COOP:"" No. 23 1912 Zaterdag 26 October 27e Jaargang. r, GOES. J NIEÜtfSBLAD |l VOOR ZEELAND. HISTORISCH eHRISTELIJK- gazijnen. n ULSTERS, l-SAISONS. ER. KOOP oonerwten te OLMEN, te OLMEN, i-POPULIEREN, A-POPULIEREN, SRING Capes. |)STUUMS, eiken leeftijd. RIJ. 4 G VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes Bjj dit nummer behoort een Bplad. F. P. d'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN leestafelT Jde Zaai, ïwagen, bij tfTSEN, Soubur Ifstede onder Rilland-1 r JAN BLOK Jz,Jr,; Iseda onder IJzendijke 1 LEEN30UTS; stede onder Nieuw-en ond door JAN POL-[ pind dijk tusschen de ieuw-Noord-Beveland- i Magasjeswag onder ht by JOOSKLOMPE, liggen ter lezing b|j vens aanwijzing doen, letten voor iedere nartjj In vóór of op 16 No- pacht ten kantore van H Groenmarkt, Middel- oof. FÊ'S, als ruiën, Cachenez, ns en Paraplu's. fSTE STOFFEN. iaat onder volle en afwerking- LNDAM raten wone ileeid IEÖEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1.25 Enkele nummers0.05 UITGAVE DER FIRMA'S EN 26 Oct. 1912. Id de vrijzinnige bladen vindt men een langen omzendbrief afgedrukt. Plaatsge brek belet ons hem over te nemen. Vastgesteld mag alleen, dat de samen werking althans tusschen de onderhande laars (o. a. Tydeman, Herman Snijders en Roodhuizen) van vrij Liberale, Unionis tische en Vrijzinnig democratische zijde beklonken is. De hoofdbesturen zyn het nu eens. Nu moeten de afgevaardigden beslissen, daarna de kiesvereenigingen, en vervolgens de kiezers. Zaterdag 16 Nov. zal de mooie dag zijn, waarop de Linksche partijen (de socia listen uitgezonderd) malkander in de armen zullen vallen. Alsdan toch verga deren de Vrjje Liberalen te Utrecht, de Liberale Unie te Amsterdam, en de Vrij zinnig-democraten te 's-Gravenhage. De grondslag der concentratie komt in 't kort hierop neer lo algemeen onbeperkt mannen kies recht, en onverhinderd vrouwenkiesrecht, met verkiesbaarheid der v rouw 2o evenredige vertegenwoordiging; 'do onverzwakte handhaving der open bare school, „waar iedert godsdienstige gevoelens worden geëerbiedigd"betere opleiding en positie der onderwijzers 4o onveranderde Vrijhandelspolitiek 5o staalsouderdomspensioneeringen invaliditeits- en ziekteverzekering met staatssteun 6o sociale hervormingen uit bijdragen van belanghebbenden, Staatsinkomsten een verhooging van directe belastingen. Behoudens evenredige vertegenwoor diging die ook door Rechts wordt voor gestaan, komt er op dit standpunt-pro gram velerlei voor dat getuigt van een linken stap naar den kant van Txoelstra algemeen stemrechtstaatspensionee- ring; halen waar het te halen is; een sociaal-democratisch program zou het moeilijk beter kunnen zeggen. Laat ons 16 November afwachten. Niet reizen op Zondag. Met ingenomenheid ontleenen wij het volgende'aan De Nederlander De minister van Oorlog he8ft, ter tegemoetkoming aan de bezwaren van hen, die niet op Zondag wenschen te reizen, het volgende bepaald le.. Tenzij zü zich deze gunst door minder goed gedrag niet waardig ma ken, zal aan alle militairen, die zulks wenschen, éénmaal per maand worden vergund om op Zaterdag met verlof te vertrekken en op Maandag d.a.v. terug te keeren en wel op zoodanige ureD, dat er niet op Zondag behoeft te worden gereisd; 2o. zij, die zich onderscheiden door goed gedrag en y ver, zoomede door den graad hunner geoefendheid, kunnen ter beooroeeling van den comman deerenden officier van het korps (gede tacheerd onderdeel) of van den eeist aanwezend of dirigeerend officier (chef van dienst) voor zoover de belangen van den dienst zich daartegen niet verzetten, meermalen voor de onder lo. bedoelde gunst in aanmerking worden gebracht; 3e. in sommige tydperken van het jaar, wanneer de oefeningen op Maan dag op een later uur aanvangen, kan aan hen, die in of in denabyheid van het garnizoen wonen, de gunst om op Maandagmorgen vóór den dienst terug te keeren, in ruime mate werden ver leend. In al dergelyke „kleinigheden* denk ook aan de zedeiykheidswetten en de opheffing van den druk der Christeiyke Scholen I - bemerken wy dat wy niet meer bestuurd worden onder liberaal regime. Niet het Tarief maar de Kerk. Zekere heer Dorian d, secr. van het Centraal Comité in het district Ommen van de Chr. Hist. Unie, heeft in een circu laire „aan de Chr. Historische Kiezers" verteld dat de heer Mackay wel degeiyk de candidatuur had aangenomen. Zjjn circulaire ademt een kerkistischen geest. Hy schryft onder meer: „Het gaat hier niet om de winst van een Kamerzetel, het gaat om hoogere balaDgen. Het geldt 69n krachtig opkomen voor d9 belangen der Ned. Hervormde Ke k. Mannen van naam, sieraden onder de Herv. predi kanten, hebben het onomwonden ver klaard dat die kerk gevaar dreigt van de zyde der gereformeerden. Kiezers van Hervormden huize, komt trouw ter stem bus. Toont dat de belangen der Ned. Herv. Kerk u na aan het hart liggen en stemt den candididaat der Chr. Historischen den heer mr. J3. baron Mackay. Het Centraal Comité der Chr. Hist Unie ih het district Ommen, H. v. Dorland, Secretaris". Uit dit stukske valt heel wat te conclu* deeren In de eerste plaats, dat de dwaling weer gevoed wordt, dat Christeiyk Historisch synoniem is met Ned. Hervormd, een uit spraak, die voor de zooveelste maal gelden mag als een slag in het aangezicht van den stichter en de ziel der Chr. Hist. Unie, den (gereformeerden) heer De Savornin Lobman, ons Goesche Kamerlid. In de tweede plaats, dat het kiesdistrict Ommen, door het optreden van dezen heer Dorland, dor land dreigt te zullen worden voor de staatkundige Rechtsche samen werking. Immers reeds by de vorige Statenverkiezing in ditzelfde district werd een opengevallen antirevolutionaire zetel door de Chr. historischen opgeëischt en bezet In de derd9 plaats dat de ODjuiste mee ning die in zeker liberaal redactie-.bureau had post gevat, als zou de heer Mackay zyn vele stemmen aan den tegenstand tegen het «Tarief" te danken hebben, wordt gelogenstraftniet het Tarief toch maar de Kerk was by de Chr. historischen het „Leitmotif". In de vierde plaats dat de officieele aanbeveling door de vryzinnigen van den chr. hist. caudidaat, gevoegd by dén uit roep van den heer Hugenholtz in de Tweede Kamer (2) heen wyst op een al- gemeene samenwerking van Links ter j bescherming van de (schoon heelemaal j niet bedreigde) Hervormde Kerk. 5 In de vyfde {laats dat de kansen voor Links in 1913 niet ongemeen zyn ver hoogd. (3) (1) Deze bewering van de N. Roti. C r t. was trouwens bereids weersproken door den heer Werkman te Hellendoorn In de (libe rale) Z w o 1 s c h e Courant: »de actie le gen de Tariefwet pakt de kiezers hier niet ge heel, omdat men er te weinig van weet, de kaarten en circulaires van het anti-Ta» ielwet- ccmlté werden niet ten volle begieptn". (2) Toen mr. Rutgers in de Kamer de hoop uitsprak dat mr. v. d. Vegte zou gekozen wor den, veegde de heer H., rondborstig en onvoor zichtig als altijd, hem toe«dat zit nog". Wij hebben reeds vroeger opgemerkt en herhalen dit dat in Ommen niet alle chr. historische kiezers aan h;t zondering be drijf der leiders deel hebben, en ook buiten Ommen niet alle chr. historischen het met deze laatsten eens zijn. „JERUZALEM." Dr. Cramer opende Donderdagavond de ry der winterlezingeü in „de Bogardzaal" met het gevierde „Jeruzalem" der Zweed- sche schryfster Selma Lagerlöf. Hy was verbiyd hier weer te mogen optreden. Behandelde hy twee jaar geleden Custa Berl, thans wenschfc hy te spreken over genoemd werk. Velen, die het boek lazen, noemen het wazig, moeiiyk te begrypen. Ze weten de bedoeling van de schryfster niet. Ook spreker hoorde meermalen dergelyke op merkingen en hy stemt toe, dat het boek, om goed fe vatten, meermalen roet inspanning dient gelezen te worden. Sslma Lagerlöf heeft ie dit werk een stuk van baar hven gelegd, We moeten dan ook, om haar te kunnen volger, en bögrypen, de leidende gedachte leeren verstaan. Onmogeiyk noemt spreker het, dat deze schryfster wazig schryven zou. Zoo noemen sommigen nog als bezwaar, dat het eerste deel van haar werk mooier, meer spannend is dan het tweede. Ook deze woorden trok spr. in twjjfel, toen hy ze hoorde. Hy vindt eigeDljjk het tweede deel schooner dan het eerste. Met Selma Lagerlöf beklimmen we een berg totdat we van af den top een zeer schoon panorama overzien. Zy wyst ons den weg, die begint met de zonde van den mensch en eindigt in den hemel. Spr. vergeiykt „Jeruzalem" met een volle, uitgebloeide (in den meest gunstigen zin van het woord) roos, die het mysterie van haar wezen door haar geur en kleur te genieten geeft. Waarom zy het „Jeruzalem" noemt? Jeiuzalem is voor haar de belichaming van een ziekeiyk ideaal. Het hoofdmotief is het wandelen op de wegen Gods. Alles hangt af van de vraag, hoe men dat doet. Gods wegen zyn moeiiyk, duister, diep, zoo vaak geheel anders dan die der men sehen. Gods weg8n zyn vaak zoo vreemd voor ons, dat we er r iets van begrypen. Ze zyn wonderiyk in onze oogen. In „Jeruzalem" schildert de schryfster menschen, die deze wegen willen gaan en die zelf kiezen. Voor hen z(jn die wegen niet duister, noch diep. Ze zien ze klaar en duideiyk voor zich. In Zweden vergaderden dweepzieke menschen. Ze gingen naar Jeruzalem, om daar in den eigeniyken zin des woords op de weg8Q Gods te wandelen. Toch mislukte deze beweging, want het waren Gods wegen niet. Dit is het, wat de schryfster in haar werk wil laten zien. De dweepzieke gedachten schoten wortel in deze gemeente, vooral toén op de verbeelding gewerkt werd. Hun domi nee bleek weinig begrip van Godskennis te bezitten. De boeren oordeelden, dat dominee maar één preek had Gods voor zienigheid en bestuur. Van (Helboem uit Amerika kwam tegenstand. Toch beantwoordde de wer- ke'ykheid niet aan zye verwachting. Waarom niet? Omdat het ideaal zondig en ziekeiyk was. Helboem zeide, dat de duivel uit den bybel iets weggelaten had, n.l.„Gy, die een Christeiyk leven wilt leiden, gy moet hulp zoeken by uwe medemenschen. Selma Lagerlöf toont ons in haar be- schryving, dat zy de Schrift uitnemend verstaat. Sedert Helmoet's? optreden kwam er twist in de gezinneD. Zelfs kinderen werden door bekeeringsyver aangegrepen. Het zondige der beweging zat in eigengerechtigheid, waardoor men zich verhief boven de wereld, waardoor men haatte alles, wat buiten den kring was. Niet alleen zondig was de beweging, ook ziekeiyk. De schryfster laat op dat zondige der Jeruzalemsche kolonisten helder het licht vallen. Boven schrijfsters boek kon wel ge plaatst worden het opschrift„Tweeërlei zelfverloochening*. In den breede behandelt spreker Kalin Ingerman's dochter, de kraehtnatuur van het boek. Met haar krachtsontplooiing wint ze echter niets, maar verliest ze zelfs zeer veel. Ze blyfteindeiyk alleen achter. Steeds is de schryfster er op uit, te laten zien, dat een-leven met zulk een krachtsontplooiing, dat zich voortbeweegt op eigen gekozen wegen, uitloopt op bit tere teleurstelling en dood. Een leven zonder vragen naar den wil Gods, loopt uit op tegenheêD en smart. Mooi is „Jeru zalem", omdat de karakters zoo zielkundig juist z(jn geteekend. Van ieder persoon, in het werk voorkomend, is als 't ware een volledige teekening gegeven. „Jeru- van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Familieberichten van 1—19 regels ƒ1.—, iedere regel meer 10 cent. zalem" is geen „gewoon" boek, daar de schryfster handelf over „ongewone" men schen, onderscheiden van de andere, de „Ingmarsen". Kalin sluit zich aan by de Helboe- mianen. Ingerman Ingmarsen bewandelt de wegen Gods, omdat hy moet. Van Kalin is het een eigen gekozen weg. Resumeerende behandelde de spreker de sfeer, waarin de schryfster zich ver- plaatsie, Kalin, Ingmans dochter, die Gods weg naar eigen keuze bewandelde en Ingmar Ingmarsen, die dien bewandelde, omdat hy moest. Na een korte pauze behandelde spr. de figuur van Ingman iDgmarsen, in zyn volle ontplooiing. Hy bleek een echte loot van den ouden stam, Hy drukte hierin de voetstappen zyns vaders. Zeer helder wordt ons de tweestryd van den jongen Ingmarsen voorgesteld. Zal hy de vrouw, die diie jaar in d8 gevaneenis heefc doorgebracht wegens het smoren van haar kind, huwen of niet Aandoeniyk is de periode, waar de zoon met zyn vader over deze zaken spreekt, de zoon schuld bekennend, de vader zwygend, de zoon wachtend op raad. Hy bljjft wachten. Dy wacht nog. Door 't gansche boek heen moetan de tegenstellingen voor oogen gehouden worden Kalin wil Gods weg naar eigen keuze gaan, Ingmar moet dien bewan delen. Met diepe stilte werd de rykbegaafde spreker aangehoord. Degenen, die het boek kenden, hebben genoten in de glas heldere behandeling. Dr. Cramer eindigde deze samenkomst met dankzegging. Almanak voor de jeugd 1913, onder red. van ds. J. Schryver. Neer- bosch' Boekhandel. Neerbosch met zyn vele behoeften leeft voor een deel ook uit de opbrengst zyn er drukkery. Nu is al wat van deze komt, keurig en fijn, zoowel wat inhoud als uitvoering aangaat. Dit geldt ookr van dezen almanakeen ouden vriend, wiens jaariyksche terugkeer in de huis kamer steeds met belangstelling wordt tegemoet gezien en begroet. Ook ditmaal verdient by hulde voor zyn ryken in houd en groote verscheidenheid van ver halen, versjes, plaatjes, ïaadsels en photo'salsmede zjjn goed verzorgden dag- en maandkalender, algemeen post- tanef, verjaardagen van het Koninkiyk Huis en alle wetenswaardigheden die in een almanak voorkomen. Gold vroeger van vele almanakken almanak leugenzak, of almanak vul lisbak; ?an dezen almanak geldt in ieder opzicht precies het tegenovergestel de, want alles ademt waarheid en dege- ïykheid. De piys is slechts 30 centby honderd exemplaren slechts 20 cent. Hoe kan de Neerboschdrukkery hem er voor leveren Laat men voorzoover men hem nog nooit ter hand nam, dezen al manak bestellenmen krygt goede waar voor zyn geld, en men biedt indirect eenigen geldeiyken steun aan Neerboéch, die het toch moet hebben van de vele kleintjes, want die maken eew groot. Bybalsch Prentenboek. Tafereelen uit het Oude Testament, idem uit het Nieuwe Testamentdoor Betsy. Rotterdam, J. M. Bredée's boek handel. Twee prachtige boeken met een schat van platen, en in een vorm voor onze jeugd geschikt verhalen en byschriften. Een lief feestgeschenk voor onze jongere kinderen. De uitgever verdient een woord van lof voor de fijne uitvoering van een en ander. Van dezelfde firma ontvingen wy een bezending kinderlectuur, door haar uit gegeven en zoowel wat inhoud als uit voering aangaat, onberispeiyk. ©nder de meer uitvoerige verhalen munten uit: J. Keuning, De Zwerveling (een herdruk); Een schaap in 'slevens woesteny, door M. v. d. StaalZielestryd, door Kathe Porn, vertaald door J. B. (beide eerste drukker). Eerstgenoemde is een waar verhaal, de schryver heeft alleen den naam van den knaap veranderdlaatst genoemde' ten niet minder aangrijpend verhaal naar 't leven de heldin er van is een meisje, wier bekeeringsweg door ver schillende diepten gaat, tot zy gesDeend aan eigen kracht den waren troost vindt. Met genoegen begroeten wy ook nu reeds weer een nieuwen druk van het ware oude, altyd nieuwe, verhaal Thirza of de Aantrekkingskracht van het Kruis. Voor onze jongere kinderen is er ook veel goeds bjjmet name Bromvlieg en Vlindertje, door A. C. v. d. Mast, en Het Kerstgeschenk des Keizers door P. C. Mondriaan beide oorspronkeiykevenals De Tweelingen, door J. M. de Pril. Ook de Bybelsche Geschiedenissen zyn lieve boekjes. En van de heele zending geldt keurig afgewerkt, mooie plaatjes, en vele hebben een stevigen band. Voor de komende feestdagen en winter avonden is dit alles zeer aanbevolen. BIHNRKLAHD Eergevoel. Wy lezen in De Standaard Heert een arbeider eergevoel, of gaat 't by den arbeider alleen om de centen Het is deze vraag, die feiteiyk het gs- ding tusschen het ontwerp-Talma en de Staatapensioendryvers geheel be- heerscht. Materialistisch heel de pensioen-quaes- tie opvattend, speculeeren de Staatspen sioendry vers op wat in den werkman tot de lagere sfeer van zyn begeerten en verlangens behoort; en in dien geest komen ze dan ook tot onze arbeiders kringen met de weldoeners belofte «Steunt ons, maar als ééa maD, dan krygt ge, zonder een duit premie te betalen, de centen voor uw pensioen liefst reeds als ge 60 jaar zyt, franco thuis*. Ge leeft dan wel „van den arme", maar ge steekt aan toch maar wat parantig de vrye centen op. Nu nog niet zoo heel veel, maar als ge ons stemt, krygt ge er algemeen kiesrecht by, en dan slaan we elke 4 jaar met één gulden open dan duurt 't niet lang meer, of zes gul den per week krygt ga als een lief ca deautje elke week van Vader Staat thuis. Bedeeling Geld voor de geef 1 En niet eens behoeft ge dankje te zeggen. Allicht rekt betere hygiene dan uw leven nog 15 a 20 jaar na de 60, en dan kunt ge die twintig jaren lang niets doende en aldoor van den Staat trekkend, den lieven langen dag kuieren gaan, Als een bedelaar, het is zoo, maar dan toch met een gulden per dag. Dat is de ééne manier van den werk man te beschermen. Maar er is ook een andere, en wie de andere bescherming is toegedaan, ziet in den werkman geen bedelaar, maar een man evengoed in het eergevoel als een officier, of een doctor, of een predikant. Een eergevoel, dat wel niet aan de be- ïydenis ontkomt, dat hy zelf onmachtig is, om in heel zfjn pensioen te voorzien, maar een eergevoel dat er toch in geniet als hy op zyn ouden dag er zieh op be roemen mag: «Dat pensioen dat ikkryg is uit eigen verdienste!' Immers wat de patroon er by legt, is feiteiyk niet anders dan loonsverhooging en wat hy zelf er by betaalt, is eigen byslag. Wat nu zal in in den werkmansstand ons land gelukkiger maken als ze zyn mannen van den arbeid met den bedel nap, oftewel, als ze dergelyke werklieden zyn, die God danken dat 't komt uit eigen arbeid f Althans onze Christen-arbeiders wei felen niet Mr. Mackay heeft naar De Neder lander nit goede bron verneemt aan den secretaris der Chr. Hist. KiesvereenigiDg

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1912 | | pagina 1