OOR ZEELAND. No, 213. 1910, Zaterdag 11 Juni. 24e Jaargang, HISTORISCH :ade :el CHRISTELIJK- GSTfi Tellen. N. k«. VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK DE J0NGE-VERWEST, te Goes Aan de Kiezers. School en Huis. -nippers uit de oude doos. F. P. DV:ü:j, te-Middelburg. PRIJS DER ADVERTE-NTIËN OT DE PROVINCIE. eb |Ofi burg* 61 £10 L) r lit; laagd een i n g e. «ht. orgm van het f.e Be Bilt. te Horta 10 Juni ide, later jke wind, Irsehyniyk iagw»ter. DU. Num. 3 ll.lt 35 11.51 0.6 24 0 42 1 1.21 42 2.18 42 8.16 [BIDS". |0,~ 11,- 0,30 12,- 0,30 12,— 6,30 12,— 16,80 1,80 7,- 2,- 7,- 8,- 18,86 12,— 8,30 12,- 8,30 12,— datuu is ede getal is PEED AM, allee» van [ngn 8 uur udags vaa ig 2,20, van ÏIKZEK. (erikzee. 7,30 8,- 7,30 8,— 6,30 6,— 7,30 8,— 7,30 3,— 7,30 3,— 6,30 3,— 7,30 3,- 7,30 3,— 6.30 5,— 7,30 3,— 7,30 8,— 6,30 8,— 6,30 8,— 7,30 3,— 7,30 3,— 6,30 6,— 7,30 3,— 7,30 8,— 7,80 8,- 6,30 t,^ d) r, os <t)A) vertrek van vm.8,60 rrsselaa en 15 minuten feuzen ten uge. B. IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1,25. Enkele nummers nO,02K UITGAVE DER FIRMA EN VAN 2j{i, die zioh met X Juli n. m op ons blad aponneeren, <mt» vangen het tot dien datum gratis. De Rechtsche Kiesvereenigmgen heb ben in de verschillende districten voor de stemming van leden der Provinciale Staten candidaat gesteld, als volgt Kiesdistrict Middelburg: BLUM. J. H. (aftredend lid.) LOüWERSE. S. DE VEER. Mb. A. A. (aftredend lid.) Kiesdistrict Vlissingen: GERLACH v. SINT JOOSLAND, H. J. E. VAN DE PUTTE, G. (aftredend lid). Kiesdistrict Goes: DE JONGE Jz., M. (aftredend lid). LUCASSE, Me. C. (aftredend lid), VAN OEVEREN, W. VOGELAAR. C. P. Kiesdistrict Tholen: HOLLESTELLE, A. (aftredend lid). TICHELMAN, H. J. (aftredend lid). Kiesdistrict Z i e r i k z e e TIMMERMAN. A., Cz. Kiesdistrict Hulst: DUMOLEIJN, E. B. MOEROIJff, A. VAN ROMPU, J. J. VAN WAESBERGHE. J. F. A. M. (Alle 4 aftredende leden.) Kiesdistrict Sluis: VANBORTEL, MB. P. J. HENDRIKSE. A. iE. De Zeeuw vereenigt zich gaarne met al deze candidaturen. Kiezers, stemt allen deze candidaten, deze alleenen geen andere. De stemdag is Dinsdag 14 Juni a.s. van 8 tot 5 mir. De mensch zoekt afwisseling van toe stand. Men klaagt heel spoedig over een tonigheid van 't leven. Het is velen te stil op een rustig dorp of in een halve omgeving. Men wil drukte en beweging om zich heen zien. De vraag rijst on willekeurig op„waartoe zulke gedach- 369 FEUILLETON. dcob SGALDIS. Zout eland e. Uit den naam dezer heerlijkheid, dien door sommigen wordt uitgelegd als„Zou te lande", mogen wyj niet opmaken, dat de grond hier zout is of was. De Walchenaars spreken [niet van Zou- telande, maar van Zoetelande, en Soete, dat men oudtijds Soute schreef, is een zeer be kende voornaam in deze streken voor vrouwen, en welbekend is ook de familie naam Soetens. De ambachten Zoutelande en Werendijke schijnen, althans voor een groot gedeelte, eertijds te hebben toebehoord aan een zekeren Hendrik van Soete of Zoutelande, Ridder. In brieven van 1247 en 1271 komt Zou telande niet voor maar wel „Ecclesia Sancti Jacobi in Werendic", waaronder Zoutelande mede begrepen zal zijn. Zjj be hoorde kerkelijk tot Wetstkapelle en uit de vergelijking met ywee charters van 1219 en 1278, U vinden bij van den Bergh, blijkt dat het klooster Cocli of 's Hemelspoort in Werendike heeft gelegen. Na in handen te zijn geweest van ver- scnillende eigenaars, kwamen de heerlijk heden, den 16 Oct. 1617, in eigendom aan de stad Vlissingen. Het recht van de ambachten bestond voor de stad in „Ualerla vendue, jagt en ten Men vreest toch niet de rustige uren, om te overdenken, wat al zoo in ons leven geschiedde? Men zou haast gelooven, dat men daarom niet van stilte houdt, omdat men bang is zijn geweten te hooren kloppen. Alles moet met haast geschieden. Als men 't niet te druk heeft om zijn gedachten den vryen loop te laten, dan werpt men zich in den maalstroom van 't leven en drinkt hartstochtelijk de wateren der vergetel heid. Liever alles dan rust. Dat is zeker ook de oorzaak, waarom men den rustdag niet eert. Het is be droevend te zien, hoe de Zondag door zoovelen doorgebracht wordt naar eigen believen. Ruw worde de stilte van den Sabbath verbroken door hen, die dien dag gebruiken voor genot en spel. Men wil vrij zijn. Van verantwoordelijkheid weet men niet meer af. Meu heeft 't sedert lang verleerd zich af te vragen, wie bepaalt, wat goed of kwaad is. Men richt zijn leven naar eigen willekeur in. Men behoeft niemand rekenschap van zijn daden af te leggen, zoo zegt men. Alles durft de mensch aan. Hij vreest niemand. Aan God te denkeD, komt in hem niet op. Het stemt zoo treurig, als ge hoort, met welk een redeneering men alles wil goed praten. Men zegt, dat men toch ook wol eens wat mag hebben. Men is alle dagen bezet en wil ontspan ning hebben. Men zegt, dat 't billijk is, dat een ieder eens genieten mag. Men voelt weldra 't dwaze van zulk eene redeneering. Maar niemand ontkent, dat ontspanning door velen geliefd wordt. Dach de fout zit in deze overweging, dat de liefde tot de genoegens boven aan in 't hart zit. 411e andere gedachten moeten daarvoor wijken. Men roemt 't nu als 't hoogste, als 't beste, wat een mensch kan hebben. Het is een louter stoffelijke begeerte. Nu is de rustdag geeeven, voor gees telijke belangen. Men draaie dan de za ken niet om en zegge nooit, gelijk toch zoovelen doen„eerst mi,n zin hebben, en dan zal ik aan geestelijke zaken gaan denken". Het noodzakelijke gevolg is, dat alle gevoel voor 't geestelijke gedood wordt. Daaraan kan men al heel spoedig niet meer denken, omdat men er niets meer van afweet. Zoo blijft er geen ernst meer over en de weg tot alle lusten visserie" mitsgaders de vroonen, die voor stadsrekening werden verpacht. Na 1795 waren deze vrouwen, door den polder Walcheren in bezit genomen. Later heeft het stedelijk bestuur evenwel pogingen aangewend, om den eigendom op de dui nen en vroonen te Zoutelande te bewijzen Hst gevolg daarvan was, dat ze aan Vlis singen zouden overgegeven worden indien deze de betaalde grondlasten, over de ver- looren jaren voldeed. Aangezien deze en andere voorwaarden te bezwarend waren in vergelijking met het voordeel, zag de stad daarvan af. Op voorstel van hetdagelijksch Bestuur van de stad, besloot de gemeenteraad in 1857 de heerlijdheid publiek te verkoopen en werd n& eigenaar er van, voor 1250 gld. mr.Stroobant Jansz., wiens doch ter het ambacht later in eigendom ver kreeg. Zoutelande was eertijds een bloeiend dorp, doch door het verstuiven der duinen en afname van het strand ging veel van de welvaart verloren, waarvan ook Anna van Bourgondië, de toenmalige eigenares der heerlijkheid, in 1498 de dorpelingen keuren en ordinantiën gaf. Tot de gemeente Zoutelande behooren ook nog de ambachten St. Janskerke, St. Boudewijnskerke, in den volksmond, Buns kerke en Poppekerke, welke allen indertijd ook kerkdorpjes waren, liggende aan de drukke wegen naar Westkapelle. Al die kerkjas, waarvan de Poppekerksche, vol gens Lantsheer tussehen 1247 en 1271, ge sticht was, verloren haar beteekenis, toen het alles Hervormd werd. Eerst in 't mid- wordt geopend. Gaat men van deze ge dachte uit, dat de mensch vrij is in zijn doen, dan gaat men zich aan alle dingen geven. Het dwaze wordt niet meer ver afschuwd. Het vreeselyke mijdt men niet meer. Dan behoeft 'took niemand te verwonderen, dat, als men zichzelf ver oorlooft aan alles mee te doen, de booze daden 't liefst worden verricht. Niets is dan meer ongeoorloofd. Alles mag. Zoo zal er heel wat doodslag te boeken val len. Men spreekt eenvoudig met elkaar af, dat die of die er uit moet. Met zacht-' heid gelukt 't niet meer. Dan moet 't met geweld geschieden. Is dan een ziel niets meer waard Gelooft men niet meer aan de onsterfelijkheid? De vergelding, die eenmaal geschieden zal, telt niet meer mee. O ja, zoö zegt men, men is dan in zulk een toestand, dat men hiet meer weet, wat men doet. Dat is toch geen verontschuldiging. Men weet van te vo ren, dat 't eind van alle losbandigheid is, dat men zichzelf geen meester meer is. Zoover moest men 't laten komen, zoo zegt een ander. Oneindig beter was 't, als men zich onthield van alle begin selen der boosheid. Onze gezinnen hebben vooral dan een woord te spreken. Dat. woord is„bij zul ke ontspanningsuren past een christen nooit". Maar men vergete took ook niet, dat men zoo iets ook geen blik waardig keuren mag. Men doet evenveel kwaad, als men als toeschouwer alle vermaken, vooral op den rustdag, die tot losheid van zeden aanleiding geven, stilzwijgend goedkeurt. Wij, ieder onzer, hebben te toonen, dat ons 't leven wat meer waard is. Dat, vooral Zondag, ons van hoogere beginselen spreekt. We moeten ons wel zeer bepaald laten gezeggen, wat niet mag of wat wel mag. Wij zijn geen meesters van ons bestaan, We kunnen niet eigen machtig te werk gaan. Gewis, 't is 0 zoo moeilijk, nu juist 't christelijke van ons gezin te laten zien. Het mag toch nooit zóó zijn, dat men zich christelijk aanstelt binnen de muren, neen ook daarbuiten. We moeten in 't leven indragen, wat we van binnen gevoelen. Onze wandel heeft niet tegen ons te getuigen, maar wel tegen de wereld. Zal men zich dan alles moeten ontzeg gen Neen, maar men zal moeten beden ken, dat er een sprekend onderscheid be den der vorige eeuw werden de torens af gebroken. Komen wij in het dorp, 2J/2 west van Middelburg gelegen, dan zien wij dat het tamelijk groot is en sphilderachtig gele gen in de duinen wij bemerken er ove rigens nets bijzonders voor ons. Het dorp kan zich, evenals Heillo in N.-Holland, beroemen op een Willebror- dusput. Volgens de ovérlevering zou de Heilige hier water, en goed water, uit den grond hebben doen komen, toen zijne Engelsche volgelingen meenden dat er slechts zout water aanwezig was. Treden w jj het 'bescheiden kerkje bin nen, dan zien wij er niets vermeldens- dig. In 1888 werd het van een orgel voorzien, 'twelk den 8 Juli van dat jaar werd ingewijd. Zoo ook vinden wij,wat betreft den over gang tot de Hervorming, niets geboekt dan alleen dat de ingezetenen al vroeg tot de nieuwe leer overgingen en er reeds in 1574 als leeraar in dienst was Theo dorus Petrus Dommius, die, tot op onze dagen vier en dertig opvolgers had. Een stukje leven van twee hunner vraagt nog even onze aandacht, n.m. van ENOCH POTTEIJ. Geboren te Veere, kwam hij als prop. te dezer plaatse in dienst in 1639 Van hier naar Middelburg beroepen werd hij aldaar bevestigd den 10 April1 640.-> Ds. Potteij was een eenvoudig en braaf man, die in de woelige dagen van zijn tpd de dikwerf bedreigde eensgezindheid van den kerkeraad te Middelburg, poogde van 1—5 regels 40 cent, Iedere regel meer 8 coal Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 ''ent. staan moet tussehen de wereld en |den christen. Wat geeft 't, of de wereld u voor minder vol aanziet, omdat ge niets geen lust hebt in haar spelen en genietingen en omdat ge eerlijk bekennen moet, dat ge er in 't geheel niets van af weet Is 't dan thans een feit geworden, dat ontspanning en haar theorieën beter opvoeden dan 's Heeren Woord en Zijn dienst? Waar zjjn de vruchten van hare opvoeding Ge kunt ze niet aanwijzen, of ge moet alle verschil verleerd hebben tussehen vrede des harten en den dienst des vleesches. Wij, en de onzen, kunnen niet rustig blij ven by al dat ruwe geweld. We minnen de kalmeerende rust, de stille overdenkin gen, de gemeenschap der eenzaamheid. We mogen niet zoeken, wat ons verwij dert van het geloof, we moeten zoeken de dingen, die ons toebereiden tot 't geloof. O. L 10 Juni 1910, Het zeldzaamste op aarde. A an tafel bij een zekeren Hertog viel ook het gesprek op de zeldzaamheden, welke de een of ander op zijne reizen had aangetroffen. De meesten der gasten, die verre landen bezochten, vertelden vele bij zonderheden en wonderlijke dingen, doch een hoogleeraar, een der geDOodigden, nam een diep stilzwijgen in acht. „Hoe professorweet gij niets te verhalen „Ik wilde wachten, totdat al mijne uisch- genooten neb hunne hadden medegedeeld, om dan óe weddenschap aan te gaan, dat ik het zeldzaamste op de geheele aarde gezien heb." „En dat was?" vroegen bijna allen te gelijk. „Een rijken geleerde," was het antwoord. Vlissingen. Door een aantal omwo nenden van het terrein in de oude vest, dat volgens het raadsbesluit van 22 April j.l. door (middel van zandspuiting langis den natten weg zal worden volgespoten, is een adres aan H. M. de Koningin gezonden, waarin verzocht wordt dat raadsbesluit te vernietigen, omdat zij 'meenen dat deze wijze van ophooging hunne perceelen zal beschadigen. Thans is door Ged. Staten het advies van den raad ter dezer zake gevraagd en B. en W. hebben een ontwerp rapport te handhaven. Hij woonde daar achter eenvolgens den twist bij met de Lans bergens te Goes-, de misnoegdheid over den Munsterschen vredehet oproer van 1651, waarin hij, met zijne ambtgenoo-ten, het huis van den burgmr. Hendrik Thi baut, voor plundering bewaarde, en de hevige kerktwisten voor het beroop van ds. Mimma aldaar. Als een man van behoudende begin selen, ijverde hij zeer tegen de kwakers, die zich in 1656 te Middelburg poogden te nestelen, doch op een oorlogschip werden gebracht en naar ver voerd, en tegen de Joden, die echter door de stadsregeering oogluikend werden toe gelaten. Hij deed, in 1657, ook mede aan den strijd tegen de „roepende zonden", waar onder de kerkenraad o. a. ook rekende „het dragen van lange haren, groote pruiken, slepende vrouwenrokken of laag uitgesneden kleedingstukken, |verder het rijden op Zondag, het balslaan in de kaatsbanen, het dansen op bruiloften, het bezoeken van voorstellingen van komedianten, koorddansers, guigelaars en ander schuim." Voorts in 1662 tegen de uitspanningen en „debauches" op Driekoningendag en Vastenavond. Ds Potteij was te Middelburg ook op ziener der Lat. school Als weduwnaar hertrouwde hij den 10 April 1663, in de Waalsche kerk te Zie- rikzee met Johanna Boy (Boeije), zijnde weduwe en wonende aldaar. Met haar woonde hij te Middelburg in de Span- opgem^akt, waarin zij er op wijzen, dat reeds in de raadsvergadering van 20 Februari 1885 een uitbreidingsplan is vastgesteld, warrvan dit .besluit het ge volg is. De omwonenden hadden bij het bouwen hunner perceelen volgens B. en W. re kening kunnen houden met het bekende plan. In den breede zetten B. en W. de noodzakelijkheid der ophooging uiteen en zeggen dat zij niet gelooven, dat H. Vf. de Koningin het besluit zal vernie tigen dit gebeurt toch zeer zelden. B. en W. zjjn echter nie,t ongenegen de omwonenden ter wille te zijn en stellen voor f 1000 beschikbaar te stellen teneinde raam- en deuropeningen der sousterrains zoodanig te voorzien dat de ophooging van den grond niet het gevolg kan hébben dat losse grond in de huizen valt. Ook is den aannemer opgedragen 't maken van eene waterkeerende kade, terwijl deze bereid is een kleidjjk aan te brengen tegen een gedeelte dier huizen en tevens de terreinen dier huizen tot het niveau van de straat op te hoogen. Te Middelburg is gisterenavond het dochtertje van den herbergier G. te water geraakt bij de Langevielebrug. De krui deniersbediende W. Roose, die juis pas seerde, begaf zich, hoewel gèen zwemmer zijnde, te water en mocht het geluk smaken de kleine te redden. Maandagmiddag werd te Kruiningen begraven de heer A. Ie Clercq, in leven architect en gemeente-opzichter, 54 jaar stond hij in betrekking tot de brandweer, waarvan 32 jaar als generaal-brandmees- ter1 Juni was hem als zoodanig eervol ontslag verleend en 2 Juni overleed hjj. Aan de groeve werden zjjne verdiensten herdacht door den burgemeester en dhr Willemse, predikant der Herv. gemeente Tal van belangstellenden woonden de be grafenis bij. M. C- Gedurende de vorige week werden Bruinisse verzonden naar België 560 ton- mosselea ad f 1 tot f 2,20 per ton naar kwaliteit. Aangevoerd werden 3600 ton nen mosselzaad van de Zuiderzee, meest voor eigen consumtie. Op verzoek is eervol ontslagen, onder dankbetuiging, J. F. Rosseel, als burgemeester van Ossenisse. De heer D. Smallegange, maréehaua- jaardstraat en is aldaar overleden in Sept 1689. BERNARDUS DRESSELAAR ook gespeld Dreszelaar. Deze werd gebo ren te Ootmarsum in 1707 en werd als prop. te dezer plaatse beroepen en be vestigd in Febr. 1736. Zijn huiselijk leven alhier, gaf, terecht of te onrecht, veel aanstoot. Het gevolg er van was, dat hij, bjj resol. der Staten van Zeeland van Dec. 1762 werd gelast, binnen drie maanden Zoutelande te verlaten en zich elders te vestigen, terwijl ook de gemeente werd aangemaand om zich voortaan bedacht zaam, ingetogen en vreedzaam te ge dragen. In verband hiermede had ds Dresselaar reeds in 17 9 eene verdediging in het licht gegeven onder den titel van „Ant woord aan de Classis van Walcheren, zijne oi schuld en de groote schuld van juffr. G. ten Hove, vertoonende enz." De predikant die 300 gld 's jaars voor levens onderhoud ontving, vestigde zich, tjjdens het proces tot separatie met zyne echt- genoote te Middelbmg en stierf aldaar den 16 Jan. 1768. Van de gevolgen van zijn proces wordt verder niets meer vernomen, ook uit de elfess. acta niet, maar zeker is dat reeds in 't volgende jaar, na der Staten besluit z|jn opvolger Johs. Hendels te Zoutelande als adj. pled, bevestigd werd en als vasten dienaar te dezer plaatse overleed in 1775. Bevolking: in 1824 460 rielen. in 1905 709 stelen.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1910 | | pagina 1