No. 64 1911 Donderdag 14 December T ZESMAAL PER WEEK VERSCHIJN' S. J. DE JONGE-VERWES r, te Goes "PRIJS DER ADVERTENTIËN IxEöISTAFSL. 36 3asa?gE2ar-t assaarasagaa:; .aaKaBK^as^tar^c^gaersac^Bgaggaaigs»*^. "'a-^ -zsrr .car 'c.?.- J -r;^r.s^.-5j.aw^rr.iaggi8^BaragEoa«E a IE) 'EREN WERKDAG DES AVONDS, Prijs per We maanden franco p. p. finkete nu turners !ragas3gKa^-.-5 sSE^fl WeeL UITGAVE DER PIRMP S ƒ1.25 0.05 EN i F. P. D'HUIj, te f'ddclelbt rg. v us 1—5 regeis 50 cent, iedere regei nieer iO cent F. milieberichten van 10 regei.; 1.—iedere regel m er 10 ceni faaMüWMaBWMrées-i .«wusBtwys- a&mmt^&ssniaaems&ri&z:* jaaNM resbssi vsessaatz- KsSSSSSSSSSSSSSBêSSSR i nrniriminimwBriTiiiriiiiiiiii nwtiliiiMiiiiiiiiiFr" .-msaa&ss&^s&K's? wvaaay Xli, die ssich met 1 Jan. a, ss. op om» blad abonneerea, ent vsiBSfOM het tot tlie» datum grai is. 13 Dec. 1911. Te Eilewoudsdijk heeft dezer dagen ds. De Jong, van 's-Heerenhoek, voor de afdeeling van „Bet Groene Kiuis" ge sproken over de drankbestrijding. Er was eerst sprake geweest om daar toe een spreker uit Goes*uit te noodigen. In de bestuursvergadering werd daartoe het voorstel gedaan, nadat er reeds dagen te voren over gesproken was. Maar de bedoelde persoon had het ongeluk Roomsch te zijn. Hy is wel een bekwaam spreker, een redenaar zelfs, heeft van 't drankvraagstuk ernstige studie gemaakt, en heeft op meerdere plaatsen het drankvraagstuk uit sociaal en hygiënisch 'oogpunt behandeld, ge heel wat men zou kunnen noemen neu traal dit werd in genoemde bestuurs vergadering duidelijk uitgesprokenen voor het honorarium behoefde de man 't ook niet te doen. Het mocht echter niet baten. De libe rale heeren toonaaDgevers in Eilewouds dijk en in genoemd bestuur, waaronder nog wel een burgemeester, benevens de prr dikant verzetten zich tegen de komst van dezen spreker. Het werd ronduit door een van deze drie tegenstemmers uitgesprokengeen Roomsche op Eile woudsdijk Het zou dan ook verschrikkelijk ge weest zijnhet gebruik van sterken drank te hooren misprijzen door een Roomsche, de treurige gevolgen van de dronkenschap te hooren beschrijven op Eilewoudsdijk, het centrum der vrijzin nige verlichting door een man van rechts o, Ellewoudsdjjksche vrijzinnigheid domperij moest uw naam zijn. toonde ons een circulaire „aan de lidmaten der Hervormde kerk te Wemeldinge", ter aanbeveling van den liberalen candidaat en de onderteekening luiddeHet bestuur der Kies vereen iging te WemeldingeJ. Lindenbergh Cz., C. v. Oosten, S. Sinke, C. de Back, A. Lindenbergh Zij geneeren zich niet om hunne aanbe veling, waaruit wij deze leuke clausule overschrijven „Marinus Ferdinandusse Jz. Wij be velen deze bi) U aan omdat wij meenen dat hij op onafhankelijke wijze de be langen der lidmaten kan voorstaan in 't College en voornamelijk de belangen van den werkenden stand, wanneer er over verpachtingen van grond en der gelijke, dien stand rakende zaken, zal zijn te oordeelen" te dekken met hunne namen terwijl een ieder weet, dat de kerk hun al heel weinig schelen kan. Twee hunner komen nooit ter kerk, van hen, misschien wel van drie hunner geldt de klacht, dat zij meer langs de kerk fietsen dan er in komen. Welk 'n aanmatiging, mag men der halve wel zeggen. Maar ook welk een vermenging van kerk en politiek. En dat zijn de grooten, de wijzen, de leiders der liberale kiezers. Ons dunkt, indien dezen zich al zoo dwaas, zoo onvoorzichtig, zoo on-liberaal, zoo clericaal aan stelleD, hoe ver moe ten daar te W emeldinge dan hunne vol gelingen wel niet afgedoold zijn o, Vrijzinnigheid te Wemeldinge, uw naam is clericalisms Te Wemeldinge is de vorige week een notabele in de Hervormde kerk gekozen, of liever herkozen, want de man was al een paar jaar notabele geweest, en reden tot klacht had hy in de vervulling zyner functie niet gegeven. Alleen maar op politiek gebied versta dit goed, lezerop politiek gebied was de man naar men meende Rechts. Bewys daar voor had men wel niet; want wy meenen te weten dat de man er nooit mee te koop geloopen heeft, hoe hy stemt voor Kamer en Staten. Maar eilieve, wat heeft nu toch by de stemming voor een kerkelijk college de kiezer met de politieke richting van een candidaat te maken Ja, lezer dat is iets dat wy ook niet begrijpen. Maar de vryzinnige Kiesver- eeniging te Wemeldinge schynt te mee nen van wel. Wij vonden tenminste in het by voegsel van de Wemeldingsche Courant deze advertentie. Verkiezing Notabele Wemeldinge. Voor de verhieziBgis door de Vry zinnige Kiesvereeniging, afdeeling We meldinge, candidaat gesteld Marinus Ferdinandusse, op wien de kiezers ver zocht worden hun stem uit te brengen. Eet Bestuur. Let dus wel. Hier is een politieke kies: vereeniging, die een candidaat aanbeveelt voor een kerkelijke betrekking De vrijzinnigen roepen bij verkiezingen altydde kerk er buitenZy schelden ons steeds uit voor kerke)yken Zy zeg- altyd godsdienst en politiek mogen niet samengaanZy zyn o zoo bang van kerkeiyke politiek! Hier is een gansch bestuur van een poli tieke kiesvereeniging, dat verklaart de lakens te willen uitdeelen in de kerk. En dat nu weer niet, omdat die kerk hun zoo lief en dierbaar is. Wy hebben onderzocht wie wel de leden van dat geachte bestuur zynen men De kazerne met den Bijbel. Onder dit opschrift heeft volgens De Standaard, Onze Banier, het orgaan van de Nationale Christen onderofficie ren Vereeniging, een artikel, waaruit we een en ander wenschen mee te dealen. De schryver begint met er op te wyzen, dat na de aanneming derMi- litier,'et ieder jaar ongeveer 21000 man onder de wapenen zullen worden geroe pen, van welk aantal er toch zeker dui zenden komen uit gezinnen, waar men gewend is eiken dag in den Bijbel te lezen. Vele ouders geven hun zonen een Bybel naar de kazerne meê, doch meestal ontbreekt de gelegenheid in de kazerne om eens rust:g den Bybel op te slaan en te lezen. Daarby vordert het voor zichzelvsn lezen van den Bijbel eigen schappen, die niet iedereen bezit, en zou her dus van groote waardy zijn, indien in de kazerne gelegenheid bestond om iederen dag uit den Bybel te hooren voorlezen. De schryver meent, dat er aan het maken van zulk een gelegenheid geen enkel gegrond bezwaar kan worden in den weg gelegd, ongetwyfeld zou daar- meê aan het verlangen van duizenden ouders tegemoet gekomen worden. Met zulk een algemeen verlangen van vele ouders moet rekening worden ge houden. En daar kan rekening mee wor den gehouden, indien daartoe de wil aanwezig is. Met een geeden wil zijn alle bezwaren, die hier bestaan te onder vangen. Wat wy verlangen is zeer een voudig. lo. Men regele den dienst zooda nig, dat dagelijks, b.v. omstreeks het uur van h8t middagmaal, een kwart uur be schikbaar is, waarop zooveel mogelijk al len de kazernegodediensioefening kunnen bijwonen. 2o. Men stelle in elke kazerne daarvoor op den vastgestelden tijd de noodige lokalen beschikbaar. Tegen geen van beide verzoeken be staat o. i. een onoverkomelijk bezwaar. We gaan daarom dadeiyk over om de regeling van dere godsdienstoefening voor het Protestantsche deel der kazer nebevolking te bespreken. We stellen ons voor, dat dagelijks, naar een van hoogerhand vastgesteld rooster, een ge deelte uit de Heilige Schrift wordt voor gelezen. De samenstelling van dit roos ter behoeft geen moeilijkheden op te le veren. Zyne Excellentie de Minister van Oorlog verzoekt aan den een of anderen theoloog een dergeiyk rooster voor hem te ontwerpen. Na goedkeuring doorZyne Excellentie wordt dit rooster voor een geheel jaar vastgesteld en gepubliceerd. Bestaan er bezwaren tegen den rooster, dan zullen die in de pers wel tot uiting komen en dan kan daarmee, voor zoo veel dit gewenscht is, een^volgond jaar rekening worden gehouden. De schryver zegt dan, dat van dezen rooster niet moet worden afgeweken, waarna hy het by wonen en leiden van deze korte godsdienstoefeningen bespreekt. Het by wonen van deze kazerne-gods dienstoefening blyve geheel vrijwillig. Nie mand worde daartoe gedwongen. Slechts deze uitzonderingen zouden we hierbij willen maken. Er worde voor zoover het minderjarige personen betreft gelet op den wensch van de ouders en wel in tweeërlei opzicht. Ie. Men stelle het by- wonen dezer godsdienstoefening verplich tend voor de minderjarigen, wier ouders dit verlangen. 2e. Men verbiede het bij wonen dezer godsdienstoefening aan min derjarigen wier ouders daartoe een ver zoek doen. Nog een enkel woord omtrent deB vorm dezer godsdienstoefening. Hy die zal voor lezen begint met eenige van hoogerhand vastgestelde woorden ter opening van de vergadering, b.v.lk verzoek u met aan dacht en eerbied te luisteren naar het ge deelte van de Heilige Schrift, dat ge kunt vinden (hier te noemen het door den rooster* aangegeven Schriftgedeelte). Na enkele oogenblikken gewacht te hebben, zoodat zij, die een By beit je meebrachten om daaiin de lezing te volgen, gelegen heid hebben de genoemde plaats op te slaan, wordt door den voorlezer het be paalde kapittel gelezen en daarmee is de godsdienstoefening geëindigd. Elk subjectief element, dat door hef spreken of bidden zou kunnen insluipen,-moet worden vermeden. Het voorlezen geschiede door een offi cier of een onderofficier, die zich vry wil lig voor dezen dienst heeft beschikbaar gesteld. Indien er zich meerdere personen voor dezen dienst aanbieden, zal de hoog ste in rang, yoorzoover hem dit gewenscht voorkomt, by toerbeurt het- voorlezen aan de daarvoor door hem geschikt ge achte personen opdragen. Wanneer geen enkel officier of onderofficier genegen is dezen dienst vry willig te verrichten, zal aan militairen van lageren rang, die hiertoe wel genegen zyD, dezen dienst worden opgedragen. Zyn op het vastgestelde uur minder dan twee personen aanwezig, dan wordt op dien dag geen godsdienstoefening ge houden. Nadat de schrijver voorts het gebruik van de' Statenvertaling in de thans gang bare taal heeft aanbevolen, eindigt hy zyn artikel aldus Maar indien de Roomsch Katholieken nu ook vragen om een kazerne godsdienst oefening te mogen hejaben, wat dan? Welnu, vragen we, wat is daar tegen? Zij zullen dan zelf moeten zeggen, wat zij in dit opzicht wen eken. En daaraan zal dan zooveel mogelijk moeten worden tegemoet gekomen. Als het Reglement van kiygstucht erkent, dat de godsdienst de Jiron is van alle deugd, waren moed en troost, is er alles voor te zeggen om in de regeling van den dagelykschen dienst ook eiken dag eenige oogenblikken voor den godsdienst vrij te laten. „Maar op die wijze brengt ge scheiding iu de kazerne*. We kennen dit argu ment, maar ontkennen zyn juistheid. Ons volk is gescheiden in verschillende richtingen. Die bestaande scheiding kunt ge opmerken als des Zondags de mili tairen zich naar de verschillende kerken begeven, of wel 'zich spoeden naar den eeredienst van de sport, van de natuur of vande kroeg. Neen, door den Bij bel in de kazerne een plaats te ruimen, brengt men geen scheiding aan, maar wordt slechts recht gedaan tegenover het volksdeel, dat steeds heeft geprotesteerd, dat men in het publieke leven voor het kosteiyk Woord van God zoo weinig plaats heeft gelaten en dat met opoffe ring van millioenen schats zijn gehecht heid aan dat Woord heeft getoond. Ziehier een aan onze lezers ongetwij feld zéér sympathiek denkbeeld, dat, en dit is zeer verblijdend, in de kringen van de mannen der praktyk is opgekomen, zoodat men vertrouwen mag, dat het practisch uitvoerbaar zal biyken te zyn. In ieder geval is het der overwegiüg dubbel waard, en stemt het tot dank, dat onze Christen-onderofficieren op deze wyze optreden. We zullen dan niet krij gen een „kazerne met den Bijbel" maai de Bybel in de kazerne, en dat zou we- zenlyk van hooge beteekenis zyn. Standaard. T WE IS'BB KA 1 II. Zitting van Dinsdag. Het Regeeringsprogramma is overla den. Dat is bekend. De Kamer zal het voor 1913 zeker niet afgewerkt krygen. Ook daar is ieder van overtuigd. En toch wilden de Kamerleden de Regeering be lasten met het indienen van nog meer wetsontwerpen. Zoo gingen er stemmen op in de Kamer, zoowel van roomsche als van vryzinnige zijde om de Drankwet te wyzigen. De he6r Fleskens (r. k.) vroeg zelfs om een splinternieuwe wet en de heer Rink (u. 1.) drong op zeer veel spoed aan. Nu kan het zyn dat de Drankwet in enkele opzichten wijziging behoeft en dat zij in de practyk soms wat lastig is. Maar het is toch ook een feit dat de in specteurs tot naleving van de Drankwet vol lof zyn over de prachtige werking van deze wet en dat ons Vaderland bij de invoering van de wet-Kuyper heel wat meer gebaat en gediend wordt dan door de wat-Modderman. Daarom is het in den minister van Binnenlanüsche Zaken zeer weltebiliy- ken, dat hij volstandig weigerde om nog in deze zittingperiode een herziening van de Drankwet ter hand te nemen. Neen, de andere wetsontwerpen van de Regeering, met haar kostbaren inhoud dienen nu eens voor te gaan en door de Kamer behandeld en afgehandeld te wor den, eer Kabinet en Kamer zich gaan vermoeien met een nieuwe Drankwet. De belangen van onze arbeiders gaan toch ongetwyfeld die van de vergunning houders ver te boven Natuurlijk, nemen enkele Kameileden hei initiatief om een nieuwe Drankwet te ontwerpen en voor te str llen, dan zal minister Heemskerk zoo verklaarde dit Departementshoofd geen vijandige houding tegen dit parlementair initiatief aannemen, maar er volkomen onbevoor oordeeld tegenover staan. Omtrent de pensioneering der gemeen te ambtenaren vertelde de minister, dat de Rege8riug deze graag wil bevorderen. Maar mededeelingen betreffende den datum, waarop dit wetsontwerp zal inkomen en of het ook terugwerkende kracht zal hebben, kon spreker nog niet doen. Ook wees de minister het denk beeld van den heer Vliegen (s dom het stelsel van evenredige vertegenwoor diging in de eerste plaats by de ge meenteraden te probeeren van de hand. Men moet bij het invoeren van dit sy- steem aan deze zaak een meer politie- ken grondslag g6ven, en dus het stelsel eerst bij de Kamer- of Statenverkiezingen toeoassen, Woensdagmorgen zet de Kamer de be handeling van de begrootiDg van Bin- nenlanaéche Zaken weer voort. De Bybelschë Geschiedenis aan kinderen verhaald door S. Ulfers, 3e geheel herziene druk, met 200 pl. Rotterdam, D. Bolle. Dat een 39 druk van dezen Kinder- bybel verschynt is de beste aanbeveling voor hem. Trouwens wy en onze kinde ren kennen dien Kinderbybel. Deze laatsten hebben den eersten druk letter- ïyk stuk gelezen. Dat is ook een aanbe veling. Het kan bewijzen de hardhandig heid der le/.er(essen) maar ook het grypen van den rechten kindertoon met vast houden aan den tekst der Schrift. En dit laatste is het. De le aflevering is ver schenen. Wy hopen, zoodra het werk compleet is, nogmaals er op terug te komen. De Vriend des Huizes, onder hoofd- red. van ds. J. Schrijver. Neer bosch' Boekhandel. De 12e aflevering ligt voor ons, en hiermee is weer een jaargang van „De Vriend" compleet. De aflevering begint met de plaat in lichtdruk: „In Bethle- hems veld" met als byschrift de Schrift woorden uic Lukas II. Het valt juist zoo dat de vervolgverhalen „Emma's ge heim", „Succat" en „Onder het Kruis" met deze afl compleet zyn. Ds. Leenmans schrijft een opstel over Guido de Brés. De redactie zorgde voor een Kerst- en Nieuwjaarsartikel. „Ras«schreef weereen als altijd onderhoudend „Maandover zicht", zoo verschillend van "Terugblik" in een ander Cbr. tydschrift, hierin dat het nooit een rookend zwaard, of een van strijdlust blakend stryder vertoont, en toch ook „in alles waar" weergeeft en beoordeelt. Wat zullen onze kleintjes ge lachen hebben 1$ dat Sint Nicolaasver- haal met Hansje's portret er bij De Vriend zond bij deze afl. ook een inhouds opgaaf over 't geheele jaar. Wat 'n eer biedwaardige opsomming, wat 'n ver scheidenheid hoe lacht menig opschrift S u nog toö by de herinnering. Met wat - veel beminde menschen mochten wij door »De Vriend* weer kennis maken Jong opnieuw wordt gy, ouden, die »De Vriend* leest; en de wysheia der meer bezadigden wordt der jeugdigen deel, die zich getrouw door dezen Vriend laten voorlichten. Wij hebben hem lief en wenschen hem in zijn volgenden jaar gang een steeds toenemend lezerstal, en een steeds ruimei plaats in de harren van ouden en jongen Timotheiis. Red. -T. N. Voorhoeve. Zwolle, La Rivière Voorhoeve. Timotheus geeft in deze afl. (no. 10) in zyn Bijblad het slot over de aanleiding tot de omwenteling in China In zyn hootdblad een aangrypend opstel »Wat zegt ga van dit sterven*; n. a. v. den zelfmoord van den socialist Lafargue en Laura Maix. De hoofdredacteur toont in een artikel »Indrukken« te zien dat nier alleen in andere landen, maar ook in eigen kring vyandiae machten optreden tegen het Christendom. Hij behandelt de dwaalleeringen der Adventisten en waarschuwt tegen deze wol ven in schaapskle8ren«. Laten onze lezers vooral deze beide opstellen niet overslaan. Ook de overige rubrieken zijn belangrijk. De Vriend der gezondheid, de Vragenbus, Varia, het Feuilleton, de Plaat met bij schrift het Vervolgverhaal, en het meer Wetenschappeiyk gedeelte, 't is alles even flink verzorgd en ademt een recht Chris- telijken geest, hetwelk Timothc-üs reeds sinds lange tot een vertrouwden en wei- komen huisvriend in onze familiekringen gemaakt heeft.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1911 | | pagina 1