No. 151 1912.
Donderdag 28 Maart
26e jaargang.
NIEUWSBLAD
VOOR ZEELAND
SHRiSTELSJK-
HISTORISCH
VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK
De Tariefwet.
Wed, S. J. DE JONGE-VERWES F„ te Goes
PRIJS DER ADVERTENTIËN
FEUILLETON.
Johann Neander.
F. P. D'HUIj, te P iiddelbf rg.
Zi+s. >'.TagE.
li
aasaatgsag say:'.; reTOssagKs^trgkjg.gBKaaBBBgEEBg
IE) 'EREN WERKDAG DSh AVONDS,
UITGAVE DER FIRM/ S
Prjjs per ïrle maanden franco p. p
Knkeie nummers
o o o o
3 a 'Q ti
«330300
ƒ1.25
0.05
«aés
SMf, tie zich met 1 April H,
op ohm blad abomicoren, out-
Tii/'.gffln het tot dieai datnira
grat Is.
EN
VII.
De Tariefwet beteekent de boeren
stand benadeeld.
Zoo luidt een volgende bewering van
het Anti-TariefwetComité.
Eenige jaren geleden gewaagde een
liberale professor in Groningen, wiens
naam aan de veefokkerij is ontleend, in
openbaren geschrifte van „die domme
boeren".
Maar zou het A.-T. Comité van thans
deze boeren voor zoo dom aanzien dat
zij aanstonds zullen gelooven dat hun
stand zal worden benadeeld 1
De loonen der arbeiders zullen stijgen,
dat is zeker.
Maar zal dit den boerenstand als zoo
danig benadeelen?
01
VIII.
Groote gezinnen belast?
Het tarief-ontwerp beteekent belasting
op groote gezinnen, zegt het zich noe
mend Anti-Tariefwet-Comité.
Het Tarief brengt tegenwoordig 13
miljoen op.
De minister stelt verhooging van die
opbrengst voor, zoodanig dat er tien
miljoen meer inkomt.
Derhalve nog geen verdubbeling.
Gevolg er van is, volgens bedoeld co
mité, belasting op groote gezinnen.
Een beschuldiging die niets zegt.
Immers alle belastingen, zoo directe
als indireete, zjjn belastingen op groote
gezinnen, terwijl het belastingen naar
draagkracht behooren te zjjn.
De hoofdelijke omslag laat aftrek van
een gering bedrag voor kinderen toe;
maar dit bedrag is veel te klein. Een
ambtenaar met tien kinderen, en een
ambtenaar zonder kinderen zulten even
veel verdienentoch verschilt heel wei-
VaD dezen bekeerden Israëliet lezen
we het volgende in het orgaan van de
Nederl. Vereeniging voor Israül
Door zjjne vrome Joodsche ouders werd
Johann Neander opgevoed in diepen
eerbied voor God en voor de Heilige
Schriften. Met grooten ernst sprak bij
het morgen- en avondgebed uit en vaak
dacht hp na over de belijdenis„Wegens
onze zonden zijn wij uit het land ver
dreven." Menigmaal beeft op den Grooten
Verzoendag met zijne ouders tranen
gestort by het belijden zijner zonden.
Dikwijls was zijn hart vol vrees voor
God, en dan was het eenige wat hem
geleerd was te doen: nog meer en nog
vuriger te bidden, om daardoor vergeving
te verdienen.
Tot zijn zestiende jaar bleef hij in dezen
toestand verkeeren. Doorgaans bracht hij
drie nachten in de week slapeloos door
en hield zich dan bezig met de studie van
den Talmud en andere Hebreeuwsche
werken. Ten einde goed vertrouwd te
Worden met de Hebreeuwsch8 taal, leerde
hjj elke week eenige hoofdstukken uit
de profetische boeken van buiten. Toen
dl) zestien jaar was, kwam hl) in aan
raking met een Poolschen Jood, die een
°ngunstigen invloed op hem heeft uit
geoefend. in plaats van de geschriften
der rabbijnen te onderzoeken, wijdde hy
au zpn tijd aan de Dnitsche litteratuur
en wereldsche studiën. Hy begon anders
ever den godsdienst teoordeelen,enliet
vele Joodsche gebruiken na, als niet in
overeenstemming met de denkwyze van
Wn verlicht man. Aanvankelyk maakte
nig het bedrag dat de een naar den
gemeente-ontvanger brengt, van dat het
welk de ander aan de gemeente ver
schuldigd is. By den een zal het 2^2
pCt. van zyn inkomen zyn by den ander
nog geen procent meer.
De wet op de personeele belasting is
al even onbiliyk. Zij laat de groote ge
zinnen evenveel betalen als de vrijgezel
len. Alsof de draagkracht van een vry-
gezel slechts f300 grooter zou zijn dan
die van een man met zes kinderen.
Toch spreekt niemand van een belas
ting op groote gezinnen.
De gemeente-ambtenaar of ryks-ont-
vanger wien ge dit zoudt willen wijs
maken zou u met een „onzin" van zich
doen gaan.
Maar waarom is dan nu eenmaal deze
verhooging van zes procent op sommige
artikelen een belasting op groote gezin
nen geworden
Omdat de werkman in den regel de
man van de grootste gezinnen is?
Welnu, dan kunnen wy dezen gerust
stellen. Immers de eerste levensbehoef
ten biyven onbelast. Het brood kan
slechts iets meer dan vier tiende cent
per kilo opslaan, en ook dit schyntnog
lang niet zeker, dewpl een amendement
de verhooging van den bloem allicht uit
het ontwerp uitlicht; of ook dewyiniet
elke verhooging van invoerrecht direct
verhooging van prys behoeft mee te
brengen.
Derhalve niet de mingegoeden maar
de meergegoeden betalen, en die hebben
in den regel de grootste gezinnen niet.
Bovendien is de bedoeling van het ont
werp dat de buitenlander, die hier in
voert, het grootste bedrag betaalt. En
het ligt voor de hand dat die het niet
in de eerste plaats van hunne klaDten
afhalen zullen, maar, teneinde hun af
nemers te behouden, liever iets op hunne
winst zulten laten vallen.
In de eerste jaren dit moet echter
toegegeven zulten vete prijzen wel
iets naar boven gaandoch slechts zoo
veel en zoolang als onze industrie noo-
dig heeft om op de been te komen, en
zelf te leveren hetgeen tot nog toe de
dit zyn geweten wel ongerust, maar
allengs kwam hy dit te hoven en schikte
hy zich geheel naar de begrippen van
zpn nieuwen vriend. Door deze verande
ring iD zyne meeningen kreeg hy ook
meer dan vroeger omgang met Christe
nen. Maar hy dacht er niet aan zich by
de Christenen aan te sluiten.
Wie dat doet (zoo dacht hy in' die
dagen), doet afstand van zjjne voorrech
ten als Jood, scheurt zich los van het
verbond, dat God met Abraham en Zjjn
volk gemaakt heeft, en sluit zich aan
by de Gojim (niet-Joden), die teven zon
der God en zonder hoop. Al bleef hy
echter uitwendig een Jood, zyn hart was
verre van God, en zelf moest hy verkla
ren, dat hy geiyk was aan „de lieden,
die van de wereld zyn, wier deel in dit
leven is."
Later is hp weer ernstiger en gods-
dienstiger geworden. De dood zyner moe
der, die hy hartelijk had liefgehad, en
eene krankheid, die over hem kwam,
werkten daartoe mede. Hy begon één dag
in de week te vasten, vele gebeden op
te zeggen, en aan de armen liefdadigheid
te bewyzen. Toch vond hy in dit alles
geen rust, en in de benauwdheid zyns
harten smeekte hy „O God, ik heb nie
mand die my helpt, en ik durf tot U
niet naderen, want ik ben schuldig. Help,
o help my, om myns vaders Abrahams
wil, die bereid was om zyn zoon Izaak
te offeren 1 Ontferm U over my en reken
my zyne gerechtigheid toeMaar vrede
daalde niet neder in zyn hart en hy
begon te denken, dat de Eeuwige bem
voor altyd verworpen had.
Toen zjjne vrooiyke kameraden zagen
dat hy zoo gedrukt was, spoorden zy
hem aan om afleiding te zoeken en daar-
buitenlander leverde.
Dat is bier al meer gezien. Byvoor-
beeld de verduurzaamde levensmiddelen,
welke hier flink worden beschermd, zijn
bier niet duurder dan in het buitenland,
veeteer zyn zy goedkooper.
Derhalve: geen belasting op de groote
gezinnenmaar voor de groote ge
zinnen meer werk, zonder dat de gemid
delde prysstandaard, zoo die stygen
mocht, wat niet te denken is, biyvend
stijgen zal.
IX.
De Tariefwet beteekent onze wereld
markt ingekrompen, zegt het Comité.
Dit is een groote onjuistheid.
Dat heeft de Tariefwet nooit gedaan.
En dat de verhooging van het Tarief op
sommige artikelen dit doen zal, is een
zwarte profetie, waarvan het Comité 't
bewps voor zich houdt.
Boe zou 't ook kunnen!
Door meerdere bescherming komt de
industrie in 't eigen land tot meerderen
bloei. En hoe meer bloei, hoe meer om
zet en hoe meer omzet, hoe meer uit
voer; en hoe meer uitvoer, hoe grooter
beteekenis op de wereldmarkt.
Mr. v. Houten voorspelde in 1879, toen
Duitscbland een beschermend tarief ging
heffen, dat het met Duitschlands positie
op de weretemarkt gedaan was.
De feiten hebben de sombere voorspel
ling gelogenstraft.
Immers van 1905 af nam de uitvoer
van het protectionistische Duitschland
toe met 116 pet., die van Amerika met
113 pet.; daarentegen verminderde die
van het vryhandelsgezinde Engeland met
74x/3 pet.
En wat ons eigen land betreftwy
behoeven niet zoo ver te gaan onder
de tegenwoordige Tariefwet zyn verduur
zaamde levensmiddelen wij wezen er
reeds vroeger op het meest beschermd.
En zoo ook koek, gedistilleerd, gecon
denseerde melk en suikerwerk. En zie,
juist deze artikelen genieten een flinken
uitvoer. Op de buitenlandsche markt, op
toe met hen naar den schouwburg en
andere plaatsen van vermaak te gaan.
Hp volgde hun raad, maar de genade
des Heeren liet hem niet loshij bleef
zich ellendig gevoelen. Op zekeren mor
gen ging hy in een winkel om iets te
koopen, en het gekochte artikel werd
dooi den winkelier gewikkeld in een
Bijbelblad, waarop een gedeelte der berg
rede gedrukt was. Te huis gekomen, viel
zyn oog op de woorden„Zalig zpn die
treuren, want zjj zullen vertroost wor
den." Dat trof hem, en hjj kon niet na
laten, alles te lezen wat op het blad
stond. Wat hy daar las, vond hy hoogst
belangrijk en maakte hem verlangend
het boek te leeren kennen, waartoe dit
blad behoorde. Een Nieuw-Testament
had hy nog nooit gezien.
Eenige dagen later was hy by een zyner
bekenden, en op diens tafel lag een boek.
Hij opende het, en er in bladerende, vond
hy de woorden, die hem zoo getroffen had
den. Hy vroeg het boek ter leen en zoo
kwam hy met het Nieuwe Testament in
zyne woning. Den naam „Jezus", dien hy
gedurig zag, hinderde hem zóó, dat hij het
Boek herhaaldeiyk wegwierp. Toch las hy
het door. Hy kon zy'ne tranen niet terug
houden by het lezen vaD het ïyden des
Heeren Jezus, en hy kon ook zijn wrevel
niet onderdrukken over de vyandscbap
van de Farizeeën en Schriftgeleerden.
Doch het meest werd hij getroffen door
het gesprek van den Heiland met Nico-
demus. Hy was het met den laatste ge
heel eens, toen deze zeide: „Rabbi, wij
weten, dat Gij zyt een Leeraar van God
gekomen, want niemand kan deze tee
kenen doen die Gy doet zoo God niet
met hem is." Maar het antwoord des
Heeren vervulde hem met vrees, dat hy,
van 1—5 tegels 50 cent, iedere regel meer 10 ceat
F: milieberichten van 1—10 regels 1,—, iedere regel
m, er 10 cent
de „wereldmarkt" maken zy een best
figuur.
Overigens staat het volstrekt niet vast
dat vermindering van invoer evenredige
daling van den uitvoer van een land ten
gevolge heeft.
De Tariefwet beteekent met fl
betalen wat 90 cent kostte.
Aldus het Comité.
Derhalve wat eerst 90 cent kostte zal
nu een dubbeltje duurder worden. Alles?
Maar wy zeiden het reeds er is
zoo velerlei en zooveel dat niet in rech
ten verhoogd wordt en derhalve onver
anderd bljjft in prys. Wp noemen u
slechtsmeel, stijfsel, mengsels, wild,
versche en gezouten visch, reuzel, oleo
margarine, melk, wol, haar, zyde, been-
derenmeel, meststoffen, granen, ry'st,
peulvruchten, groenten, rozynen (som-
wyien), oranjeappelen, veevoeders, enz.
Waar nog by komt, dat er enkele ar
tikelen zelfs lager belast zullen worden,
by voorbeeld biscuits en suikerwerk.
Nog zjjn er artikelen die nog nimmer
belast zyn geweest, en ook nu niet zul
len belast worden, met name alle grond
stoffen.
Halffabrikaten, waaronder men al die
voorwerpen verstaat, welke op zichzelf
niet compleet en bruikbaar zyn, zullen
slechts een verhooging ondergaan van
3 6°/o.
Alleen de afgewerkte fabrikaten wor
den met een hooger invoerrecht van
10 of 12 procent bezwaarden dat zal
dan nog tengevolge kunnen hebben dat
de Nederlandsehe industrie meer werk
krpgt, en de loonen die anders aan den
buitenlandschen werkman betaald wor
den, zullen vloeien in den zak van den
Nederlandschen arbeider.
Meer werk, meer Iood, betere levens-<
voorwaarden kunnen uit deze verhoogde
invoerrechten voortvloeien. Welnu, wie
zou daarvoor niet een dubbeltje boven
zpn gulden uitgaaf over hebben 1
Maar het is niet zoo.
Er bomt op vete artikelen geen dub-
voortgaande met zyn onderzoek, daardoor
atvallig zou worden van den godsdienst
der vaderen. Daarom besloot by, het
Nieuwe Testament ter zijde te leggeD,
en voortaan Mozes en de Profeten en de
Psalmen te bestudeeren. Hoe meer hij nu
echter las in de heilige Boeken zyns volks,
hoe meer by daarin het beeld geteekend
vond van Hem, wiens geschiedenis hij
in het Nieuwe Testament had gelezen.
Zoo nam hij aan het Nieuwe Testament
toch weer ter hand. „Als het valsch is,
kan het mp geen kwaad doen," dacht
hy „en als ik niet weet of het valsch
of waar is, moet ik het vljjtig onder
zoeken."
In deze stemming las hij de geschie
denis van Paulus. Hier was een man,
die naar de Wet leefdedie daarom de
belijders van Jezus vervolgde, en deze
man werd overtuigd, dat Jezus is de
Christus, de Hope Israëls, de Zaligmaker
oer wereld En die man werd niet alleen
een beiyder, maar ook een prediker van
het Evangelie van ChristusOmdat hy
geloofde in den Heere Jezus Christus,
overgeleverd om onze zonden en opge
wekt om onze rechtvaardigmaking, wpd-
de hij vol dankbaarheid zyn leven aan
zyns jHeilands dienst en verdroeg hij
smaad en ïyden, om Christus'wil. Hier
was die wedergeboorte, waarover de
Heere Jezus tot Nicodemus gesproken
had Hier was het oude voovbygegaan
en alles was nieuw geworden
In zwaren stryd over al deze dingen
wierp Neander zich ter aarde en bad
ernstig. Maar geen vrede daalde neder
in zjjn hart! Daar valt hem het woord
van den Christus te binnen„Tot nog
toe hebt gy niet gebeden in My nen naam."
Zou hjj het doen Hoor, daar spreekt hy
beitje bij de negentig cent. Dat kan van
een verhooging met zes procert nimmer
het gevolg zijn.
Natuurlijk komt er op sommige arti
kelen iets bymaar niet op de eerste
levensbehoeften; en bijvoorbeeld wel op
weeldeartikelen, als daar zynpiano's,
automobielen, zuidvruchten, cacao, koek
en banketbakkerswerk, meubelen, siga
retten, enz.
Rede Dr. Kuyper.
Dinsdag en Woensdag trad dr. Xuyper
te Leeuwarden en te Groningen op. Van
deze redevoeringen geeft De Standaard
het volgende beknopt resumé:
Onder het mottoUit het diensthuis
uitgeleid, trok spreker een parellel tus-
schen hetgeen Israël in Egypte er hier te
lande de Antirevolutionaire party onder
de drukkende overheersching van het
Liberalisme in de vorige eeuw te verdu
ren had, en meende er op te mogen wy-
zen, dat met den ingang van de twin
tigste eeuw deze iy denshistorie aan haar
keerpunt was toegekomen. Hierby achtte
hij intusschen dat er op moest gewezen
worden, hoe de druk, waaronder het
Christeiyk volksdeel in de 19e eeuw te
lijden had, een boete was voor de inzin
king van het Calvinisme reeds iu de eerste
heltt der 17e eeuw. Dientengevolge was
het ïyden, dat straks kwam, niet alleen
ten volle verdiend, maar tevens eenig
redmiddel om betere dagen te doen aan
breken. Die dagen waren dan ook aange
broken, en door tegenover elkander te
stellen eenerzyds den toestand van voor
nu vjjftig jaren, en anderzpos den toe
stand die thans intrad, trachtte spr. in
breeds schets aan te toonen, dat we nu
metterdaad, geljjk eens Israël, uit het
diensthuis waren uitgeleid.
Juist dit onbetwistbaar feit kwam hem
voor, een ernstige waarschuwing tot de
Antirevolutionaire party te brengen.
Steeds was èa in de persooniyke levens
geschiedenis van het individu én in de
historie der volken geblekeD, en zou even
zoo straks in de geschiedenis van elke
„Heere, ik geloof, dat Jezus de Messias,
de Verlosser en Koning Israel's is. Die
om onze overtredingen verwond en om
onze ongerechtigheden verbrijzeld is. Om
Zynentwil, ontferm U over my en geef
mjj vredeWeg viel de lastDe vrede
Gods, die alle verstand te boven gaat,
vervulde zyne ziel. Hy wist zich met
God verzoend door den dood van Gods
Zoon.
Nu moest ork hij op zyn beurt getui
gen. Eerst tot zyne bloedverwanten.
Christus beiydeD, dat is voor den Jood
vaakvoor Christus ljjden. Zoo was het
ook hier. „Dat uw naam uitgedelgd worde,
gy goddelooze," zoo werd hem geant
woord. „Gy hebt u aan de gemeente der
goddeloozen aangesloten. Uw vader, uw
grootvader en al uwe betrekkingen zulten
naar het graf uwer moeder gaan en baar
de treurmare brengen. Vervloekt zy de
dag, waarop gp, goddelooze, gij slangen-
zaad, geboren werd I Wee mji. want de
Eeuwige heeft my bedroefd. Uw Daam
zal voorts uitgedelgd en niet meer door
ons genoemd worden. En dat de scherpste
oordeelen van den Almachtige u treffen,
omdat gy den God Jacobs verlaten en
u by de afgoden aangesloten hebt".
Dat was wel zwaar, maar de genade
des Heeren ondersteunde hem en deed
hem volharden, ondanks alles. Hij heeft
den Heere Jezus Christus beleden in het
midden der gemeente. Gedoopt zynde,
is hy opgeleid voor den dienst des Evan
gelies, en door woord en daad beeft hjj
het den Apostel Dagezegd„Ik schaam
my het Evangelie van Christus niet,
waut het is een kracht Gods tot zalig
heid een iegeiyk, die gelooft, eerst den
Joad en ook den Griek."