No. 158 1913 Maandag 7 April. lood Iklaard. NIEÜWSBLAD VOOR ZEELAND GHRISTELIJK- HISTORISCH IAAT, INEN. de Zaai, lang len PAULO lo gram 75 ct, len van rooden Ing van I. AK- |erkrijg- apothe- aothou- VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN vraatzucht ïrond. isterdam. |T, GOES, m voor de Dorten Vernissen, Veif, in 40 uren, fasten, Ik, Goud- en lellak, lenz, enz. mde prijzen. S e r o o s- em», wo- Berg (L) In been Idoor een Ier lang, Side. Alle ik aan- deed er egon de te doen. van den ben koud pijn en IZoo leed len en de grooter |Een mij- mij den aan, Ivoor de Driemaal Ide wond lt Kloos- lijk was fig. Eén die ik frijns te ende de |te gene- op weer 1st meer ld." De pond de bnoemd, (rmiddel vonden liatische jlen rug, imheid, |n, huid- leien. I IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p.p1.25 Enkele nummers0.05 UITGAVE DER FIRMA'S EN van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Familieberichten van 1 10 regels ƒ1.—, iedere regel meer 10 cent. Het kan den velen ouders die hunne zonen tfidelfik aan het Rfik afstaan ter oefening in den wapenhandel niet anders dan aangenaam zijn, dat wfi thans een ministerie hebben dat een warm heeft voor Janmaat en Soldaaten zoowel de geestelijke als de stoffelijke belangen onzer miliciens wil behartigen. Op allerlei wijs is dit reeds getoond. Nu het rapport der legercommissie openbaar is geworden zal dit nog dui delijker worden. Wat is deze legercommissie? Zij is een Staatscommissie, ingesteld bij Koninklijk Besluit van 12 December 1910, en bestaat uit de heerenP. C. 't Hooft, voorzitter; N. Bosboom, L. P. Duymaer van Twist, jhr. D. J. de Geer, C. L. M. Lambrechtsen van Ritthem, K. ter Laan, H. P. Marchant, J. B. Verhey, P. J. F. Vermeulen, A. O. A. van VuureD, C. de Vries, algemeen secretaris, A. M. Kollew(Jn en J. Lotff, secretarissen. Men ziet er zijn namen bij van alle politieke richtingen. Naast den a rtirevo- lutionair 't Hooft (het Eerste-Kamerlid) treft men aan den katholiek v. Vuuren (het Tweede Kame' lid) en den christelijk historicus De Geer, den sociaal democraat Ter Laan en den vrijzinnig democraat Marchant, den unie-liberaal Verh'-y en den vrjj liberaal Lambrechtsenen bijna allen zijn officieren of oud-gedienden, of mannen die in den toestand van ons leger en den welstand onzer militie be langstellen. Naar den uitslag van het onderzoek door deze commissie gehouden willen wij dan ook gaarne luisteren. Zij had tot taak verslag uit te brengen betref fende de voeding van het personeel van het leger alsmede i opens de militaire verplegingsinrichtingen, welke in de be hoefte aan voedingsmiddelen voorzien en heeft zich op de hoogte van het door haar behandelde onderwerp gesteld, o.m. door kennisneming van de bepalingen, welke de voeding in haar geheelen om vang ïegelenen het bezoeken van verschillende lokaliteiten in kazernes, als keukens, rustkamers, slaap-, benevens eetkamersinrichtingen van onderwijs mouderijen, militaire bakkerijen, slach terijen en magazijnen van levensmid delen. De uitkomsten van het onderzoek der commissie zijn in de conclusiën samen gevat van welke wij er enkele onder de aandacht brengen. lo. Het stelsel //Voeding van Rijkswege" bevordert eene goede regeling van de voeding van den soldaat. Het is echter wenschelfik, verandering te brengen in de wflze, waarop het wordt toegepast, in dien zin, dat alle dagelijksche voe dingsmiddelen dus ook het brood i- tot een ratioD vereenigd, zullen worden bekostigd uit den alsdan te verboogen gemiddelden rationsprijs. Het toekennen van bijslag tot aankoop van levensmid delen behoort dan te vervallen. 2o. Het toekennen eener vergoeding wegens gemis van brood en van levens middel aan hen, die met verlof voor één dag zoogenaamde permissie afwe zig zijn, is overbodig.//De intrekking van de betreffende bepalingen, zal tot aan zienlijke bezuinigen leiden. (De Com missie doet opmerkeD, dat bereids bij de ontwerp-begrooting voor 1913 door den tegenwoordigen minister Colijn wordt voorgesteld met het toekennen der vergoedingen te breken). So. De voeding van den soldaat is in het algemeen voldoende. Bezuiniging op den gemiddelden rationsprijs door het verlagen der eischen, wat de hoedanig heid der voedingsmiddelen aangaat, of door vermindering der hoeveelheid van het per ration te verstrekken voedsel, schijnt, zonder schade voor het legerbe lang, niet mogelijk. 4e. Bezuiniging daarentegen wordt mogelijk geacht, eenerzijds door verbe tering van het beheer, waarbij dit, onder opheffing aan bijslagfonds en broodfonds en onder verantwoordelijkheid der com manderende officieren van korpsen en korpsgedeelten, in één hand (van den kwartiermeester) wordt gebracht ander zijds door varbetering van de regeling aan de verstrekking van voedingsmid delen op zoodanige wijze, dat niet meer zooals thans het geval is, belangrijke hoeveelheden onverbruikt overblijven. 5e. De eischen, waaraan het brood, de verdere levensmiddelen en de brand stoffen bij keuring moeten voldoen, zoo mede de regeling der keuring en her keuring der voedingsmiddelen bieden vol doenden waarborg Jat waren van behoor lijke hoedanigheid werdep geleverd. De regeling van de keuring der brandstoffen vereischt herziening. 6a. Bjj het beschikbaar stellen van per soneel tot het in ontvangst nemen z. g. inkoopen van brood en levens middelen behoort meer dan tfians naar beperking te worden gestreefd. Het ver dient aanbeveling bedoelden dienst zoo veel mogelijk op te dragen aan personeel van de administratie-troepen. Het be schikken over garnizoenswagens met bespanning is, behoudens wellicht in enkele garnizoenen, onnoodig en om der k otert wilie, niet te rechtvaardigen. 7. Het schillen van aardappelen en het schoonmaken der groenten door de man schappen, die aan de soldaten-menage deelnemen, geschieden in het algemeen niet met de noodige zorg. Het nemen van vergelijkende proeven in dezelfde g -rniztenen met aardappelschilmachines, met het doen schillen door daarvoor be paalde personen en met het doen leve ren van geschilde aardappelen wordt in overweging geven. 8. Het is wen scheiijk de keukens, wel ke .nog niet beschikken over Senkings- fornuhen en over een fornuis, geschikt tot het braden van vleeseh, van moder ne fornuizen te voorzien. 9. Aanzienlijke besparing op de brand stoffen tot bereiding van het eten wordt mogelijk geacht. Bij de thans gevolgde regeling van de brandstoffen voorziening komen scherpere maatregelen van toe zicht op* het aanschaffen, het bewaren en het verbruik der brandstoffen nood zakelijk voor. Het aanschaften en opleg gen y&n brandstoffen in het [groot wordt wenschelijk geacht. 10 Het verdient aanbeveling, de sol- datenkeukens ter besparing van onder- houdkosten te voorzien van een eigen stel keukengoederen. 11. Ten einde een goede bereiding der spijzen ten verzekeren, is het wensche lijk voor elke keuken ook voor de ondercfficierskeuken over een gediplo meerden kok te beschikken. 12. Beperking van het aantal man schappen, in de keukens werkzaam, schijnt mogelijk en gewenscht. 13. De functie van menagemeester worde zoo mogelijk voortdurend, of ten minste gedurende drie of zes achtereen volgende maandeu, aan denzelfden onder officier opgedragen. 14. Het is wenschelijk de regeling van de voorziening in het tafelgereedschap voor de compagniën in dien zin te wij zigen, dat de kosten van aanschaffing voortaan rechtstreeks ten laste van het rijk zullen komen, het vaststellen van het bedrag, dat bfi elk korpsonderdeel ten hoogste voor deze aanschaffing mag worden besteed, wordt noodig geoordeeld. 15. Handhaving van de bestaande regeling, waarbij de ongehuwde onder officieren in het garnizoen in hunne voeding voorzien door het gezamenlijk houden eener menage, komt gewenscht voor. 16. De voeding van de cadetten en van de leerlingen van den Hoofdcursus schijnt voor oeuigo vereenvoudiging vat baar. Het doen van extra-verstrekkingen aan deze militairen, tijdens hunne deta cheering bjj de korpsen van het leger, wordt ongewenscht geacht. Ten aanzien van de militaire verple gingsinrichtingen, welke in de behoefte aan voedingsmiddelen van het personeel van het ieger voorzien, komt de com missie tot de volgende conclusiën: 1. De verstrekking van brood aan het leger uit militaire bakkerijen met groote capaciteit en uitgerust met moderne ovens is in het algemeen, zoowel voor de aflevering van deugdelijk brood, als uit een oogpunt van zuinig beheer, in 's Rijks belang te achteD. Ter berei king van dit doel moet het bedrijf op economische wijze zijn ingericht, waarbij het leger uit centrale bakkerijen van brood wordt voorzien. De bestaande regeling van het bedrijf voldoet niet aan dezen eisch. 2. Het nemen van een proef met de aanschaffing van harde en zachte tarwe- soorten, waarvan met betrekking tot het gewicht per HL. minder hooge eischen zijn gesteld, wordt aanbevolen. Voorts ware, eveneens bij wijze van proef, het aanschaffen der tarwe op te dragen aan een makelaar, commission! air of hande laar in granen. 3. De wenschelijbheid om de brood verstrekking ten behoeve van het leger zooveel mogelijk aan militaire bakke rijen op te dragen, maakt het beschik ken over eene militaire maalderij nood zakelijk. Het verdient aanbeveling, in overeenstemming met het advies van de z.g. „graancommissie" te Amsterdam eene maalderij op te richten, waarna die te 'sGraveDhage wellicht kan worden opgeheven. Eene op te richten maalderij behoort ook met het oog op de wenchelijkheid van het aanschaffen van graan, waaraan met betrekking tot de zuiverheid wellicht minder hooge eischen waren te stellen te zijn voorzien van moderne machines tot het zuiveren der granen en van eene inrichting, welke het meel tot op het ge- wenschte procent kan uitbuilen. 4. De opheffing der militaire slachte rijen, welke in het algemeen het vleeseh en vet tot belangrijk hoogere prijzen afle verden dan de particuliere slachters, kan in de tegenwoordige omstandigheden ge acht worden in 's Rijks geldelijk belang tot stand zijn gekomen. 5. In verband met vorenbedoelde op- ht fling is het wenschelijk de levering van vleeseh en vet, ten behoeve van de garni zoenen, waar geen abattoir gevestigd zijn, zoodanig te regelen, dat deze, zoo eenigs- zins mogelijk, uitsluitend zal geschieden uit garnizoenen,waar dat wel het geval is. 6. Het beschikken over militaire ma gazijnen van levensmiddelen maakt het mogelijk, de daarin opgelegde voedings middelen in het groot aa a te schaffen. De daaruit voortvloeiende geldelijke voordee- len rechtvaardigen het behoud dezer in richtingen. 7. Het wordt wenschelijk geacht voor zoover noodig en mogelijk in de militaire bakkerijen en in de magazijnen van levensmiddelen, miliciens van de ad ministratietroepen, bedoeld In het 3de lid van art. 4 der Militiewet, werkzaam te stellen, teneinde hen voor hun oorlogstaak den verplegingsdienst voor te berei- I den, wat allicht ook, door vermindering van het aantal burger werklieden, wier taak door de miliciens wordt overgeno men, tot vermindering van de Rijksuitga ven zal leiden. De Commissie doet nog meerdere ver beteringen aan de hand, ter bevordering van een zuiniger beheerwelke adviezen wij evenwel, als liggende buitéfl de notitie var onze soldaten en hunne betrekkingen, gevoeglijk kunnen achterwege laten. Wanneer nu maar in den geest der ad viezen van de Commissie wordt opgetre den en wie zou van een energiek sol- a -i daat als minister Col fin iets anders verwachten dan zal menige verande ring ook het stoffelijk belang van onze miliciens bevorderen. Betere bereiding der spfizen en minder corveediensten zullen voorloopig wel de eenige vruchten van het onderzoek zfin. Maar het zouden dan ook twee flinke ver beteringen wezen. En niemand die op de hoogte is zal ontkennen dat met name wat het eerste aangaat niet nog eenige verbetering gewenscht is. 7 April 1913. Wfi moeten er nogmaals ernstig op aandringen dat de bestuursleden onzer rechtsche Kiesvereenigingen zich ter se cretarie in hunne gemeente gaan verge wissen of de namen der kiezers door hen op de kiezerslijst gebracht, er op staan en zoo dit niet het geval is, aan het ge meentebestuur op ongezegeld papier te vragen dat deze namen alsnog op de kiezerslijst geplaatst worden. Mochten zfi tevens op de kiezerslijst namen vinden van personen die er ten onrechte op gebracht zfin, dan kunnen genoemde bestuursleden op gelfike wfize aan het gemeentebestuur verzoeken deze namen alsnog te schrappen. Wordt hun verzoek afgewezen en zfin zfi overtuigd dat hierin geen recht ge schiedt, dan kunnen de personen die meenen verongelijkt te zfiD, zich bfi den kantonrechter recht verschaffen. Tot 21 April a. s. bestaat er gelegen heid om de kiezerslijst te verbeterenen tot 21 April liggen de kiezerslijsten voor een ieder ter inzage. Laten ook de oude kiezers, en met name de belastingkiezers, eens gaan kfiken of zfi er op staan. Zoo licht kan een vergissing hebben plaats gehad. Of schoon wfi voegen dit er terstond bfi de secretarieën nogal secuur zfin. Maar daarom moeten wfi het ook zfin want het is een gewichtig jaar. Gemeenteraden. Staten. Tweede Ka mer. Eerste Kamer. Het mo9t al verniewd worden. Da voorstanders der openbare school hebben het voorr ichfc af en toe door be kwame mannen deze school te hooren verdedigen, in openbare volksverga deringen. Nu dunkt ons al dit frontmaken voor de openbare school een overbodigheid. Immers de regeering heeft geen aanval op genoemde school in >het« zin. De openbare school zal er wel altfid zfiD, zoolang er voor en tegenstanders der vrfie school zullen wezen. Wel niet als symbool der volkseenheid, maar dan toch als noodzakelijke aanvulling overal waar nog ouders gevonden worden die alleen van de openbare school gediend zfin. Daarom dan ook is het frontmaken voor die school een overbodig werkeen pogen door vrees ingegeven en vrees is een slechte raadgeefster. Daarenboven, gevoelen deze redenaars voor de openbare school niet, dat al hun geroep van „opopvoor de openbare school" een ernstige zelfaanklacht isP Dat de regeering in het desbetreffend Grondwetsartikel de gelijkstelling tus- schen openbaar en bfizonder onderwfis wil vastleggen, is een daad van recht of van onrecht. Is 't er een van onrecht, dan dient dit bewezen te worden. Dan dient bewezen te worden dat gelijkstelling van twee, die onder dezelfde controle staan, aan dezelfde eischen voldoen, en naar den zelfden uitslag streven, gericht als beiden zfin op het waarachtig volksbelang, zfi het al naar uiteenloopende overtuiging, ooit of immer onrecht kan zfin. Is 't er daarentegen een van recht dan is daarmee uitgemaakt en toegege ven dat er al de jaren van het bestaan der tweeërlei scholen, aan de bijzondere school onrecht is geschied, en de open bare school een voor-recht heeft genoten dat haar niet toekwam. En in het opkomen nu voor dit voor recht der openbare school ligt de zelf beschuldiging; en in het afwijzen van den voorslag der gelijkstelling wordt de zwakheid der openbare school openbaar. Zou de openbare school niet een veel krachtiger figuur maken,wanneer zijde gelijkstelling aanvaardde, gelfik liberalen als Allard Pierson in de eerste dagen van den schoolstrijd, en Gleichman en Farncombe Sanders bfi de vorige grond wetsherziening het reeds hebben inge zien Maar is er dan nog geen gelfik- stelling, vraagt misschien de eene of andere eenvoudige liberaal die dit leest. Hebben de vrfie scholen nu in de laatste jaren nog niet genoeg gekregen Baden zfi dan niet in weelde? De financieel moeilijke omstandighe den waarin nog tal van Christelijke scholen verkeeren, geven u het ontken nend antwoord. Het Rijkssubsidie aan de bfizondere scholen blfift nog verre beneden dat hetwelk de staatsschool van Rfik en ge meenten geniet. Een paar rekensommetjes kunnen u dit duidelfik maken. Het Rfik betaalt ruim f 21.000.000 voor lager onderwfis; dat is verdeeld o*6r alle kinderen (360 duizend op de bfizondere en 570 duizend op de openbare scholen) f23 per jaar en per leerling. Naar dien maat staf zouden de vrfie scholen moeten ge nieten totaal 8 miljoen gulden, en zie, zfi „trekken" slechts even 6 miljoen Maar de tegenstelling is nog ongunsti ger voor de vrfie scholenwant de geza menlijke gemeenten betalen nog voor het openbaar onderwfis in totaal tien miljoen guldeD, en voor het bfizonder onderwfis niets. Rfik en gemeenten saam besteden der halve aan het lager onderwfis 31 miljoen gulden of f34 per kind van alle lagere scholen saam. Naar dien maatstaf berekend, zouden de vrfie scholen recht hebben op twaalf mil- jo.n gulden, zoodat haar eigenlfik uit de openbare klassen -in totaal een som van circa zes miljoen gulden te weinig woidt uitgekeerd. Dat is een sommetje dat de voorstanders der vrfie scholen moeten bfipassen, nadat zfi natuurlfik eerst in den vorm van be lasting mede hebben bijgedragen aan het onderhoud der openbare scholen. En nu deelt men hetgeen voor de openbare scholen en voor de bfizondere uit Rfiks en Gemeentekas wordt betaald door het aantal leerlingen, dan ontvangt een leerling d ir openbare school ruim f 40 en een leerling van de bfizondere school ruim zeventien Laten de sprekers, die de openbare school komen verdedigen, tegen de „aan slagen" van rechts, liever meewerken om dit onrecht weg te nemen, en zoo de gele genheid tot eerlfik concurreeren mogelijk maken. Dat zal den bloei van het onderwfis be vorderen. 2» Ies8chentrekker8. Het weekblad Provinciaal Belang pu bliceert de namen van verschillende per sonen te Velzen en Schoten die behooren tot een flesschentrekkersbendeen deelt het volgende staaltje mee van de wfize waarop dezemenschen u uw geld weten kfhandig te maken. Voop eenigen tfid kwam te Alkmaar bfi den eigenaar van een te huur staand pakhuis een als heer gekleed persoon die voorgaf wel huurder te willen wor den. Na eenig over en weer praten kwam men tot een overeenkomst omtrent den huurprfis en het pakhuis werd voor eenige jaren tegelfik verhuurd. Reeds wreef de eigenaar z'n handen in de verwachting van de te verwachten huur-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1913 | | pagina 1