No. 94 1912,
Maandag 22 Januari
26e Jaargang.
NIEUWSBLAD
f VOOR ZEELAND
SHR1STELIJK*
HfSTORISeti
en
VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK
Wed. S. J. DE JONGE-VERWESF, te Goes
F. P. D'HUIj, te Fiiddelbt rg.
"IÜSTAFEL.
PRIJS DER ADVERTENTIËN
8.
Voor ouden van dagen.
BINNENLAND.
txxw
IE) IEREN WERKDAG DES AVONDS.
Prt}s per Irie maanden franco p. p.
Hnkele nummers.
a e a i
t25
0.05
UITGAVE DER FIRMA S
EN
Met bovengenoemd onderwerp trad
Vrijdagavond in het gebouw der Geref.
Kerk te Goes, daartoe uitgenoodigd door
het Locaal Comité voor Zuid-Beveland,
ds. W. W. Meynen van Dordrecht op,
een rede houdende in het belang van de
Medische Faculteit aan de Vrije Univer
siteit. Na het zingen van Psalm 103:2,
het lezen van een gedeelte van Spreu
ken 8, werd de spreker door den heer
K. Ie Cointre, voorzitter van genoemd
Comité, met een enkel woord ingeleid,
waarna Z.Eerw. een zegen afsmeekte
over deze samenkomst en het woord
richtte tot de vrij talrijke aanwezigen,
aaD wie spreker eerst de vraag voorlegde
of het Hooger Onderwijs in het algemeen
aanspraak mag maken op onze sympa
thie. Het antwoord daarop is afhanke
lijk aan de vraag of het Hooger Onder
wijs ook wordt gegeven in gebondenheid
aan Gods Woord.
In onzen tijd verdwijnt de middenstof.
Maar twee partijen blijven er over. De
eene die roept„we hebben de lichten
aan den hemel uitgedoofd". De ander
die het belijdt: „in Uw licht zien we
het licht". Aan de eene zijde„Ik geloof
in God den Vader, den Almachtige,
Schepper van hemel en aarde". En aan
den anderen kant: „Ik ben een God in
diepst van mijn gedachten".
Men moet partij kiezen. Men kan niet
neutraal zijn. Kiest u heden, wien gij
dienen zult. Christus zegt: „Wie niet
voor mij is, die is tegen mij, en wie
met mi) niet vergadert, die verstrooit*.
Het eenig juiste uitgangspunt ligt opge
sloten in Jezus' woorden in Joh. 146
„Ik ben de waarheid".
Nadat door de vergadering gezongen
is Psalm 195, werkt spreker deze ge
dachte nader uit, er eerst op wijzende,
dat de groote vraag van het leven niet
is, wat zullen we eten en wat zullen
we drinken, maar wat is de grond van
ons bestaan, wat is onze plaats in 't leven.
Msn zoekt naar de oorzaak, naar den
oorsprong van alle leven. Dat ziet ge bij
Adam in den staat der rechtheid, toen hij
bü 't namen geven aan de dieren 'sHeeren
gedachten met de dieren nadacht. Dat is
de taak van den mensch: God in zijn
Schepping na te denken.
Nu komt echter de zonde in de wereld
en wordt 'smenschen verstand verduis
terd. Wel zjjn er nog enkele kleine over
blijfselen, maar ideze zijn niet voldoende
om den mensch op den weg naar den
hemel te leiden, om hem alle dingen te
doen doorzien, om hem het doel des
levens te doen verstaan.
Ons leven wordt echter beheerscht door
de groote denkers, die zich met de groote
levensproblemen bemoeien en deze trach
ten op te lossen en de vrucht van hun
studie werkt door heel het volksleven, ook
in de onderste lagen. Zoo was het in
Paulus' dagen met de Grieksche wjjsgee-
ren. Maar hoe is reeds toen het bankroet
der wetenschap openbaar geworden in de
bange vraag: „Wat is waarheid?" Hoe is
Rome niet ondergegaan in een leven van
zedenbederf en God vergetelheid
En hoe is in den nieuweren tijd door de
grootere denkers en schrijvers niet ge
dacht en geschreven Hoe was het niet
ruim een eeuw geleden in ons vaderland,
toen ons volk danste om den vrijheids
boom P
Waar is dan het fundament om ons
leven op te bouwen
Jezus Christus zegt„Ik ben de waar
heid". In Hem zijn alle schatten van wijs
heid en kennis verborgen. Hi), de Midde
laar Gods en der menschen.
Ook in ons vaderland is er diepgaand
verschil te merken. Naast de belijders
van Gods Woord worden door velen onge-
ioovige theorieën aan de menschen opge
drongen en het geroep„Laat ons hunne
banden verscheuren, eD hunne touwen
van ons werpen* vernomen.
Daar tegen gaat het getuigen der Kerk
en moet ook op het terrein der wetenschap
het randschrift van het wapen van
Utrechts hoogeschool ons devies zjjn
„Zonne der Gerechtigheid, bestraal ons
Ons volk moet leeren verstaan het
woord van een onzer vaderlandsche
zangers
„Het geheim van alle zegen,
Oranje en Neerland hoort:
Is in Gods vrees gelegen,
Zijn dienst, Zijn gunst, Zijn Woord."
Ons volk moet teruggevoerd worden
naar het Woord van onzen God als het
eenig ware fundament des levens. Dan
eerst zal het kunuen bloeien en groeien.
.Dat geldt voor alle terreinen des levens.
Inzonderheid op het gebied van het
Hooger Onderwijs en met name in de
medische en natuurwetenschap.
Hoe wordt reeds op de openbare gym
nasia en de H. B. S. het gif in de aderen
gespoten met de leer van de eeuwige
stof, met de evolutie-theorie.
Waartoe dat kan leiden Dat men
den mensch gaat beschouwen als een
zoogdier. De mensch heeft zich lang-
zamerhand uit de stof, uit de planten
wereld en uitjde dierenwereld ontwik
keld tot wat hij qu is. Zoo gaat het
eene zoogdier het andere zoogdier be-
studeeren. Zoo wordt de geneeskunde
verlaagd tot veeartsenijkunde.
Dan houdt men zich niet bezig met
de vraag, van waar en waarom de krank
heid over den mensch komt, waarom er
zooveel lijden en ellende in dit leven
wordt gevonden, waarom men geboren
wordt, waarom men moet sterven en
wat de dood eigenlijk is.
Neen, men denkt met de bestrijding
der bacillen eenmaal alle krankheid te
kunnen overwinnen en voorkomen. Voor
den ongeloovigen geneesheer bestaat het
feit der zonde niet en kent hij het ver
band niet tusschen ziel en lichaam.
Het pijnlijke is niet alleen, dat er een
godsdienstlooze arts aan uw krankbed
komt, maar nog veel meer zyn optreden
in de bestrijding van uw ziekte, omdat hij
niet gevoelt de waarheid van het Bijbel
woord „Is er een kwaad in de stad,
dat God niet doet?"
En dat is niet het eenige. Maar hoe
heeft de ongeloovig medische weten
schap ons niet gedwongen, onze kinde
ren te laten vaccineeren, eeD zaak waar
van de medici in haar geheel zelf de
nuttigheid of de noodzakelijk niet van
inziet.
En dan het Neo Mathusianisme. Ge
lukkig, niet alle ongelooviga geneeshee-
ren ijveren daar voor. Maar hoe is ons
vaderland onder leiding van de ongeloo-
vige medische wetenschap niet onder
dien vloek gekomen?
Daar tegen over plaatsen wy Jezus'
woord„Ik ben de waarheid". Zjjn
komst in het vleesch doet ons onze
diepe ellende kennen, maar ook de rijk
dom van Gods genade.
Die kennis moet ons ook uitdrijven
om op medisch terrein met den Chris
tus te rekenen. Jezus leert ons in Zijn
Woord dat de krankheid van ziel en
lichaam een gevolg is van het feit der
zonde, maar dat door Gods gemeene
gratie tegen de ziekte mag gestreden
worden. Maar altijd in 'sHeeren wegen
in Zjjn kracht.
Nier de mensch heeft de ziekte en het
genezen van krankheid in zijn hand.
God alleen. Maar Bij wil ons menschen
in zjjn genade gebruiken om de gevol
gen der zonde, ook de ziekte tegen te
gaan en te bestrjjden.
Zulke geneesheeren, die dat gelooven
en beljjden hebben wy noodig. En
Gode zy dank hebben wjj er ook en
kelen, die ondanks een ongeloovige op
leiding in dat geloof zijn staande geble
ven, maar we moeten er naar streven,
een medische faculteit op Christeljjken
grondslag te hebben, waar met de Hei
lige Schrift bij de opleiding tot arts van
meet af wordt gerekend.
Daarvoor zjjn duizenden guldens noodig.
Thans hebben we aan de medische fa
culteit slechts één hoogleeraar, terwijl de
gemeentelijke medische faculteit te Am
sterdam en alleen reeds 25 telt.
Maar dat is niets. Wjj gelooven in den
God der krachten. Wij zullen ons op
maken en bouwen en God vaa den hemel
zal het ons doen gelukken.
Onze liefde voor Kampens theologische
school mag ons niet weerhouden de Vrije
Universiteit met alle macht te steunen.
Kampens hoogeschool hopen we met God
en met eere in het leven te houden, maar
ook de Vrjje Universiteit verdient onze
sympathie en medewerking, inzonder
heid hare medische faculteit.
Is het niet de onvergankelijke eere van
een van Kampens hoogleeraren, van prof.
Lindenboom, dat hjj de actie voor de
medische faculteit een heel eind verder
heeft gebracht door de oprichting van
een polykliniek te Amsterdam, waardoor
de benoeming van onzen eersten en thans
nog eenigen medischen hoogleeraar, prof.
Bouman, mogeljjk werd.
Daarom moet de actie voor de
medische faculteit door ons gesteund
worden. Met onze sympatie, met ons ge
bed, met ons geld, ja, ook met ons geld.
Wie voor een zaak bidt, moet er ook
voor geven, mild en overvloedig.
Ons Christeljjk beginsel moet ons uit
drijven. De zaak moet ons bezielen. Ea
dan kan het zjjn, dat de naaste toekomst
toch is aan de wereld, aan de mannen
van het ongeloof, aan de mannen van
de wetenschap en van het geld. Geen
nood I De laatste toekomst is toch aan
Jezus Christus en Zjjn Koninkrijk, het
welk geen einde zal hebben, maar eeuwig
zai triumfeeren.
Rijze dan uw gebed en ofler dan uw
gave naast de theologische school te
Kampen ook voor de Vrije Universiteit
en inzonderheid voor hare medische
faculteit, om ook door deze actie ons volk
en vaderland terug te voeren naar de
oude, beproefde paden van het eeuwig
bljjvend Woord van onzen God, naar de
heerljjke belijdenis die ge vindt in het
gulden woord van den grooten Zwjjger
„'k Heb met den Heer' derHeeren
Een vast verbond gemaakt."
Daarmede eindigde spreker zijn gloed
volle rede, zjjn welsprekend pleidooi.
Na dankgebed van ds. Meynen en bet
zingen van Psalm 7211 ging de ver
gadering uiteen. Aan den uitgang werd
voor het doel van samenkomst gecollec
teerd. Zoowel de opbrengst der col
lecte als de opkomst van het publiek mag
dankbaar maken we daar melding
van! zeer bevredigend genoemd
worden.
Homoeopathisch Maandblad. Tijd
schrift voor Homoeopathie en Ge
zondheidsleeronder redactie van
dr. N. A, J. Voorhoeve en dr. D. K.
Munting. Met medewerking van tal
van homoeopathische doctoren.
Zwolle, La Rivière Voorhoeve.
De 23e Jaargang no. 1 verscheen in
grooter formaat en onder een uitgebreide
redactie. Nu dit jaar het Homoeopathisch
ziekenhuis zal verrijzen, moet ook op
een dergelijke inrichting de aandacht
gevestigd. Daarom schrijft de Utrecht-
sche arts van Rojjen over de eischen
van een Ziekenhuis in onzen tjjd. Onder
den eigenaardigen titel „Fijn een
vriend der menschheid", (de opmerking
is van Shakespeare) schrijft dr. Voor
hoeve over de werking van pjjn „ten
goede*. Verder schrjjft de apotheker een
eerste artikel over Homoeopathische
planten dr. Boerma geeft naar dr. Bre-
ver een geïllustreerde beschouwing over
platvoeten; dan volgt een artikel over
de waarde van geneeskrachtig serum.
Eindelijk een en ander over Hahnemann
van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent
F; milieberichten van 1—10 regel: 1.—, iedere regel
mi er 10 cent
en de Homoeopathie, in 't begin eener
rseks welke wordt voortgezet. Dr. Mun
ting beantwoordt vragen.
Timothetls (Red. J. N. Voorhoeve, den
Haag) no 16 bevat: Io de strikken van
Satan (vervolg). De Vriend der Gezondheid
over Krampaderen, Epilepsie en Netel-
roos. E°n plaat met bijschrift „Bezoek van
Frederik II aan Crefeld. Turken en Chris
tenen. De witte Wintercalville (met
photo).
De Spiegel (W. Kirchner, Amsterdam)
bevat een portret van wjjlen professor
Valeton. Opgravingen op den Olijfberg.
De geldklok vaD de Chr. J. M. Vereeniging
te Londen. Episoden uit het leven van
Frederik den Groote. Mooie photo's uit
Zierikzee by 't feuilleton „Van der Zeeu
wen Volharding" door mej. J. Bressen.
Een doopplechtigheid in het Spaansche
Koningshuis. Sneeuw- en ysgezichten
uit Amsterdam.
R B C Li A M
Over het jongste werk van den Kerk
orgelfabrikant. A. STANDAART te Rot
terdam, schryft o. a. de Rotterdammer
onder „Kunstnieuws"
„Het is een pneumatisch orgel met 28
registers, verdeeld over hoofd en tweede
manuaal en pedaal, met 1360 sprekende
pypen.
Technische details willen wy den lezer
sparen wy willen volstaan met de mede-
deeling, dat de Hoflaaukerk een waariyk
goed instrument, een instrument van
mooie hoedanigheden ryk geworden is.
De klank is helder en krachtig, vrij van
schelheid in de hoogte en sonoor zijn de
bassen.
Gelijk wy zelden een mooi instrument
dat onder de vaardige vingeren van Ber
nard ten Cate uit Brussel imponeerend
geluid geeft".
Het is niet de oude dag, maar zwakke
of zieke nieren, die rugpyn, rheumatiek,
urinekwalen, waterzucht, graveel, lenden
jicht enz. veroorzaken.
Ouden van dagen zoowel als jonge
menschen dienen te weten, dat de nieren
zorg dragen voor de afscheiding van het
urinezuur en andere schadeiyke stoffen
uit het bloed. Wanneer deze organen
hun werk behooriyk doen gaat het bloed
er iedere drie minuten door heen en komt
bet er volkomen gezuiverd uit.
Zijn de nieren echter verzwakt of ziek,
dan kunnen de onzuiverheden in het
bloed er niet door de nieren uit gefil
treerd worden. Het met onzuiverheden
bezwangerde bloed geeft dientengevolge
ziekte in plaats van nieuw leven aan
alle organen in zyn omloop door het
lichaam.
Vandaar dat kwalen als de bovenge
noemde spoedig volgen, en het is dan
ook van het grootste belang, dat men
schen op lêeftyd acht geven op de wer
king van hun niereD. Wanneer zy hun
plicht niet behooriyk vervullen, komt
hen dan onmiddeliyk te hulp met Fos
ter's Rugpyn Nieren Pillen, de standaard-
rnadicyn voor de nieren en blaas. Zy
versterken de nieren en maken hen ge
zond, zij stellen hen in staat om hun
gewichtig werk weer behooriyk te doen
en als uw nieren gezond zyn, houden
zy ook u gezond.
Let er op, dat de juiste naam Foster's
Rugpyn Nieren Pillen en de handt,eeke-
ning van J&nes Foster op het etiket
voorkomen, dit behoedt u voor namaak.
De echte zyn te Goes verkrygbaar
by de Firma Nathan Emanuel; en te
Middelburg by den heer Joh. de Roos,
Vlasmarkt K 157. Toezending geschiedt
franco na ontvangst van postwissel a
f 1.75 voor één, of f 10 voor zesdoozen.
Middemta ndsbond.
In de te Arasterdam gehouden verga
dering van het hoofdbestuur van den Mid
denstandsbond is, zooals weeergisteren
al gemeld hebben, besloten het volgende
Middenstandscongres te doen plaats vin
den op 10 en 11 Juli te Deventer. Als on
derwerpen, welke op dit congres zullen
behandeld worden, besloot het bestuur
aan de orde te stelleD, de vraag: Is pu
bliekrechtelijke vertegenwoordiging van
den Middenstand gewenscht? en bji toe
stemmende beantwoording: le. Moet
deze vertegenwoordiging bestuursbe
voegdheden bezitten 2e. of moet zij zui
ver adviseerend zijn
En als tweede onderwerp Worden de
belangen van de crediteuren by faillisse
menten door de wetgeving voldoende ge
waarborgd
Voor beide onderwerpen zullen ver
schillende heeren preadviseurs worden
gevraagd. Daarna kwam aan de orde het
schrijven van een drietal vereenigingen,
te zamen vyf stemmen uitbrengende,
inhoudende mededeeling, dat zy naar
aanleiding van het besluit op de buiten
gewone vergadering van den Bond te
Utrecht genomen, bedanken voor het lid
maatschap van den Bond.
Nadat met algemeene stemmen gecon
stateerd was, dat de statuten van den
bond op geenerlei wyze waren overtreden,
en hoegenaamd niets geschied is, dat
gerechtvaardigde aanleiding zou kunnen
geven tot afscheiding van een der ver
eenigingen, werd besloten het federatieve
karakter van den Middenstandsbond niet
te veraDderen.
Hierna werd aan 't dageiyksch bestuur
opgedragen te onderzoeken, of het on
langs gevoerde proces in zake de merken-
wet tot in hoogste instantie zal worden
voortgezet, omdat het wenscheiyk is, dat
in deze voor den middenstand zoo belang-
ryke aangelegenheid ten spoedigste de
noodige zekerheid omtrent een geldende
jurisprudentie moet blyken.
Op de eerstvolgende bestuursvergade
ring zal behandeld worden een voorstel
om in 1914 in 's-Gravenhage ter gele
genheid van het tienjarig bestaan der
's - Graven haagsche W in keliers-vereeni
ging het bondscongres te doen houden.
- De pest op Java.
Een regeeringstelegram betreffende de
pestgevalJen op Java van 10 tot en met
15 dezer, luidt als volgt: Afdeeling Ma-
lang 7 Dieuwe pestgevallen, 6 dooden.
Toeloengagoeng 4 nieuwe gevallen, 5
dooden. Madioen 4 nieuwe gevallen, 3
dooden.
Raden- en Ziektewet.
Men bericht uit Den Haag aan De
Standaard
By het overleg der Commissie van
voorbereiding voor de Raden- en Ziekte
wet met minister Talma, dat ruim zes
dagen heefc geduurd, is duideiyk geble
ken, dat beide ontwerpen, behalve enkele
wijzigingen, in hoofdzaak en strekking
zyn gehandhaafd.
Tlissingen. In de vergadering van den
gemeenteraad hield de voorzitter Vrydag-
dag eene toespraak, waarin hy herin
nerde aan het minder gelukkig jaar 1911
voor de gemeente Het vertrek der book
makers en alle daardoor ontstane min
dere opbrengst van den hoofdeiyken
omslag en de daling van den grondver-
koop was een der redenen daarvoor. Ook
de kerkbrand memoreerde spreker. Ten
slotte wenscbte hy den raadsleden lust en
kracbt toe om in 1912 hunne beste
krachten aan de gemeente te wyden.
By behandeling van een adres van een''
der schilders alhier waarin hy zich er
over beklaagd, dat hem als minste in-
schryver een perceel schilderwerk niet
is gegund, verdedigde de heer De Mey
dit adres.