VOOR ZEELAND No. 242. 1910. Vrijdag 15 Juli 24e Jaargang HISTORISCH CHRISTELIJK 'ERSGH1JNT ZESMAAL ?m WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST. te Goes F. P. DV.IKJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN STAKIIGSRECMT. isÉisf&ndSGfs IJverziGlil 1EDEREN WERKDAG DES AVONDS, l rij s per drie maanden franco p. p. l£& nkele nummers 0,£LB. UITGAVE DER FIRMA EN VAK van 1—5 regels 40 cent, Iedere regel meer 8 cent Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 ''ent. i jcSESKE." "rs sa«EEasaiSiij: JiOvei het Stakingsrecht is het laatste «woord nog niet gesproken. De tijd ligt achter ons, dat men in gemoede meende in een werkstaking per sé iets revolutionairs, iets zondigs te moeten ontdekken. Algemeen wordt toegegeven, dat sta king geoorloofd zijn kan, ja soms haast plichtmatig kan worden, ook al is het onder de christen-arbeiders altijd goede zede geweest, dat ze van een ernstige zaak, als een werkstaking is, niet met een „dwarse kop" een „relletje" mogen maken. Er is echter nog meer onderscheid. Drieërlei stakings-theorie kan men aannemen. Vooreerst zijn daar de anarchisten, met hun leer van de „directe actie". Hun methode is zeer eenvoudig. Het een vloek en een trap gooit op den een of anderen, niet vooraf vastgestelden dag, 'n arbeider het werk neer. Hij „ver tikt" het; laat zich niet „koeieneeren" of heeft gisteravond met z'n kameraads bij j't laatste biertje afgesproken, dat ze de heele „zooi" neergooien zullen, als 't eerste schaft achter den rug is. En dies loopt de een den ander na. De baas heeft er 't fluiten naar. Ze hebben 'tin-hun dwazen bol gekre gen, om te staken welaan de mensch moet zich ook in dit opzicht „uitleven" laat hem staken. Nauw verwant aan deze „directe actie" zijn allerlei geweldplegingen, als fabrieken in brand steken, rotsblokken naar beneden gooien, ruiten insmijten, patroons afranselen en „sabotage" plegen, zooals men dat alweer gezien heeft in de geschiedenis van Frankrijk gedurende de laatste maanden. i/Elke staking",zeggen deze anarchisten, „is geoorloofd en om een staking te doen gelukken zijn alle middelen goed". Een goddeloos gedoe, goed beschouwd. De sociaal-democraten denken er eenigszins ander over. „Eenigszins", want sommigen hunner raken met hun theorie al heel dicht aan de praktijk der anarchisten. En boven dien, we hebben in 1903 gezien, hoe deze laatsten, als ze met de sociaal-democraten samen aan 'tstaken gaan, toch eigen lijk den toon aangeven. En heeft niet een man als Van der Goes het stakingsrecht van beambten en arbei ders verdedigd, al zou de gansche bevol king eener groote stad zonder water,licht, brood en melk blijven en omkomen in haar eigen vuil Het eenige, waardoor de sociaal demo craten zich onderscheiden is, dat zij de staking brengen willen onder sterke tucht der vakvereenigingen. De anarchisten vrij buiteren. De socialisten willen een ge- regelden oorlog. Dat is feitelijk het groote verschil. Maar als ze eenmaal op het oorlogspad zijn, ochdan geldt het ook voor hen a la guerre comme a la guerre en dan hebben ze weinig keur op de wapenen, die ze hanteeren. 't Is oorlog, zeggen ze. In vredestijd schiet de eene mensch bij manier van spreken, den ander niet dood. Maar zoodra het oorlog is wel. En nu staat het „proletariaat" op voet van oorlog met de andere klassen der maatschappij en daarom gebruikt het alle middelen,die het onder zijn bereik vindt. De lezer begrijpt evenwel dat de chris ten-arbeider, door zóó te handelen, zich grootelijks zou bezondigen. Wij kennen niet dien permanenten oorlogstoestand. Wij willen dien klassenstrijd niet. Al erkennen we, dat er soms conflicten uitbreken, ja dat de arbeiders soms ge noodzaakt zijn, voor hun rechten te strij den,waarvan dan een staking zeer wel het gevolg kan zijn. De socialisten zeggen, dat elke staking, waar de arbeiders kans hebben om iets te winnen, reeds daardoor geoorloofd is. Daar zijn wij het gansch niet mee eens. Een staking moet niet slechts kans geven op winst, maar moet ook „zedelijk geoorloofd" zijn. En nu zijn er bedrijven, die geen alge- meene staking velen kunnen, zonder dat het leven der menschen zelve in gevaar wordt gebracht. Met name werd daarbij genoemd het bakkersbedrijf. Werkelijk staan b.v. bakkers en brou wers niet voor hetzelde geval. Zonder bier kan de maatschappij alevel gezond blijven. Maar zonder brood zou ze omkomen. Als er dus overigens ge gronde redenen zijn, hebben de brouwers wèl, de bakkers niet het zedelijk recht, om te staken. Waaruit natuurlijk volgt dat voor zulke bedrijven een ander mid del moest worden gezocht, opdat de arbeiders niet rechteloos zouden staan tegenover hun patroons. Zoo redeneert met name De Standaard er over. Doch zij kan niet bedoeld hebben, dat de bak kers absoluut het recht van staken zouden missen. Het zit 'm toch niet in het bedrijf. Maar in de gevolgen eener staking. Zoodat, waar die gevolgen niet te duch ten, de staking op zichzelf geoorloofd blijft. B.v. staking bij een of enkele patroons terwijl de bevolking genoeg adressen houdt, om zich van brood te voorzien. Of een staking, waarbij uit andere plaat sen genoeg brood wordt aangevoerd, dat de menschen geen honger behoeven te lijden. En den dient er nog iets bij opgemerkt te worden. Staking en uitsluiting staan tegenover elkaar. Als het den arbeiders zedelijk onge oorloofd is, hun wapen te gebruiken dan staan de patroons er net zoo voor en mogen die ook de uitsluiting niet toe passen. Ja, zelfs is 't de vraag of het hun dan zedelijk geoorloofd is om bij staking elkaar te helpen, m.a.w. of zij dan hun eigen arbeiders mogen dwingen, om te bakken voor den patroon bij wien ge staakt wordt. Immers in gewone geval- len kunnen arbeiders als ze meenen dat dit tegen hun verplichtingen ingaat, door staking zich aan] zulke diensten onttrek- i ken. Maar mogen zij nu in zedelijken zin niet staken dan mogen de patroons hun ook niet in verzoeking brengen. j Zoo komt mën van 't een in'tandei. En wel had De Standaard onlangs groot gelijk, toen ze nogmaals wees op een deugdelijke organisatie, van over- heidswege bekrachtigd en die, naar vaste regelen en binnen bepaalde grenzen, voor het gansche bedrijf wetgevend op kan treden en aan haar beslissingen dringen- de kracht geven kan. 14 Juli 1910 De Nieuwe Courant (vrij liberaal) haar spijt uitdrukkend dat de Rechtsche partijen in Overijsel den vrij liberalen heer Stork hebben uitgeworpen, en daar door de Eerste Kamer van een bekwaam lid hebben beroofd, voegt eerlijkheids halve aan deze klacht de erkentenis toe „dat de liberalen in de dagen hunner macht, óók nooit veel van vrijwillige evenredige vertegenwoordiging hebben willen weten". Zoo is het. De liberalen hebben zich al den tijd van hun politieke meerderheid steeds gehouden aan 't bekende spreekwoord Niemand heeft er verstand van dan wij en onze vrienden (Nul n' aura de 1' es prit que nous et nos amis). Overal hebben zij de niet-liberale|ele- menten uitgebezemd, en zichzelf de op permacht toegeeigend. Bekwaamheid noch veeljarige verdiensten ontzagen zij. Zoo wierpen zij voor Kamer en Sta ten alle 1echtsche aftredenden zoodra zij er kans toe zagei uit. Hoogst bekwame Conservatieve Kamer leden als v. Reenen en 's Jacob, vice- admiraal Fabius en Heemskerk Az., Geflcen en Kien, en hoe zij voorts heeten mogen, werden door hen uitgeworpen. Terecht. Maar toen zij eenmaal de meer derheid hadden, duldden zij zelfs geen eenlingen meer in de Statencolleges. In de Prov. Staten van Groningen waren nog uit vroegere jaren overgebleven de beide heeren Van Swinderen, antirevo lutionairen. Doch ook zij werden ten laatste niet meer geduld, en de libera len rustten niet voor deze hoogst be kwame rechtsgeleerden door liberalen vervangen, en Groningens Staten heele- maal liberaal geworden waren. Zoo ging 't in alle provinciën. Ook in onze provincie. In alle districten, Zierik- zee uitgezonderd, dat nog aan éèn lid jhr. J. L. de Jonge, in den loop der jaren van het liberalisme af geraakt diens zetel behouden liet, doch met steeds kleiner kans, zooi at jhr. de Jonge ten laatste vrijwillig heenging. Maar overigens werden in alle distric ten zij die niet liberaal genoeg geacht werden door meer vooruitstrevenden ver vangen. De „Nieuwe Courant" zegge dus wel, „dat de liberalen in de dagen hunner macht, ook nooit veel van vrijwillige evenredige vertegenwoordiging hebben willen weten". Naar onvrijwillige evenredige vertegen woordiging hebben zij nog eens een en kele maal gestreefd. Toen zij zich de oppermacht zagen ontglippen, hebben zij in Zee'and den katholiek v. Waesberghe Janssensen in Friesland den antirevo lutionair Pollema in 't gedeputeerd col lege opgenomen. Doch geen tweede voorbeeld daarvan is ons bekend. In Zuid Holland en Overijsel, waar de Rechtsche minderheid vrij sterk was, werd aan een recht der minderheid zelfs niet gedacht. En nog dezer dagen in de Staten van Noord Holland waar de liberalen als partij in de minderheid zijn 37 van de 77 namen zij alle plaatsen in t gedepu teerd college voor zich en lieten de Rechtsche partijen die het tot 24 stem men (dus by na een derde) brengen, zon der een vertegenwoordiger; ook zelfs toen 't drie opengevallen zetels gold en geen aftredende leden behoefden gedu peerd te worden Eeu leugen achterhaald. Land en Volk het vrijzinnig-demo cratische dagblad had verteld en vol gehouden dat dr. Kuyper aan baron v. Heeckeren een brief had geschreven, welken deze hem weer terugzenden moest; en dat baron v. Heeckeren dit deed, na eerst den brief te hebben ge- photografeerd. In den brief zou dan hebben gestaan dat 'de baron herkozen zou worden als lid der Eerste Kamer, wanneer hij voor taan over de bekende zaak wilde zwijgen. De Land. en FbWc-redactie vertelde er zelfs bij dat de heer Lohman er ook van wist. Thans verschijnt m dat blad het vol gende schrijven uit Zeil a See (bij Zurich, in Zwitserland) ,M. H. de R. „In een Nederlandsch blad dat ik hier vond, stond dat door uw blad een bericht zou zijn medegedeeld, alsof ik dezer dagen in een schrijven van mijn hand aan Baron Van Heeckeren had aangeboden, zijn her benoeming te willen bevorderen, mits op beding, dat hij van nu af aan zweeg in de bekende zaak en mij mijn brief terugzond. Ter rectificatie stel ik hier tegenover, dat van mij heel dit jaar geen enkel schrijven aan genoemd Kamerlid is uitgegaan. Ver moedelijk is hier verwarring in het spel met een ander schrijven waarvan sprake was in de Stand, van 6 Juli j.l.,waarin van bevordering van zijn herbenoeming met geen woord sprake was, maar aan een vriend, die zeer voor zijn herbenoeming ijverde, werd medegedeeld, wat misschien nog eenig redmiddel zou zijn ter bereiking van wat hij beoogde. „U dankzeggend voor de plaatsing van deze regelen heb ik de eer hoogachtend te zijn „Uw dw. KUYPER". Hiermede is derhalve weer een Toren wachterspraatje uit de wereld geschoven. Het Volk bevestigt dat de soc. demo cratische statenleden in Friesland de vrijzinnigen gesteld hebben voor het di lemma: een vrijzinnige die voor algemeen kiesrecht is of een „kerkelijke". Toen hebben de vrijzinnigen deD oud Liberalen afgetredene v. Beyma laten vallen, en Lely gekozen. Het is toch maar een groot gemak tot een partij te behooren als die van de Liberale Unie, welke „algemeen kies recht" in haar vaandel schrijft. Dan heeft men bij de sociaal democraten altijd een schreefje voor. Laatst bij de herstemming in zeker Statendistrict zag men de sociaal demo craten zich het vuur uit de sloffen loo- pen voor een candidaat, die tot nog toe onder de liberalen eer voor behoudend dan voor vooruitstrevend doorging; en stellig als anti-rood bekend staat. En dat waarom Enkel omdat hij lid is van de Liberale Unie-partij welke partij voor algemeen stemrecht is. Hoe de candidaat zich dit algemeen stemrecht denkt, en hoe ver zijn mee gaan met dit stemrecht strekt, daarnaar behoefde niet gevraagd te worden. Zijn lidmaatschap van de partij was vol doende. Zouden nu alle vrij Liberalen maar niet naar de Liberale Unie overloopen Zij zijn toch immers altegaar in de praktijk Friesland toonde het weer klaaranti-„clericaal". Dat is de rechte weg. Te classis-Ueiciew der N. H. Kerk nam het volgend besluit „De classicale vergadering van Leiden, gezien hebbende meerdere verzoeken, om een protest te doen hooren tegen de jongste encycliek; van oordeel dat de inhoud daarvan het best beantwoord wordt om alles in het werk te stellen, wat dienen kan tot krachtige ontwik keling van het beginsel der Hervorming gehoorzaamheid in alle dingen aan het Woord van God, besluit de gemeenten in de classis daartoe op te wekken en haar te verzoeken door collecten den Evangelisatie-arbeid onder de Roomschen in binnen- en buitenland te steunen en besluit hiervan mededeeling te doen aan de Algemeene Synode der Ned. Herv. Kerk." Dit is een kloek protest. Het is in den waren zin des woords „protestantsch." Fn niet „modernistisch". Friesch Dagbl. Boerin en Gravin. Tijdens de onlusten in Engeland onder de regeering van Karei I, kwam de dochter eens land- mans naar Londen, om zich als dienst bode te verhuren. Het wilde haar even wel niet gelukken, op deze wijze een onderkomen te vinden en het arme meisje bleef niets anders over, dan ar moedig in hare behoeften te voorzien, door hij een brouwer dagelijks het bier bij diens klanten te brengen. De lieve deern beviel den brouwer, en daar zij gedurende eenige maanden haar werk tot tevredenheid van haren meester verrichtte, nam deze haar, als dienstbode in zijn huis. Haar gedrag in die nieuwe betrekking, was zóó voor beeldig, dat de brouwer haar tot zijne wettige vrouw verhief. De echt was van korten duurde dood nam den brouwer weg en zijne vrouw bleef, als weduwe, achter. De brouwerij werd niet aangehouden, en eenige vrien den van den overledene, rieden der we duwe, den advocaat Hyde, wegens de regeling der nalatenschap, te raadplegen. Hieraan voldoende, bracht de rechts geleerde de zaak, ten haren voor'deele, in orde, en het vermogen der jonge we duwe zeer aanzienlijk vindende, ging hij een huwelijk met ha.tr aan: Hyde steeg van trap tot trap, totdat hij graaf van Clarendon werd. Uit zijn huwelijk met het voormalige boerinnetje, sproot eene dochter, die la ter de gemalin werd van Koning Jaco bus I, en der beide Koninginnen Maria en Anna het leven schonk. Een belangrijke wet is in Roemenië thans ingediend betreffende de overal actueele „vraag" van het stakingsrecht der publieke ambtenaren. Vertaald luidt dit laatste ontwerp, uiterst kort in 3 artikelen saamgevat, als volgt Art. 1. De ambtenaren, de handwerks lieden, de arbeiders en alle degenen, die in loondienst zijn van den Staat, een di strict, een gemeente of een bedrijf, uitge- geoefend door een publiekrechtelijk li chaam, benevens zij, die aan het hoofd van een zoodanigen openbaren dienst staan, zullen in geen geval lid kunnen zyn van eenvakvereeniging zonder mach tiging van het Ministerie, waartoe zij be hooren. De ambtenaren en de bedoelde arbei ders mogen niet tot werkstaking over gaan. Hij, die de hiervoren genoemde bepa lingen overtreedt, zal worden ontslagen en alle hem toegekende voorrechten ver liezen en geen aanspraak kunnen maken op de bedragen, die Yan zijne wedde ingehouden zijn voor de verschillende spaarkassen en pensioenfondsen, vol gens de wettelijke of contractueele be palingen. Zij, die binnen veertien dagen na de afkondiging dezer wet verklaren, dat zij hunno betrekking opgeven, hebben recht op teruggave van de op hunne wedde gekorte bedragen, tenzij de voorschriften bij hun tak van dienst zich hiertegen verzetten. Alle ambten arerhandwerkslieden en arbeiders, die in dienst zijn na verloop van dezen termijn van veertien dagen, zullen in de voorrechten van dit artikel deelen. De bepalingen van dit artikel zijn toe passelijk op alle ambtenaren, geëmploy eerden en werklieden, die zich, na het verstrijken van boven genoemden termijn van twee weken, in dienst zullen be vinden. Art. 2. De vrijheid van den arbeid wordt gewaarborgd. Een ieder, die geheele of gedeeltelijke nederlegging van den arbeid door daden van geweld of bedreigingen bevordert of laat voortduren, met het doel om, hetzy den werknemers, hetzij den werkgevers eene vermindering of eene vermeerdering van het loon of een wijziging van de arbeidsvoorwaarden op te dringer, zal gestraft worden met ge vangenisstraf van één maand tot twee jaren. Indien de schuldigen geen deel uit maken van het personeel der instelling, waar de werkstaking plaats vindt, zullen zij gestraft worden met de maximum straf. Deze zaken zullen als dringend worden behandeld door den kantonrechter en

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1910 | | pagina 1