No. 94 1912, Maandag 22 Januari 26e Jaargang. NIEUWSBLAD f VOOR ZEELAND SHR1STELIJK* HfSTORISeti en VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWESF, te Goes F. P. D'HUIj, te Fiiddelbt rg. "IÜSTAFEL. PRIJS DER ADVERTENTIËN 8. Voor ouden van dagen. BINNENLAND. txxw IE) IEREN WERKDAG DES AVONDS. Prt}s per Irie maanden franco p. p. Hnkele nummers. a e a i t25 0.05 UITGAVE DER FIRMA S EN Met bovengenoemd onderwerp trad Vrijdagavond in het gebouw der Geref. Kerk te Goes, daartoe uitgenoodigd door het Locaal Comité voor Zuid-Beveland, ds. W. W. Meynen van Dordrecht op, een rede houdende in het belang van de Medische Faculteit aan de Vrije Univer siteit. Na het zingen van Psalm 103:2, het lezen van een gedeelte van Spreu ken 8, werd de spreker door den heer K. Ie Cointre, voorzitter van genoemd Comité, met een enkel woord ingeleid, waarna Z.Eerw. een zegen afsmeekte over deze samenkomst en het woord richtte tot de vrij talrijke aanwezigen, aaD wie spreker eerst de vraag voorlegde of het Hooger Onderwijs in het algemeen aanspraak mag maken op onze sympa thie. Het antwoord daarop is afhanke lijk aan de vraag of het Hooger Onder wijs ook wordt gegeven in gebondenheid aan Gods Woord. In onzen tijd verdwijnt de middenstof. Maar twee partijen blijven er over. De eene die roept„we hebben de lichten aan den hemel uitgedoofd". De ander die het belijdt: „in Uw licht zien we het licht". Aan de eene zijde„Ik geloof in God den Vader, den Almachtige, Schepper van hemel en aarde". En aan den anderen kant: „Ik ben een God in diepst van mijn gedachten". Men moet partij kiezen. Men kan niet neutraal zijn. Kiest u heden, wien gij dienen zult. Christus zegt: „Wie niet voor mij is, die is tegen mij, en wie met mi) niet vergadert, die verstrooit*. Het eenig juiste uitgangspunt ligt opge sloten in Jezus' woorden in Joh. 146 „Ik ben de waarheid". Nadat door de vergadering gezongen is Psalm 195, werkt spreker deze ge dachte nader uit, er eerst op wijzende, dat de groote vraag van het leven niet is, wat zullen we eten en wat zullen we drinken, maar wat is de grond van ons bestaan, wat is onze plaats in 't leven. Msn zoekt naar de oorzaak, naar den oorsprong van alle leven. Dat ziet ge bij Adam in den staat der rechtheid, toen hij bü 't namen geven aan de dieren 'sHeeren gedachten met de dieren nadacht. Dat is de taak van den mensch: God in zijn Schepping na te denken. Nu komt echter de zonde in de wereld en wordt 'smenschen verstand verduis terd. Wel zjjn er nog enkele kleine over blijfselen, maar ideze zijn niet voldoende om den mensch op den weg naar den hemel te leiden, om hem alle dingen te doen doorzien, om hem het doel des levens te doen verstaan. Ons leven wordt echter beheerscht door de groote denkers, die zich met de groote levensproblemen bemoeien en deze trach ten op te lossen en de vrucht van hun studie werkt door heel het volksleven, ook in de onderste lagen. Zoo was het in Paulus' dagen met de Grieksche wjjsgee- ren. Maar hoe is reeds toen het bankroet der wetenschap openbaar geworden in de bange vraag: „Wat is waarheid?" Hoe is Rome niet ondergegaan in een leven van zedenbederf en God vergetelheid En hoe is in den nieuweren tijd door de grootere denkers en schrijvers niet ge dacht en geschreven Hoe was het niet ruim een eeuw geleden in ons vaderland, toen ons volk danste om den vrijheids boom P Waar is dan het fundament om ons leven op te bouwen Jezus Christus zegt„Ik ben de waar heid". In Hem zijn alle schatten van wijs heid en kennis verborgen. Hi), de Midde laar Gods en der menschen. Ook in ons vaderland is er diepgaand verschil te merken. Naast de belijders van Gods Woord worden door velen onge- ioovige theorieën aan de menschen opge drongen en het geroep„Laat ons hunne banden verscheuren, eD hunne touwen van ons werpen* vernomen. Daar tegen gaat het getuigen der Kerk en moet ook op het terrein der wetenschap het randschrift van het wapen van Utrechts hoogeschool ons devies zjjn „Zonne der Gerechtigheid, bestraal ons Ons volk moet leeren verstaan het woord van een onzer vaderlandsche zangers „Het geheim van alle zegen, Oranje en Neerland hoort: Is in Gods vrees gelegen, Zijn dienst, Zijn gunst, Zijn Woord." Ons volk moet teruggevoerd worden naar het Woord van onzen God als het eenig ware fundament des levens. Dan eerst zal het kunuen bloeien en groeien. .Dat geldt voor alle terreinen des levens. Inzonderheid op het gebied van het Hooger Onderwijs en met name in de medische en natuurwetenschap. Hoe wordt reeds op de openbare gym nasia en de H. B. S. het gif in de aderen gespoten met de leer van de eeuwige stof, met de evolutie-theorie. Waartoe dat kan leiden Dat men den mensch gaat beschouwen als een zoogdier. De mensch heeft zich lang- zamerhand uit de stof, uit de planten wereld en uitjde dierenwereld ontwik keld tot wat hij qu is. Zoo gaat het eene zoogdier het andere zoogdier be- studeeren. Zoo wordt de geneeskunde verlaagd tot veeartsenijkunde. Dan houdt men zich niet bezig met de vraag, van waar en waarom de krank heid over den mensch komt, waarom er zooveel lijden en ellende in dit leven wordt gevonden, waarom men geboren wordt, waarom men moet sterven en wat de dood eigenlijk is. Neen, men denkt met de bestrijding der bacillen eenmaal alle krankheid te kunnen overwinnen en voorkomen. Voor den ongeloovigen geneesheer bestaat het feit der zonde niet en kent hij het ver band niet tusschen ziel en lichaam. Het pijnlijke is niet alleen, dat er een godsdienstlooze arts aan uw krankbed komt, maar nog veel meer zyn optreden in de bestrijding van uw ziekte, omdat hij niet gevoelt de waarheid van het Bijbel woord „Is er een kwaad in de stad, dat God niet doet?" En dat is niet het eenige. Maar hoe heeft de ongeloovig medische weten schap ons niet gedwongen, onze kinde ren te laten vaccineeren, eeD zaak waar van de medici in haar geheel zelf de nuttigheid of de noodzakelijk niet van inziet. En dan het Neo Mathusianisme. Ge lukkig, niet alle ongelooviga geneeshee- ren ijveren daar voor. Maar hoe is ons vaderland onder leiding van de ongeloo- vige medische wetenschap niet onder dien vloek gekomen? Daar tegen over plaatsen wy Jezus' woord„Ik ben de waarheid". Zjjn komst in het vleesch doet ons onze diepe ellende kennen, maar ook de rijk dom van Gods genade. Die kennis moet ons ook uitdrijven om op medisch terrein met den Chris tus te rekenen. Jezus leert ons in Zijn Woord dat de krankheid van ziel en lichaam een gevolg is van het feit der zonde, maar dat door Gods gemeene gratie tegen de ziekte mag gestreden worden. Maar altijd in 'sHeeren wegen in Zjjn kracht. Nier de mensch heeft de ziekte en het genezen van krankheid in zijn hand. God alleen. Maar Bij wil ons menschen in zjjn genade gebruiken om de gevol gen der zonde, ook de ziekte tegen te gaan en te bestrjjden. Zulke geneesheeren, die dat gelooven en beljjden hebben wy noodig. En Gode zy dank hebben wjj er ook en kelen, die ondanks een ongeloovige op leiding in dat geloof zijn staande geble ven, maar we moeten er naar streven, een medische faculteit op Christeljjken grondslag te hebben, waar met de Hei lige Schrift bij de opleiding tot arts van meet af wordt gerekend. Daarvoor zjjn duizenden guldens noodig. Thans hebben we aan de medische fa culteit slechts één hoogleeraar, terwijl de gemeentelijke medische faculteit te Am sterdam en alleen reeds 25 telt. Maar dat is niets. Wjj gelooven in den God der krachten. Wij zullen ons op maken en bouwen en God vaa den hemel zal het ons doen gelukken. Onze liefde voor Kampens theologische school mag ons niet weerhouden de Vrije Universiteit met alle macht te steunen. Kampens hoogeschool hopen we met God en met eere in het leven te houden, maar ook de Vrjje Universiteit verdient onze sympathie en medewerking, inzonder heid hare medische faculteit. Is het niet de onvergankelijke eere van een van Kampens hoogleeraren, van prof. Lindenboom, dat hjj de actie voor de medische faculteit een heel eind verder heeft gebracht door de oprichting van een polykliniek te Amsterdam, waardoor de benoeming van onzen eersten en thans nog eenigen medischen hoogleeraar, prof. Bouman, mogeljjk werd. Daarom moet de actie voor de medische faculteit door ons gesteund worden. Met onze sympatie, met ons ge bed, met ons geld, ja, ook met ons geld. Wie voor een zaak bidt, moet er ook voor geven, mild en overvloedig. Ons Christeljjk beginsel moet ons uit drijven. De zaak moet ons bezielen. Ea dan kan het zjjn, dat de naaste toekomst toch is aan de wereld, aan de mannen van het ongeloof, aan de mannen van de wetenschap en van het geld. Geen nood I De laatste toekomst is toch aan Jezus Christus en Zjjn Koninkrijk, het welk geen einde zal hebben, maar eeuwig zai triumfeeren. Rijze dan uw gebed en ofler dan uw gave naast de theologische school te Kampen ook voor de Vrije Universiteit en inzonderheid voor hare medische faculteit, om ook door deze actie ons volk en vaderland terug te voeren naar de oude, beproefde paden van het eeuwig bljjvend Woord van onzen God, naar de heerljjke belijdenis die ge vindt in het gulden woord van den grooten Zwjjger „'k Heb met den Heer' derHeeren Een vast verbond gemaakt." Daarmede eindigde spreker zijn gloed volle rede, zjjn welsprekend pleidooi. Na dankgebed van ds. Meynen en bet zingen van Psalm 7211 ging de ver gadering uiteen. Aan den uitgang werd voor het doel van samenkomst gecollec teerd. Zoowel de opbrengst der col lecte als de opkomst van het publiek mag dankbaar maken we daar melding van! zeer bevredigend genoemd worden. Homoeopathisch Maandblad. Tijd schrift voor Homoeopathie en Ge zondheidsleeronder redactie van dr. N. A, J. Voorhoeve en dr. D. K. Munting. Met medewerking van tal van homoeopathische doctoren. Zwolle, La Rivière Voorhoeve. De 23e Jaargang no. 1 verscheen in grooter formaat en onder een uitgebreide redactie. Nu dit jaar het Homoeopathisch ziekenhuis zal verrijzen, moet ook op een dergelijke inrichting de aandacht gevestigd. Daarom schrijft de Utrecht- sche arts van Rojjen over de eischen van een Ziekenhuis in onzen tjjd. Onder den eigenaardigen titel „Fijn een vriend der menschheid", (de opmerking is van Shakespeare) schrijft dr. Voor hoeve over de werking van pjjn „ten goede*. Verder schrjjft de apotheker een eerste artikel over Homoeopathische planten dr. Boerma geeft naar dr. Bre- ver een geïllustreerde beschouwing over platvoeten; dan volgt een artikel over de waarde van geneeskrachtig serum. Eindelijk een en ander over Hahnemann van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent F; milieberichten van 1—10 regel: 1.—, iedere regel mi er 10 cent en de Homoeopathie, in 't begin eener rseks welke wordt voortgezet. Dr. Mun ting beantwoordt vragen. Timothetls (Red. J. N. Voorhoeve, den Haag) no 16 bevat: Io de strikken van Satan (vervolg). De Vriend der Gezondheid over Krampaderen, Epilepsie en Netel- roos. E°n plaat met bijschrift „Bezoek van Frederik II aan Crefeld. Turken en Chris tenen. De witte Wintercalville (met photo). De Spiegel (W. Kirchner, Amsterdam) bevat een portret van wjjlen professor Valeton. Opgravingen op den Olijfberg. De geldklok vaD de Chr. J. M. Vereeniging te Londen. Episoden uit het leven van Frederik den Groote. Mooie photo's uit Zierikzee by 't feuilleton „Van der Zeeu wen Volharding" door mej. J. Bressen. Een doopplechtigheid in het Spaansche Koningshuis. Sneeuw- en ysgezichten uit Amsterdam. R B C Li A M Over het jongste werk van den Kerk orgelfabrikant. A. STANDAART te Rot terdam, schryft o. a. de Rotterdammer onder „Kunstnieuws" „Het is een pneumatisch orgel met 28 registers, verdeeld over hoofd en tweede manuaal en pedaal, met 1360 sprekende pypen. Technische details willen wy den lezer sparen wy willen volstaan met de mede- deeling, dat de Hoflaaukerk een waariyk goed instrument, een instrument van mooie hoedanigheden ryk geworden is. De klank is helder en krachtig, vrij van schelheid in de hoogte en sonoor zijn de bassen. Gelijk wy zelden een mooi instrument dat onder de vaardige vingeren van Ber nard ten Cate uit Brussel imponeerend geluid geeft". Het is niet de oude dag, maar zwakke of zieke nieren, die rugpyn, rheumatiek, urinekwalen, waterzucht, graveel, lenden jicht enz. veroorzaken. Ouden van dagen zoowel als jonge menschen dienen te weten, dat de nieren zorg dragen voor de afscheiding van het urinezuur en andere schadeiyke stoffen uit het bloed. Wanneer deze organen hun werk behooriyk doen gaat het bloed er iedere drie minuten door heen en komt bet er volkomen gezuiverd uit. Zijn de nieren echter verzwakt of ziek, dan kunnen de onzuiverheden in het bloed er niet door de nieren uit gefil treerd worden. Het met onzuiverheden bezwangerde bloed geeft dientengevolge ziekte in plaats van nieuw leven aan alle organen in zyn omloop door het lichaam. Vandaar dat kwalen als de bovenge noemde spoedig volgen, en het is dan ook van het grootste belang, dat men schen op lêeftyd acht geven op de wer king van hun niereD. Wanneer zy hun plicht niet behooriyk vervullen, komt hen dan onmiddeliyk te hulp met Fos ter's Rugpyn Nieren Pillen, de standaard- rnadicyn voor de nieren en blaas. Zy versterken de nieren en maken hen ge zond, zij stellen hen in staat om hun gewichtig werk weer behooriyk te doen en als uw nieren gezond zyn, houden zy ook u gezond. Let er op, dat de juiste naam Foster's Rugpyn Nieren Pillen en de handt,eeke- ning van J&nes Foster op het etiket voorkomen, dit behoedt u voor namaak. De echte zyn te Goes verkrygbaar by de Firma Nathan Emanuel; en te Middelburg by den heer Joh. de Roos, Vlasmarkt K 157. Toezending geschiedt franco na ontvangst van postwissel a f 1.75 voor één, of f 10 voor zesdoozen. Middemta ndsbond. In de te Arasterdam gehouden verga dering van het hoofdbestuur van den Mid denstandsbond is, zooals weeergisteren al gemeld hebben, besloten het volgende Middenstandscongres te doen plaats vin den op 10 en 11 Juli te Deventer. Als on derwerpen, welke op dit congres zullen behandeld worden, besloot het bestuur aan de orde te stelleD, de vraag: Is pu bliekrechtelijke vertegenwoordiging van den Middenstand gewenscht? en bji toe stemmende beantwoording: le. Moet deze vertegenwoordiging bestuursbe voegdheden bezitten 2e. of moet zij zui ver adviseerend zijn En als tweede onderwerp Worden de belangen van de crediteuren by faillisse menten door de wetgeving voldoende ge waarborgd Voor beide onderwerpen zullen ver schillende heeren preadviseurs worden gevraagd. Daarna kwam aan de orde het schrijven van een drietal vereenigingen, te zamen vyf stemmen uitbrengende, inhoudende mededeeling, dat zy naar aanleiding van het besluit op de buiten gewone vergadering van den Bond te Utrecht genomen, bedanken voor het lid maatschap van den Bond. Nadat met algemeene stemmen gecon stateerd was, dat de statuten van den bond op geenerlei wyze waren overtreden, en hoegenaamd niets geschied is, dat gerechtvaardigde aanleiding zou kunnen geven tot afscheiding van een der ver eenigingen, werd besloten het federatieve karakter van den Middenstandsbond niet te veraDderen. Hierna werd aan 't dageiyksch bestuur opgedragen te onderzoeken, of het on langs gevoerde proces in zake de merken- wet tot in hoogste instantie zal worden voortgezet, omdat het wenscheiyk is, dat in deze voor den middenstand zoo belang- ryke aangelegenheid ten spoedigste de noodige zekerheid omtrent een geldende jurisprudentie moet blyken. Op de eerstvolgende bestuursvergade ring zal behandeld worden een voorstel om in 1914 in 's-Gravenhage ter gele genheid van het tienjarig bestaan der 's - Graven haagsche W in keliers-vereeni ging het bondscongres te doen houden. - De pest op Java. Een regeeringstelegram betreffende de pestgevalJen op Java van 10 tot en met 15 dezer, luidt als volgt: Afdeeling Ma- lang 7 Dieuwe pestgevallen, 6 dooden. Toeloengagoeng 4 nieuwe gevallen, 5 dooden. Madioen 4 nieuwe gevallen, 3 dooden. Raden- en Ziektewet. Men bericht uit Den Haag aan De Standaard By het overleg der Commissie van voorbereiding voor de Raden- en Ziekte wet met minister Talma, dat ruim zes dagen heefc geduurd, is duideiyk geble ken, dat beide ontwerpen, behalve enkele wijzigingen, in hoofdzaak en strekking zyn gehandhaafd. Tlissingen. In de vergadering van den gemeenteraad hield de voorzitter Vrydag- dag eene toespraak, waarin hy herin nerde aan het minder gelukkig jaar 1911 voor de gemeente Het vertrek der book makers en alle daardoor ontstane min dere opbrengst van den hoofdeiyken omslag en de daling van den grondver- koop was een der redenen daarvoor. Ook de kerkbrand memoreerde spreker. Ten slotte wenscbte hy den raadsleden lust en kracbt toe om in 1912 hunne beste krachten aan de gemeente te wyden. By behandeling van een adres van een'' der schilders alhier waarin hy zich er over beklaagd, dat hem als minste in- schryver een perceel schilderwerk niet is gegund, verdedigde de heer De Mey dit adres.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1912 | | pagina 1