No. 266 1912
Dinsdag 13 Augustus,
26e Jaargang.
NIEUWSBLAD
VOOR ZEELAND.
HISTORISCH
CHRISTELIJK-
Belaogwekkeade M m een
dour de Mpie is pn.
VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK
Wed. S. j. DE JONGE-VERWEST, te Goes
F. P. D'HUIJ, te Middelburg.
PRIJS DER ADVERTENTIËN
Eeoige opmerkingen inzake de Provinciale
Sleoinbooifüenslen, naar aanleiding van de thans
BINHSHL.AHD,
1EDEREN WERKDAG DES AVONDS.
Prijs per drie maanden franco p. p1.25
Enkele nummers„0.05
UITGAVE DER FIRMA'S
EN
van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent.
Familieberichten van 1—10 regels 1.—, iedere regel
meer 10 cent.
De booten van den Provincialen stoom-
bootdienst. op de Ooster-Schelde varen
thans bij wijze van proefneming eenige
maanden door naar Vlissingen.
Wat deze proefneming op zal leveren,
zullen zoowel de ten dezen optimistisch-
als pessimistisch gestemden beiden moe
ten afwachten.
Met volharding en energie is vooral
van Vlissingsche zijde gewerxt om het
zoover te brengen en daar vooral hoopt
men dat deze proefneming het beoogde
effect zal sorteeren.
Of men het ook vertrouwt is een
andere zaak.
Doch dat daargelaten mogen misschien
toch aan de motieven welke de voor
standers van deze verandering daarvoor
hebben aangevoerd wel eens eenige be-
schouwingen worden vastgeknoopt.
De hoofdmotieven dan zijn eene ver
gemakkelijking van het personen- en
goederenvervoer tusschen Zeeuwsch-
Vlaanderen en Vlissingen eenerzij ds en
het noorden van Zeeland anderzijds.
Wat nu het eerste, het personenver
voer betreft, ieder onbevoordeelde bd met
de Zeeuw; che toestanden eenigszins be
kende zal zonder twijfel de meening van
gedeputeerde staten onderschrijven, dat
dit de verlegging van den dienst niet kan
motiveeien. Daargelaten nog dat de voor
het traject VlissiDgen—Middelburg en
omgekeerd vastgestelde tarieven er zeker
niet op berekend zijn een druk verkeer
uit te lokken (welk bezwaar echter door
vermindering van die tarieven zou kun
nen worden ondervangen) zijn daar an
dere bezwaren (die niet of zeer moeilijk
kunnen worden ondeivangen) welke eene
flinke ontwikkeling van dat personen
verkeer steeds zullen blij ven tegen houden.
Wat het verkeer met de beide Vlaan-
derens betreft de kwestie van het steeds
hebben van eene goede aansluiting en
wat het verkeer meUVlissingen betreft, de
veel te ver van het centrum der stad
gelegen aanlegplaats der booten.
De reiziger die uit Schouwen naar
Walcheren komt en Vlissingen of voor
zaken, öf voor genoegen wensch te bezoe
ken, zal indien hij te Middelburg de boot
verlaat en zich met de electrische verder
begeeft, veel gemakkelijker, vlugger en
voordeeliger zijn doel beieiken dan wan
neer hij met de boot doorvaart naar
Vlissingen.
Hetzelfde motief geldt ongetwijfeld
evenzeer voor hen die van af Zeeuwsch-
Vlaanderen of Vlissingen, Noord-Beve
land of Schouwen wenschen te bezoeken.
Bene andere kwestie echter is het met
het goederen- en veevervoer.
Ofschoon ik voor mij betwijfel of het
handelsverkeer tusschen Zeeuwsch-
Vlaanderen en Vlissingen en het Noorden
van Zeeland van dien aard is, om de
bewuste verandering van den dienst
noodzakelijk te maken, hebbende voor
standers daarvan ongetwijfeld gelijk,
wanneer zij zeggeB, dat die verande
ring een gunstigen invloed op dat han
delsverkeer zal kunnen uitoefenen.
Gemakkelijke, rechtstreeksche en voor-
deelige verbindingen komen ten allen
tijde en overal het handelsverkeer ten
goede en het is voorzeker eene goede
politiek en e8ne waarvoor de Zeeuwscha
handel dankbaar moet z$)d, wanneer de
Provinciale vertegenwoordigers daarop
aansturen.
De groote vraag in dezen is slechts
hoe bereikt men dit doel het best
Is datgene waarmede men thans een
proef neemt de meest gbwenschte en
meest belovende weg
Zonder twijtel heeft Vlissingen het
recht te trachten zijn middelen van ver
voer zoo gemakkelijk en voordeelig en
vlug mogelijk te maken, en waar een
groot deel dier middelen van vervoer
thans bij de Provincie in exploitatie is,
is het volkomen begrijpelijk dat men van
die zijde de leden der Provinciale Staten
ten dezen opzichte voor bet belang dier
stad tracht te winnen.
Niemand val echter tegenspreken dat
Middelburg hetzelfde recht heeft.
Hoopt VlissiDgen door de verlegging
van het eindpunt van den dienst op de
Ooster-Schelde zijne handelsrelaties en
zijn bloei te zien toenemen, Middelburg
heeft reeds een zeer druk handelsverkeer
met de beide Vlaanderens, een handels
verkeer van zeer grooten omvang.
Dit verkeer zou zeer zeker nog in om
vang en bloei toenemen, indien Middel
burg ten opzichte van het vervoer zijner
goederen naar Zeeuwsch-Vlaande/en
niet met dezelfde moeilijkheid te kampen
had, waarmede Vlissingen ten opzichte
van Schouwen en N.-Beveland te kampen
heeft n.l. het ontbreken van een recht-
etreeksche vlugge verbinding.
Éénmaal per week bestaat er een
rechtstreeksche verbinding door de ver
schillende beurtveeren. De tegenwoor
dige wijze van zaken doen brengt echter
mede dat zeer dikwjjls daarvan geen
gebruik gemaakt kan worden. Zeer vele
afnemers toch wenschen tegenwoordig
omgaand bediend te worden.
Vroeger bestelde men tegen dat men
gebrek aan een artikel kreeg, tegenwoor
dig bestelt menigeen als men gebrek aan
een artikel heeft.
Ik weet wel dat zulks verkeerd is,
maar geen enkel koopman zal mij kunnen
tegenspreken dat ds toestand tegenwoor
dig zoo ts. Krflgt men nu een order
's avonds of de eerste dagen nadat de
schippers vertrokken zijn, in 9 van de
10 gevallen zjjn die orders voorzien van
de clausule „kan niet op den schipper
wachten, zend per boot».
Teneinde zijn afnemers te gerieven zit
er niet veel anders op, dan aan dit ver
zoek gevolg te geven, wat voor den Mid-
delburgschen handel met groote fiaan-
eieele opofferingen gepaard gaat.
Men moet de goederen per vrachtrijder
naar Vlissingen laten vervoeren en wer
den zjj van daar vroeger kosteloos door
tusschenkom3t der firma Van Gend en
Loos naar de booten vervoerd, de groote
toename van het vervoer is oorzaak ge
weest dat met deze vrijgevigheid gebroken
en ook dat vervoer berekend moest wor
den. Niet gering is het bedrag dat menige
Miödelburgsche firma jaarljjksch extra
voor dit driedubbele vervoer betalen moet,
en zoolang deze toestand zoo blijft, zal
zij ongetwijfeld remmend werken op het
handelsverkeer van Zeelands Hoofdstad
met Z.-Vlaanderen. Nu zou het natuurlijk
eene ongerijmdheid zijn te verlangen, dat
de Wester-Sehelde-bootsn hun eindpunt
van Vlissingen naar Middelburg ver
legden.
Daartegen bestaan inderdaad onover
komelijke bezwaren.
Maar wel wordt verlangd Daa>' dat wat
er éénmaal toch zal moeten komen, eene
speciale Wester-Schelde goederenboot,
welke haar punt van afvaart naar wij
hepen zal hebben te Middelburg.
Eene directe dageljjksche verbinding
voor goederenvervoer tusschen Middel
burg via Vlissingen naar Breskens, Bors-
selen en Terneuzen is dan ook iets wat
zeer in het belang zou zijn van den
Middelburgschen handel direct en van den
Zeeuwsehen handel in het algemeen.
Doch niet alleen in het belang daarvan
zou eeDe dergelijke dienst zijn, zij zou
eveneens eene zeer gewenschte verbete
ring kunnen brengen in den dienst op
de Wester-Schelde.
Reeds meermalen is ook in dit blad
gewezen op het groote ongerief dat vaak
bjj den dienst op de Wester-Schelde
door de passagiers ondervonden wordt
van het drukke goederen- en bovenal
veevervoer.
Dit vervoer zou geheel of toch zeker
voor het overgroot8 deel van de personen-
booteD kunnen afgeleid worden wat de
zindelijkheid, en de geriefelijkheid aan
boord en een geregelden gang van hst
personenvervoer zeer ten goede zou
komen.
En zou ook door het instellen van
eenen d9rgeiyken dienst niet voor het
grootste deel aan het verlangen van den
Vlissingschen handel naar eene betere
verbinding met het Noorden onzer pro
vincie, zijn voldaan.
Eene dergelijke speciale Provinciale
vrachtgoederenboot toch kan in Middel
burg naast otlangszjj de Ooster-Schelrie-
booten meeren en met weinig of geen
kosten kunnen de goederen aldaar over
geladen worden.
Voor het goederenvervoer van Z.-Vlaan
deren in de richting Schouwen en om
gekeerd zou zulk eenen dienst ook on
eindig gemakkelijker zjjn dan hetgeen
men thans beproeft, waar nu die goederen
toch nog over een tameljjken afstand
van boot tot boot moeten vervoerd wor
den, en alsdan ook direct van boot op
boot zouden kunnen geladen worden.
De groote vraag in aezen is natuurlijk
kan een dergelijke dienst rendeereu,
maar daargelaten of dit motief bij Pro
vinciale exploitatie wel direct den door
slag zou mogen geven, zou toch onge
twijfeld de vrachtopbrengst der vervoerde
goederen zeer belangrijk zijn.
Het vervoer van stukgoederen, land
bouwproducten, hout en vee tusschen
Middelburg—Vlissingen en de beide
Vlaanderens is van dien aard dat de
onderneming zeker geen sprong in het
duister zou zijn. Ik laat dan nog geheel
buiten rekening d9n gunstigen invloed
dien een dergelijke dienst ongetwijfeld
op het onderlinge Zeeuwsche handels-
vei keer zou uitoefenen.
De provincie Zeeland is thans exploi-
tante zoowel van den dienst op Wester
als Ooster Schelde. Zal het goed zijn,
dan moeten beide diensten aaneenge
schakeld worden, aan elkander aanpas
sen.
Wat het personenvervoer betreft, is
geen b8tere regeling mogelijk dan deze die
altijd heeft bestaan. Da bootvan de boot
zoo goed als op den trein en van den
trein weer zoo goed als op de boot. Wat
het goederenvervoer betreft zal onge
twijfeld de speciale vrachtgoederenboot
met Middelburg als eindpunt het best dien
noodigen verbiDdingsschakel vormeD,
en zullen daarmede vele belanghebben
den (ook te Vlissingen) meer en beter
gebaat zyn, naar ik vermeen, dan bij
de regeling waarmede men thans eene
proef neemt.
V. D. S.
Middelburg, Aug '12.
1*2 Aug. 1912.
Zoo is het
Met instemming knippen wij onder
staande uit De Zeeuwsche Courant
In onzen kring mist men maar al t8
veel gezonde critiek. 't Is hollen of stil
staan. Men werkt met moties voor, en
men werkt met moties tegen personen
of 't zoo niets is.
Met het een zoowel als met het ander
behoort men o. i. voorzichtig te zijn.
We mogen wel eens een motie. Zjj is
vaak bewijs van leven en levenskracht.
Maar ze moet uitzondering blijven.
Veel liever hadden wy, dat in eigen
gelederen een flinke discipline werd toe
gepast. Dat men iemand niet langer ver
koos tot voorzitter of secretaris eener
kiesvereeniging of zelfs tot afgevaardigde
omdat by zoo'n mooien naam heeft, of
omdat zyn vader zoo'n verdiensteiyk man
was, of omdat ny dan toch ten minste
geen kwaad doet. Niet, dat ook wy aan
zekere historische rechten geen waarde
toekennen. Allerminst. Maar ze mogen
op den duur niet den doorslag geven.
Er moet gewerkt worden. Daar valt
zoo enorm veel te doen in lager en hoo-
ger kring, De vyand beschikt over een
keurbende van mannen van naam, posi
tie, invloed en werkkracht. En dan wordt
men wel eens korzelig, al3 in eigen krag
mannen, die een hoogere plaats innemen,
met stomheid of impotentie schynen ge
slagen te zyn.
Daarin moet verandering komen. Heel
ons leger, van den staf af tot den een-
voudigsten voetknecht toe, moet een ac
tief leger worden. Daarop nu moeten wy
inwerken, door zeli voorbeeldigen yver
aan den dag te leggenin eigen kring
dien yver aan te vuren, en dan ook in
de hoogere regionen op dien yver aan te
dringen.
Wy hebben er recht op, dat onze man
nen zich yverig betoonen. En de zaak
des Heeren, die wy dienen, moet ons
allen in heilig enthousiasme doen ont
vlammen.
Nog een derde.
Niet alleen de Volkssonvereiniteit en
het Droit Divin der Koningen ligt in de
beiydenis" van de volstrekte souvereini-
teit Gods geoordeeld, ook de Staatssou-
vereiniteit valt onder dit vonnis.
Immers in zyn te voren aangehaald
boek van dr. Kuyper leest men verder:
„Maar even onverbiddeiyk als tegen
vorsten-aanbidding keert zich dit beginsel
van Gods souvereiniteit dan ook tegen
de Staatsoppermacht die thans komende
is. Of men aan een Vorst, aan een Par
lement, of aan geheel een Staat wilge
ven, wat alleen Godes is, maakt het
verschil niet uit. Zoowel als de Vorst is.
óók de Staat een creatuur, dat Hem zyn
aanzyn dankt en dies nooit treden mag
in de rechteD, waarvan Hy met majes
teit gesproken heeft: „Ik zal myn eer
aan geen anderen geven.
«P
Christelijk-Nationale Werkmansbond.
SSDe jaarvergadering van den Chr. Nat.
Werkmansbond zal dit jaar te Utrecht
gehouden worden, op Donderdag 12 en
Vrydag 13 September a.s. O.a. zal dan
door den eere-voorzittrer v»n den Bond,
Dr. J. Th. de Visser, gesproken worden
over het ontwerp op de Invaliditeits- en
Ouderdomsverzekering.
Bezoldiging gemeenteveldwachters.
De minister van binnenlandscbe zaken
heeft aan de colleges van Gedeputeerde
Staten verzocht, in de eerste helft van
October a s. nader bericht te mogen ont
vangen, hoe het alsdan met de bezoldi
ging in het algemeen van de gemeente
veldwachters zal zyn gesteld, en om er
by de gemeentebesturen op aan te drin
gen om, mochten deze bezoldigingen nog
niet op behooriyk peil zyn gebracht, te
willen bevorderen, dat dit alsnog ge
schiede.
Naar wy vernemen, zullen behalve
de miliciens der lichting 1906, die zooals
is gemeld in 1918 voor 11 dagen onder
de wapenen zullen worden geroepen, de
miliciens der lichtingen 1907 en 1908 in
dat jaar voor 20 dagen in den werkeiy ken
dienst worden gesteld. Hbl.
Hedenochtend vertrok Hr. Ms. pant
serschip Jacob van Heemskerk van
Nieuwediep naar Antwerpen, ter begroe
ting van den Koning der Belgen, die de
Conscience-feesten aldaar komt by wonen.
Inwisseling van muntbiljetten.
De in de St.-Ct. no. 186 opgenomen
wet van 15 Juli tot wederopenstelling
van de gelegenheid tot inwisseling van
muntbiljetten, bepaalt, dat die gelegen
heid opnieuw wordt opengesteld tot 1
Januari 1923. De vorderingen, ontleend
aan biljetten welke niet vóór 1 Januari
1923 ter inwisseling zyn aangeboden,
zyn vervallen.
Vorstelijk bezoek van Leeuwarden.
De Priesche Landbouwtentoonstelling
zal Woensdag 28 Augustus, behalve door
Koningin, ook door Prins Hendrik wor
den bezocht.
R1CLAMB8.
Het is uit Duitschland dat ons heden
het bericht van een mooie genezing dooi
de Pinkpillen verkregen, bereikt.
Een onzer landgenooten Mejuffrouw R.
van der Veen. geboren Jagf, oud 32jaren,
zal ons zeggen hoeveel goed dit genees
middel haar heeft gedaan. Mejuffr. R.
van der Veen woont te Eickel/Wanne,
Göbenstrasse 104.
«Ik ben gedurende langen tyd ïydend
geweest, schryft zy, en ik weet waariyk
niet wat er van my zou zyn geworden,
indien ik niet uwe uitmuntende Pink
pillen had gebruikt.
„Ik was bloedarm, het ontbrak my aan
bloed. Het was voldoende my te zien, om
er zich rekenschap van te geven dat mjjn
bleekheid, myn terneergeslagenheid,myn
zwakte teekenen waren van een lang
durige slechte gezondheid. Aan tafel at
ik nagenoeg niets. Ik had nooit trek en
ik moest my inspannen om hst voor myn
leven onmisbare voedsel te nemen. Ik heb
ook veel aan de maag geleden. Ondanks
het weinige voedsel dat ik nam, was myn
spysvertering moeieiyk, lang en pyniyk,
en ging meestal gepaard met schele
hoofdpyn, met een gevoel van branding,
met walgingen.
„Ik heb vele middelen gebruikt, enkele
daarvan hebben my een weinig geholpen
zoolang ik er gebruik van maakte, an
deren zyn zonder uitwerking gebleven.
Het resultaat was dat myne ziekte bleef
aanhouden en myn zwakte toenam,
„Bevriende personen hadden my dik-
wyis gezegd dat ik de Pinkpillen mosst
gebruiken. Daarenboven zag ik om zoo
te zeggen iederen dag in de hollandsche,
zoowel als in de vreemde bladen getuig
schriften van genezing, aan de Pinkpillen
uitgereikt en dat moedigde mij aan er
gebruik van te rflaken. Ik heb dan ook
niet anders dan reden tot tevredenheid
over dat besluit. Het is ongehoord hos-
veel goed de Pinkpillen my dadeiyk heb
ben gedaan. Na het eerste doosje geno
men te hebben, gevoelde ik my reeds be
ter, en vier doosjes zyn voldoende
geweest om my volkomen te genezen.
Nu ban ik sterk, heb een gezonde kleur
en myn maag gaat zoo goed dat ik alles
eet zon:'er de minste stoornis".
Wy raden het gebruik der Pinkpillen
aan alle degenen die verzwakt en bloed
arm zyn en ook aan hen die ziek geweest
zyn. Ér is niets zoo goed als de Pinkpillen
om bloed en krachten te geven.
De Pinkpillen zyn verkrygbaar a f 1.75
per doos, en f9 de zes doozen, by het
Generaal Depót der Pinkpillen, Van Ee-
ghenlaan 22, Amsterdam voor Middel
burg en omstreken by Joh. de Roos,
Ylasmarkt K 157voor Goes by Gebrs.
Mulder; en in alle goede apotneken en
drogisteryen.
Met ingang van 1 September a.s. is
tot klerk ten ontvaDgkantore der dir.
bel. en acc. te Middelburg-buitengemeen
ten aangesteld de heer P. J. Stut9, thans
nog in geiyke betrekking werkzaam ten
ontvangkantore te Terneuzen. M. C.
Vlissingen. Zaterdagavond circa 9
uur kwam hier ter reede het stoomschip
Singkawang van de Indische Pakket
vaart. Het schip kwam van IJmuiden.
Na gehouden proeftocht des Zondags,
vertrok de stoomboot naar Batavia.
Vlissingen. Het stoomschip Randwijk,
hetwelk aan De Schelde van machines
en ketels is voorzien, heeft Zaterdag
geproefstoomd, waarby aan de gestelde
eischen voldaan werd. Zondagmorgen,
ongeveer 10 uur, vertrok de stoomboot
naar ^Rotterdam, tevens tot het houden
van een proefvaart.