No. 266 1912 Dinsdag 13 Augustus, 26e Jaargang. NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. HISTORISCH CHRISTELIJK- Belaogwekkeade M m een dour de Mpie is pn. VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. j. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Eeoige opmerkingen inzake de Provinciale Sleoinbooifüenslen, naar aanleiding van de thans BINHSHL.AHD, 1EDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1.25 Enkele nummers„0.05 UITGAVE DER FIRMA'S EN van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Familieberichten van 1—10 regels 1.—, iedere regel meer 10 cent. De booten van den Provincialen stoom- bootdienst. op de Ooster-Schelde varen thans bij wijze van proefneming eenige maanden door naar Vlissingen. Wat deze proefneming op zal leveren, zullen zoowel de ten dezen optimistisch- als pessimistisch gestemden beiden moe ten afwachten. Met volharding en energie is vooral van Vlissingsche zijde gewerxt om het zoover te brengen en daar vooral hoopt men dat deze proefneming het beoogde effect zal sorteeren. Of men het ook vertrouwt is een andere zaak. Doch dat daargelaten mogen misschien toch aan de motieven welke de voor standers van deze verandering daarvoor hebben aangevoerd wel eens eenige be- schouwingen worden vastgeknoopt. De hoofdmotieven dan zijn eene ver gemakkelijking van het personen- en goederenvervoer tusschen Zeeuwsch- Vlaanderen en Vlissingen eenerzij ds en het noorden van Zeeland anderzijds. Wat nu het eerste, het personenver voer betreft, ieder onbevoordeelde bd met de Zeeuw; che toestanden eenigszins be kende zal zonder twijfel de meening van gedeputeerde staten onderschrijven, dat dit de verlegging van den dienst niet kan motiveeien. Daargelaten nog dat de voor het traject VlissiDgen—Middelburg en omgekeerd vastgestelde tarieven er zeker niet op berekend zijn een druk verkeer uit te lokken (welk bezwaar echter door vermindering van die tarieven zou kun nen worden ondervangen) zijn daar an dere bezwaren (die niet of zeer moeilijk kunnen worden ondeivangen) welke eene flinke ontwikkeling van dat personen verkeer steeds zullen blij ven tegen houden. Wat het verkeer met de beide Vlaan- derens betreft de kwestie van het steeds hebben van eene goede aansluiting en wat het verkeer meUVlissingen betreft, de veel te ver van het centrum der stad gelegen aanlegplaats der booten. De reiziger die uit Schouwen naar Walcheren komt en Vlissingen of voor zaken, öf voor genoegen wensch te bezoe ken, zal indien hij te Middelburg de boot verlaat en zich met de electrische verder begeeft, veel gemakkelijker, vlugger en voordeeliger zijn doel beieiken dan wan neer hij met de boot doorvaart naar Vlissingen. Hetzelfde motief geldt ongetwijfeld evenzeer voor hen die van af Zeeuwsch- Vlaanderen of Vlissingen, Noord-Beve land of Schouwen wenschen te bezoeken. Bene andere kwestie echter is het met het goederen- en veevervoer. Ofschoon ik voor mij betwijfel of het handelsverkeer tusschen Zeeuwsch- Vlaanderen en Vlissingen en het Noorden van Zeeland van dien aard is, om de bewuste verandering van den dienst noodzakelijk te maken, hebbende voor standers daarvan ongetwijfeld gelijk, wanneer zij zeggeB, dat die verande ring een gunstigen invloed op dat han delsverkeer zal kunnen uitoefenen. Gemakkelijke, rechtstreeksche en voor- deelige verbindingen komen ten allen tijde en overal het handelsverkeer ten goede en het is voorzeker eene goede politiek en e8ne waarvoor de Zeeuwscha handel dankbaar moet z$)d, wanneer de Provinciale vertegenwoordigers daarop aansturen. De groote vraag in dezen is slechts hoe bereikt men dit doel het best Is datgene waarmede men thans een proef neemt de meest gbwenschte en meest belovende weg Zonder twijtel heeft Vlissingen het recht te trachten zijn middelen van ver voer zoo gemakkelijk en voordeelig en vlug mogelijk te maken, en waar een groot deel dier middelen van vervoer thans bij de Provincie in exploitatie is, is het volkomen begrijpelijk dat men van die zijde de leden der Provinciale Staten ten dezen opzichte voor bet belang dier stad tracht te winnen. Niemand val echter tegenspreken dat Middelburg hetzelfde recht heeft. Hoopt VlissiDgen door de verlegging van het eindpunt van den dienst op de Ooster-Schelde zijne handelsrelaties en zijn bloei te zien toenemen, Middelburg heeft reeds een zeer druk handelsverkeer met de beide Vlaanderens, een handels verkeer van zeer grooten omvang. Dit verkeer zou zeer zeker nog in om vang en bloei toenemen, indien Middel burg ten opzichte van het vervoer zijner goederen naar Zeeuwsch-Vlaande/en niet met dezelfde moeilijkheid te kampen had, waarmede Vlissingen ten opzichte van Schouwen en N.-Beveland te kampen heeft n.l. het ontbreken van een recht- etreeksche vlugge verbinding. Éénmaal per week bestaat er een rechtstreeksche verbinding door de ver schillende beurtveeren. De tegenwoor dige wijze van zaken doen brengt echter mede dat zeer dikwjjls daarvan geen gebruik gemaakt kan worden. Zeer vele afnemers toch wenschen tegenwoordig omgaand bediend te worden. Vroeger bestelde men tegen dat men gebrek aan een artikel kreeg, tegenwoor dig bestelt menigeen als men gebrek aan een artikel heeft. Ik weet wel dat zulks verkeerd is, maar geen enkel koopman zal mij kunnen tegenspreken dat ds toestand tegenwoor dig zoo ts. Krflgt men nu een order 's avonds of de eerste dagen nadat de schippers vertrokken zijn, in 9 van de 10 gevallen zjjn die orders voorzien van de clausule „kan niet op den schipper wachten, zend per boot». Teneinde zijn afnemers te gerieven zit er niet veel anders op, dan aan dit ver zoek gevolg te geven, wat voor den Mid- delburgschen handel met groote fiaan- eieele opofferingen gepaard gaat. Men moet de goederen per vrachtrijder naar Vlissingen laten vervoeren en wer den zjj van daar vroeger kosteloos door tusschenkom3t der firma Van Gend en Loos naar de booten vervoerd, de groote toename van het vervoer is oorzaak ge weest dat met deze vrijgevigheid gebroken en ook dat vervoer berekend moest wor den. Niet gering is het bedrag dat menige Miödelburgsche firma jaarljjksch extra voor dit driedubbele vervoer betalen moet, en zoolang deze toestand zoo blijft, zal zij ongetwijfeld remmend werken op het handelsverkeer van Zeelands Hoofdstad met Z.-Vlaanderen. Nu zou het natuurlijk eene ongerijmdheid zijn te verlangen, dat de Wester-Sehelde-bootsn hun eindpunt van Vlissingen naar Middelburg ver legden. Daartegen bestaan inderdaad onover komelijke bezwaren. Maar wel wordt verlangd Daa>' dat wat er éénmaal toch zal moeten komen, eene speciale Wester-Schelde goederenboot, welke haar punt van afvaart naar wij hepen zal hebben te Middelburg. Eene directe dageljjksche verbinding voor goederenvervoer tusschen Middel burg via Vlissingen naar Breskens, Bors- selen en Terneuzen is dan ook iets wat zeer in het belang zou zijn van den Middelburgschen handel direct en van den Zeeuwsehen handel in het algemeen. Doch niet alleen in het belang daarvan zou eeDe dergelijke dienst zijn, zij zou eveneens eene zeer gewenschte verbete ring kunnen brengen in den dienst op de Wester-Schelde. Reeds meermalen is ook in dit blad gewezen op het groote ongerief dat vaak bjj den dienst op de Wester-Schelde door de passagiers ondervonden wordt van het drukke goederen- en bovenal veevervoer. Dit vervoer zou geheel of toch zeker voor het overgroot8 deel van de personen- booteD kunnen afgeleid worden wat de zindelijkheid, en de geriefelijkheid aan boord en een geregelden gang van hst personenvervoer zeer ten goede zou komen. En zou ook door het instellen van eenen d9rgeiyken dienst niet voor het grootste deel aan het verlangen van den Vlissingschen handel naar eene betere verbinding met het Noorden onzer pro vincie, zijn voldaan. Eene dergelijke speciale Provinciale vrachtgoederenboot toch kan in Middel burg naast otlangszjj de Ooster-Schelrie- booten meeren en met weinig of geen kosten kunnen de goederen aldaar over geladen worden. Voor het goederenvervoer van Z.-Vlaan deren in de richting Schouwen en om gekeerd zou zulk eenen dienst ook on eindig gemakkelijker zjjn dan hetgeen men thans beproeft, waar nu die goederen toch nog over een tameljjken afstand van boot tot boot moeten vervoerd wor den, en alsdan ook direct van boot op boot zouden kunnen geladen worden. De groote vraag in aezen is natuurlijk kan een dergelijke dienst rendeereu, maar daargelaten of dit motief bij Pro vinciale exploitatie wel direct den door slag zou mogen geven, zou toch onge twijfeld de vrachtopbrengst der vervoerde goederen zeer belangrijk zijn. Het vervoer van stukgoederen, land bouwproducten, hout en vee tusschen Middelburg—Vlissingen en de beide Vlaanderens is van dien aard dat de onderneming zeker geen sprong in het duister zou zijn. Ik laat dan nog geheel buiten rekening d9n gunstigen invloed dien een dergelijke dienst ongetwijfeld op het onderlinge Zeeuwsche handels- vei keer zou uitoefenen. De provincie Zeeland is thans exploi- tante zoowel van den dienst op Wester als Ooster Schelde. Zal het goed zijn, dan moeten beide diensten aaneenge schakeld worden, aan elkander aanpas sen. Wat het personenvervoer betreft, is geen b8tere regeling mogelijk dan deze die altijd heeft bestaan. Da bootvan de boot zoo goed als op den trein en van den trein weer zoo goed als op de boot. Wat het goederenvervoer betreft zal onge twijfeld de speciale vrachtgoederenboot met Middelburg als eindpunt het best dien noodigen verbiDdingsschakel vormeD, en zullen daarmede vele belanghebben den (ook te Vlissingen) meer en beter gebaat zyn, naar ik vermeen, dan bij de regeling waarmede men thans eene proef neemt. V. D. S. Middelburg, Aug '12. 1*2 Aug. 1912. Zoo is het Met instemming knippen wij onder staande uit De Zeeuwsche Courant In onzen kring mist men maar al t8 veel gezonde critiek. 't Is hollen of stil staan. Men werkt met moties voor, en men werkt met moties tegen personen of 't zoo niets is. Met het een zoowel als met het ander behoort men o. i. voorzichtig te zijn. We mogen wel eens een motie. Zjj is vaak bewijs van leven en levenskracht. Maar ze moet uitzondering blijven. Veel liever hadden wy, dat in eigen gelederen een flinke discipline werd toe gepast. Dat men iemand niet langer ver koos tot voorzitter of secretaris eener kiesvereeniging of zelfs tot afgevaardigde omdat by zoo'n mooien naam heeft, of omdat zyn vader zoo'n verdiensteiyk man was, of omdat ny dan toch ten minste geen kwaad doet. Niet, dat ook wy aan zekere historische rechten geen waarde toekennen. Allerminst. Maar ze mogen op den duur niet den doorslag geven. Er moet gewerkt worden. Daar valt zoo enorm veel te doen in lager en hoo- ger kring, De vyand beschikt over een keurbende van mannen van naam, posi tie, invloed en werkkracht. En dan wordt men wel eens korzelig, al3 in eigen krag mannen, die een hoogere plaats innemen, met stomheid of impotentie schynen ge slagen te zyn. Daarin moet verandering komen. Heel ons leger, van den staf af tot den een- voudigsten voetknecht toe, moet een ac tief leger worden. Daarop nu moeten wy inwerken, door zeli voorbeeldigen yver aan den dag te leggenin eigen kring dien yver aan te vuren, en dan ook in de hoogere regionen op dien yver aan te dringen. Wy hebben er recht op, dat onze man nen zich yverig betoonen. En de zaak des Heeren, die wy dienen, moet ons allen in heilig enthousiasme doen ont vlammen. Nog een derde. Niet alleen de Volkssonvereiniteit en het Droit Divin der Koningen ligt in de beiydenis" van de volstrekte souvereini- teit Gods geoordeeld, ook de Staatssou- vereiniteit valt onder dit vonnis. Immers in zyn te voren aangehaald boek van dr. Kuyper leest men verder: „Maar even onverbiddeiyk als tegen vorsten-aanbidding keert zich dit beginsel van Gods souvereiniteit dan ook tegen de Staatsoppermacht die thans komende is. Of men aan een Vorst, aan een Par lement, of aan geheel een Staat wilge ven, wat alleen Godes is, maakt het verschil niet uit. Zoowel als de Vorst is. óók de Staat een creatuur, dat Hem zyn aanzyn dankt en dies nooit treden mag in de rechteD, waarvan Hy met majes teit gesproken heeft: „Ik zal myn eer aan geen anderen geven. «P Christelijk-Nationale Werkmansbond. SSDe jaarvergadering van den Chr. Nat. Werkmansbond zal dit jaar te Utrecht gehouden worden, op Donderdag 12 en Vrydag 13 September a.s. O.a. zal dan door den eere-voorzittrer v»n den Bond, Dr. J. Th. de Visser, gesproken worden over het ontwerp op de Invaliditeits- en Ouderdomsverzekering. Bezoldiging gemeenteveldwachters. De minister van binnenlandscbe zaken heeft aan de colleges van Gedeputeerde Staten verzocht, in de eerste helft van October a s. nader bericht te mogen ont vangen, hoe het alsdan met de bezoldi ging in het algemeen van de gemeente veldwachters zal zyn gesteld, en om er by de gemeentebesturen op aan te drin gen om, mochten deze bezoldigingen nog niet op behooriyk peil zyn gebracht, te willen bevorderen, dat dit alsnog ge schiede. Naar wy vernemen, zullen behalve de miliciens der lichting 1906, die zooals is gemeld in 1918 voor 11 dagen onder de wapenen zullen worden geroepen, de miliciens der lichtingen 1907 en 1908 in dat jaar voor 20 dagen in den werkeiy ken dienst worden gesteld. Hbl. Hedenochtend vertrok Hr. Ms. pant serschip Jacob van Heemskerk van Nieuwediep naar Antwerpen, ter begroe ting van den Koning der Belgen, die de Conscience-feesten aldaar komt by wonen. Inwisseling van muntbiljetten. De in de St.-Ct. no. 186 opgenomen wet van 15 Juli tot wederopenstelling van de gelegenheid tot inwisseling van muntbiljetten, bepaalt, dat die gelegen heid opnieuw wordt opengesteld tot 1 Januari 1923. De vorderingen, ontleend aan biljetten welke niet vóór 1 Januari 1923 ter inwisseling zyn aangeboden, zyn vervallen. Vorstelijk bezoek van Leeuwarden. De Priesche Landbouwtentoonstelling zal Woensdag 28 Augustus, behalve door Koningin, ook door Prins Hendrik wor den bezocht. R1CLAMB8. Het is uit Duitschland dat ons heden het bericht van een mooie genezing dooi de Pinkpillen verkregen, bereikt. Een onzer landgenooten Mejuffrouw R. van der Veen. geboren Jagf, oud 32jaren, zal ons zeggen hoeveel goed dit genees middel haar heeft gedaan. Mejuffr. R. van der Veen woont te Eickel/Wanne, Göbenstrasse 104. «Ik ben gedurende langen tyd ïydend geweest, schryft zy, en ik weet waariyk niet wat er van my zou zyn geworden, indien ik niet uwe uitmuntende Pink pillen had gebruikt. „Ik was bloedarm, het ontbrak my aan bloed. Het was voldoende my te zien, om er zich rekenschap van te geven dat mjjn bleekheid, myn terneergeslagenheid,myn zwakte teekenen waren van een lang durige slechte gezondheid. Aan tafel at ik nagenoeg niets. Ik had nooit trek en ik moest my inspannen om hst voor myn leven onmisbare voedsel te nemen. Ik heb ook veel aan de maag geleden. Ondanks het weinige voedsel dat ik nam, was myn spysvertering moeieiyk, lang en pyniyk, en ging meestal gepaard met schele hoofdpyn, met een gevoel van branding, met walgingen. „Ik heb vele middelen gebruikt, enkele daarvan hebben my een weinig geholpen zoolang ik er gebruik van maakte, an deren zyn zonder uitwerking gebleven. Het resultaat was dat myne ziekte bleef aanhouden en myn zwakte toenam, „Bevriende personen hadden my dik- wyis gezegd dat ik de Pinkpillen mosst gebruiken. Daarenboven zag ik om zoo te zeggen iederen dag in de hollandsche, zoowel als in de vreemde bladen getuig schriften van genezing, aan de Pinkpillen uitgereikt en dat moedigde mij aan er gebruik van te rflaken. Ik heb dan ook niet anders dan reden tot tevredenheid over dat besluit. Het is ongehoord hos- veel goed de Pinkpillen my dadeiyk heb ben gedaan. Na het eerste doosje geno men te hebben, gevoelde ik my reeds be ter, en vier doosjes zyn voldoende geweest om my volkomen te genezen. Nu ban ik sterk, heb een gezonde kleur en myn maag gaat zoo goed dat ik alles eet zon:'er de minste stoornis". Wy raden het gebruik der Pinkpillen aan alle degenen die verzwakt en bloed arm zyn en ook aan hen die ziek geweest zyn. Ér is niets zoo goed als de Pinkpillen om bloed en krachten te geven. De Pinkpillen zyn verkrygbaar a f 1.75 per doos, en f9 de zes doozen, by het Generaal Depót der Pinkpillen, Van Ee- ghenlaan 22, Amsterdam voor Middel burg en omstreken by Joh. de Roos, Ylasmarkt K 157voor Goes by Gebrs. Mulder; en in alle goede apotneken en drogisteryen. Met ingang van 1 September a.s. is tot klerk ten ontvaDgkantore der dir. bel. en acc. te Middelburg-buitengemeen ten aangesteld de heer P. J. Stut9, thans nog in geiyke betrekking werkzaam ten ontvangkantore te Terneuzen. M. C. Vlissingen. Zaterdagavond circa 9 uur kwam hier ter reede het stoomschip Singkawang van de Indische Pakket vaart. Het schip kwam van IJmuiden. Na gehouden proeftocht des Zondags, vertrok de stoomboot naar Batavia. Vlissingen. Het stoomschip Randwijk, hetwelk aan De Schelde van machines en ketels is voorzien, heeft Zaterdag geproefstoomd, waarby aan de gestelde eischen voldaan werd. Zondagmorgen, ongeveer 10 uur, vertrok de stoomboot naar ^Rotterdam, tevens tot het houden van een proefvaart.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1912 | | pagina 1