No. 156 1912, Woensdag 3 April 26e Jaargang. QHRISTEüJK,- HiSTORlSCh VERSCHIJNT ZESMAAL PEE WEEK Wed. S. J. DE JONGE* VERWES V, te Goes LEESTAFEL," F. P. D'HUIj, te Middelbi rg. PRIJS DER Ak>VERTENTIËN nieuwsblad ÏEI IEREN WERKDAG DES AVONDS. Prfjs per Irie maanden franco p. p S.25 P.nkele nummers, 0.05 tnr- 3sa^fl«iBBsMK8>"a^a»7agg!HK^^:3Srasazss:'saB3iSSS!aEgBSSBBa.',ag!sar^i3za UITGAVE DER FIRMj4 S EN De opgaaf van den spoordienst komt in dit nommer voor op de gebrui kelijke plaats. De Bybelsche Geschiedenis aan kin deren verteld door S. Ulfers3e geheel herziene druk met 200 platen. Van deze mooie uitgave ontvingen wy de 3e tot de 10e aflevering. De uitgever Bolle zet dus gang achter het werk. Dat in zoo korten tyd van een dergelijk boek een derde uitgaaf noodig blQkt,'is een goed teeken. Het pleit voor den goeden smaak van het christelijk volks deel dat nog aan dezen vorm van Schrift- behandeling hecht, en voor de degelijk heid waarmee de schrijver zjjn stof heeft verwerkt. Want den Bijbel vertellen aan kinderen is niet gemakkelijk; en dat is ds. ülfers gelukt. Zachtjes aan wordt dit boek al het boek voor een volgend geslacht; en het verdient't dit te blijven tenzij een beter hem verdringt; doch dit achten wij haast onmogelijk. Letterlijke en Practicale verkla ring van het Nieuwe Testament door Matthew Henry; opnieuw uit het EDgelsch vertaald en vermeerderd met een voorrede van dr. H. Bavinck. Kampen, J. H. Kok. Afl. 40 tot 50 van dit standaardwerk zijn verschenen de heer Kok heeft woord gehouden. Het groote werk met zijn 900 bladzijden compres gedrukt kost slechts f 15 en terstond heeft de uitgever den prijs verhoogd. In zijn drie keurige, stemmige banden is het een sieraad van de boekenkastdoch allermeest om zijn rijken inhoud zal het door steeds meer deren, ook onder onze jongelingen worden geraadpleegd. Want wegens zijn betrek kelijk geringen prijs hebben nu ook onze jongelingsvereenigingen het zich kunnen aanschaften. De uitgever gaf meerdere afleveringen boven de vijftig waarvoor Ingeschreven was aan de inteekenaren cadeau, tot een totaal van 250 bladzijden. Een schadepost voor hem, doch die hem vergoed kan wordeE, wanneer elke in teekenaar zjjn collega of vriend op de uitnemendheid dezer uitgave wijst. Nu komt ook het Oude Testament van Henry by dhr. Kok op dezelfde voor waarde in uitgaaf Wie vroeger meer dan f 100 bood om een „ouden" Henry Stackhouse vast te krijgen, en dan nog tevergeefs, die kan nu voor ongeveer het derde van dien prys dit boek bezitten. Onze kerkeraden of belLjdenisdoende catechisanten mogen wy zeker wel op deze uitgaaf als passend geschenk voor den leeraar attent maken. Iedere boek handelaar zorgt gaarne voor de levering. Eigeniyk moest iedere kerkeraad zorgen dat zy d leeraar van Henry kon gebruik maken; de gemeente zou er goed mee zyn. Van kracht tot kracht, door dr, J. R. Callenbach, 2e druk. - Nykerk, G. F. Callenbach. Den eersten druk begroetten wy met ingenomenheid; den tweeden met dank baarheid, wyi er uit biykt dat er naar lectuur als de schryver biedt nog vraag is. Deze opstellen of meditatiën gaan niet diep, maar zy gaan er in, omdat er menschen- en zelfkennis uit spreektde schryver stjat niet boven zyn lezers doch is als hunner een. Hy wyst op de zonde die in „ons" allen werkt, en brengt er voor elk naar zyn aard den troost der Schrift. Vooral onze jeugdigen die niet by voorbeeld om een „met" land te bunnen pachten, maar uit oprechte be hoefte beiydenis deden of zullen doen is dit boek een kosteiyk Paaschgeschenk, Van lang vervlogen dagen, door Ian Maclaren. Rotterdam, J.M. Bredee, Dat deze serie van Watson al een vierden druk beleeft, bewyst dat hy ook voor de Nederlanders schreef, dat de eigenaardigheden der Schotsehe Hoog landers ook die der Hollandsche laag- landers zyn. Hoe kan 't ook anders? Het zyn dezelfde menschen met de eigen deugden en gebreken. Wat schetst die Maclaren" zijn menschen naar het leven. Een leeperd, die van zijn pachtheer schier alles gedaan krygt, een rondkop die zich niet door 's paehtheers rentmeester aan zyn conscientievryheid komen laat, en die verschillende typen een cynicus, een scherpe tong, een held. Welk 'n fijn humorist spreekt er uit al die schetsen, en hoe doet hy u meeleven met al die typen uit het dal van Drumtochty. Kamer van Koophandel te Middelburg. In de heden, Dinsdagmiddag, gehou den vergadering van de Kamer van Koop handel en Fabrieken te Middelburg werd allereerst mededeeling gedaan van de benoeming van den beer W. Bosman tot lid der Kamer en van het aannemen door dezen heer van die benoeming. Mededeeling werd gedaan van verschil lende ingekomen stukken o.a. een scbry- ven van B. en W., dat de raad in zyn zitting van 24 Januari de rekening der Kamer over 1911 heeft goedgekeurd. Een verzoek van de Nederlandsche Kamer van Koophandel te Londen om steun by haar pogen om de verhooging van invoerrechten te voorkomen. Een schryven van de firma Van Heus- den dd. 23 Maart jl. waarby zy overlegt een afschrift van een ontvangen schry ven van de Kamer van Koophandel en Fabrieken te VlissiDgen, waarin deze mededeelt by het gemeentebestuur van Ylissingen pogingen te zullen aanwenden dat dit in overweging neemt of het op zyn weg ligt eene gelegenheid van de keuring van boter ter plaatse te openen. Mede wordt overgelegd een afschrift van eeD brief van de firma Dommisse Zoon te Viissingen, waarin deze mededeelt, geen boter meer van de firma Van Heus- den te kunnen betrekken omdat de boter- visiteur er haar op wees, dat zy gevaar liepen op e9ne bekeuring, daar deze meende redenen te hebben te vermoeden, dat de boter van Van Heusden niet altyd aan het vereischte vetgehalte voldoet. Naar aanleiding van dezen laatsten brief komt het de firma Van H. voor dat de boter visiteur, de heer Van Garde ren, niet voor zyn taak berekend is, al moge hy nu gehandeld hebben volgens de letter, toch zeker niet naar den geest der wet. De firma vermoedt met grond, dat hy op aandringen van andere perso nen heeft gewerkt, om het instandkomen van fabrieken te bevorderen en daardoor by voorkeur den boterkelder heeft bezocht. Wat het resultaat geweest is van eene dergeiyke manier van werken, wil de firma gaarne toonen, door inzage te geven in hare boeken betreffende den boeren- boterhaudel. Vervolgens van een schryven van het bestuur der vereeniging van boterhande- laren, waarby een exemplaar van het door deze vereeniging aan den Raad ge zonden adres wordt overgelegd. Dit adres publiceerden wy in ons nummer van 23 Maart. De Kamer wordt verzocht adhaesie te betuigen aan dit adres. Ten slotte een verzoek om adhaesie te betuigen aan het door „Handelsbelang" aan den minister van Oorlog gericht verzoek om in verband met het aanne men der legerwet, Middelburg een groo ter garnizoen, zoo mogeiyk twee batal jons met den staf te geven, opdat deze stad nog eens een tyd van opkomen moge beleven. En eindeiyk nog eene mededeeling van den Directeur-Generaal der Posteryen en Telegrafie, dat er geen termen be staan om aan het door de Kamer ge steunde verzoek van deKamerteZutphen om de telegraafkantoren in gemeenten met meer dan 10000 inwoners Zondags langer open te houden, te voldoen. Behandeld werd hierop het Ontwerp-Jaarverslag 1911 waarin o.a. herdacht wordt het overly den van den voorzitter der Kamer, den heer J. P. Fokker. Begaafd met groote be kwaamheid op het gebied van handel en cy verheid aldus het verslag gaf hy d.ie aan al hetgeen hem aan het hart lag. Ook de Kamer mocht zich immers in zyne belangstelling verheugen en voor Middelburgs handel en ny verheid klopte zijn hart warm. Daarbij was hy een goed en krachtig leider der vergaderingen. Herinnerd wordt aan de adressen, ge zonden aan de Tweede Kamer, inzake het ontwerp-Stuwadoorswet, ontwerp- debietbelasting op tabak en cntwerp- tariefwet, terwyi ook de andere verrichte werkzaamheden worden gememoreerd. In de algemeene beschouwingen wordt medegedeeld, dat in 1911 geen nieuwe zaken werden opgerichtgewezen wordt op het vertrek der bookmakers. Betreffende landbouw en veeteelt wordt herinnerd aan den warmen, drogen zomer, en aan het mond- en klauwzeer. Over het algemeen vieleD de opbrengsten mede. iDgevolge de Arbeidswet werden in 1911 uitgereikt 343 arbeidskaarten 232 werk gevers hadden jeugdige personen of vrou wen in dienst. Wegens overtreding der Arbeidswet werden door de gemeente politie 5 processen-verbaal opgemaakt. Uit de mededeelingen betreffende bin- nenlandschen handel biykt, dat die statio nair biyft. De buitenlandsche handel be staat uitsluitend uit aanvoer van hout.Be- halve de passagiersbooten en pleiziervaar tuigen kwamen 2440 binnenschepen met een gezamenlijken inhoud van 205.127 M8. en 8 zeeschepen, 1 zeil- en 7 stoomsche pen, met 17182 M8. hier aan. Het gasverbruik nam in 1911 aanzien ïyk toe, het bedroeg. behalve de straatverlichting 1.674.755 M8. tegen 1.588.274 in 1910. Het aantal muntgasmeters steeg van 1168 tot 1254, dat van andere gasverbrui kers van 1467 tot 1494. Het aantal aange sloten perceelen aan de duinwaterleiding steeg van 2882 tot 2962, van deze laatsten ontvangen 326 het water over den meter. Opgepompt werd 355343 M3. tegen 294988 in 1910. De meelfabriek van de firma Kakebeeke vermaalde 25.386.750 KG. tarwe tegen 25 845.900 in 1910. De Vitrite Works verzond 59.274 836 caps tegen 54.052 941 in 1910. Verwerkt werdén 489000 KG. messingen 16000 KG. koper. Ook over tal van andere fabrieken meldt het verslag een en ander. Het zou ons echter te ver voereD die alle te vermelden en bepalen wy ons tot de beide grootste. Door de staatsspoor werden 41671 kaar ten voor binnenlandsch vervoer en 7252 voor rechtstreeksch verkeer uitgegeven, terwyi respectieveiyk 51624 en 8542 reizi gers hier aankwamen, ongerekend, zy die reizen op abonnementskaarten, kilometer boekjes, rondreis- of gecombineerde bil jetten. De opbrengst van den tramdienst Mid delburgViissingen bedroeg van het per sonenvervoer in 1910 f92667,60 en van het goederenvervoer f1855,425 of geza- meniyk per dag-kilometer f25,22. Voor 1910 waren die cyfeis f84419,576, f1919,50 en f24,35. Met de stoomtram „Walcheren" werden in 1911 vervoerd 181009 personen met een opbrengst van f38733,396 tegen 180749 en f37086,875 in 1910. Het goederenvervoer bracht op f18980,24, het postvervoer f2487,76. Bovendien werd nog ontvangen aan diversen f2276,786. In 1910 waren deze bedragen f 19919,366, f2487,76 en f2253,99. De totale opbrengst was dus f62478,18 tegen f61747,99 in 1910. De opbrengst per dag-kilometer bedroeg f6,286 tegen f6,21 in 1910. De marktkwestie. Vervolgens werd io behandeling geno men het advies der maandcommissie over Januari in zake een door B. en W. in han den der Kamer gesteld adres, betreffende den verkoop van «garen op de markt, met voor mum v.m 1—5 iegeis 50 cent, iedere regel meer 10 cent F, m fileberichten van 1—10 regel." 1.—, Iedere regvS at er 10 cent de daarby behoorende adressen, die wij reeds vroeger vermeld hebben. De commissie wyst op de groote toe- Dame van het aantal kramers, waaron der een paar vreemdelingen en ook een stadgenoot, dia in sigaren handelen, in den laatsten tijd. Deze uitbreiding ver oorzaakt een drukker marktbezoek, wat vooral in den zomer weer een groot aantal vreemdelingen trekt, die hier ter stede veel belangryke bedragen verteren. Niet alleen echter de vreemdelingen, doch ook de marktbezoekers, die naar hier komen om inkoopen te doeD, bren gen veel geld in de stad, daar zy voor een groot deel die inkoopen niet doen op de markt, maar in de winkels. Het is dus een niet te loochenen feit, dat een door verkoopera goed bezochte markt, eene vergrooting van het aaDtal bezoekers mede brengt, waarvan de win kels in het algemeen profiteeren. In hoeverre nu alleen de sigarenhan delaars door den bloeieD den toestand der markt nadeelen ondervinden is aan de commissie niet voldoende bekend, maar zy betwyfelt, dat er sprake zou zyn van „enorme schade". Het z\jn toch voornameiyk debuiten- menschen, die op de markt sigaren koo- pen, waarnaast misschien een enkele stedeling, doch zeker is dit getal onbe duidend en zal dan ook van groote ver mindering van het debiet uit dien hoofde wel geen sprake zyn. Maar alware dit het geval, dan zal door vertiendubbelen van het marktgeld het aantal marktbezoekers wel vermin deren, doch ook het aantal bezoekers en vreemdelingen zulks tot nadeele van winkeliers, koffiehuishouders enz.ter- wyi toch niet alle verkoopers geweerd kunnen wordeD, en dus niemand er voordeel van zal hebben. Wat betreft het verzoek om alleen „gebruikte goederen" toe te laten, merkt de commissie op, dat zoo moeieiyk de grens is te trekken, wat onder gebruikte goederen moet worden verstaan, en bovendien zou dan van d9 markt nage noeg niets meer overbiyven. Op grond van dit alles komt het der commissie voor dat voldoen aan het ver zoek van adressanten in volslagen stryd zou zijn met de belangen van de nering doenden in Middelburg en geeft zy aan de Kamer in overweging aan B. en W. te adviseeren, aan den raad voor te stellen afwijzend op het verzoek te beschikken. De commissie van de maand Februari, adviseert inzake de verzoeken om ad haesie van de Bergen op Zoomsche Handelsreizigers-vereeniging en van de Vereeniging Handelsbelangen te Goes betreff Dde de dienstregeling op den spoorweg. Van al de door deze vereenigingen verzochte wyzigingen, ziet de commissie van Middelburg het nut niet in, en ad viseert daarom die adressen voor kennis geving aan te nemen. De commissie voor de maand Maart adviseert over den stoombootdienst op de Oosterschelde, en wel naar aanleiding van het in hare handen gestelde adres van de Kamer te Viissingen om de Provinciale booten van den dienst op Zierikzee van Viissingen te laten varen. De commissie heeft in de eerste plaats nagegaan oT er termen bestaan aan het verzoek de gevraagde adhaesie te be tuigen en zy heeft daartoe naast elkaar overwogen het nut van de wyziging en de bezwaren daartegen. Voor Middelburg zal zy in het geheel geen nut hebben en ook voor Viissingen en Zeeuwsch- Vlaanderen en Schouwen komt het der commissie hoogst denk beeldig voor. Voor Viissingen omdat de Oosterschelde booten zullen moeten ver trekken uit de buitenhaven (anders kun nen de reizigers niet van de eene boot op de andere overgaan) en de Vlissingers dan veel eenvoudiger en sneller öf per tram, óf per trein naar Middelburg kun nen gaan an voor Zeeuwsch-Vlaanderen en Schouwen, omdat de commissie over tuigd is, dat er slechts een zeer gering verkeer tusschen die twee deelen van Zeeland bestaat en bovendien wat be treft de reizigers, die met de morgen boot naar Zierikzee willen deze even ge- makkeiyk per trein van Viissingen naar Middelburg kunnen gaan en van daar verder per boot. Ook voor reizigers van Zierikzee bestaat thans een alleszins voldoende aansluiting, daar de reizigers van Middelburg per tieiu van 11,45 naar Viissingen kunnen reizen voor de booten van 12,10 naar Breskens en Neuzen. By de middagbooten is van aansluiting te Viissingen in het geheel geen sprake, daar deze op ty moeten varen en op steeds veranderde uren. Wat betreft het goederenvervoer, waar van de Viissingsche Kamer meent, dat het door do wijziging zeer zal worden gebaat, doet de commissie in de eerste plaats opmerken, dat zy zeer betwyfelt of er wel noemenswaard goederenver voer bestaat of niet. Het goederenverkeer vac en naar Zie rikzee gaat naar Rotterdam, en dat niet omdat er een tram is aangelegd, maar omdat dat reeds lange jaren zoo is ge weest en er geen reden bestaat aan te nemeD, dat het zich Daar Zeeuwsch Vlaanderen zou verplaatsen. Bovendien zal het vervoer per stoom boot voor verzendingen van eenigen om vang toch altyd te duur zyn omdat dit per zeilschip plaats heeft, terwyi tevens het overladen te Viissingen immer eeD groot bezwaar zal biyven. Daar komt nog by, dat de nieuwe Ooster-Schelde-booten zeer weinig gelegenheid bieden voor groot goederenvervoer, terwyi ten slotte de reizigers er slecht mede gediend zouden zyn, daar dan te Viissingen met het over laden heel wat tyd verloren zou gaan. Naar aanleiding van de opmerking vaD de Viissingsche Kamer over het verleg gen van het eindpunt van de Middelburg- sche boot, dat als antecident wordt aan gemerkt, oordeelt de commissie dat dit als zoodanig geheel verkeerd wordt be schouwd. De Middelburgsche boot is hoofdzake- ïyk (oyna „uitsluitend) op goederenver voer aangewezen. De weinige passagiers uit Viissingen, die van die gelegenheid gebruik ruaken gaan meestal nog van Viissingen per tram naar Middelburg om zich daar in te schepen. Vervolgens vaart de MMdelburgsche boot tusschen Rotterdam, Dordt en Mid- delburg,Viissingen, tusschen welke plaat- sen een zeer druk goederenvervoer plaate heeft. Tusschen Schouwen en Zéeuwsch- Vlaanderen is daarvan geen sprake *en zouden daarvoor geiyk boven reeds werd aangemerkt de provinciale booten toch bezwaariyk in aanmerking komen, aan- gezien zy niet voor goederenvervoer in gericht zyn. Het goederenvervoer wordt onderhou den door de Valk en de beurtschippers, De commissie adviseert aan de Prov. Staten te verzoeken, niet aan het verzoek van de Viissingsche Kamer te voldoen en wel omdat zy vreest dat de regel matigheid van den dienst verloren zou gaan, ten schade der reizigers Ook wordt gewezen op het verhuizen van deleden der equipage, die nu te Middelburg wo- neD, naar Viissingen, hei geen Datuuriyk 1 nadeel voor Middelburg met zich brengt. En dit alles om het zeer denkbeeldige voordeel van een verbinding p^r boot tusschen Zeeuwsch- V laanderen en Schou wen, die Diet byzonder veel gemakke- ïyker is en langer zal duren en die mis schien door de bewoners dier eilanden niet eens verlangd wordt. Ten slotte werd Dog behandeld het advies derzelfde commis ie inzake de boterkwestie. Omtrent het iD hare handen gestelde verzoek van een aantal boterhandelaare

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1912 | | pagina 1