No. 66 1912 Maandag 16 December 27e Jaargang. loomen, NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. GHRISTELIJK- HISTORISCH Visch, ischrijving Dekbeer, enknecht iiun, Dienstbode, De kiale (talie ei bel Buisgezin. Staten-Generaal. De Balkan-Oorlog. Binnenland. Uit de Provincie. hidelfotirg. langeboden: jaar," en Kar. tand van Goes. :cop erriepaard, DOP ©E, als nieuwe tokken, Knecht van Hasselt, e 104, Den Haag jnmeisje IEMAND voor -?ierik.zbs. Ier 1912. VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DEJONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIEN AN DORT, straat, Goes. van de Pere- den boomgaard den Doel", be- J. A. Trim- sn in te leveren mber 1912, ten E. C. VAN DIS- tevens nadere nen zijn. MALJERS, Aagtekerke. ngekocht in den Ook een rijtuig koop, genegen te se, bij Wolptmartsdi/jk. hraarS) Js. SIEMONSE, OOP 7 December, bij Zsutelande. DJP Yeerweg, Wol- aart ifeersknecht LAMAIN, Schoen- mperland. Mei KORTE, Meliskerke. of vroeger id, Wissenkerke. Aaart Leer J. BRAAMSE, e n s z a n d. tegen 1 Febr. of sn netjes werken. 26,— wascbgeld. BEEKE-OchtmaN ari of Mei ari gevraagd op ar, P. G. niet als i f 130 en f.26 g. g onnoodig zich an co brieven onder dit blad te Goe^ o o t g op werkdageD 7,0" lagen alleen 7,30. i dageiyks, uitgezon- 1,15; op Donderdagen werkdagen en 's Zon- onge-Verweet, Goes. IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1.25 Enkele nummers0.05 UITGAVE DER FIRMA'S EN van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Familieberichten van 1—10 regels 1.—, iedere tegel meer 10 cent. Zij, die zich met 1 Januari a. s. op •ns blad abonneeren, ontvangen het tot dien datum gratis. Het huisgezin is door een onzer Christfc" HJke sociologen een kostelijke gave Gods genoemd, de volle aandacht van Kerk, Staat en Maatschappij waard. Groot is dan ook de beteekenis van het huisgezin, voor eiken mensch in het bij zonder en voor de menscheid in het alge meen. Zelfs mannen, die de maatschappij on dermijnen, hechten nog aan de beteekenis van het gezin. God schiep den mensch, man en vrouw beide, den een tot hulp van den ander, en zoo stelde de Heere het huwelijk inDeze twee zullen tot een vleesch zijn*. Dit is de kostelQke waarheid, waarvoor millioecen alle eeuwen door hun Schep per hebben gedankt. Man en vrouw ontvingen de genade der uitbreiding. „Weest vruchtbaar en ver menigvuldigt u" is de kostelijke zegen, waarmee God den grondslag van het huis gezin legde. Het huisgezin is dan ook door alle eeuwen heen, onder alle volken, als vrucht van dezen zegen, beschouwd als een onafwijsbare levensbehoefte voor den mensch en voor zijn bestaan even nood zakelijk als zijn eigen lichaam voor de ziel. God heeft den mensGh sociaal aange legd. Dit wil zeggen, dat hU zich vereenigen zou, de gezelligheid zoeken, gelukkig wezen in het bezit van kinderen, die zijn beeld, zijn eigenaardigheden naar ziel en geest zouden vertoonen, zoowel als de overeenstemming zelfs in gelaatstrekken, lichaamsbouw, gang en klank van stem. De behoefte van het huisgezin berust op de schepping en de vrijmacht Gods. God heeft zich een huis, een heim, den hemel geformeerd, zich een gemeente uitverkoren, die hier reeds op aarde zijn lof vertelt, en in het Vader/mis het vol maakt en eeuwig mag en zal doen. Ofschoon niet met handen heeft de Heere zich tempelen gemaakt. Zulk 'n tempel heeft ook de mensch. En zoo heeft hy dat huis, wat niet zijn woning, maar zijn huisflm» is, als 'n geschenk Gods te bewaren. Ik en mijn /iMM(gezin), w(J zullen den Heere dienen, dat zjjn de man, vrouw, kinderen en de verdere leden van het gezin. Nog pensdat huisgezin is 'n kostelijke gave. Het is 'n koninkrijk, waar de man koning is,; de vrouw zich thuis gevoelt, en de kinderen de onderdanen zijn. Ja, het huisgezin is 'n staat, 'n kerk, 'n maatschappij in bet klein de vader is priester in dien kring, de moeder is er de diacones. De vader is er ook de constitutioneele vorst, de moeder vervult er de taak van de Tweede Kamer, dit is van pleitbe zorgster, van vertegenwoordiging. Is de vader het hoofd van het gezin, de moeder is er het hart en de hand van. Z(J is er de maaD, gelijk, de man er de zon is. Zij heeft de schoone roeping de strengheid van het gezag des ouders te temperen. Het huisgezin is de tuin, waarin de bloemen tot ontluiking komeD, maar waar, helaasvrucht der zonde I ook zoo menige bloem, nauw ontloken, ver welkt. Het huisgezin is ook de kweekplaats voor een gezond kerkelijk, maatschappe lijk en staatkundig leven. Neer, de menschheid is geen hoop zand gel(Jk, waarvan iedere korrel een voorwerp op zich zelf is, los van zijn buurman, maar een organisch geheel, een keten, waarin geen enkele schalm kan worden gemist. He menschheid is 'n boom met takkeD, tw(Jg en bladeren en de wortel van dien boom is het huisgezin. Wooni in het huisgezin de vreeze Gods, dan kan het niet anders of er komt een gezond leven voor den Staat, de Kerk en de Maatschappij uit, voort. Het huisgezin is ook een bolwerk voor onze burgerlijke vrijheid. In ons huisgezin zjjn wjj vrij. De vader is er Souv( rein in eigen kring. Waar het huiselijk leven iD liefde is bloeiende, daar is de maatschappij het gezondst, de burgervrijheid het grootst. Denk u, zoo ge kunt, het huisgezin weg. Er is dan geen man en vrouw, er zijn geen kinderen. De menschheid wordt een zandhoop geljjk. „Een hoop zielen op een stuk grond.* Daarom hebben wjj anti revolutionai ren, wij christelijk-historischen de roe ping om voor het huisgezin op te komen. Vooral in onze dagen, tengevolge van het machinaal bedrjjf en de groote pro paganda der beginselen van ongeloof en revolutie, wordt het huisgezin niet weinig in z(Jn groei en bloei bedreigd. Daarom moet het gezin door bijzon dere maatregelen van Overheidswege be schermd, van Christelijke z(jde door ker kelijk en maatschappelijke actie krachtig worden beschermd. Ja, de machine is een kostelijke gave Gods, maar door de hebzucht der men- schen zjjn de machine en de fabriek vaak de vjjanden van het gezin geworden. Het hoofd van het gezin wordt maar al te veel aan z(Jn gezin onttrokken. Hoe menig huisvader kan, door den aard zijner betrekking en den omvang der taak, die op hem rust, slechts enkele oogenblikken daags in den kriDg der zijnen doorbrengen! Zoo is het huls hem geen tempel meer, waar b(J zijn priesterlijke taak volvoert, geen rjjk waar hjj als Koning den schep- ter zwaait, geen rustplaats, maar een stal, waar hij komt om te eten en te drinken, en dan spoedig weer weg te gaan, want de machine wacht niet, maar moet voort, altjjd eindloos voort. Ds rusteloosheid dei machine brengt de meisjes naar de fabriek, waar haar wel de fabrieksarbeid, doch niet de schoone kunst van het huishouden wordt geleerd. Het is dan ook zeer toe te juichen, dat in onze dagen dit kwaad door middel der wetgeving sl meer wordt getemperd betere loonregeling en werk verdeeling kunnen hiei het gezin ten goede komen. Maar nog ernstiger vjjand is heionge- loof Wordt het Woord Gods uit het huis gezin weggenomen, dan wordt de leidstar van het gezin gebluscht. Daarom moeten vreeze Gods en het Wooid Gods in het huisgezin bewaard blijven. De Bjjbel moet bet Huisboek zjjn. Gods Woord het rechtsnoer voor 't huiseljjk leven. Jezus Christus de Gastheer, de Koning, de Wetgever, De Heilige Geest de Leidsman, die de harten verbindt en tot ware vrijheid en godsvrucht opvoedt. ■De Zondag moet in eere worden ge houden, op welken dag ds leden van het gezin elkander in het feestkleed ont moeten en gezamenlijk naar Gods huis opgaan en den dag Hem, den Heere, wjjden. De Zondag, die door den dichter Huy- gens reeds geen Zondag, Zoondag, Zoen dag, maar Zond'dag werd geno-md dewjjl hjj zag hoe schromelijk zijn tjjdgenooten dien dag verwaarloosden. De Zondag, die door de goden der 20ste eeuw tot feestdag en sportdag en uit gaansdag, tot laierdag, werkdag, wandel dag en vergaderdag is gemaakt, waardoor menig gezin het zonlicht van den Zondag mist en iu droeve duisternis omdoolt. Maar nog andere machten ondermijnen het gezin Wfl zwijgen over de zoDde var het Neo-Malthusianisme, van de vrije liefde en wat dies meer zij. Ed dan die verkeerde emancipatie zacht, h=-t zoogenaamde feminisme. Neen. de strijd voor de rechten der vrouw, be hoeft ons niet af te schrikken, maar de verkeerde principes waarvan men bij dien strjjd uitgaat. De vrouw opleiden tot een of andere maatschappelijke betrekkiDg, waarin zjj een eerlijk stuk brood verdient, dewijl er vele vrouwen, door velerlei oorzaken, nooit tot 'n huwelijk kunnen gerakeD, dat is prijzenswaard en nuttig. Maar haar in te prenteB, dat z(J is de gelijke van den man, dat is haar het wapen in handen geven, waarmtê zjj het huisgezin ont wricht en den zegen van het gezinsleven bant. De vrouw de gelijke van den man, daar tegen verzet zich Gods Woord, de Schep- pings-ordinantie, de wet der natuur. Regel bljjft en bljjve de man in de we reld, de vrouw in 't gezin. De man het hoofd der vrouw, in ieder opzicht, ook geestelijk haar meerdere. De man de logische denker, gesteld om het groote, het ver-af zjjnde te zien, de vrouw de altijd bezige opmerkster, die de kleinigheden, de détails, het voor de hand liggende doorziet en benuttigt. De man de krachtige, de sterkere, de vrouw het zwakkere vat, de zachte leid ster en opvoedster, de moeder harer kinderen. Ook de sociaal democratie is 'n gevaar lijke vfland voor bet gezinsleven, dewjjl het God en zjjn Wooid verwerpt. De sociaal-democratie is practisch- atheïsme. ZQ ondermijnt het gezag, verwerpt het huwelijk als gave Gods en belaagt der halve het gezin. Het huisgezin stelle zich daarom onder de bescherming van Gods Woord, maar daardoor ook onder de tucht van dat Woord en van de Kerk, en van de School en van de Maatschappij en van de 1 Overheid. Maar dan prente ook ieder huisvader zjjn gezin in dat Gods Woord moet aan- j vaard, de Kerk geëerd, de School ge- 1 bouwd, de Maatschappij gediend, de Overheid gehoorzaamd moet worden en i dat alles om Oods wil. Van zulk 'n huisgezin, 'n Christelijk huisgezin gaat kracht uit ten goede voor 1 geheel het leven. jj 16 Dec. 1912. Zjj vinden elkaar toch wel. Zoo zei Vrijdagavond in de Kamer een man van Rechts tot den vrijzinnigen spreker, die de concentratie zonder soci alisten verheerlijkte. Zij vinden elkaar toch wei- Dat wil zeggen, in 1913, de socialisten en de vrijzinnigen. Net zoo goed als laatst in Ommen, toen zjj saam den Rechtsch9n candidaat hadden te werenen nu weer in Rotter dam IV waar de socialists die bjj eerste stemming op Ter Laan stemden, nu gin gen op den vrijzinnigen Verheul, voor den gemeenteraad. Hei Volk constateert dit laatste zelf. Het blad schrjjft: „Van de 2312 stemmen op Ter Laan is dus blijkbaar een groot aantal op Ver heul overgegaan, die zjjn succes in dit geval te danken heeft aan de algemeens ontevredenheid over het reactionaire christelijke bewind." Zoo zal het in 1913 nu ook gaan. En dit alles goedgepraat met het praatje: het ging „tegen het reactionaire Chris telijke bewind". De opbrengst der Rijksmiddelen was ook in November bevredigend, niettegen- staande de successierechten heel wat verminderd waren. De vjjf in plaats van vier! Zaterdagen brachten den suikeracciJnB sterk naar boven, zoodat het minaere der successie door het meer dere van de suiker opgewogen werd. De opbrengst was nog zesduizend gul den hooger dan in November 1911. Meer brachten opde suikeraccjjns een half miljoeninvoerrechten 130 dui zend gulden posterjJeD en rjjkst-legraaf saam een ton j loodsgelden een halve ton enkele andere middelen gingen met iets minder dan dit b8drag naar boven. Minder leverdensuccessierechten 7 ton, bedrijfsbelasting ruim anderhalve ton: bier en azijn f40 000; andere mid delen verminderden met een kleiüer be drag dan het laatstgenoemde. Over de eerste elf maanden van dit jaar brachten de successierechten circa twee miljoen minder op, terwjjl onge veer alle andere middelen een hooger accres toonden. Er is nu reeds vjjf en een half miljoen meer Ingekomen dan in de eerste elf maanden van 1911. Een bemoedigende uitkomst. Maar wat baat zjj, bjj zoo velerlei stijgende behoeften, en by zooveel dat zal het recht zjjn, verbetering behoeft j TWEEDE KAMER. Ook Zaterdag is er vergaderd Het was inderdaad een belangwekkende vergade ring, echter meer voor de linkerzijde dan voor ons. Want voornamelijk was de vrijzinnigheid aan het woord. Allereerst dan hield de deer Tydeman (v.l.) een lang betoog over de concentratie en haar program. Hoewel het geen be zielende rede was, muntte deze toch uit boven die van zjjn confrères. De heer De Visser (c.h.) kan wat ste kelig zjjn, in ieder geval puntig. Het ging ook om hoogstbelangrjjke politieke zaken, waarin htj de rechterzijde had te zuive ren. Hjj ontkende pertinent, dat de Unie liberalen en vrijzinnig-democraten altjjd voor de opheffing van de maatschappe lijke krachten hebben gestreden dat de vrijzinnigen de kampioenen van het par ticulier initiatief zjju geweest en dat rechts slechts gevolgd is. Spreker betreurde verder, dat de gods dienstige antithesen de heerschappij voeren op staatkundig terrein. Doch de rechte)zjjde draagt daarvan de schuld niet. Da christelijk histonschen hebben op de kiezers nimmer gewerkt met de antithese van „paganisten" en „Christe nen*. Zy hebben die tegenstelling altjjd practisch en theoretisch verworpen en bestreden. AldHS de heer De Visser in het vuur zijner rede, verschillende anti thesen behandelende. Volgde de Christelijke Staatkunde en art. 171 der Grondwet. Wat het laatste punt betreft juichte spreker het toe,dat dit artikel gehandhaafd bljjft, den heer de Beaufort, die staat op het standpunt van scheiding van kerk en staat, bestrij dende. De soeiaal-democratische afgevaardigde Hugenholtz had het over de bonden van minder marinepersoneel. Wy kennen reeds het socialistische standpunt en zouden heusch te veel van het „goede" krjjgen. De heer Drucker (v. d.) betichtte de antirevolutionairen van minder oprechte daden. Ook die beschuldigingen kenneD we. Wy, die toch immer den stryd tegen het ongeloof voeren, zouden in meerdere gevallen, den socialisten steun hebben verleend. Nog sterker, wy zouden meer dan een socialist in de Kamei gebaald hebben, 't Is fraai, hoor. By de vryzin- nige heeren slaat deze leugeuachtige taal natuuriyk goed in. Van den heer Drucker vernamen we meer fraais. Zoo wilde hy alle verantwoordeiykheid van de linkerzijde voor de ongeoorloofde ob structie te niet doen. Laat by evenwel niet denken, dat het door ons voor zoete koek wordt aangenomen. Niets is meer naïef, dan een verdediging van links op dit punt. Eén uitspraak van den heer De Beau fort (v. 1.) dient nog vermeld. Na een interruptie van minister Heemskerk, betoogde by, dat de vryzinnige-concen- tratie niet verplicht is bet bewind te aanvaarden, wanneer ze geen meerder heid krygt zonder de socialisten. De be slissing is niet aan den heer De Beau fort hy is voorzichtig en gereserveerd, zooals men ziet maar aan de mannen, die na dan uitslag der verkiezingen zul len hebben te beslissen. Het is heden een gewichtige dag voor de wereldpolitiek. De aandacht van de ge heels wereld is op Londen gevestigd. Da reeds lang voorbereide gezantenconferen tie is er hedenochtend geopend. Verleden week reeds heeft minister Grey eenige gedelegeerden ontvangen. Vrydag de ge delegeerden van de kleine Balkanstaten, Zaterdag de vier Turksche gedelegeerden, allen met dezelfde harteiykbeid. Vrydag- avond hebben de gedelegeerden van de Balkanstaten er lang over vergaderd, welke de geschikste werkwyze op de hedenmiddag om 12 uur geopende confe rentie zou zjjn. Nowakowits, de gewezen eerste minister vao Servië, werd tot voor zitter g« kozen, echter onder één voor waarde. Wanneer de Turken tegen deze benoeming opkomen", dan zullen de hoof den van de onderscheidene missies om de beurt presideeren. In die bewuste vóór-vergadering merkte men nopens den wapenstilstand op, al thans volgens een telegram aan de N. R. C., dat men by het onderteekenen van het protocol der Turken duideiyk heeft te verstaan gegeven, dat Grieken land toch aan de vredesonderhandelingen zou deelnemeD, al onderteekende het het protocol niet. De hoofden van de missieB kwamen tot volledige overeenstemming over de vredesvoorstellen aan Turkye te stellen, dus aan onderlinge oneenig- heid valt niet spoedig te denken. Aan het slot van de vergadering gaf men elkander zeer loyale en vriendschappe lijke verzekeringen over de eensgezind heid van de Balkanstaten. De omstandigheden laten zich gunstig aanzien. Moge de resultaten in evenre digheid even gunstig *yn. Weliswaar zal de conferentie geen bindende beslui ten kunnen nemeD, doch algemeen dient erkend, dat de invloed daarvan op het wereldgebeuren zeer groot kan zyn en zal zyn. Oostenryk-Hongarye heeft steeds nog aanleiding tot ergernis gegeven door zyn houding ten opzichte van Servië. Terwyi het steeds afkeerig van oorlog heette, is het maar immer doorgegaan met zyn gebiedende houdiDg aan te nemen. Wat de mobilisaties; en manoeuvres betreft, die worden meer en meer in het oog loopend. De Donauflottielje by Belgrado en S8- mendria houdt nachteiyke oefeniDgen. De Servische oever wordt met zoeklichten bespied. Het is begrypeiyk, dat Servië het moede wordt. In Belgrado is men er zeer verontwaardigd over en men noemt zoo'n optreden niet weinig tergend. Van het Grieksch-Turksche oorlogs terrein verneemt men Diet veel belang rijks. In elk geval wordt er weinig uit gevoerd. Groote manoeuvres. Naar De Avond post verneemt, worden de divisie- en legermanoeuvres van de 2e en 4e divisie in 1913 gehouden vaD 12 tot 26 Sept. De besmetverklaring van Soerabaja wegens pest is opgeheven. Tel. VHssingen. By de bekende kerk- en torenbrand, die op 5 September 1911 alhier plaats greep, werd o. a. het boven deel van het perceel, waarin geventigd

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1912 | | pagina 1