No. 270 1912 aars Zaterdag 17 Augustus, 26a Jaargang. NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. GHRISTELIJK- HISTORISCH IIJS. elbnrg. Drankbestrijding. tppljs tartara. lordweg E rekening, KLUIJF- esPost- \and. Bergzicht" n metsel- 2ER, Aaa- oning be- R, te ekerke jftijd, Ger. R boekh. a, te ,HAGE, kerke. i k e r k e. bode. IUIJZEN, VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HÜIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Anti-Alcoholtentoonstellingen. Voor vrijheid en voor recht! •i?- I*S> Heeren- iT Is 11 n d. fR, lande. Jt ■TEEDAIf. |ondags liddelburg |r. SLBOBG- i morgens liddelburg 17.30 7,30 16,80 |7. ,30 ,30 ,30 3,IK 3,15 5,- 3,IS 3,15 3.15 3,1ft 3,15 3,1ft ELDS" 6,30 1,30 8,30 10,30 9,30 9,30 9,30 12,— 9, - 12,- 5,30 12,— 7,- 12,- 7,30 12,- 3,- 12,— a datum is de getal ii A\ IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1.25 Enkele nummers0.05 UITGAVE DER FIRMA'S EN van 1—5 regels 50 cent, iedere regei meer 10 cent. Familieberichten van 1—10 regels 1.—, iedere regel meer 10 cent. De drankbestrijders zitten niet stil. Door woord en geschrift worden voort durend de menschen bewerkt. (In Lim burg wordt in deze dagen een congres gehouden tegen hetonschuldige biertje*. Wie weten wil wat een onheil op maat schappelijk en godsdienstig gebied die bierzee binnenspoelt, leze de verslagen van dat congres. De Nat. Chr. Geh.- Onth.-Ver. heeft in verbinding met an dere vereenigingen een ander middel (uit Duitschland ingevoerd) te baat ge nomen, dat veel succes heeft, n.l. de winkelraamtentoonstellingen, zooals on langs te Haarlem en Rotterdam gehouden. Yoor dat doel wordt, liefst op een plaats waar veel passage is, een ledigstaande winkel gehuurd,waarin tezamen gebracht wordt een tentoonstelling van drankbe- strQdersmateriaaleen zwijgende predi king van drankellende. Buiten wordt door groote aanplakbiljetten de aandacht ge trokken voor de anti-alcoholbeweging. Bin- Den 't winkelraam en in den winkel han gen groote platenbjj v. eeD man zittende op den grond om wiens lenden zich een groene slaDg kronkelt. Duidelijke beeld spraak. Daarnaast biljetten met cijfers, hoeveel jaarlijks wordt uitgegeven aan sterken drank, likeuren, bier en w|jn en aan de zending. Ook biljetten met een aanduiding van het verschil in de huishoudelijke uitgaven van een drinkend en niet-drinkend huisgezin; men kan er zich dan over verbazen hoeveel meer de laatsten kunnen besteden voor nuttige zaken. Op zulk een tentoonstel ling kan men ook voor oogen zien, hoe schadelijk de alcohol werkt op de levens kracht van het volk. B|jv. de voorstelling van een familie welker stamvader een drankzuchtige wasYan de vjjf-en-twin- tig nakomelingen van deze man waren twintig if drinkers, óf gevallenen, óf kranken. Met de achterkleinkinderen stierf de gansche familie uit. Daarnaast schreiende cijfers van kindersterfte in drinkers-gezinnen en boven deze biljetten de woorden»De alcohol kweekt zwakke kinderen, een ongezond leven, kommer en ellende*. Ja, gaarne zou ik al die treffende spreu ken omschrijven, die op zulk een ten- FEUILLETON. Normandië en de Hugenoten. 0— Het is welhaast 24 Augustus, de ver jaardag van den Bloedbruiloft, de drie honderd veertigste Bartholomeusnacht Da dien schrikkeljjksieD, waarin duizen den weerlooze Calvinisten door een door Kerk en Staat op hen losgelaten grauw werden vermoord. Charles Boissevain logeert op 't oogen- bük te Dieppe in Normandië, en schrijft er vaD in Het Handelsblad. Met geestdrift gewaasft h|j van de bouwvallen die hem de heldenfeiten in herinnering brengen van den zeeschui mer Argo, den ridderlijken Eichard Leeuwenhart, den dapperen De Coligny, stamvader onzer Koningin, den stout- moedigen Montgommery en zoovele ede len die voor 't geloof goed en leven lieten. Het slot van z|jn „Van dag tot dag" laten w jj hieronder in den vorm van een feuilleton volgen. Telkens getuigen bouwvallen van wat de Hugenoten geduld en gedurfd hebben voor hun geloof. Overal hoort men van hen. Men komt in Evreux waar de heerlijkste Gothische toren van geheel Normandië verrijst I en men leest in de beschrijving der stad; „Z|j werd in 1590 door de Hugenoten ingenomen... men ziet opwaarts naar den hoogen toren van St. Pierre te Caen en hoort: «ad miraal Coligny plaatste in 1563 «enigen toonstelling koit en krachtig zeggen, wat de alcohol doet. Dan z|jn er afbeeldingen van wat er wordt van de organen van het mensche- l|jk lichaam tengevolge van het gere gelde alcohol-gebruikVergroeide magen en vergroote hartenen misvormde lever en nieren. Ook aangrijpende platen van vrouwen-verdriet en kinderleed in dronk aard sgezinnen. Duidelijk woidt ook de leugen van den alcohol getoond door te laten zien, dat het geen voedingsmiddel en versterkings middel is. En nog veel meer verkondigt zulk een tentoonstelling. Zulke tentoonstellingen hebben succes gehad. Altijd stonden er menschen voor het venster, die er studeerden of elkander voorlazen. Wat een zorgeloos mensch voor geld met alcohol koopen kaneen krank lichaam, een verdorven geest, een vroegtijdige dood, schade en schande van allerlei soort. Velen lazen het en menig een zette z|jn wandeling voort in dieper nadenken verzonken. En ik dacht: hoe jammer, dat zulk een tentoonstelling niet in elke stad en op elk dorp gedurende eenige weken gehouden kan worden. Maaropeens ging het m|j als een scherpe p|jn door de ziel: Daar wordt teèl op elk dorp zulk een tentoonstelling gehouden, niet op platen, maar in wer kelijkheid: Huisgezinnen, waar veidriet en twist is door alcohol, z|jn er op elk dorp; krankeD, die hun ziekte aan hun drinkeD te danken hebben, z|jn er overal zwakke en idiote kinderenhuismoeders, die een stil leed dragen, waarvan z|j alleen ;de oorzaak weten, zijn er op elk dorp en dat allee niet op een plaat, maar in werkelijkheid. En dat alles niet enkele weken, maar eindelooze dagen lang En ik dacht, hoe wonderlijk, dat zoo veel Christenen, wier rechtzinnigheid onkreukbaar is, deze ellendige drinkge woonten door hun matig mededrinken blijven bevorderen en geen oorzaak vin den om den goeden [strjjd der geheel onthoudersbeweging mede te strijden. Niet voer u zelf, maar voor uw broeder, voor uw zuster, voor uw zoon, voor uw dochter. Maai toch gaan w|j vooruit. Langzaam. De drankbestrijders zitten niet stil. Gr. v. S. van zfln mannen geheel boven op den toren, van waar ze het kasteel bescho ten"... men komt te Bernayeu verneemt «de Hugenoten onder Coligny namen de stad na die bestormd te hebben..." men bezoekt het bekoorlijk stadje Falaise welks kerk St. Gervais een van Nor- mandië's juweelen is en Coligny's naam is de eerste die men hoort: de Protestanten hadden de stad bezet, toen veroverden de Katholieken haar, maar ColigDy verdreef hen na een belegering en rukte de stad binnen. Nadat de Li- gue op haar beurt de stad belegerd eu genomen had, kwam Henri de Navarre's witte pluim den Hugenoten den weg ter victorie wijzen. Nog is er een ga pende kloof in de oude muren van het oud kasteel... dat is de Brêche Henry IV Daar had h|j een bres geschoten ;en door de opening bestormde h|j de stad, "een hel denfeit, z|jner waardig! Overal in Normandië vindt men be wijzen van de krachtige wjjze waarop het Protestantisme zich deed gelden in het land der Kathedralen en hoe alleen wreede vervolging en onbarmhartige uit roeiing het aldaar ten onder brachten. "Weet men wel dat Rouen, de kathedraal stad, die toen tachtigduizend zielen telde, juist de helft van haar bevolking verloor door de herroeping van het Edict van Nantes en door de wreedheid van de dragonders van mevrouw DeMaintenon en haar biechtvader tegen weerlooze burgers 1 Onder de heldendaden waardoor Pro- In het laatste nummer van Hollandia geeft de „Zoeklicht"-schr|jver zjjne blijd schap te kennen over het feit, dat de „kerkelijke kwestie" aan de orde zal komen. Daarna levert h|j een historische be schouwing over deze zaak, waaraan w|j (De Rotterdammer) het volgende ont- leenen De landsoverheid had in 1797 de gebouwen en goederen, voor de Gerefor meerde religie in gebruik, na afrezening met andere gezindten, voor zooveel bet zielental aangaat, aan de plaatselijke Gereformeerde Kerken toegewezen. Be wijsstukken hiervoor zjjn op vele plaatsen voorhanden. In verband met vroeger door haar genaaste goederen, heeft de Over heid voorts b|j de wet zekere inkomsten uit 's lands kas aan de Kerken verzekerd. Met de vrijheid der Kerken had dit niets te maken. Die vrijheid was door de 0verheid3b«sliasing allerminst gedeerd. Ja, ze was veel meer door die beslissing, voor zooveel de Overheid aangaat, vastge steld en verzekerd. Al had de Wet geen predikanten maar Kerken behooreu te noemen. In 1816 vergreep de Overheid zich echter aan de vrijheid van de Kerken der Reformatie, door haar een bestuursvorm op te dringen, die de vrijheid van levens beweging der Kerken verhinderde, tegen haar Belijdenis en haar historie inging, en haar belette, zich naar den eisch van haar eigen ieven te ontwikkelen. Hiermee is 't onrecht, waaronder die Kerken sinds leven en ljjden, aangevangen. En hieruit is 't opgewassen. De werking der Belijde nis in die Kerken is sinds verstoord. In haar wortel, in haar leven, z|jn hierdoor die Kerken getroffen. En ze z|jn mede daardoor ten deel» in meerdere opzichten verbasterd. Toen nu, eerst in 1834 en later in 1886, door opwakend leven overeenkom stig haar Bel|jdeni*, meerdere KerkeB der Reformatie in grooter of kleiner deel uit het net, dat ze omslaat, uitbraken en zich weer naar haar levensbeginsel gingen inrichten, z|jn ze mede door de Overheid vervolgd en verdruKt. En wel z|jn ze ein delijk met rust gelaten, doch ten koste van haar goederen en rechten. Ter wille testantsche edelen in Normandie zich onderscheidden, heeft mjj bijzonder aan getrokken die van Gabriel de Lorges, graaf van Montgomm?ry. H|j was de edelman, die in een touinooi kampend met koning Henri II, dezen b|j ongeluk doodde doordien een splinter van zjjn lans door 's konings vizier in diens her sens drong. Montgommery was een Hu genoot en ontkwam later den afschuwe- ljjken moord in den St. Bartholomeus nacht alleen, doordien hjj met enkele vrienden ip woesten ren wist te galop- peeren dwhrs door de benden moorde naars heen en door een onbewaakte poort de stad des bloeds ontvluchtte. Toen in 1574 Domfront belegerd werd door Matignon en een overmacht van katholieken, wist Montgommery met zestig ruiters de stad binnen te komen even gelukkig dus in het binnenkomen als ontvluchten van steden 1 H|j begon met gevolgd door slechts 25 ruiters on middellijk een uitval te doen, waarin de kleine troep helden zegepraalde. Batte rijen werden gesteld en Catherina de Medicis zoDd telkens meer soldaten totdat zes duizend man voetvolk en 1200 ruiters de stad omsingelden. Het geheele gar nizoen bestond uit slechts 150 man. Dag aan dag zagen z|j meer katholieken uit Par|js de benarde stad naderen. Want het was bekend geworden hoe de pro- testantsche edelman z|jn geloofsgenooten te hulp gesneld was en de katholieken zwermden naar de stad „promptement et joyeusement, comme pour prendre van haar vrijheid werden ze gedwongen, van die goederen en rechten afstand te doen. Of waar ze haar aanspraken lieten gelden, werden haar goederen en rechten door de rechtbanken ontzegd. Dit alles heeft z'c oorsprong en oorzaak, voor zoo veel de landsoverheid aangaat, in haar zich-vergrljpen aan 't recht en de vrijheid der Kerken in 1816. En sinds duurt 't on recht voort, dat de ontkomen Kerken alle inkomsten, die haar naar recht veizekerd waren, mopten missen. En dat die inkom sten, alleen verzekerd bl|jven aan de Ker ken, die ^blijven in 'tnet, waarin ze in 1816 door de Overheid besloten werden. Deze feiten z|jn onwedersprekel|jk. Echter niet alleen de Kerken, die uit het Det uitbraken, leden onrecht. Evenzeer lijden onrecht de Kerken, die in 't net bleven. W|jl de vrijheid, om zich naar haar levensbeginsel in te rich ten, voor haar slechts bestaat voor den pr|js van de berooving harer goederen. Voor zooveel de Overheid hierin hande len kan, rust daarom ook tegenover deze Kerken op haar de verplichting, om 't gepleegde onrecht goed te maken, door aan die Kerken het haar van de Overheid toekomende te verzekeren, ook wanneer z|J om haars levens wil willen uitbreken uit 't net, dat haar leven beklemt en bedreigt. Zoo l|jden de ontkomen Gere formeerde Kerken onrecht in de beroo ving, die z(j te dragen hebben, ondanks de groote genade, die God haar in haar vrijheid heeft geschonken. Ze zouden voor het aardsche goed, waarvan ze be roofd zjjn, die vrijheid nooit, ook niet in een enkel opzicht, willen offeren. Maar ze behouden haar aanspraken op wat haar «aar recht en billijkheid toe komt, met volle en algeheele eerbiedi ging en waarborging teven9 van haar vrjjheid. En de Kerken, voor zooveel ze nog in het net gevangen z|jn, lijden onrecht, zoolang haar wat baar toekomt, niet verzekerd is op zoodanige w|jze, dat daarmee tegelijk verzekerd is haar vr|jheid, om zich overeenkomstig haar levensbeginsel naar eigen oordeel in te richten, welke dan ook die inrich ting Zjj; Ree-is Groen van Prinsterer heeft met nadruk ons Christenvolk op de consciëntie gebonden, dat naast, neen boven de Schoolkwestie de vrijmaking une beste furieuse et qui a gasté tout le pays". (IJverig en vrooljjk, als gold het de vangst van een woedend wild dier dat het land verdorven had.) Maar de «als een wild dier" vervolgde Calvi nist wist als een leeuw zich te vededigen. Het geschut van de belegeraars had een groote bres geschoten in de wallen der stad. Dertig Bretagnera deserteerden naar deD vjjand. Montgommery trok ziek terug in het slot. Toen ook in de muren daar van een bres geschoten was, deed hjj een uitval om het geschut van den vjjand te vernagelen, maar de kleine Gideon's bende werd teruggeslagen. Toen verde digde h|j twee uur lang de bres. De vijand liep storm met meer dan twee duizend man. Op de ingestorte muren knielden veertig helden terwjjl de predi kant bad als voor stervenden. Toen be gon het gevecht om de bres. Montgom- mery's ridders sneuvelden, de een na den ander. Een hunner schreef stervende met zjjn bloed een brief aan zjjn ver loofde. 's Avonds trok de vjjand terug, maar slechts vjjftien man van Montgom- mery's getrouwen bleven over, Enkelen hunner waren ten doode gewond, en al het kruit was op. Eu toen de ochtend aanbrak werd Montgommery gevangen genomen en naar Parjjs gebracht waar Catherina de Medicis hem naar het scha vot zond. Hjj verklaarde op dat schavot, dat hjj stierf in het Protestantsche ge loof en legde zjjn geloofsbelijdenis af. Toen werd, eer h|J onthoofd werd, ?.|jn op Kerkelijk gebied, voor zooveel de politiek aangaat, voorgestaan en gezocht moest worden 't Bleek echter tot heden niet mogelijk 'c vraagstuk publiek aan de orde te kijjgen. De Schoolkwestie was aan de orde en bleef aan de orde. Sinds we 'n eerste Christelijk Ministerie kregen, begon ook waarlijk door Gods gunst de oplossing dier Schoolkwestie te komen, 't Ministerie Kuyper zette die oplossing belangrijk do r. Ze gaat voort tot op heden. En ze zal voortgaan, tot ze in alle takken van Onderwijs volledig gevonden is. Voor de vrijmaking der Kerken, voor 'n oplossing van het onrecht op kerkelijk gebied, van hoe groot en ingrijpend belang dit ook is voor den geestelijken welstand en de geestelijke ontwikkeling van ons volk, en daarmee voor vaderland en maat schappij, kwam echter maar geen krach tige stemming der geesten op politiek gebied op. Zelfs in de ontkomen Kerken bleven of werden de Gereformeerden door bet roepen om recht en oplossing meer ongevoelig. En wie klaarder in zicht hadden, achtten den t|)d niet ge komen en niet geschikt, om voor deze belangrijke kwestie, wier oplossing zeker verre van gemakkelijk is, warmer stem ming te wekken. Uit vrees ook, dat de eenheid, waarmee in de landspolitiek goede voordeelen te behalen waren voor de Christelijke beginselen, schade kon lijden. Intusschen is onze Christelijke actie op politiek terrein in kracht ge wassen. En velerlei kommer, in de Gere formeerde Kerken geleden, heeft ook meer ontvankelijk gemaakt en eindeljjk meer ingaDg gegeven voor 't geroep, dat toch de landsoverheid, voor zooveel aan haar staat, aan die Kerken zou vergoeden, wat haar onrechtmatig ontnomen of ont houden is. 't Besef, dat dit onrecht voor recht moet plaats makeD, groeit, sinds hiervoor meer vrijmoedig en met nadruk gepleit is, schier met den dag. Er gaan thans reeds stemmen op, om zelfs door de Generale Synode der Gereformeerde Kerken bjj de Overheid op 't verschaffen van recht voor onrecht, ODder waarbor ging van de volledige vrjjheid dier Kerken, aan te dringen. En dit waar vroeger zelfs de gedachte werd weerstaan, om in die Synode dit gewichtige vraagstuk zelfs ter sprake te brengen. vonnis hem voorgelezen. Z|jn antwoorden z|jn bewaard. gDécapitéc'est bien. Hes biens acquis et confisqués au roi! J'y consent. Hes sept tours de Montgommery raséesl J'y consens encore. Dégradé de noblesseNeuf ftls, et deux ftlles declares vilains. J'y consens toujourss'ilt n'ont la vertu des nobles pour s'en relever I" („Ik moet onthoofd worden het is m|j welMjjn goederen verbeurd verklaard aan den koning 1 Het is mjj well Mjjn zeven torens van Montgommery zullen met den grond gelijk worden gemaakt. Het is mjj wel. Veivallen verklaard san den adel met mjjn negen zonen en twee dochters! Wederom zeg ik het is m|j welindien zjj niet hun adel tooneD door zich weder te verheffen 1) Dus lieten Protestantsche edelen in Normandië het leven voor hun geloof. En het is heerljjk te kunnen mededeelen, dat de zon an van den held hun adel toonden en hun ouden naam tot groote eer waren. Le Sieur de Montgommery toonde zich den graaf de Montgommery, zjjn vader, in elk opzicht waardig. Toen de vesting Mont Saint Michel in 1591 door de Hugenoten belegerd werd, heeft hjj zich zeldzaam onderscheiden. Maar het verhaal van wat h|J deed, zou te veel plaats vergen. Indien ik al de heldendaden wilde melden van de Protestantsche edelen en burgers, die in Normandië hun geloof wilden handhaven, dan zou ik ons blad vol schrijven westGees*

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1912 | | pagina 1