1 April Jaargaoi No. 154 1912 VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. 8, J, DE JONGE-VERWES F, te Goes F, P5 D'HUIJ, te fildcieSbt rg. PRIJS DER Ak>VERTENTIËN c'A i 11 f i m 5 v M 3E£ jgga.'2L^.;^a t£l 'EREN Wïï.RKDr G ÜXd AVONDS. °n"js po> trie maanden franco Enkele mi turners, r>. ƒ1.25 0.05 !j EN van 1—5 regels 50 ceni, ietiore regel meer 10 cent, F; milieberichteu van 1—10 regelr i.- iedere regeS aiv sr 10 cent IMS kb xrtvmsei nwtassm>Bnsems!-3tme^s>p^-'smmxs^'rmrrjsw. 1872 - 1 April 1912. Heden, Maaudag 1 April, viert ons ge acht hoofdorga n De Standaard zijn 40en geboortedagen is dr. Kuyper er 40 jaar de hoofdredacteur vao. Wij her inneren om nog levendig de groote be langstelling waarmee het eerste nommer van De Standaard werd begroot, en het genot dat de lezing van de opvolgende nommers van dit blad vooral den kley- nen luyde.n verschafte. Al die veortig jaar heeft De Standaard ons volk politiek en religieus opgevoed en heeft raet name de hoofdredacteur dit gedaan in frissche, pittige opstellen en driestarren, waarvan er vele bij het volk zijn „in" gegaan niet alleen, maar ook er „in" gebleven zijn. Laat ods op dezen dag biyde en dank baar herdenken hetgeen de Heere God, die altijd lankmoedig was over Neder land, door middel van De Standaard ten bate van heel de natie, inzonderheid van het Christenvolk in den lande heeft ge wrocht. Dat is in geen enkel artikel saam te vatteD. De gedachten vermenig vuldigen zich in ons, en in wie niet, die den strijd om het goed recht der Chris tenheid tegenover een overheid die haar vervolgde, beroofde en miskende, met en onder leiding van dr. Kuyper en zijn helpers heeft meegemaakt r Uit een klein hoopske verachte afge scheidenen is een partij voortgekomen, de a. r. party door Groen v. Prinsterer gesticht, doch door Kuyper bezield, een partij met welke gerekend wordt; en uit welke groote staatslieden zyn voort gekomen, die ons land en zyne koloniën ten zegen zyn geweest. Een ons vyandige pers scheldt ons Kuyperianen, en waant dat zij onspyn doen met het verwyt dat wy dr. Kuyper nabauwen. Toch vergist zy zichwant wy achten het een eere, waar het maar immer kan, het met hem eens te zyn. Hij heeft ons nu in De Standaard al veertig jaar den weg gewezen en de uitkomst en de jaren hebben het bewe zen, hoe zelden hij zich hierby vergist heeft. En ook nu nog, in zyn vijf en ze ventigste levensjaar, is zijn hoofd nog helder, zyn hand nog vaardig, verme nigvuldigen zich nog steeds zijn gs-° schriften, dwingt hy nog aliyd eerbied af door de veelzijdige veelvuldigheid van zyn arbeid. Heel wat is door zijn arbeid tot stand gekomen. De vrymaking des levens zy het ook aanvankeiy'k! zoo schreef ds. Sikkel reeds op 1 April 1897, hebben wy sinds De Standaard verscheen op allerlei wyze aanschouwd. En dit geldt nu in nog meerdere mate. De organisatie der antirevolutionaire partij werd steviger; de antirevolutionaire pers, met name de dagbladpers, breidde zich uit; de scholen met den Bybelver meerderden grooteiyks; het beginsel der rechtsgelijkheid maakte goede vorderin gen, dank zy de wetten van minister Kuyper en minister Heemskerkde vrye universiteit kreeg haar medische facul teit; de gereformeerde theologie kwam in eere; Patrimonium trad met meer bewuste kracht opde oppermacht van het liberalisme in de beide Kamers der Staten Generaal werd gebrokende coa litie der rechtsche party en werd vaster; de invloed der kleine antirevolutionaire partij in de rechtsche kabinetten werd, ook in het cyfer, grooter; onze antire volutionaire staatslieden werden op meerdere terreinen deskundig; het aan tal Christen-rechtsgeleerden en christen artsen vermeerderde; de koloniën trok ken meer de aandachtde Zendingsy ver herleeft; het christeiyk onderwys met zyn eigen methotiek en eigen paeda- gogiek wordt al meer door kundige werkkrachten in de eigen pers verdedigd, en geniet steeds meer vertrouwenmulo normaal-, en kweekscholen, chr. middel bare en handelsscholen getuigen van grooten vooruitgang. Wat zou er, naar den mensch ge sproken, weinig van dit alles nu te zien zijn, wanneer da Haere niet aan ons land en volk, naast anaereD, die wy nu niet- noemen zullen, een dr. Kuyper ge- schor ken had. Daarom feliciteeron wy ons christen volk met dezen dag. Moge het nog een reeks van jaren ge nieten de leiding en voo;lichting van dezen jubilaris, wiens naam ongeveer in alle werelddeelen wordt gevierddie wel veel gesmaad, doch ook hartPiyk bemind wordt, die nog in zyn ouder dom, dank zy Gods genadigen bystand, de frischheid der jeugd beziten die met de b^ste gevoelens voor het heil van het Christenvolk bezield blijft. Groen van Prinsterer sprak op zyn zeventigsten verjaardagik ben moe doch niet moedeloos. Kuyper mocht dezer dagen te Leeuwarden getuigen ik ben oud doch niet op. Een toestand die den geachten jubi laris nog lange moge by biyven. OLIVIER CROMWELL. Als laatste spreker in deze campagne trad Vrijdagavond in de sociëteit V. O. V. te Goes voor de „Vereeniging voor Algemeerie Wetenschappelijke Belangen" aldaar op de bekende historicus, prof. dr. G. W. Kernkamp, van Utrecht, met bet onderwerp «Olivier Cromwell". Evenels by meer groote mannen is ook het oordeel over Cromwell in den loop der tyden zeer gewijzigd. Langen tyd is hij geteekend als een huichelaar. In de negentiende eeuw is dat echter veran derd. Bet meest heeft daartoe bygedra- gen Thomas Carlyle, die het leven van Cromwell heeft beschreven en in dat werk vele brieven en redevoeringen van Cromwell heeft openbaar gemaakt. Car lyle was een geestverwant van Cromwell, een Puritein.Hij Iieaft Cromwell begrepen. Carlyle heeft Cromwell geteekend zoo als hy inderdaad is geweest. Geen schyn- heilige, niet iemand die misbruik maakte van de godsdienstige hartstochten van het volk, maar een man die als een echt Puritein er van overtuigd was aan de zyde van zyn God te stryden, die ook in den politieken strjjd uitsluitend werd geleid door het geloof Gods wil te vol brengen. Cromwell was een Puritein, een van die zoogenaamde „dubbel menschen", die eenerzijds diep in het stof buigen voor hun God en anderzijds den voet op den nek van hun vijand zetten, diehete°ne oogenblik bezield en begeesterd zyn als een fanaticus en op een ander moment de koelbloedigheid bezitten van een revo lutionair. Cromwell is door zyn geest verwanten en volgelingen begrepen als de man die tot hen sprak„Vertrouw op God en houd je kruit droog". Latere schryvers hebben dan ook met Carlyle behoudens hun critiek--tel kens verklaard, dat Cromwell was een eeriyk en oprecht mensch, een man van overtuiging, in de veiste verte geen schynheilige of huichelaar. Cromwell, geboren in 1599 te Hunting don, was gesproten uit een geslacht van den kleinen Engelschen landadel, in onze taal zoowat het midden tusschen een heerenboer an een landjonker. Op 17-jarigen leeftyd ging hij naar een hoogeschool orn in de rechten te studee- ren. Een jaar later moest hy al thuis komen. Zyn vader was gestorven en nu moest de jonge Cromwell het beheer over de landeigen op zich nemen. Later ging Cromwell nog een poos in de rechten studeeren, om straks in zyn district het ambt van vrederechter te kunnen waarnemen en trouwde hy in 162 i te Londen met Elisabeth Bour- cbier, een ryk meisje. Na zyn huwelijk vestigde Cromwell zich weer in zyn district en leefde daar jaren lang rustig swasa als heerenboer. In dien tijd is Cromwell, van huis uit Protestant, bekeerd en sloot bii zich nan b\j de Puriteinen, die tegen het varroom schen van de Engelsche kerk streden. De Protestantsehe kerk hing de leer van Cal- vyn aar, maar leek in haar bestuur en ceremonieën veel op een Katholieke kerk, en dat werd boe langer hoe erger. Daar bonden de Puriteinen met Cromwell met alle macht den strijd tegen aan en ook waren ze gekant tegen het hebben van vaste en betaalde predikers. Men behoef de niet gestudeerd te hebben. Men moest door dan geest spreken en elk lid moest als voorganger kunnen optreden. Cromwell's vjjahden hebben later be weerd, dat by voor :-yn bekeering een zondig en woest leven leidde, maar uit briefwisseling van Cromwell is gebleken, dat met zyn bekeering voor hem een groot licht was opgegaan, dat hij voorheen in duisternis wandelde en een groot zondaar was, maar dan een groot zondaar voor God, zooals de Puriteinen zich uitdruk ken, zonder dat daarbij aan tijzondere zonden behoeft te worden gedacht. In 1625 werd Cromwell voor het eerst in het Parlement gekozen en stond hij aan de zyde der Puriteinen, maar speelde hy nog geen politieke rol. Koning Karei I regeerde van 1629 —1640 zonder Parlement, geheel willekeurig, hief oude belastingen voor nieuwe was de goedkeuring van het Parlement noodig die al lang vervallen waren en achter volgde de menschen die daar tegen op kwamen, verroomschte hoe langer hoe meer de kerk en strafte de Puriteinsche predikers die daar tegen hun stem ver hieven op een wreede manier, door b.v. het afsnyden van neus of ooren, enz Toen kwam er een geest van verzet onder het volk. Karei I had wind gezaaid, hij zou storm oogsten. Er brak een bur geroorlog uit De Schotten deden een inval in Engeland en dwongen den Koning tot samenwerking met een Parlement, het zoogenaamde Lange Parlement, dat het van 1640 tot 1652, 12 jaar lang, heeft volgehouden. Dat Parlement heeft aan het absolutis me van XoniDg Karei I een einde ge maakt en schem h8t eon tijd lang, dat Engelands Koning als constitutioneel vorst regeerde. Maar daar kon Kavel I niet in berusten en bij zocht buiten- laudsche boarigenooten om hem in zyn oude waardigheid te herstellen. Zoo ontbr andde hot in 1647 tot een vree- seiyken strijd tusschen royalisten en aan hangers van het Parlement. Eerst in dien tyd trad Cromwell op den voorgrond. Reeds was hij in 1641 tot lid van het Lange Parlement gekozen, behoorde hij tot de oppositie en was h(j een der he vigste tegenstanders vao Kavel I. Maar toch was C omwell in al die jaren niet op den voorgrond getreden. Cromwell was geen echte politicus, geen machtig parlementair, geen welsprekend man. Neen, Cromwell werd pas een man van invloed als het niet op woorden, maar op daden aankwam. Zoodra de oorlog was uitgebroken, or ganiseerde Cromwell een eigen leger corps, bestaande alleen uit jongelingen uit zijn eigen district. En die kleine bende ontwikkelde zich door het onophoudeiyk oefenen in den wapenhandel en door het i te vervullen met godsdienstige bezieling, tot de kern van dat machtig leger dat i later 's KoniDgs troepen telkens overwon. De jongelieden waren wel geprest, maar de officieren waren volbloed Puriteinen, S van dezelfde overtuiging als Cromwell, mannen die het geloofden, dat zij door God tot den stryd tegen den Koning j waren geroepen. En het is Cromwell met die [officieren gelukt om die kleine ruiterbende in korten tyd zoo te begees teren, zoo te oefenen en onder discipline te brengen, dat de koninkiyke troepen herhaaldeiyk den nederlaag leden. Cromwell is weer een van die mannen, zooals de 17e eeuw er zooveel heeft op- .aËiwnMpKS -33—ivsawi geleverd, die zonder voorbereiding een groot krijgsman zyn geworden. Als veldheer is Cromwell buitengewoon gelukkig geweest. Nooit heeft hy een ernstige nederlaag geleden en de reeks van zijn overwiunigen is groot. Tech was Cromwell niet de man van het oogenblik. Lang aarzelde hij altijd, maar als hy eenmaal wist wat de aan gewezen weg was, dan zette hy zyn voornemen met alle kracht door, zoo aoodig met gewe'd, voor niets terug deinzend. In het begin van 1648 beraadslaagde Cromwell met zyn hoofdofficieren. Nie mand wist raad. Hoe men ook bad, uit de Heilige Schrift las of Psalmen zong. Dan gaf Cromwell den raad een ieder onderzoeke zich zelf om te weten te komen op welken tyd de Heere hem verlaten beeft. En des anderen daags had een ieder hetzelfde antwoord: toen we met den Koning in onderhandeling traden. Toen was bet pleit beslist. In KoDing Karei werd de vijand Gods ge zien, de man des bloed, die de zaak en h.et volk des Heeren zooveel kwaad had aangedaan. Die overtuiging van Cromwell noemt spreker oprecht. Al is men geen Puri tein, men mag toch aannemen, dat dit later deed door hulp en wraak in te roe pen om zyn vermoorden vader. Neen, politiek verstandig was het niet. Heeft Cromwell hier laten spreken de stem van zijn godsdienstige dweperij Was hy de maD die het koningsbloed naar de O. T. leer wilde vergieten, om dat Karei I ook het bloed van anderen had vergoten Neen, ook dat niet. Naar sprekers meening was Cromwell een practiscb man, iemand die nu ge- eerd zou worden als een model Engelsch- man, omdat bij zoo practisch was aan- S gelegd. Cromwell heeft zeker wel geweten, dat de terechtstelling van Kavel I nood- lottige gevolgen zou kunnen hebb6u, dat deze den royalisten een machtig wapen in de handen zou geven. I Spreker meent dat Cromwell met 's Konings dood heeft ingestemd, omdat I bet de wensch was van de groote meer- derheid van zijn officieren, er> zyn offi- eieren met het leger had by noodig om den stryd tegen de koningsgezindon te kunnen volhouden, i Zou Cromwell zich ten slotte hebben wys gemaakt, dat wat zyn officieren weaschten, ook de wensch van zijn hart was, in overeenstemming met zyn ge- geloof waarachtig was. Die menschen l weten, ja, zelfs de wil van God? mogen misschien gedwaald hebben, ze leefden toch in het vaste geloof dat ze streden voor de zake Gods. Een rechtbank werd benoemd, groo- ten deels bestaande uit hoofdofficieren van C omwell, het doodvonnis werd over den Koning uitgesproken enop30Janu- ari 1649 werd Karei I onthoofd. Wat dat bet-ekent, een vorst ter dood brengen, niet door sluipmoord, maar op last van de rechtbank, en dat in het f midden der 17e eeuw, dat is baast niet l te zeggen. jj Spreker weet maar één middel om er i eenigszins d n indruk van mede te dee- f len, en wel door te herinneren wat de zoon van den onthoofden Koning, Karei I II, toen deze in 1.660 Engeiands troon beklom, allereerst deed. Hij liet de lijken van Cromwell, van diens schoonzoon en van den president van de rechtbank van 1649 opgraven en aan ketenen gebonden ophangen. Ja, hy liet zelfs een honderdtal iyk°n van vrien- 1 den en bloedverwanten van Cromwell, waaronder dat van zyn oude moeder, op- graven en op een hoop werpen. De Czaar van Rusland joeg Eogelarids gezant weg, Frankrijk riep zyn gezmt j te Londen terug, en Nederland, een repu- bliek van geioofsgenooteD, weigerde een j tyd lang Eogelands gezanten in de Staten- i Generaal te ontvangen. Zoo iets vreeselyks, zoo ier.s afachu- f welyks werd die koningsmoord gevonden, j Cariyle wil met een pakkend voorbeeld zijn lezers voorhouden, alsdat de tereebt- l stelling van Karei I aan Engeland het be- j wijs leverde, dat deze geen Koning by de gratie Gods was. Anders was Gods toom losgebrand. Er gebeurde echter niets. Karei I had zich dit oordeel Gods zelf op den hals gehaald. Is dat een verdediging Natuurlijk niet, zegt spieker. Hetzelfde had kunnen bereikt worden door den Koning gevangen te houden of in ballingschap te laten rondzwerven Was de terechtstelling wettig? Neen! D?. rechtbank was onbevoegd om over Karei I te oordeelen.Dat heeft deze koning dan ook tot het laatst toe volgehouden. Onze opstand tegen Spanje en het af zweren van Philips II was echter uit staatsrechterlyk oogpunt ook onwettig. Maar al is iets onwettig, daarom kan het toch wel rechtvaardig zyn. Was de onthoofding van Karei I recht vaardig Laat ons liever vragen was ze nood- zakeiyk? Was ze gewenscht? Was ze verstandig Neen 1 Als balling zou Karei I nooit zooveel kwatid hebben kunnen doen dan zyn zoon Bij menschen als Cromwell is het vol gens spreker moeielijk uit te maken, waar de stem van God ophoudt en alleen die van den mensch spreekt. Zulke meü- schen kunnen zich diets maken dat politieke berekening in overeenstemming is met Gods wil. Zy weten ten slotte niet meer, waar het eene begint en het andere ophoudt. Cromwell heeft na den dood van Karei I nog een harden stryd te stryden gebad. Ook in eigen kring. Tegen menschen die op politiek en maatschappelijk gebied veelte radicaal wilde-j optieden. Cromwell was geen radical maar een conservatief man. Hy was er sterk tegen om de maatschap pelijke verhoudingen omver te werpen. Sommige volgelingen gingen veel verder dan Cromwell met zyn revolutie tegen den Koning ooit had bedoeld. Hij bestreed de revolutionairen en liet de grootste raddraaiers ter dood brengen. Toen ging Cromwell er op uit om Ier land en Schotland t.e veroveren. Bij de verovering van Ierland beging Cromwell onmenscbeiy ke wreedheden, die hy trachtte goed te praten met de bewe ring, dat streng optreden noodzakeiyk was om nog meer bloedvergieten te voorkomen. In 1631 beëindigde Cromwell den oor log door zyn overwinning over Karei II by Worchester. Dat was de laatste beslis sende slag tusschen zijn legeren dat van het Parlement. Toen hield Cromwell zich weer eeni- gen ty'd op den achtergrond, totdat hij eindeiyk tot de vaste overtuiging was gekomen dat er een nieuw Parle ment moest komen. In 1652 joeg hy het oude Parlement uiteen, dat hem scheen te wantrouwen, en riep een nieuw samen, het „Barebone parliament". Een Parlement dat niet gekozen was, maar door hem werd benoemd uit districts- lijsten, opgemaakt door Intependenten, dus allen godzalige mannen, geestver wanten van Cromwell. Mear dat Parlement wilde veel verder gaan dan Cromwell bedoelde dat wilde de maatschappelijke orde van zaken om- keeren. Tosn ontbond Cromwell in 1653 ook dit Parlement en werd bij door zyn hoofdofficieren benoemd tot Lord-Pro tector van Engeland, Schotland en Ier land Yan dien tyd af is Cromwell tot zyn dood toe 1658 alleenhperscber over Engeland geweest, wiens wil alleen wet was, steunend op zy 0 getrouw leger van 59 duizend man en bekleed met een koninklijke macht eu luister. Omtrent Cromwell's persoonlykheid vertelt spreker, dat de portretten van dezen man daarin vry wel overeenkomen,

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1912 | | pagina 1