No. 212 1912 Dinsdag 11 Juni, 26e Jaargang. 3HRISTELSJK* NIEUWSBLAD HISTORSSéh VOOR ZEELAND. VERSC HIJNT ZESMAAL PER WEEK Het Ziekteontwerp. Wed. S. J. DE JONGE-VERWES F, te Goes F. P. D'HUIJ» te P ddclelbi rg. PRIJS DER ADVERTENTIËN m stbesX -aams-iaaga asg- r aaat *---»■»■?■ 1EI IEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per irie maanden trance p. p Enkele nummers. s o o b o o o 9 o o o ƒ1.25 „0.05 Mi m, die xieh met I 3 uli a. a op oue> blad abonneeren, ont- rangen het tot dlea flat» «o ijrat is. Nu de Tweede Kamer middenin de behandeling van dit omvangrijke ont werp zit sebtjnt het ons noodig nog eens op ztjn voornaamsten(inhoud de aandacht te vestigen. Het ontwerp bevat een Radenwet en een Ziektewet. De Radenwet regelt de instelling van Raden van Raden van Arbeid, belast met de ziekteverzekering. Deze verze kering zal geschieden bij ziekenkassen de Raden van Arbeid beheeren die. De bij een ziekenkas verzekerden moeten behooren tot een beperkt gebied. De ziekenkassen gaan alleen" over genees kundige behandeling, doch niet over ziekengeld. Naast hunne ziekenkassen worden ook bijzondere kassen toegelaten, ook voor ziekengeld. Ook de ziekenfondsen, die geneeskun dige behandeling verschaffen aan hunne leden, worden door de wet erkend. Het Rijk wordt verdeeld in gebieden, voor elk gebied is een Raad van arbeid. Het gebied van eiken Raad telt minstens 25000 inwoners. Verschillende Raden zullen vereenigd worden tot groepen, elk dier groepen krijgt een Verzekerings raad. De wet geeft een omschrijving van wat een arbeider is, wat dagloon is, wat een werkgever is. Arbeider is hy die in dienst is van ■aen onderneming, Arbeider is niet hij, -.wier dienstbetrekking voor minder dan .vier dagen is aangegaan of korter duurt dan dien tijd. Arbeider is ook bij die in .een tijdvak van 21 dagen ten minste zes dagen heeft gewerkt in dienst van de zelfde onderneming. Dagloon is het gemiddeld loon per dag berekend over een week van zes dagen Werkgever is hjj die een of meer ar beiders in dienst heeft. ZljD er bij een onderneming meer dan een arbeider be trokken, dan zijn zij toch allen aanspra kelijk voor de naleving der wet. De werkgever moet den arbeider gele genheid geven de verplichtingen na te komen en de bevoegdheden uit te oefe nen welke uit deze wet voortvloeien. Elke Raad van Arbeid bestaat uijj een voorzitter, een geljjk aantal werkgevers- leden en arbeiders-ledeD, en een secre taris. Het mimum is achtKiesgerechtigd zijn 25 jarige en oudere werkgevers en arbeiders. De verkiezing kan plaats heb ben met inachtneming van het stelsel der evenredige vertegenwoordiging, doch met de volgende beperking lo. de werkgever heeft recht op een aantal stemmen dat verband houdt met het aantal arbeiders by zijn onderneming in dienst nl. 1 stem als het aantal is 20 of minder, 2 als het aantal is 21- 100 en 1 stem meer voor elk vol 100-tal boven de eerste 1002o. elk arbeider kiezer brengt een stem uit3o. de werk gever is kiesgerechtigd voor eiken Raad bij welks ziekenkas 1 of meer zyn ar beiders ingeschreven zijn. De leden hebben zitting voor zes jaar, boch zijn dadelijk herkiesbaar. De Raad van Arbeid vergadert zoo éïkwyis de voorzitter het noodig vindt of miDBtens een der leden met redenen omkleed verzoekten beraadslaagt of besluit wanneer tenminste de helft der leden tegenwoordig is»; en den met vol strekte meerderheid der uitgebrachte stemmen. Er mogen maar evenveel werk gevers als arbeiders stemmeD, zijn er van de een meer dan van de ander, dan stemmen die meerdere Diet mee, het lot bepaalt dan wie. Het bestuur van deD Raad van Arbeid bestaat uit een voorzitter, een lid geko zen door en uit de werkgevers, en een UITGAVE DER FIRMA S EN I! vin 5 iegels 50 cenq iedere regel meer iO ceai IFr milïeberichten van N—IO regelc L—iedere regel nu ei iu een* lid gekozen door en uit de arbeiders. Dit geldt ook voor hunne plaatsvervangers. Het bestuur beraadslaagt of besluit alleen wanneer het voltallig is. 10 Juni 1912. Waar gaan wij heen In de Vlissingsche Courant komt op de plaats der hoofdartikelen een breed ge motiveerde klacht voor over het weelde rige beheer der stad Vlisiingen. De klacht komt nog juist intijds om de kiezers te waarschuwen tegen een bestendiging van het heerschend regime, dat al sinds jaren de liberale oftewel vrijzinnige beginselen is toegedaan, en tegen het inluiden van een uit het libe ralisme voortgekomen regime dat aan het royale beheer geen eind maken, op sommig terrein eer de lasten nog wat opdrijven zal, om wanneer het op betalen aankomt het kapitaal „aan te pakken", hetwelk den middenstand wel niet direct verzwaren zal, maar indirect hem ook niet zal ontlasten. Het protest van den onbekenden Vlis- singer geldt vooral de zucht om van Vlissiugen een badplaats te maken, welke Ostende naar de kroon steekt. Reeds in September 1908, toen het nog meer dan thans in zyn meerderheid libe rale bestuur van deze plannen zwanger ging, heeft de inzender in een viertal artikelen zijn waarschuwende stem ver heven, tegen deze «politiek die ons heen- stuwt naar bet bankroet", tegen „de verlokkende voorspiegelingen en „de dolle bouwspeculatie" die wel voorloopig voor- deelig is voor de gemeentekas doch moet uitloopen op verarming der bevolking als geheel". Hier, zoo schreef hy toen reeds, trekt men met geleende tonnen gouds, familiön van ambtenaren, beambten en werklie den, die natuurlijk Vlissingen den rug zullen toekeeren, zoodra de rollende be weging van den laatsten gouden Willem in rust zal zyn verkeerd, en die van hun verblijf hier ter stede geen ander spoor zullen nalaten dan leegstaande wonin gen", en legt men, „in 't stadje van sala rissen, we6kloonen en pensioenen, terwijl de draagkracht eer schijnt af-, dan toe te nemen, de bevolking een zwaren druk op, en ontneemt vreemden den lust en den moed zich hier te vestigen*. De tjjd heeft dezen dwarskijker gelijk gegeven. „De staag dalende waarde der vaste eigendommen, de steeds dalende huur prijzen der huizen, en daartegenover het voortdurend stijgend getal huurbordjes, de aanhoudend stijgende nood der ge meentekas, de aldoor toenemende leen- woede f 925,000 sedert 1906, zoodat de schuldenlast op 'toogenblik een millioen achthonderd duizend Hosiandsche guldens bedraagt, niettegenstaande al leen in 1909 en 19iO voor bouwgrond ontvangen en verwerkt werd het peul schilletje van f337,277.31 - die feiten hebben bewerkt, dat nu een ieder zich met ernstige bezorgdheid afvraagtwaar gaan wij heen f En dan wijst hjj op de straatbelasting van f23000 en de stjjging van den Hoof- delijken Omslag met f42000, en op het onjuiste om dit aan de ver dry ving der bookmakerij toe te schrijven. //De heele bookmakerskolonie betaalde in 1910 aan hoofaeiyken omslag f6000. De geheele omslag bedroeg in dat jaar f102 000, zoodat de Vlissingsche burgers zonder die bookmakers f 96000 betaaiden, terwijl ze nu in 1912, f 145.000 zullen te storten hebben. En nu gaat het toch zeker niet aan, om voor die toename van f 49000 de bookmakerij verantwoor- deiyk te stellen Ook bedenke men, dat tegenover dien tegenvaller een belang- ïjjke meevaller staat. In de vier laatste jaren is het Belgisch loodswezen merke lijk uitgebreid en heeft „de Schelde" zeer voorspoedig gewerkt, twee feiten, die den uittocht der bookmakers meer dan compenseeren." Een meevaller die niet op het credit van het gemeentebestuur komt Immers had het Belgisch loodswezen zijn kotters naar elders overgebracht of was de scheepsbouw gaan kwijnen, Vlissingen was Veere gel ijk geworden, ook zonder toedoen van dat bestuur. Maar zullen de sedert 1905 verwerkte tonnen gouds somwijlen in de toekomst hun rente opleveren? Neen, zegt de schrijver, met de logica der feiten in de hand. Want, wat heb ben we voor die kapitalen gekregen Een Handelsschool, waaraan geen behoef te bestonddaarentegen geen Ambachts school, die broodnoodig is. Voorts uit gestrekte terreinen bouwgrond, waaraan geen behoefte wasdie een tijdlang voor gemeente en aannemers zjjn geweest materiaal voor dolle speculatie en die nu zijn geworden dood kapitaal. Vervolgens een rioleering onder eigen beheer waaraan wèl behoefte was maar die onafge werkt bleef omdat men al te ver was voorbij de raming, vóór 't begin van 't einde nog in 't zicht kwam. Ook heb ben wij gekregen renteniersparken, maar geen enkelen rentenier. En eindelijk veel gezellige bombarie aan het strand op mooie zomerdagen, die hier drommen van dagjesmenschen heentvonen, maar wat doen een paar duizend van die be zoekers, die hier een keer of tien per jaar een paar kwartjes komen verteren, wat doen ze voor de heusche welvaart onzer gemeente En dan roert de schrijver aan wat het gemeentebestuur heeft nagelaten. Het had de visscherij tot eenigen bloei kunnen brengen, gelijk IJmuiden in 't klein, al ware 't alleen maar om Vlis singen wat goedkooper visch te bezorgen immers groenten, visch, eieren, boter, 't is alles duurder dan in Middelburg. Het heeft de markt laten verloopen, en wat 't nu gaat invoeren een groenteveiling, zal wel den boerenstand, maar niet de burgert) bevoordeeleü, want de groente prijzen zullen stygeo, en de boeren zul len die hoogere prijzen slechts bij uit zondering in de stad besteden, wijl de veiling op den zoom der gemeente, in plaats van in het centrum ligt. Dan herinnert de schryvai aan dei eels in Dec. jl. door B. en W. aangekondigde belastin gverhooging: „Als nieuw maximum stellen B. en W. voor, thans te bepalen een bedrag van f 150.000 daar de mogelijkheid nfet Is uitgef loten, dat de hulling In de volgende jaren weder zal moeten worden verhoogd." En 't ergste is dat hier niets tegen te doen is. De kapitalen zijn geleend 1 De kapita len zijn verbruiktDe rente moet wor den betaald 1 De reusachtige schuld moet worden gedelgd Ed 't allerergste dat de Vlissingsche burgerij het recht om hierover te klagen heeft verbeurd. Hetgeen de schrijver over eenige dagen hoopt aaD te toonen. Het is waarlijk niet onder moedgevende omstandigheden dat liberalen en socia listen straks 18 Juni ter stembus Want de verkiezing van hun Candida ten beteekent allicht bestendiging van dezen toestand. Het woord „christen". In de laatste weken is er in de vrij zinnige pers over gemopperd dat de zoo pas aan de Utrechtsche school gepromo veerde dr. v. Baarsel in een zijner stel lingen achter zijn dissertatie aan de mo dernen het recht op den Cbristennaam ontzegd had. Ds. Veen te Middelburg komt in de iliddelburgsche Courant den jongen doctor geljjk geven, hetwelk hij in ae Iliddel burgsche Courant van heden aldus mo tiveert „Gij zult mij misschien met eenige verbazing aanhooren wanneer gif mii, een viy zinnig predikant, hoort zeggen, dat de a.s. dokter volkomen gelijk had als hij verklaartde modernen zijn geen Christenen meer. De man stelt zich daar mede natuurlijk niet op het standpunt van het algemeen spraakgebruix, maar als wetenschappelijk theoloog neemt hij het woord „Christen" in dogmatisch- kerkelijkeu en in historischen zin. En dan is ChristeD alleen hij, die een be paald dogma omtrent den Christus aan vaardt, terwijl anderen die dit dogma niet kunnen aanvaarden, geen Christenen meer genoemd kunnen worden. „Reeds twintig jaren geleden werd door moderne theologen op hunne ver gaderingen ernstig overwogen of zij zich nog wel Christenen konden noemen. Prof. dr. A. Bruining sprsekt in Teylor's Tneo logisch Tijdschrift 1910, afl. 3 over Au- gustinus' BekeeriDg en wil beweren dat in het zedelijk leven van Augustinus na zijn bekeering volstrekt niet lag het spe cifiek Christelijke, maar hieriD dat hij vóór zijn bekeering de Neoplatonische leer huldigde en na zijn bekeering de kerkelijke leer omtrent de godheid van Christus aanvaardde. De hoogleeraar (modern) zegt met zjjn eigen woorden „De belijdenis van de Vleeschwording des Woords doet dan Augustinus reeds in deze periode (dadelijk na zijn doop) on dubbelzinnig als Christen kennende uitzuivering van alle gedachten van ema natie en het in de plaats stellen van coördinatie van de hoogste godheid en den logos voor subordinatie geeft aan z(jn Christologie een eigenaardig speci fi"k-Christeiijk karakter." „Gij ziet: er is hier eenvoudig sprake van een wetenschappelijk debat over de leer. Met zoogenaamd Christelijk leven heeft dit alles dus niets te maken en 't kan onmogelijk leiden tot oordeelvellin gen over personen, wat weer a inleiding zou kunnen geven tot verkeerde oordeel vellingen over zoogenaamde «Christe lijke" regeering en practjjken onder uwe liberale of vrijzinnige lezers. Dit wilde ik gaarne vermeden zien. Men moet ook den tegenstander eeren en hem niet valsch beschuldigen, vooral niet het pu bliek op d?ze wijze verkeerd inlichten. „De ciericale regeering, die nu de zaken des lands leidt, brengt de theologie weer aan de orde. Gedurende de lange over- heersching der liberalen waren deze din gen totaal vergeten. Men bemoeide er zich niet mee Kerk en godsdienst waren geen zaken, de aandacht der regeering waardig. Daarmede had de politiek af gedaan. Dit is nu geheel anders geworden Mannen van beteekenis en bladen van beteekenis zijn nu gedwongen een oor deel te vellen over zaken waarvan zr geen verstand hebben. Daarom hebben aan groote Vrijzinnige bladen zich reeds geestelijke medewerkers toegevoegd om hen en 't publiek juist voor te lichten Dat is een zeer verstandige daad. Wie zich nooit met kerk of godsdienst heeft bemoeid kan er ook onmogelijk verstand genoeg van hebben om er in 't publiek over te schrijven. Om al deze redenen heb ik gemeend hier even te moeten voor den dag komen ten einde een zaak die verkeert liep, weer in 't rechte spoor te leiden. Tot zoover deze vrijzinnige predikant. Dat by hier aan vrijzinnige «regeeringen* Kaznermeerderheden en journalisten in liefde harde dingen verwjjt, treft ons, te meer dewijl de verwijtingen zoo juist zijn. „Gedurende de lange overheersching der libaralen waren deze dingen totaal vergeten"En of zjj, zelfs met behuip van expresselljk daartoe aangestelde mo derne of ethisch-critische dominees, ooit weer aan het verstand zullen komen, daar zetten wy voor ons nog een groot vraagteeken achter. -s taasessKTiTeei m ita mus* In sommige gemeenten begirt meu het voetballen onder kerktyd te ver bieden. De burgemeester van Maassluis (de heer C. P. I. Dommisse) begon, natuur- ïyk op grond van een bestaande gemeen teverordening. Een overtreder kre^g een procesverbaal, doch werd door den kan tonrechter vrygesproken. Die zaak zal wel tot do hoogste instantie biy ven loe pen met belangstelling wachten wy de eindbeslissing af. Woerden is gevolgd, daar besloot de gemeenteraad in dien geest. Rotterdam heelt een wyziging in ge-, lijken geest onderhanden. Op grond der Zondagswet zou de antirevolutionaire minderheid gaarne op den Rustdag alle voetbalspel verboden zieD, in dien geest deed reeds het raadslid v. d. Pols een voorstel; doch hy wijzigde'dit, met het oog op de aannemingskansen zoo dat nu het voetbalspel vóór 1 uur 's mid dags verboden wordt. DaRoomsche'raads- leden zyn daarenboven ook met hen voor het verbod van optochten. Nu begint ook de burgemeester van Veuendaal aan het onbeschreven recht der voetballers te tornen. Het Handels blad bevat een niet geheel van hateiykbe- den ontbloot bericht over het geval. Onder het kopje „Een tweede Maas sluis" schryft het blad Da heer H. A. van de Westering, burgemeester van Veenendaal, heeft gemeend te moeten zorgen dat het «dwingt ze om in te gaan" van voor eeuwen her, althans in Yeenendaal weer in eere worde hersteld.-Ook hy heeft geweigerd vergunning te geven tot het voetbalspel op Zondag, op grond dat zulks in stryd was met vywanti- revol. beginsel. Ook hier zal dus de stryd moeten worden gestreden om de, zooals telkens biykt, nog maar altyd in Nederland niet bestaande vryheid om zich op Zondag op gepaste en or delijke manier en zonder anderen te hinderen, te bewegen of te ontspannen. En dit terwyi hier zelfs niet de minste reien voor weigering aanwezig is, door aanstoot, last of hinder te geveD. Het verbod gaat dan ook niet uit van den Raad. De Burgemeester put alleen zijn bevoegdheid uit een toeval lig artikel der verordening in 1890- Men staat hier maar weer -voor het treurige geval, dat in ons laDd een burgemeester op grond van zijn eigen inzicht anderen kan beletten, den eenigen vrijen dag in de week met ontspanning van lichaam en geest door te brengen. Uitdrukkeiyk zy nog vermeld dat tot heden in alle omliggende eveneens zoogenaamde Cbristeiyke gemeenten alsAmerongen, Scherpenzeel, Wou denberg, Renswoude, Ede en Rhenen, zonder eeüige verhindering 's Zondags wordt gespeeld, waaruit toch uitdruk keiyk blykt dat Yeenendaal» burger vader met zyn „dwingt ze om in te gaan* toch wel wat alleen staat. Voor de betrokkenen maakt dit het geval nog erger en den band des te zwaarder te dragen. Terecht merkt de redactie op dat de burgemeester zyn verbodsrecht ookont- leenen kan aan de Zondagswet. En even terecht noemt de berichtgever de omlig gende gemeenten waar die Zondags schennis door een chr. gemeentebestuur geduld wordt, zoogenaamde Christeiyke gemeentenwant dat schy'nt ook ons de beste beuaming te zyn. Christeiyke gemeenten die de wetten niet eerbiedi gen, en slap zijn in de uitvoering der Zondagswet, verdienen inderdaad het praedicaat „zoogenaamd" dat deze vry- zinuige berichtgever haar heeft toege dacht. De burgemeester van Veenendaal zal intusschen zyn plicht wel weten te doen. Hy heeft wel voor heeter vuren gestaan.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1912 | | pagina 1