1 No. 306 1912 Zaterdag 28 September. 26e Jaargang. NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND CHRISTELIJK- HISTORISCH Aanbod I Held :oop Mid<te!V>«rg. agint een nieuwe i Tlmotheus. ch hierop by ?ANOY, iw, Heraut, Prine, en alle andere ;hriften. 3. Courant en He- sterke moderne issche Chineesche pk., keuken, enz., tten, 1 heerliik itis daarbij 1 fijn e Wandvers Wie telt ontvangt dit 1 iief Werkm., Stofdoekmandje, 1 of 1 wollen Tafel alleen tegen rem- k Haarlemmerdijk iepaard» oud 6 fkoe, aan de re- ree, bij G. W. DE Breeweg. zuiverheid, bij eer Arendskerke. aarland. (paard, BOSSELAAR, te OOP •rieveulen, immerman*- ht lLRAVEN, St. Laurens. ember ïnstbode eden de 18 jaar. Kortedelft, Middelburg. eerder ienstbode EINDE RMANN, K PIETERSE te 'gekerke. moodigd A. J. MOL, rer te Ouielande. VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes Zij die zich met 1 Oct a. s. op on* blad abenneeren, ontvangen de nog In September verschijnende nummers gratis. Spreekwijzen. F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN ÊOOP rnemuiden. en rn een ei a. s. sfetbode t d i e s t 'LB-B07 TFRDAlf 1912. idags)van Vlis- Idelburg 8.30van ig 10 en Woensdag van Vlissingen en dag 9, Vrijdag 11 en dienst van Rot- t „8 C H H1,13 F'\ otterdam. 912 )ond. 17 8,30 10, 7rp.l8 8,30 10,— later. 19 8,— 10,80 tand. 20 9,— 8.30 laan. 21 8,30 9,30 )ins. 22 8 3) 10,30 Voen.23 8,30 10,— >ond.24 9, 10,— ^rfjd.25 9,30 10,— !ater.26 9,30 10,— lond. 2710,— 10,— «laan. 28 7,— 10,80 )ins. 29 8,— 11,— ^oen.30 8,— 10,— )ond. 31 8,30 10,— achter era datan? ia het tweede getal ia ge-Verwest, Goes. 1EDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1.25 Enkele nummers,0.05 UITGAVE DER FIRMA'S EN By dit nummer behoort een Bplad. 27 Sept. 1912. Een kerkbeschermer Een redacteur van een liberaal blad in onze omgeving, een man dien men eer in een café dan in een kerk zr a zoeken, loost tegenwoordig in zijn blad herhaaldelijk verzuchtingen over de arme Nederlandsch Hervormde Kerk die door dr. Kuyper be dreigd wordt. Nu weer lezen w|j in bedoeld blad „Uit De Standaard blijkt ten duidelijk ste, dat de Nederlandsch Hervormde Kerk niets dan kwaad heeft te ducbten van dr. Kuypers obscure actie. Het is goed daarop nogmaals den nadruk te leggen". Zou de schrijver deze „obscure" be schuldiging ook kunnen bewijzen Altijd wanneer hij van meening is, dat ook maar een ernstig lid der Nederlandsch Hervormde Kerk van zijne kerkbescher- ming gediend is Want niet waar de getrouwe Nederlandsch Hervormde, die zijn be schermende hand ziet wenken, roept hem bereids al toeNow tali awxiJio f Dergelijke hulp van zoodanig een helper begeeren wjj niet. Wij zijner vies van I 'n Harde noot. Een kwade brok eten Dat is voor de mannen der Staatspen- sioneerlng, wat door de Regeering in het de voiige week verschenen verslag wordt opgemerkt. Op meetings en in de pers, hebben zij een mooie kans. Och, daar gaat het zoo lekker. Daar laten ze de cijfers door de zaal rollen en daar schudden ze de millioenen uit de mouw of het zoo maar niets is. Hun stelsel is zoo verlokkend Ieder, die oud ls en behoeftig, op Staatskosten, zijn pensioen, zonder dat hij er een cent premie voor hoeft te be talen ~FEU'ILLETOW~ Schrijver dezes werd de opmerking ge maakt, dat de spreekwijze „wie over den hond kemt, komt ook over den staart" niet aan het dierenrijk ontleend is, doch „hond" als een verbastering van Hont (of Westerschelde) moet worden beschouwd, en derhalve eer op hst zeewezen dan de dierenwereld betrekking heeft. Hoewel we, waar noodig, alleen de beteekenis heb ben toegelicht en den oorsprong onbespro ken lieten, omSat de vermelding hiervan vrjjwat plaatsruimte zou hebben ingeno men, willen we ten opzichte van onzen „hond" toch even wijzen op de overeen komstige spreekwijze in het Duitsch: ,Kommt man über den Hund, so kornuit man auch über den Schwanz" en boven dien „Aufden Hund kommen" vermelden ten bewijze dat de Westerschelde hier niet de bron behoeft te z'jn. Het Fransch „Quand on a avalé le boeuf, on ne doit pas s'arrêter la queue" heeft trouwens ook zijn toevlucht tot hot dierenrijk genomen. We willen ons verder van muggenzifterij onthouden en voor den oorsprong der te voreD en ook hier genosmde uitdrukkin gen verwijzen naar Stoets Spreekwoorden boek, waarin omtrent de meeste wel het noodlge licht wordt ontstoken. „Van zessen klaar" geeft de eigenschap pen van het paard weer. In Friesland o. a. worden nog draverijen gehouden door „paarden van zessen klaar" (vier vlugge beenen en twe9 goede oogen). Omtrent de aan de Schrift ontleende spreekwijzen volge hier nog een en an der, ten betooge in de eerste plaats, hoe Maar het volk weet toch jwel, dat het met woorden alleen niet geholpen is. Op de uitvoering komt het aan. En daarop nu wordt door de Regeering zulk een geduchte critiek geoefend, dat de staatspensioneerders er voorloopig ge noeg aan hebben. We zullen eens hooren, wat ze er nu in de pers, in de Kamer en in de vergaderzaal van tê zeggen hebben De geldkwestie. Een jaariyksch bedrag van 7, ten slotte 12 mlllioen, zegt de Regeering zou noo dig zfin om aan arbeiders alleen staats pensioen te geven. Doch dat wil men ni6t. 't Mooie van dit staatspensioen moet mee hierin zitten, dat allen, die behoef tig zijn, op hun ouden dag geholpen worden. Niet dus de arbeiders alleen. Hoeveel het dan kosten moet, wordt niet precies uitgecijferd. Maar met de 20 millioeD, die gedurig werden genoemd, zullen we niet zoo ver van de waarheid zijn. Waar nu moeten die vandaan komen, vooral ook als meD geen Invoerrechten wil Op die vraag kwam nog geen ant woord. Wel van de socialisten, die het halen waar het „zit". Wel van den heer RoodhuyzeD, die dan maar Minister van Financiën worden moet. Maar een ern stig liberaal staatsman en financier, die een bevredigend antwoord gaf, moet nog opstaan. Straks bfj de begrooting soms? We zullen het afwachten. Maar voorloopig houdt dit „hinkende paard" het karretje der staatspension6er- ders noch zóo op, dat het voor- noch achteruit kan. De Invalieden. Terecht wijst de Regeering er nogmaals op, dat in het stelsel der Staatspension- neering de invalieden 't gelag betalen. De verzekering der Invalieden is van veel meer beteekenis dan die der ouden. In 1909, zoo merkt de Regeering op, werden in Duischland slechts 11.000 ouderdoms pensioenen toegekend, tegen 115.000 invaliditeitsrenten. verscheiden deze van aard zfin. Dat we ons ook hier tot het dierenrijk bepalen, brengt de aard van het onderwerp mee. Bovendien zou een volledige opsomming der spreekwoorden uit de boeken des Ouden en Nieuwen Verbonds te veel plaats innemen, omdat hun aantal in de honderden beloopt; wel een bewijs in- tusschen van hoe grooten invloed de Heilige Schrift op de spreek- en de schrijftaal niet minder, is geweest. En we zijn er reeds zoo gewoon aan ge raakt, dat velen wien slechts hoogst zelden de Bijbel onder de oogen komt, niettemin zich dagelijks bedienen van de taal der Apostelen of wel van beelden door Jezus bij de evangelieprediking ge bruikt om zijn woorden gemakkelijker toegang te verleenen tot de eenvoudigen van harte. Nemen we de uitdrukking ,/Dat is z(jn ooilam* (dat is z'n eenige en zeer dier bare bezitting). Deze is ontleend aan 2 Sam. XII 1—4, alwaar de profeet Na than, David berispende over het verra derlijk uit den weg ruimen van Uriah, den man van Bathseba, de schoone parabel verhaalde van het ooilam, dat de rijke heer liet ontstelen aan deD arme, die niet dan dat ééae lam bezat. Dat we bij Salomo's kat en ezel, het kalf (van) Mozes, apostelpaarden, Bile- ams ezel, woudezel, boschduivel e. m. a. eveneens tot de Schrift moeten terug- keereD om den oorsprong te vinden, vermelden we hier slechts terloops. En zou van de uitdrukking „arm schaap 1" en „als een lam werd hij ter slachting geleid" niet eveneens aan Jes. LIII 7 moeten worden gedacht? Zoo wordt ons eveneens duidelijk„het Meer dan tienmaal zooveel. Daaruit blijkt dus. dat verreweg het grootste deel van de premie, die de Re geering vraagt, aan invaliditeits-renten weggaat. Geeft men dus het ouderdomspensioen uit de Staatskas en verplicht men de arbeiders, om zich tegen invaliditeit te verzekeren, dan blijven al de bezwaren, die tégen de premie-betaling z(jn inge bracht, bestaan. En wil men alweer den Staat een deel of in 't geheel, ook van die premiën laten betalen, din staat men voor de vraag, wA4r nfc de 20 millioen voor 't Staats pensioen dan de nieuwe millioenen weer vandaan moeten komen. Zoo loopt men telkens vast. Niet by een debat, waar men met den mond de wereld hervormen kan. Maar in de praktijk, dan ja. Brittch Dagblad Een krans voor België. België onthield zich van het dwepen met den vrijhandel. Het heeft een tarief ongeveer gelijk Minister Harte van Teck- lenburg eertijds, en nu Minister Kolkman het ten onzent wil invoeren. In verband hiermee kan het van be lang zijn er op te wijzeD, hoezeer e»k van liberale si/de Belgié's industrieele en inantieele voorspoed geloofd wordt. Tot voorbeeld kiezen we, wat in het ultra-liberale Berliner Tageblat van 23 Augustus desaangaaude te lezen stond. Van België roemt de redactie, dat het de flnantieele crisissen, naar verhouding, schier altcos gelukkig doorstond, terwijl de hoogkoDjuncturen in alle takken van zijn maatschappelijk leven' steeds duide lijk in België tot uitdrukking kwamen. De bijzondere voorspoed van dit land is h.i. dan ook aan geen twijfel onderhevig. Hiertoe werkt mee wat de Regeering (let wel de clericale Regeering) deed om het verkeer te bevordeien. In 5 j3ar tyds heeft België alleen voor de verbetering van zijn kanaalstelsel 220 mill, francs besteed, en nog 300 mill, staan reeds op het budget voor hetzelfde doel. België werd zoo rijk, dat het voot een zoo klein land een zeer groot aandeel in het kapi- verloren schaap ls terecht", als we in Lukas XV1—6 de gelijkenis lezen die Jezus sprak tot de tollenaars en zondaars, terwijl de Farizeeërs en Schriftgeleerden murmureerden, zeggendedeze ontvangt zondaars en eet met hen. In Job. X:3-6 lezen we: „Hij roept zijne schapen en leidt ze uit en wan neer h|j z|jne schapen uitgedreven heeft, zoo gaat hjj voor hen heenen de scha pen volgen hem, overmits zij zijne stem kennenmaar eenen vreemden zullen geenszins volgen." Zouden we hierin niet de bron van „goed voorgaan doet goed volgen" en het beeld van „den goe den herder", benevens de „schapen zon der herder" hebben te zoeken Ook van de gelijkenis van den ver loren zoon zijn het beste kalf uit het hok, dat geslacht, en het geit die het niet werd, een integreerend deel. Tot een Kananeesche vrouw, die hulp vroeg voor haar lfideridp dochter, richtte Jezus het woord (Luc. XXI1—4): „Het is niet betamelijk, dat men het brood der kiD deren neme en het den hondekens voorwerpo." Ed de vrouw antwoordde „Ja, Heer I doch ook de hondekens eten onder de tafel van de kruimkens der kinderen." Hier is de oorsprong van de uitdrukkingen„eerst kinderen dan hang- ooren Celen zeggen foutieflangooren en „kruimels is ook brood". Dat de leeuw bet zinnebeeld is van den moed, de b|j van de nijverheid, het lam van 't geduld, de hond van de trouw, de eenhoorn van de kuischheid, de haan van j de waakzaamheid, de mier van de voorzorg (ga tot de mieren, gij luiaard, zie hunne wegen en word wijs!), de pelikaan van de kir derliefdede duif van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Familieberichten van 1—10 regels 1.—, Iedere regel meer 10 cent taal van buitenlandsche ondernemingen plaatsen kon. Alleen in Rusland plaatste België 800 mill, francs, en alles samen beloopt het aldus geplaatse kapitaal nu reeds 8 k 4 milliard. Dit kapitaal is meest geplaatst in zeer secure ondernemingen, die niet te hooge rente geven, maar het kapitaal doen toenemen. België, zoo zegt de redactie, is in de laatste 15 jaren ffeine der grösten Strassenbahnunternemer der Welt" ge worden. Moer dan 200 ondernemingen in groote steden van Europa drijven op België'8 kapitaal. De toestand van de Belgische nijverheid ls tegenwoordig „In allen Zweigen sehr befriedlgsnd". Het crediet van den Belgischen Staat is dan ook een crediet van eerste orde. Zelfs de laatste emissie van 3 pCt. stukken, die op 80 stond, is in drie maanden tyds reeds tot 81 3 geklommen. De belastin gen zfin vergelijkenderwijs in België niet hoog. In geheel het maatschappelijk leven beweegt men zich vrij en ruim. Eo zon der zvreem van overdrijving kan gezegd, dat België schier in elk opzicht finan cieel prospereert, en steeds ifikpr wordt. Zoo oordeelt niet een clericaal Belgisch, maar een Duitsch liberaal blad over een land, dat sinds lang een tarief bezit, gelijk wfi 't eerlang krijgen zullen. Is 't niet bemoedigend f Standaard. •etst mm m. In De Gemeentestem van 14 Sept. j.l. no. 3181 schrijft de redactie het volgende „In de dagbladen kon men dezer dagen het bericht lezen, dat in verschillende gemeenten door B. en W. de vergunning tot verkoop van het z.g. oranjebloempje was geweigerd. Wij vermoeden, dat het aanvragen van die vergunning noodig was op grond van eene bepaling in de plaatselijke verordening van politie. Wjj hebben althans voor ons de be paling van eene zoodanige verordening en waarmede, naar ons bekeLd is, die van verordeningen in meer gemeenten in hoofdzaak overeenstemt, luidende Het is verboden voorwerpen of waren van welken aard ook, met uitzondering van gedrukte stukkeD, op of aan den van den eenvoud, de slang van de listig heid en de visch van de stilzwijgendheid weten we allen, doch niet ieder zal den oorsprong hiervan in 't Oude Testament zoeken. Zien wij voor drie onzer Evangelisten als zinnebeeld niet evenzeer een dier aangewend //Een Engel by Mattbijs of Seraphfinsche [man, Bfj Markus eenen Leeuw, verhit op 't [overwinnen, Een Os by Lukas, en een Arend by [Sint Jan", lezen we by Jeremias de Decker, en we kennen dan tevens de verklaring voor den ossekop die het Lukasgilde in zyn schild voert. In de Bergrede vinden we tal van be- wysplaats8n voor ons beweren, dat Christus voor het maken van vergeiy- kingen altyd weer zich wendde tot de dierenwereld. Hy sprak van motten en wormen, vogelen des hemels, honden en zwynen, „opdat zy ze niet somtyds met hunDe voeten vertreden en op u aanvallen om u te verscheuren". „En welk mensch zal zyn zoon, iDdien hy hem een visch vroeg, een slang geven* vinden we kort vóór de waarschuwing voor de vaische profeten, die in schaaps- kleeren tot u komen, dGch van binnen roofzieke wolven zyn. Wie Mattheus VVII naslaat, zal daarin behalve een schat van levenswysheid de bron vinden van een zeer groot aantal spreekwyzen die in de omgangstaal zoo'n groote rol spelen. In Mattheus XXIII 24 vinden we ooenbaren weg of aan de percëelen te koop aan te bieden, of in de gemeente te venten, zonder voorzien te zyn van e-n bewys van vergunning, afgegeven door of namens B. en W. Als reden voor de weigering van de vergunning werd genoemd, dat de op brengst van den verkoop zou strekken ten bate van de Christeiybe Militaire Tehuizen, welke bestemming door de betrokken gemeentebesturen min of meer exclusief werd geacht. Is de genoemde inderdaad de reden van weigering, dan wil het ons voor komen, dat de gemeentebesturen van hunne bevoegdheid om op de aanvragen te beschikken een min juist gebruik heb ben gemaakt. Ongetwyfeld is de bepaling in de verordening opgenomen in het be lang der openbare orde, bovendien kan er zydelings de openbare zedeiykheid en gezondheid mede gebaat zyn. De weige ring van vergunning mocht dus haar grond vinden in de overweging of er gevaar te duchten is voor de openbare orde, zedeiykheid of gezondheid. Weige ring om eene andere reden stelt het ge meentebestuur bloot aanhetverwytvan willekeurig zyne bevoegdheid gebruikt, en dus misbruikt te hebben." w. Het 40°/o Kaübemestingszont I. Tot de meststoffen, welke in de laatste jaren aan de markt gekomen zyn, be hoort ook het 40°/o kalibemestingszout, aldus genoemd, omdat het gemiddeld 40,4°/o kali bevat, terwyi door de leveran ciers 40°/o gegarandeerd wordt. Het 40% kalibemestingszout komt niet alleen voor als enkel delfstof, maar ook als fabrieks- produtt, terwyi het in vele gevallen een mengsel is van beide. Dit is de oorzaak, dat alleen het kaligehalte en niet de nevenzouten gegarandeerd wordt(en). Uit den naam blijkt reeds, dat wy hier te doen hebben met een meststof, welke een hoog kaligehalte heeft. Maar niet alleen is deze meststof ryk aan kali, zy is het ook aan chloor. Het 40°/o kali bemestingszout bevat nameiyk in door snee 47°/o chloor, welk percentageeven wel aan schommelingen onderhevig is. Jezus' vermaning „Gy, blinde leidslieden, die de mug uitzygt en den kemel doe r- zwelgt", en in den volksmond is dit be waard gebleven, al wordt dan ook gespro ken van een mug „uitzuigen", omdat van het homonieme woord de beteekenis niet gevoeld wordt. En muggeziften, op zich zelf een onmogeiyk woord, is nu e\eneens verklaarbaar, zoo goed als „brieschenda" leeuw, dat in de Statenvertaling werd ge bracht en op die wyze in de spreektaal zich isbiyven handhaver. „By de pakken neerzitten" wordt het evenzeer, indien we in Gen. XL1X 14 lezen„Issachar is een sterkgebeende ezel, nederliggende tusschen twee pak ken." Vindien we in 2 Petr. II32 niet het beeld van „de zeug die tot de wente ling in het siyk pleegt weer te keeren* en is uit Gen. XLI14 ons niet Farao's droom van de zeven magere koeien'be kend „Het gouden kalf aanbidden daaren^ tegen is weer ontleend aaD Exod. XXXII 1 en v.v., waarin over Israëls kalveraienst wordt gehandeld. En zoo zyn er honder den spreekwyzen uit de Schrift, die het duideiyk doen zyn, waarom in onder- wyskringen zoo dikwyis wordt geklaagd over het gemis van bybelkennis by de jeuïdimmers zonder deze is het niet wel mogeiyk omtrent het wezen der taal het noodige licht te verschaffen. Of dit zal verandt ren 1 We zouden er geen oed op willen doen. En ofschoon ons Matth. V 34 leert»zweer gansche- ïyk niet" we zouden zoo graag de be lofte doen, dat het anders zal worden, omdat wie z'n taal bemint Ö6k den Bybel moet kennen. Nieuwe Courant.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1912 | | pagina 1