeven heeft en met
Hem ons alles schenken wil? Daarop
hebben wij de kinderen te wijzen. En
zeggen wij hun tevens, dat wij lief zullen
hebben wat God liefheeft: onzen naaste
juist omdat God dien liefheeft. Zal
't kind niet liefhebben, wat zijn vader
bemint
(School met den Bijbel.) K. W.
21 Juli 1913.
Meer waarborgen.
Óp politieke meetings werd bij de
onderwijsparagraaf steeds van Links ge-
vraagd, geef meer waarborgen voor de
Aanziet met een Vaderoog
Die pns door Zijn liefdekoorden
Telkens tot Zich trekt omhoog,
Onze hand vat en ons heenleidt
Naar het oord van vrede en vreugd,
Waar de heil'gen en verlosten
Jubelen in eeuwige jeugd.
^een ^^jaar heeft onze liefde het
Sr ™nnen omringen,
f. ,oe,n Hj rij reeds naar den hemel gegaan.
i„„0 Laar een groote en heerlijke
7 j doen vervullen.
haar tof 7-1626 afgelooPen was, had Hij
ar tot Zich geroepen.
J hebben veel verloren
-w! mcu VUL VC1I
T Overgeven heel ons lot
e hand des Albestuurders,
T):„nzen trouwen, goeden God
ons heeft geschraagd in 't lijden
nzp beden heeft verhoord
ons in den dag van smarte
blo 1-zcmd fit Zijn dierbaar Woord,
as in Zijn Eengeboorne
„Nu, dikke Waar zullen we jou ver
telling te hooren krijgen
„Och, kinderen, kunnen we het hierbij
niet laten Laat mij er maar buiten". i
„Hoho dat gebeurt niet
„Je moet er ook aan, hoor".
„Dat zou wat moois zijnZich eerst
rustig iets laten vertellen en dan zelf
zwijgen
„Nu, als er niets aan te doen is, dan zal
ik beginnen hespaar mij echter een lange
wandeling".
„Een kwartiertje het bosch in heeft de
storm een den omvergeworpen. Daar zou
den we makkelijk op kunnen zitten".
„Makkelijk Ik vind het hier aan de
koffietafel veel gemakkelijker".
„Wou je dan hier blijven
„Ja, waarom niet
„Neen hoor, 't is hier veel te onrustig.
Elk oogenblik komen er menschen en rij-
tuigen voorbij".
degelijkheid van 't Bijzonder Onderwijs.
Nu geeft de wet een 12-tal waarborgen
aan, zoowel geldend voor openbaar, als
bijzonder onderwijs terwijl 't bijz. ond.
bovendien den lesrooster nog moet in
zenden bij 't schooltoezicht, wat voor de
openbare school niet is bepaald. In dit
opzicht eischt men alzoo van 't bijz.
onderwijs meer dan van 't openbaar.
Van de Openbare school moet 't leer
plan door B. en W. en Districts-School-
opziener worden goedgekeurd, terwijl dat
der Bijzondere school aan den Arron-
dissements-SGhoolopziener wordt mee
gedeeld. Daar die goedkeuring in vele
gevallen slechts is een bloote formaliteit,
komt ze neer op een simpele mededeeling
en staan feitelijk openbaar en bijzonder
onderwijs ten deze geheel gelijk. Toch
roept men van Links om meer waar
borgen en bedoelt men, wat Van Houten
eenmaal gezegd heeftUw dubbeltjes
moogt ge houden, maar uw vrijheid ne
men we u af, zoodra we daartoe de macht
hebben.
Let dus op de onderwijspolitiek van
't komend linksche Kabinet.
Rotterdammer.
Socialistische Revival-meetings.
Op onderscheidene plaatsen in N.
Amerika worden tegenwoordig socialis
tische revival-meetings gehouden. Er zijn
vele predikanten en kerken die in het
socialisme het ideaal van het Christen
dom begroeten. Maar jwie in het socialis
me het Christendom vindt, verliest het
Evangelie van Jezus Christus. Wij geven
hier eene vertaling van een strooibiljet,
dat in deze socialistische opwekkings
meetings werd uitgedeeld.
„Indien gij het Socialisme niet wilt,
belijd dan niet langer te gelooven aan
de „gulden wet" als levensregel.
Indien gij het Socialisme niet wilt,
volg dan Christus niet, die zeide„Hebt
elkander lief gelijk Ik u liefgehad heb.
Als gij het Socialisme niet wilt, her
haal dan de Zaligsprekingen niet, die
leeren dat de zachtmoedigen de aarde
erfelijk zullen bezitten.
Indien gij het Socialisme niet wilt,
bid dan niet langer: Uw Koninkrijk
kome, Uw wil geschiede gelijk in den
hemel alzoo ook op aarde.
Als 'gij het Socialisme niet wilt, ver
schil <ian in opvatting van Paulus, die
zeide„Zoo iemand niet wil werken, die
zal ook niet eten."
Indien gij het Socialisme niet wilt,
verwerp dan de leering van Christus:
„Wie onder u groot wil zijn, laat hem
„Daar heb ik geen last van. Maar ik wil
u wel uw zin geven. Als er toch gewan
deld moet worden, dan kunnen we onze
stoelen wel opnemen en achter op het erf
onder de eiken gaan zitten. Daar stoort
niemand ons en daar hebben we een heer
lijk gezicht op de Werle en de groene
weiden".
„Zoo'n luilakMaar hij is vandaag de
baas".
Terwijl de anderen met hunne stoelen
naar het achterste erf verhuisden, was de
burgemeester naar binnengegaan. Spoe
dig daarop kwam hij aangeslenterd met
een kistje sigaren en een doosje chocolade.
„Hier is kostelijke tabak", zeide hij,
„en wie er niet van houdt, kijkt maar in
het andere kistje. Dat is ter vergoeding
voor de zoetheid en de geur, die mijn ver
haal zal missen".
Eindelijk had hij een plaatsje uitge
zocht, waar alle pooten van den stoel
den grond raakten, en zich overtuigd,
dat ze niet plotseling in een verraderlijk
muizengat konden zakken. Nu stak hij
op z'n gemak een sigaartje aan, leunde
behagelijk achterover met de beenen over
elkaar en bleef wel een halve minuut in
diep gepeins verzonken.
Zoo, nu kan ik beginnen.
Maar, mevrouw, kijkt u niet zoo ern-
aller dienstknecht wezen".
Indien gij het Socialisme niet wilt,
verdedig dan niet langer het algemeen
Vaderschap Gods en het algemeen broe
derschap van menschen.
Als gij het Socialisme niet wilt, predik
dan niet langer recht voor allen, maar
verkondig speciale voorrechten voor de
rijken en verdrukking der armen.
Als gij het Socialisme niet wilt, weer
spreek dan de leering van Christus„Hoe
bezwaarlijk zullen degenen, die goed
hebben, in het Koninkrijk Gods in
komen.
Indien gij het Socialisme niet wilt, zult
gij Christus en den Bijbel moeten ver
werpen, want het nakomen van de grond
leer des Bijbels en van Christus maakt
het Socialisme onvermijdelijk.
Indien gij het Socialisme niet wilt,
verwerp dan Christus' leer aangaande
den oorlogwant als het Socialisme tot
heerschappij komt, zal' de profetie van
Jesaja vervuld worden: „Zij zullen hunne
i zwaarden slaan tot spadenen hun spie
sen tot sikkelen, het eene volk zal tegen
het andere volk geen zwaard opheffen,
en zij zullen geen oorlog meer leeren."
Heraut.
Het congres voor kinderbescherming
zal gehouden worden op 25, 26 en 27
5 October te Amsterdam. 26 Oct. valt op
l een Zondag
Morgen, Dinsdag, zal H. M. de
I Koningin-Moeder de Boskoopsche Bloe-
5 mententoonstelling bezoeken.
Bij de Tweede Kamer is een wets
ontwerp ingediend tot instelling van een
Kolonialen Raad voor Nederlandsch-
Indië.
De Bond van Antirev. Propaganda-
clubs in Nederland zal op 20 Augustus
a.s. te Rotterdam zijn 11de Jaarver
gadering houden.
Vaderlandlooze onderwijzer en 't eeuw
feest. Men schrijft ons
Te Zwartemeer in de gemeente Emmen
nabij de Duitsche grens, staat een open
bare school met acht lokalen. Men zou
er op 16 Juli het eeuwfeest vieren, waar
bij een schoolfeest de hoofdschotel vorm
de.
Een der onderwijzers scheef onlangs
in de Emmer Crt.„We houden te Zwar
temeer een schoolfeest zonder meer; er
mag niet worden gevraagd, wat aanlei
ding geeft tot het feest," neen school
feest zonder meerzóó heeft deze onder
wijzer het bepaald.
stig. U zit niet in de kerk onder het
gehoor van uw man.
Als iemand vroeger voorspeld had,
dat ik nog eens een bruikbare kerel zou
worden, ja zelfs een waardigheidsbe-
kleeder en dat mij nog eens een gouden
ambtsketen zou ten deel vallen, dan zou
men hem zeker als een valschen profeet
den rug toegekeerd hebben. Men koes
terde volstrekt geen hooge verwachtin
gen omtrent mijn persoontje. Dr. Stram
mer, een van de leeraren mijner jeugd
drukte zich aldus uit, wanneer hij mij
een vriendschappelijken raad wilde
geven„Gaat heen, mijn zoon, en wordt
metselaar," en zich tot mijn buurman
ook zoo'n veelbelovend jongeling
wendende, zeide hij dan: „Hou jij de
ladder van je buurman vast!" Of wel
met een spottenden glimlach: „Nu, ik
wensch je veel succes met je studie. Uit
jou groeit toch niets!" Dit herhaalde hij
zoo dikwijls er was niet veel afwisse
ling in zijn grappen dat ik het ten-
Motte geloofd».
Evenals weleer zeven steden aanspraak
maakten op de eer Homerus voortge
bracht te hebben, evenzoo dingen drie
Duitsche gymnasia naar de eer, mij onder
haar oud-leerlingen te tellen.
No. 1, de school in mijn geboorte-
Zijn patroon denkt er anders over
die heeft een „verdienstelijk" lied gedicht
zeer toepasselijk op 't eeuwfeest, waarin
van 't Koninklijk huis wordt gewaagd,
alles op de wijs van „Wie in Januari
geboren is", welk letterkundig product
met onderteekening eveneens in de )Em-
mer Crt. staat afgedrukt.'t Geschrijf van
den onderwijzer en 't lied van zijn chef
vormen samen een lief beeld van de
hooggeloofde eenheid der natie, die op
de openbare school tot uiting heet te
komen. De onderwijzer is rood en wil
noch vaderlandsche, noch eeuwfeestlie
deren aan zijn leerlingen leeren zingen
Sedert den stembusuitslag, die 18 roode
mannen in de Tweede Kamer brengt,
zijn de roode schoolmannen nog driester
gewordenmaar de feestcommissie te
Zwartemeer kan zoo'n man niet gebrui
ken; zijn feestgave ad f2 is hem onge
vraagd terug gezonden, met de boodschap
er bij, dat hij op den dag des eeuwfees-
tes maar thuis moet blijven als hem 't
behoud zijner beenen nog dierbaar is.
Eere aan de Zwartemeerders, die zich de
vreugd van 't eeuwfeest niet willen laten
vergallen door een roodrokje van even
twintig jaar.
Erg prettig voor de menschen aan zoo'n
broekje hun kinderen te moeten overge
ven nog al ter opvoeding tot alle maat
schappelijke deugden. Erg prettig ook
voor den onderwijzer, die van nu af de
wetenschap heeft, hoezeer hij het ver
trouwen, de hoogachting en liefde bezit
van de ouders zijner leerlingen.
Standaard.
De plannen voor een spoorwegver
binding ApeldoornArnhem, met een
zijtak HoenderlooOsterloo en Hars
kamp naar Lunteren, zijn zoover gevor
derd, dat binnenkort zal worden over
gegaan tot de oprichting van een naara-
looze vennootschap.
Krabbendjjke. Door de vele regens
der laatste dagen beginnen de veld
vruchten veel te lijden en gaan sterk
achteruit. De aardappelen worden geel
en hier en daar vertoont de ziekte zich
in het loof en knollen, mocht deze zich
uitbreiden, dan zijn de gevolgen niet te
overzien, daar de knol van de winter
aardappel nog zeer klein is. De erwten
en bieten worden ook op vele plaatsen
geel.
Het vlas, dat veelal tegen den grond
is geslagen, kan wegens de natheid niet
geplukt worden en is bovendien geen
geld waardmen spreekt dat er van
plaats, moest ik verlaten, omdat ik een
wetenschappelijk hulpleeraar, een onuit
staanbare en hoogmoedige kerel, een
poets gebakken had, die hem voor de
school en de geheele stad aan de kaak
stelde.
No. 2 drukte mij den reisstaf in de
handen, omdat ik na een gewone vecht
partij tusschen twee groepen van leer
lingen, waarbij het vrij bloedig toeging,
als een van de oproermakers beschouwd
werd. De voornaamste schuldige, wien
eigenlijk de straf moest treffen, als
iemand tot een voorbeeld gesteld moest
worden, wist er zich door een leugen uit
te praten.
No. 3 stuurde mij weg, omdat ik in de
derde klas voor de tweede maal was
blijven zitten.
Het is tegenwoordig, in de eeuw van
het kind, mode geworden, de onderwij
zers voor alles uit te maken. Nu ja, er
viel wel iets op m'n leeraars te zeggen,
doch de meesten waren toch tamelijk
goede kerels en zij déden genoeg hun
best, om van mij een nuttig lid in de
Maatschappij te maken. Ik waardeerde
dat echter nietik wou niet zoo'n braaf
mensch worden.
(Wordt vervolgd.)