Zeadingsdag Gereformeerde Kerken
in Zeeland.
Middelburg. Onder de vreemdelingen,
die heden onze stad bezochten, bevonden
zich een 97 kinderen van een vacaarie-
kolonie uit Wenduinen, die alle spruiten
zUn van beambten der tram in Brussel.
Twee der kleinen iringen voorop en
maakten afwisselend muziek op trommel
of fluit, terwUl een derde de Belgische
vlag met opschrift droeg. De kleinen
ware a allen gekleed in gestreept ka
toenen pakjes met capes erover, en
droegen petten waarop de wootden
„GraDd air*. Een groot deel der stad
werd doorgetrokken en o.a. de AbdUge-
bouwen en het Stadhuis bewonderd,
waar om twaalf uur de beweging der
.ruiters® werd ga legeslag- ut. Een paar
photo's weraen door een der geteiders
gemaakt. De kleinen gbbiuikten het
middagmaal in hotel „Beige# aan de
Stationstraat. Een der klerken der stoom-
trammaatschappU Breskens-Maldeghem
maakte de reis als gids m^da.
Middelburg. Op de algemeene be
graafplaats alnier is hedenmorgen ter
aarde beoteld het stoffelUk overschot
van een verongelukten stuurman van
de Russiche schoener Baltzer. )De equi-
poge van de schoener droeg het l|jk graf
waarts. Te kist was gedekt met de Rus-
si-che Vlag. In het volgry tuig had o.a.
de Russische Consul alhier, deheerjbr.
A. A. van Teylingen, plaats genomen.
Middelburg. Door Gedeputeerde Sta
ten zUn benoemd de heereD L. P. J.JJans-
sens, schildersknecht te Hulst en P. J.
Haars, metselaarsknecht, te Yzend|jke
respectievelUk tot lid- en tot plaatsver
vangend lid- werkman van den Raad van
beroep (ongevallenverzekering).
üe strijd ging in die dagen beelemaal
■iet over de subsidieering, slechtB om
de vrtJheid. Alles bad men er voor over.
Het is de font van de mannen van 1848
geweest, dat men bet idee maar vasthield
van deD onderbaren staat en geloot bo
ven geloofsverdeeldheid.
Tegen dan zin van het ministerie van
1848, dat het voorstel had overgenomen
is in art. 104 door het drijven van een
meerderheid de vrijheid beperkt. Sedert
dien- tjjd is de strijd bjj Groen en de
zijnen uitsluitend bijna gericht geweest
tegen alinea 8 van art. 194, dat door
Groen altijd werd gestipuleerd als de
ellendige zinsnede, waarop alle batterijen
moesten worden gericht en dat tot eiken
prijs moest worden verwijderd. In 1869
nam de vereeniging v. Chr. Nat. onder
wijs een verklaring aan, die gewetens
vrijheid voorstond en sprak van staats
onderwijs als aanvulling. Groen was het
daarmede niet geheel eens. Wel met de
zaak, maar niet met den vorm, dien hjj
aan den gewonen wetgever wilde over
laten. De ellendige zinsnede moest er in
de eerste plaats uit. Groen verried toen
den waren staatsman. Van dat jaar af
ztyn de anti-revolutionaire kamerleden
immer trouw geb'even. Toen in 1886
onder min. Heemskerk een ontwerp van
wijziging ingediend werd, werd als eerste
voorwaarde gesteld verandering van art.
194. Ook de Roomsche kamerleden steun
den deze poging. Heemskerk gaf toen
een redactie, die de vrijheid volkomen
waarborgde, en die openbaar onderwijs
als aan vulling beschouwde.
Gelijk in 1848 ging van het ministerie
zelf uit het voorstel tot tegemoetkoming
aan de verlangens van de rechtsche par
tijen. De rechterzijde in de kamer was
er echter nog niet tevreden mee. Er
moest nog worden bijgevoegd, dat in de
kosten van het bijzonder onderwijs door
openbare middelen zou kunnen worden
bijgedragen, onverschillig of het onder
wijs al of niet beantwoordde aan de bepa
ling van alinea 4. Ook Dr. Kuyper vond
het voorstel zeer coulant. Had men toen
tot een compromis kunnen komen, men
zo* dan dicht bij den vrede gekomen zijn.
De voorstellen werden echter verworpen.
Na 4e kamerontbinding in februari
1887 begon de behandeling van de nieuwe
grondwetsherziening. Zou er meer te ver
wachten zijn f
In de Tweede Kamer werd art. 194
aangenomen, dat een kleine verbetering
bracht in het oorspronkelijk voorgestelde.
Se eerste kamer met een liberale meer
derheid heeft alle voorstellen der herzie
ning aangenomen, behalve hoofdstuk
10. Het oude art. 194 bleef gehandhaafd.
Maar het eigenaardige is, dat bij de
grondwetsherziening de verklaring werd
gegeven, dat in het systeem van het be
staande grondwetsartikel subsidieering
van christelijke scholen geoorloofd was.
Geen vrijheid, maar toch mogelijkheid
van subsidieering. De praktijk is dus in
strijd met de tekst van de wet. Het artikel
klopt niet meer. Toch werden de wetten
van Mackay en Kuyper aangenomen en
dat onder vigeur \an art. 194. Niemard
opperde daartegen bezwaren.
Na deze historische toelichting zal ik,
aldus spreker, niet stilstaan b]j de wetten
van 1806, 1857 en 1878. W(j spreken
niet over onderwtjswetgeving, maar over
het grondwetsartikel in zijn historische
ontwikkeling, en over hetgeen nu door
de grondwetscommissie wordt voorge
steld. Zinhi r het voorstel, zooals het door
de rechtsche meerderheid uit die com
missie is ingediend.
Het onderwijs is een voorwerp van de
aanhoudende zorg der regeering.
Het geven van onderwijs is vrij, behou
dens het toezicht der overheid en boven
dien, voor wat bet lager en middelbaar
onderwfls betreft, behoudens het onder
zoek nsar de bekwaamheid en de zede
lijkheid van den onderwijzer, het een en
ander door de wet te regelen.
Voor zoover zich eene behoefte aan
ander algemeen lager onderwijs open
baart dan waarin door de ingezetenen
wordt voorzien, wordt uit onderwijs va£
overheidswege verstrekt. De inrichting
van dit van overheidswege gegeven on
derwijs wordt, onder eerbiediging van de
godsdienstige gevoelens van de ouders
dei schoolgaande kinderen, door de wet
geregeld. Het overige onderwijs vsd over
heidswege gegeven wordt eveneens bij de
wet geregeld.
In de kosten voor het algemeen lager
onderwijs op scholen door ingezetenen
vrijwillig opgericht, wordt onder voor
waarden en volgens regels, door de wet
te stellen, door de openbare kassen voor
zien, op gelijken voet als zulks geschiedt
ten aaDzien van dit onderwijs op scholen
van da overheid uitgaande.
De Koning doet van den staat van het
geheele onderwijs jaarlijks een uitvoerig
verslag aan de Staten-Generaal toe
komen.
Wegens plaatsgebrek moeten wjj dit
deel van bet verslag hier afbreken.
Te half twee werd de vergadering
door as. de IJgt heropend, die aanstonds
aan ds. J. J. van Noort van Amsterdam
de gelegenheid gaf tot het houden van
zijn referaat over het ideaal van het
Christelijk volksonderwijs.
Spr. begon met te vertellen hoe h(j
eenmaal in een Duitscbe stad voor het
b tad huis een Engelenbeeld zag, houdende
in de hand een weegschaal, waarvan de
eene schaal een kind, en de andere
•en duivel met een molensteen zich be
vonden. Toch sloeg de balans over naai
den kant van het kind. Wel een zuiver
beeld van de waarde eener kinderziel.
En om nu bet feu sacré b(J de vrienden
van Chr. V. Onderwijs aan te wakkeren
en om te dienen als vergoeding omdat
de Jaarvergadering van Chr. Volksond.
niet in Zeeland was gehouden, is deze
vergadering belegd. Allen, die hier tegen
woordig z|Jn, zijn vriendeu van Chr.
Onderwijs. Toch is het altijd goed, dat
ons ideaal voor oogen gehouden wordt,
dat we ons steeds afvragen wat willen,
wat begeeren wjj, wat is ons doel, ons
ideaal|P
Wat wij willen is veel in allerlei
manieren. In de eerste plaats liefde aan-
kweeken tot de kerk. Niet een kerkistisch
drijven moet onze scholen kenmerken,
maar toch moet de Chr. School vol
gens Gr. v. Pr. het behoud der kerk
zijndaarom werd bjj de oprichting
onzer vereeniging in 1887 ,öe trein der
Chr. Scholen in het goede spoor geleid*.
Onze kerk moet het zich bewust wor
den, dat z(j niet alieen zij de schaaps
kooi, maar dat de Heer eerst sprak:
Weid mijne lammeren. Ten tweede
kweeke de school vaderlandsliefde aan
en liefde tot het vaderland. Deze liefde
kan niet aangekweekt worden op onze
Openb. 8cholen. Zij toch leven onder
een wet die past voor ieder land, waar
Christelijke deugdon niet de deugden
van den Christus behoeven te zjjn
een wet die toelaat dat m Groningen
de scholen rood, in Drente modern, in
Gelderland orthodox-braaf, in Limburg
ultra-montaanscta getint zijn. Ons volk
is een vrjj volk geworden omdat de stoere
Geuzen hun bloed veil hadden voor 't
vaderland f Zouden we ons dan om de Ge
schiedenis onzes lands niet bekommeren?
Neen, onze kinderen moeten het weten.
Met gloed, met vuur moet hun van de
daden onzer vaderen worden gesproken.
Laat Frankrijk zjjn het land van de na
tionale eer, Rusland dat van den knoet,
Nederlan zij en blij ve het land van den
Bijbel en Vrijheid. Nederland en OraDje.
Door Oranje werd Nederland groot. In
een smeltkroes van het lflden werden
beide gelouterd, gesterkt en gevat. WU
laten Oranje niet smalen. Wie OraDje
smaadt, smaadt onze familie. Dat is geen
familiezwak maar familietrots. Ten
derde onze kinderen bewaren voor onge
loof, materialisme en revolutie tegen
het materialisme, dat. de stof over den
geest laat heerschen, dat den godsdienst
wil afschafTeD eD als hoogste wijsheid wil
verkondigenGod te zien als zjjn grootste
vjjand is het begiDsel der wijsheid
tegen het ongeloof, dat den Godsdienst
dood zwijgt of jonge mannen van 20 of
15 jaar leert zeggen, dat de wetenschap
heeft uitgemaakt, dat God niet bestaat
enz. en ook tegen de revolutie-leer, want
de tegenwoordige Communisten zeggen
oogenschljnl(jk met de eerste Christen
gemeente, al het mijne is het uwe, maar
bedoelen al het uwe zU het mfjne. Onze
kinderen moeten niet meer begeeren dan
God hun geven wil en zeker niet meenen
dat op den weg der revolutie het ware
geluk te vinden is. Zij moeten leeren dat
vrij zijn van zonde ware vrijheid is verre
te verkiezen boven de vrijheid die het
Socialisme begeert.
En daarom blljve ons ideaal steeds
Voor den Christelljken Staat een Chris
telijke Volksschool, waar onderwijs ge
geven worde, niet eenzijdig, bektompen,
benepen, ook niet veelzijdig maar alzij
dig. Niet alleen het verstand ontwikke
lend, maar ook 's harten behoeften bevre
digend. En daarvoor dan ook het beste
middel tot ontwikkeling, de bijbel gebrui
ken. Wat zou er terecht gekomen zijn van
onze taal,onze letterkunde ODze geschiede
nis ja van alle onderwljsvakken zonder
dien Bijbel.Maar dan ook gebruiken.'t L(jkt
soms of een druppel wijsheid uit een Oud
Bhoeddistisch boek; gehaald, meer waar
heid bevat dan stioomen levend water uit
onzen Bijbel. Men leere ons volk, onze
kinderen meet verstaan dat kennis alleen
geen macht is. Hoevelen, die in het
spreekwoordKennis is maeht, de waar
heid meenden te zien, die alle kwalen der
maatschappij kan genezeD, bemerken nu,
dat, aanbrenger), inpompen en instom
pen van kennis, de menschen de wereld
instuurt met overladen hersenen, met
overspannen nerven en verbleekte ide
alen. Daarom zal den kinderen geleerd
moeten worden: Gek of is kracht. De lad
der der wetenschap sta tegen den Rots dei-
Eeuwen. Waar geen Bijbel gebruikt wordt,
daar wordt alles een Babel.
Van kerstening der O. L. S. is weinig
te wachten. Van zwijgend getuigenOch,
door ons spreken zeggen we soms nog
zoo weinig. Wat zal dan zwegen zijn?
Neen we moeten scholen hebben waar de
Christelijke geest de heerschende is, en
in onze Herv. Gem. scholen voor Chr.
Volksonderwijs.
Maar is dan ons ideaal niet onbereik
baar?
Als een reiziger een berg wil beklim
men zegt d6 GidsLangzaam dan zijt ge
er het vlugst. Dat zeggen wij ook. Lang
zaam gaat zeker. Ons ideaal prijsgeven
Dat nooit. Als het waar is, dat Jezus als
koniDg moet heerschen, en het is waar,
dan moeten wij blijven strijden tot wij
vervuld zien ons ideaalVoor Christelijk
Nederland Christelijk Volksonderwijs.
Nadat door Ds. flogerzeil, Ds. Steinz
en Ds. Muiier eenige vragen waren ge
daan, waarop door de B. H. Ds. de Visser,
Ds. van Noord en Bium geantwoord was
werd de vergadering met dankzegging
door Ds. Jonker van Middelburg gesloten.
Als eerste vrucht van dezen Zeeuw-
schen landdag kan Z'-ker wel genoemd
worden het besluit, kort vuor het eindi
gen der vergadering genomen, dat Ds.
Van Noort dezen winter in Middelburg
een opwekkende rede komt houden voor
de scholen van Christelijk Volksonder
wijs. Worde daaraan dan zooveel moge
lijk bekendheid gegeven.
In de gisteren te Middelburg in de Cast-
huiskerk gehouden zendingsdug der
Ger^f. Kerken vaa Zeeland ging ds. F.
Staal van Colijnsplaat des morgens b{j
den bidstond voor. De namiddag-bijeen
komst, die bij gunstig weer in een weide
aan den Seissingd zou plaats gehad
hebben, werd in verband met den aan
houdenden regen cok in de kerk gehou
den, waardoor tevens de medewerking
van 't Fanfarecorps van Serooskerke ver
viel.
Na het zingen van Psalm 86 werd
deze door ds. Doekes van Nieuwdorp met
gebed en openingswoord aangevangen.
Allereerst was het woord aan ds. J. B.
Netelenbo3 van Middelburg, die sprak
over de beteekenis van Jezus' Zendiugs-
bevel voor onzen tijd. Het zendingsbevel,
aldus spreker, heeft de Heere zelf uit
gesproken. De zendeliugen zijn Zijne
gezanten. Wie de zendingsopdracht naar
waarde wil schatten vergete niet, dat
wat Christus deed, HU deed als Middelaar
Gods en der menschen. HU is het vleesch
geworden woord. De Middelaar leert ons
uitdrukkelUk ZUn werk te zien als een
volbrengen van ZUns Vaders wil. Ik heb
nog andere schapen die van dezen stal
niet zUn, en ook toegebracht moeten
worden. Joharnes heeft ons het bevel
bewaard: GelUkerwUs de Vader M|j ge
zonden heeft, zend ik U. De zending is
een plicht geworden. De dankbaarheid
voor de geschonken verlossing trapt het
huisje der zelfzucht in elkaar.
Het universalistische komt zoo heerlU k
uit in Christus' zendingsbevel. MU is
gegeven alle macht in hemel en op aarde.
Dat behelst de beteekeni» van Hem als
Heer der Zending. HU roept ons toe:
Gaat dan de wereld in, onderwUst allen
en maakt hen tot MUn leerliDgen, en de
belofte is hieraan vastgeknooptIk ben
met u al de dagen tot aan het einde der
wereld.
Het groote middel der zending is de
prediking, de verkondiging van de be
keering en de vergeving der zondeD. In
de eerste plaats heeft het dus een reli
gieuze, een geestelUke beteekenis, richt
het zich tot de harten der menschen.
Maar juist omdat de Zending het heil
der menschen bedoelt, mag zU ook zorg
aan hun lichaam besteden en heeft
zU principieel de geneeskundige zending
een plaats toegekend. Uitstekend, mits
zU natuurlUk dienende blUft. Het zeD-
dicgsdoel is de kerstening van de indivi
duen en de volkeren, beschaving heeft
zU tot vrucht.
De zending dieDe niet het zichtbare
tUdelUke, maar het geestelijk eeuwige.
ZU bereidt de volkeren voor op de weder
komst des Heeren.
WU behöoren den zendingsarbeid te
steunen met onze stoflelUke belangstel
ling, maar bovenal met onze geestelUke
belangstelling. Het eerste is zeer mak
keluk, men wordt er steeds aan herin
nerd. Geven is voor den Christen een
gewone zaak. GeestelUk steunen gaat
niet zoo makkeiUk. Dat moet uit inner-
lUke geloofsovertuiging gebeuren, want
bidden is zoo moeilUk. De Heidenen zUn
:oo ver af en wU kennen hun nooden
niet altUd.
Spreker schetst vervolgens de veleeD
velerlei bezwaren, die de zendeling in
zUn arbeid ondervindt en spoor1- aan tot
aanhoudend gebed voor hem. GU moet,
aldus spr, kunnen bidden Uw Konink
rijk kome. En dat kunt ge, wanneer ge
behoort tot Gods geestelijk vernieuwde
kinderen. H-t gebed van den geloovige
vermag veel. Het opent de hemelsluizen
en Gods zegeningen dalen neder.
Dat de Heilige Geest ons leere bidden
Het Maranatha trooste ons over de moei
ten van het ChristelUk leven, over de
moeiten ook van onzen Zendingsarbeid 1
Ds. D. Pol van Vlissingen spreekt over
.Geloof, liefde en hope als Zendings
motieven". God wil, dat wU ons zendings
werk doorzetten en daarom zUn wU ge
hoorzaamheid schuldig, ook al onder
vinden wU zooveel teleurstelling Deze
plicht is ons niet een vriend met Uzeren
hand of een ko8l gebiedend hoofd, waar
aan wjj ons hebben te onderwerpen.
Het ChristelUk leven zelf dringt ons,
de wil van God staat in ons geschreven.
Geloof, liefde en hop9, zendingsmotie
ven. Geloof aan de waarheid Gods. Het
licht der geloofsbelUaenis straalt onbe
wust naar alle kanten uit. Het geloof
toont een wereldvermeesterend karakter.
De aarde der liefde is geven en zich
zelf opofferen. Geven is beter dan ont
vangen. Liefde is meer dan geloof, ze
maakt ons aan God gelUkvormig en zU
doet ons zelf overgeven tot reddiDgvan
andereD. WU worden aangedreven tot
wereldzending, niet alieen in onze om
geving, maar door de geheele wereld.
Hoe dringend dit is magblUken uiteen
enkel voorbeeld.
Een arme heidiD vroeg aan een zen
deling, hoe lang het geleden was, dat
Jezus van Nazaretb, in Wien Gods liefde
volmaakt is, in de wereld is gekomen.
Het had reeds lang in haar ziel geleefd,
maar nu kwam het over de lippen. Hoe
lang is dat geleden?
Toen de zendeling antweordde, dat
dit bUna 2000 jaren geleden was, ant
woordde hetvrouwtjeonmiddellUk:Neen,
dat kan niet waar zUn, want als bet
zoolang geleden is, dan zouden de men
schen, wien die zegen is ten deel ge
vallen, veel eerder gekomen zUn om
daarvan aan anderen mede te deelen.
Diepe, heilige liefde is zoo breed cn
alles omvattend, dat zU uitgaat naar de
geheele wereld.
De hope beft den blik naar het nieuwe
Jeruzalem. De tUd van Jezus' heengaan
tot ZUn terugkomst is een tUd vod;ver
wachting van dehemelscheheerlUkheid,
maar ook een tUd van arbeiden met al
onze krachten.
WU hebben de actie voort te zetten
en aan de volkeren het Evangelie te
brengen en allen tot discipelen van Jezus
te maken. Ook in den strUd zal ons
geloof winnen. O, geve de Heere, dat
wanneer HU eenmaal komt en de vruch
ten bUeenvergadert, dat wU dan niet be-
hooren tot het kaf, dat verbrand wordt,
maar tot het voldragen koren, dat verga
derd wordt in de eeuwige voorraadschu
ren tot een eeuwig leven.
Na de pauze spreekt ds. J. H. Lam-
mertsma van Axel, die de Zbudiüg be
schouwt in het licht van de hoofdsom
van Gods Wet, gU zult liefhebben den
Heere uw God met geheel uw hart, met
geheel uw ziel en met geheel uw ver
stand, en gU zult uw naasten liefhebben
als uzelf.
De ware zelfliefde weet, dat in God
al ons heil is, en dat wU Hem noodig
hebben om gelukkig te worden. Ze prik
kelt tot toenadering tot God en tot ver
meerdering van de kennis der wereld,
in een gunstigen zin.
Spieker schetst daarna hoe rUk ge
zegend wU zUn met onze koloniën,
bovenal Java, dat zoo'n kostelUk ar
beidsveld is, door Gods genade geschon
ken. De kennis der wereld zal u de. ge
nade meer doen waardeeren.
De rechte liefde spreekt ook van een
eigen plicht, die hem uitdrijft door heel
de wereld, niet zooals de Israëlieten naar
volksgenooten, maar naar allen. Naast
de zorg voor het lichaam bovenal die
voor de ziel. Vroeger kon de ChristelU ke
liefde alleen beoefend worden tot do volks-
genooteD, doch thans bezien wU de zaak
in het licht van het nieuwe verbond.
God heeft betrekking gelegd tusschen
het kleine Nederland en het machtige
Insulinde en Nederland kan ds taak niet
afwUzen, die het daarmede opgelegd is.
Men roept het ons toe: Zie myn ellende
aan en zendt ons den Evangeliebode.
Predik ons van het Kruis van Christus.
Nog een hooger beginsel is er en dat
is de liefde tot God, veel intenser dan
de liefde tot de menschen. Niet uit
egoïsme gaat de drang naar God uit,
niet uit verstandelUke overwegingen,
maar alleen omdat God voor ons verstand
begeerenswaard is geworden.
Geve God door Uw krachtige actie dat
steeds meer het lied der verzoening in
de heidenwereld gezongen worde ter eere
van Hem, Die stierf aan het kruiB, dan
zal de laatste tocht zUn naar het Vader
huis met zUn vele woniHgen. Ook van de
Javanen.
Het slotwoord werd gesproken door
ds. L. van Loon van Koudekerke.
De redevoeringen werden afgewisseld
met het zingen van enkele schoone lie
deren, o. a. Het lied des Geloofs. Met
gebed werd de bU eenkomst gesloten.
Het ongunstige weer in aanmerking
genomen was de opkomst niet onbevre
digend. De «provincie* was beter ver
tegenwoordigd dan de „stad".
VEREEmiMSLEVEN.
WU vestigen weer eens de aandacht
op den „Bond van Anti-Revolutionaire
Propaganda Clubs in Nederland*. De
clubs ontvingen de afleveringen Juli en
Augustus van „Onze Gids", het degelUke
door den Bond uitgegeven rijdschrift, dat
voor ouzo clubs tal van opstellen bevat,
die bU degelUke bestudeering en uitwer
king rijke stof leveren voor referaten.
Vooral nu het Daar 1913 gaat, moeten
wU den arbeid van den Bond dubbel
waardeerenin de eerste plaats door
ernstige bestudeering van den door 't
hoofdbestuur in onze Gids aan de orde
gestelde vraagstukkenin de tweede
plaats door in onze kringen aan te drin
gen op flnancieelen steun opdat de Bond
van zUn tot hiertoe gevolgde gedragslijn
zoo ruim mogelijke propaganda niet
behoeve af te wUken
Het jongste no. van Onze Gids bevat
een opstel van mr. P. Dieleman over
„Even.elige Vertegenwoordiging*. Een
vraagpunt dat al zeer urgent is, nu straks
de Grondwetsherziening aan de orde
komt, en ook onze clubs zich een mee
ning zullen hebben te vormen op dit
bepaalde punt.
In diezelfde aflevering vindt men ook
de agenda voor de tiende jaarvergade
ring van den Bond, te houden Woens
dag 25 Sept. a.s. te 11 uur te Amster
dam onder voorzitterschap van onzen
wakkeren Bondsvoorzitter ds. Hogerzeil
uit Vlissingen. Na de gewone besognes
opening, notulen, verslageo, stemmiugen
waarbU de aftredenden met algemeene
stemmen behooren herkozen te worden I
komt aan de orde een bespreking over
Onze Gids, KoninklUke goedkeuring,
Leiddraden.
Daarna volgen de voorstellen.
Iu de middagvergadering krUgeD wU
een voordracht vanjjden heer Verschoor
„Na tien jaren*. En een opstel van een
lid over «de A. R. P. C. en de komende
stembus"
Des avonds zal ook nog een spreker
optreden.
WU maken onze geestverwanten er
opmerkzaam op, dat de Bond straks een
kroonjaar beleeft. De Zeeuwsche gewoon
te is dat men iemand die dit voorrecht
geniet, met geschenken blU maakt. Wel
nu, men doe dit ook den Bond. De Bond
kan nog lang niet zoo zUn vleugelen uit
slaan als dit wel moet. HU worstelt meer
dan dat hU werkt. Dat behoort andere
te worden. Het is waar, de vrijzinnige
propagacdaclubs kennen dergelijk onge
mak niet, omdat zU zeer rijke bescher
mers en geldschieters hebben; maar de
antirev. propagandaclubs kunnen onder
de kleine luyden ook nog wel wat op
halen; want daar zit meer dan bU de
vrUzinnigen liefde voor de zaak, terwUl
wy ook voor hebben den zin voor prin-
cipieele studie en bespreking, wat ons
volk bUzonder animeert.
Onze Bond moet er boven op.
Hoe zich te verzekeren van ie Pers.
Het Juni nummer van „Association Men"
geeft den volgenden raad„Geeft aan
de verslaggevers ieder jaar een goed
dinee, vertel hun open en eerlijk, wat
ge hoopt en wenscht en hoe ze kunnen
helpen u net te doen bereiken. Ze zUn
jonge mannen en stellen even levendig
belang in de nooden en moeiten der
menschen als wie ook en ze kunnen
méér dan anderen helpen. Jong.boie.
BINfiSSUAMD-
Nieuwe uniform voor het leger. Naar
de N. R. C. verneemt, is thans het ont-
werp-kon. besluit bekrachtigd, waarbU
voor het leger de grUsgroene uniform
geleidelijk wordt iDgevoerdvoor de ca
valerie, de rijdende artillerie en het regi
ment grenadiers en jagers wordt de be
staande groote tenue gehandhaafd.
De Staatscourant bevat het pro
gramma voor ae opening van de zitting
der Siaton Generaal. H. M. de Koningin
zal de zitting te 1 uur openen.
Mr. S. de Fries Gzn. Da toestand
van den AmsterdamscUen wethouder
voor het openbaar onderwUs, is langzaam
vooruitgaande.
Van het aanvankelUk voornemen, om
op zUn bureau ten Stadhuize zUne werk
zaamheden, zU 't ook niet in vollen om
vang, te gaan verrichten, heeft de heer
De Vrie3, naar de Tel. meldt, moeten
afzien.
HU bepaalt zich er toe de meest spoed-
eischendo ocdei wyezaken op zUn privé
kantoor af te doen.
De Tweede Kamer is bijeengeroe
pen tegen Diisdag iT September des
namiddags te 3 uur. In deze vergadering
zal de Minister van Financiën de Staats
begroting voor 1913 aanbieden en zal
de Kamer overgaan tot het opmaken
van de nominatie voor het voorzitter
schap.
Bloralia-Tentoonatelling.
Aau bovengenoemde tentoonstelling
viel Woensdagmiddag, zeker voor een
overgroot deel tengevolge van den aanhou
denden regen een zeer gering bezoek
ten deel. Des avonds had in de kleiDe
zaal de prUsuitdeeiing plaats, welke
werd opgeluisterd door de tweeluidende
tonen van een electrische piano van de
firma Antoine Mes.