NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. 1910. Dinsdag 12 April 24e jaargang HISTORISCH Ho. 163. CHRISTELIJK- mr P. Dieleman. VERSGHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN 1EDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1,25. Enkele nummers 0,02*. UITGAVE DER FIRMA LN VAN van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 ''ent. HULST. De candidaat der Centrale Antirev. Kies- vereeniging, vacature P. Moes (a. r.), is, en wordtdies onzerzijds dringend aanbevolen het hoogst bekwame oud-Lid van Gedepu teerde Staten Nieuw orgaan voor kerkelijke Armenzorg. Tot nu toe bestond slechts het Diaco naal Correspondentieblad der Gerefor meerde Kerken, thans is verschenen een orgaan van de Vereeniging van Diakenen der Nederl. Herv. Kerk. Een teeken van leven, dat ongetwijfeld de zorg voor de armen ten goede ko men zal. Wij vinden in dit blad het volgend artikel van Ds. Slotemaker de Bruine te Utrecht, over „collecteeren", dat wij over nemen. Velen lezers zal dit onderwerp wel belangstelling in boezemen. „De collecte voor de armen is een on misbaar bestanddeel van onze godsdienst oefeningen. Het is maar de vraag, in welken zin men dit „onmisbaar" verstaattarnen haar niet missen, omdat men de op brengst voor de armen behoeft; of wil men haar niet missen, omdat er een we zenlijk bestanddeel van den eeredien st meè zou vervallen Het laatste is natuurlijk het ideale standpunt; maar wij zijn daarvan zeer ver gewijderd geworden. En wij keeren daarheen zeker nooit terug, als wij het goed recht niet hebben ontdekt van de bezwaren tegen het collecteeren. Dat is inderdaad zeer hinderlijk. Het is onaesthetisch, vooral in volle beurten het is storend voor de aandacht der hoor ders het is wij noemen de argumen ten in volgorde van hun gewicht eene voortdurende verhindering voor de dia kenen om met aandacht en stichting de geheele prediking meè door te maken. Door dit alles zien wij er een last in en niets schoons of ideaals. Het moet dus voor de goed-bezette beurten (in de andere zijn de bezwaren veel geringer, omdat daar de collecte kan plaats hebben onder het gezang(wat overigens ook nog ongewenscht is) 51 FEUILLETON. Hij had gedacht minder te doen te zullen hebben in den winter, maar dit was ineens alles verliezen. Jem had ook juist de vorige maand minder geld gekregen en dus ble ven alleen de twee meisjes over, die iets inbrachten. Wat te doen Voor het naar bed gaan lazen en baden zij als gewoonlijk samen. Jem las den 46sten Psalm en daarna zongen zij te zamen Beveel gerust uw wegen Al wat u 't harte deert Der trouwe hoed' en zegen Van Hem, die 't al regeert. Die wolken, lucht en winden Wijst spoor en loop en baan, Zal ook wel wegen vinden, Waarlangs uw voet kan gaan. Kunt gij u voorstellen wat die woorden voor hen beteekenden De geheele volgende week gingen Avis en Jem overal rond om werk te zoeken, maar vonden niets. Rose had juist Jem een van hare moeilijkheden willen vertel len, maar deed het nu voorloopig niet. Een der klerken van denwinkel waar zij werkte had lang getracht werk van haar te maken en maakte het haar zeer lastigmaar toen hij het niet liet, en het voor haar onhoud baar werd, beklaagde zy zich over hem waar hij bp was, toen het hoofd van de het moet voor deze beurten worden af geschaft. Maar wat dan Onlangs is het voorstel gedaan, aan het eind der gangpaden offerbussen te plaatsen. Dit brengt voordeelenmaar zeker ook weder nadeelen. Het vertraagt het leegstroomen van de kerkmenigeen zal moeilijk de bus kunnen bereiken en dus geen gave offeren. Het komt ons voor, dat de methode, door ons in Londen waargenomen, de bezwaren wegneemt en tegelijk het ideale weder naar voren brengt. Het zal zeker ieder hebben getroffen, die het voor de eerste maal zag. En doet ook hier waar schijnlijk de gewoonte voor de geregelde kerkgangers veel verdwijnen van het schoone, dat den vreemdeling treftiets moois zal er toch blijvenen veel kwaads is vermeden. In verschillende godsdienst-oefeningen, die wij bijwoonden, vormde de collecte een integreerend deel van de godsdienst oefening. Na het lezen der Schrift, het gezamenlijk gebed en gezamenlijk ge zang, vóór de prediking, ontving de ge meente gelegenheid, hare offers te bren gen. De collecte begon, terwijl de prediker zoolang zich zette en het orgel speelde. In een groote kerk duurde dat niet meer dan 2 14 minuut. Voor niemand storend voor menigeen verheffend. Vooral toen aan het eind der collecte de broeders col lectanten van achter uit de kerk, waar zij zich vergaderd hadden, gezamenlijk naar voren schreden en de offers der gemeente neerlegden, als op het altaar. Daar is het ideale, het onmisbare in goeden zin hersteld. Hoe men in zoo korten tijd gereed kwam Men had een groot aantal scha len of bussen (in Christ-church" zestien), die in de verschillende blokken van de kerk werden doorgegeven van hand tot hand, en men was gereed in een oogwenk. Waarom zou men deze oplossing niet ook in Nederland beproeven Als de lei ding evenals nu blijft by twee diakenen, kunnen zij worden bijgestaan door hel pers uit de gemeente, die zich daar zeker voor aanmelden zullen, als zij weten, iets voor hun gemeente te kunnen en te mo gen medearbeiden." firma door haar zaal kwam. Den volgen den morgen kreeg zij haar ontslag. Wat nu te doen Door de bakkersvrouw kreeg zij 'n adres van iemand, die 'n dienstbode noodig had en zij ging er dadelijk met Jem heen. De heer des huizes had een winkel en was zoo ingenomen met Jem, dat hij hem tij delijk werk in zijirwinkel aanbood. Hierop besloot Rose dadelijk de betrekking aan te nemen, ofschoon het haar niet zeer aan trekkelijk voorkwam. Maar nu er dus niets meer was wat de familie aan het zuidelijk gedeelte van Londen bond, moest worden verhuisd Juffrouw Avis schreef nu aan Merle om juffrouw Vaughan's adres. Zij dacht, dat deze haar zou kunnen helpen aan eene betere betrekking voor Rose, maar in hare onwetendheid schreef zij slechts de kleine straat,'waar zij woonden en spelde die ook nog verkee.d; wij weten het gevolg. De familie Avis was in het groote Londen verloren. In 't eerst speet het hen niet erg, want zij vonden het niet zoo prettig om te schrijven en wilden liever wachten tot de toestand beter was. Maar het werd erger. Jem's tijdelijk werk was afgeloopen, Avis had ook niets meer te doen. Beiden liepen zij dag in dag uit de straten van Londen plat, zonder iets te vinden. Frances ver diende met heel hard werken 6 gulden in de week en daarvan moest dadelijk 2 gul den af voor huishuur. Jem en Avis pikten hier en daar eens wat werk op, en men leefde in den volsten zin van het woord „bij den dag". 11 April 1910. Het voorstel van mr de Veer om in Mid delburg een matige progessie in te voeren, is afgestuit op den onwil der meerderheid om met dit alleszins billijke vooorstel mee te gaan. Voor zijn voorstel stemden slechts zes leden, te weten 3 aanwezige antirevolu tionairen (1 was helaas wegens ziekte afwezig), een vrijzinnig demoeraat (v. d. Harst), een liberaal (Heijse en), het soc. dem. lid (mr. Sannes). Onder de tegenstemmers waren 5 übe ralen, 8 vrijzinnig democraten, benevens de heeren v. Dunné en Snouck Hur- gronje. Wij betreuren dezen uitslag welke doet zien dat zelfs de vrijzinnig democraten nog niet rijp zijn. om zonder achterwaarts te zien, te stemmen voor het goede be ginsel belasting naar draagkracht. Want dat een matige progressie in 't belang van den middenstand is, gelijk mr. de Veer betoogde, staat vast. Men zie 't maar in die gemeenten waar vroeger de belasting progressief was, doch gelijk in Goes, de gemeente raad van dit goede spoor is afgegleden. Daar moet de middenstand ongemeen veel betalen. Ook drukt een dergelijke belasting zonder progressie, waarbij ook geen af trek voor kinderen geschiedt, op de groote gezinnen in dien middenstand uiteraard nog zwaarder. Het verheugt ons inmiddels dat een antirevolutionair mr. de Veer in deze quaestie het goede initiatief nam en dat zijn geestverwanten Verhage en De Rijcke hem daarbij steunden. Overigens blijft 't eveneens een vast staande waarheid dat ook eene inkomsten belasting minder zwaar drukken zou, indien de eigen aangifte een eerlijke was. Doch op dit punt wordt veel gezon digd. En de over-reders huizen in alle partijen. Mogen wij vragen, wie contro leert in de verschillende gemeenten de „eigen aangiften" der gemeenteraadsle den zeiven? Natuurlijk zeggen wij dit niet omdat wij ook maar één oogenblik aan de eer lijkheid van de gezamenlijke „vroede vaderen" in ons vaderland twijfelen zon den. Maar men kan toch ook by Francie werkte onvermoeid door. Jem kwam op een dag bij haar staan, zooals hij vaak deed om wat voor haar te trappen, zoodat haar voeten tenminste rust had den. „Ik kan het niet uithouden, Francie", zei hij op zachten toon, „jij werkt je dood en ik breng niet eens zooveel in als ik op eet. Ik ga heen, ik ga landloopen, ik ga, ik weet niet wat, doen „Jem, doe het niet," fluisterde zij terug. „Als je 't doet, zal ik er aan sterven „Waartoeben ik nut," zei hij bitter. Het was ook zoo vreeselijk eiken dag werk te zoeken en nergens noodig te zijn i Frances keek hem aan, en voor haar blik smolt zijn bitterheid weg. 1 „Als wij God nu hoorden spreken," zei Frances, „en Hy zeide ons waartoe het alles dienen moet wat Hy uit al deze ellende voor de geheele eeuwigheid voor ons bereidt zouden wij dan wel wen- schen het niet te hebben God wil ons reinigen als de wijnstok, maar niet om ons kwaad te doen. Het is niet daarom. Als wij het einde slechts zien konden Jem kuste haar en daarop ging de machine weer in „vliegende vaart voort. Haar rug deed zeer, zóó dat de pijn haar wakker hield, toen zij eindelijk op haar matras lag. Haar bed was al lang verdwenen. Zij lag daar koud, hongerig, met pijn in al haar ledematen maar in de duisternis scheen de hemel voor haar open. „Christus redde de wereld, niet door haar te onderwyzen maar door voor haar te lijden en te sterven 1" En als zij ook moest sterven, en allen met haar een „eigen aangifte" zich allicht een weinig vergissen. De Middelburgsche Courant, met te waardeeren vrijmoedigheid, die ook den eigen geestverwant niet spaart, maakt, naar aanleiding van't stemmen der vrij zinnig democraten tegen het voorstel de Veer, de volgende juiste opmerking: „Het meest verwondert ons dat onder de tegenstemmers zich ook bevonden de drie raadsleden die eenigen tijd ge leden tot de Vrijzinnig Detnocratische Kiesvereeniging zijn toegetreden. Men mag aannemen dat zij tot dat lidmaat schap niet zijn overgegaan, zonder al thans met de hoofdbeginselen der Vrij zinnig-Democratische party in te stem men. Thans zyn zy ontrouw geworden aan een dier hoofdbeginselen, want ten aan zien van het belastingwezen verlangt die party duideiyk en beslist ruimere toepassing van progressie bij de directe belastingen. Wy betreuren hun tegenstemmen ten zeerste omdat, waren zij trouw geble ven aan dat beginsel, de invoering van progessie een feit was geweest. Dit zou dan geschied zyn met 9 stem men vóór en 7 tegen. Zij hebben door hun houding in dezen zoowel zich zelf als de kiesvereeniging, waarvan zij eigener beweging lid zyn geworden, in eene zeer scheve positie gebracht. Dit kan voor de zuiverheid van het politieke leven in onze omgeving niet anders dan nadeelig zijn". Candidaten voor de Provinciale Staten. Een rechtsche kiezer geeft in de Maas bode met betrekking tot de verkiezing van Provinciale Staten een vingerwyzing, die ook in Zeeland haar nut kan hebben en de overweging waard is. Er komt hier- by, zegt de schryver, zeer veel aan op de taktiek en met name herinnert hij aan het gebeurde in 1907 toen op menige plaats door de Rechtsche partijen de zege is be haald doordien men minder candidaten stelde dan het aantal vacatures. Deze taktiek is inderdaad, op vele plaat sen proefhoudend gebleken en vandaar, dat ook wy er de aandacht op vestigen. langzame, pynlyke moeilyke dood het zou goed zijn goed voor hen en haar, ofschoon slecht voor hen, die het kwade over hen hadden doen komen. Zy dacht aan het vers van Tom: „Wat my betreft, ik vergat 't al." en begreep het. Want het visioen was haar zoo naby, dat geloof bijna zien was geworden. Toen Frances Jem den volgenden och tend zag, bemerkte zy dat van hem ook de schaduw geweken was. Er was nog wat havermout - - genoeg voor het ontby t, en de moeder gebruikte alles. De laatste kolen waren op het vuur er was geen brood in het huis en ook geen geld, toen Avis met zyn zoon uit ging. Zoo erg was het nog nooit ge weest, en juffrouw Avis was diep treurig. Hun kleeren waren al oud toen zy Broomhill verlieten, maar nu waren zij zeer oud geworden en er was eiken avond of beter gezegd nacht wel iets aan te verstellen. Hoe leven de menschen in zoo'n geval. Dat is een mysterie. Toen het drie uur was, had Jem nog geen stuiver verdiend. B y stond, uitgeput op den hoek van eene straat te kyken, toen hij eene oude dame angstig rond zich zag kyken, biykbaar bevreesd om de straat over te steken. Een van de weinige vriendeiyke daden die hy nog doen kon, was angstige menschen hel pen eene straat over te steken. Niemand had hem er ooit een cent voor gegeven, hy zag er niet uit als iemand die geld noodig heeft, ondanks zyn schamele klee- Echter zij men bedachtzaam en wikke en wege eerst nauwgezet,waar men ze zal toepassen. Immers, afgescheiden van de kans dat de Linksche tegenpartyen haar navolgen, behoort men zijn kiezerscorps wel terdege te kennen- Is er'n goede discipline onder het corps dan kan men iets wagen, maar zonder deze bestaat er altyd gevaar, dat de kiezers zich niet aan het uitgegeven parool houden en op hun kiesbiljet meer aanhalen dan gewenscht is. Het zal bij het in toepassing brengen van dit denkbeeld dan ook aankomen op persooniyke bewerking in alle gemeenten die tot het kiesdistrict behooren. De maatregel zou dan ook alleen aanbe veling verdienen in Sluis en Zierikzee. Allicht, stelt men daar maar éen candi daat, en houdt men zich daaraan, kreeg men er daar een der Rechtsche partyen in. De stemmencyfers, by vroegere stem mingen behaald, zouden dit moeten uit- wyzen. Voor onze centrale kiesvereeniglngen aldaar een aansporing om het eens te onderzoeken en te overwegen. Maar een goede taktiek zal de beste bly- ken, wanneer men zorgt al onze kiezers aan de stembus te krygen. Teekenen des tyds. Onze geachte recensent voor de Hollan- dia-uitgaven, en ook dr Wagenaar in de Kerkbode vestigden de aandacht op het pleidooi van een vryzinnig onder wyzer der openbare school, den heer Pattist voor vryzinnig christelijk onderwas, niet aan de openbare school, maar in de vrije school, de school van het particulier ini tiatief. Prof. Knappert uit Leiden, uit wiens school de beste moderne predikanten komen, sloeg op hetzelfde aambeeld, in de jongst gehouden vergadering van moderne theologen. Ds Vos uit Woudsend, de doopsgezinde anti-clericaal,wraakte zeer de afwezigheid van Bybelkennis by de onderwyzers, die lid zyn van den bekenden Bond van Neder - landsche Onderwyzers. De bekende klacht van den (openbare) Hoogere Burgerschoolleeraar Haspels over eenzelfde ervaring door hem op examens opgedaan, werd in genoemde ding en mager gezicht. Hy was in een oogwenk by de dame en hielp haar. „Dank u zeer!" zeide zy. „Wat kan ik nu voor u doen?" „Nie „Niets, dank u mevrouw", wilde hij zeggen, maar de gedachte aan de hon- gerigen thuis, deed de woorden in zyn keel biyven steken. De oude dame had een goeden kyk op de menschen. „Wacht even, als 't u blieft", zeide zy beslist en toen„Dit is niet om .u te betalen voor den kleinen dienst, dien u my bewezen hebt, en waar voor ik u dank zeg, maar ik zou gaarne willen dat u dit meenaamt naar huis met de zegenbede van eene oude vrouw. Goeden middag!" en zy wandelde door, hem met een ryksdaalder achterlatend. Jem vloog naar huis. „Ik wist dat er hulp komen zou," zei zijne moeder. Den volgenden dag had Jemeindeiyk werk gevonden: 4 gulden in de week en vrye kost. Het was eigeniyk voor jon gere jongen». Jem was al 18 en had al betere betrekkingen gehad, maar hy nam het aan. Het was zoo heerlyk geregeld werk te hebben en niet het brood van de anderen op te eten. Jem was altyd de steunpilaar van de heele familie ge weest, en hy werd het nu meer dan ooit. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1910 | | pagina 1