No. 6 1912 Maandag 7 October 27e Jaargang. NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. HISTORISCH Meid 5N MEID it, Middelburg nmakersknecht, Handknecht een Meid een Meid I- oi werk Me Meisje, CHRISTELIJK- Uit de Provincie. :SSE, Mr. Schoenmaker, VIS-Hulsebos, Prinsen- en Haag, vraagt met 1 elijke Dienstboden en M£ID en Meid tleine Meid leine Knecht NI Gil llli tweede Meid Huishoudster, VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN V tiden aan of mat Mei of aank. Meid en met andknecht gevraagd, J. DE VISSER, Aagtekerlce. zoo spoedig mogelijk of (N.B.j Met Mei ie met paarden kan om- DE VISSER, Oostka- kelm. niet vereischt. Loon hooging, f26 waschgeld. Met Mei si* MEID D. WILLBMSE, St. Laurens. Met Mei C. ROOZE, Nisuwhtni. Met Mei y P. LOOISE, kenhof. Met Mei ie meiken kan, bij RNELISSE, Iltverekerke. en aan P. KOOLE, SsuMwg. een aan Komende een Meid of aanko id gevraagd, bjj iOUVTERSE, Sersssksrke^ Met Mei y Wm. SANDERSE, Serooskerke (W.) Met Mei jy A. VOLKIRS Az., dijk. Met Mei gevraagd en een Hand- Le genegen is met paarden bij J.GESCHI1RE,Zou- Tramzicht. Met Mei jij A. LOUWERSE, ij f s k e r k e, "Weizicht. Met Mei bij W. JOBSE, Zandijk, Met Mei j "W. VOS Az., a p i n g e. Met Mei bil Wed. C. STROO Meli HOGIRZEIL te Vliasin- net primo November van goede getuigen voorz ingen met opgave waar ontvangen zijn. Met Mei bij K. ABRAHAMSE, Kriekenbof te Middelburg. baren leeftijd gevraagd, bij HULST, te Gapinge. Fa. Be Jonge-Verwest, Goes. IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1.25 Enkele nummers0.05 UITGAVE DER FIRMA'S EN van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Familieberichten van 1—19 regels ƒ1.—iedere regel meer 10 cent. *00, s k e r k 9. 7 Oct. 1912. Nog even. Nog even vestigen wjj de aandacht op een gunstige beooideeling van de be noeming van professor Lohman; wy vinden hem in de Nieuwe Courant (vry- Liberaal) van de hand van dr. v.d. Meulen, den eersten liberaal die den moed heeft in deze benoeming openlik zwart zwart en wit wit te noemen. Hy schrjjft, na gewezen te hebben op de gerezen erger nis „Naar onze meening niet met redeD. Noch door het feit dat aan een man van rechts de voorkeur is gegeven, noch om den persoon van den be noemde zelf schjjnt mij zooveel erger nis gewettigd". Na herinnerd te hebben dat vorige regaeringen ook professoren van hun kleur benoemden p) met terzijdestelling van adviezen, hetgeen hy afkeurt, gaat bij voort: »Het stellen echter van de voor waarde, dat de zetel van hoogleeraar in het staatsrecht ditmaal bezet zou worden door een man van aan de Be- gearing sympathieke beginselen, mag niet onvoorwaardelijk worden afge keurd en nog sterker, het dient naar onze meening door den tegenstander te worden geëerbiedigd. Dat tenminste aan één onzer Rijksuniversiteiten het staatsrecht zal worden gedoceerd door een belijder van de Protestantsch- Christeljjke beginselen van een der voornaamste fracties der regeeriDgs- meerderheid, is geen overvragen. Even min is het tegen het belang van de wetenschap, dat de historie van onze staatsinstellingen en de huidige draag wijdte van deze, bekeken wordt in het licht van een andere levensbeschouwing dan welke gehuldigd wordt door de aanhangers van de liberale beginselen. Iedere crltlek, hoe scherp ook, komt de wetenschap ten goede. En dan, zijn de liberalen het voorbeeld vergeten van hun geestelijken voorvader Joan Mel- chior Temper, die ongeveer een eeuw geleden het verkondigen van de alge- meene beginselen, welke naar zijn overtuiging «na de omwenteling be hoorden gevolgd te worden», van meer belang achtte, dan het bekleeden van het hoogste staatsambt P De Regeering zou een bewijs hebben gegeven van een zeer bedenkelijke zwakheid van overtuiging, wanneer zy in het bezit van de macht, naliet te doen, wat haar party, indien zy minderheid ware, op grond van billykheid had mogen vragen van een liberale regeering.* „Maar, zegt men,de persoon van den ge kozene is het ambt niet waardig». Hier tegen komt dr. v. d. Meulen op Prof. Kernkamp verweet hem „felheid van een partyman", wat echter „beslist heid van den overtuigde» had moeten luiden. Zulks naar aanleiding van zyn doorwrochte dissertatie, welke eigeniyk niet bestreden, veeleer geprezen werd, want „Het eenige wetenschappelyke bezwaar, dat de hoogleeraar in zyn kritiek, die lang niet zoo vry is van waardeering als menig een denkt, tegen den arbeid van den heer de S. L. laat gelden, betreft vooral de uit lating in de voorrede, waarin de heer de S. L. voor zyn overtuiging uitkomt, „dat de eenheid van den Staat eisch was van de omstandigheden"dat deze was „ein Beruf der Zeit" die toevallig paste in het revolutionaire systeem, maar dat «het onjuist is, in het tot stand komen van den eenheidsstaat, omdat deze met de revolu tie samenvalt, een afwyking te zien van de historische lyn". Het is hiertegen Men denke o. a. aan de benoeming van prof. Bolland onder 't kabinet-v. Houten, en n'i°il ^'sser v- IJzendoorn onder 'tkabinet- Rusken voorts alle benoemingen onder de tljalnnige kabinetten van 1M-1897. vooral, dat d9 hoogleeraar Kernkamp zyn aanval richt met deze woorden„Men moet inderdaad al by zon der vooringeno men zijn met alles, wat zelfs maar naar de Fransche Revolutie riekt, om te ontken nen, dat wy aan de gebeurtenissen in Frankryk althans de een- en ondeelbaar heid van den Staat hebben te danken. Aan de Patriottenbeweging van vóór 1787 was dat ideaal ten eenenmale vreemd; de „historische lyn* die volgens den heer De S. L. tot den eenheidsstaat voerde, valt by de Patriotten nergens te ontdekken». „Als historicus sta ik echter inderdaad over deze uitlating van den hoogleeraar Kernkamp versteld want ik acht haar óf onjuist, óf zonder veel inhoud, al naar de beteekenis, die de hoogleeraar hecht aan het woord „ideaal". Zy is onjuist, wan neer de hoogleeraar aan dit woord de ge wone dageiyksche beteekenis geeft, van het onbepaalde, dus vage doel, waarheen het inneriyke leven dringt, want reeds vóór den Patriottentyd was de verwering van de oude staatkundige grenzen der ge westen tot de huidige louter administra tieve aan den gang. De een- en ondeel baarheid was er vóór 1795 niet op papier, natuuriyk niet, maar het gevoel van saamhoorigheid was terdege gloeiende; het begrip „Vaderland" reeds algemeen in gebruik. Juist de Patriottenbeweging heeft er veel toe bijgedragen de beteekenis dezer politieke grenzen nog meer te ver minderen. „Laat echter hier de hoogleeraar het woord «ideaal" slaan op de instelling der een- en ondeelbaarheid, zooals die geformuleerd is door mannen van 1795, dan is daartegen de opmerking gerecht vaardigd, dat dan toch zyn heele be merking niet van heel veel belang is en dat ook zjjn tegenstander, de heer de S. L., niet zal ontkennen, dat deze vorm geïmporteerd is. De historicus zoekt echter de beteekenis der diDgen niet allereerst in het utterly ke. Wie zal de beteekenis van de gebeurtenissen van '95 en volgende jaren niet zoeken juist in de feiteiyke ontwikkeling, in den groei van den eenheidsstaat, inplaats van in haar formuleering f Wie den vorm stelt boven het wezeD, zou geschiedenissen schryven van dit gehaltehedenmorgen werd het ei, na een revolutie van 20 minuten, dank zy de gewelddadige hulp van den snavel van moederkip, een kuikon". Al is de uiteriyke verschyningsvorm voor den historicus geen ding zonder beteekenis, hy mag niet vergeten, dat deze nooit meer is dan een aas wy zing van den werkeiyken inhoud en derhalve altyd van zeer betrekkeiyke waarde. In dit opzicht is juist het boek van den heer De Savornin Lohman, onder welken i® drang ook geschreven, voor de kennis van onze historie een aanwinst, waar hy uit de geschiedenis van de bestuurs- lichamen der provincie Utrecht heeft j aangewezen, hoeveel er nog aan de I staatkundige eenheid in de practykont- brak, lang nadat deze reeds op papier j was gedecreteerd. j Dr. v. d. Meulen voegt er aan toe dat hy reeds tegen derden had gezegd 't met de critiek van Kernkamp oneens te zyn, lang voor iets bekend was van een mogeiyke benoeming van De S. L. En hy resumeert ten slotte: De benoeming verdient geen afkeuring en wat den persoon betreft, men verlate zich op h6t door de Utrechtsche facul teit aan hem verleende „cum laude», een esrbewys, dat immers meer betee- kent dan een intercollegiale beleefdheid jegens den promotor. i Vuil motief. In aansluiting aan ons artikel in 't belang onzer Janmaats vestigen wy'de aandacht op een mededeeling in Eet Volk van zekeren heer Smit te Vollenhove, oud-onderofficier der K. N. Marine 1878— 1880 6D oud gediende onder minister, toenmaals luitenant, WeDtholt. Be inzen der houdt de order tot beperking van het passagieren niet van dskommandeerende officieren maar van het Kamerlid Duy- maer v. Twist afkomstig want, zegt hy, minister Wentholt kent de order nog wel, in 1879 door den toenmaligen vice- admiraal en kommandant der zeemacht in Ned.-Indië, uitgevaardigd «dat het den kommandeerenden Officieren van Zr. Me Oorlogsschepen in N.-I. werd aanbe volen om de mindere schepelingen zooveel mogelijk in de gelegenheid te stellen om te passagieren.11 En dan let wel! voegt hy er deze mededeeling aan toe«Het uitvaar digen van die order (geschiedde) om de vele destyds (vooral gedurende langdurig verbiyf op zee) voorkomende gevallen van bomo-sexueelen omgang tegen te gaan." De order is door hem in 1880 te Soera- baja op het wachtschip in het archief gevonden. Derhalve is het passagieren destyds toegestaan neen gelast, opdat de jon gelui gelegenheid zouden hebben door het plegen van een niet te noemen zonde, een nog grootere zonde na te laten. Wat 'n opvoeding! Maar komt nu wie nu het verbod van passagieren over den hekel haalt, en het derhalve indirect voor de ontzedeiyking en ontzenuwing van ons marine-perso neel opneemt, hierdoor niet in een beden- keiyk licht te staan f Wie is meer de vriend onzer Janmaats? De chriBtelyke dry ver Duymaer van Twist, geiyk Eet Volk hem scheldtof de demagoog in Het Anker die de matro zen aanzet tot dienstweigering totdat zy hun „recht" om te passagieren, d. w. z. uit te spatten en kwaad te doen, en zich te laten verderven, zullen hebben her overd Zelfs de Chintezen tegen. Alles loopt voor 1913 tegen In eigen land staan we reeds voor een ongekende agitatie in het antl-clericale kamp om aan het Ministerie en de rech- terzyde straks den boDs te geven. Echter biyft het niet daarby. Ook in Itidië staat de vryzinnigheid op haar achterste beenen. - Aan het Centrum ontleenen wy dit stukje uit het Nat. Nieuwsblad Da door een comité te Batavia op touw gezette actie tot het verleenen van gelöeiyken steun aan de vryzin- nige partyen in Nederland, by de ver kiezingen, het volgende jaar te houden heeft ook buiten de kringen van Euro peanen de aandacht getrokken. Ver schillende Chineezen schreven voor aan zien ïyke bedragen in en zoo deed ook de Landbouw-Vereeniging Tange rang, die een som van vyfhonderd gulden by droeg. Tot dusver zyn, naarwy vernemen, achtduizend gulden byeengebracht. Wel een bewys, dat de thans in het moederland gevolgde richting niet de algemeene goedkeuring wegdraagt,— ofschoon wy er by biyven, dat deze manier van steun niet tot het doel zal voeren, het byeengebrachte geld beter voor andere doeleinden, welke ons rechtstreeks ten goede komeD, besteed zou kunnen worden. Zelfs de Chineezen verklaren zich alzoo tegen het elericalisme mobiel. Wellicht beleven wy het straks nog dat in 1918 van de afgeknipte Chineescbe staarten een dankoffer wordt gebraDd ter eere van den triomf der vrye gedachte. Rotterdammer. Het Socialisme en de geestelijke vrijheid. Onder dit opschrift sehryft de Nieuwe Zeeuwsche Courant Kwam ooit het Socialisme tot prak tische doorvoering, dan was het met onze geestelyke vryheid gedaan. Socialisme wil zeggen, dat alle goe deren, noodig voor de productie van andere goederen, niet langer zyn het eigendom van particulieren, maar van de z.g. Gemeenschap. Nu is die Gemeenschap ongrypbaar. Niemand kan haar zien. Als zoodanig kan zy dan ook geen invloed, macht of leiding uitoefenen. Daartoe zal zy per sonen noodig hebben. Feitelijk komt dus de leuze: de productiemiddelen aan de Gemeenschap, op niets anders neer dan op deze andere: de productiemiddelen aan de mannen, die aan het hoofd der Gemeenschap staan. Die mannen, aangewezen door de helft plus één, treden dan eenvoudig in de plaats van de thans bestaande Overheid. Alleen met dit enorme verschil, dat hun macht onvergeiykeiyk veel grooter zal zyn. De macht der Overheid beteekent nu reeds veel. Maar tochEr zyn nu particuliere eigendommen, geheel buiten de Overheid om, en deze kan daardoor de ondeidanen niet zoo gemakkeiyk uit het brood stooten. Of een minister al zegt tegen een patroonIk wensch dat gjj dezen of dien arbeider ontslaat, dat zal dien minister weinig baten, als de patroon er geen zin in heeft. Maar in een socialistischen staat zyn allen volkomen afhankeiyk van de over heidspersonen, die dan bet roer in ban den zullen houden. Zjj toch hebben de beschikking over alle productiemiddelen, dat zyn 0. a. alle fabrieken en machines en landeryen van de wereld. Natuuriyk oefenen zy die kolossale macht uit door ambtenaren, maar daar wordt het eer slechter dan beter van. Kapitaal in particuliere banden zal er dan niet meer zyn. Natuuriyk niet. Want juist bet particulier bezit van kapitaal moet worden afgeschaft. Alle voorwerpen, waarvan iets gemaakt kan worden, stee- nen, bouwmaterialen, katoen, hout, kort om, alles, wat je maar bedenken kunt, is dan van de Gemeenschap, d. i. van de machthebbers, die aan het hoofd van zaken zullen staan, len meer dan dicta toriale macht berust dan in de handen van die menschen. En als gy dit goed indenkt, dan dringt zich aanstonds de benauwende vraag aan u op: Als in dien toekomststaat die by na almachtige diktatoren eens decreteeren, dat de school neutraal moet zyn, en dat de prediking in de kerken moet geschie den in modernen geest, of erger nog, dat de Gemeenschap er geen kerken meer op na houdt, hoe moeten we dan aan Chrlstelyke scholen en kerken komen? Ook in de vorige eeuw heeft de over heid ons op dit stuk onderdrukt. Maar toen hadden we gelukkig vryheid om zelf scholen en kerken en evangelisatie lokalen te bouwen. Ryk waren we wel niet. Maar door offervaardigheid is er dan toch eenigszins in de behoefte voorzien. Maar hoe moet dat «1 een socialistische maatschappy Dan hebben wjj alleen verbruiksgoederen, maar geen kapitaal. Dan kunnen wy niet bouwen, al wilden wy nog zoo graag. Dan zyn we onmach tig om predikanten en onderwyzers te salariseren. Waar zouden we het van doen Immers de Gemeenschap is dan de groote kapitaliste, die alles bezit, eD we stelden juist het verre van ondenkbaar geval, dat die Gemeenschap van kerken en Ghristeiyke scholen niets hebben moet. Ieder voelt, dat wy dan eenvoudig aan den grond zaten. Ook met de zendiDg. Ook met de stichtingen van barmhartig heid en met heel het werk der Chrlste lyke liefde. Met dat alles was het dan gedaan. En zagen we nu nog, dat zy, die thans de vaan van het socialisme opheffen, de grootste voorstanders van de vryheid waren, den diepsten eerbied toonde 1 voor het godsdienstig leven, en zich uitputten in pogingen om van hun breede opvat tingen teD aanzien van andersdenkenden biyk te geven, dan zou men allicht zeg gen dat loopt in zulk een socialistisehen staat wel los. Maar het is juist omge keerd. De sociaal-democratische party is reeds in haar organisatie de meest tyran- nieke, die geen tegenspraak ook maar duldt. Wat zy publiceert in haar pers spot vaak met allen godsdienst. De „No tenkraker" opende nog pas een nieuwe rubriek: „Toepasselijke teksten», het toppunt van profanie. Kortom, juist de socialisten vormen den meest onver- draagzamen vleugel van de gansche lin kerzijde. Het is dan ook wel niet aan twyfel onderhevigwerd eens het socialistisch stelsel praktisch doorgevoerd, dan zon aan heel onze geestelyke vryheid voor lange jaren de kop worden ingedrukt. We zouden weerlooze schapen zyn, over. geleverd aan de willekeur van een ons door en door vyandige dictatuur. Laten de arbeiders, die God vreezen, dit DedenkeD. Het zal hun lichteiyk voor socialisti sche afdwalingen kunnen behoeden, en hun wantrouwen inboezemen jegen socia listische lokvinken. BINKSHLlAHD. De Gelderland. Het vertrek van H. M. pantserschip «Gelderland* voor een reis in de Middellandsche zee is tot dusver vastgesteld op 16 Oct. De Auteurswet 1912 zal I Novem ber In werking treden. Invaliditeits- en suderdomsverze- kering. De Vereeniging van Nederland- sche Werkgevers zet in een adres aan de Tweede Kamer haar bezwaren uit een tegen de aanhangige wetteiyke re geling van de verzekering van werk lieden tegen geldelijke gevolgen van in validiteit en ouderdom. Zy verwerpt het beginsel van de dwingende regeline, geeft verre de voor keur aan van overheidswege geleide en gesteunde vry willige voorziening, die niet alleen aan loontiekkenda arbeiders, doch aan alle gegadigdeD ten goede komt doch, indien de Tweede Kamer niettemin het stelsel van het aanhangige wetsvoorstel aanvaardt, vraagt zy althans splitsing van invalidlteits- en van ouderdomsver- zekering, waarby de eerste, voor zoover zy niet valt onder de ongevallenwet, worde overgebracht by de ziekte-verze kering, de laatste verbeterd worde door toekenning van ouderdomspensioen op 60-jarigen leeftyd, met toekenning van een hooger pensioen, indien dit eerst later wordt genoten. Afrikaansche boter. Een jaar gele den deden een groot aantal landbouwers in Duitsch Zuidwest-Afrik* pogingen om boter naar Duitscbland uit te voeren. j Een groote Hamburgsche firma sprak I haar oordeel uit over 83 proefzendingen van deze boter. Het oordeel luidde slechts in één geval, wat de qualiteit betreft zeer goed en wat de bewerking aangaat uitstekend. In de meeste andere gevallen werden aanmerkingen gemaakt, welke ten deele van zeer ernstigen aard waren, doch welke by een doelmatige bereidings- wyze zouden kunnen worden vermeden. De consistentie der boter was nl. over het algemeen goed en herhaalde proef nemingen hebben bewezeD, datdeZuid- west-Afrikaansche boter een loonend uitvoerartikel kan worden. Het is daarom, volgens een Zweedsch tydschrift, waar aan dit bericht werd ontleend, niet on- mogeiyk, dat esrlang op de Enropeesche markt Afrikaansche boter zal worden aangeboden. N. Crt. Goes. B$ den uitgever A. G. Boluflt albier is juist verschenen de .Reisgids voor Spoor-, Tram-, Stoomboot- en Omni-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1912 | | pagina 1