No. 305 Vrijdag 27 September. 26e Jaargang. T) NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND len. CHRISTELIJK- HISTORISCH IS, K. ode r VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN N, Smid, ÏMANN, ismarkfc, JCL©. È1RSE te lOL, |je, voor de bureau s* Zij die zich met 1 Oct a. s. op ons blad abonneeren, ontvangen de nog in September verschijnende nummers gratis. EIN&KÏÏLAHB. INGEZONDEN STUKKEN. Van circulaires, van kisten en van een blaadje. IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. pƒ1.25 Enkele nummers0.05 UITGAVE DER FIRMA'S EN van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Familieberichten van 1—10 regels 1.—, iedere regel meer 10 cent. 'EIJN, LapeUe. Idelanit. •t, Goes. 26 Sept. 1912. Opgepast. In de dorpen van Zuid-Beveland is op ruime schaal een circulaire verspreid, van wegs de liberalen te Goes, met op roeping van alle „vrijzinnigen* ter bonds dag te Goes. Enkele eenvoudigen zullen allicht door deze circulaire zyn verschalkt geworden een enkele zal allicht ter „Bondsdag" opkomen, en later bemerken dat hjj er niet behoort. Daarom vestigen wij op deze circulaire de aandacht, om te waar schuwen dat zy uitgaat van den „Vrij zinnigen Bond* te Goes, dat er wel vele malen in de circulaire het woord vrijzin nigen, en geen enkele maal het woord liberalen of vrijzinnig-democraten in voor komt, maar dat de opzet van het plan van dezen Bondsdag is uitgegaan van de liberalen. De liberalen, de Goesche ook, de goede niet te nagesproken, hebben het in den loop der jaren er niet naar gemaakt om met den schoonen naam liberaal getooid ingang bij het eenvoudige volk te vin den. Daarom is in den laatsten tyd die naam liberaal afgelegd en verdonkere maand, en tooit men zich met den „vrijzinnigen" mantel. Dit opziehzelfis reeds misleiding. Maar dit geldt ook van den „vrijzinnigen" mantel. Dit op zich zelf is reeds misleiding. Maar dit geldt ook van den verderen inhoud der circu laire, al onthouden wij haaf den lof niet van met talent gesteld te zijn. Wij meenden er de hand van een domiDé in te herkennen, al is 't er dan ook niet een van de Hervormde of Gereformeerde kerken. Maar des te vrijmoediger moeten wij 't dan ook wraken dat de schrijver in deze circulaire beweert dat „vrijzin nigheid is het snoer, dat allen die het wèl meenen mei kerk en staat moet samenbinden, die geen verdeeldheid 5aait, maar eenheid brengt". Wat blief? De vrijzinnigheid, dat wil zeggen het liberalisme, het modernisme zou eenheid brengenof ook maar ooit gebracht hebben in kerk en staatAlsof het liberalisme niet, eerst door de kerk, en daarna door de openbare school, den wortel van het geestelijke leven der natie had aaDgerand, een deel van ons Chris tenvolk heeft gemoderniseerd en van der vaderen God vervreemd; moet dat nu aankomen met samenbinding van kerk en staat I In 1887 hebben de Goesche liberalen geprobeerd onze kiezers te bedotten met het bekende //doleert niet, maar bleef zijn kerk getrouw". De grap heeft niet ge holpen. Wy verwachten dat ook dat „die het wel meenen met kerk en staat" door de meerderheid der onzen op haar waarde zal geschat worden. Het tractaatje van de liberale Goesche heeren gewaagt ook van „veiligheid voor uw persoonlijk geloof" 1 Ook dit is een groot woord. In de handen van het liberalisme is het persoonlijk geloof (der geloovigen althans) nooit veilig geweest. Men moest dit niet durven zeggen in een streek waar een Van Djjke en een Bakker, en de vaders der „Scheiding" 't tegendeel aan den lijve hebben ondervonden. Met dit woord zal de draak gestoken worden, is te denken. Veiligheid voor uw persoon lijk gelcofhoe durft men het schrijven, waar zoo menig feit in de historie van Nederland en zijn naburen van het tegen deel gewaagt! Het tractaatje eindigt voorts met een versje, waarin de Naam des Heeren wordt aangeroepen: Wil God ook nu ons land bewaren voor broedertwist en kerkkrakeel Een bede die vastgekoppeld wórdt aan eene verheerlijking der Zeeuwen, wijl gij het SpaausChs juk deedt breken en schiept uit slib een vruchtbren grond. Een verheerlijking van den mensch voor hetgeen God deed, en dan een bede tot God achterop w(j bemerken wel, met waardpering voor de poging, doch deze schrijver heeft den misleidenden toon nog niet goed te pakken. Als be gin is 't niet kwaadmaar in 1913 zal hij 't toch anders moeten aanleggen. Overigens verblijdt 't ons dat de libe ralen in actie komen, en dat zjj ons wèlbeproefde middel propaganda door een landdag of-, partijdag ter hand genomen hebben. Het bewijst dat onze opvatting omtrent dit soort propaganda ondanks der liberalen critiek en spot nog zoo kwaad niet was. Dat in een vergadering waar de Staats- pensioneering zal verheerlijkt worden dcor hen die professor Treub deswege zoo zonder erbarmen als „politieke slim- melingea" geeselden, ook diezelfde professor Treub zal optreden is een „contra dictio", waarover de buiten staander zich allicht verwonderen zal. Maar men houde wel in 't oog, de heele verzameldrukte van vi(j liberaal, uni onist en vrijzinnig democraat voor 1913 is een comedie, mede door dit saam optre den van.Treub en DeMuralt getypeerd, een beweging in den politieken nevel, met „1913" in den misthoorn, en dan moet men niet zoozeer op de personen die de beweging drijven als wel op de beweging zelve letten. En die volgen wij met belangstelling. Mislukt. Dr Colenbrander, een liberaal, heeft in De Gids erkend, dat de openbare, neutrale school fiasco heeft gemaakt, dat wil zeg gen eeD mislukking is geweest. Nu, dr. Opzoomerheeft een halve eeuw geleden al geklaagd dat z(jn voorspelling «wat gij aan het openbaar onderwijs uit- i geeft, zult gij uitwinnen opdegevange- nissen" niet is uitgekomen. Maar prof. Eerdmans, de wandelleeraar van het modernisme, heeft dezer dagen i dezelfde klacht geuit, toen hij er op wees, j dat de school wel kennis heeft aange- i bracht, doch geen godsdienst, i Omdat hy en passant ook het acht-en- veertigsche liberalisme een duw gaf nemen wij uit het in de N. B. G. geplaatst j verslag zijner te Rotterdam gehouden rede het volgende over Het wereldsche liberalisme van 1848 (beheersehte) het tijdperk waarin de poli- I tieke leiders het populaire denkbeeld, dat I de kerk een verouderd instituut was, I trachtten ingang te doen vinden. Meer kennis, meer onderwys, meer zorg voor de ontwikkeling vaD de jeugd, dat werd toen de trots van de opeenvolgende regee- i ringen. De kerk kon, ter bevrediging van i het particulier genoegen, nog wel haar eigen bestaan leiden, doch wat bt teekenis had voor het leven, dat was de school in haar uitgebreidste beteekenis. Nu is men tegenwoordig bezig te be- grypen, dat 't noodig is voor den mensch, dat hy wat leert, doch dat het leven nog een anderen kant heeft jlan het verkrygen van kennis Men vergete niet, dat de kerkeiyke onverschilligheid de oorzaak is van de bedendaagsche politieke misère. Wy leggen deze drie uitspraken vast als van drie onwraakbare getuigen de openbare, neutrale school als opvoedings instituut, als kweekplaats van godsdienst zin is een mislukkingen het liberalisme van 1848 heett hiertoe niet weinig by ge dragen. Dat zegt Professor Eerdmans, een der corypheeën van datzelfde liberalisme, die het dus weten kan. Een handdruk. #Op welke manier ben je een ander mensch geworden vroeg iemand aan een voormalig tuchthuisbewouer. „Door graaf Schaftesbury, die mjj uit- noodigde hem te bezoeken, zoo spoedig ik uit de gevangenis zou zyn ontslagen „En wat zeide de graaf dan wel tegen je, dat zoo'n groote verandering er het gevolg van was?* „Dat weet ik niet precies meer, maar wel voel ik nog zyn handdruk, die my als 't ware electriseerdeik wist op dat oogenblik, dat die maD voor my een warm, sympathiek hart hadik wist, dat zjjn handdruk beteekende„Ge kunt en zult nog een man worden." Overal rondom ons wonen zulke ver loren menschen; velen beseffen hun treurigen toestand, en dit brengt hen tot wanhoop; hun onschuld verloren, hun karakter verspeeld, hun hoop nog slechts een zwak flikkeiend pitje. Een enkel lief devol woord, ja, slechts een handdruk kan hun terugkeer tot het goede pad bewerken. Bovenstaande mededeeling aan een Duitsch blaadje ontleend, doet ons denken aan 't geen een predikant uit Barmen naar eigen levenservaring vertelde. „Op een zomer was ik leidend predi kant van een Christeiyk pension," zoo zeide hy. „Onder de gasten, die daar lo geerden, bevond zich eene deftige Rus sische dame, wie 't was aan te zien, dat zy zeer veel in haar leven had ondervon den. Zy sprak zelden met anderen en hield zich zeer teruggetrokken. Op zeke ren dag ontmoette ik haar buiten we liepen samen een eindje op. Ongemerkt strekten we ODze wandeling uit en on- derwyi begon zy eerst moeieiyk, weife lend, later al vlotter en vloeiender haar hart voor my uit te stortenzy had een veelbewogen leven achter zich, de arme vrouw. //Och, zoo viel zy zichzelf plotse ling in de rede, «wat ben ik u dankbaar dat u Diet dadeiyk wat tegen my zegt 't viel my toch al zoo zwaar een aanvaDg te maken, maar uw zwygend aanhooren heeft er my overheen geholpen. Nog nooit heb ik voor iemand myn hart uitgestort, en als u nu dadeiyk met redeneeringen en theorieën waart aangekomen Toen vervolgde zy haar droevig verhaal. Eindeiyk, nadat zy geheel had uitgespro ken vropg ik haar waarom zy juist my deelgenoot had willen maken van haar leed. „Op zekeren morgen, toen ik zoo treurig alleen in de gezelschapskamer zat", zoo antwoordde de dame, „kwam u binnen en zeide my „goedenmorgen", niet maar zoo terloops „goêmorgen" of „morgen", doch recht duideiyk en met nadruk „goedenmorgen." K(jk, dacht ik, dat is iemand die meent wat hy zegt, iemand die my werkeiyk van harte een „goeden morgen* toewenscht, dieD kan ik vertrouwen". „En ik," voegde de predikant, die dit uit eigen ervariDg vertelde, er nog aan toe, dankte myn God, dat ik werkeiyk op dien morgen gedacht had by myn morgengroet; hierdoor toch had ik het vertrouwen der beproefde vrouw verkre gen en kon haar onder Gods zegen tot nut zyD. Van die ure af aan zeg ik nooit meec onverschillig «goêmorgen* of „'n avond'en myn kinderen mogen 't ookniet doen. „Neen, myn beste jongen, „morgen vader" wil ik niet hoorenga even de kamer uit en kom my dan straks een merger groet brengen zooals het behoort!" En als de kleine'vent dan spoedig daar op vrooiyk naar binnen komt gesprongen en zoo recht van harte uitroept,,'k Wensch u een goeden morgen, lieve vader," dan klop ik hem op den schou der en zeg„Zóó is het goed Een handdruk, een vriecdeiyk góeden- mórgen, kleinigheden slechts, en toch hoe vèr reikt hun invloed! (Nederl) Ommen. Naar aanleiding van het be richt als zou prof. Diepenhorst te Am sterdam ernstig in aanmerking komen voor een Kamercandidatuur in het dis trict OmmfiD, wordt aaD de Rott. mede gedeeld, dat prof. Diepenhorst den voor zitter van de centrale antirevolutionaire kiesvereeniging iD dat district er op ge wezen heeft, dat het professoraat aan de Viye Universiteit onvereenigbaar is met het lidmaatschap van de Tweede Kamer. Kamerverkiezing Ommen. In een druk bezochte vergadering der Christ. Historische. Kiesvereeniging „Koningin en Vaderland" te Ny verdal ztJn voor- loopig candidaat gesteld mr. AI. Baron Mackay T. Pzn. te Den Haag en mr. W. Baron de Vos van Steenwyk te Wyhe. De definitieve beslissing zal plaats heb ben in de vergadering van het Centraal Comité op a. s. Maandag. Ned. Het Volk meldt, dat Enka (mej. A. van der Vlies), de bekende oud-propa gandiste van den Bond van Christen- Socialisten, thans lid is geworden van den Bond van de afdeeling Schiedam van de S. D. A. P. Naar de N. B. C. verneemt zal H. M* de Koningin geen gevolg geven aan haar aanvankeiyk voornemen om de leger- oefening in de stelling Amsterdam ten deele l ij te woneD. Aardschokken. De correspondent te Batavia van de N. B O seint aan zijD blad, dat in Madjalengka door aardschok ken verscheidene huizen zyn iDgestort. De bevolking heeft de laatste nachten in de open lucht geslapen. Van bestuurs- wege worden er nu bamboeloodsen ge bouwd. Geref. Ziekenverzorging. Het hoofd bestuur van de Geref. Ziekenverzorging in Ned. doet moeite om het landgoed Dalwyk aan de Schutstreek te Hoogeveen aan te koopen, om daar een ziekenhuis opleidingsschool te stichten. Tot president-directeur van de Ne- derlandsche Bank is benoemd de heer mr. G. Vissering, thans president-directeur van Javasche Bank, en zulks voor den tyd vau 7 jaren. Vermoedeiyk met 1 October zal een verlaging ingevoerd worden van het pak- ketposttarief tusschen Nederland eD Groot-Britannié en Ierlandin beide richtingen. H. M. de Koningin is verhinderd aan haar voornemen gevolg te geven om de Bosboom—Toussainttentoonstelling te Utrecht te bezoeken. De genomen proef met de werk- zaamstelling van verpleegsters by het militair hospitaal te Utrecht kan als ge slaagd worden beschouwd. In verband hiermede zal het aantal verpleegsters te Utrecht met 4 worden uitgebreid, terwyi by het hospitaal te Amsterdam 1 hoofd verpleegster en 8 verpleegsters werk zaam zullen worden gesteld. Wethouder de Vries. De Amster- damsche Raadszitting werd gisteren we der bygewoond door den wethouder voor het onderwys mr. S. de Vries Czn. Mi. de Vries was in staat zich, schoon zeer lang zaam, steunende op een stok voort te bewegen. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.) Zeer geachte Bedactie Mag ik een weinig plaatsruimte, om wat te zeggen over drie dingen? By voorbaat dank. 1. Er worden dezer dagen circulaires verspreid in onze Provincie, waarin hulp gevraagd wordt voor de Scholen op Suri name. Verleden week heb ik ze verzon den naar de plattelandsgemeenten van Walcheren, naar elke gemeente één ex. van de Zeister Berichten en zooveel cir culaires, als die gemeente guldens per jaar moet contribueeren, zal zjj haar evenmatig- deel van den last dragen (zie nader de circulaire zelf). Nu heb ik in elke gemeente my slechts aan één adres gericht (Arnemniden zorgt dus ook voor Kleverskerke, Vrou weD polder voor Gapin- ge, Koudekerks voor 't Zand), nu eens tot een Hervormden, dan weer tot een Gereformeerden broeder, nu eens tot den predikant, dan weer tot 't hoofd der Chr. School, Daarmate ik een dezer broeders 't best kende of meende, dat hy 'tmees1: gelegenheid zou hebben voor de zaak te zorgeD 'k hoop, dat ik my daariD ner gens vergist heb. Nu zou ik gaarne aan de geadresseerden dit willen vragen och toe, pleeg ieder van U even overleg met iemand van een andere kerk dan waartoe Ge zelf behoortverdeel de cir culaires naar verhouding van 't aantal leden der verschillende kerkaioepen en tracht dan even zooveel guldens aan jaariyksche contributiën byeen tekrygen, als Ge ieder circulaires hebt. My dunkt, dit zal heel weinig moeite kosteD. Als een voorbeeld neem ik Domburg. Daar wonen een kleine 1200 menschen (tel ling 1910), waarvan ruim 900 Hervorm den, plm. 150 Gereformeerden en V6r- moedeiyk de overigen meerendeels z.g.n. Oud-Gereformeerden zullen zyn. Dom burg moet dus plm. 16 per jaar samen brengeD, waarvan de Herv. f4 50, de Gr-ref. en Ouc-Geief. elk f0,75 voor hun rekening moeten nemen. Collega De Graaf, wlen ik 6 circulaires zond, geeft er één b v. aan ds. Van den Hoorn en ééa aan een broeder uit de Oud-Geref. Gemeente, en houdt er 4 om, in o vei leg met ds. KoldewyD, onder de Herv. te werken. Als nu 3 Geref., 3 Oud-Gercf. en 18 Herv. broeders of zusters bereid bevonden worden, één kwartje per jaar by te dragen, is de zaak gezond, en dragen enkelen meer by, dan is men nog gauwer gereed. We moeten dit nu maar even vlug in orde makeD, dat de Zen dingsactie voor Djailolo en voor MagelaDg er niet door gehinderd wordt Er is hier eenvoudig een broederplicht te vervul len ten opzichte der Zeister Zendings- gemeente en der misdeelde kolonie Suri name, die onze God klaarbiykeljjk op onzen weg heeft gelegd en tot welker volbieQging Htj aller harten neige. 2. In 't Djailolo-blaa&je van Septem ber heb ik iets gezegd van kisten met voorwerpen van 't Zendingsveld in onze Oost, die voor belangstellenden beschik baar komen, eu op onze Onderwyzers vergadering heb ik er over gesproken- Een 6d ander heeft ten gevolge gehad, dat ik uit Middelburg, St. Laurens, Seroos- kerke, Arnemuiden, Grypskerke, Melis- kerke en Gapinge bericht ontvangen heb. Van andere gemeenten echter nog niet; vermoedeiyk is tot sommigen de mede deeling nog niet doorgedrongen. Laa: my er hier iets meer van mogen zeggen. De heer A. J. Drewes, hoofd eenerOhr. School te Amsterdam, heefc uit Barmen vier groote doozen ontvangen met voor werpen uit Sumatra, Nias en Borneo, die byzonder geschikt zyD, om een denkbeeld te geven van 't leven der Heidenen, waaronder de Rynsche ZendeliDgen ar beiden. 'k Heb de doozen zelf gezien en kan verzekeren, dat men over den inhoud van één doos best anderhalf uur gezellig en leerzaam vertellen kan, dus m. a. w dat één doos stof geDoeg biedt voor een mooie les op de school en voor eeu Zendingsavond met ouderen. Nu heb ik mynh9er Drewes voorge steld, de doozen zoo een beetje in ver band te sturen, daar 't wat lastig gaat, de menschen b.v. vier avonden in een week samen te roepeD. Hy vond dit ook 't best, dus dat zal nu wel zoowat op die manier geregeld worden. De „kist" (dhr. D. schryft in 't Chr. Schoolbl. in 't enkelvoud, wat ik niet heelemaal be- gryp, maar dit doet er nu minder toe) is nu te Leeuwarden, komt vandaar naar Zuid-Beveland (adres: W. A. v. Wyk, h. d. Chr. sch te Wolfaartsdyk) en van daar naar my. Ik vermoed, dat ik ze

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1912 | | pagina 1