No. 183 1912, Maandag 6 Mei. 'HRlSTEuJK ÜIIWSBLAD VOOR Z1ELAL1 26e Jaargang. HISTORISCH VERSt HljNT ZESMAAL Pm WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWES T, te Goes F. P. D'HUIJ, te Mdrieïbf rg. PRIJS DER AOVERTENTÏÊN T WE BOK KA ft EB. D« heer v. Heel wjjst er op in verband mm* flflRiSgSOK Sa8B3BE<SHEBaa iBi 'EKEN WERKDAG DES AVONDS. UITGAVE DER FIRMA S 0«13s per irie maanden francc p. p .nkele nu turners 1.25 0.05 EN smi^s-msrx.-ss^s. agaBKSB& in 1—5 regels 50 cent, leuore regei tneer 10 ceal F; miliebenchten van t—ïü regei. 1.-, iedere regcs mi er 10 cent 4 Mei 1912. Tuber culo te. Wyl onze lezers, en ook wij, groot belang stellen in het vraagstuk der genezing van tuberculose, nemen wjj onderstaande mededeelrngen van dr Pijn appel uit bet „Tijdschrift voor Sociale Bygiëne" over omtrent het Tuberculose- congreste Rome: Op één gewichtig punt werd overeen stemming verkrpgen. Het betrof het ver schil tus8Cben de kiemen der menschen en rundertuberculose, dat op het vorige congres, in 1908 te Washington gehouden, zeer op den voorgrond was gekomen en op verzoek van Koch, d«n ondekker der tuberkelbacillen, zei ven tot het nemen van een definitief besluit r aar dit congres verwezen was. In de coDfereDtie had men zich vereenigd tot een conclusie, waarin geconstateerd werd, dat de besmetting door den bacil van den mensch het meest te vreezen was, maar die van den rundei - bacil zeker ook niet verwaarloosd mocht worden, zoodat tegen beide maatregelen moeten worden genomen. Het congres nam deze conclusie over, en de strjjd zal hiermede, naar men mag ^hopen, nu wel geëindigd zjjn. Ou therapeutisch gebied werd zeer de aandacht getrokken door de mededeelin gen van dr Rollier te Ley sin te Zwitser land over de genezing van gevallen van chirurgische tuberculose door inwerking van de zonnestralen. De meest wanhopige gevallen van beentuberculose, zelfs van werveltuberculoste met bochelvorming, waren door een maandenlang geregeld volgehouden bestraling met het zonlicht volkomen genezen. De verklaring kon nog niet worden gesteven, maar de resultaten, die de deelnemers aan een studiereis door Zwitserland, die aan de conferentie en het congres voorafging, met eigen oogen had den kunnen aanschouwen, en dm later in photo's vertoond werden, waren zoo tref fend, dat zy, naar v-ler oordeel, het merk waardigst waren, dat het coDgres geboden had. De sweep van Troeletra. Uit een hoofdartikel in Bei Vol/cover het aan de rechterzijde „afgeperste" be sluit om tie Bakkerswet, hoe dan ook, toch nog in behandeling te nemen, knij. pen wj hat volgende Zelden zal het schouwspel gezien zjjn van een regeeringspartjj, die over zoo groote meerderheid beschikt, die zich schijnbaar zoodanig over de volbei van macht verheugt,en dieindei daad zoo ho peioos zwak en zoo reddeloos onzeker is Waarlijk, aaode klerikale pers zal nu toch eindelijk wel de lust vergaan, om te smalen van „de zweep van Troelstra" die de burgerlijke linkerzijde zou voort draven. De rechterzijde draaft nog veel harder onder die zweep, dan de linker zijde het ooit gedaan heeft. Het strekke de Rechterzijde ter waar-, scbuwing, dat waar zjj zich geroepen acht principieel en tactisch tegen de socialisten positie te nemen, zij dit doe met beslist heid en consekwentie. Wel zal zij zich wel niet voort laten jagen door de zweep van Troelstramaar den indruk bjj het volk ontgaat z{j niet, dat zjj- de nu afgeloopen week voor den „mond" van Troelstra gezwicht is. Wanneer men meent recht te staan en het landsbelang te dienen, schijnt ons verandering van inzicht of standpunt, en dat iD zoo kort een spanne tljds, als de jongste weken gezien werd, niet aan te bevelen. De motie der Christelijk historischen begint kwaad te worden. Links ruikt ministervleesch. Daarom is groote voor zichtigheid geboden. Dit ziet men ter recbterzgdi wel ia. Vandaar bet voor- ■SËOTWÏ5 zichtige woord van dr. Kuyper gister in de Kamer, en het verzoek van minister Heemskerk om Dinsdag namens het kabinet te mogen spreker. Nu heeft de heer Lobman by de toelichting zijner motie herhaaldelijk uitgesproken dat de motie is gericht niet tegen maar tot de regeering. Maar hg kan dit toch alleen zeggen namens zijn eigeD party, of althans namens de vjjf voorstellers. Maar indien na aannemiDg der motie, waarop zeer groote kans is, immers alle vrijzinnigen die gister spraken, spraken er voor, en de socialisten die niet spraken, en mis schien ook wel niet spreken zullen, zijn er van zelf voor omdat by hen geldt: geen man en geen centde minister van marine zitten biyft, dan zullen deze aatsten er gauw genoeg by zyn om hem toe te roepen dat by nu weg moet. Welnu dit alles zal in den antirevolutio nairen hoek wel lang reeds voorzien zijn en daarom was het goed dat dr. Kuyper Dog eens opst nd, om te vertellen dat hy is voor de motie, wanneer deze den minister aaüstaat, en er tegen wanneer deze er zich niet mee vereenigt. Immers aan de instelling van zulk een staats commissie zit heel wat vast.. Haar onder zoek geschiedt langzaam het geschiedt door subcommissies, die apart "en ge- zameniyk moeten "Werken en tot over eenstemming komen; en dan, err ouden niet een maar twee staatscommissies moeten zyneen voor de Oost en eene voor Nederland en de West; en precies zou moeten worden aangegeven wat Indië zou moeten bydragen. De taak van de commissies van defensie zou moeten zyn te onderzoeken hoe wy weer zee mogendheid van den tweeden rang kunnen wordenen of er een schei ding moet komen tusscben de vloot v in Indië en voor Nederland. Dit -zal niet kunnen geschieden buiten vertand met de kustverdediging. Br zullen dus drie commissies moeten zynvoor de vloot In Indië, voor die in Nederland en eene commissie vooi de financiën en daarnevens een commissie die de tech nische quaestie van de wyze van bouw zal moeten onderzoeken. Dan rest nog de quaestie van reparatie en dokgelegen- heid en eindaiyk die van bet personeel. Ten slotte zal moeten naeegaaD worden of da belangen der Indische vloot niet 1 moeten overgaan van marine naar kolo niën. De commissie en subcommissies zullen dus een zeer omslachtige taak hebbeD, ook omdat contact met de West noodig is. Neemt men in diecommi sie personen, die zich geheel aan ne zaak wyden, dan krygt men alleen oudp hee reD. De techDici zullen echter maarzoo nu en dan kunnen byeenkomen. Denkt men nu dat het rapport er vóór einde 1913 is, is men er dan P Kan men dan gaan bestellen Volstrekt niet I Dan moet het departement van marine gaan overwegen, gaan wikkeD en wegen. Ma rine moet weer onderhandelen met Ko loniën, dat met het Indisch bestuur moet correspondeeren cd ook is overleg met oorlog noodig. Vóór einde 1914 zal de Regeering haar gedachten niet hebben kunnen vaststellen. Worden dan in De cember 1915 voorstellen aangenomen, daD kunnen bestellingen eerst in medio 1916 uitgaan. Eerst in einde 19 7 op zjjn allervroegst zal dan het materieel wor den aangevuld. Acht de Regeering zich verantwoord het wegslytende marine- materieel 5 jaar onaangevuld te laten, dan heeft spr. niets te zeggen en zal by voor de motie stemmen. Acht de Minis ter van Marine zich Diet verantwoord, dan zal hy vóór het schip stemmen. De minister van marine was als altjjd rond en beslist in zyn antwoord en in zyne beatryding der motie Zyn standpunt verdedigde hy met groote kalmte, hetgeen te pryzeD is in een sanguinisch man als deze minister is, die daarby minstens eeD jaar lang tegen zich had ODgeveer de heele pers, de heele marine, al de officieren, al de liberalen, al de socialisten, al de vrfl- z.iinig democraten, alle oppervlakkige menschel), de meerderheid der natie, wanneer men ook de vrouwen meerekent, welke alleen op die uitgaaf van 4 miljoeD zien of van een bestaan van Indië als van een land dat toch ook tegen heb zuchtige liefhebberyen van eventueel oorlog zoekende mogendheden dient be schermd te worden ternauwernood eenig besef hebben. De minister legde uit dat, by de te genwoordige omstandigheden, geen groo- tere schepen dan van 7600 tons, kunnen aangevraagd wordeD, gelet byvoorbeeld op het geld, op de te geringe grootte van de haven van Soerabaja, gebrek aan personeel, bdz. Het moederschip door baron v. WasseDaer gewild, zou er een moè.en zyn van 2800Ö ton en 30 miljoen kostende. Ed de m nister vraagt slechts drie ton, omdat by meende niet verder te mogen gaan dan de 4 miljoen, indertyd onder liberale kabinetten inge zet als som die de Kamers bereid zyn toe te staan. Overigens acht de minister de zeewaardigheid en slagvaardigheid van 't door hem gevraagde schip vol doende; er is wat pantsering, snelheid en bewapening aangaat uitgehaald wat er uit te halen is. Aan 't eiDde van zyn rede stelde de minister de quaestie van vertrouwen. Hy kan de motie Lohraan, c. s. niet aan vaarden. Het laDge uitstel der zoo hoog noodige verbeterrgen zou de minister niet voor zyn verantwoording mogen nemen, en hy driDgt derhalve op in trekking der motie aan. Wat de heer Lobman wel niet doen zal. Deed hy het, dan kwam een poli tiek tegenstander toch weer met de motie. De zaak van het schip en van den minister, en van het Kabinet scbynt ons derhalve toe kwaad te staan. Geen wonder dat minister Heemskerk terstond na minister Wentholt het woord vroeg en tevens verlof om Dinsdag te mogen spreken. De Kamer en de Regeering hebben derhalve drie dagen van beraad. loan voor de Zuid-Bevelandsche WT Het plan Tram schynt afbreuk te zullen doen aan het ïeeds sinds jaren hangende plan der Decauville tram Hansweerd Vlake De N. Z. Crt. wyst in een hoofdartikel op de belangryks beteekenis van het station Vlake voor het verkeer met Bra bant, Holland en B-igië, op de flinke aanlegplaats te Hansweerd voor de boot van Walzoorden, en op de plannen van gedeputeerde staten voor veibeterd wa- genverkepr tusschen Hansweerd enVlake, nameiyk door de Decauville tram, welke 60 passagiers plus de noooige vracht goederen in 10 mmuten vervoerd vaD de boot naar den trein en omgekeerd, en „reeds lang in geree heid zyn geweest, en hebben gereden, ware het niet dat de nooazakeiyke versterking van de te zwakke Sehorebrug en de verbreediDg van het kanaal naby Vlake den aaDieg der tram tot heden had verschoven". Maar wie thans over de inmiddels versterkte Sehorebrug gaat zal er de rails zien liggen, bestemd voor de Decauville-tram. Zoozeer toch was ook 'sRyks Waterstaat overtuigd van het nut oezer tram en van het gerief dat uit een snellere verbinding tusschen boot en spoortrein voor het reizend publiek zou ontstaan, dat zoowel de Echoiebrug als de m'euwe djjk langs het verbreede gedeelte van het kanaal tusschen station Vlake en Sehorebrug voor de Decauville tram werd pasklaar gemaakt. Nu dus Walzoorden en geheel het daarachter gelegen Jand op het punt staan een veel vluggere, betere en meer comfortabel» reisgelegenheid tekijjgen SüMiai tusschen Hansweerd en Vlake en dien tengevolge destoombootdienst tusscben Zuid Beveland en het land van Buist kan worden uitgebreid waardoor een nog veel gemakbeiykere en vroegere aansluiting wordt verkregen met- Ant werppn en B'ugge eenerzyds, Roosen daal, Rotterdam enz. anderzjj ds, nu wor den op eens adiessen gericht aan Gede puteerden om den aanl* g van de Decauvilletram te bespoedigen eri zoo wel geweatgenoot ais vreemdeling van een vluggere verbinding tusschen Vla ke en Hansweerd te doen profiteeren Mis lezer, om de Decauvilletram op te ruimen. Waarom? Omdat Da jaren versta wel najaren de hear Huygha- baert een tram zal hebben aangelegd aan de nog te maken vluebt- en qua rantaine-haven bjj den rechteroever vaD bet kaDaal te Hansweerd die men alvast maar met den wydschen naam van tramhaven heeft gedoopt die via Kruiningen Daar het station zal ryken. De provinciale boot zal haar vei lige, gemakkeiyke en goed ingerichte aanlegplaats van tegenwoordig hebben te verlaten voor een nieuwe in de qua rantaine haven, de reizigers vaD Zeeuwsch-Vlaanderen zullen eerst eeui- ge jaren lang met, de oude diligence naar Vlake biyven voortsukkelen om dan in de bietentram van Huygbehaei t naar Kruiningen en vandaar Daar het station Kruiningen te kunnen rijden. Wie in het Goescbe land moet zyn en thans te Vlake een uitmuntende sn-Tle gelegenheid viDdt er heen te komen, komt dan bedrogen uit, insgelijks de bewoners van Hansweerd en Scbore, die dan langs een grooten omweg naar Goes moeteD, terwyi zy nu door mid del van het station Vlake als het ware onmiddeliyk bij Goes zyn. Het fraaiste van alles is, dat de tram ondernemer Huöghebaerf, alvorens subsidie voor zjjn tram aan de provin cie te vragen, wist dat de Decauville tram er zou komen en desniettemin iu het volle vertrouwen op de goede uitkomsten zyner onderneming zyn subsidieaanvrage handhaafde. En te- reccht. Want de Decauvilletram is niet overbodig geworden door de tram Huyghebaert om de eenvoudige reden, dat beide trams geheel verschillende belangen hebben. De tram van Huyghebaert heeft hoofdzakeiyk het vervoer van land bouwproducten en dus een landbouw belang op het oog, terwjjl ae Decau villetram Hansweerd Vlake alleen be oogt het snellere vervoer van passagiers op een traject, dat, eigenlijk door de provinciale boot zou moeten worden bevaren, indien groote bezwaren van velerlei aard zich daartegen niet zouden verzetten. De schrijver waarschuwt ten' slotte tegen eenzijdigheid, dewql de belangen der beide trams met elkander parallel gaan, en beidei verwezenlyking wensche- ïyk is. De heer J. A. v. H el is tegen de be schouwingen van da N Z Crt. in verzet gekomen. Da heer Van Heel wyst erop dat eerst nu met den aanleg van boven genoemde tram kan begonnen worden, en die du% pas in minstens negen maan deD klaar za! kuhnen zyn terwfjl het deel tramhaven Bansweerd—Station Kruining n gereed zal zyn op het ijjdstip dat de tramhaven gereed is, nat is in 950 dagen Dat verschilt twee jaren. De dienst Hansweerd - Vlake ware door autobussen of verbeterde omDibusdienst wel zoo te verbeteren door Gedep. Staten dat de kosten voor de Decauville.-tram op 8 A 10 duizeDd gulden-geschat met aaDlegkosten ad f 60 <00, kon achterwege bljjven. Wel zou die tram 60 passagiers kun nen vervoeien, doch wat nut dit, zoo zy «r nooit zyn? Het zyn er slechts 18 of 20 terwyi goederenvervoer niet met de tram g-'schi den kau. En dan zoo gaat de heer Van Heel voort: U noemt, de tegenwoordige aanleg plaats veilig en goed. Is u wel eens op de boot geweest wanneer „een sleep" in de voorhaven den toegang daartoe versperde, en minuten opont houd gaff U overziet heelemaal de kaüs die er is, dat oe Minister, na het gereed zyn oer nieuwe haveD, zeggen zal verhuist daa'heen. En die kans is er; zeer politiek schijnt de Minister te hebben gez gd, vooralsnog kan die steiger er biyven, maar elk oogenblik kan de wen se >eiykbeid van intrekking der vergunning bljjken. Uw artikel toont diep medeljjdenmet de bewoners van Hansweerd en Scbore, die van de diligence gebruik moeten maken. Ik geloof niet, dat, er van Schoie ooit een enkele passagier was, en van Hansweerd slechts enkelen. Men waDdelde liever het kleine eindje naar Vlake. Hier tegenover stelt de schryver het algemeene belang vs'd de Zuid Beveland- scire tram iu het licht. De boot van Walsoorden legt aan in de tramhaven even veilig aan die zjjde als aan de Westzijde volgens getuig"nis van in dien dienst ervaren kapiteins en stuurliedenzjj vindt daar gereedstaan de tram die passa giers en goederen onmiddellijk (want zy be ft op niets anders te wachten) vervoert via het belangr yke dorp Krui- niDgen naar station KruiaiDgeniets goeokiioper voor reizigers naar Hol land, iets duurder voor die naar 't Goesche land dan van Vlake. Maar er gaan wel driemaal zooveel reizigers naar Holland dan naar Goes, en het prysveischil is bovendien niet noe menswaard. Vooits gaat de tram naar Ierseke met zyn groote vissehersbevolking, met zoovele belangen voor mossel- en oesterhandel met het vy'fde district en Belgiëen dan naar WemeldiDge met grooten fruithandel. Beide plaat sen gemeten dan van en zullen doen toenemen de passagiersaantallen met de boot naar en van 'Walsoorden. En die drie groote eemeen'en Kruiningen, Ierseke en Wemeldinge hebben niets, niets aan dë Decauville en kunnen e nooit gebruik van maken. zegt m s-ebien weldan moeten de reiziger-s voor die gemeenten maar van de Westzydekanaal-aanlególaats loopen naar bet eindpunt Huyghe- baerttram Oostzjjde, maar ais u en ieder belangstellende dat eens in Hans weerd bekijkt, daD zult u het onmoge lijke er van inzieD, gezwegen nog dat het vervoeren van koffers of lichte goederen, over dien afkand en over drie. sluizen eene ODtnogeiykheid is. De Zuio Bevelannsche tram biedt verder nog gelegenheid te Wemeldinge tot eene verbinding met Zierikzee voor geheel Schouwen dan de mooiste en kortste verbindiDg met het spoor wegnet, en met Z-euwsch-Vlaanderen. Wat komt daarvan, als de aanleg plaats ten westen van het kanaal vooiloopig bljjfr, en er slechts met Vlake verbinding is In de adreswen van B. en W. der 3 gemeenten Kruiningen, Ierseke en WemeldiDge is terecht er op gewezen, dat hun gemeentebelang samengaat met de onafgebroken keten als door boot, tram en spoor zal worden ge vormd via Hansweerd Kiuiningen dat nooit de Staatsspoor zal toestem men sneltreinen èn te KruiniDgen èn te Viake te doen ophoudeD, dat dus ae Decauville zal tiyken te zyn het struikelblok voor seeD krachtig geheel als het belang van alle Zeeuwen vor dert I

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1912 | | pagina 1