WAAROM [fPOBBELMANS Leliënmelkzeep OMDAT BLOEDARMOEDE 1 HAEMATOGEENWIJN. Binnenland. Steun voor dejjultgeslotén Chr. Sigarenmakers. Uit fi'e Provincie. Middelburg. De heden vastgestelde kiezersiyst bevat voor da Tweede Kamer 3223, voor de Provinciale Staten 3193 en voor den gemeenteraad 2835 kiezers. Middelburg. Binnenkort zal onze stad wederom twee fraaie hulzen meer iyk zyn. Op den Noordsing6l wordt naast de villa van dan heer Zip een dito van den heer dr. D. Sehoute gebouwd, ter- wyi op het bolwerk by den Buitentuin ook wederom een nieuwe villa zal verrazen. Tholen. EeD lid van de A. R. Kiesver- eeniglng alhier heeft door middel van de redactie van ons blad den heer J. Donner te Goes gepolst of by een eventueele candidatuur voor de Staten tegenover het aftredend lid jhr. De Casembroot zou aanvaarden. De heer Donner heeft een weigerend antwoord gegeven, hetwelk begin dezer week door de redactie naar Tholen is gezonden. Wy achten door deze mededeeling een desbetreffend be richt in De Nederlander tot zyn juiste verhoudingen te zyn teruggebracht. Serooskerke (W.) Vrijdagavond, na afloop der godsdienstoefening, hield onze afdeelicg voor christelyke verzorging van krankzinnigen in Zeeland, haar algem. verg., welke geopend werd door den voorz., ds. De Jager, met een welkomst groet aan de opgekomen leden. Na het zingen van Ps. 1053, ging ZEerw. voor in het gebed en sprak daarna een op wekkend woord in het belang van Vrede rust naar aanleiding van den brief van Jacobus 4:17. Na het lezen der notulen deed de penningm. rekening. De rnt- vangsten bedroegen fl96,45Va, de uit gaven f 169.25'/s. De aftredende bestuurs leden, de hh. L. Cornelisse en ds. De Jager, werden by acclamatie herbenoemd. De keuze van afgevaardigden naar de i Igem. Verg. werd overgelaten aan het bestuur. Dhr. Ij. Melse bracht verslag uit van de laatste Algem. Verg. en deed tevens zeer belangryke mededelingen van zyDe bevindingen op Vrederust ty- dens zyn verbiyf aldaar, ter bywonlDg van de installatie van ds. Aalders als geesteiyk verzorger. Door het bestuurs lid, dhr. J. Christiaanse, werd de verg. met dankgebed gesloten. Serooskerke (WDoor het bestuur van de vereenigmg voor het stichten en onderhouden van een „verenigingsge bouw" is in de k~>m der gemeente een stuk land aangekocht om daarop genoemd gebouw te plaatsen. Kerknieuws. Gapinge De bevestiging en intrede van de. J. W. Maas zyn bepaald op 20 April a.s. Onderwijs. Middelburg. Benoemd tot onderwyzer aan de byzondere school, Heerengracht, de heer C. Hage, onderwyzer aan de Chr. School te Vlissingen, Kasteelstraat. Gemengde Berichten. RECLAMES. H. Schrift uit de vrereld en uit de we tenschap teruggetrokken. God beval hem zyn geloof te belijden in de werelc om I de twijfelmoedigen te sterken. Ook in den grooten strijd die oplaait hebben we kennis noodig om onze tegenstanders te weerspreken. En waar de ongeloovigen steenen uit Babel balen om ons tegen te staan, gaan ook w(j naar Babel om steenen te halen, teneinde er een schutsmuur van te maken om onzen Bijbel heen. Spr. staat daarna stil bij de stad Ba byion en beschreef de trotsche, schoone pracht en heerlijkheid van deze stad, welke stad zoo groot was, dat de koren velden die het voedsel aan de stad lever den niet buiten, maar binnen ae muren waren, zoodat de stad bjj een beleg nooit behoefde ta vreezen voor hongers nood. Doch van al deze pracht zijn nu slechts enkele bouwvallen m ruïnes over. Met Babel en Ninevó is het gegaan zooals we lezen in Ps. 103„Men kent en vindt haar standplaats zelfs niet meer.' Thans hebben we door de opgravingen meer licht verkregen, doch een honderd jaar geleden moest men zoeken naar de plaatsen waar die steden gestaan had den en men vond slechts dorre gras velden en enkele bouwvallen. Een geleerde schreef, dat de opgra ving onbevredigend leek, Men vond slecht» enkele oude beeldhouwwerken en, wat voor ons het belangijjkste is, een hoop oude gebakken steenen met onbe grijpelijke inschriften. In de 19e eeuw echter heeft God de kennis gegeven van die taal, zoodat die oude steenen thans door hun inhoud de wereld in beroering brengen. Zoo heeft men thans in die oude ste den een koninklijke bibliotheek, ja zelfs een volksleeszaal gevonden. (Een bewijs dat er ook in dit opzicht niets Lieuws on der de zon is) De inschriften waren echter onlees baar door het moeilijke schrift en door de nog moeilijker vormen van schrijven. Na een heelen arbeid en na ongeloofe- HJke inspanning i» het den geleerden eindelijk gelukt den sleutel tot de taal te vinden en een alphabeth samen te stel- IeD. Boe moeilijk dit werk is bl(jktwel hieruit dat het Assyrisch b.v. 834 letter- teekens heeft. Met enkele voorbeelden lichtte spr. de moeilijkheden der taal toe. Toen men klaar was met de letter- teekenen bood de taal zelt geen moeite meer, want deze vertoont veel overeen komst met het semitisch. Wat zijn nu de resultaten der op gravingen Door spr. werden verschillende voor beelden genoemd, waaruit blijkt dat de inschriften in Babyion da geschiedenis sen van den Bijbel bevestigen. Achau, Jehu en andere Bybeische per sonen worden in de opschriften met name genoemd. Van personen, waarvan de H. Schrift slechts in het voorbijgaan spreekt vinden we hier de geheele ge schiedenis. Voorts geven de inschriften ons een duideiijken kijk op de zeden en gewoon ten en vooral op den godsdienst van die tijden. Zoo vinden we by die volkeren nog sporen van den zondvloed en andere ge- beurtenlssen. De inschriften maken ons veel Oud- Testamentiscbe geschiedenissen duide lijker. Door de geleerden werd b.v. steeds ontkend dat Abraham uit ür der Chal deeën naar Kent-aa getrokken is,omdat de Bijbel zegt dat Abraham over Haran is gegaan en nu beweren de geleerden dat de verkeersweg niet over Haran liep. Door de opgravingen is alles echter weer t? voorschijn gekomen en nu blijkt dat de verkeersweg wel degelijk liep over Haran. Zoo leeren ons de inschriften dat Rab- sake wii zeggen dechefvan den generalen staf die belast was met het voeren van belangrijke onderhandelingen. Zy leve ren ons ook het bewijs voor het bestaan van koning Belaasar, den zoon van Nebucadnezar, wiens bestaan reeds door de ongeloovige wetenschap is ontkend. Zoo vinden we b.v. een uitvoerige lof rede van Nebucadnezar op zichzelf d.e overeen stemt met wat de Bijbel ons zegt over dezen Koning. Nu is het de viaag of deze opgravin gen de betrouwbaarheid van het Oude Testament ook bevestigd hebben. Tor beantwoording dezer vraag werden ver schillende onverdacht vrijzinnige getui gen opgeroepen, die om strijd betuigden dat ae opgravingen de waarheid der „Jcodsche overleveringen* 'schitterend hebben bevestigd. Welk eeD machtig wapen is ons hier mede door God in de handen gegeveD, om tegen het ongeloof te strijden met alle macht en alle energie. De vrijzinni gen zijn met deze vondsten dan rok weinig in hun schik. Eén is er zelfs al geweest die beweerde aat de inscriptiën niet waar zijn omdat ze precies gelijk wareD aan wat het Oude Testament leeide. Bi zijn geen erger bliDden, dan die het willens en wetens z|jD. Ve.e vryzinnigen sloten de oogen voor de waarheid toe. Doch aan Prof. M. Nooraizy komt de eere toe onze oogen te hbböen geopend voor het belangrijke in deze vondst. We mogen met die opschriften niet dweepen. Wij gelooven niet aan steenen maar aan de H. Schrift. De waarheid der H. Schrift staat boven alles. We hebben nu echter zooveel geleerd dat we kunnen protesteeren tegen alle gelijk stelling van Babel met Jeruzalem, gelijk we ook lezen in Ps. 68 8. Da. grootste en schoonste winst is wel dat de theorieën die in de kringen van ket ongeloof omtrent het ontstaan van den godsdienst in omloop waren, met één slag vernietigd zijn. Volgens de voorstelling der ODgeloovi- gen kende Israël in Mozes' tijd nog geen taal of letteren en kon Mozes dus geen boeken schrijven of een zoo goed geor dende welgeving en maatschappij voort brengen. Alles wat uit dien tijd over Israël verhaald wordt, moet 1000 jaar later gesteld worden. Israël was in de woestijn niet anders dan een ongeordende woeste bende van landveroveraars. Alles wat op Mozes' naam gesteld is, is niets aD- ders dan een nabootsing, door een of ander priester na de ballingschap van de toestanden in Babel gemaakt. Israël kon 1500 jaar voor Chr. nog geen kunst en wetenschap hebben omdat fiabel die toen ook nog Diet bezat. Als een zeepbel is deze reden eering echter uit elkaar gespat. Ce opgravingen leeren ons dat reeds 1500 jaar voor Chr. de taal en letteren bloeiden. Als we het By beherbaal nemen zooals het voor ons ligt dan blijkt het dat het volk Israël net paste in den tfjd en in het milieu waarin het geplaatst is en dit wordt door de opgravingen bevestigd. Nog een winst der opgravingen is dat de ongeloovige theorieën inzake het ont staan van den godsdienst bleken onwaar to zijn. Men zeide dat de mensch begon met de vereering van steenen, daarna verder ging en de geesten der afgestorvenen ging aanbiddeD, vervolgens de natuur krachten, als zon en maan en hoornen aanbad, vervolgens deze natuurkrachten ging verpersoonlijken en zoo kwam tot het veelgodendom, wat langzamerhand verminderde zoodat er twee goden over bleven, een god van het goede en een god van het kwade, die streden om de heerschappij. Eindelijk kwam het Chris tendom als verbetering van dezen toe stand totdat tenslotte het Modernisme kwam als de hoogste trap. Dit wijst dus op een evolutie of ontwikkeling. Babyion geeft ons nu de gegevens cm den godsdienst van voor eeuwen te bezien en de proef op de som te nemeD. En wat zien we nu Dat in den tijd, waarin volgens de voorstelling der ongeloovigen de men- schen neerknielden voor boomen en stee nen In Babyion één enkel God werd aangebeden. Dus hoe ouder het volk hoe zuiver der godsdienst. Later vertroebelde het en kwam men tot het veelgodendom en de afgoderij. Er is dus hier geen ontwikkeliDg maar verbastering. De ongeloovige echter wil geen onge lijk erkennen. Eu h(j kan ook niet want de natuurlijke mensch wil niet voor God buigen. Wel moeten zij toestemmen dat er overeenkomst is tusschen wat de H. Schrift en da opgravingen ons leeren coca nu draaien zfj het andersom en zeggen zij dat Jeruzalem alles ontleend heeft aan Babylon. Een priester heeft klakkeloos Babels geschiedenis en ont wikkeling nageschreven en uitgegeven voor Israëls geschiedenis. Als gevolg hiervan heeft dan ook een moderne hoogleeraar in Dultschland beweerd, dat het O. T. vernietigd is door het onderzoek in Babyion en ook in ons vaderland wordt dit reeds aan de openbare hoogescholen geleerd. Wij christgeloovigen, erkennen wel de verwantschap tusschen Israël en Babyion maar wij gelooven, dat het goddelijk stempel, dat God op Israël drukte, Is raël merkte tot een eenig volk. Genesis leert ons hoe in de steden van Chams zonen ook nog langen tijd afstammelingen van Sem woonden die de herinneringen aan God en Z{Jn dienst levendig hielden, totdat God Abraham wegriep uit Ur der Chaldeeën. Vandaar de groote overeenkomst. Doch daarnaast vinden we ook groot verschil. Beiden, bij Jeruzalen en Babel vinden we het Scheppingsverhaal, doch wat een onderscheid. Het verhaal der Assyriërs leert ons op echt heidensche wijze hoe de goden geboren werden en onderling twistten en hoe tenslotte hemel en aarde ontston den. Daarentegen leert Gen. 1 I ons va a een God, die hemel en aarde schiep. Nog meer dergelijke verschilpunten noemde spr., die de verhevenheid van Israels leer sterk deden uitkomeD tegen over het lage standpunt van Balen. In Babels boetepsalmen vinden we als hoogsten toon„Ik riep, doch nie mand hoorde*. Wy daarentegen leeren in Psalm 116: „Teen hoorde God". Bjj Babel is het een zoeken door den mensch naar troost. By Jeruzalem daar entegen eene openbaring van God aan dtn mensch. Babel zegt: „Onze goden zyn dood". Jeruzalem zegt: «Onze God leeft in eeuwigheid". De keuze tusschen Babel en Jeruza lem kan dus voor ons niet moeiiyk zyn. Babel is altyd geweest de verpersoon- ïyking deranti-christeiyke wereldmacht. De concentratie van alles wat zich ver heft tegen God en Zyn Gezalfde. Jeruzalem daarentegen de verpersoon- ïyking van allen die Jezus erkennen als den Messias. In laatste instantie is de strjjd tus schen Babel en Jeruzalem de strijd tusschen de demonische maehten en de hemelsche legerscharen van den Heere Zebaoth. Babel of Jeruzalem is de keuze waar voor elk mensch eenmaal staat. Tegen den Christus Gods of vóór den Verlos ser der ziel. En op den jongsten dag zal God ge richt houden tusschen Babel en Jeru zalem. Dan zal een stem roepen „Zy is gevallen BabyloD, die groote stad". Maar dan zal ook in vervulling treden het visioen van den Ziener op Patmos, als hy het hemelsche Jeruzalem vaD den hemel ziet nederdalen en zalig zy, die dan kunnen zeggen>Onze voeten zyn staande in uwe poorten o Jeru zalem*. Ds Hulsteyn dankte namens alle aan wezigen den spreker voor zyn schoone rede en wekte op tot steun om in deD volgenden winter meer dergeiyke avon den te krygen. Nadat nog gezongen was Ps. 72 11 sloot ds M&yster de vergadering met dankzegging. RECLAMES. ll>l»l»ISI«ISISI>f ff'l I i en a! de bekende gevolgen daarvan worden i het best bestreden door 't gebruik Tan 1 Het is aangenaam om in t« nemen, ver- i sterkt de zenuwen en bevordert den eetlust. j Prijs per flacon f I.—. Alom verkrijgbaar en I l bij den Fabrikant J. SOL, Apotheker, Amst. I I Het Christel. Nat. Vakverbond scbryft ons Thans staan de uitgesloten sigaren makers reeds vyf weken op straat. Wat er iD de gezinnen van velen hunner ge leden is in die weken, is niet te zeggen. Gelukkig heeft de wekeiyksche uitkf ering van een zeker bedrag den ergsten nood kunnen voorkomen. Dat de christeiyke sigarenmakers tot dusverre elke week deze uitkeering kon den ontvangen, is te danken aan twee zaken. Eerstens, wyi de Christel. Bond aardig bedrag in kas had, en tweedens, dat uit talrykechristeiyke kringen steun binnen kwam. Dat laatste was een ge volg van het feit, dat de gansche »christe- Pers" voor zoover zy een oordeel uit sprak, de uitsluiting ernstig veroordeelde. Uit alle kringen kwam steun binnen, schreven wy. Op kiesvereenigingen en zang-clubs werd gecollecteerd een een zame commies aan de Belgische grens zond evengoed zyn penning, als de ge zeten burger; geesteiyken van onder scheiden Kerken bevalen inzamelingen aan. De christeiyke vakbonden gingen hand aan hand met Patrimonium en den Christeiyken Nat. Werkmansbond. Ook hier was de liefde vindingryk. Maar thans is de Bondskas geheel leeg, en moet het alleen van den steun komen. Hoe eerder de uitsluiting opgeheven wordt hoe liever het den sigarenmakers is. Echter zoo lang dit niet gebeurt, ver trouwen de Christelyke werklieden, dat hun geestverwanten hen zullen helper), om althans het noodigste voor hun ge zinnen te hebben. Daarvoor is plm. 3000 gulden per week noodig Met ernst wek- keD wy dus het christeiyk publiek van stad en van dorp op, mededeelzaamheid te betrachten. Wie zich deD toestand der sigarenmakers indenkt, stemt toch aan stonds toe, dat geven zaliger is dan ont vangen. Wy hopen, dat op talryke plaatsen met y ver veizameld wordt. Waar comi'é's zyD, kan men aan deze afdragen. En anders regelrecht aan het Christel. Nat. Vakverbond, Open Rystuin 4b Rotterdam Na afloop der uitsluiting wordt verant woording verstrekt aan de „Christel. Pers", die hiermede naar believen kan handelen. (Deze bede wordt door ons van harte gesteund. Van de Goesche weldadigen willen wy gaarne de giften overdragen. Red Naar de Maasbode verneemt, zal de vryzlnnige concenttatle in het district Zaandam candldaat stellen mr. J. Lim burg (v.-dlid van de Tweede Kamer voor het district Schoterland en lid van Ged. Staten van Zuid-Holland. Nadat het stoffeiyk overschot van het lid der Eerste Kamer R. Th. baron van Pallandt van Eerde met den trein van 2 u. 45 min. Donderdagcamiddag nit Zwolle te Ommen was aangekomen werd het naar den familiegrafkelder op het landgoed Eerde overgebracht. In den steei werden o. m. opgemerkt dr. Franssen, lid der Eerste Kamer, en de commissaris der Koningin in Overysel. Deze beiden en het lid van Ged. Staten van Overysel, baron Van Voorst tot Voorst spraken by het graf. De heer baron Beniinck tot Buckhorst bedankte namens de moeder van deD overledene. (N. R. Ct.) ■sa— neemt het gebruik van nog dagelijks toe? men steeds meer van de deugdelijk heid overtuigd wordt en ondervonden heeft, dat onze zeep van 25 Cts. per stuk beter is dan het buitelands fa brikaat, hetwelk voor 40 Cts per stuk verkocht wordt. De4Centiale Vryzinnige Kieavereeni- ging injhet kiesdistrict Weststellingwerf heeft tot candidaat voor lid van de Twee de Kamer gesteld prof. dr Ph Köhnstamm te Amsterdam. De heer P. C. van Dorst, klerk- telegrafist aan het station Kruiningen - Ierseke, is met ingang van 1 April over geplaatst naar Scheveningen. M. C. (Bedoeld bericht raakte zonder ons me deweten mede verzeild In ons blad. Bed). By de directe belastingen en accyn- zen zyn irgetrokken de verplaatsingen van: G. J. C. van Maanen, komm. 2e kl. van Vlaardingen naar Vlisslngen (haven), en K. Sinke id., van Veere, naar Haar lemmermeer. De surnumerair fl. W. T. Scheep stra uit de directie Groningen is aange wezen voor de tydeiyke waarneming van het kanton Ter Neuzen. Door het 3e reg. inf. zal van 18 tot en met 28 Augustus een kamp worden betrokken in de legerplaats by RycD. Te Koudekerke circuleert een adres aan H. M. de Koningin, waarin verzocht wordt om tot burgemeester te benoemeti den heer jh;. H. A. van Doom, thans bur gemeester van Veere en Viouwepolder. Wolphaartsdijk. Donderdagavond werd in de Chr. school alhier een openbare les gegeven aan de leerlingen, die de school verlieten. Behalve het personeel der school waren de bestuursleden, de ouders der leerlingen en Dog eakele belangstellenden tegenwoordig. Het hoofd der school opende het samenzyn met het zingen van Ps. 146:3 en gebel en sprak daarna een welkomstwoord. Ver volgens kwam de kaart van Palestina voor den dag, waarop ieder der leerlin gen verschillende dingen aanwees, ter- wyi naar aanleiding daarvan over de meest verschillende Schriftgedeelten vra gen werden gesteld, die de kennis der leerlingen in de Schr ft duideiyk deden uitkomen. Enkele vraagstukken voor het rekenen uit het hoofd vroegeD daarna de aandacht en ten laatste mochten de kinderen op de wereldkaart wyzen, wat ze zelf wisten. By afwisseling mochten de aanwezigen de schriften van de leer lingen bezichtigen. De voorzitter van het schoolbestuur, ds. G. de Jager, sprak nog een toepasseiyk woord tot allen en dankte namens de ouders het personeel voor het onderwys aan de vertrekkenden ge geven. Na een ernstig woord van afscheid eindigde het hoofd der school met dank zegging na het zingen van Ps. 11917. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Oude Niedorp, H. Visser te Deersum te Driebergen (hulppred.), A. Adriani, cand. te Amsterdamte 8choorl, A. J. P. Boeke te Noordwyker- hout. Bedankt voor Den Ham door 1). Plan- tiDga te VinkeveeD. De heer J. H. Rhoen, leeraar aan de R. H. B. S. te Goes, is benoemd in de eind examencommissie van de R. H. B. S. in Noord-Brabant te 's Hertogenbosch. Te Amsterdam is een 3 jarig meisje al spelende achteruitloopende tusschen de wie'en van een zwaarbeladen vracht wagen geraakt, overreden en gedood. Een 80 jarige bootwerker te Rotterdam werd aan boord van een stoomschip door een vallen stuk e-ts op het hoofd ge- getroffen en stierf aan de gevolgen. Een slimme streek. Een dame te Rot terdam, die altyd gezond geweest was, begon zoo verhaalt het Rott. Nbld., in begin van den winter te sukkelen. Steeds bad ze hoofdpbr, steeds voelde ze zich misseiyk en kreeg last van benauwd heden, zonder dat ze er een redeiyke oorzaak voor vinden kon Eiudeiyk liet zy den dokter komen en toen ze hem haar kwaal had uitgeduid, en hy even de kamer rondkeek, wees hy de kachel als de schuldige aan. Die moest ze di rect opruimen, dat soort kachels had de geneesheer in zyn groote practyk leeren kennen als een laDgzaam, maar zeker vergif. Maar mevrouw had de kachel pas ze was lang niet goedkoop geweest. Om ze dus zoo maar in den hoek te zetten, was niet zonder bezwaar. Doch de dokter wist raad. Voor de helft van den prys wilde hy de gevaariyke kachel overne men, hy wist er tegen dat geld wel ie mand voor. De koop werd geslo'en, me vrouw schafte zich een vulhaard aan en raakte baar kwalen kwyt. Maar wat overkwam haar nu dezer dagen ?Z9 wil in Mei gaan verhuizen en zoekt dies een nieuwe woning. Op haar omzwervingen belandt ze op een bovenhuis, waar ze tot haar verwondering haar oude kachel ziet staan. Geen vergissing is mogeiyk een kleice beschadiging aan een der deurtjes overtuigt haar daarvan. Ze in formeert dus met senige belangstelling naai de bewoouster van hel bovenhuis en wie biykt het te wezen de schoonmama van den welwillenden dokter.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1913 | | pagina 2