NIEUWSBLAD ÏOOR ZEELAND No. 290. 1910, Vrijdag 9 September 24e Jaargang, CHRISTELIJK- HISTORISCH Pe Zelfstandigheid der Volksschool. /ERSeWJNT ZESMAAL ?EH WEEK Wed S. J. DE JONGE-VERWEST. te Goes F. P. DV.UU, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Snippers uit de oude doos. IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. 1 rijs per drie maanden franco p. p. ifiïi. I nkele nummers „0,02*. UITGAVE DER FIRMA W VAK III Willing van 1—5 regels 40 cent, Iedere regel meer 8 cent Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 ''ent X{5, >lie aiich met 1 Oct. a,]s. op ons lad abonneeren, out vangen liet tot dien datunt gratis. De heer J. C. Wirtz, districts-school- opziener te Winschoten, breekt in de N. Prov. Gr on. Grt. een lans voor de zelfstandigheid der volksschool. Hoe hij dit bedoelt, licht de heer W. toe met eenige belangrijke historische herinneringen, waarvan wij er enkele overschrijven. De lagere school in Nederland heeft lot heden steeds de rol vervuld van dienstbare. De graven van Holland zijn begonnen met het onderwijs onder het aanleeren van gepaste en nuttige kundig heden dienstbaar te maken aande bevordering der regeeringsinzichten.Daar- mee is men voortgegaan onder de Repu bliek en in de dagen der Pransche over- heersching dee.l men het op de meest brutale wijze. Dat de vrijzinnigen in Nederland hetzelfde bedoelden, is reeds jaren geleden opgemerkt; men denke aan de uitspraak van Meester van Otter- loo, die zeivan 1806 1815 heeft men de school gebruikt om de natie te pro- testantiseeren van 18151830 om ze te liberaliseeren en na 1857 om ze te modernise! ren. Als hij langer geleefd had, zou hij vermoedelijk nog een periode erbij gedaan hebben. Nu zou ik gaarne zien, dat de lagere school in Nederland in zoover zelfstandig werd, dat ze niet langer gebruikt kan worden tot bevordering der regeerings- inzichtenik vind dit te meer noodig, omdat in ons goede vaderland zoo on geveer om de vier jaar de regeeringsin zichten veranderen. Letten we b.v. alleen op de neutraliteitsquaestie, dan nam mr. Kappeyne daarbij een heel ander stand punt in dan mr- Rink. In de tweede plaats is de lagere school dienstbaar gemaakt aan de kerk. Niet slechts, dat de classis onderzocht, of de onderwijzer goed onderlegd was in de 4ol FEUILLETON. DOOS SCA LDIS. INisse. II. (S1 o t.) Eenig kunstig houtsnijwerk in de kerk aanwezig, dagteekenende van de stichting van het gebouw, werd in 1795 door de heethoofdige Bataven, die vrijheid, gelijk heid en broederschap predikten, baldadig vernield. Beter kwamen er af de ruw gehouwen beelden, twaalf in getal, welke de Aposte len voorstelden, zich bevindende aan de balken van het koepelwerk en nog herin nerende aan den voormaligen eeredienst. Ook de mooie, gebeeldhouwde pre dikstoel en dito doophek, trekken vooral onze aandacht nog. Ter bediening van de Sacramenten ont moeten wij hier de volgende zilveren voor werpen een groote broodschaal, waarop wij het alliantie wapen Van der Nisse- Van Borsele gegraveerd zienhet werd in 1700 geschonken door David van der Nisse, ter gedachtenis van zijne overledene, eerste echtgenoote Clara van Borsele van der Hoogetwee kleinere schalen, waarop alleen op de achterzijde, de initialen M. A. Deze schalen, met het doopbekken,waarop yve lezen „Maria Alegoed 1893", werden in genoemd jaar, bij testamentaire be schikking geschonken door gezegde mej. Alegoed, overleden te Nisse 17 Juni 1893. Zij had ook een bedrag van 2000 gld. aan de diaconie toegezegd; en twee Avond- maalbekers, waarop gesneden kerk en gereformeerde religie en ook toezicht had op het godsdienstig gehalte van hei on derwijs, maar ook op andere wijze. Pe zang b.v. werd in de oude volksschool niet beoefend om zich zelf, maar ter wille van de kerk, want de predikant gaf op welke psalmen op den volgenden rust dag gezongen zouden worden en dan moest meester die op school aan de kin deren leeren. Dit was nawerking van den Roomschen tijd, toen de school voor een groot deel de koorknapen leverden. Zelfs is er een tijd geweest, dat de meester, tevens koster, niet veel meer was dan de knecht van den predikant. Aan deze zeer juiste geschiedkundige toelichting voegt de geachte schrijver nog eenige zeer juiste herinneringen toe. De lagere school is ook alle eeuwen door dienstbaar gemaakt aan de belangen van het lager en middelbaar onderwijs. Ook dat is verklaarbaar. De eerste lagere scholen in ons land werden bezocht door aanstaande geestelijken, die dus verder moesten studeeren. En het heeft eeuwen geduurd, eer heel het volk in al zijn ran gen en standen, gebruik maakte van de lagere school. Zoover zijn we nu geko men. Zelfs vóór de invoering van de leerplichtwet werd de school in Nederland bezocht door de kinderen van alle Ne derlanders, die een vaste woonplaats hebben. De zwervende bevolking, en daaronder ook de schippers, heeft men door de leerplichtwet niet op school kun nen brengen. Volgens het laatste jaarverslag werd de lagere school in Nederland bezocht door 891646 leerlingen, terwijl alle uni versiteiten saam 4827 studenten telden. Daaruit blijkt dat slechts een half pro cent van de kinderen, die de volksschool bezoeken, een wetenschappelijke oplei ding krijgen. Is het nu billy k, dat de lagere school zich nog steeds in de keuze der leerstof moet schikken naar dat betrekkeiyk kleine getal studeerende Nederlanders? In dit opzicht heeft het rapport der in- eenschakelingskommissie mij beslist teleurgesteld, daar de eisch kennis van deFranscbe taal tot toelating aan Boogere Burgerschool en Gymnasium gehand toren van Nisse, waai omheen „kercke- beeker van der Nisse Anno 1659", bene vens het wapen der heerlijkheid. Deze bekers zijn waarschijnlijk geschonken door mr Gerard van der Nisse. En nu nog even een bezoek gebracht aan den kolossaal hoogen toren. W y vin den er twee klokken in aanwezigde een gegoten door Johs. Burgerhuijs in 1674 en de andere door Alexis Petrus Petit in 1763. Op het eiland Zuid-Beveland kwam de Reformatie, in vergely king met de overige deelen van Zeeland, slechts traag en niet zonder moeite tot stand. Eerst ten gevolge van de Gentsche Pacificatie, den 8 Nov. 1576 getroffen, werd 't eiland, bij verdrag van 22 Maart 1577 van de leerschappij van Spanje verlost, om zich onder het ge bied van den Prins van Oranje te stellen, doch onder uitdrukkelijke voorwaarde dat de R. Kath. eeredienst zou gehandhaafd blijven. Toen evenwel de godsdienstvrede, dooi den Aartshertog Matthias met de Alge meens Staten den 22 Juli 1578 te Antwer pen gesloten was, en intusschen uit Wal cheren predikanten afgezonden waren om te Goes het Evangelie te verkondigen,toen kon de afkeerigheid des volks van de Roomsche religie niet langer bedwongen worden, hoezeer ook de Roomschgezinde Overheden, ambts. heeren en vooral vele priesters al het mogelijke aanwendden tot het verhinderen van de Hervorming. Zoodra dan nu de beeldstormerij en al taarvernieling op den 30 Sept. 1578 te Goes en daarna ook ten plattelande, waar bij ook het inwendige van de kerk te Nisse 't deerlijk moest ontgelden, hadden plaats gehad, werd het eerste artikel van de Sa. haafd wordt. De inrichtingen voor voort gezet onderwijs moeten geen eischen stellen aan de lagere school, maar een voudig vragenhoe ver kan een goed ingerichte volksschool een normaal kind brengen? En dan moet bet Gymnasium beginnen, waar de volksschool ophoudt. Het omgekeerde is tot groote schade van 199 op de 200 kinderen. In de toekomst dreigt nog een ander gevaarde lagere school is bezig zich het juk van de medici op den hals te halen, 'tls wel eigenaardig, maar som mige menschen kunnen niet anders dan slaaf zijn. Zoo gaat het ook met instel lingen. Het juk van de Kerk is verbro ken dat van den Staat is gebarsten, en nu vraagt men zelf om een geneeskun dig juk. Als die bede verhoord wordt, dan zal men ook met den profeet van den ouden dag kunnen spreken over houten jukken, die verbroken zijn en ijzeren, die er voor in plaats zijn geko men. Ook tegenover de medici, evenals tegenover of liever naast Gymnasium en Hoogexe Burgerschool wenscht dus de schrijver de zelfstandigheid der school te handhaven. Men versta mij wel, zoo eindigt hij. Ik ben er diep van overtuigd, dat het kind moet opgevoed worden naar lichaam en geest; dat de school een deel van die taak op zich neemt; dat daarvoor noodig is kennis van het kind naar lichaam en geest en dat dus alle we tenschappen, die daarop betrekking heb ben, te hulp geroapen moeten worden, 'k Wil graag theologie, filosofie enz enz. en ook de wetenschap der genees kunde in dienst stellen van de school; maar niet omgekeerd de school dienst baar maken aan den Staat, de Kerk, de Universiteit, ook niet aan de Genees kunde. Daarom is mijn ideaal een lagere school, bestuurd door een kommissie als vertegenwoordigers van de ouders, waarin onderwijs gegeven wordt door volledig bevoegde, degelijk opgeleide on derwijzers een school, die in de maat schappij een zelfstandige positie inneemt naast de Kerk en naast het middelbaar en hooger onderwyseen school die allen dient en ook allen kan dienen, omdat ze aan geen van die dienstbaar gemaakt is. j Dewijl de wenschen van den heer Wirtz liggen in de lijn van »de vrye school voor heel de natie", en in de lijn I die voert naar de vrije examens, ver dient zijn voorslag de aandacht en een 1 ruime vrije bespreking. Maar men be ginne met zich bij zijn verlangens aan te sluiten. I In dezelfde lyn komt ons voor gelegen te zijn het pleidooi dat prof. mr. D. P. D. Fabius dezer dagen in zijn „Studiën en Schetsen" leverde voor de Vrije School. Z.H.Gel. neemt als uitgangspunt Groens oude leusde vrije school regel, de openbare (school) uitzondering. In verband daarmee schrijft hij Wat de wetgeving aangaat, strijden we voor de vrije school als regel, en de open- bare uitzondering. Voor de vrije school, die wat nog te veel geschiedt niet met de christelijke verward mag worden, j Of de christelijke school de overhand zal hebben, moet aan de vrij werkende krachten van het leven worden overge laten. 1 Maar wèl kan de Regeering verklaren, dat zy bedoelt de openbare school meer en meer door de vrije te doen vervangen, j Openbaar en vrij onderwijs is eene te genstelling, die niets met den geest van het onderwijs te maken heeft, alleen met het al of niet uitgaan van het openbaar gezag. In dien zin is samenwerking voor de vrije school ook met liberalen mogeiyk. Gelijk Prof. Krabbe zich in 1C-01 in naam van de vrijheid voor haar verklaarde1; Prof. Bruining in 18992) de vrije school zijn ideaal noemde; Mr. Van Bouten ten Rechtsgel. Magazijn 20ste jg., bl. 475/76. 2) Op eene vergadering van den Protestan tenbond te Assen. En in denzelfden geest twee jaar later op een verg. van moderne predikan ten te Leeuwarden. tisfactie, den godsdienst beti effende, ver nietigd, waarna de Staten van Zeeland order stelden op de Evangelieprediking, zoo te Goes als op de dorpen van het eiland bij brieven van voorschrijving, op den 1 Nov. 1578 verleend aan alle magistraten en wethouders der parochiën in Zuid- Beveland. En zoo behoorde ook Nïsse onder de eerste zeven gemeenten,aan welke op den 1 Dec. 1578 'n predikant werd toegewezen en wel voor deze plaats LUDOVICUS WILLEMOT HYPERIUS. Deze was te voren een der drie predikan ten, die, ofschoon dan ook voor slechts korten tijd, de gemeente te Dixmude, in Vlaanderen, bediende. Vermoedelijk is hij te Iperen geboren en daarom Hyperius genaamd. Hij was reeds pred. te Wingene, mede in Vlaanderen gelegen, toen hij op de classis te Gent van 3 Nov. '578 geëxa mineerd en aangenomen werd. Ten zelfden jare, maar dan op het laatst werd hij, zooals we boven zagen, te Nisse predikant en gaf zulk een ge noegen te dezer plaatse, dat de classis van Z. Beveland in de moelijkste zaken van zijn dienst gebruik maakte. Zoo benoemde zij hem den 29 Febr. 1580, om in Vlaanderen eenige predikan ten voor dit eiland te gaan beroepen. By deze gelegenheid predikte hij in zijn oude gemeente Dixmude met zóó'n groot genoegen, dat men hem van de classis Z. Beveland, voor deze plaats, gedurende eenige weken, Ier leen verzocht wat be reidwillig werd toegestaan. Teruggekeerd zijnde, overleed hij nog in 't zelfde jaar, den 17 November. Ds Hyperius werd, tot op onze dagen, door een en dertig ambtgenooten opge volgd. Zooals we reeds hoorden was deze eerste dienaar bij zyne gemeentenaren zeer in aanzien. Dit schijnt, volgens de class, acten van Z. Beveland, minder het geval te zijn geweest met den vierden leeraar FRANQOIS DE G'OCK. Diens eerste standplaats was Baarland waar by den 14 April 1586 tot pred. was aangenomen en vanwaar hij den 6 April van het volgende jaar, naar Ierseke werd beroepen. Op bevel der Staten van Zeeland, werd hy, om reden ons onbekend, naar Nisse verplaatst den 27 April 1593. Reeds den 20 Juli van hetzelfde jaar beklaagde hij zich bij de classis, dat sommige leden van den kerkenraad hem niet wilden erkennen voor hun predikant. Tijdens zijn klacht door de classis onderzocht werd, zeide hy inmiddels, den 4 Oct. 1593, zelf zyn dienst op, doch slechts voor een korten tijd, want reeds den 9 Nov. d.a.v. erkende hij zich zeiven wederom als een wettigen dienaar van de gemeente. Zoo'n wonderlijken gang van zaken, zouden wij in onze dagen moeilijk kun nen gelooven, doch met de officieele be scheiden voor ons, moeten wy het als een feit aannemen. Hebben wy vroeger al meermalen gehoord, dat parochianen en leeraar, wederzijds soms wonderlyk met elkander omsprongen, dan kan de handel wy ze van ds de Cock, tegen oi er zyne gemeente ons niet meer verbazei Hoe hij het verder met zijne gemeente naren maakte, hiervan vernemen wij vorigen jare erkende3), dat de wet Vfackay en de wet-Kuyper aan alle richtingen ten goede komen; de Heer Zernike 15April 11. in eene vergadering, door de Haagsche afdeeling van den Bond van vrye libera len belegd, volgens het verslag in de N. B. Gt. uitsprak te gelooven, „dat het beginsel, waarvan de anti schoolwetman nen 50 jaar geleden uitgingen, juist was," Terwijl hij tevens verklaard zou hebben te gelooven, dat dit weldra door iedereen zou worden ingezien, en van oordeel te zyn, dat zijne geestverwanten „volstrekt niet om hun beginsel verplicht vzijn) aan het „heilige" van het openbaar onderwijs vast te houden." Intusschen is het er nog ver van af dat de vrije school reeds regel zou zijn. De Standaard wees den SOsten Juni te recht daarop, er aan herinnerende, dat tegenover de 1900 vrye scholen nog meer dan 3000 openbare staan, de vrije sc len 350.000 leerlingen tellen, en de openbare ruim 550.00 Al ware dus de verhouding omgekeerd, zelfs dan kon nog moeilijk worden gezegd, dat de vrye school regel was. Uit eene byiage van Mr. A. Polak by het Verslag aangaande den toestand van het L. O. in de gemeente Amsterdam over het jaar 1909 blijkt zelfs, dat in de laatste 40 jaren het getal openbare scholen te Amsterdam gestegen is van 87 tot 183, en dat der bijzondere verminderd van 153 tot 104en dat, terwijl in 1899 44 pet. der scholieren op de openbare school gingen, en 56 pet. op de vrye, thans de verhou ding ongeveer deze is 72 pet. op de opeD- bare en 28 pet. op de vrye. Minister Heemskerk heeft 21 Dec. 11. in de Tweede Kamer gezegd „wy naderen meer en meer, door de kracht van de fei ten, den tijd, dat de openbare school wordt aanvulling en de byzondere regel."4) Maar wij verlangen meer. Met de leusde vrije school regel wordt niet maar bedoeld, dat dit door de kracht der feiten geschieden zal, maar dat door de Begeering, doer de wet, dit proces s) In de S t a a t k. Brieven, no I, van 2 Jan. 1909. l) Hand. der S-G., 1909/10, II, bl. 1218. niets meer, alleen zeggen onze bronnen „dat hij den 13 Oct. 1599 door de classis by na is afgezet geworden", waaruit wij kunnen besluiten dat hij terecht of ten onrecht meermalen van het een of ander is beschuldigd geworden. Nadat hij „by- na" is afgezet geworden, diende hij de gemeente nog ruim vijf jaren en wel tot aan zijn dood, den 1 April 1605. Een eenigszins zonderling afsterven vernemen wij ten opzichte ds. PIETER VAN LAREN. Deze werd geboren te Arnemuidenen was de zoon van den bekenden Joost van Laren, pred. geweest o.a. te Vlissingen Hy werd, als prop, by de Cl. van Wal cheren, te Nisse beroepen 10 Oct. 1619. Als pred. van deze plaats werd hij van wege de classis afgezonden naar de Pro vinciale Synode, te Tholen gehouden van 8 tot 21 April 1638. „Hier zynde", zoo wordt in een doods bericht van hem gemeld, „werd het pri vaat van zijn logement geruiöfd, en hy, te huis komende, zóódanig door den stank getroffen, dat hy, kort daarna, in een razende koorts verviel en in zijn logement overleed." Zyn lijk werd naar Nisse overgebracht en aldaar, onder algemeene deelneming begraven. Eindelijk vinden wij nog geboekt, dat het 300-jarig bestaan der gemeente plech tig herdacht werd op 1 Dec. 1878, door ds van Selms, met eene leerrede naar Ps 26 8. (Bevolking in 1824 447 in 1910 644 zielen).

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1910 | | pagina 1