Zeadingsdag Gereformeerde Kerken in Zeeland. Middelburg. Onder de vreemdelingen, die heden onze stad bezochten, bevonden zich een 97 kinderen van een vacaarie- kolonie uit Wenduinen, die alle spruiten zUn van beambten der tram in Brussel. Twee der kleinen iringen voorop en maakten afwisselend muziek op trommel of fluit, terwUl een derde de Belgische vlag met opschrift droeg. De kleinen ware a allen gekleed in gestreept ka toenen pakjes met capes erover, en droegen petten waarop de wootden „GraDd air*. Een groot deel der stad werd doorgetrokken en o.a. de AbdUge- bouwen en het Stadhuis bewonderd, waar om twaalf uur de beweging der .ruiters® werd ga legeslag- ut. Een paar photo's weraen door een der geteiders gemaakt. De kleinen gbbiuikten het middagmaal in hotel „Beige# aan de Stationstraat. Een der klerken der stoom- trammaatschappU Breskens-Maldeghem maakte de reis als gids m^da. Middelburg. Op de algemeene be graafplaats alnier is hedenmorgen ter aarde beoteld het stoffelUk overschot van een verongelukten stuurman van de Russiche schoener Baltzer. )De equi- poge van de schoener droeg het l|jk graf waarts. Te kist was gedekt met de Rus- si-che Vlag. In het volgry tuig had o.a. de Russische Consul alhier, deheerjbr. A. A. van Teylingen, plaats genomen. Middelburg. Door Gedeputeerde Sta ten zUn benoemd de heereD L. P. J.JJans- sens, schildersknecht te Hulst en P. J. Haars, metselaarsknecht, te Yzend|jke respectievelUk tot lid- en tot plaatsver vangend lid- werkman van den Raad van beroep (ongevallenverzekering). üe strijd ging in die dagen beelemaal ■iet over de subsidieering, slechtB om de vrtJheid. Alles bad men er voor over. Het is de font van de mannen van 1848 geweest, dat men bet idee maar vasthield van deD onderbaren staat en geloot bo ven geloofsverdeeldheid. Tegen dan zin van het ministerie van 1848, dat het voorstel had overgenomen is in art. 104 door het drijven van een meerderheid de vrijheid beperkt. Sedert dien- tjjd is de strijd bjj Groen en de zijnen uitsluitend bijna gericht geweest tegen alinea 8 van art. 194, dat door Groen altijd werd gestipuleerd als de ellendige zinsnede, waarop alle batterijen moesten worden gericht en dat tot eiken prijs moest worden verwijderd. In 1869 nam de vereeniging v. Chr. Nat. onder wijs een verklaring aan, die gewetens vrijheid voorstond en sprak van staats onderwijs als aanvulling. Groen was het daarmede niet geheel eens. Wel met de zaak, maar niet met den vorm, dien hjj aan den gewonen wetgever wilde over laten. De ellendige zinsnede moest er in de eerste plaats uit. Groen verried toen den waren staatsman. Van dat jaar af ztyn de anti-revolutionaire kamerleden immer trouw geb'even. Toen in 1886 onder min. Heemskerk een ontwerp van wijziging ingediend werd, werd als eerste voorwaarde gesteld verandering van art. 194. Ook de Roomsche kamerleden steun den deze poging. Heemskerk gaf toen een redactie, die de vrijheid volkomen waarborgde, en die openbaar onderwijs als aan vulling beschouwde. Gelijk in 1848 ging van het ministerie zelf uit het voorstel tot tegemoetkoming aan de verlangens van de rechtsche par tijen. De rechterzijde in de kamer was er echter nog niet tevreden mee. Er moest nog worden bijgevoegd, dat in de kosten van het bijzonder onderwijs door openbare middelen zou kunnen worden bijgedragen, onverschillig of het onder wijs al of niet beantwoordde aan de bepa ling van alinea 4. Ook Dr. Kuyper vond het voorstel zeer coulant. Had men toen tot een compromis kunnen komen, men zo* dan dicht bij den vrede gekomen zijn. De voorstellen werden echter verworpen. Na 4e kamerontbinding in februari 1887 begon de behandeling van de nieuwe grondwetsherziening. Zou er meer te ver wachten zijn f In de Tweede Kamer werd art. 194 aangenomen, dat een kleine verbetering bracht in het oorspronkelijk voorgestelde. Se eerste kamer met een liberale meer derheid heeft alle voorstellen der herzie ning aangenomen, behalve hoofdstuk 10. Het oude art. 194 bleef gehandhaafd. Maar het eigenaardige is, dat bij de grondwetsherziening de verklaring werd gegeven, dat in het systeem van het be staande grondwetsartikel subsidieering van christelijke scholen geoorloofd was. Geen vrijheid, maar toch mogelijkheid van subsidieering. De praktijk is dus in strijd met de tekst van de wet. Het artikel klopt niet meer. Toch werden de wetten van Mackay en Kuyper aangenomen en dat onder vigeur \an art. 194. Niemard opperde daartegen bezwaren. Na deze historische toelichting zal ik, aldus spreker, niet stilstaan b]j de wetten van 1806, 1857 en 1878. W(j spreken niet over onderwtjswetgeving, maar over het grondwetsartikel in zijn historische ontwikkeling, en over hetgeen nu door de grondwetscommissie wordt voorge steld. Zinhi r het voorstel, zooals het door de rechtsche meerderheid uit die com missie is ingediend. Het onderwijs is een voorwerp van de aanhoudende zorg der regeering. Het geven van onderwijs is vrij, behou dens het toezicht der overheid en boven dien, voor wat bet lager en middelbaar onderwfls betreft, behoudens het onder zoek nsar de bekwaamheid en de zede lijkheid van den onderwijzer, het een en ander door de wet te regelen. Voor zoover zich eene behoefte aan ander algemeen lager onderwijs open baart dan waarin door de ingezetenen wordt voorzien, wordt uit onderwijs va£ overheidswege verstrekt. De inrichting van dit van overheidswege gegeven on derwijs wordt, onder eerbiediging van de godsdienstige gevoelens van de ouders dei schoolgaande kinderen, door de wet geregeld. Het overige onderwijs vsd over heidswege gegeven wordt eveneens bij de wet geregeld. In de kosten voor het algemeen lager onderwijs op scholen door ingezetenen vrijwillig opgericht, wordt onder voor waarden en volgens regels, door de wet te stellen, door de openbare kassen voor zien, op gelijken voet als zulks geschiedt ten aaDzien van dit onderwijs op scholen van da overheid uitgaande. De Koning doet van den staat van het geheele onderwijs jaarlijks een uitvoerig verslag aan de Staten-Generaal toe komen. Wegens plaatsgebrek moeten wjj dit deel van bet verslag hier afbreken. Te half twee werd de vergadering door as. de IJgt heropend, die aanstonds aan ds. J. J. van Noort van Amsterdam de gelegenheid gaf tot het houden van zijn referaat over het ideaal van het Christelijk volksonderwijs. Spr. begon met te vertellen hoe h(j eenmaal in een Duitscbe stad voor het b tad huis een Engelenbeeld zag, houdende in de hand een weegschaal, waarvan de eene schaal een kind, en de andere •en duivel met een molensteen zich be vonden. Toch sloeg de balans over naai den kant van het kind. Wel een zuiver beeld van de waarde eener kinderziel. En om nu bet feu sacré b(J de vrienden van Chr. V. Onderwijs aan te wakkeren en om te dienen als vergoeding omdat de Jaarvergadering van Chr. Volksond. niet in Zeeland was gehouden, is deze vergadering belegd. Allen, die hier tegen woordig z|Jn, zijn vriendeu van Chr. Onderwijs. Toch is het altijd goed, dat ons ideaal voor oogen gehouden wordt, dat we ons steeds afvragen wat willen, wat begeeren wjj, wat is ons doel, ons ideaal|P Wat wij willen is veel in allerlei manieren. In de eerste plaats liefde aan- kweeken tot de kerk. Niet een kerkistisch drijven moet onze scholen kenmerken, maar toch moet de Chr. School vol gens Gr. v. Pr. het behoud der kerk zijndaarom werd bjj de oprichting onzer vereeniging in 1887 ,öe trein der Chr. Scholen in het goede spoor geleid*. Onze kerk moet het zich bewust wor den, dat z(j niet alieen zij de schaaps kooi, maar dat de Heer eerst sprak: Weid mijne lammeren. Ten tweede kweeke de school vaderlandsliefde aan en liefde tot het vaderland. Deze liefde kan niet aangekweekt worden op onze Openb. 8cholen. Zij toch leven onder een wet die past voor ieder land, waar Christelijke deugdon niet de deugden van den Christus behoeven te zjjn een wet die toelaat dat m Groningen de scholen rood, in Drente modern, in Gelderland orthodox-braaf, in Limburg ultra-montaanscta getint zijn. Ons volk is een vrjj volk geworden omdat de stoere Geuzen hun bloed veil hadden voor 't vaderland f Zouden we ons dan om de Ge schiedenis onzes lands niet bekommeren? Neen, onze kinderen moeten het weten. Met gloed, met vuur moet hun van de daden onzer vaderen worden gesproken. Laat Frankrijk zjjn het land van de na tionale eer, Rusland dat van den knoet, Nederlan zij en blij ve het land van den Bijbel en Vrijheid. Nederland en OraDje. Door Oranje werd Nederland groot. In een smeltkroes van het lflden werden beide gelouterd, gesterkt en gevat. WU laten Oranje niet smalen. Wie OraDje smaadt, smaadt onze familie. Dat is geen familiezwak maar familietrots. Ten derde onze kinderen bewaren voor onge loof, materialisme en revolutie tegen het materialisme, dat. de stof over den geest laat heerschen, dat den godsdienst wil afschafTeD eD als hoogste wijsheid wil verkondigenGod te zien als zjjn grootste vjjand is het begiDsel der wijsheid tegen het ongeloof, dat den Godsdienst dood zwijgt of jonge mannen van 20 of 15 jaar leert zeggen, dat de wetenschap heeft uitgemaakt, dat God niet bestaat enz. en ook tegen de revolutie-leer, want de tegenwoordige Communisten zeggen oogenschljnl(jk met de eerste Christen gemeente, al het mijne is het uwe, maar bedoelen al het uwe zU het mfjne. Onze kinderen moeten niet meer begeeren dan God hun geven wil en zeker niet meenen dat op den weg der revolutie het ware geluk te vinden is. Zij moeten leeren dat vrij zijn van zonde ware vrijheid is verre te verkiezen boven de vrijheid die het Socialisme begeert. En daarom blljve ons ideaal steeds Voor den Christelljken Staat een Chris telijke Volksschool, waar onderwijs ge geven worde, niet eenzijdig, bektompen, benepen, ook niet veelzijdig maar alzij dig. Niet alleen het verstand ontwikke lend, maar ook 's harten behoeften bevre digend. En daarvoor dan ook het beste middel tot ontwikkeling, de bijbel gebrui ken. Wat zou er terecht gekomen zijn van onze taal,onze letterkunde ODze geschiede nis ja van alle onderwljsvakken zonder dien Bijbel.Maar dan ook gebruiken.'t L(jkt soms of een druppel wijsheid uit een Oud Bhoeddistisch boek; gehaald, meer waar heid bevat dan stioomen levend water uit onzen Bijbel. Men leere ons volk, onze kinderen meet verstaan dat kennis alleen geen macht is. Hoevelen, die in het spreekwoordKennis is maeht, de waar heid meenden te zien, die alle kwalen der maatschappij kan genezeD, bemerken nu, dat, aanbrenger), inpompen en instom pen van kennis, de menschen de wereld instuurt met overladen hersenen, met overspannen nerven en verbleekte ide alen. Daarom zal den kinderen geleerd moeten worden: Gek of is kracht. De lad der der wetenschap sta tegen den Rots dei- Eeuwen. Waar geen Bijbel gebruikt wordt, daar wordt alles een Babel. Van kerstening der O. L. S. is weinig te wachten. Van zwijgend getuigenOch, door ons spreken zeggen we soms nog zoo weinig. Wat zal dan zwegen zijn? Neen we moeten scholen hebben waar de Christelijke geest de heerschende is, en in onze Herv. Gem. scholen voor Chr. Volksonderwijs. Maar is dan ons ideaal niet onbereik baar? Als een reiziger een berg wil beklim men zegt d6 GidsLangzaam dan zijt ge er het vlugst. Dat zeggen wij ook. Lang zaam gaat zeker. Ons ideaal prijsgeven Dat nooit. Als het waar is, dat Jezus als koniDg moet heerschen, en het is waar, dan moeten wij blijven strijden tot wij vervuld zien ons ideaalVoor Christelijk Nederland Christelijk Volksonderwijs. Nadat door Ds. flogerzeil, Ds. Steinz en Ds. Muiier eenige vragen waren ge daan, waarop door de B. H. Ds. de Visser, Ds. van Noord en Bium geantwoord was werd de vergadering met dankzegging door Ds. Jonker van Middelburg gesloten. Als eerste vrucht van dezen Zeeuw- schen landdag kan Z'-ker wel genoemd worden het besluit, kort vuor het eindi gen der vergadering genomen, dat Ds. Van Noort dezen winter in Middelburg een opwekkende rede komt houden voor de scholen van Christelijk Volksonder wijs. Worde daaraan dan zooveel moge lijk bekendheid gegeven. In de gisteren te Middelburg in de Cast- huiskerk gehouden zendingsdug der Ger^f. Kerken vaa Zeeland ging ds. F. Staal van Colijnsplaat des morgens b{j den bidstond voor. De namiddag-bijeen komst, die bij gunstig weer in een weide aan den Seissingd zou plaats gehad hebben, werd in verband met den aan houdenden regen cok in de kerk gehou den, waardoor tevens de medewerking van 't Fanfarecorps van Serooskerke ver viel. Na het zingen van Psalm 86 werd deze door ds. Doekes van Nieuwdorp met gebed en openingswoord aangevangen. Allereerst was het woord aan ds. J. B. Netelenbo3 van Middelburg, die sprak over de beteekenis van Jezus' Zendiugs- bevel voor onzen tijd. Het zendingsbevel, aldus spreker, heeft de Heere zelf uit gesproken. De zendeliugen zijn Zijne gezanten. Wie de zendingsopdracht naar waarde wil schatten vergete niet, dat wat Christus deed, HU deed als Middelaar Gods en der menschen. HU is het vleesch geworden woord. De Middelaar leert ons uitdrukkelUk ZUn werk te zien als een volbrengen van ZUns Vaders wil. Ik heb nog andere schapen die van dezen stal niet zUn, en ook toegebracht moeten worden. Joharnes heeft ons het bevel bewaard: GelUkerwUs de Vader M|j ge zonden heeft, zend ik U. De zending is een plicht geworden. De dankbaarheid voor de geschonken verlossing trapt het huisje der zelfzucht in elkaar. Het universalistische komt zoo heerlU k uit in Christus' zendingsbevel. MU is gegeven alle macht in hemel en op aarde. Dat behelst de beteekeni» van Hem als Heer der Zending. HU roept ons toe: Gaat dan de wereld in, onderwUst allen en maakt hen tot MUn leerliDgen, en de belofte is hieraan vastgeknooptIk ben met u al de dagen tot aan het einde der wereld. Het groote middel der zending is de prediking, de verkondiging van de be keering en de vergeving der zondeD. In de eerste plaats heeft het dus een reli gieuze, een geestelUke beteekenis, richt het zich tot de harten der menschen. Maar juist omdat de Zending het heil der menschen bedoelt, mag zU ook zorg aan hun lichaam besteden en heeft zU principieel de geneeskundige zending een plaats toegekend. Uitstekend, mits zU natuurlUk dienende blUft. Het zeD- dicgsdoel is de kerstening van de indivi duen en de volkeren, beschaving heeft zU tot vrucht. De zending dieDe niet het zichtbare tUdelUke, maar het geestelijk eeuwige. ZU bereidt de volkeren voor op de weder komst des Heeren. WU behöoren den zendingsarbeid te steunen met onze stoflelUke belangstel ling, maar bovenal met onze geestelUke belangstelling. Het eerste is zeer mak keluk, men wordt er steeds aan herin nerd. Geven is voor den Christen een gewone zaak. GeestelUk steunen gaat niet zoo makkeiUk. Dat moet uit inner- lUke geloofsovertuiging gebeuren, want bidden is zoo moeilUk. De Heidenen zUn :oo ver af en wU kennen hun nooden niet altUd. Spreker schetst vervolgens de veleeD velerlei bezwaren, die de zendeling in zUn arbeid ondervindt en spoor1- aan tot aanhoudend gebed voor hem. GU moet, aldus spr, kunnen bidden Uw Konink rijk kome. En dat kunt ge, wanneer ge behoort tot Gods geestelijk vernieuwde kinderen. H-t gebed van den geloovige vermag veel. Het opent de hemelsluizen en Gods zegeningen dalen neder. Dat de Heilige Geest ons leere bidden Het Maranatha trooste ons over de moei ten van het ChristelUk leven, over de moeiten ook van onzen Zendingsarbeid 1 Ds. D. Pol van Vlissingen spreekt over .Geloof, liefde en hope als Zendings motieven". God wil, dat wU ons zendings werk doorzetten en daarom zUn wU ge hoorzaamheid schuldig, ook al onder vinden wU zooveel teleurstelling Deze plicht is ons niet een vriend met Uzeren hand of een ko8l gebiedend hoofd, waar aan wjj ons hebben te onderwerpen. Het ChristelUk leven zelf dringt ons, de wil van God staat in ons geschreven. Geloof, liefde en hop9, zendingsmotie ven. Geloof aan de waarheid Gods. Het licht der geloofsbelUaenis straalt onbe wust naar alle kanten uit. Het geloof toont een wereldvermeesterend karakter. De aarde der liefde is geven en zich zelf opofferen. Geven is beter dan ont vangen. Liefde is meer dan geloof, ze maakt ons aan God gelUkvormig en zU doet ons zelf overgeven tot reddiDgvan andereD. WU worden aangedreven tot wereldzending, niet alieen in onze om geving, maar door de geheele wereld. Hoe dringend dit is magblUken uiteen enkel voorbeeld. Een arme heidiD vroeg aan een zen deling, hoe lang het geleden was, dat Jezus van Nazaretb, in Wien Gods liefde volmaakt is, in de wereld is gekomen. Het had reeds lang in haar ziel geleefd, maar nu kwam het over de lippen. Hoe lang is dat geleden? Toen de zendeling antweordde, dat dit bUna 2000 jaren geleden was, ant woordde hetvrouwtjeonmiddellUk:Neen, dat kan niet waar zUn, want als bet zoolang geleden is, dan zouden de men schen, wien die zegen is ten deel ge vallen, veel eerder gekomen zUn om daarvan aan anderen mede te deelen. Diepe, heilige liefde is zoo breed cn alles omvattend, dat zU uitgaat naar de geheele wereld. De hope beft den blik naar het nieuwe Jeruzalem. De tUd van Jezus' heengaan tot ZUn terugkomst is een tUd vod;ver wachting van dehemelscheheerlUkheid, maar ook een tUd van arbeiden met al onze krachten. WU hebben de actie voort te zetten en aan de volkeren het Evangelie te brengen en allen tot discipelen van Jezus te maken. Ook in den strUd zal ons geloof winnen. O, geve de Heere, dat wanneer HU eenmaal komt en de vruch ten bUeenvergadert, dat wU dan niet be- hooren tot het kaf, dat verbrand wordt, maar tot het voldragen koren, dat verga derd wordt in de eeuwige voorraadschu ren tot een eeuwig leven. Na de pauze spreekt ds. J. H. Lam- mertsma van Axel, die de Zbudiüg be schouwt in het licht van de hoofdsom van Gods Wet, gU zult liefhebben den Heere uw God met geheel uw hart, met geheel uw ziel en met geheel uw ver stand, en gU zult uw naasten liefhebben als uzelf. De ware zelfliefde weet, dat in God al ons heil is, en dat wU Hem noodig hebben om gelukkig te worden. Ze prik kelt tot toenadering tot God en tot ver meerdering van de kennis der wereld, in een gunstigen zin. Spieker schetst daarna hoe rUk ge zegend wU zUn met onze koloniën, bovenal Java, dat zoo'n kostelUk ar beidsveld is, door Gods genade geschon ken. De kennis der wereld zal u de. ge nade meer doen waardeeren. De rechte liefde spreekt ook van een eigen plicht, die hem uitdrijft door heel de wereld, niet zooals de Israëlieten naar volksgenooten, maar naar allen. Naast de zorg voor het lichaam bovenal die voor de ziel. Vroeger kon de ChristelU ke liefde alleen beoefend worden tot do volks- genooteD, doch thans bezien wU de zaak in het licht van het nieuwe verbond. God heeft betrekking gelegd tusschen het kleine Nederland en het machtige Insulinde en Nederland kan ds taak niet afwUzen, die het daarmede opgelegd is. Men roept het ons toe: Zie myn ellende aan en zendt ons den Evangeliebode. Predik ons van het Kruis van Christus. Nog een hooger beginsel is er en dat is de liefde tot God, veel intenser dan de liefde tot de menschen. Niet uit egoïsme gaat de drang naar God uit, niet uit verstandelUke overwegingen, maar alleen omdat God voor ons verstand begeerenswaard is geworden. Geve God door Uw krachtige actie dat steeds meer het lied der verzoening in de heidenwereld gezongen worde ter eere van Hem, Die stierf aan het kruiB, dan zal de laatste tocht zUn naar het Vader huis met zUn vele woniHgen. Ook van de Javanen. Het slotwoord werd gesproken door ds. L. van Loon van Koudekerke. De redevoeringen werden afgewisseld met het zingen van enkele schoone lie deren, o. a. Het lied des Geloofs. Met gebed werd de bU eenkomst gesloten. Het ongunstige weer in aanmerking genomen was de opkomst niet onbevre digend. De «provincie* was beter ver tegenwoordigd dan de „stad". VEREEmiMSLEVEN. WU vestigen weer eens de aandacht op den „Bond van Anti-Revolutionaire Propaganda Clubs in Nederland*. De clubs ontvingen de afleveringen Juli en Augustus van „Onze Gids", het degelUke door den Bond uitgegeven rijdschrift, dat voor ouzo clubs tal van opstellen bevat, die bU degelUke bestudeering en uitwer king rijke stof leveren voor referaten. Vooral nu het Daar 1913 gaat, moeten wU den arbeid van den Bond dubbel waardeerenin de eerste plaats door ernstige bestudeering van den door 't hoofdbestuur in onze Gids aan de orde gestelde vraagstukkenin de tweede plaats door in onze kringen aan te drin gen op flnancieelen steun opdat de Bond van zUn tot hiertoe gevolgde gedragslijn zoo ruim mogelijke propaganda niet behoeve af te wUken Het jongste no. van Onze Gids bevat een opstel van mr. P. Dieleman over „Even.elige Vertegenwoordiging*. Een vraagpunt dat al zeer urgent is, nu straks de Grondwetsherziening aan de orde komt, en ook onze clubs zich een mee ning zullen hebben te vormen op dit bepaalde punt. In diezelfde aflevering vindt men ook de agenda voor de tiende jaarvergade ring van den Bond, te houden Woens dag 25 Sept. a.s. te 11 uur te Amster dam onder voorzitterschap van onzen wakkeren Bondsvoorzitter ds. Hogerzeil uit Vlissingen. Na de gewone besognes opening, notulen, verslageo, stemmiugen waarbU de aftredenden met algemeene stemmen behooren herkozen te worden I komt aan de orde een bespreking over Onze Gids, KoninklUke goedkeuring, Leiddraden. Daarna volgen de voorstellen. Iu de middagvergadering krUgeD wU een voordracht vanjjden heer Verschoor „Na tien jaren*. En een opstel van een lid over «de A. R. P. C. en de komende stembus" Des avonds zal ook nog een spreker optreden. WU maken onze geestverwanten er opmerkzaam op, dat de Bond straks een kroonjaar beleeft. De Zeeuwsche gewoon te is dat men iemand die dit voorrecht geniet, met geschenken blU maakt. Wel nu, men doe dit ook den Bond. De Bond kan nog lang niet zoo zUn vleugelen uit slaan als dit wel moet. HU worstelt meer dan dat hU werkt. Dat behoort andere te worden. Het is waar, de vrijzinnige propagacdaclubs kennen dergelijk onge mak niet, omdat zU zeer rijke bescher mers en geldschieters hebben; maar de antirev. propagandaclubs kunnen onder de kleine luyden ook nog wel wat op halen; want daar zit meer dan bU de vrUzinnigen liefde voor de zaak, terwUl wy ook voor hebben den zin voor prin- cipieele studie en bespreking, wat ons volk bUzonder animeert. Onze Bond moet er boven op. Hoe zich te verzekeren van ie Pers. Het Juni nummer van „Association Men" geeft den volgenden raad„Geeft aan de verslaggevers ieder jaar een goed dinee, vertel hun open en eerlijk, wat ge hoopt en wenscht en hoe ze kunnen helpen u net te doen bereiken. Ze zUn jonge mannen en stellen even levendig belang in de nooden en moeiten der menschen als wie ook en ze kunnen méér dan anderen helpen. Jong.boie. BINfiSSUAMD- Nieuwe uniform voor het leger. Naar de N. R. C. verneemt, is thans het ont- werp-kon. besluit bekrachtigd, waarbU voor het leger de grUsgroene uniform geleidelijk wordt iDgevoerdvoor de ca valerie, de rijdende artillerie en het regi ment grenadiers en jagers wordt de be staande groote tenue gehandhaafd. De Staatscourant bevat het pro gramma voor ae opening van de zitting der Siaton Generaal. H. M. de Koningin zal de zitting te 1 uur openen. Mr. S. de Fries Gzn. Da toestand van den AmsterdamscUen wethouder voor het openbaar onderwUs, is langzaam vooruitgaande. Van het aanvankelUk voornemen, om op zUn bureau ten Stadhuize zUne werk zaamheden, zU 't ook niet in vollen om vang, te gaan verrichten, heeft de heer De Vrie3, naar de Tel. meldt, moeten afzien. HU bepaalt zich er toe de meest spoed- eischendo ocdei wyezaken op zUn privé kantoor af te doen. De Tweede Kamer is bijeengeroe pen tegen Diisdag iT September des namiddags te 3 uur. In deze vergadering zal de Minister van Financiën de Staats begroting voor 1913 aanbieden en zal de Kamer overgaan tot het opmaken van de nominatie voor het voorzitter schap. Bloralia-Tentoonatelling. Aau bovengenoemde tentoonstelling viel Woensdagmiddag, zeker voor een overgroot deel tengevolge van den aanhou denden regen een zeer gering bezoek ten deel. Des avonds had in de kleiDe zaal de prUsuitdeeiing plaats, welke werd opgeluisterd door de tweeluidende tonen van een electrische piano van de firma Antoine Mes.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1912 | | pagina 2