No. 151 1912. Donderdag 28 Maart 26e jaargang. NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND SHRiSTELSJK- HISTORISCH VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK De Tariefwet. Wed, S. J. DE JONGE-VERWES F„ te Goes PRIJS DER ADVERTENTIËN FEUILLETON. Johann Neander. F. P. D'HUIj, te P iiddelbf rg. Zi+s. >'.TagE. li aasaatgsag say:'.; reTOssagKs^trgkjg.gBKaaBBBgEEBg IE) 'EREN WERKDAG DSh AVONDS, UITGAVE DER FIRM/ S Prjjs per ïrle maanden franco p. p Knkeie nummers o o o o 3 a 'Q ti «330300 ƒ1.25 0.05 «aés SMf, tie zich met 1 April H, op ohm blad abomicoren, out- Tii/'.gffln het tot dieai datnira grat Is. EN VII. De Tariefwet beteekent de boeren stand benadeeld. Zoo luidt een volgende bewering van het Anti-TariefwetComité. Eenige jaren geleden gewaagde een liberale professor in Groningen, wiens naam aan de veefokkerij is ontleend, in openbaren geschrifte van „die domme boeren". Maar zou het A.-T. Comité van thans deze boeren voor zoo dom aanzien dat zij aanstonds zullen gelooven dat hun stand zal worden benadeeld 1 De loonen der arbeiders zullen stijgen, dat is zeker. Maar zal dit den boerenstand als zoo danig benadeelen? 01 VIII. Groote gezinnen belast? Het tarief-ontwerp beteekent belasting op groote gezinnen, zegt het zich noe mend Anti-Tariefwet-Comité. Het Tarief brengt tegenwoordig 13 miljoen op. De minister stelt verhooging van die opbrengst voor, zoodanig dat er tien miljoen meer inkomt. Derhalve nog geen verdubbeling. Gevolg er van is, volgens bedoeld co mité, belasting op groote gezinnen. Een beschuldiging die niets zegt. Immers alle belastingen, zoo directe als indireete, zjjn belastingen op groote gezinnen, terwijl het belastingen naar draagkracht behooren te zjjn. De hoofdelijke omslag laat aftrek van een gering bedrag voor kinderen toe; maar dit bedrag is veel te klein. Een ambtenaar met tien kinderen, en een ambtenaar zonder kinderen zulten even veel verdienentoch verschilt heel wei- VaD dezen bekeerden Israëliet lezen we het volgende in het orgaan van de Nederl. Vereeniging voor Israül Door zjjne vrome Joodsche ouders werd Johann Neander opgevoed in diepen eerbied voor God en voor de Heilige Schriften. Met grooten ernst sprak bij het morgen- en avondgebed uit en vaak dacht hp na over de belijdenis„Wegens onze zonden zijn wij uit het land ver dreven." Menigmaal beeft op den Grooten Verzoendag met zijne ouders tranen gestort by het belijden zijner zonden. Dikwijls was zijn hart vol vrees voor God, en dan was het eenige wat hem geleerd was te doen: nog meer en nog vuriger te bidden, om daardoor vergeving te verdienen. Tot zijn zestiende jaar bleef hij in dezen toestand verkeeren. Doorgaans bracht hij drie nachten in de week slapeloos door en hield zich dan bezig met de studie van den Talmud en andere Hebreeuwsche werken. Ten einde goed vertrouwd te Worden met de Hebreeuwsch8 taal, leerde hjj elke week eenige hoofdstukken uit de profetische boeken van buiten. Toen dl) zestien jaar was, kwam hl) in aan raking met een Poolschen Jood, die een °ngunstigen invloed op hem heeft uit geoefend. in plaats van de geschriften der rabbijnen te onderzoeken, wijdde hy au zpn tijd aan de Dnitsche litteratuur en wereldsche studiën. Hy begon anders ever den godsdienst teoordeelen,enliet vele Joodsche gebruiken na, als niet in overeenstemming met de denkwyze van Wn verlicht man. Aanvankelyk maakte nig het bedrag dat de een naar den gemeente-ontvanger brengt, van dat het welk de ander aan de gemeente ver schuldigd is. By den een zal het 2^2 pCt. van zyn inkomen zyn by den ander nog geen procent meer. De wet op de personeele belasting is al even onbiliyk. Zij laat de groote ge zinnen evenveel betalen als de vrijgezel len. Alsof de draagkracht van een vry- gezel slechts f300 grooter zou zijn dan die van een man met zes kinderen. Toch spreekt niemand van een belas ting op groote gezinnen. De gemeente-ambtenaar of ryks-ont- vanger wien ge dit zoudt willen wijs maken zou u met een „onzin" van zich doen gaan. Maar waarom is dan nu eenmaal deze verhooging van zes procent op sommige artikelen een belasting op groote gezin nen geworden Omdat de werkman in den regel de man van de grootste gezinnen is? Welnu, dan kunnen wy dezen gerust stellen. Immers de eerste levensbehoef ten biyven onbelast. Het brood kan slechts iets meer dan vier tiende cent per kilo opslaan, en ook dit schyntnog lang niet zeker, dewpl een amendement de verhooging van den bloem allicht uit het ontwerp uitlicht; of ook dewyiniet elke verhooging van invoerrecht direct verhooging van prys behoeft mee te brengen. Derhalve niet de mingegoeden maar de meergegoeden betalen, en die hebben in den regel de grootste gezinnen niet. Bovendien is de bedoeling van het ont werp dat de buitenlander, die hier in voert, het grootste bedrag betaalt. En het ligt voor de hand dat die het niet in de eerste plaats van hunne klaDten afhalen zullen, maar, teneinde hun af nemers te behouden, liever iets op hunne winst zulten laten vallen. In de eerste jaren dit moet echter toegegeven zulten vete prijzen wel iets naar boven gaandoch slechts zoo veel en zoolang als onze industrie noo- dig heeft om op de been te komen, en zelf te leveren hetgeen tot nog toe de dit zyn geweten wel ongerust, maar allengs kwam hy dit te hoven en schikte hy zich geheel naar de begrippen van zpn nieuwen vriend. Door deze verande ring iD zyne meeningen kreeg hy ook meer dan vroeger omgang met Christe nen. Maar hy dacht er niet aan zich by de Christenen aan te sluiten. Wie dat doet (zoo dacht hy in' die dagen), doet afstand van zjjne voorrech ten als Jood, scheurt zich los van het verbond, dat God met Abraham en Zjjn volk gemaakt heeft, en sluit zich aan by de Gojim (niet-Joden), die teven zon der God en zonder hoop. Al bleef hy echter uitwendig een Jood, zyn hart was verre van God, en zelf moest hy verkla ren, dat hy geiyk was aan „de lieden, die van de wereld zyn, wier deel in dit leven is." Later is hp weer ernstiger en gods- dienstiger geworden. De dood zyner moe der, die hy hartelijk had liefgehad, en eene krankheid, die over hem kwam, werkten daartoe mede. Hy begon één dag in de week te vasten, vele gebeden op te zeggen, en aan de armen liefdadigheid te bewyzen. Toch vond hy in dit alles geen rust, en in de benauwdheid zyns harten smeekte hy „O God, ik heb nie mand die my helpt, en ik durf tot U niet naderen, want ik ben schuldig. Help, o help my, om myns vaders Abrahams wil, die bereid was om zyn zoon Izaak te offeren 1 Ontferm U over my en reken my zyne gerechtigheid toeMaar vrede daalde niet neder in zyn hart en hy begon te denken, dat de Eeuwige bem voor altyd verworpen had. Toen zjjne vrooiyke kameraden zagen dat hy zoo gedrukt was, spoorden zy hem aan om afleiding te zoeken en daar- buitenlander leverde. Dat is bier al meer gezien. Byvoor- beeld de verduurzaamde levensmiddelen, welke hier flink worden beschermd, zijn bier niet duurder dan in het buitenland, veeteer zyn zy goedkooper. Derhalve: geen belasting op de groote gezinnenmaar voor de groote ge zinnen meer werk, zonder dat de gemid delde prysstandaard, zoo die stygen mocht, wat niet te denken is, biyvend stijgen zal. IX. De Tariefwet beteekent onze wereld markt ingekrompen, zegt het Comité. Dit is een groote onjuistheid. Dat heeft de Tariefwet nooit gedaan. En dat de verhooging van het Tarief op sommige artikelen dit doen zal, is een zwarte profetie, waarvan het Comité 't bewps voor zich houdt. Boe zou 't ook kunnen! Door meerdere bescherming komt de industrie in 't eigen land tot meerderen bloei. En hoe meer bloei, hoe meer om zet en hoe meer omzet, hoe meer uit voer; en hoe meer uitvoer, hoe grooter beteekenis op de wereldmarkt. Mr. v. Houten voorspelde in 1879, toen Duitscbland een beschermend tarief ging heffen, dat het met Duitschlands positie op de weretemarkt gedaan was. De feiten hebben de sombere voorspel ling gelogenstraft. Immers van 1905 af nam de uitvoer van het protectionistische Duitschland toe met 116 pet., die van Amerika met 113 pet.; daarentegen verminderde die van het vryhandelsgezinde Engeland met 74x/3 pet. En wat ons eigen land betreftwy behoeven niet zoo ver te gaan onder de tegenwoordige Tariefwet zyn verduur zaamde levensmiddelen wij wezen er reeds vroeger op het meest beschermd. En zoo ook koek, gedistilleerd, gecon denseerde melk en suikerwerk. En zie, juist deze artikelen genieten een flinken uitvoer. Op de buitenlandsche markt, op toe met hen naar den schouwburg en andere plaatsen van vermaak te gaan. Hp volgde hun raad, maar de genade des Heeren liet hem niet loshij bleef zich ellendig gevoelen. Op zekeren mor gen ging hy in een winkel om iets te koopen, en het gekochte artikel werd dooi den winkelier gewikkeld in een Bijbelblad, waarop een gedeelte der berg rede gedrukt was. Te huis gekomen, viel zyn oog op de woorden„Zalig zpn die treuren, want zjj zullen vertroost wor den." Dat trof hem, en hjj kon niet na laten, alles te lezen wat op het blad stond. Wat hy daar las, vond hy hoogst belangrijk en maakte hem verlangend het boek te leeren kennen, waartoe dit blad behoorde. Een Nieuw-Testament had hy nog nooit gezien. Eenige dagen later was hy by een zyner bekenden, en op diens tafel lag een boek. Hij opende het, en er in bladerende, vond hy de woorden, die hem zoo getroffen had den. Hy vroeg het boek ter leen en zoo kwam hy met het Nieuwe Testament in zyne woning. Den naam „Jezus", dien hy gedurig zag, hinderde hem zóó, dat hij het Boek herhaaldeiyk wegwierp. Toch las hy het door. Hy kon zy'ne tranen niet terug houden by het lezen vaD het ïyden des Heeren Jezus, en hy kon ook zijn wrevel niet onderdrukken over de vyandscbap van de Farizeeën en Schriftgeleerden. Doch het meest werd hij getroffen door het gesprek van den Heiland met Nico- demus. Hy was het met den laatste ge heel eens, toen deze zeide: „Rabbi, wij weten, dat Gij zyt een Leeraar van God gekomen, want niemand kan deze tee kenen doen die Gy doet zoo God niet met hem is." Maar het antwoord des Heeren vervulde hem met vrees, dat hy, van 1—5 tegels 50 cent, iedere regel meer 10 ceat F: milieberichten van 1—10 regels 1,—, iedere regel m, er 10 cent de „wereldmarkt" maken zy een best figuur. Overigens staat het volstrekt niet vast dat vermindering van invoer evenredige daling van den uitvoer van een land ten gevolge heeft. De Tariefwet beteekent met fl betalen wat 90 cent kostte. Aldus het Comité. Derhalve wat eerst 90 cent kostte zal nu een dubbeltje duurder worden. Alles? Maar wy zeiden het reeds er is zoo velerlei en zooveel dat niet in rech ten verhoogd wordt en derhalve onver anderd bljjft in prys. Wp noemen u slechtsmeel, stijfsel, mengsels, wild, versche en gezouten visch, reuzel, oleo margarine, melk, wol, haar, zyde, been- derenmeel, meststoffen, granen, ry'st, peulvruchten, groenten, rozynen (som- wyien), oranjeappelen, veevoeders, enz. Waar nog by komt, dat er enkele ar tikelen zelfs lager belast zullen worden, by voorbeeld biscuits en suikerwerk. Nog zjjn er artikelen die nog nimmer belast zyn geweest, en ook nu niet zul len belast worden, met name alle grond stoffen. Halffabrikaten, waaronder men al die voorwerpen verstaat, welke op zichzelf niet compleet en bruikbaar zyn, zullen slechts een verhooging ondergaan van 3 6°/o. Alleen de afgewerkte fabrikaten wor den met een hooger invoerrecht van 10 of 12 procent bezwaarden dat zal dan nog tengevolge kunnen hebben dat de Nederlandsehe industrie meer werk krpgt, en de loonen die anders aan den buitenlandschen werkman betaald wor den, zullen vloeien in den zak van den Nederlandschen arbeider. Meer werk, meer Iood, betere levens-< voorwaarden kunnen uit deze verhoogde invoerrechten voortvloeien. Welnu, wie zou daarvoor niet een dubbeltje boven zpn gulden uitgaaf over hebben 1 Maar het is niet zoo. Er bomt op vete artikelen geen dub- voortgaande met zyn onderzoek, daardoor atvallig zou worden van den godsdienst der vaderen. Daarom besloot by, het Nieuwe Testament ter zijde te leggeD, en voortaan Mozes en de Profeten en de Psalmen te bestudeeren. Hoe meer hij nu echter las in de heilige Boeken zyns volks, hoe meer by daarin het beeld geteekend vond van Hem, wiens geschiedenis hij in het Nieuwe Testament had gelezen. Zoo nam hij aan het Nieuwe Testament toch weer ter hand. „Als het valsch is, kan het mp geen kwaad doen," dacht hy „en als ik niet weet of het valsch of waar is, moet ik het vljjtig onder zoeken." In deze stemming las hij de geschie denis van Paulus. Hier was een man, die naar de Wet leefdedie daarom de belijders van Jezus vervolgde, en deze man werd overtuigd, dat Jezus is de Christus, de Hope Israëls, de Zaligmaker oer wereld En die man werd niet alleen een beiyder, maar ook een prediker van het Evangelie van ChristusOmdat hy geloofde in den Heere Jezus Christus, overgeleverd om onze zonden en opge wekt om onze rechtvaardigmaking, wpd- de hij vol dankbaarheid zyn leven aan zyns jHeilands dienst en verdroeg hij smaad en ïyden, om Christus'wil. Hier was die wedergeboorte, waarover de Heere Jezus tot Nicodemus gesproken had Hier was het oude voovbygegaan en alles was nieuw geworden In zwaren stryd over al deze dingen wierp Neander zich ter aarde en bad ernstig. Maar geen vrede daalde neder in zjjn hart! Daar valt hem het woord van den Christus te binnen„Tot nog toe hebt gy niet gebeden in My nen naam." Zou hjj het doen Hoor, daar spreekt hy beitje bij de negentig cent. Dat kan van een verhooging met zes procert nimmer het gevolg zijn. Natuurlijk komt er op sommige arti kelen iets bymaar niet op de eerste levensbehoeften; en bijvoorbeeld wel op weeldeartikelen, als daar zynpiano's, automobielen, zuidvruchten, cacao, koek en banketbakkerswerk, meubelen, siga retten, enz. Rede Dr. Kuyper. Dinsdag en Woensdag trad dr. Xuyper te Leeuwarden en te Groningen op. Van deze redevoeringen geeft De Standaard het volgende beknopt resumé: Onder het mottoUit het diensthuis uitgeleid, trok spreker een parellel tus- schen hetgeen Israël in Egypte er hier te lande de Antirevolutionaire party onder de drukkende overheersching van het Liberalisme in de vorige eeuw te verdu ren had, en meende er op te mogen wy- zen, dat met den ingang van de twin tigste eeuw deze iy denshistorie aan haar keerpunt was toegekomen. Hierby achtte hij intusschen dat er op moest gewezen worden, hoe de druk, waaronder het Christeiyk volksdeel in de 19e eeuw te lijden had, een boete was voor de inzin king van het Calvinisme reeds iu de eerste heltt der 17e eeuw. Dientengevolge was het ïyden, dat straks kwam, niet alleen ten volle verdiend, maar tevens eenig redmiddel om betere dagen te doen aan breken. Die dagen waren dan ook aange broken, en door tegenover elkander te stellen eenerzyds den toestand van voor nu vjjftig jaren, en anderzpos den toe stand die thans intrad, trachtte spr. in breeds schets aan te toonen, dat we nu metterdaad, geljjk eens Israël, uit het diensthuis waren uitgeleid. Juist dit onbetwistbaar feit kwam hem voor, een ernstige waarschuwing tot de Antirevolutionaire party te brengen. Steeds was èa in de persooniyke levens geschiedenis van het individu én in de historie der volken geblekeD, en zou even zoo straks in de geschiedenis van elke „Heere, ik geloof, dat Jezus de Messias, de Verlosser en Koning Israel's is. Die om onze overtredingen verwond en om onze ongerechtigheden verbrijzeld is. Om Zynentwil, ontferm U over my en geef mjj vredeWeg viel de lastDe vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, vervulde zyne ziel. Hy wist zich met God verzoend door den dood van Gods Zoon. Nu moest ork hij op zyn beurt getui gen. Eerst tot zyne bloedverwanten. Christus beiydeD, dat is voor den Jood vaakvoor Christus ljjden. Zoo was het ook hier. „Dat uw naam uitgedelgd worde, gy goddelooze," zoo werd hem geant woord. „Gy hebt u aan de gemeente der goddeloozen aangesloten. Uw vader, uw grootvader en al uwe betrekkingen zulten naar het graf uwer moeder gaan en baar de treurmare brengen. Vervloekt zy de dag, waarop gp, goddelooze, gij slangen- zaad, geboren werd I Wee mji. want de Eeuwige heeft my bedroefd. Uw Daam zal voorts uitgedelgd en niet meer door ons genoemd worden. En dat de scherpste oordeelen van den Almachtige u treffen, omdat gy den God Jacobs verlaten en u by de afgoden aangesloten hebt". Dat was wel zwaar, maar de genade des Heeren ondersteunde hem en deed hem volharden, ondanks alles. Hij heeft den Heere Jezus Christus beleden in het midden der gemeente. Gedoopt zynde, is hy opgeleid voor den dienst des Evan gelies, en door woord en daad beeft hjj het den Apostel Dagezegd„Ik schaam my het Evangelie van Christus niet, waut het is een kracht Gods tot zalig heid een iegeiyk, die gelooft, eerst den Joad en ook den Griek."

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1912 | | pagina 1