No. 248 1912 Dinsdag 23 Juli, 26e jaargang. NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. CHRISTELIJK- HISTORISCH VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN -r «-IB-- „4f fü^r'v'.- IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1.25 Enkele nummers0.05 UITGAVE DER FIRMA'S EN van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Familieberichten van 1 10 regels 1.—, iedere regel meer 10 cent. WAAR GAAN WIJ HEEN? Het artikel van Motor in De Vlissing- tche Courant onder dit opschrift door ons gedeeltelik overgenomen, heeft ook buiten Vlissingen indruk gemaakt. Met belangstelling hebben wy in De Vlitsingsehe Courant den pennestrfld ge volgd, die zich uit zyn artikel ontspon, doch ons heeft getroffen de onbeduidend heid en ondoeltreffendheid van het ver weer. Van meer dan een zijde heeft men Motor aangevallen, doch men heeft geen enkel der door hem genoemde feiten kunnen ontkennen of goedpraten. Hjj heeft alle tegenaanvallen flink gepareerd, en in verschillende replieken bewezen dat hy nog lang niet was au bout de ■ton latin, oftewel uitgeput. Wy, die zoo vrjj waren een en ander uit zijn eerste artikel over te nemen, kregeD, och armel van zekere zjjde den lak dat wjj dit gedaan hadden omdat het tegen de verkiezing ging. Alsof niet reeds alle VlisBingsche abonné's van De Zeeuw Motor's stukske, alvorens 't door ons werd overgenomen, hadden gelezen en besproken. Alsof juist zy 't noodig hadden te weten dat het inzake het financieel gemeentebeheer te Vlissingen wel eens mis zou kunnen loopen. Maar om op ons verhaal te komen laten wij uit de volgende artikelen van Motor nog een en ander onder de aan dacht onzer lezers brengen. Een zijner opponenten had Motor toe gevoegd Ziet gij dan niet dat onze stad zoo veifraaid is dat wij er met trots den vreemdeling in kunnen rondleiden f Zeker zie ik dat, antwoordt Motor, „ik zelf schreef immers: er is heel veel verbeterd en verfraaid*. Maar het is de fraaiheid van het modepopje, die altjjd maar bang is haar modi-te te zullen ontmoeten. Maar de aantrekkelijkheid der stad is zoo groot dat menschen die stil gaan leven, in Vlissingen blijven Dit is niet zoo, zegt Motor. „De aan trekkelijkheid wordt te daur betaald. Ik ken menschen die besloten waren hier hun verder leven te slijten, en die op den eigen dag dat zij hun laatste belastingbiljet ontvingen, maatregelen gingen treffen om door overhaaste ver huizing aan den bovenmatigen druk te ontkomen. Maar nog grooter is het gstal dergeneD, bij wie emigratieplannen aan het rijpen zijn- Ondernemers van verhuizingen kunnen in dezen kostbare gegevens verschaffen. Ook een bezoek aan het naburige Sou burg kan ons veel leeren. Dat dorpje, onder den rook van onze gemeente, le vert een voorbeeld van natuurlijke ont wikkeling, die het voor een goed deel aan onze fouten dankt. De huizenrijen langs den Ouden en Nieuwen Vlissing- schen weg en zelfs langs den eenzamen Raam weg verlengen zich met verras sen de snelheid en naderen, waar 't mo gelijk ia, de grenspalen onzer gemeente. En doen we navraag, wie al die nieuwe woningen niet zullen betrekkin, maar hebben betrokken want leegstaande huizen vindt men er niet dan komen we te weten, dat het bijna allen lieden zijn, die cijnsplichtig behoorden te wezen aan onze gemeentekas. sWe mogen die Vlissingsche heeren wel dankbaar zijn 1" zei me onlangs een leepe Souburgsche landbouwer. „Die brengen ons ga» en menskien Of de man werkelijk behoefte gevoelde, om tegenover mij zijn dankbaarheid te luphten, of dat hij mij, zoo langs zijn scheeven neus weg, even zeggen wilde „Wat ben jelui stadamenscben toch on- noozeH", dat weet ik niet. Maar ik merkte een flikkering op in zijn kleine oogjes, die mjj deed denkeD, dat de be doeling inderdaad was een „veeg uit de pan*. Motors tegenstander schreef ook: „Geen terugkeer tot het oude regime van nietsdoen. Maar mannen in den raad gebracht van durf en initiatief." „Dat wil ik ook", zegt Motor, „maar wie is man van durfP Niet hij die on danks 't gevoelen van bijna heel de bur gerij, zt n stoute plannen doorzet zonder voor den afloop meer geldelijke verant woordelijkheid op zich te nemen, dan de eerste de beste passieve belastingbetaler. Ook niet hij die zoo'n onbepaald ver trouwen stelt in eigen wetenschap en eigen ervaring, dat hij 't advies versmaadt van degelijke onpartijdige deskundigen en zoodoende bokken schiet, die ons maken tot voorwerp van lachlust en spot voor landzaat en voor vreemden f Maar wel hy die den nederigen moed heeft, alvorens tot uitvoering van zijn plannen over te gaan, te rade te gaan met eerlijke lieden, die der zake kundig zjjn, al moeten die lieden ook gezocht worden onder de „kleine luyden". Bij de inrichting van een gevangenis is deskundige de cipier. BjJ 't bouwen van een hotel zijn adviseurs de kellner en de kok. ('t Werd, ook te Vlissingen, wel eens uit het oog verloren.) Richt men een vischmarkt ie, dan versmade men niet den raad van den eenvoudigen visscher en bouwt men een groente- en fruitveiling dan plege men overleg met landbouwers en handelaars, al zou men hen moeten opzoeken by hun ambulan- ten winkel. En, waar er een ernstige stem zich dcet hooreD, daar bepale men zich niet tot een „gedurfd" hooghartig schouderophalen. Gezond verstand en doorzicht is heusch niet afhankelijk van 't bezit van diploma of mandaat. Onder man van initiatief hebben we toch zeker niet te verstaan den man, die, pas met der kiezers mandaat in 't bootje gezet6n, zijn vaartuigje met een paar forsche riemslagen loodst in 'tzog van de groote boot, die tot hiertoe voor uitstevende met niet te stuiten vaart en daardoor veroorzaakte avery' op averij Toch niet den man, die, eeDmaalindat zog verzeild, zich willoo8 en werkeloos laat meedrijven? Ook niet den man, die elk steentje, dat hij vindt, dadelijk een diament waant van groote waarde, en maar fluks be sluit, het voor hoogen prijs te laten slijpen tot briljant. Maar wel den man, in wiens brein nu en dan ontkiemen gezonde ideeën; den man die door nadenken en door 't zoeken van voorlichting, zorgvuldig nagaat, of die ideeen waarde kunnen hebben voor het welzijn der gemeente, die hem vei eert met haar vertrouwen en op hem geves tigd heeft hare hoop. Den man, die, eenmaal daarvan overtuigd, geen moeite ontziet om zijn denkbeelden te verwezen lijken." Da schrijver wijst dan op enkele mis standen in zijn woonplaatsslechte ver lichting en bestrating, enz., voor be strating is slechts honderd gulden uit getrokken als bewijzen hoe Vlissingen aan lagerwal is geraakt. 22 Juli 1912. Omkeering van begrippen. Het was te begrijpen dat Het Volk, het hoofdblad der sociaal-democraten, de weigering der Bondsonderwijzers te Sap- pemeer om mee te doen met een Ko- ninginne-Kinderfeest, zou verheerlijken. De Revolutie is op ieder gebied een stelselmatige omkeering van begrippen, waardoor alles in zjjn tegenstelling verkeerd wordt. Wat hier als schenning der neutrali teit, brutale verkleining van de beteekenis van Koningschap, Koningin en Kroon, socialistisch republikeiniame behoorde gebrandmerkt te worden, wordt door Het Volk opgehemeld als een doen van hun plicht. Lees 't maar: Zy zyn niet aangesteld als leiders van feesten, doch als onderwijzers. Zy hebben het recht, zelfs den plicht, buiten de school alles te weigeren, wat zy in stryd achten met hunne taak als onderwyzers. En dat is zeker het optreden met de kinderen by zaken die de overtuiging der ouders kwetsen. Sappemeer nu is een gemeente waai de meerderheid der bevolking, en zeker de groote meerderheid van dat deel der bevolking dat zyn kinderen naar de openbare school stuurt, socialistisch is. By verkiezing stemt in die gemeente de meerderheid sociaal-democratisch, en daarnaast is nog een zeker deel der arbeiders anarchistisch gezind. By al gemeen kiesrecht zou te Sappemeer twee derden rood stemmen. Daar heeft men het weer. Niet de Overheid, maar de meerderheid heeft 't gezag. Daarom mag een onder wijzer zich aan dit gezag onttrekken. Het- is niet te verwonderen, dat by zulke onderwyzers Sappemeer zoo rood werd. Er zyn voor dezulken geen christeiyke deugden meer. Maar de maatschappelijke gaan er by 't goede voorbeeld dezer heeren ook aan. Eerbied voor 't gezag, liefde voor Oranje, achting voor de Ko ningin, allemaal onnoodig En deze hee ren genieten hun salaris in dienst van de Overheid des Lands en der Gemeente. Zouden de Sappemeersche liberalen hier niet tegen opkomen Of zinnen zy misschien op plannen om te komen tot een vrye school op liberalen grondslag Want dat moet er op 't laatst toch van komen. Wat een ongeloovige moei gelooven. 1. De ongeloovige moet gelooven, dat de wereld met haar wonderbare orde en harmonie zich zelve heeft gemaakt. 2. Hy moet gelooven, dat by tot over-overgrootvader een aap heeft en dat alle nog levende apen zjjn neven en achterneven zjjn. 3. Hy moet gelooven, dat hy zelf het hoogste Wezen is, daar een ander God niet bestaat. 4. Hy moet gelooven, dat de zonne- fakkel zich zelve heeft ontstoken en zich uit eigen macht aan den hemel heeft geplaatst, zoo ook de andere ster ren. 5. Hy moet gelooven, dat het eerste ei of de eerste vogel, die veel volmaak ter is dan de modernste vliegmachine zich zelf heeft gemaakt of van zelf is ontstaan. 6. Hy moet gelooven, dat een Christus nooit geleefd heeft, ofschoon hy dageiyks schryft1912 na Christus. 7. Hy moet gelooven, dat de Aposte len, de 40 eerste bisschoppen en 15 mil- lioen christenen voor een herschenscbim of droombeeld den marteldood onder gingen. 8. Hy moet gelooven, dat de tien ge boden niet bestaan en dat men gerust kan moorden en stelen alleen zorge men zich niet te laten betrappen. 9. De ongeloovige moet verder nog gelooven, dat voor hem nooit een zalig hiernamaals zal wezen. 10. Hy moet gelooven, dat hy de zynen nooit zal weerzien. En nog veel meer Is het daarom niet veel verstandiger Xk geloof in God den Vader, den Almach- tigen Schepper van hemel en aarde? Niet de kerk, maar de organisatie. Dr. v. Gheel Gildemeester heeft in De Nederlander aan dr. Kuyper gevraagd of deze niet indertyd de woorden ge bruikt heeft„driewerf van den Heere gevloekt". Dr. Kuyper heeft de vraag toestem mend beantwoord, waarop dr. v. Gheel Gildemeester schreef in De Nederlander van 5 Juli„De hoofdzaak was immers niet, waar dr. K. die verschrikkeiyke woorden gebruikt had, maar of hy ze gebruikt en ten opzichte van de Ned. Herv. Kerk gebezigd heeft". De "heer Jacob v. Oversteeg schryft hierop in De Nederlander van heden Deze opinie kan ik volkomen deelen, en daarom wil ik aantoonen, dat dr. Kuyper deze woorden niet gebezigd heeft. Van algemeene bekendheid toch is, dat in den kerkelyken stryd nooit tegen de Hervormde Kerk maar steeds tegen de dusgenaamde synodale organisatie is geageerd. Een ieder, die dezen stryd heeft mee gemaakt, weet ook wel dat èn dr. Kuy per èn dr. Hoedemaker en wie al niet, zich zeer kras over deze organisatie hebben uitgesproken. De juiste woorden door dr. Kuyper gebruikt, en hierop doelt de beschuldi ging van dr. Van Gheel Gildemeester, kon men vinden in De Heraut van Zon dag 23 Mei 1886, no. 439 en luidde aldus O, Die Synodale organisatieze is zoo drie werf en nogmaals driewerf van den Heere der heirscharen vervloekt. Das hier van eene vervloeking der Hervormde Kerk geen sprake is, zal voor ieder duideiyk zyn. Nog eens, de stryd ging en gaat hu nog tegen de organisatie van 1816. Was het niet dr. Hoedemaker, die schreei: „God beware ons voor een orthodoxe synode"riep hy het den Friezen niet toe „Gy ligt geknield voor de Synode met een strop om den hals". Doch waartoe meer. By eenig naden ken zal het ook aan dr. Van Gheel Gildemeester duideiyk zjjn, dat door hem niet de juiste woorden van dr. Kuyper gebruikt zyn. Móét dat op Zondag? Onder dit opschrift lezen we in het Friesch Dagblad het volgend stukje: De vraag wordt gesteld door een roomsch blad en reeds dót is een gun stig teeken. Men verzoekt ons, aldus de N. H. Ct. een opwekking te plaatsen tot a.s. lote- lingen die willen proflteeren van de ver schillende voordeelen die verkorte oefe- ningstyd geeft, om den (vereischten) marsch van 30 K M. mee te maken, die zal gehouden worden a.s. Zondag- i morgen, om 7 uur te beginnen i Dat loipt nu toch de spuigaten uit, zegt het blad. En wy zeggen het mèt dit blad De Reegeering heeft geen schuld. Die toont genoeg, bezwaren te willen ondervangen. Maar de „ondergeschikten»zeilen nog maar te veel in 't oude zog. Het gevolg van dit houden van een Zondagochtendm&rsch is daarenboven zegt genoemd blad dat katholieke a.s. lotelingen niet aan deze oefeningen kunnen meedoen, dus voor verkorten oefeningstyd zich niet kunnen be kwamen. Is dit wel bedacht 't Staat voor óns net eender. Ook ónze jongelui worden op deze wyze ten eenenmale buitengesloten. Opvoedingsmiddelen der socialisten. Onder dit opschrift ontleent De Rot terdammer aan Het Huisgezin bet vol gende Verbazingwekkend is de kracht, waarmede in Duitschland wordt ge werkt om de jeugd voor het socialisme te winnen. De jeugdorganisaties nemen voortdurend in sterkte en aantal toe. Om eens te laten zien, hoe schande- ïykgemeen de opvoedingsmethode der socialisten is, wil ik de aandacht ves tigen op een nieuwe praktyk, die blyk- baar dit jaar in zwang begint te komen. Men verzoekt n.l. de jeugd, die de school verlaten heeft, nachteiyke uitstapjes te organiseereu. Zoo las men b.v. in de sociaal-demo cratische Düsseldorfer Volkszeitung op 27 Juni 1.1 „De lezers der Arbeiter-Jugend (een socialistisch jeugdblad) kunnen Zater dagavond halftien by het hoofdstation zyn om een heeriyk nachtreisje mee fe maken Men kan dan heeriyk het op gaan der zon bewonderen Zondagavond 8 uur is de thuiskomst. Daar zyn voorzorgen getroffen, dat zy die wil len, reeds Zondagmiddag tehuis kun nen zyn. Alle jonge arbeiders en arbeid sters onder del8j3ar zyn tot dat feest uitgenoodigd". Hé, wat moraal 1 Van zelf spreekt het, dat men des Zondags geen verplichtingen heeft ten opzichte van God. Zulke uitstapjes pryst men als zeer zedeiyk en nuttig voor de manneiyke en vrouwel^ke jeugd. Een fraaie moraal! God beware ons voor de heerschappy van het socialisme! RECLAMES. Haar sleun. Talryke vrouwen, in alle klassen der maatschappy, houden veel van de Pink- pillen. Er is geen andere verklaring voor die gunst dan het vele goed dat de Pink- pillen aan al die vrouweD hebben gedaan en iederen dag nog doen. Zy moge een groote dame, een werkster of een een voudige boerin zyn, de vrouw heeft be hoefte aan een geneesmiddel om haar zwak gestel te ondersteunen. Weinige vrouwen hebben een gestel, krachtig ge noeg om deze versterkende geneeswyze te kunnen ontbeeren. De versterkende, herstellende geneeswyzen zyn telryk, en indien de algemeene gunst de Pink- pillen verkiest, komt dit, naar de mee ning der vrouwen, doordat de Pinkpil- len het best aan hare behoeften beant woorden, dat wil zeggen haar het best van hare kwalen verlossen. Mevrouw S. v. d. Toorn, Frijthoff, 8, Vliegerstraat te 's Gravenhage. heeft ons het volgende geschreven „Ik maak u wel myn compliment over uwe uitmuntende Pinkpillen. Z!j hebben my een volkomen genezing bezorgd. Eenigen tyd geleden was ik snel zwak en bloedarm geworden. Ik zag er slecht uit en ik leed aanhoudend. Wanneer ik geen schele hoofdpyn had, had ik maag krampen wanneer de maagkrampen my met rust lieten, had ik flauwtes. Ik was zeer vermoeid en des nachts sliep ik Diet. Ik ken vele personen die, dank zy de Pinkpillen, van bloedarmoede ge nezen zyn. Ik heb ook uw geneesmid del gebruikt en, zooals ik u dit reeds zeiöe, uwe Pillen hebben my zeer goed hersteld." Gy moet niet wanhopen te genezen van bloedarmoede, indien gy de Pink pillen niet hebt beproefd. De uitwerking der Pinkpillen is zeker. Zy genezen de bloedarmoede zooals het brood den hon ger geneest. De Pinkpillen zyn verkrygbaar a f 1.75 per doos, en f9 de zes doozen, by het Generaal Depöt der Pinkpillen, Van Ee- ghenlaan 22, Amsterdam voor Middel burg en omstreken by Joh. de Roos, Vlasmarkt K 157voor Goes by Gebrs. Mulder; en in alle goede apotheken en drogisteryen. BINM&HLAOT. Defensie van Indié'. De Fakkel deelt mede, dat de oud-gouverneur-generaal van Ned. Indië van Heutsz geweigerd heeft zitting in de Staatscommissie voor de verdediging van IndiB te nemen om dat hy geen monnikenwerk wenscht te verrichten. Een meening, zegt het blad, die generaal van Heutsz niet geschroomd heeft ter kennis van den voorzitter, Mi nister Heemskerk, te brengen.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1912 | | pagina 1