NIEUWSBLAD historisch VOOR ZEELAND No 252. 1910 Woensdag 27 Juli 24e Jaargang. CHRISTELIJK- DE JON GE-VER WEST, te Goes F. P. D'HU'.j, te Middelburg, PRIJS DER ADVERTENTIËN /ERSeHUNT ZESMAAL PER WEEK IEDEREN WERKDAG DES AVONDC. rijs per drie maanden franco p. p. I nkele nummers Offe*. V UITGAVE DER l'IRMA EN vm X aaaam—MMEUj van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 ''ent. De opgtaf van den spoordienst komt in dit nommer voor op de ge bruikelijke plaats. 26 Juli 1910 Zeelands Ghr. Scholen. „Het meest" aldus De Standaard van 30 Juni jl. „verbaast u Zeeland een gewest dat in de Provinciale Staten een sterke meerderheid gaf, en twee leden naar de Eerste Kamer afvaardigt, en dat toch voor de Openbare School nog altijd 27100 kinderen aanwijst, en voor de Vrije School niel meei dan 9000. Nauwelijks een derde". Heel verbaasd zal De Standaard over deze vreemde verhouding wel niet we zen. Zij weet dat er in Zeeland tal van menschen zijn die nog voor 't goeie zijn; en voor leden van Kamer of Sta ten hun stem uitbrengen op mannen, van welke zy vernomen hebben dat zij ook „voor 't goeie" zijn. Dat „goeie" trekt hen aan, ook wan neer 't naar hun meening nog in de Openbare School gevonden wordt. Er zyn nogal enkele Openbare Scholen waar gebeden en gedankt of uit den Bijbel verteld wordt; en dat is voor vele van onze brave Zeeuwsche men schen voldoende. Dan is er geen enkele provincie waar de afwijkende meeningen op kerkelijk en dogmatisch gebied zóóvele zijn als in onze provincie. De schakeeringen in de Hervormde Kerk laten wij voor 't geen zij zijn. Wij wenschen geen namen te noemen. Maar, nemen wy alleen Zuid-Beveland, dan vindt men daar nogal eenige verschei denheid van richting zelfs onder de rechtzinnige belijders, en met dit ver schil in richting hangt ook saam't ver schil in tempo waarin men zich be ijvert voor de Vrije School. Een verschijnsel dat in de gerefor meerde kerken niet wordt waargenomen. Doch te meer uitkomt naarmate men komt in de kerken van min vaste formatie. Ook in deze treft de grootste verscheidenheid van inzichten voor, of ook wel tegen het Christelijk Onderwijs. By velen heeft de tegenstand tegen de Chr. School een dogmatischen grond b|j niet weinigen is t onverschilligheid, e«n niets voelen voor de Christelyke op voeding, 't propageeren eener valsche lijdelijkheid, of een minder juiste op vatting als zou de Chr. School preten deeren een bekeeringsinstituut te zijn. Dit alles verklaart dat in sommige gemeenten van Zeeland nooit of stellig 2 FEUILLETON. LENA. De winter kwam. Zij oordeelde het toen j veel heter des avonds ter kerk te gaan „zooveel gezelligermet licht verschijnt toch iedereen en alles in schooner glans". i Zy drentelde na kerktijd nog wat op straat en liep ook wel eens bij haar oud jes aan, soms uit verveling, soms uit een vaag gevoel, dat hier de vrede des gemoeds moest huizen. Onwillekeurig kwam het gesprek wel op beter dingen, dan waar haar leven van getuigde in den laatsten tijd. Van keuvelen kwam disputeereazij schertste met hun ernst,zij legde haar twijfelingen bloot en „moeder" zuchtte en „vader" zeide, dat zij onkruid op den akker strooide, dat al het goede zaad verstik ken zou. Eerst maakte dit nog wel wat iDdruk, maar spoedig dartelde ze er over heendie preeken werden haar vervelend, zoo in de kerk als bij haar burenze zou maar liever eens wat lezen, er waren haar zulke mooie boeken aanbevolen, dan ging, de Zondag bovenal, wat sneller om en was gezelliger. De prentverkooper zou haar uii mun tend radenhij was ook eigenaar van in geen afzienbaren tijd wij spreken maar den mensch een Chr. School zal verrijzen. .§gj[| In de meeste van die gemeenten waar zij er reeds zijn, zijn de afgeschei denen de kern geweest die allengs is uitgegroeidis 't hunne actie geweest, die de anderen tot hulpbetoon of na volging heeft geprikkeld. Het ïs dan ook mooi voor wie de toe standen in Zeeland kent, dat van de duizend Christelijke scholen die ons land telt er B7 in Zeeland gevonden worden. Noemen wij met achting de afgeschei denen in Middelburg, Zierikzee, Neuzen, Goes, Nieuwdorp, Axel, Zaamslag en andere, die voor de oprichting van eene Chr. school den eersten stoot gaven, ook aan Hervormde zijde heeft men met name te Middelburg, Vlissingen, Wis- senkerke, [Domburg, [Aagtekerke, later ook op vele andere plaatsen niet stil ge zeten. En op menige plaats zelfs verrees in de laatste jaren een Chr. school, waar men dit een kwarteeuw geleden voor onmoge lijk zou hebben gehouden. Zoo bijv. te [Zonnemaire en Scharen- dyke op Schouwen, te Nieuwerkerk op Duiveland, te Oudelande op Zuid Beve land, te Hoek, Oostburg en Schoondijke in Zeeuwscli-Vlaanderen. Toch zal de actie voor ,vrij Christelijk onderwijs in onze provincie zich breeder moeten [ontplooien. In de laatste jaren is de noodzakelijkheid der Christelijke school in steeds breeder kringen uitgeeproken. In tal van gemeenten is de moderne leer door een rechtzinnige prediking in de Hervormde kerk vervangen, en wordt door meerdeie rechtzinnige ambtsdragers en gemeenteleden gevoeld en erkend dat kerk en school in de taak der Christe lijke opvoedii g en vorming van 'tzaad der gemeente hand aan hand dienen te gaan. Meer nog zelfs dan in sommige ge meenten die sinds menschenheugenis op 't punt van zuiverheid in de leer gunsrig afstaken bij andere gemeenten. Met name op 't eiland Tholen is bij de meerderheid der rechtzinnige huis vaders de noodzakelijkheid der Christe lijke school nog niet tot het bewustzijn doorgedrongen. Daarom dringen wy er bij de kerke raden in al deze gemeenten op aan dat zij zich steeds krachtiger daartoe mogen aangorden, opdat 't getal Christelyke scholen in Zeeland spoedig belangrijk moge toenemen. Dit geldt voor alle gemeenten op Tho- een bibliotheek, waaruit de meergenoem de vriendin de boeken las. Doch, deze had tot nog toe geen realistische lectuur gekozenen ook de eerste, die Lena in handen kreeg, gaf nog geen kwaden in druk. Maar, onze boek- en plaatverkoo- per had zyn charmes bij de lezeressen en Lena scheen hij spoedig zeer gene gen. Het kwam er niet op aan, of zij zijn boeken een dagje langer hield dan den gezetten tijd en hij zou zorgen dat hij de mooiste boeken thuis hield voor hadr genot Een onbedorven meisje, als Lena toen nog was, nam al die lieve praatjes voor goede munt op, tot zij een or.de schoolvriendin bij hem ontmoette, die met hem praatte en lachte, al te vrij postig, naar haar meening en die zij vergezelde bij het vertrek. „Zoo lees jij waarlijk dan ook al die sensatie-romans?" vroeg Betsy. „Hoe noem je ze Sensatie-romans „Wat is dat, wat beteekent dat? Ik ken dat vreemde woord niet". „Sensatie Nou, prikkelend, of opzien barend of zinnelijk". „Vindt jij ze mooi?" vroeg Lena op haar beurt. „Och, 'k heb genoeg van flauwe boe ken; ik heb er al zoo veel gelezen in len, Oud Vossemeer uitgezonderd, en ook voor enkele gemeenten op Schouwen Duiveland, en voor verscheidene gemeen ten op Zuid-Beveland. Wij noemen slechts Kloetinge, 's Gra venpolder, 's Heer Arendskerke en Ril land Bath. Er is nog heel wat te doen voor hen. die zich benaarstigen om hunne roeping en verkiezing vast te maken. Niet op de hoogte. De Haagsche Torenwachter schrijft in de Middelb. Crt. over de Nationale Ten toonstelling voor Huisvlijt te Den Haag. Eerst iets in het algemeen, dan over den toegangsprijs, dien hij te hoog vindt. Ook is de sluiting van de tentoonstelling op Zondag den schrijver een doorn in het oog. bij schrijft De toepassing van het begrip „Zon dagsrust" kon de commissie wel een weinig minder orthodox opvatten. Professor Visscher uit Utrecht, de hoofdman in de commissie, mag voor zijn privé meenen, dat Zondagsheiliging een bezoek aan een tentoonstelling op dien dag uitsluit.; het groote publiek, en vooral de kleine man, kan nu een maal alleen 's Zondags er uittrekken. Nu is wel bij wijze van concessie toe gestaan, dat op Zondag de tentoonstel ling na twee uur 's namiddags te be zichtigen is, maar dat is absoluut on voldoende. Zij moet op Zondag even goed als op werkdagen toegankelijk zijn en wel in het bijzonder een ten toonstelling met het karakter en doel als deze.- Wellicht wil de heer "Visscher hier door aan de vreemdelingen toonen, dat Nederland calvinistisch geregeerd wordt en dat dit zelfs overal uiterlijk te bespeuren valt; dergelijke mallig heden behooren bij een zaak als deze niet thuis. Indien hij zich met het openstellen van een tentoonstelling op Zondag niet vereenigen kanwelnu, daD bemoeie hy er zich niet mede en late dat werk aan den „paganist" over. Het is daarom te hopen, dat het dagelijksch bestuur der tentoonstelling alsnog besluite lo. het entréegeld te verlagen en 2o. de tentoonstelling ook Zondags den geheelen dag open te stellen. 't Was bepaald een erg donkere nacht toen de Haagsche torenwachter op deze tentoonstelling neerzag. Zoo donker, dat in dien nacht de gevreesde Utrechtsche mijn leven en nu ik eenmaal ben begon nen aan deze, nu ben ikbedorven voor anderen". „Waar ga je heen „Een beetje wandelen. Ga je ook mee „Een klein half uurtje heb ik nog wel den tijd". En Lena zag er haar horloge eens op na. >Waarom zoo kort?" „Zoo heel laat kom ik nooit in huis". „Waarom nietje woont heel alleen „Ik houd er niet van zoo lang op straat te zijn, de menschen, waar ik woon, zijn er- ook tegen". „Waarom je aan banden te leggen, wanneer je alleen zijt?" „Ik weet het zelf niet. Wat heb je een snoep'rig hoedje op. En je mantelcos tuumVerdien je zooveel geld „Bemoei je met je eigen zaken", zei Betsy snibbig. „Vergeef me, ik bedoel alleen maar „Voor jou is 't beter niet zoo mooi gekleed te gaan", was Betsy's zachter antwoord. „Je hebt maar weinig sieraad noodig, want je bent mooi genoeg". „Ben je jaloersch vroeg Lena lachend. „Dat nietmaar toch zou ik niet wil- len, dat jij wordt zocais ik en d&arom wees gewaarschuwd voor dien boekver- kooper". Hoogleeraar Visscher voor hem opdoem de. Of hij had, vóór hij zijn midden eeuwsche taak begon, vergeten het pro gram der 1 entoonstelling mee te nemen naar de hoogte, en kon hij dus bij zijn kaarsje niet zien, dat Prof. S. l>. van Veen, die beoze hoofdman was. Prof. Van Veen, die indertijd nog wel een heele serie artikeltjes heeft geschreven voor het N. v. d. D., wil heusch niet laten zien, dat Nederland Calvinistisch gere geerd wordt Neen, de schrijver is, op zijn hoogte, niet op de hoogte. Dat blijkt wel uit het, echter tot den verleden tijd behoorend, woord„voor zijn privé meenen». Foei, zoo'n oud-liberale stellingde minder heid maar onderdrukten dan die fraaie zin „dergelyke malligheden welnu, dan bemoeie hij er zich niet mede en late dat werk aan den „paganist" over Hè is dat woord tot den hoogen to ren doorgedrongen En kon de wachter nu niet zien het streven van het meeren- deel des volks naar Zondagsrust Of speelde partijzucht hem hier, op zijn hoo gen post, parten Te man was blijkbaar niet ep de hoogte; anders had hy dit echt venijnig stukje met geschreven. (Standaard.) Dé staking bij Menko te Enschedé en de daarop gevolgde uitsluiting van alle werk lieden aan de gezamenlijke fabrieken zijn feiten die op het oogenblik niet ongedaan zijn te maken. Daarom hebben wy den toestand zooals die op het oogenblik is, als zoodanig te aanvaarden. En die is deze dat op 't oogenblik 9000 menschen, waar onder velen met hunne gezinnen, broode loos zijn. De mogelijkheid bestaat, dat aan beide zijden fouten zijn begaan. Maar dit wischt het feit niet weg, dat zoovele duizenden te Enschedé steun noodig hebben. Wij blij ven hierop al»nog aandringen. De werklieden aan de fabriek van Menko hadden ernstige grieven zij staakten. De fabrikantenvereeniging trok zich de zaak aan. De werklieden boden aan met deze te onderhandelen bij monde van hun ver tegenwoordigers, die dan tegelijk de orga niseerden zoowel als de niet-georgani- seerden zouden vertegenwoordigen. De fabrikantenvereeniging verklaarde wel te willen onderhandelen met de be sturen uit de organisaties van arbeiders, doch niet met dezen alleen. Het Comité uit de burgerij adviseerde toen te onderhandelen met genoemde be sturen en een comité uit de niet-georgani Er kwam een zweem van weemoed, bijna spijt, op Betsy's zooeven nog on verschillig gelaat. „Waarom?" vroeg Lena. „Omdat hij slecht is". „Hoe weet je dit?" „Yraag me niet uit en hoor slechts naar mijn raad". „Ik zal u er niet mee vermoeien, Me vrouw", zoo ging Marianne voort met haar verhaal, „u den geheelen gang van zaken mee te dèelen ik wil u slechts verhalen, dat Lena wèl teruggekeerd is naar den boekverkooper, dat Betsy latei- haar verscheiden malen heeft bezocht tot nadeel van haar daden en gedachten, doch dat zij door een Hand, zoo machtig als liefderijk op eenmaal staande is ge houden en aangegrepen op haar weg en dat ik, arme zondaresse, door Gods gena de middel zijn mocht tot redding. Ik ken de haar nog van de catechisatie, en toen ik haar in den tram schijnbaar toevallig mocht ontmoeten verschrikte mij een bleekheid, die in de plaats getreden was van rozen op haar eenmaal frissche wan gen. Ik sprak haar aan en vroeg of zij zich ongesteld gevoelde. Ja, zij had kou gevat en hoestte droog en hol. Van toen af dag- teekent onze vriendschap. Zij schonk mij haar vertrouwen, verhaalde van haar seerden. Dit advies is echter door de arbeiders afgewezen. Zij verlangen ge hoord te worden als vertegenwoordigers ook van de niet georganiseerden. Een eisch, tegen welks inwilliging geen onoverkomelijk bezwaar behoefde te be staan en waarop zeker de beslechting van het geschil niet had mogen afstuiten. De uitsluiting is nu een feit. En terwijl wij hopen dat de traït-d' union tusschen de tweeërlei bedrijfsorga nisaties met haar tegenstrijdige belangen en verlangens waarvoor wij 't Burger comité houden als zoodanig haar func tie zal blijven uitoefenen, sporen wij allen die in dit geding aan de zijde van de werk lieden staan en de pogingen om tot een gezonde, alle werklieden omvattende, be drijfsorganisatie te geraken, willen steu nen, ten krachtigste aan om hunne bijdra gen te willen afzonderen tot steun van de uitgeslotenen, welke in dezen ongelijken kamp tusschen de macht van 't Kapitaal en de macht van den Arbeid niet mogen ondergaan. Alle christen-werkliedenvereenigingen mochten hierin saamwerken willen. De voorzitters zullen zeker wel voor de expe ditie der bijdragen willen zorgen. De secretaris der Chr, Werkliedonver- eeniging -te Enschedé „Unitas-, H. J. Stins, houdt zich aanbevolen. Een democratischebond. De diamantbewerkersbond houdt dezer dagen haar jaarvergadering. Behandeld werd o. a. een voorstel tot verhooging van het salaris der bestuurderen van dien bond. Deze proletariërs zullen volgens het eene voorstel f50 per week verdienen, volgens het andere f60 per week. Het komt ons voor, dat de heeren het met dit salaris in onze kapitalistische maatschap pij niet zoo kwa-id nog zullen vinden. Niet daarop wilden we echter wijzen. Slechts een paar teekenende uitdrukkingen aan halen uit het verslag dat Het Volk van deze vergadering gaf. Een der leden vreesde dat de massa, dat is dus de geheele bond, geen f 50 salaris per week zal afstaan, omdat „de massa een slechte werkgeefster is". Daar is wat van aan. En daarom is het zeer de vraag of het socialistische ideaal, dat de „massa" werkelijk werkgeefster wordt over heel 't maatschappelijk leven, wel zoo begeerlijk is. De soc. dem. meenen het echter blijk baar niet zoo erg, als zij spreken over de vo1 kssouvereiniteit, over de wenschelijk- heid dat „de arbeiders" zelf kunnen regee ren, en alles zelf in handen hebben. ondervindingen, haar schuld en zonden en werd wanhopend als zij bedacht dat heel haar toestand ernstig, hoogst ernstig was. Zij maakte mij den wensch bekend, als zij herstelde een ander leven te gaan leiden. Ik antwoordde verschrikt: „Als je herstelt?" „Ja; twijfel je daaraan?" „O, het isnietmogelyk". „Zou ik dan werkelijk zóó ziek zijn „Zeer ziek voorzeker; maar vraag je dokter. Op hem kun je gerust zyn, zooals je zelf zegt En geldelijke zorgen heb je ook niet hè Nog werk voor weken jn huis. Niet waar?" „Maar juist nu ik zoo sukkel, gaat dat zoo vlug niet meer als vroeger, ik ben met veel dat aangenomen was, al achter uit". »Dan zal ik je wat komen helpen". „Hoe vriendelijk! Meen je dat werke lijk Marianne i „Natuurlijk". „Dan ben ik uit den nood gered». „Neen, daarmede ben ik het niet eens". „Wat meen je?" „Voor tijdelijke zorgen en voor het oogenblik ben je gered ja. Verhooring van 't gebed misschien". (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1910 | | pagina 1