No 82 1913 Dinsdag 7 Januari 27e Jaargang MIEOWSBLAD VOOR ZEELAND. GHRISTELIJK- HISTORISCH terzetter. e Knecht e gevraagd. ienstbode. eukenmeid, Henstbode^ eider eider Knecht tnecht enstbode ot oudster ienstbode Pastorie KND. a.sfbod.©* VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN k gevraagd ige inlichtingen &.Z., Stoomdruk- rt werkend gezin bij G M. TIM- )E NOOD, Veerscheweg Februari verk, bij urgSt. Laurens. iart )K, Landbouwer, IOVEIJN, Kam O melden bij L. risae. irt TERMAN, Land- werkend .gezin. ;er Schort. ei stbode NELIS, Bitthm. pril aanstaande. B bij de Firma RIMPE BURGER irktveld.) N~BERGEN, Pas bij Goes, vraagt iwelijk der tegen- Noord-Bolwerk in te Middelburg werken. RUGGEN, (H. B. ens huwelijk der Mei Mei KOERT-Tak te ede Weltevreden. 3 o o t ■ZIEKIKZEB 1913, iruari op werkdagen ddags2 rgens 7,- dagelfiks, iiddagso_ en op andere om 7,30 7,30 aur; en op ,30. :s, uitgezon- om 2,15; op idare work 's morgens- t d i e t 3LB-ROTTERi>AM' 1912. ssingen 6,20van id Rotterdam 8 uur, g 20 en 27 Jan. dan en Vrijdags geen nge-Ver west, Ö°eS IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1.25 Enkele nummers.0.05 UITGAVE DER FIRMA'S EN van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Familieberichten van 1—10 regels 1.—, iedere regel meer 10 cent. fV** De opgaaf van den spoordienst komt in dit nommer voor op de gebrul- kelijke plaats. 7 Jan. 1918. Gaarne leggen ook wij op het graf van wijlen ons geacht Statenlid den heer Siegers een bloemkrans onzer hulde neer, voor het vele goede dat hg in den dienst van z(jn gewest, en als lid der antire volutionaire partij, alsmede in zoo meni- gen chri8tel|jken kring waar hg naar voren kwam, heeft tot stand gebracht. Met Siegers is een ook door ons hoog geschat, merkwaardig man ten grave gedaald. In vele kringen, niet het minst in het gedeputeerd college en in onze a.r. Sta- tenclub laat hg een stellig nog jaren daarna voelbare leegte achter. Zgne nagedachtenis zal ook in onze antirevolutionaire kringen tot zegening zijn. In vrgzinnige bladen, bigkbaar van een vrgzinDigen berichtgever, staat van den heer Siegers vermeld dat hg, tchoon hg lid was van de antirevolutionaire party, daarom toch gem partijman was. Dit nu is een onjuistheid, welke wg om de eere zgner nagedachtenis moeten tegenspreken. Zooals de uitdrukking daar staat is zg onzin. Immers hoe kan iemand lid zgn een er partg en toch geen partyman Ieder die partg kiest, is partg man; dat wil zeggen hetgeen hg In 't lands belang doet of laat, dat doet of laat bg op grond van en in overeenstemming met de beginselen zgner partg. Zooals dit trouwens behoort. Wie dit niet doet, die maakt zich schuldig aan ontrouw of oneerigkheid. De vrgzinnige bladen die bovenstaande omtrent den heer Siegers schreven, be- leedigden dan ook, schoon het niet zoo bedoelend, zgn nagedachtenis. En dan schoon lid der antirevolu tionaire partg was hg geen partgman. Man bedoelt dan »geen partgdig man", geen man die bet landsbelang opofferde aan het belang zgner partg. Dit is van vrg zinnig standpunt een beleediging voor de antirevolutionaire partg. Alsot tot deze partg ook maar ésn zou behooren, dia zoo partgman, (lees par tgdig man) zou zgn. Is er ééue partg die op voorgang van haar grooten stichter Groen van Prin- sterer het .leven en laten leven" in haar vaandel schreef en betrachtte, dan was 't de antirevolutionaire partgen als zoodanig is ook de heer Siegers onder ons bekend geweest, en was dit zgn onvergaDkeigke eere. Hij was een goed partgman. De Vlissingsche Courant, die bigkbaar de fout der vrgzinnige bladen heeft ge voeld, schreef dan ook: „Hoewel de heer Siegers als antirevolutionair gekozen werd tot lid van de Prov. Staten, is hg nooit een heftig partgman geweest. Bigkbaar ziet dit blad in dat men als lid een er partg partgman moet zgo. Maar de heer Siegers was geen heftig partgman. Tegen deze kwalificatie hebben wg na- tuurigk geen bezwaarmits er maar bg vaststa dat met die afwezigheid van heftigheid -niet bedoeld is dat de over ledene transigeerde met zgne beginselen. Overigens wagen wij de veronderstel ling dat het ook de Vlissingsche Courant, indien het haar gevraagd werd, moeiigk eou vallen het onderscheid tusschen heftige en zachtmoedige partg mannen uiteen te zetten. Beets zong eens Heen, geen partgman wil ik zgn, ik wil aan gansch mgn volk behooren. Maar deze tegenstelling achten wg onjuist. Immers lid zijn eener partg, dat wil zeggen eener kiesvereeDigiDg, die met andere geigkgezinde, geestverwante kies- vereenigiDgen in één organisch partg- verband leeft, sluit niet uit dat men tevens is Nederlander, heel zgn volk toe behoort. Ieder antirevolutionair, ja ieder oprecht vaderlander, tot welke partg hg ook behoort, zal ons dit toegeven. De sociaal democratische lectuur staat voor onze jongelui somwgien geigk met vergif. Wg kennen er die onder haar invloed van het rechte pad zgn afge dwaald. Natuurigk gaan de Curistenen niet vig uit, die maar niet te bewegen zgn om mee te helpen aan de opheffing van sociale nooden, en de rechtzetting van scheve verhoudingen. Jongemannen die dit weten en ervaren, en zich ont trekken aan den invloed van het Evan gelie, vallen, mede daardoor, zoo gemak- keigk het socialisme ten prooi. Men weet hoe Enka het spoor is bgster geworden, eD na velerlei evoluties in het kamp der sociaal democraten is terecht gekomen, waar zg zich door Godlooche naars laat verheerig ken. Gretig namen socialistische bladen als Het folk uitspraken van dergeigke christenen of zich noemende ex-chris tenen op, ter meerdere glorie van de socialistische leiders, en ter meerdere afbreking van het Christendom. Zoo vonden wg in Het folk van 2 Jan. een stukje van een Christen-socia list die, begeesterd door mr. Troelstra's Kerstrede, van zgn bevinding verslag doet. Met opgetogenheid verhaalt bg van .(zgn) eerste Kerstvergadering". Vroeger zoo schrgft hg „Vroeger, in mgn voor-socialistische pariode, kreeg ik altgd een pgnigke gewaarwording, wanneer ik bg gele genheid van het Christusfeest op een socialistisch strooibiljet als onderwerp zag aangekondigd": „Vrede op Aarde." Voortgekomen uit koalitie-kringen, op gevoed in de meening dat socialisme en christendom elkaar uitsluiten als vuur en water, waar de 8. D. A. P. mg was voorgesteld als een verzame ling van aan de religie vgandige ele menten, meende ikdat de christen onder hen niet kon en niet mocht verkeeren. De jaren echter, dat ik den looDstigd moest medestrijden, toen ik de zweep van het kapitalisme aan den ïgve voelde, drevên mg tot een nader onderzoek van het socialisme. Lang zaam maar zeker voltrok zich het groeiproces in mgn binnenste, in alle stilte. En zoo woonde ik dan die eer ste, vroeger zoo „vreeseigke" Kerst- vergadering bg*. En het viel mee. .De „Internationale* maakte zoo schrgft hg .op mg een onuitwischbaren indruk". Ea hg zingt dien socialistischen kerstpsalm nog eens na: Ontwaakt, verworpenen der aarde Ontwaakt, verdoemden uit hongerssfeer, Reed'igk willen stroomt door uw ad'ren Eu die stroom rgst meer 8n meer. Sterft, gg oude vormen en gedachten Slaafgeboornen OntwaaktOntwaakt De wereld steunt op nieuwe krachten, Begeerte heeft ons aangeraakt. Maar nog meer indrukzoojubelt hg voort maakte op mg de beteeke- nis van het Kerstfeest, dat weliswaar het .vrede op aarde" wordt gezongen in de godshuizen, maar op de slag velden van den Balkan menschen, arbeiders, broeders elkaar naar de keel vliegen". En vooral was zoo mooi volgens dezen „Christen-socialist" Troelstra's verheer- ïgking van het socialisme: Het socialisme (aldns Troelstra) drukt het voetspoor van den Zoon des Menschen. Het socialisme heeft zgn stem verstaan, het wil het .vrede op aarde" realiseeren. De officieele kerke- ïgke wereld heeft Zgn roepstem be antwoord met het „Kruist hem Kruist hem!" De tegenwoordige christeigke wereld zegt: .Ja Heer!", maar doet niet wat Hg zegt. Het socialisme heeft Zgn stem verstaan en doet het. Het zegt„Vrede op aarde Ik geloof, voegt deze Christen-socia list er aan toe, wanneer Jezus een bezoek had gebracht aan alle kerkge bouwen waar allen om sfcryd zgn ge boorte herdachten en wg hem gevraagd hadden: Wie, groote meester, heeft dezen dag het best aan u gewgd?, dan geloof ik dat het antwoord zgn zou: Da verachte sociaal-democraten hebben mgne woorden het beste ver staan zg hebben mij gehoorzaamd! Het was in één woord een heerigk Kerstfeest, dat ik vierde met de so ciaal-democraten, een Kerstfeest, dat mg sterkte in den strgd. En ik hoop, dat ik nog menig jaar met hen het Christus-feest mag meevieren. Het is mogeigk dat het Christendom van dezen Christen-Socialist er een van den kouden grond is geweest. Toch is deze jongeÜDg er een uit velen, die te leurgesteld door de praktgk van sommige Christenen, er hun .Christendom» aan gaven, en in hunne behoefte aan gods dienst of een surrogaat daarvan, over liepen naar de socialisten om in het Roode Evangelie van den haat bevredi ging te vinden. De Heere kent degenen die de zgnen zgnen zoo deze jongeman een van de ZgDen is, dan zal Hij hem vroeg of laat wel uit deze duisternis onttrekken en overbrengen in Zgn wonderbaar licht. Maar de Christenheid die nalaat eén schgnend licht te zgn en de Christen die verzuimt zgne leer in het leven toe te passen, en met name in loonregeling, omgang, opvoeding, voorlichting en voor beeld zgn knechts van zich vervreemdt, zg zgn dubbel schuldig aan het bloed van zoo menigen verdoolde, die de so ciaal democratie ten buit valt en mee afdrgfc op het hellend vlak der Revolutie. In haar .Hollandsche Lelie" publiceert Anna de Savornin Lohman een .alphabe- tischen terugblik cp 1912", in welke de volgende flauwiteiten voorkomen C is de Coalitie, waartoe mgn Oom Loh- [tnan behoort, D is de Doofheid waardoor Abraham [Kuyper slecht hoort. K is dr. Kuyper voor 't laatst in de Ka- [mer gehoord, L is dr. Lingbeek, onlangs op de N. R. Crt. [zeer verstoord. M is Mackay berucht thans door [Ommen, N is de Nederlander geschreven voor [dommen. O is mgn Oom, die achter de schermen [regeert, P is zgn en mgn neet Professor, die in [Utrecht doceert. Y is de aIJver voor Christus", van het [Rechtsche Kabinet Maar Z is de eindpaal, die God allen zet. Deze freule heeft niet alleen de heuge nis harer Christeigke opvoeding, maar ook de eer van den adeligken naam wegge worpen. Groot is haar haat jegens Chris- teumenschen en klein is zij zelve in de uitstalling er van, zooals, nevens haar jongste roman, deze aanhalingen weer bawgzen. Koppermaandag. Het Volk schrgft het volgende Een week na Driekoningen kwam Kop permaandag een feest speciaal voor de Maandaghouders, vandaar den naam .verloren Maandag", want men werkte op dien Maandag niet. Bekend is, dat tegenwoordig Koppermaandag ,de dag" is van de almanakken-drukkers, en ook wel dus der drukkersgezellen. Als ik 't wel heb, houdt men dan ook hier en daar tentoonstellingen van drukwerk op Koppermaandag. Hoe men aan dien naam komt Eu wat is een kopperEn wat kopperen? j De een denkt aan 't waord samenwer- f ken (koöpereeren) van vakgenooten een ander zegt, dat 't komt van .kopperen" (feestvieren)een derde zegt, dat „kop peren" drinken beteekent; uit een kop of liter dus De oudste en de nieuwste uitlegging luidt dat een kopper een drin ker, 'c pooier, 'n fuiver is, die niet werkt. Toen b. v. in 1552 de Amsterdamsche nachtwaebts zich verdienstelijk hadden gemaakt door eenigeWederdoopers tele werken", kreeg kapitein Jacob Hendrikz. met zgn 32 mannen ('n vendel) 16 schel lingen voor een copptr (drinkfeest) Zoo vindt men in een gedicht van Brederode, „Het Moortje", o.a. Jou vader was soo milt en soo royaals, dat hg ons sonder vragen, Gaf een nieuwe jaar (fooi), met een teer- penninghe tegen de Kopperdagen. 't Woord wordt hier meervoud gebruikt voor „feestdagen". En op oudere prenten, uit de 16e en 17e eeuw, vindt men af beeldingen van optochten op „Cappertjes Maandagh en Dinsdagh". Grof gezegd door Roodhuyzen, fijn gezegd door Babius Onder het opschrift „Valsch® in het Januari nummer van zijn Studiën en Schetsen schigft Prof. Fabius: De heer Roodhuyzen klaagde er over in de Tweede Kamer 16 Dec. 1.1., dat de Kamerleden „de Borgesiussen en Reels hebben moeten ruilen voor de Ooster- baans en van Hoogstratens", enz. Dat iemand zich veroorlooft in de Tweede Kamer dergeJfike vergeiyking te maken, pleit zeker niet voor goe den toon. Maar ook is de vergeigking volko men valsch. En het Is te meer noodig daarop te wgzen, wgi men soms zelfs in de groote liberale pers diezelfde valsch- heid aantreft. Immers zal men nergens kunnen vinden, dat voor de Tweede Kamer van liberale zgde een antirevolutionair werd aanbevolen, wgi de liberale can- didaat in talent de mindere was. Of deed zich dit laatste wellicht nimmer voor? Onthoude ik nag van het noemen van candidaten, en constateere ik slechtsdat in elk geval van den heer Roodhuyzen verwacht mag worden te Briella propaganda voor een antirevo lutionairen candidaat, zoo deze maar even boven de middelmatigheid uit steekt. Roodhuyzen heeft het grof gezegd doch Fabius heeft hem fijn aan 't ver stand gebracht, dat hg ouder de politici of, wilt ge, politicieDs den rang inneemt van, hoogstens, een middelmatige. Ingetrokken. Wg hebben inderdaad iD de Hande lingen niet bevestigd gezien dat de heer Roodhuyzen zou gezegd hebben de woor den uit Job 1 21. Uit het geheugen citeerende, hebben wg derhalve bigkbaar den heer RoodhuyzeD laten zeggen, wat een ander gezegd heeft, althans wat hg, de heer Roodhuyzen, niet gezegd heeft. Onze beschuldiging van profaoie wordt derhalve ingetrokken. Alleen merken wg in dit verband op, echter niet om eenigen twijfel te wekken aan de mededeeling onzer onjuistheid, dat niet altgd hetgeen in de Handelingen staat, letterigk het gesprokene weergeeft. Het Kort Verslag en de dagbladen zgn niet zelden dichter bg de waarheid. Zoo komt ook hetgeen de heer Roodhuyzen zegt, niet eens altegaar in de Handelingen. Volgens de dagblad verslagen toch heeft bij destgds in de Kamer, toen de benoe ming van Duy3 tot wethouder met mede werking der liberalen ter sprake kwam, uitgeroepen„dat was misschien wel om hem een loer te draaien", waarop de heer Duys antwoordde dat hg deze veronderstelling zou onthouden. Doch geigk gezegd: wg kunnen op dit oogenbilk onze vergissing niet op helderen, en trekken derhalve onze oon- clusie in. Oeen van beiden. Om te weten wat mr. Troelstra in zgn Kerstrede gezegd heeft, kan men't best in Het Volk terecht; maar wil men wat meer van het debat weten, dan moet men De ïelegraaf raadplegen. Wgnkoop, de leider der S. D. P. is in debat geweest met den leider der 8. B. A. P. Van hetgeen deze debater zei, ver dient wel een en ander te worden ent- houden. Onder meer het volgende: Voor den proletarischen strgd bg da as. verkiezingen, zegt debater, niet voor den strgd dien Troelatra in zgn kop heeft (gejoel), is het nocdig de breeds arbeidersmassa in den strgd te betrekken. De transportarbeiders, dn bootwerkers, de zeelieden(Rumoer). Ja. ik begrgp dat uw geweten spreekt. (Gelach). De fabrieksarbeiders hebt g| óók met! Geroep: Jg toch óók niet! De heer Wijnkoop: Het groote indus trieels proletariaat hebt gg. S. D. A. P., niet, al ia het voor de arbeiders bereikte, een gevolg van het optreden der S. D. A. P. Toejuiching Dat is goed gezien van Wgnkoop. Da S. D. A. P. noemt zich arbeiders-partg maar de heeren van deze arbeiderspartg hebben de arbeiders niet achter zich. De leider der 8. D. P. is op dit punt earlyker. Die hesft het woord „arbeiders* lu den naam zgner partg geschrapt. Terecht riep men hsm dan ook toeJy ook niet. Geen van beiden hebben de arbeiders achter zich. Bg de stembus loopen wel steeds meer deren achter hen, maar het gros der arbeiders gelukkig I houdt rechts l Onze regeering wil door steun aan de Zending te bieden niets anders dan het Evangelie in onze Oost zgn vrflen loop gunnen. Tegen deze poging verzetten zich alle mogeigke Pilatusaen en Herodessen in Ned. Indiê. Zg zgn het die de Mahomedaansche bevolking ontevreden maken en tegen de regeering ophitsen. Laatst sprak een Javaan in een ver gadering te Amsterdam het onbewimpeld uit, dat de inlanders zich om zoodanige verandering van koers in zake zending en onderwgs niet bekommert. De agitatie, aldus de Nieuwe Rott. Crt., en dus zal het wel zoo wezenis gaande gemaakt door de vrgzinnige pers in Ned. Indië. Het gevaar der Zending zou de inlander niet zien, als deze vrg zinnige pers hem niet had wgs gemaakt dat er gevaar is. Maar zoo wordt ons gezag in ge vaar gebracht. En het is voor dat gezag dat wg ook in 1913 ons hebben op te maken. De Zending in Oost en West. Vrienden der Zending vernemen mis schien met belangstelling het aantal arbeidskrachten in onze Oost- en West- Indien. In Ned. O.-Indië bigkt het aantal daar arbeidende zendingscorporaties te bedra gen 8 Nederlandsche, 2 Dnitsche en 1

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1913 | | pagina 1