No. 70 1911. Donderdag 21 December 26e Jaargang, mm, leclits, 3HRISTEUJK ilEIIWSBLAD HISTOilSCh VOOR ZEELAND I H necht -.-it I, GOES. dboeken, i's4 eoz.y IRDOUX member, If 1,-, f 1,20, V en verder fd, tegen con- I Aanbevelend. VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWES F, te Goes F. P. D'HÜIj, te JGiddelbi rg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Week der gebeden. 1838. -16 December. -1911. vkkleéden. IX ITIJF8EL. le landbouw- pogste onder- muvis. I den 22. pDAG), II. Diepen» in de Geref. [e, half 6 ure isdaad en I s-Vereeniging. I 'stkapeüe, |jner Dorpsge- p,nde Feistda- per flesch h k5 en hooger. [p~ Loopvarkens, bij elande, Duine. Campvliet", PRIESTER, pord-Beveland. in en iDSchrij- fveren vóór of 1 den heer P. Eolynsplaat. 'N rooskerke (W.) J één terstond, '.MAN, Stoom- s. kan beslaanj Ipl. Hoefsmid, lio I 7.46 7.56 8.17 a I 3-55 9.10 9-44 7-*>5 8.05 8.12 8.20 8.27 8.36 8.46 8-53 g.o2 9.11 S.I7 9.29 9.42 9.51 iO.- jo.18 10.43 12.04 "•35 12.46 11-35 12.2c Surg, Z Dultschl. RoosendaalCag® aeerdan 150 8.46 9 43 *10.40 *10.30 m j &ssss. I El (EREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per Irie maanden franco p. p.125 iïnkele nummerSo ,B 0.05 UITGAVE DER FIRMA'S EN van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent F< milieberichten van 1—10 regelr 1.—iedere regel m et 10 cent Zip, die zich met 1 Jaa. tl, gs. op ones blaxl abonneeren, out rangen hot, tot dien datum g rat lg. Van Zondag 7 Januari tot Zaterdag 13 JaDuari 1912 wordt wederom de Jaariyk- sche Week van gemeenschappelijk gebed (door de Evangelische Alliantie georgani seerd sinds 1846) gehouden. Met het oog hierop is de volgende circulaire verspreid Aan allen, die den naam des Heeren Jezus Christus aanroepen, hunnen en «nzen Heer. Geliefde Broeders In den naam onzes Heeren Jezus Chris tus, worden wy, op uitnoodiging van de Evangelische Alliantie, opgeroepen om de eerste week in 1912 aan gemeenschappe lijk gebed te wijden. Laat ons de groote beteekenis begrijpen van het vereenigd zijn voor Gods troon. Id de stille uren, die wjj in gebed doorbrengen, eiken dag van deze week, moeten wij bedenken, hoe groot de wolk der getuigen is en het getal dergenen, die zich met ons aan 's Heeren voetbank vereenigen. Wij zullen ervaren, dat het gebed eiken afstand overbrugt, elk verschil te boven komt en ons vereenigt in liefde tot den dienst van Hem, naar Wien alle geslacht in hemel en op aarde genoemd wordt. Laat ieder onzer den Heer vragen ons Zijn blik te geven op de gemeente en de wereld. Dit zal ons bewa- est Goes. FEU1LLET O N.__ (DingaansdagJ o— 't ;Is nu ongeveer 75 jaren geleden. Een groot aantal Afrikaners van dat ge deelte der Kaapkolonie, die thans als de „Midlands" bekend staan, had zich om verschillende redenen hoofdzakelijk samen te vatten in deze eene: onder de Engelsche Regeering, die de roofzieke Kaffers beschermt en de klachten der Afrikaners niet telt, zijn wij van ons leven en ons goed niet zeker uit de Kaapkolonie verwijderd, en was over de Oranjerivier getrokken, naar het Noorden en Noord Oosten. Een deel hunner was gegaan naar het land der Zoeloe's en wilde zich vestigen in het Noordelijke gedeelte van het huidige Natal. Daar hadden zij, onder leiding van Pieter Retief, in ruil voor bewezen dien sten van den kafW-koning Dingaan, den wreeden opvolger vim den bloedgieriger! Tsjaka (den Attila van Zuid-Afrika), een landstreek ter vestiging verkregen. Het document, dezen afstand waarborgend, was op 4 Febr. 1-838 geteekend. Voor het optrekken van het tractaat was Re tief met een zeveatig-tal volgelingen naar Dingaan's stad Oeitkoegoenglovoe (de Groote Olifant) gekomen. Dien dag, een 'Vrijdag, en den (ia8 d{*u-op, liet de kaffer-koning zjjn troepen op kaffer ma nier paradeeren. 't Was et, wonder lijke, woeste vertooning, maargiechts een parade, en Pieter Retief en o. zynen voelden zich zóó gerust oude. nun zwarte „vrienden", dat zij niet een* aan de mogelijkheid van verraad d&chte-, en by gevolg ongewapend zich ender <je woestelingen bewogen. Den volgenden morgen zoudenPieter Retief en zijn menschen vertakken. Vroeg in den morgen zouden zy afsheid nemen van hun bondgenooten, opuit- nooaiging van Dingaan. een uitoo- diging, welke natuurlijk niet kon wor<jn afgeslagen. Keeds hadden enkele Boeiq het vermoedeu gekregen door de o zetteljjke vriendelijkheid van Dingaai de ongewone vroege opschudding en tia wapenvertoon in de kafferstad, enketé ren voor alle bekrompenheid eD onze harten brandende doen zyn van liefde voor den Heer en de Zijnen en ons met medelijden vervullen voor alle verlorenen over de geheele aarde De onderwerpen, die hier zijn aangegeven voor gemeen schappelijk gebed, staan in verband met wat er in onze dagen in de Kerk en in d8 wereld plaats heeftzij zjjn aangegeven, opdat er eenstemmigheid zy in de gebe den iD alle deelen der wereld. Zondag 7 Januari. Teksten voor pre dikaties of toespraken Joh. 15 -. 7, Jak. 42—3, Luk. 112, Ef. 618. Maandag 8 Januari. Dankzegging en Verootmoediging. Dank voor den onwan- kelbaren grondslag van het Evangelie van Christus voor herleving van belangstel ling in de Heilige Schriften, die ons wijs maken tot zaligheid; voor de on misken bare bewyzen, dat het leven in Christus een leven is van overwinning, en dat het leven buiten Christus een verloren leven isvoor de gave des Heiligen Geestes en de gezegende ervaring van hen, die door dien Geest zijn gehoorzaam gemaakt. Verootmoediging over den hoogmoed en de zelfgenoegzaamheid des menschen over de verkeerde meening, dat het kwade ligt in de omstandigheden waarin de rnensch verkeert, en niet in den mensch zelfover het wanbegrip, dat de mensch verlost zou kunnen worden van zyne ellenden, zonder verlost te worden van zyne zonde; over de wereldliefde, die in vele Kerken den geesteiyken wasdom be lemmert. Te lezen Ps. 62. Dan. 9 16-29. woorden en blikken der boodschappers dat er verraad in 't spel was Zij waren gereed voor de terugreis naar hun vrienden, hun vrouwen en kinderen veel lust om nog bij deD zwarten mo narch op morgenbezoek te gaan en van zijn zuur kaffer-bier te drinken, bestond bij hen niet. Maareen uitnoodiging van zulk een potentaat koD moeiiyk worden geminacht. Gaarne ook hadden zy gewapend hun beleefdheidsplicht waar genomen, doch dit werd hun belet door Dingaan's boodschappers't was tegen het gebruik der Zoeloe-natie, gewapend in de tegenwoordigheid van hun koning te verschynen. In het midden van de stad, eigeniyk een groote, in cirkelvorm omheinde ruimte,waarin een massa van lage hutten, was een open plaats, een plein. Een gedeelte van dit plein, het hoogste ge deelte, was weer omheind, waardoor een „kraal" werd gevormd tot berging van runderen. Tegen de omheining van die „beesten- kraal" was de plaats waar Dingaan by groote gelegenheden zich placht neer te zetten. Vandaar zag hij neer op het gekrioel van zijn volk. Daar zat hij ook op den dag, waarvan hier de korte ge schiedenis wordt geschreven. Vóór hem stonden, in een halve maan, gewapend in oorlogsdos, zijn twee dapperste re- gimenlen: de Wit- en Zwart-schildeD, tweeduizend soldaten, gereed om op het minste teeken d8 wreedste en bloed dorstige bevelen van hun meester zonder aarzelen te volbrengen. Links en rechts van hem stonden zyn twee, door hem het meest vertrouwde, raadslieden Tam- boesa en Oemsjleda. Een boodschapper wordt uitgestuurd om Retief en zyn mannen te roepen om voor hun bondgenoot te verschynen. Er verloopen eenige minuten. De blanken komen, zorgeloos, in groepjes. De haag van zwarte krygers wordt een oogenblik geopend, om de gasten door te laten, dan weer gesloten. Vóóraan stapt de forsche gestalte van den blanken leider Pieter Retief. Dingaan verheft zich van zyn zetel, groet de blanke mannen en begint een korte toespraak. Retief zou nu naar zyn volk terugkeeren. Hy moest dan zyn menschen zeggen, niet te lang te talmen Rom. 8 18 -25, 2 Tim. 1 8—14. Dinsdag 9 Januari. De algemeene Kerk, het eene lichaam, waarvan Chris tus het Hoofd is. Gebed, dat de Kerk meer eD meer hare roeping moge ver staan om in de wereld getuige van Christus te zyndat alle leden der Kerk in persooniyke gemeenschap mogen le ven met Christus, het Hoofd der Kerk; dat er getrouwheid moge zijn in de pre diking van het verlossend Evangelie van Christus, hetwelk ons van boven ge schonken is, en dat van binnen naar buiten werktdat het predikambt en de inrichting der Kerk in overeenstemming worden gebracht met de bedoeling des Heiligen Geestes; dat de Evangelische Alliantie, onder den zegen Gods, meer en meer de Kerken der Hervorming hare onderlinge eenheid doe verstaan. Te lezen Ps. 85, Jes. 55,1 Cor. 110 27, Ef. 5 1—16. Woensdag 10 Januari. De volken en hunne regeerders. Gebed voor alle Vor sten en Presidenten, dat zy van harte Christus mogen gaan dienen en getrou w zijn tegenover hunne onderdanenvoor alle overheden, rechters en wetgevers, dat zy het land dienen ter eere Gods voor het openen van de oogen des volks, opdat zij de zonde en schande inzien van spel, onmatigheid en onreinheid. Gebed voor allen die invloed oefenen in de maatsehappy, hetzy op het terrein van den handel, van nijverheid, letter kunde, financiën, opdat zy waarheid en rechtvaardigheid mogen bevorderenvoor alle standen en rangen onder het volk, om bezit te nemen van den grond, dien Dingaan aan hen had afgestoan. Hij wensehte Retief „hamba gaasjle" (goede reis), doch vóór hy ging, moest hij met den kafier-vorst nog een dronk „tjwala" (kafferbier) ledigen. Aanstonds werden eenige groote kala- bassen met kafferbier voor den koning neergezet. De schenkers proeven er eerst van, ten bewyze, dat het vocht zuiver is en betrouwbaardan neemt Dingaan een teug, dan Retief, dan 's konings raadslieden. Zóó gaan verscheidene pot ten rond, want bijna honderd mannen drinken elk een flinken teug. Om den tijd te korten, beginnen de twee regimenten, op bevel van den koning, hun woeste, vreemde oorlogs dansen uit te voeren, al woester en vreemder wordend, naarmate door den drank de soldaten worden verhit. Twee duizend paren naakte voeten zyn in forsche beweging en stampen dreunend op den harden grond, maat houdend met een eentonig liedtwee duizend lyven wringen zich in bochtentwee duizend zwarte gezichten nemen al meer een uitdrukking van wellustige wreedheid GiSiIl» Dingaan zwelgt gulzig uit de kalabas- sen en nu en dan, om niet onbeleefd te schynen, proeven de Boeren mee. De voorste rijen der soldaten dringen, al dansend, voetenstampend en lijven-wrin gend, op hen aan. Retief en zijn mak kers geraken in een ongemakkelyke posi tie en de blanke leider vraagt den koning, zyn mannen te bevelen, wat meer ruimte voor de gasten te laten. „Ja", antwoordt de tyran en hy staat op, alsof bij 't gevraagde bevel wil ge ven doch in plaats van 't gewenschte woord, klinkt een gefluit, zooals kaffers doen hooren, wanneer zij in den oorlog een aanval op den vijand gaan doen, en „Babaanbê" (vangt hen) klinkt het uit zijn mond. Dit was het woord, dat het sein gaf tot verraad. Levend moesten de Boeren gevangen worden om dan buiten de kraal daar binnen mocht geen bloed worden gestort als vee te worden geslacht. Op het vreeseiyke sein stortten de twee duizend wreede soldaten over het groepje ongewapende Boeren. „Verraad 1" dat klassenstryd ophoude, en dat elk burger leven moge in gerechtigheid, die een volk verhoogtdat vorsten en vol ken den vrede mogen bewaren of be vorderen voor leger eD vloot, politie dienaren en allen, die het land dienen. Te lezenPs. 33 12- 22, .Tes. 35, Matth. 11 20 24, 1 Petr. 2 13-20. Donderdag 11 Januari. Uitwendige Zending. Dankzegging voor het Evange lie van Christus als het eenige en alge- noegzame Evangelie voor de wereld voor de merkwaardige stroomen van zegen over vele gedeelten van het zen- dingsveld in de toebrenging van velen voor de toeneming van het aantal in landers, die zelve in den arbeid der Zen ding overgaan voor de toenemende be langstelling in de Zending, blijkbaar in onderscheidene conferenties en in ver hooging der inkomsteD van de verschil lende vereenigingen. Gebed dat elk lid van Christus' lichaam beantwoorde aan zijne roeping om mede te weiken, dat over de gansche aarde de verlossing, die in Christus is, gekénd worde; dat de heidenen bewaard blijven voor den invloed van de fouten en mis bruiken der Westersche beschavingdat jonge mannen en vrouwen in de moeder landen bewogen mogen worden' om op het zendingsveld te arbeidendat zen delingen, by bel vertalers, leeraars, genees kundigen, pleegzusters op het zendings veld de leiding van den Heer zelf in hun werk mogen ervarenvoor ons bijzonder bekende zendingsposten en voor zende lingen uit onzen eigen kring. klinkt 't uit hun midden. ,/Heere, help bidden enkelen naar omhoog. „Di's klaar met ons schreeuwt Holstead, een En gelsche kolonist, die bij de Boeren als tolk aanwezig was, en in de taal der Zoeloe's voegt hij hieraan toe: „Hoor my ik wil met, den koning spreken Dingaan moet zyn wanhoopskreet hebben gehoord, want hij wenkt met zijn hand niet om aan 't verzoek van Holstead gevolg te geven, maar om zyn mannen te beduiden, dat zy de blanken, over wie zij zijn heengestort als een door storm opgezweepte zwarte zee, weg te voeren. En voortdurend schreeuwt hij „Boelalanie abatagatie 1" (Slaat de toove- naars dood Retief, die naast hem zat, wordt door 's koning's raadslieden weggesleurd, en aaD de soldaten overgeleverd. »Scheur hart en lever uit 't lijf van den Boeren- kommandant!" beveelt de koning, „en begraaf ze op den weg, dien de Boeren gaan Want dit is bygeloof der Zoeloe's, dat dit hun vyanden onheil, hun zelf geluk zal aanbrengen. Enkele Boeren vinden nog gelegenheid om hun groote jachtmessen te trekken en zich daarmee te verdedigen. Maar tegen zoo'n overmacht, duurt tegenstand niet lang. Alle blanken worden wegge-' sleurd, buiten den kraalmuur gebonden en daarna, levend, met scherp gepunte stokken doorboord, zóó hun lichaam als het ware een handvat gevend, waaraan het door de kaffers wordt opgetild, opdat hun het doodslaan gemakkeiyk kan worden. Retief wordt nog een tyd gespaard, om de marteling van zyn makkers te aan schouwen. De half ontzielde lichamen worden naar een nabygelegen heuvel, Chomo-amaboe- ta, geslsept en daar met stokslagen ver der afgemaakt. Vastgebonden, te midden van duizen den van bloeddorst wanzinnige kaffers, moet Retief dat aanziende marteling van zijn Iandgenooten, zyn vrienden, onder hen een eigen zoon. En eindelijk, als niet één van hen meer een teeken van leven geeft, als na 't dreunen der stokslagen een doodsche stilte intreedt, wordt het zijn beurt. Op 17 Februari 1838 werden eenige kleine Boeren-lagertjës in de buurt van r J ii-ï Te lezenPs. 2, Jes. 60112, Matth. 2816-20, Handel. 16—11. Vrijdag 12 Januari. Gezinnen, opvoe- dirigsiDi'iehtirigen en do jeugd. Gebed dat de beteekenis van het ouderschap eu van den heiligen band des huwelijks beter moge worden verstaan voor ouders en opvoeders, dat zijde vrienden der kiDderen mogen zijn, opdat zij hen vor men tot Christelijke karakters; voor be- keering in de jeugd, opdat de afval van godsdienst en kerk moge worden voor komen voor Zondagsschoolonderwyzers, dat zij waarlijk jongeren des Heeren mogen zijn voor onderwijzers van laere scholen, dat zy ware Christelijke man nen en vrouweD mogen zyn en getrouw in hun rentmeesterschapvan het gees telijk gebruiken van den Bybel op de scholenvoor leeraars, studenten aan Hoogescholen en onderwijsinrichtingen, dat de zedeiyke en geesteiyke zijde der- beschaving op den voorgrond trede en de reine leer des Evangelies er worde geleerd. Te lezen Ps. 34, Deut. 4510, Mark. 10 13—22, 2 Tim, 3 10—17, Zaterdag 18 Januari. Inwendige Zen ding en de Joden. Gebed voor een toe nemend besef, dat de verschillende takken van arbeid in Christus' gemeente van één beginsel moeten uitgaandat alle maatsehappeiyk werk onder het volk gehouden worde op waariyk geestelijk peil; dat diakenen en diakonessen tot hun arbeid bekwaamheid en kracht ont vangen, en in toenemende mate aan hun werk steun en belangstelling moge ten 't huidige Natalsche dorpje Weenen door een talryke overmacht van kaffers over vallen en uitgemoord een-en-veertig maDnen, zes-en-vyftig vrouwen en hon- der-vijf en-tachtig kinderen. Andere aanvallen, voor de Boeren-emi- granten, nu meer dan ooit op hun hoede, niet zóó noodlottig, volgden nog in den loop van hetzelfde jaar. Eerst in December echter voelden de Boeren, thans onder leiding van Andries Pretorius, zich sterk genoeg, om den kaffer-tyran Dingaan in zijn eigen stad te gaan aanvallen. Op 16 December 1838 kwam het toen aan de Bloedrivier, tot een hevig treffen tusschen de 400 blanken onder Pretorius en de duizenden van Dingaan, waardoor de macht der Zoeloes voor goed gebro ken werd. Den dag vóór deze overwinnig, 15 De cember, had de Boeren-generaal een la ger" gevormd en op zijn versoek werd door de burgers een godsdienstoefening gehouden. Tegen het einde daarvan klom Saurel Calliers, een van zyn onderbevel hebbers, op een wagen, en sprak: „Broeders en Landgenooten- Hier staan wy voor den heiligen God van Hemel en Aarde, om een belofte te doen dat, als Hij met Zijn bescherming by ons wezen zal, wij dan dien dag en datum immer als een Dankdag, als een Sabbat, tot Zyn eer zullen vieren. Dat wij, aan onze kinderen zullen zeggen, dat zy met ons er in moeten deelen, tot gedachtenis ook voor onze opkomende geslachten. Want de eere Gods zal er door vsrheer- lykt worden, dat Hem de roem en de eer van de overwinning woxde gegeven." De overwinning werd hun gegeven en sedert is de 6e December, Dingaansdag, een dankdag en een feestdag geweest voor de Afrikaners van Transvaal en Oranje Vrijstaat, en sedert de stichting van dt Unie van Zuid-Afrika voor alle bewoners van geheel Britsch Zuid-Afrika. Alleen de Engelsch-sprekende bewo ners van enkele steden, zooals de win keliers van Kaapstad, vinden dien datum heel ongeschikt en vieren hem Diet, om dat de zaken 't niet toelaten. Negen dagen later is't immers Kerstmis en de menschen kunnen in de veenien dagen er voor geen dag missen om hun cadeautjes in te slaan 1 N. Prov. Qron. Crt.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1911 | | pagina 1