N1EUWSBLAD VOOR ZEELANS. No. 194 1910. Vrijdag 20 Mei HISTORISCH GHR1STELIJK- VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGÉ-VERWEST, te Goes te Middelburg. DW.J, PRIJS DER ADVERTENTIËN IJK. IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p. 1,25. Enkele nummers „(Vö®. UITGAVE DER FIRMA EN VAN van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 ''ent. Kortgene 23 en 24 Mei. Wissenkerke 25 en 26 Mei. Colijnsplaat, ook voor Kats, 27 en 28 Mei. 19 Mei 1910. Wij beleven het seizoen der Multatuli- vereering. De 7e Juni is de aangewezen dag voor een algemeene viering van een Multatuli- dag door zijn geestverwanten. Multatuli Edward Douwes Dekker Iheeft als assistent resident van Lebak allerlei gruwelen aan het licht gebracht, ■doch deed dit in een vorm en op een wijze •die hem gehaat maakten. Hij beschreef in zijn Max Havelaar de tellende van den inlander en zijn eigen -ellende en die zijner Tine, zijn vrouw. Toch was hij eer- en heerschzuchtig, leed aan alzijdigheid, althans zeker twee zijdigheid, van liefde en gold bij velen voor gek of althans zenuwzwak. In zijn Ideeën, Vorstenschool, De bruid daarboven heeft hij later zijn gal uitgespo- gsn tegen G-od, Christendom, Overheden, Hoogheden. Oranjevorsten, de Nederland- sche Vlag, ja tegen wat niet al. Duizenden jongelui hebben genoten, o. ;a: van zijn „Een gebed van den onweten- ,de", hebben zijne atheïstische theorieën jingezogen en zijn er door en er mee te ..gronde gegaan. Het tijdschrift Nederland gaf dezer dagen eenigeMultatuli-herinneringen van een nicht van Douwes 1 ekker,over wie hij al 'en toe ook in zijn Brieven spreekt, ""gi^tske" heette ze bjj Multatuli. Welnu" Sietske verhaalt o.m. In den zomer van '55, toen de geld nood te Brus:sel waar Tine met de kinderen woonuJ ze®r 'a00f was> ^e" bruikte „Sief een' dee1 jan haar moe derlijk erfdeel om fe Brussel lines schulden te gaan beta.®11, schieef nu„Multatuli gaf ik er k®nis van> eij op zjjn verzoek schonk ik bJm een deel Yan 't geld waarmede hij naai" Wies ba den wilde gaan met mejuffrouw H. Schepel(') om nieuwe systemen uit te werken van de nieuwe kansrekening v der speelbank." ïJDine was Multatuli's vrouw. Met het i gel&, dat zij zoo broodnoodig had voor haar huishouden, gaat hij met 'n andere juf naar Wiesbaden om zijn geluk aan de speelbank te beproeven Tine was daar natuurlijk slecht over te spreken. Sietske schrijft er nu van „Ze was zeer verslagen over 't vertrek van t ek met mejuffrouw H. S. 't Bleek ■me weldra dat de werkelijke Tine ook :zeer verschilde van de door M. verheer lijkte in zijn werken, en tevens van 't Ibeeld dat hij altijd trachtte van haar te geven. Hare brieven, die hij vaak ande yen ter lezing gaf, waren geschreven ondeT Zijne suggestie Met de vhsarheid scheen Multatuli het dus niet zoo nauw te nemen. Tenslotte geeft Sietske, die alle kans ge had heeft, om haar oom goed te leeren kennen, nog deze beschrijving van hem „Je n'aime pas les gens malheureux", zei Napoleon, wat ik geheel met hem eens ben, beweerde M. Dit doelde op zooveel tobbers in 't leven, die altijd menschen en omstandigheden voor hun échec verantwoordelijkstellen. Volgens hem lag de oorzaak direct of indirect bij dén klager zelf. Eigenaardig, dat M. bij zpn vele teleurstellingen en ontgooche lingen nooit zijn persoon daarvoor aan sprakelijk stelde, die door heerschzucht «n moeielijk karakter zoovelen van zich heeft vervreemd." Het is familie die 't zegt. Zeiden wij 't, men zou 't misschien niet gelooven. Zuster van wijlen het Tweede Kamerlid f. Schepel. In liberale bladen is in de laatste weken wel meer over Multatuli gezegd, waaruit blijkt,hoe ook in die kringen de meeningen omtrent dezen grooten en toch zoo kleinen man bezig zijn te veranderen en hoezeer de aureool om het hoofd van dezen hun held is verbleekt. Voor den middenstand. Wij lezen in de Middenstander: De 's-Gravenhaagsche Winkeliersver- eeniging heeft bij haar vijf-jarig bestaan haar orgaan in feest-uitgave doen ver schijnen. Op voorbeeld van de Handels vereniging „Rotterdam" heeft zij aan enkele autoriteiten een bijdrage verzocht. Dr. A. Kuyper schreef: De welvaart van den Handeldrij ven- Middenstand wordt bedreigd door drie ërlei aanval tegelijk. Van beneden dooi de Coöperatie, van boven door het Wa renhuis, en bij de klanten door het rechtstreeksch contact, waarin de groote leverancier zoo van het binnenland als van het buitenland zich weet te stellen met de klanten. Tegenover dezen aan val van drie zijden tegelijk stond de Middenstand dusver machteloos, zooals hij zich verzwakte door te ver gedreven onderlinge concurrentie, en verzuimde de kracht aan te wenden, die in onder linge samenwerking te vinden was. Thans betert dit, en herwon de Midden stand reeds een deel van de verloren kracht. Toch zal geen kunstmiddel op den duur baten. Be koopers beheerschen den toestand, en dan alleen zal onze Middenstand zich handhaven en opbloei en, zoo hij voor de koopers de gewone winkel-leverantie steeds meer verkieslijk weet te maken boven elke andere wijze van inkoopiets waarbij niet alleen het belang van dezen stand, maar tegelijk een nationaal belang in het spel is. Ge zond toch blijft dan alleen het nationale leven, zoo het gerugsteund wordt door een krachtige burgerij, iets wat zonder bloeienden Middenstand ondenkbaar is. Het Kamerlid Br. J. Th. de Visser De Handeldrijvende Middenstand be kleedt in de maatschappij eene onmis bare en schoone plaats. Hij vormt den middenschakel in den keten onzer geordende samenleving. Hij legt de handen van den voort brenger en den verbruiker op vreedzame wijze ineen. Hij voorkomt scherpen strijd tusschen kapitaal en arbeid, omdat hij in zich de noodzakelijkheid van de samenwerking van deze twee aan den dag brengt. De Handeldrijvende Middenstand is om al deze redenen de ruggegraat onzer maatschappij. Daarom zegt een ieder, die het wèl meent met zijn volk en vaderland„Het ga onzen Middenstand goed!" (Rotterdammer.) De Amsterdamsche gemeenteraad ver wierp een voorstel tot subsidieering van een te Amsterdam op te richten Chr. School voor zwakzinnigen. Op de oude, men mag wel zeggen stok oude, verouderde argumenteneerst zien of die school levensvatbaarheid heeft, en welke waarborgen zij biedt voor goed onderwijs. De vooruitstrevende radicaal Ketelaar was de woordvoerder dezer ouwerjaar- sehe palstaanders. Slechts drie (of vier) liberalen gingen niet met hen mee. Overigens alle vrij- zinnigen en sociaal democraten. Altegaar mannen van den intellectu- eelen en socialen vooruitgang die liever de zwakzinnigen zonder onderwijs zien rondloopen, dan eene school uit de ge- i meentekas te subsideeren, waar deze on- gelukkigen overeenkomstig den wensch hunner ouders christelijk onderwijs kun nen genieten De redacteuren van het (chr.) socia listisch blad Opwaarts. Daan v. d. Zee en Enka schijnen in een goed blaadje te staan bij het hoofdorgaan der S. D. A. P. Het Volk nam namelijk een artike lenreeks op van Daan v. d. Zee, over de jongste landweeroefeningen, onder het spottend opschrift„Zesdaagsclie Veld tocht". En in 't zelfde no. waarin deze Chr. Socialistische reporter zijn laatste klacht uitzingt over de soldaterij, neemt Vlie gen Enka in zijn armen en kust haar wangen droog bij 't haar thuis gezon den ontslag als onderwijzeres aan een Herv. Chr. School. Of er ook over en weer gebuurd wordt door deze christelijke en niet-christelijke socialisten „Niet Christelijk"? Men leze Het Volk maar eens een paar malen. Men jleze haar profaan artikel maar eens over de „Hemelvaart" der Vrijzinnig democraten. Bij zoo intiemen omgang bestaat er geen gevaar dat de sociaal democraten hun paganisme verliezenmaar wel dat er aan het Christelijke van de Chris ten-socialisten een luchtje komt. Daan v. d. Zee, de Christenschrijver uit „Opwaarts", „Ons Tijdschrift", e.a. schrijft als reporter in Het Volk omtrent do jong ste manoeuvres en gewaagt met zeker leedvermaak en instemming van de on verschilligheid en het socialisme der land weermannen. Wij knippen o. a. deze woorden uit van den Christen-socialist Er was luidruchtigheid op dekameis, blije opgewektheid, die zich uitte, Jonk heer Brantsen ten spijt, in den gesmaden socialisten-marsch. Kwam hier zich demonstreeren een nationaal gevoel, dat de noodwendigheid van oorlogs oefeningen erkent in 't belang van 't lieve vaderland? Wel allerminst, 't Was de spontaneïteit van den verlossings jubel, van 't zich vrij-gaan-voelen uit knellenden band. En ze liepen maar heen en weer, pak ten wat en rookten wat en praatten wat, lietten hunne geweren nazien door den geweermaker, en luisterden met niet verborgen onverschilligheid naar het voorlezen der verplichtingen van den soldaat-met-verlof. De tijd moest nu eenmaal dood en daarom zaten ze maar stil en deden of ze luisterden. Men huivert wel een weinig van de pap- zakachtigheid dezer mannen,welke in tijd van nood de verdediging en de redding des lands hebben op zich te nemen. Maar ons hindert nog meer dat deze Chr. socialist, bij zijn verheerlijkend geschrijf, zich ook niet ontzag den korporaal (Brantsen), die tegen 't zingen van den socialisten-marsch door Nederlandsche krijgslieden heeft ge protesteerd, in Het Volk een mep te komen geven, waar hij eer lof zou hebben ver diend, ook van die zijde. Ziedaar reeds een der vruchten van het slecht gezelschap. I Be chr. historische burgemeester van Belft. Een r. k. Delvenaar wraakt zeer in Be Tijd diens benoeming. De r. k. die twee j vijfden der bevolking uitmaken, hadden, meent hij, als zijnde de sterkste der drie „coalitiepartijen", recht gehad voor een I der hunnen op deze plaats. En deinzen- der meent dat vele Roomschen nu bij de a.s, Statenverkiezingen niet op de a,r, can- didaten zullen stemmen, Be Tijd tracht den toorn van dezen in zender te stillen, en schrijft „Hoewel wij de bedenkingen van den geachten schrijver geenzins van waar- dë ontbloot achten en de ontstemming der Delftsche Katholieken begrijpen, zullen wij toch goed doen met zeer gere serveerd te zijn in ons oordeel omtrent de door de Regeering gedane keuze. Wie het Christelijk Kabinet deze benoeming tot een grief aanrekent en ze in verband brengt met een onredelijk toegeven aan een onmatigen eisch, van de zijde onzer bondgenooten gesteld, moet beschikken over gegevens, welke ons en stellig ook den meesten Delftenaren niet ten dien ste staan. Be Regeering, en zij alleen, weet ten slotte, of zij de verantwoordelijk heid van die benoeming kan dragen en voor de buitenstaanders is het een eisch der billijkheid, aan te nemen, dat, hoe andere invloeden ook mogen gewerkt hebben, ten slotte het algemeen belang bij haar den doorslag heeft gegeven. Deze benoeming bij de verkiezingen op de christelijke bondgenooten te willen verhalen, lijkt ons even onredelijk als bedenkelijk. Het ware ongetwijfeld mooi en edelmoedig geweest, wanneer de Antirevolutionairen de burgemeesters plaats vrijwillig aan de Katholieken hadden afgestaan maar wie heeft het recht van hen te eischen, dat zij zich op dit ideaal standpunt stellen De histo rische vooroordeelen, welke bij de Pro testanten heerschen, verliezen in de laatste jaren vooral, zeer veel van hun kracht, waar het de algemeene politieke verhoudingen betreft, maar het is licht te begrijpen, dat zij in het meer beperkt stedelijk milieu nog langer en krachti ger nawerken. Laten wij dus, zond ex- van onze rechten af te zien en daarvoor den strijd op te geven, een beetje geduld hebben." Dit nuchtere woord zal wel olie op de golven wezen. Wat Be Tijd schrijft van wanneer de antirev. de burgemeesters plaats vrijwillig hadden afgestaan» is een ketterij. Niet de ingezetenen benoemen een burgemeester maar ie Kroon op voor dracht van den Minister, den Commissaris der Koningin gehoord. Wij antirevolutionairen kunnen niet anders doen, dan door geoorloofde midde len een sollicitatie steunen, of niet-steu- nenen voorts afwachten. De regeering blijft alleen vei-antwoordelijk voor eene benoeming. Tot lid der Prov. Staten van Gelderland (vac. v. Pallandt) is gekozen in 't district Geldermalsen dhr. H. Kuijk (1.) met 1927 stemmen tegen 1871 op dhr G. Kolff (a.). De vrijz. bladen vertellen dat de lib. hier door een zetel winnendoch dit is niet waarschijnlijk. Geldermalsen was sinds menschenheugenis een wonderlijk di strict, dat door conservatieven werd ver tegenwoordigd. Van deze hingen twee over naar den liberalen kant; en een stond dichterbij Rechts; 't nu vervangen lid (wij len v. Pallandt) werd steeds gecandideerd door liberalen en de nu gevallen candi- daat (Kolff) is ook conservatief, en zal dooi de antirevolutionairen wel gecandideerd zijn, als zijnde vermoedelijk „man van Rechts". In ieder geval staat vast dat de Geldermalsenscheantirevolutionairennog nooit met een beslist a.r. candidaat zijn uitgekomen. De liberale „winst" schijnt ons dan ook niet zoo heel groot. Mej. Anke v. d. Vlies (zich noemende Enka) is door 't bestuur der Herv. Dia coniescholen te Rotterdam, aan eene van welke zij als onderwijzeres werkzaam was, ontslagen. Het bestuur heeft daarvoor zeker wel deugdelijke redenen, anders toch zou 't tot zulk een daad niet overgaan. Want hoe 't ook kwam, en hoe'took noodig scheen, een ontslag, een afzet ting, een naakt-aan-den-dijk-zetting van een mensch door menschen maakt al tijd een pijnlijken indruk. Wij vinden 't iets vreeseRjks. En voor al wanneer 't personen geldt, op wie't „werken kan ik niet, te bedelen schaam ik mij" van toepassing is. Het bestuur is ook heelemaal niet ver plicht zijn gronden voor dat ontslag te publiceeren. Het heeft slechts noodig een vrije consciëntie voor God, en een goed getuigenis bij de ouders. Daarom pi-otesteei-en wij bereids tegen 't gescheld van Het Volk, die, 't voor Enka opnemende, haar zaak geheel bederft met grove verdachtmakingen. Wij drukken alleen deze woorden af Niet om eenige leemte in haar chris tendom is Enka dan ook ontslagen, maar om haar socialisme. En ziedaar nu een feit, dat den christen ai-beider, voor zoover hij door zijn kapitalistisch - gezindo politieke leiders nog niet geheel en-al geestelijk geknecht is, ten zeerste treffen moet. Het blijkt nu overduide lijk, dat het voor het politieke christen dom, waai-toe ook het Rotterdamsche diakonale schoolbestuur behoort, niet voldoende is, als men in hart en nieren christelijk is. Behalve christelijk, moet men ook anti-socialistisch, kapitalis- tisch-gezind zijn, om voor het politieke christendom bruikbaar te zijn. Niet alleen de niet-Christen, de anti christen, ook de volkomen-christelijke socialist wordt door deze politieke chris tenen als vijand behandeld, ontslagen, gebroodroofd. Dit soort christendom van zoo'n christelijk schoolbestuur is met huid en haar aan het kapitalisme ver kocht. Ziedaar een critiek, waaruit Klassen strijd en Historisch Materialisme u tegen- grimmen, en waar de Leugen duimen dik op ligt. Het Volk voelt niets van of voor de eischen aan den Chr. onderwijzer in en buiten de school te stellen. Dit laatste vooral beheerscht haar strij d voor de ver- eeniging van sociaal democraat en neu traal openbaar onderwijzer. Maar de bij zondere school is de openbare niet; dit diende zij, zelfs aangenomen de juistheid van haar standpunt en van hare vermoe dens, toch te begrijpen. Er schijnt een verzoening op til te zijn tusschen de firma Philips te Eindhoven en het personeel.De firma schijnt tot mildere, minder anti-clericale inzichten te zijn gekomen. Althans zij heeft verklaard met 'tge- heele personeel te willen blijven doorwer ken, en dat zoowel 's zomers als 's winters iedereen vrij zal zijn op Roomsch Katho lieke feestdagen met te komen werken. Wanneer nu maar genoemde firma haal botten aanval op het vereenigingsrecht harer arbeiders intrekt, dan is men er. Tenzij ZÜ bewijzen kan dat de vereeni- ging waarvan haar arbeiders lid zijn, er eene is met revolutionaire, anti-christe- ljjke tendenzen, heeft geen enkele firma 't recht het lidmaatschap van dergelijke vereenigingen aan haar arbeiders te ver bieden. De vrijzinnige pers, die tot nog toe over 't geval geen oordeel uitsprak, zal't hierin wel met ons eens zijn. Groen van Prinsterer heeft het den con servatieven van zijn tijd steeds voorge houden dat zij de wegbereiders waren voor de Liberalen den Liberalen verweet hij dat zij het pad effenden voor de Radi calen dat zijn dan de tegenwoordige vrijzinnig-democraten. En omtrent deze i laatster profeteerde hij dat zij zich ten slotte zouden ontpoppen als sociaal-demo craten. j Het wordt in alle landen van Europa ervaren dat deze diagnose van Groen juist is geweest en 'n internationale beteekenis heeft, dat zij opgaat voor Nederland, maar - ook in de naburige landen. De sociaal-democratie neemt toe in het cijfer en in kracht, ten koste van den lin- kerzoom der Liberalen, die zich, hetzij als Radicaal of Fortschritt-partij hetzij als Vrijzinnig-democraat of Radico-socialist aandient. De opschuiving werd het vorig jaar in Engeland gezien. Zij had pas plaats in

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1910 | | pagina 1