Advertentiën.
Teles
rammen.
Marktberichten.
Kerknieuw?,
Da planken toerden snel uitgelegd au da
(Jewone en Fijne
Naamkaartjes
U
De Commissaris der KoniDgin be
zoekt Dinsdag 30 April a.s. de gemeenten
Sluis, Retrancbement, Cadzand en Zuid-
zandp.
Middelburg. Hedennacht is alhier
overladen de heer L. G. Kakebeeke, direc
teur der Naamlooze Vennootschap Stoom-
meelfabriek voorbeen Wed. J. H C. Ka
kebeeke, en oud lid der Kamer van
Koophandel. De overledene bereikte den
leeftijd van 62 jaar.
Scherpenlsse. Vrijdagavond vergader
de de gemeenteraad. Tegenwoordig 4
leden. Afwezig de haeren Kleppe, Bolier
en H trtog. De voorzitter deelt mede dat
de leverantie der grint is gegund aan
D. A Laroojj alhier voor f2 60 per M3.
vry op den wal. Overlegging en voor
lezing geschiedt van de volgende stukken,
t.w. missive van den heer directeur-
generaal der posterijen en telegrafie mei
deode dat eene bezoldiging van deD te
lefoonkantoorhouder albier voldoende is
en eene missive van Ged. Staten betref
fende goedkeuring geldleening van f 4000
voor bet maken eener nieuwe houten
havenbeschoeiïog.
In verband met de kosten van onder
zoek Daar gas- en electrische verlichting
wordt de post voor onvoorziene uitgaven
op de begrooting voor 1912 verminderd
met f42,34 om die te breDgen op een
nieuw uit te trekken post voor het
onderzoek. Het vei zoek van het water-
leidingcomité om eene bijdrage van
f 154,89 uit de gemeentekas voor even-
tuee'e boringen naar water. In behande
ling komende blaken 2 leden voor en
2 tegeD te «temmen, zoodat Id gevolge
de bepalingen der gemeentewet het v©r
zoek moet worden aangehouden tot eene
volgende vergadering, liet algemeene
stemmen wordt besloten over te gaan
tot bestrating vaD het Kooldijkje en tot
het maken eener tweede wisselplaats
in de havengeul.
Aan den onderwijzer A. C. Kodde wordt
wegens zjjne benoeming te Sloten eervol
ontslag verleend met iDgaDg van lJuli
a.s. of zooveel vroeger als in de vacature
zal zyn voorzien. Burg. en Wetb. wor
den gemachtigd sollicitanten op te
roepen op een jaarwedde volgens wette
lijk minimum.
Ned. Herv. Kerk.
BeroepeD te Oud-Vossemeer, J. G. Woel-
derink te Ottoland te Oud-Be(Jerland
(vac.-P.v. Toorn), S.v. Dorp te Bodegraven.
Geref. Kerken.
Beroepen te Wons en Eugwier, J. D.
Speelman te Velsen.
Chr. Geref. Kerk.
Beroepen te Rycsburg, H. J. L. de Vries
te Hilversum.
Het Zeeuwsch Vlaamsch Zendings
feest zal dit jaar worden gehouden in de
nabijheid van Ter Neuzen, op de weide
van den landbouwer C. Zegers, en wel op
Donderdag 20 Juni.
SciiOoinieuwi.
'Middelbuig. Acte namens L. O.
Geëxamineerd 8 vrouwelijke Candida-
ten. Afgewezen 1. Geslaagd de aames
C. J. BaJjeu, C. P. Bondius, J. A. M.
Schijf, allen te M'ddelburg; C. J. M. de
Hullu, J. C. J. Zandee, beiden te Goes;
J. van Splunder te Noordgouween T. J.
J. van Tol, te Vlissingen.
Middelbuig. Acte examens vrije en
orde-oefeningen dei gymnastiek Heden
slaagden de dames C P. Hondius en J. A.
M. Scbljf, beióen alhier.
Vrederust. De juaiHjksche examens
van het verpieegpeiaoneel zullen worden
afgenomen 29 April 2 Mei a s.
Goes. Heden slaagden te Middelburg
op bet examen voor de nuttige handwer
ken mej. G. J. M. de Hullu alhier.
êiêSliOAKhN
- De Kantonrechter te Middelburg
veroordeelde heden overeenkomstig den
eisch van het O. M. tot f 100 of 14 dagen
hechtenis en publicatie van bet vonnis
in vier bladen den boterbaudelaar K. J.
van H., die ook bjj vonnis van 2 Maait
tot eenzelfde straf werd veroordeeld.
fUrmeisgfii1 Ber lel j
Oproer ie Fez. Omtrent do onge
regeldheden te Fez worcit uit ,Tangn
bericht: «Het oproer moet Donderdag
ochtend begonnen zijn met een muiterij
van 70 soldaten van den MakhzaD, die,
in strijd met de bevelen van hunne in
structeurs, weigerden den ransel te dra
gen. De beweging breidde zich snel uit
en een groot aantal tabors sloten zich
bij de muiters aan. Zoodra het uitbreken
van den opstand in de stad bekend werd,
voegde het schuim van de bevolking der
stad zich bi) de soldaten aao. Dewiükels
werden toen onmiddellijk gesloten en de
Europeanen, voor zoover ze zich in hun
eigen huizen niet veilig achtten, zocht n
een schuilplaats in de gezantschappen
en consulaten. Het Franscbe garnizoen,
gekampeerd te Dar-Debibagh, op ongeveer
vier K M. afstands van ie stad, kreeg
onmiddellijk bevel naar Fez op te rukken
Ook werd versterking ontboden uit Me
kinez." Volgens de joDgste berichten, is
de toestand in de stad verbeterdhet
schieten duurt echter nog voort.
De ramp van de „Titanic". Na al
hetgeen reeds is medegedeeld over het
iJselijke tooneel, dat eindigde met het
vergaan van de »Titanic", valt op het
oogeublik weinig nieuws te vermelden.
Eigenaardig is het, dat de verschillende
mededeelingen der geredden, hoezeer In
bijzonderheden ook van elkander afwe
kend, op één punt eensluidend zijn. Alle
overlevenden hebben nl. verklaard, dat
van een ernstige paniek geen sprake was.
Wel hebben enkelen in hun angst ge
tracht, ondanks de strikte bevelen van
den kapitein en de andere autoriteiten
zich voordat het bun beurt was, een
plaats in de reddingsbooteD te veroveren
die ongehoorzaamheid moesten zij dan
echter, zooals uit, verschillende berichten
blijkt, duur bekoopeo.
Naar het schijnt, hadden de meeste
passagiers geen besef van het groote ge
vaar, dat hen bedreigde; zelfs toen de
booten werden neergelaten, meenden
velen nog, dat de kapitein slechts voor
zorgsmaatregelen nam. De botsing was
n.l. op het schip byna niet bemerkt, men
had niets anders gevoeld dan een licht
trillen.
De eerste passagiers, die op het dek
kwamen, raapten de stukken ijs op en
maakten daarmee allerlei grapjes. Toen
werd plotseling bevolen, dat allen de
reddingsgordels moesten omdoen en dat
vrouwen en kinderen in de reddings-
booten moesten stappen. Ook d t ging
kalm in zyn werk, alleen wanneer een
vrouw het schip niet wilde verlaten
zuDder haren man, ontstond er eenige
onrust. Maar toen de vrouwen en kin
deren en enkele mannen in de booten
zaten, zagen zij de „Titanic" langzamer
hand wegzinkeD, tot het ongelukkige
schip geheel en al uit hunne oogen ver
dween.
Een ooggetuige van de ramp, George
BadeD, geeft de volgende beschrijving
van den dood der gezagvoerder van de
„Titanic", kapitein Smith. „De kapitein
stond bijna alleen op de commandobrug.
Een golf wierp hem neer. Doch hij stond
weer op. Toen het schip zonk, werd hij
opnieuw door een golf gegrepen en na
dien tjjd heeft men hem niet weergezien.
Het verhaal, dat kapitein Smitn zich
doodgeschoten zou hebben wordt, ook
door aDdere geredden, beslist tegenge
sproken. Hy bleef tot het laatst op zyn
post."
Ten slotte ontleenen wy aan de Tele
graaf nog het volgende verhaal volgens
de offlcieele gegevens
Uren voor de aankomst van de „Car-
patbia* te New-York verzamelden zich
Donderdag groote menigten menschen
in de nabyhe'd van de Cunard-steigers.
Om half negen 's avonds verzamelden
zich honderden familieleden en vrieDden
van de overlevenden binnen de omhei
ning, die de kantoien der Cunard-Line
omgeeft, en begaven zich naar de afge
zette vakkeD, gemerkt met de beginlet
ters der namen van de overlevenden die
zy wilden spreken.
Op dat coüenblik stevende de „Carpa-
thia" langs de Battery. Het schip had
de quarantaine bereikt, vele uren vóór
den tyd, door de maatschappy aange
kondigd, die, klaarbiy kelyk met het doel
om het groote publiek op eeD dwaal
spoor te brengen en zoo den omvang der
menigte zooveel mogeiyk te beperken
tot werkeiyk belangstellenden, vrienden
an familie, bekend had doen maken, dat
bet wegens den mist één uur 's nachts
zou worden, alvorens de boot aan deD
steiger zou zyn.
De „Carpatbia" kwam echter, zooals
gemeld, reeds om 8.45 's avonds aan
haar gewone ligplaats by den Cunard-
steiger aan. Velen op de pier weenen
stil voor zich heen en het tooneel is van
een aangrypende, smarteiyke plechtig
heid als de eerste geredden faDgzaam de
loopplark afkomen, onder 'n doodeiyke
stilte slechts verbroken door het kramp
achtig gesnik van eenige vrouwen. Onder
de meDigte aan wal bevinden zeer vele
verpleegsters van het Roode Kruis, am-
bulance-geneesheeren en verpleegsters
van de St.-ViDcent en St.-Francishospi
talen. De orde binnen en buiten de hekken
van de Cunard-aaDlegplaats is volmaakt.
Ieder oogenblik ryden er auto s aan, die
vrienden en familie aanbrengen. Ken
groot aantal auto's is beladen met warme
dekens en kleederen voor de geredden.
Langzamerhand geraken de aanlegstei
ger stampvol met menschen en nog
komen er laatkomers aan, die snel waren
gewaarschuwd, dat do „Carpathia" reeds
was aaDgekomeD, veel vroeger dan zy
verwacht hadden. Op dat oogenblik waren
er meer dan vyftig ambulances van allé
hospitalen in de stad buiten de dokken
der Cunard Line opgeslag-m.
ÜLder de menigte merkt men op het
comité van de N«w Yoiker beurs, die
door de politieafzettiDg was gekomen,
dragende een groote, langwerpige kist
die 2(l.t'00 dollar bevatte, den eigen och
tend ingezameld op de beurs. Mr. J. P.
Morgan Jr., Charles Steele en anoere
directeuren van de International Mer-
cantite Marine Campany beg>jv>n zich
Daar het kleiDe kantoortje aao bet eind
van de aanlegpier, in gezelschap van
den vice-president Franklin.
Toen de »Carpathia" eindeiyk om 9.40
stil lag, werden twee ziekenstoelen voor
hen die niet zouden kunneh loopen, ge
plaatst aan 't einde van iedere loopplank.
dokten en verpleegsters begaven zich aan j
boord. Vyf minuten later gingen de eerete j
geredden aan wal. 1
Zoodra de »Carpathia" was gemeerd,
legde een commissie uit de geredden de
volgende verklaring aan de pers af
Met het oog op overdreven of sensatio-
neele berichten, achten wy het onze plicht
aan de pers een verklaring te geven van
de feiten, die tot onze kennis »jju geko
men, en die wy als juist beschouwen. Op
Zondeg 14 April 1912, omstreeks 11.40
's avonds, terwyl de nacht koud en helder
ofschoon zonder maaalich; en de zee ^lad
was, stootte de „Titanic* op een ysberg,
die door de uitky ks naar de commandant-
brug was gesigualeerd, maar met tydig
genoeg om een aanvaring te kunnen voor
komen. Er werden maatregelen genomen
do schade vast te^telJen en passagiers en
schip te redden. Er werd bevel gegeven
do reddingsgordels om te doeD, terwyl de
booten werden uitgezet. Het schip zonk
omstreeks 2.20 in den morgen van Maan
dag.
De gebiuikelyke noodseinen werden
per druadlooze telegrafie gegeven, terwyl
er met geregelde tusschenpoozen vuur-
pyien werden opgelaten. Gelukkig werd
het radiogram ontvangen door het schip
van de Cunard Jjjn „Carpathia", om
streeks 12 uur 's nachts, en dit scbip
kwam ongeveer om 4 uur Maandagmor
gen op de plaats der ramp aan.
Officieren en bemanning van de „Car-
patia" waren den geheelen nacht nezig
geweest met het gereed maken der red
dingsmiddelen en het plaatsruimen voor
de overlevenden, en dezen werden met
roerende zorg en vriendelijkheid aan
boord opgenomen, terwyl aan iedereeD,
onverschillig in welke klasse hjj gereisd
had, geiyke opmerkzaamheid werd be
toond. Passagiers, officie en en beman
ning stonden met vreugde hun hutten
en kleederen aan ons af. Eere zy dezen
mannen 1 Het passagiers certificaat van
het Engelsche handelsdepartemect geeft
het aantal passagiers, dat op de „Titanic"
vervoerd kan worden, als tennaasiby
3öüü op. Hetzelfde certificaat stelt het
aantal passagiers, waarvoor in de red
dingsbooten plaats is, op 3öU vast. la
de 14 groote reddingsbooten, twee klei
nere booten en 4 vouwüare booten, wa
ren zwemgordels voorhanden biykbaar
in voldoend aantal voor alle passagiers
aan boord. Het totaalaantal van ae ge
redde personen omstreeks 775 was
ongeveer 80 procent van de maximum
capaciteit .der reddingsöooten. De ver
klaring eindigde met er op te wyzen,
dat het bootdek van de „Titanic" zich
ongeveer 75 voet boven den waterspiu-gel
bevond, zoodat de passagiers genoodzaakt
wareD, zich in te schepen voordat de
booten te water werden gelaten, waardoor
deze manoeuvre groot gevaar opleverde
en belette, dat men het maximum-aantal
passagiers kon opnemen.
Mevrouw Steinheil. Te Londen zyn
verschenen „My Memoirs" van mevrouw
Steinheil. Zy vertelt daarin breedvoerig,
hoe zy door haar vader werd opge
voed en haar groot succes, toen zy als
zeventienjarige in de Belfortscbe wereld
debuteerde. Dan haai huweiyk met Stein
heil, dien zy verkoos boven twee officie
reD, een advocaat, een ryk edelman en
een groot industrial, en het succes van
haar salon in de „Impasse Roussin"
waar men tout Paris ontmoette, van Zola
tot den prins van Wabs. Haareigeniyke
roeping vond zy, toen zy Fel x Faure
ontmoette, voor witn zy werd wat Je
anne d'Arc voor Karei VII geweest was.
Felix Faure deed niets zonaer eerst baar
raad in te winnen en volgde dien steeds
op. Zoo bestuurde zjj Franbiyk gedurende
enkele zeer moeilyke jaren.
De moord in de „Impasse Roussin"
is, volgens haar, door iDbrekers gepleegd,
die zich van de mémoires van Felix Faure
en het paarlen halssnoer, dat hy in 1898
aan mevrouw Steinheil schonk, wilden
meester maken. Dit halssnoer had Fauie
haar gegoven, onder voorwaarde, het
Dooit te dragen, zoolang hy president
was en, in geval van nood, slechts stuk
voor stuk te verkoopen. Mevrouw Stein
heil gelooft, dat het een kroonjuweel
was, door Faure als botaliog van een
speelschuld vaD een vreemden vorst ont
vangen.
De gevaren van snelle schepen.
De „Titanic" behoorde lot de Engelsche
„greynounds", welke met een snelheid
van 25 zeemyien per uur den Noord
Atlantischen Oceaan doorploegen en den
Engelsehen den «blauwen band» de re-
cordvlag verzekeren moeten. Met'toog
op de grondstelling: Britannia rules the
waves Britannië beheerscht de zee
moest het den Engelschen natuurlijk
zeer smarten, toen de Duitsche groote
stoomschepen die van alle andere naties
in grootte, snelheid en veiligheid over
troffen. Het spreekt van zelf, dat de
Engelschen er onmiddeliyk op uit waren,
hun supprematie ter zee terug te wini en
en 't gelukte nun vierschepeu te bouweD,
die den Duitschers den blauwen band
weer ontnamen. Deze stoomschepen
worden vooral door die passagiers ge
bruikt, wier tyd geld is. Den zesden dag
na hun afreis van New-Yok zyn zy te
Londen, daar spreken zy met de reeds
van hun komst in kennis gestelde koop
lieden. In één of twee dagen zyn de
zaken daar afgewikkeld, waarna het ver
der gaat naar Parys, Weenen en Barlyn.
Allee ie binnen acht dagen afgedaan
de reizigers schepen zich weer voor hun
terugreis in en na 18 tot 20 dagen af
wezigheid zyn zy weer te New-York
terug.
De grootere snelheid eischt echter ook
grooter veiligheid. Zoo lang het fraai weer
is en men den geheeler horizon vry ovei-
zien kor, bestaat ei geen gevaar. Maar
zoodra het begiDt te misten, is de grootste
voorzichtigheid geboden. De wet schrijft
voor»By mistig weer moet met vermin
derde snelheid gevaren worden". Dat is
echter een zeer relatief begrip. De vracht
schepen, welke 9 tot 10 myien loopen,
kunnen hun snelheid tot 4 myi reducee-
ren, by welke geringe vaart het schip nog
aan het roer gehoorzaamt. Want dat is
volstrekt noodzakelijk om by eveDtueele
botsingen te kunnen raanoeuvreeren. Een
passagiersstoomboot met 25 myi snel
heid meet pchter steeds nog 10 tot 12
myien loopoD, wil de werking van het
roer voldoende zyn om te manoouvreeren.
Stopt oen dergeiyk schip plotseling,
dan loopt het nog altyd een kwart zee-
myi voort eer het stil ligt en intusschen
is de botsiDg geschied. By het opkomen
van mist kan niet genopg voorzichtig
heid betracht worden en groote ysber-
gen doen meestal nevels ontstaan, ten
gevolge van de sterke afkoeling aer haar
omgevende vochtige atmosfeer. De kolos
sale ijsmassa's koelen het water over
eeu groote uitgestrektheid zeer af. Men
moet daarom niet, alleen langzaam varen,
maar ook voortdurend de temperatuur
van het water meten. Een plotselinge
afkoeling van ver.schiller.de graden wy.st
steeds op de nabyheid van een ijsberg.
Deze treft men echter altyd by de
banken van New-Foundland aan. Van
Gioenlaud dry ven deze ysmassa's met
den Poolstroom naar het zuidon, tot zy
in den Golfstroom geraken, waarin zy
ten slotte smelteD. Het is best, mogeiyk,
dat de op wacht staande officieren van
de „Titanic* den verdei f aan brengen den
ysberg in den dichten mist niet gezien
hebben. Wee het schip, dat er m°t
giooto vaart tegen vaai thet is alsof men
op een rots stoot. Dan helpen alle water
dichte schotten niet, want by de butsing
worden er gewooniyk verschillende ver-
Dield.
Den Haag Het be .tuur van de Alge
meene Winkeliersvereeniging is heden
by den minister van justiti in audiëntie
ontvangen. Gesproken werd over de on
eerlijke concurrentie. De minister be
loofde spoedig een wetsontwerp tot he
stryding daarvan in te dienen.
Kerkrede. By eeD vechtparty tusschen
mynwerkers is een hunner levensgevaar-
ïyk gewond. De dader zelf is licht ge
wond. Hy werd govat.
Heerlen. Van iemand die op een in
vollen gang zynden trein wilde spriDgen
werden beide Ijpencn afgereden.
Amsterdam. Er zyn in een riool 34
valsche kwartjes gevonden en by de po
litie gedeponeerd.
New York Ër is lastgegeven dat de
stoomschepen op den Atlantischen Oce
aan een route moeten volgen 180 myien
zuidelyker dan die door de Titanic werd
govolgd.
Parys. Officieel wordt gemeld, dat Da
een hevige vechtparty de orde te Fez
is hersteld.
het mannel. gesl. van H. deBieeaJ.M.
van de Vate.
KRUININGEN. Ondertrouwd:
Sarei Schrier 26 j. jm. en HubrechtaJo-
hauna de Dreu 22 j. jd.
j Gehuwd: Johannes Augustinus Mod-
de 24 j. jm. en Petronella Maria Corne
lia Moorings 22 j. jd.ADdries Johannis
Mol 27 j. jm. en Jannetje Lindenbergh
28 j. jd.
Geboren: Janna, d. v. Cornelis Wa-
veryn en Johanna Joiyna Snoodyk.
WEMELDINGE. Ondertrouwd:
Willem van den Ouden, 25 j. jm. rn Cor
nelia Pieternella van Houdt, 21 j. jd.
Jan Vleugel 24 j. jm. en CarhariDa Flo-
russe 21 j. jd.M.itthys Kole, 27 j. jm.
en Cathariuu Üina Lindanbrrgb, 21 j. jd.
i O e b o r o n Jannetje en Cornelia, d.
i en z. van Adriaan Schouwenaar en Jan-
j netje Maria KorstaDje; JaD Marinus, z.
j v. Guiliaume Wouter van Weele en Jo
hanna BouwensTheunis, z. v. Jan de
Voogd van der Straaten en Dingena Mul
ler.
VeUlngsvereeniging Walcheren.
MIDDELBURG, 2o Ap.il j9i2.
Maltha Uien i 7 2o, Zeeuwsche Uien f4 a f 4,80,
Polera 80c a fr, alles per HL, G'auwzoet96 c
a 11 05, Maltha Aaidtppelen 55 c, alles per
5 Liter, Aardbeien 2 a 7 c, Kropsla 1 a 12 c.
Bloemkool 2 a 29 c, al'es per stuk, Peen 195,
Karoten 45 c, Spin zie (oude) 35 a 46 c, Idem
tj DK<0 3° a 70 c, Zuring 35 a 50 c, Veldsla 10 1
16 c, alles per ben, Molsla 90 c, Baksia 31 a 65 c,
Andy vie $5 c, 1 ostelein 11 a 65 c, alles per
mandje, Prei 6 a o5 c, Rhabarher 2 a 9 c, Radijs
2 a 25 c, Raapste'en 2* c, Seld-iy 3' a 8 c, Pieter
selie /4 a 1 c, alles per bos
THOLEN, 20 April 1912.
Tarwe f 10,50 fl 1, Haver f 10,- 4
f10,50, Karwy f 15,- f 16,-, Win ter-
gerat*) f 10,50 4 f 11, Zomergerst f
f - Rogge f 6,75 4 f 7,25, Bruine B00-
nen f 16, Af 16,60,WitteBoonen f4
f Kookerwten f 12, - Af 18,
Kroonerwten f 13, Af 14,—Aardappelen
f3,— Af 8 25 Ajuin zonder handel.
Eieren f3,40 per 100 stuks.
Boter t 0,60 per K.G.
per 100 K.G. per 60 K.G.
Waar het er niet bystaat is de pr^s
per H.L.
AXEL, 20 April 1912.
Oude Tarwe f 0,— A f 0,-, Nieuwe
Tarwe f 10,50 A f 11,—Rogge f9,— A
!9J0, NieuweWintergerst f 10 A fll,—
Z imergerst f 0,- A f 0, Nieuwe Haver
110, A f 11, Kookerwten f 12,—af 15,
Voererwten f 0,a f 0,Paardeboo-
nen f—a f—Lynzaad f—- a
tKoolzaad f—, - af—.—, Aard
appelen f—a f—
Alles per 100 K.G.
iflisap verkoopinptt, en;
Waarde. Vrydag werd door het ge
meentebestuur aanbesteed de gedeelte-
lyke vernieuwing van de beschoeiing
der haven dezer gemeeote. Ingeschreven
werd door de hoerenC. L. van DaleD,
-taveniase, f2900, P. Barrevoets, Kerk-
werve, f2850, W. M FerdiDandusse,
Biezelinge, f 26 0, P. Dekker,Veejp, f 650,
Joh. de Jonge, Middelburg, f2620, J. M.
Panny, Krabbcndyke, f 2523, M. Allewya,
Waaide, f2480. De gunning is aange
houden.
Coiynsplaat. Door B. en W. is Vrydag
■tanbesteed het maken van 2885 M-
nieuwe keibestrating, met byieveriDg
der noodige materialen. RamiDg f 1 '250.
Ingeschreven werd door de heeren Joh.
Knuist, 's Heer Arendskerke, f11052,
J. M. Haringman, Coiynsplaat, f10535,
A. Verburg, Coiynsplaat, f9990, J. M.
Dekker, Brouwershaven, f9950, L. van de
Volde, Bruinisse, f9800, F. Duinhouwer,
Goes, f9798, C. Kie»it, Coiynsplaat,
f9790, W. Wande), Nieuwerkerk, f9676,
I. Douw, Zierikzee, f 95 0 Aan den laag-
sten inschryver is het werk gegund.
HURGKKLIJKK STAND.
Van 12—18 April 1912.
ZIERIKZEE. Gehuwd: 17, J. van
Dienst, 25 j. jm. en E. Hage 22 j. jd.
J. van der Have 40 j. wedn. en T.
Heuseveldt 34 j. jd.
Bevallen: 15, P. de Graaf geb. de
Graaf, z
Overleden: 12, J. D. Engel vaart,
echtgen. van W. de Jonge13, P. Pan
nekoek, 17 d., z 14, C. Boogerd, 76 j.
echtg. van A. D. Ruselaar.16, J. M
Stroobano, 87 j. wed. van Th. van AksD
I. Kelemm, 79 j., laatst wedn. van
L. van Burgh.
L e v e n 1. a a n g e g.18, een kind van
Telegrafisch Weerbericht.
Naar waarnemingen in den morgen van
20 April, medegedeeld door het
Kon. Ned. Meteor. Instituut te De Bilt.
Verwachting tot deD avond van 21 April
Hoogste barometerstand 777.4 te Hapa-
randalaagste stand 740.5 te Vestmanoer.
Zwakke verandariyke wind. Msest licht
bewolkte lucht. Droog weer. Mogeiyk
nachtvorst. Overdag warm.
Tot het plaatsen van Advertentién
niet afkomstig uit Zeeland, betref
fende Handel en Nyverheid, is gerechtigd
het Algemeen B nnen- en Buitenlandsch
Advertentle-Bureaii D. ALTA,
to armoesstraat 76—78 Amsterdam.
Zoo ue Heere wil en zy leven
hopen onze geliefde Ouders, Be
huwd- eo Grootouder?,
SIMON BOS8ELAAR
en
PIETERNELLA VAN DER
MEULE,
ori Maandag 22 April a.s. hunne
25-ja'-ive Echtvereeniging te
he>d=nken.
Hunne dankbare Kinderen, Be
huwd-, en Kleinkinderen.
Aagtefcerke, April ÏO^.
Heden overleed zacht en kalm, na
een smartely k lyden, ons innig geliefd
jongste dochtertje,
MARIA LEVINA,
in den aanvalligen leeftyd van byna
twee jaar.
K. ABRAHAMSR.
L. M. ABRAHAM8E
PxVUSK.
Middelburg, 19 April 1912.
t Firma de jonge-Verwest
O o t