No. 126 1912, Woensdag 28 Februari 26e jaargang. aHRISTELiJK- NIEUWSBLAD VOOR ZEEL A ITO icier eüflster, HISTORISCH Mf DE WILDE PïB DE TiBIEf lfET. «echts sthotó. elburg ;alfkoe, ie Collie, inecht, i *cht Knecht neisje, ID VERSC HIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWES T, te Goes F. P. D'HUlj, te i» iidc!elbt rg. PRIJS DER ADVERTENTIËN iewegen. 5 huur [airriji, Ier pension, ran dit blad a, Nienuen sindelijk en ser Courant bij Souburg. •gd W o 1f e r t s- )B VISSER, t, Sleper, idelburg. j[AN Mz., ps kerke. 'Meid ELOO Jz. te Oostkapelle, g, koken wil van leeftijd of met Me KE Fz., (Molembaix). ïigd amperland. ngen, 3 jaar, goed m. Onnoodig er goede ge- S., bureau lissingen. Mei EELE, Land- eere. IE1 (EREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per Irie maanden franco p. p. r.nkele nummers. o o a s a c a o o jf Ho2ö o a a a e o q 0»05 UITGAVE DER FIRMA'S EN ï.in 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent F; milieberichtan van 1—10 regel: I.—iedere regel m* er 10 cent ■ibMMifiBimxnmeit»] -Verpest Goej De opgaaf van den spoordienst komt in dit nommer voor op de gebrui kelijke plaats. XI. En ten slotte de Landbouw. Dat interesseert uiteraard de inwoners van Krabbendfjke het meest en spreker vindt het aangenaam, dat er iemand ter vergadering is die over dit onderwerp wel eens eenige pennevruchten beeft ge leverd. Spreker wil die artikelen in be spreking brengen. Hjj bedoelt het drietal artikelen van de hand van den heer Jac. Welleman van Krabbendfjke in de De cember- en Januari-nummers van het Zeeuwsch Landbouwblad. Onder het opschrift«Het tarief en de landbouw" heeft de heer Welleman op interessante wfjze uiteengezet, dat de landbouw by de Tariefwet van minister Kolkman het kind van de rekening zal worden. Volgens den schrijver van deze artike len zfjn de bezwaren tegen de aanhan gige Tariefwet te brengen onder de vol gende titels: Ten eerste, algemeen verhoogden le vensstandaard van den landbouwersstand. Ten tweede, hoogere arbeidsloonen (zonder dat de positie der arbeiders ver betert). Ten derde, hoogere premies inzake verschillende verzekeringen. Ten vierde, sterkere concurrentie om 't behoud der benoodigde arbeidskrachten. Ten vijfde, minder intensieve cultuur. Vooraf ging de heer Welleman betoo- gen, dat de Tariefwet met de politiek niets te maken heeft. Spreker kan zich voorstellen, dat de kwestie van het tarief met den godsdienst niets uitstaande heeft, maar dat de zaak zooals ze in de Tariefwet daar voor ons ligt, geen politieke aangelegenheid is, gelooft spreker allerminst. De kwestie van het tarief is natuurlijk een economische zaak, maar de Tariefwet, mijne heeren, is enkel politiek. Want of iemand zich verklaart voor of tegen bescherming, dat is wel een econo mische kwestie, maar als een burger van Nederland zich voor of tegen de Tarief wet verklaart, dan is dat een politieke daad. Als de vraag aan de orde komt, of de Overheid,of de Staat,waaronder wfj leven, een tarief zal heffen, dan raakt dit een politiek punt, dan is dat een politieke kwestie. Minister Kolkman heeft z(jn Tariefwet toch ingediend als Staatsman, als mi nister der KrooD, als Overheidspersoon. Daarom kan het niet anders, dat, als wij, burgers van den Staat, ons oordeel over de Tariefwet ten beste geven, dat we dan aan politiek doen. Wanneer we op economische gronden de tariefkwestie gaan bespreken, dan ztjD we niet iD de politiek bezig. Maar als we onze wenschen ten opzichte van de Tariefwet aan de Overheid gaan kenbaar maken, dan doen we ontegen zeggelijk aan politiek. En als het waar is, dat in de statuten van de Zeeuwsche Landbouwmaatsctaap- Pö vastgelegd is, dat de maatschappij niet aan de politiek mag doen, dan zijn met de bespreking van de Tariefwet op hare vergaderingen haar statuten ge schonden. Want met de behandeling van de Tariefwet van minister Kolkman is de Zeeuwsche Landbouwmaatschappjj midden in de politiek terecht gekomen. 26 Februari 1912. Vrijzinnigheid »8 nog geen vrijheidszin. Birdaard deed den laatsten tijd van zich spreken. Steeds meerdere gevallen van gewetensdwang komen daar openbaar. De Hervormde predikant had de ouders van, totaal, acht kinderen doen beloven hun kinderen van de openbare naar de Chr. school aldaar te doen verhuizen. De leden van de daar bestaande afdeeling van den Protestantenbond verijdelden dit. De dominé verhaalt in De Beukelaar het volgende „Dadelijk werd de vader van 4 der ge noemde kinderen bedreigd doorzijn geld schieter met opzegging van het geleende zoo hjj zijn kinderen van de school nam. De man dorst de gevolgeD, die daaruit zouden voortvloeien voor zijn huisgezin, niet aanvaarden en beloofde zijn kin deren daar te laten. Maar daarmede was de oppositie niet ten einde. Men vormde een vereeniging „eendracht maakt macht" waarvan de leden plechtig be loofden, alle relaties af te breken met allen, die ook maar eenigszins „rechts" gekleurd waren en bij mjj of bij de Gere formeerden ter kerk gingen. ,/Maar men ging verder. Want vele leden der genoemde vereeniging die meest tot de gegoeden van ons dorp behooren, hadden ook „rechtsche" knechten en mei den in dienst. Zoo had de eigenaar van een brug een brugwachter, die zijn baas reeds 10 jaren met veel voldoening en trouw had gediend maar orthodox was. Wel had de man zjjn kinderen nog op de openbare school doch ook tegen z|jn zin; maar hij dorst ze er niet afne men, uit gevaar dat hjj zijn betrekking zou verliezen. Nu werd de man eenvou dig voor de volgende keuze geplaatst: öf beloven z'n kinderen nooit van de school te nemen öf zorgen dat hij met Mei zjjn woning of zijn betrekking ver liet. De man kon zulk een belofte niet doen en zich voor altjjd in zijn geweten laten binden en de vrjjheid over zjjn eigen kinderen weggeven en koos het laatste met z'n vrouw en 9 kinderen een onzekere toekomst tegemoet gaande. Ook meiden en knechten worden voor dezelfde keuze geplaatst: voor zoover ze ongetrouwd waren, zelf naar den „Bond" te gaan voor zoover ze getrouwd wa ren en kinderen hadden ook deze daar heen te sturen. Zoo hebben 5 kinderen mjjn catechisatie verlaten. Eén vader had mjj de belofte gedaan bjj my ter catechi satie te komen, om misschien beljjdenis des geloofs af te leggen. Ook hij werd voor dezelfde keuze geplaatst en be zweek, daar zijn weigering hem zeker in zeer moeilijke omstandigheden had gebracht, waarvoor hjj geen geloot genoeg bezat om ze te aanvaarden. Een dienst meisje, een wees, bij mjj ter catechisatie werd zelfs f 5 hooger loon beloofd, indien ze zich bjj de anderen aanslost, terwijl er anders voor haar geen plaats in huis meer zou zjjn. Het meisje bezweek doch haar voogd achtte zich gerechtigd haar belofte, in nood gedaan, te verbre ken en haar by my terug te zenden, al kost het haar nu ook haar betrekking. „En nu vraagt men misschien verwon derd: maar hoe is dat mogelijk en hoe rjjmen die menschen zulke daden nu toch wel met hun hooggeroemde vrjj- zinnigheid? Om een antwoord op die vraag te verkrijgen, die ik me zelf gesteld had, ben ik naar een der leden gegaan, die mi) het volgende bescheid gaf. De man verwonderde zich dat ik niet kon begrijpen, dat zulk handelen juist echt „liberaal* was, waar de vrijheid immers schitterend uitkwam. Hy zelf was toch »vry* om te kiezen, welke arbeiders hy in zyn werk wilde hebben, en van wien hy zyn brood wilde eten terwyi hy een ander ook vryiiet en zyn knechts met z'n gezin ook vry uit liet gaan om brood te zoeken waar hy wilde". Hier behoeft, dunkt ons, niemendal by. Niet alle cyfers, die de verkiezingsrede- naars dezer dagen over 't Tariefontwerp in het veld brengen, schynen betrouwbaar. Sinaasappelen, zoo verzekerde dezer dagen het Kamerlid Duys, daar komt 1110.000 by. Maar dat is niet zoo. Voor sinaasappelen wordt reeds 5 pOt. betaald. Straks wordt dit 50 cent van de 100 kilo, byna geen verhooging dus, eer een ver laging. Petroleum f825.000 hooger, zegt de heer Duys. Mis. Ook petroleum komt geen cent hij. Thee ook f 825.000, zegt hy Ook dit is onjuistwant ook de thee biyft zoo als het is. Laten wy de cyfers, die de tegenstan ders ons voorleggen, toch goed contro- leereD. Ons trof een bericht uit Den Haag in een der bladen, dat aldaar de belastingen zoo naar boven loopen, dat een dertigtal met name genoemde rijke familién uit de stad zyn getrokken, en nog meerdere gereed staan te volgen. Dit is natuuriyk om de stedeiyke belas tingen te ontloopen. Maar hetzelfde zou men zien gebeuien, wanneer de Rijks directe belastingen te veel stygen. Waariyk, de mannen van de Staats- pensioneering spelen een gevaariyk spel met hun voorstelling, als zou het staats pensioen voor onze 70-jarigen kunnen ge vonden worden uit de verhooging der successierechten en een nieuwe inkom stenbelasting. Nu ieeds wonen te Brussel duizenden ryke Nederlandsche familiün, die naar België trokken, omdat hier de belastingen haar te hoog zyn. Maar wanneer men nu van Rykswege nog eens een progressieve inkomstenbe lasting en verhoogd successierecht in voert, om de 22 h 40 millioen er uit te halen, noodig voor de Staatspensionee- ring, dan zouden wy nog eens een groo teren uittocht uit ons land zien. En wat een dergeiyke uittocht be- te8kent Een uittocht van zoovele „kapitalisten"? Die beteekeni vermindering van kapi taal in ons land, van uitgaven en inkoo- pen in verschillende gemeenten. De werk man, de winkelier, de huiseigenaar, de meubelmaker, de bakker, ja, wie al niet, ïyden schade, en ten gevolge daarvan ook meerdere werkloosheid, meer gebrek, en minder koopkracht en gave der mildda digheid by de achterbljj venden. Het zou een middel zyn, erger dan de kwaal. Minister Pierson, een erkend financier, zeide het in 1900 reeds, dat de belasting- schroef niet meer aangedraaid worden kan. Dezer dagen vierde een echtpaar, dat jaren lang op Schouwen een boerdery dreef, zyn 67'/*-jarige echtvereenigiDg. Het voorgenomen feest werd in de a. r. bladen aangekondigd door dertien eigen kinderen en twaalf behuwdkinderen. Een zeldzame herinnering aan patriar chalen zegen, doch die door zeer velen met een glimlach wordt beantwoord. Het staat gekleed, het wordt beschaafd geacht, wanneer men het met slechts een tweetal spruiten af kan. Doch nu mag men zich dat verbeel den, dat het beschaafd is, men heeft deze „kunst" toch van een onbeschaafd volk afgezien. Het Centrum had het dezer dagen over de Kuni, een barbaarsche volksstam in Engelsch Nieuw-Guinea. Deze brengen van oudsher het Neo-Malthusianisme in praktyk. Gevolg hiervan is, dat de stam slechts een paar duizend zielen telt. Het opwekken van abortus en het in toepas sing brengen van anti-conceptioneele middelen is er zeer in zwang. Alvo rens 3 of 4 jaar getrouwd te zyn, mogen de vrouwen geen kinderen hebben. Haar taak is het, n.l. gedurende de eerste huweiyksjaren varkens op te fokken en vet te mesten. Worden er later kinderen geboren, dan worden deze nog veelal dadeiyk na de geboorte vermoord. Meestal doorde moeder zelf. Het hoofdmol ief van den moord is dit Er is geen tyd om het kind op te voe den er zyn varkens, waarop gepast moet worden*. De gewone wyze om zich van het kind te ontdoen zyn verdrinken, wurgen of achterlaten in het struikgewas, waar het van honger omkomt. Een eigeniyk gezinsleven kent men by de Kuni niet. Er bestaat tusschen oud9rs en kind geenerlei wederkeerige genegen heid. De ouders hebben over de kinderen geen gezag, het kind voor de ouders geen eerbied. Merkwaardig merkt het R. K. blad terecht op die overeenkomst tusschen daar en hier, wat de motieven en de ge volgen van het neo-Malthusianisme be treft. Dat voorgaan van de varkens is treffend. Hier is het de weelde, het genot, aller lei stoffelyke overwegingen, die toch eigenlijk ook erop neerkomen, dat „het varken" (nl. het dieriyke, het stoffelijke) voorgaat. En ook hier is het waar, dat alleen hoogere motieven, aan godsdienst en Christendom ontleend, in staat zijn, „het varken" in bedwang te houden. De sociaal democraat L. M. Hermans vertelt in Het Volk een en ander van zyn socialistische jeugd. Hy vertelt o.m. „Domela Nieuwenhuis was in die jaren net in zyn opkomst. Van bezoe kers van het café, sociaal democraten kreeg ik af en toe nummers van „Recht voor Allen" en ook socialistische bro chures. Al spoedig bezocht ik socialis tische vergaderingen, waar ik Domela Nieuwenhuis bewonderde als een an deren Heiland. Ik maakte in die dagen ook kennis met Croll en was weldra medewerker aan »Recht voor Allen", waarin ik schreef onder het pseudo niem Max. Ik sloot my aan by den sociaal demoeratischen Bond 4 Febr. 1887, daags na myn huweiyk. Ik gaf me toen als geheim lid op aan Croll. Als koffiehuisbediende openly k toetre den zou in die dagen al zéér gevaariyk zyn geweest." Men weet dat Hermans later redacteur is geworden van »De Roode Duivel", om daarna weer afvallig te worden van zyn „Heiland". Hoevelen zyn door de wegsleepende taal van Domela in die dagen vervoerd en voor goed teruggezonken in den mod der van het ongeloof. Slechte redevoe ringen, meer nogslechte lectuur hebben dit veroorzaakt. Ouders, waakt en ziet toe wat uwe kinderen lezen. Toch nog zoo kwaad niet. De Zedeiykheidswet heeft eindeiyk ook van de overzijde eens 66n pluimpje gekregen. Het Weekblad van het Recht bevat nu een artikel waarin als tegen gif op het gesmaal van vry zinnige bladen, ook in onze omgeving, door een lid der Amsterdamsche rechtspraak de volgende gunstige verklaring wordt af gelegd Nu hier een 7 a 8 strafprocedures zyn gevoerd tegen z.g.n. aborteuses, is het wellicht niet on'oelangryk u daar van enkele mededeelingen te doen Als merkwaardigheid kan ik u voorts mededeelen, dat reeds eenige vrouwen veroordeeld zijn krachtens art. 297, hetwelk onder de oude bedeeling haast onmogeiyk scheen. De doktoren treden nu na een der- geiyke bevalling met meer energie op, omdat zy weten, dat er kans is op ver oordeeling, zoo niet krachtens art. 297, dan toch krachtens art. 251bis. De vrouwen (bekl.) zyn guller in hare opgaven, omdat zy weten, dat zy zoo al niet voor art. 297, dan toch voor art. 251bis geknipt zitten en de instructie wordt ook beter doorgezet en levert dan ook door toeval wel eens meer op dan aanvankeiyk verwacht werd. De beklaagden zyn, hoewel het niet ten laste werd gelegd, steeds beroeps- aborteuses, hetwelk biykt uit hun ad vertenties, naambordje,correspondentie etc. De rechter houdt hiermede zeker rekening, want de opgelegde straffen waren steeds 2 of 3 jaren. Wy kregen niet den indruk, dat de ten laste ge legde feiten daarby uitsluitend tot maatstaf genomen waren. Het wil my voorts voorkomen, dat de bepaling van art. 251 bis hare nut tige uitwerking niet zal missen. Ter- wyi byv. op 4 of 7 Nov. jl. de Echo nog 7 advertenties inhield van des kundige vrouwen, zie ik deze daaruit verdwijnen, wellicht, omdat de dames daardoor ook de aandacht der politie op zich vestigen. Indien echter het adverteeren onmo- geiyk wordt, dan zie ik tegemoet dat de room van de melk is, daar zy vooral blykens de correspondentie hun ne verdiensten trekken van het plat teland en van hen, die de adressen in de courant lezen. De verdiensten zullen dan vermoedeiyk geen bestaan ople- ren en er zal naar eene andere be trekking of werkkring worden omge zien. Thans worden door sommige vrou wen groote winsten gemaakt. Op de spaarbankboekjes worden in korten tyd groote sommen ingebracht en op hy potheken worden belangryke aflossin gen gedaan. Dezelfde magistraat zegt nog Naar men zegt waren hier 130 abor teuses maar dit cyfer lykt my over dreven. In elk geval was haar aantal reusachtig groot en het kwaad, dat zij gesticht hebben zeer aanzieniyk. lederen dag zouden er alleen drie vrouwen in het Wilheiminagasthuis opgenomen zyn na abortus provoca- tus, waarvan gemiddeld één stierf. Het is haast ongeloofelyk. De schiyver constateert dat door de wet het kwaad bestreden wordt, en in zyn uitwerking tegengegaan. Het schan- deiyke beroep dat wy niet nader aandui den, wordt door deze wet ernstig ver volgd en belemmerd. De redactie van het bedoelde Week blad voert aan dat »de oorzaken van het kwaad niet worden aangetast". En ver volgens: „Er zyn reeds heel wat zwaar dere strafbepalingen tegen den abortus geweest en het is den strafwetgever nooit gelukt den stryd te winnen." De oorzaken van het kwaad aantasten vermag de wet niet. Zy werkt niet met zedelyke middelen. De kerk vooral heeft door bediening des Woords en door de tucht te getuigen tegen de ontucht in eiken vorm, zoowel den vei fijnden vorm van vrye liefde, oftewel saamhokkeD, als in den groveren vorm van straatpros- titutie. Laat de wetgever inmiddels maar zor gen dat het naar buiten tredend kwaad worde gestraf en beteugelden verliest hy nog al eens het pleit, dat hy niet aflate van te doen waartoe h(j geroepen is. Voor onze aanstaande Miliciens. Bepalingen van hoogerhand die wel wat algemeen bekend mogen zijn. Art. 2. Regl. v. Krijgstucht. „Daar de godsdienst de bron is van alle geluk, deugd, waren moed en troost, moet ook in den krygsstand een ieder zich tot be trachting deszelven en tot eene zedige levenswyze beviytigen; de godslasterin gen, het vloeken en zweren moeten wor den nagelatenenz,

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1912 | | pagina 1