No. 281 1912
Vrijdag 30 Augustus
26e Jaargang.
NIEUWSBLAD
VOOR ZEELAND
eHRlSTELIJK-
HISTORISGH
12,-
12,-
11,-
11,—
11,30
9,~
9,-
11,—
11,-
11,-
VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK
Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes
F. P. D'HUIJ, te Middelburg.
mm
PRIJS DER ADVERTENTIËN
DE 0RANJEBL0EM.
Eerste verkeerde voorstelling.
Tweede verkeerde voorstelling.
Derde verkeerde voorstelling.
Vierde verkeerde voorstelling.
HET ONTWERP TARIEFWET.
in.
TO3P M HSl8.
Het nieuwe zittingjaar.
1
St.
11,-
11,—
11,-
30 8,80
-12,-
G.
L 4,45a,
d, 9,30,
1,12,10,
80, 2,80,
3, 4,50,
10,7,30,
10,15,
5,15a,
9,80d,
,12,10,
,2,30d,
4,50,
7,10a,
10,15'
sn 4,50
kmani-
i werk-
iaa de
bren al-
Iruger-
erslais,
Tram-
purg.
1411.15
>411.35
>411.44
>411.51
i 4l2.o2
>412.12
>412.18
Iburg.
|5 9-37
li 9-44
|2 9.S6
|3 10.08
10.15
|1 10.26
-4IO-4S
|urg.
5411.12
|o|ii.17
k| 11.22
|8gL<.2s
4"-35
7412.18
gen.
9-37
10.26
|io.35
§10.38
§10.43
§10.48
gedu-
aet 15
[isschen
i.io v.,
0.36 V.,
en van
bGoea
1EDEREN WERKDAG DES AVONDS.
Prijs per drie maanden franco p. p1.25
Enkele nummers0.05
UITGAVE DER FIRMA'S
EN
van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent.
familieberichten van 1—10 regels 1.—, iedere regel
meer 10 cent.
Wy geven aan onderstaand stuk da
plaats van 't hoofdartikel.
Nu de dag van 31 Aug. a s. nadert,
acht het Comité „DE ORANJEBLOEM"
den tjjd gekomen om eenige verkeerde
voorstellingen die van zijn streven ge
geven zyn, te weerleggen.
Met zekere ophef is het Comité „De
ORANJEBLOEM" oneerlykheidverweteD,
omdat het in zijn publicaties niet duide
lijk genoeg zou hebben laten uitkomen,
dat alleen de Christelijke Militaire Te
huizen de vruchten van zijn actie ten
deel zouden vallen. Hoe verkeerd deze
voorstelling is, zal reeds uit oppervlak
kige lezing van de door haar verspreide
circulaire blijken, waarin herhaaldelijk
er op gewezen wordt, dat men bedoelt
de Christelijke Militaire Tehuizen te hulp
te komen.
Doch wat de zaak nog mooier maakt
is, dat er slechts alleen Christelijke Mi
litaire Tehuizen zijn. Althans op dit
oogenblik
Maar zijn er dan véle Militaire Te
huizen die niet Christelijk zijn in aan
bouw?
Neen, slechts één in den Helder.
En het Bestuur van dit Tehuis dat
er dus nog niet eens is, heeft boven
genoemde verkeerde voorstelling in de
wereld gebracht.
Gij begrijpt zeker wel waarom?
Men zegt: „Maar ;de Roomsch-Kath.
Militaire Tehuizen zijn toch ook Chris
telijke Tehuizen. Is het dan niet mis
leidend te spreken van Christelijke Mi
litaire Tehuizen in het algemeen, terwijl
men alleen de Protestantsch Christelijke
Militairen Tehuizen bedoeld?
Deze voorstelling is eveneens verkeerd,
omdat de Roomsch-Katholieken geen
Militaire Tehuizen hebben. Wel hebben
zij Militaire Vereenigingen. Er zijn alleen
maar Protestantsch Christelijke Militaire
Tehuizen.
Eigenlijk ligt deze reeds in de beide
vorige verkeerde voorstellingen opge
sloten.
De verkoop der „ORANJEBLOEM" zou
slechts een gedeelte van onze Militairen
ten bate komen.
Deze voorstelling is verkeerd, omdat,
zooals de zaken nu nog staan een Mi
litair alleen maar naar een Christelijk
Militair Tehuis gaan kan. En ieder Mi
litair is daar dan ook welkom. Er komen
in onze Christ. Militaire Tehuizen Mili
tairen van alle gezindten. Het is dus
wel terdege een algemeene zaak.
Er zyn er, die op deD verkoop van
een liefdadigheidsbloem niets tegen heb
ben, maar die betreuren, dat op 31 Aug.
a.s. meerdere liefdadigheidsbloemen zul
len worden verkocht, tengevolge waar
van natuurlijk concurrentie ontstaat.
En nu zeggen zy„Waarom kwam
dat Oranjebloempje nu ook nog bjj die
andere bloempjes? Dat is het, wat wij
in het Oranjebloempje afkeuren®.
Ook deze voorstelling is verkeerd, om
dat lang voor dat van de verkoop van
een ander bloempje op 31 Aug. e.k. ge
wag weid gemaakt de verkoop van het
Oranjebloempje reeds aangekondigd was.
Het OraDjebloempje was er het eerst.
Die andere bloempjeszjjn er later bij
gekomen. Dus ziet gij, dat ook hier het
Oranjebloempje niets te verwij teD valt.
Allen die iets voor onze Christelijke
Militaire Tehuizen gevoelen doen goed,
bovengenoemde verkeerde voorstellingen,
waar zy ze aantreffen, te weerspreken,
en alzoo mede te werken tot een schit
terend slagen van den verkoop van de
Oranjebloem op 31 Aug. a.s.
Hei Comité „De Oranjebloem".
Utrecht, 26 Aug. 1912.
De grief is dat het ontwerp de eerste
levensbehoeften belast. Deze grief is on
juist. Of liever indien men dit tegen
het ontwerp heeft, dan kan men dit ook
tegen het bestaande Tarief aanvoeren.
Vrij van invoerrecht zijn de grond
stoffen.
Vrij van rechten zijn voorts: meel,
granen, versche visch, rijst, reuzel, erw
ten en boonen, versche groenten, kom
kommers, aardappelen, beetwortelen,
sinaasappelen, citroenen, gedroogde visch;
voorts katoenzaadolie, welke tot'de voor
naamste grondstoffen der margarine-in
dustrie behoort.
Niet hooger dan thans zullen belast
wordenthee, petroleum, gewone zeep,
krenten (alleen de betere soorten van de
krenten worden zwaarder getroffen.)
Vlij van rechten zijn ook: veulens be
stemd om tot fokdleren te worden op
gekweekt; veulens met geen hoogere
schofthoogte dan 145 centimetertamme
konijnen.
Vrij is ook versmolten vet van run
deren, kalvers en schapen (talk) voor de
nijverheid.
Vrij zij» ook briquetten kalk en vele
in groep III genoemde mineralen, me
talen en fabrikaten daarvan. Voorts ge
neesmiddelen en bronzouten, suiker en
wijn.
Een laag recht wordt betaald van
paarden voor de slachtbank f3 per 100
K.G., dat is anderhalve cent per KG.
Terecht zei de minister dat paarde-
vleesch geen vleesch is dat alleen de
arme nuttigthet gerookte paardevleesch
wordt wel degelijk ook door meergegoe-
den gegeten.
Een laag recht wordt voorts betaald
van konijnenvlee8ch f 5 per 100 K.G. Boter
f 1.50 of f 0.65 per 100 K.G. Kaas (en gros)
f 5 per 10§ K.G. Havermout f 1 per 100
KG.
Op vleesch is geen meerder recht ge
legd dan de accijns hier noodzakelijk deed
zijn.
Het kabinet heeft zich beijverd om by
de oplegging of verhooging van invoer
rechten den minderen man te ontzien
en de weelde artikelen te belasten. Wy
wezen reeds op gerookte en gedroogde
visch. Ook by dit artikel is gelet op het
verschil tusschen volksvoedsel en weel
deartikel. De memorie van toelichting
zegt: by toebereide schaal- en schelp
dieren en visch wordt onderscheid ge
maakt tusschen schildpadden, kreeften
en oesters, die luie-artikelen zynen
visch en andere schaaldieren als mos
selen, garnalen, enz.
Toebereide visch is onbelast, tenzy
verpakt in flesschen, bussen, enz.
Wat de zeep aangaat, ook hierty is
gerekend met het verschil tusschen
voorwerpen voor gewoon gebruik en
weeldeartikelen. Geparfumeerde zeep
wordt belast by invoer met f200 de
honderd K. G. Maar gewone zeep met
f 15 en f4. Thans is zeep belast met
f4. Zwaarder belast worden pelswerk,
kostbare weefsels, hoedenvan 't papier
wordt muziekpapier het zwaarst belast.
Verder worden ook belast: bier, wyn,
sigaren en sigaretten. Ook het rywiel;
doch dit zal wel geen bezwaar ontmoe
ten, wyi de rywielen steeds meer door
de binnenlandsche industrie kunnen ge
leverd worden.
Zoo ook marmeren.' schoorsteenman
tels, grafmonumenten, enz. Overal biykt
uit dat de weelde getroffen wordt en 't
gebruik van den minderen man ontzien
wordt.
Maar paarlen dan? Dat is toch wel
een weeldeartikel. De minister heeft er
van af moeten zien om dit artikel te
belasten, vanwege 't bedrog dat er be
staat in dit artikel; en ook wegens de
onmogeiykheid om dit artikel te contro
leeren. Men kan ze op allerlei wyze in
schoen of vestzakje of in den mond
zelfs meevoeren, zonder dat de ambte
naar er iets van bemerkt.
Sociaal democratische voorlichters heb
ben geschermd met het invoerrecht op
het volksvoedsel, genaamd spek, omdat
gerookt Amerikaansch spek balast wordt.
Aldus Het folk.
Terecht zegt hiervan Alb. van dei-
Kallen in zgn aardige brochure over de
Tarief wet
„De waarheid is, dat dit spek slechts
één kwartje per 100 K. G. wordt ver
hoogd, dat is llt cent per K.G. De 4
millioen K. G. welke woiden ingevoerd,
zullen een meerdere opbrengst van tien
duizend gulden opleveren, niet van vijftig
en, nu komt het mooiste nog, die
verhooging van 'n kwartje per 100 K. G.
gaat geheel buiten den ontwerper der
Tariefwet om. Zou er toch gekomen zyn.
Ook, als de Minister Kolkman geen
nieuwe tariefwet had ingediend. WaDt-
het recht van f 1,25 per 100 K G. is het
oorspionkeiyke recht van de nu wer
kende tariefwet en is in den bloeityd
van onze vryhandel-politiek (1862 en
1877) vastgesteld. Op 16 Mei 1907 heeft
Nederland echter met de Vereenigde
Staten een traktaat gesloten, waar
over wy hierboven hebben gehandeld,
een traktaat, hetwelk is bevestigd
door de wet van 11 Juli 1908. Dooi dit
traktaat verlaagden de Ver. Staten het
invoerrecht op ned'erlandsch gedistilleerd
en lieten wy de rechten op amerikaansch
spek (gerookt) vallen van fl,25opfl,—
Toen dit traktaat een jaartje had ge
werkt, maakte Uncle Sam zjjn kas eens
op. En bevond, dat hy méér gaf dan by
ontving. Dus zei hy het traktaat op.
En nu zou het toch al te gek zyn ge
weest, indien wy het verlaagde tarief
maar lieten doorwerken, terwyi de Ver.
Staten ons wederom do oude rechten
laten betalen. Vandaar dat de Minister
Kolkman op 2 Juni 1910 al een ont-
werpje heeft ingediend strekkende tot
herstel van het oude tarief. En niets is
natuuriyker, dan dat in het ontwerp
tarief, waar wy 't nu over hebber), de
'cyfers van vroeger z'jn hersteld. Maar
hieruit biykt dan ook overduideiyk, dat
Het Volk ten onrechte het voorstelt,
alsof er op dit volksvoedsel een extra
belasting gelegd zou zyn."
Voor margarine wordt een recht ge
heven van f 10 per 100 K. G. Dit zal
wel geen invlosd hebben op den prys,aan
gezien de binnenlandsche industrie in de
behoefte aan margarine voor 't grootste
deel 'wel kan voorzien. Maar bovendien
zorgt het ontwerp dat grondstoffen als
reuzel, katoenzaadolie, en dergeiyke,
vry zjjn.
Zangvogels blyven onbelast, omdat,
zegt de Memorie van Antwoord, „het
vogeltje menig klein huisje aantrekke-
ïyk maakt".
Zoo zouden wy nog kunnen wyzen
op het artikel kaas. Fyne kaas wordt
belast, potkaas is vry. Honig wordt wat
zwaarder belast, omdat het onde scheid
tusschen kunsthonig en zuiveren honig
moeiiyk is. Kunsthonig moet trouwens
wel belast worden, zoolang wy nog heb-
b8n den suikeraccyns. Invloed op den
prys van koek zal dit recht niet hebben
de koekindustrie is hoog beschermd en
bloeit, terwyi wy goed en goedkoop koek
kunnen eten. De jams worden geacht
een volksvoedsel te zyn en daarmee is
rekening gehouden. Wie overigens de
vruchtenpluk en het vruchtenvervoer
►van naby kent, in verband met de ver
zending onzer fruiten naar de buiten-
landsche jamfabrieken, die zal even
wel allicht van dit volksvoedsel, ook al
biyfc het onbelast, zelfs al wordt het
gratis verkrygbaar gesteld, niet zoo ge-
makkeiyk gebruik maken.
Het is een bewezen feit dat deze wet
zooveel mogeiyk den minderen man
ontziet.
Maar is hiermee nu de zwarte lyst
ontzenuwd waarmee indertyd Het Volk
het volk heeft bang gemaakt?
Daartoe zouden wy artikel voor artikel
in het artikel van Het Volk genoemd,
moeten nagaan, en daartoe ontbreekt
ons de plaatsruimte. Wie de weerlegging
van de valsche voorstellingen van Het
Volk kennen wil, bestelle maar 't boekje
„Het ontwerp-tariefwet", door Alb. v. d.
Kallen, Breda, J. J. v. Turnhout, prys
10 centof „de Tariefwet en hare be
strijding", door A. Zyistra, Groningen,
Irma Jan Haan, prys 40 centof „Het
ontwerp Tariefwet" door P. A. Zuur,
Uitgeversmaatschappy Putura, Leiden,
prys 10 cent.
Vooral in het boekje van v. d. Kallen
worden slag voor slag de onjuistheden
van Het Volk haar uit de hand geslagen.
Zoo staat oBder anderen ophetiystje
van Het Volk onversmolten of gesmolten
vet f 3 per 100 K.G. Bedoeld is vet van
runderen, kalveren en schapen. Oogen-
schyniyk heeft Het Volk geiyk met tegen
dit recht op te komen. Maar men moet
biliyk zyn. Vet van inlandsche runderen,
kalveren en schapeD kost tien procent
accyns. Het zou dus al te dwaas geweest
zyn het buitenlandsche vry te laten.
Q /erigans verlieze men hierby niet uit
het oog dat varkensvet of reuzel, zeker
wel een volksvoedsel by uitnemendheid,
vry biyft.
Het Volk noemt ook margarine, boter
en kaas. Maar margarine zal niet duur
der worden, dewijl de grondstoffen, waar
uit het wordt vervaardigd, vry blyven.
Boter wordt in ons land voldoende voor
de behoefte „gebouwd", zoodat een recht
op buitenlandsche boter den consument
wel niet benadeelen zal. Door die te be
lasten wordt de invoer van knoeisel
gekeerd. Omtrent kaas deelden wy reeds
mede dat de potkaas, het voedsel van
den minderen man, onbelast zal blyven
binnenkomen. Het volksvoedsel kaas
wordt in het binnenland gemaakt, dus
zal de „mindere man" ook geen duurdere
kaas behoeven te eten.
Wy behoeven niet te herhalen dat by
elk belast artikel de waardeering van
den kleinen man en zyn hoofd voedsel
door het ontwerp standvastig wordt vol
gehouden. Honig wordt belast omdat er
tegenwoordig kunsthonig ingevoerd
wordt, van suiker en nog wat vervaar
digd, en het niet aangaat deze onbelast
toe te laten, terwyi de suiker door een
hoogen accyns wordt bezwaard. Ook moet
de binnenlandsche honig worden be
schermd. Peulvruchten zyn vry, maar
als verduurzaamde groenten ingevoerd
moet er recht voor betaald worden.
Het Volk noemt verder de „posten die
twee ton of meer zullen opleveren", en
noemt dan„appelen, peren, druiven, ker-
S6D, meloenen, f200.000." Maar ook hier
is een scheve voorstelling. Er bestaat al
een hoog recht op den invoer van deze
vruchtenmaar alle appelen en peren
worden door een geiyk recht getroffen
en dit is onbiliyk. In het nieuwe ontwerp
worden dan ook de verschillende vruch
tensoorten gesplitst, omdat zegt de
minister terecht het biliyk is de betere
kwaliteiten, die onder luxe-genotmidde-
lan moeten gerangschikt worden, percen-
tisch zwaarder te treffen dan de meer
gewone soorten."
En wat de druiven aangaat wy
wezen er reeds ep het recht op dit
weeldeartikel wordt niet geheven van
15 Aug.—14 Oct., omdat dan de wyndruif,
die goedkoop is, wordt ingevoerd, en in
veel ruimer kringen der bevolking wordt
genuttigd. Het tarief zakt gedurende die
maanden van f10 op f2,50.
Het Volk noemt ook nog kersen, maar
buitenlandsche kersen eet de mindere
man niet; en meloenen, maar die eet
hy ook niet.
Die kwade post van f 200.000 kan der
halve gavoegiyk van haar zwarte lyst
worden geschrapt.
Evenzeer als de volgende post dwf
zwarte lyst: krenten, rozynen, vygen,
sinaasppelen f167.000. Al deze vruchten
waren reeds balast. Nu worden sinaas
appelen geheel vry. Krenten en vygeh
blyven even hoog belast als vroeger,
alleen de duurdere vygen wat hooger.
De ingemaakte zyn hooger belast doch
die behooren weer tot de weeldeartikelen.
Maar nu de post voorwerpen en wer
ken van yzer, blik, staal, waaronder de
huishoudelyke artikelen vallen. Van deze
vordert de bestaande wet 5 procent;
nu zal 't 12 jrocent worden wanneer ze
als heel fabrikaat ingevoerd worden, en
10 procent wanneer ze als halffabrikaat
(•/i) worden ingevoerd. De buitenlander
moppert over deze verhooging; misschieD
wel omdat hy voorziet dat nu de binnen
landsche fabricage zich zal uitbreiden.
Nu, hierom is 't den minister ook te doen.
Dat er prysverhooging komt aldus
v. d. Kallen is ons volstrekt niet zeker
maar als ze komt, dan stellig niet geiyk
Het Volk ze voorstelt. Men kent deD op
zet van haar geschrijf: 10 nieuwe mil
joenen en daarvan betaalt de mindere
man het meest, en wel anderhalf miljoen
voor hoofdzakeiyk huishoudelyke arti
kelen. Maar deze voorstelling is valsch
aan vele kanten. Als gezegd, er is groote
kans dat het buitenland de lasten draagt;
doch dit laten wy daar. Die anderhalf
miljoen is de vermoedeiyke totaal op
brengst, en niet de meerdere opbrengst
er wordt Dameiyk tegenwoordig vyf
procent betaald. Bovendien bestaat de
post niet uit huishoudelyke artikelen
alleen, want zeker vallen er ookyzeren
werken onder als draaischyven, brug-
deeleD, enz. En dan 't is onwaar dat
de mingegoeden het grootste deel van
den post betalen.
Waar mogeiyk wordt hy vry gesteld
maar hier kaD dit niet. Een kachel van
f 80, voor den xyke bestemd, belasten en
eene van f 15 voor hem bestemd vry
laten, dat gaat niet. Maar wat hy doen
kan? De inlandsche njjverheid steunen
en koopen een kachel in Nederland ge
maakt; de ryke kan 't dan met een
ingevoerde kachel doen.
Dr. Nolens wydt aan dit onderwerp
een artikel in de N. Venlosche Courant:
Dit laatste zittingjaar van de teneinde
loopende legislatieve periode zal voor
de Tweede Kamer een zeer druk jaar
zyn. En al is de Kamer ook voortdurend
bezig geweest, toch is men geneigd te
vragen of de belangrykste werkzaamhe
den zich niet wat al te zeer in dit jaar
ophoopen, en of niet het een of ander
onafgedaan zal blyven liggen. Ook in de
wetgeving wordt meestal hooger gemikt
dan getroffen. By te zorgvuldige voor
bereiding loopt men ook daar wel eens
gevaar den noodigen spoed uit het ocg
te verliezen. En wat regeeringsprograms
en troonreden betreft, zeer öikwyis blykt
dat niet ten onrechte by deze aan het
gezegde van de voiken het te vele hooi
gedacht wordt. Legt men de opgave van
den stand der werkzaamheden van de
Tweede Kamer op 15 Juli 1912 voor zich,
dan moet by ieder de vraag ryzen
hoe komt de Kamer daar door? Men
vindt in die opgave zeer belangiyke ont
werpen waaromtrent het verslag is uit
gebracht en die derhalve ryp zyn voor
openbare behandeling. Van andere is
het voorloopig verslag vastgesteld en
werd het antwoord ingewacht, b. v. op
het recht van vereeniging en vergadering,
de afsluitiDg der Zuiderzee, wyzigingen
der Hinderwet, onrechtmatige daad, de-
bietrecht op tabak, inkomstenbelasting.
Van de zeer belangryke ontwerpenad
ministratieve rechtspraak, gemeentewet,
invaliditeitsverzekering, naamlooze ven
nootschap enz., die in handen eener com
missie van voorbereiding werden gesteld,
kan het veriftag spoedig verwacht wor
den. En niet minder gewichtige voor
stellen moeten nog in de afdeelingen
worden onderzocht. Van hoeveel gewicht